پیتر دراکر، یکی از نخبه‌های شناخته شده جهان در حوزه مدیریت و همچنین بنیانگذار مدیریت مدرن، درباره اهمیت بازاریابی می‌گوید: «تنها دو مقوله در یک کسب و کار، پول‌ساز هستند و آن نوآوری و بازاریابی است. سایر موارد تنها برای شما هزینه به دنبال دارند». تولید محتوا معمولاً لذت‌بخش‌­ترین و موثرترین بخش کار در زمینه بازاریابی است، اما نباید فراموش کنید که نحوه انتشار این محتوا نیز دقیقاً به اندازه ایجاد آن اهمیت دارد. اگر کسی محتوای شما را نبیند، مطمئناً این محتوا ارزش خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل شناخت کانال های تبلیغاتی در بازاریابی و اینکه از کدام کانال‌ها باید برای پیشبرد اهداف بازاریابی محتوایی و یا سایر استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده کنید، اهمیت پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که در اینجا منظور از محتوا، صرفاً مقاله و پست شبکه‌های اجتماعی نیست، هرگونه محتوایی که قرار است وظیفه تبلیغ برند شما را بر عهده بگیرد، باید بتواند از راه و مسیر درست، به دست مخاطب هدف آن برسد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که کانال های تبلیغاتی در بازاریابی، ابزارها و بسترهای متفاوتی هستند که برای ارتباط با مخاطبان مورد نظر خود، از آن‌ها استفاده می‌کنید. در حالی که تصمیم‌گیری برای انتخاب کانال‌های بازاریابی باید متناسب با مشخصات مخاطبان شما باشد، آشنایی با ویژگی‌های هر یک از این کانال‌ها و میزان موثر بودن آن، ضرورت پیدا می‌کند. در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا، سعی می‌کنیم تا با بررسی همه‌جانبه کانال‌های تبلیغاتی در بازاریابی، شما را با ویژگی‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا کنیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

بهترین کانال های تبلیغاتی در بازاریابی در ایران

بازاریابی دیجیتال، یکی از بهترین راه­‌های بازاریابی برای هدایت افراد به وب‌سایت کسب و کار شما و در نتیجه، افزایش درآمد و فروش است. اما در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و کانال‌های آنلاین زیادی وجود دارند که استفاده از آن‌ها می‌تواند به موفقیت بیشتر شما کمک کند. در واقع، گستردگی این کانال‌های ارتباطی و تبلیغاتی بین شما و مخاطبانتان، مزیت اصلی این نوع از بازاریابی است. همچنین در این روش می‌توانید میزان تعامل مخاطبان با برند خود را زیر نظر داشته و چگونگی عملکرد تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید.

صرف نظر از این که کسب و کار شما تا چه اندازه بزرگ یا کوچک باشد، طیف گسترده‌ای از کانال های تبلیغاتی در بازاریابی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. اما سوال اصلی این است که آیا تمام این کانال‌ها برای اهداف مارکتینگ شما مناسب هستند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه بهترین کانال های تبلیغاتی در بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

سئو (Search Engine Optimization)

بیش از 62 درصد از افراد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول یا خدمات یک برند، از موتورهای جستجو از جمله گوگل استفاده می‌کنند و این در حالی است که این میزان در زمان خرید، به 41 درصد می‌رسد. مردم در سراسر دنیا سالانه میلیاردها کلمه و عبارت مختلف را از طریق گوگل جستجو می‌کنند و این مسئله، دلیلی بر اهمیت بالای موتورهای جستجو است. قطعاً در ایران هم گوگل، گزینه اول مردم برای انتخاب‌های آنها می‌باشد.

بهینه‌سازی سایت و صفحات مختلف برای موتورهای جستجو که از آن به عنوان سئو (SEO) نیز یاد می‌شود، شامل تمام اقداماتی است که انجام می‌شود تا وب‌سایت شما در رتبه اول گوگل قرار بگیرد. در حقیقت بهبود سئو، فرصت بیشتری را برای انتخاب وب‌سایت شما توسط کاربران فراهم می‌کند. دریافت ترافیک ارگانیک هدفمند و باکیفیت، یکی از اصلی‌ترین مزایای توجه به سئو است.

مقایسه سئو کلاه سفید و کلاه سیاه
مقایسه سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

نکاتی در مورد سئو

از آنجایی که بازاریابی آنلاین کلید رشد یک تجارت مدرن است، نمایش سایت شما در رتبه اول یا دوم نتایج موتورهای جستجو اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می­‌دهد که از هر چهار کاربر، سه نفر از آن‌ها هرگز حتی به صفحه دوم نتایج جستجو در گوگل نخواهد رفت در نتیجه مهم است که اولویت سئویی خود را حضور در صفحه اول و سپس در رتبه‌های برتر آن بگذارید. سه نکته کلی و مهم زیر، برای بهبود سئو سایت شما بسیار مفید هستند:

  • بهینه‌سازی کلمات کلیدی را بیاموزید: کلمات کلیدی عناصر اصلی سئو هستند؛ بنابراین لازم است برای شناسایی بهترین کلمات کلیدی، تحقیق کلمات کلیدی انجام داده و بهترین کلمات کلیدی ممکن را برای هدایت ترافیک هدفمند از موتورهای جستجو به وب‌سایت خود انتخاب کنید. شما می‌­توانید از ابزارهای زیادی برای شناسایی و تحلیل کلمات کلیدی مانند سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.
  • مطالب خود را به­‌روز کنید: بدون محتوای با کیفیت بالا، وب سایت شما نمی‌تواند اهداف سئویی خود را به طور کامل تحقق بخشد. شما به محتوای خوبی نیاز دارید تا به کمک کلمات کلیدی دقیق و همچنین لینک‌هایی که برای وب سایت خود ایجاد کنید، رتبه سئو خود را بهبود دهید. اما تنها داشتن محتوا کافی نیست. کاربران انتظار دارند محتوای جدید و به روز شده برای پاسخ به سوالات خود دریافت کنند.
  • سایت خود را برای نمایش در گوشی موبایل بهینه کنید: مردم معمولاً زمان بیشتری را در استفاده از موبایل‌های خود صرف می‌کنند و بهینه‌سازی وب سایت به گونه‌ای که از نظر طراحی، ساختار و سرعت برای نمایش در این دستگاه‌ها مناسب باشد، اهمیت بالایی دارد. این سازگاری همچنین برای الگوریتم‌های مختلف گوگل نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین، سعی کنید حتماً سازگاری سایت با موبایل را در بهینه‌سازی سئو سایت و صفحات آن در نظر داشته باشید.

منابع آموزشی سئو

خوشبختانه منابع آموزشی زیادی در وب فارسی برای یادگیری اصول سئو وجود دارد که می‌تواند نقطه شروعی برای بهبود سئو سایت شما باشد. در ادامه، برخی از مقالات و دوره‌های آموزش ویدئویی سئو را به شما معرفی می‌کنیم.

بازاریابی ایمیلی

برخلاف آنچه که بسیاری افراد در ایران معتقدند که استفاده از ایمیل به زودی منقضی می‌شود، اما داده‌های آماری چیز دیگری می‌­گویند. طبق پیش‌­بینی‌‌های انجام شده، میزان کاربران ایمیل در دنیا تا سال 2024 به بیش از 4/48 میلیارد نفر خواهد رسید. این مسئله، به خوبی اهمیت ایمیل مارکتینگ را در دنیای بازاریابی نشان می­‌دهد.

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی
نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی

استفاده از بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از کانال های تبلیغاتی در بازاریابی، روشی قدرتمند برای تعامل با افرادی است که به محصول، خدمات، وب‌سایت یا برند شما علاقه نشان داده‌­اند. این نوع بازاریابی ایمیلی برای توسعه روابط با مشتریان فعلی و مشتریان آینده استفاده می‌کند. این کانال اغلب برای برندینگ، آگاه نگه داشتن مشتریان از اخبار کسب و کار و ارائه پیام‌های تبلیغاتی به دریافت‌کنندگان ایمیل مورد استفاده قرار می­‌گیرد. شکی نیست در ایران، برخی مخاطبان کسب و کارها از ایمیل استفاده نمی‌کنند اما هنوز تمامی برندهای بزرگ آنلاین کشور، ایمیل مارکتینگ را جز استراتژی‌های خود در نظر گرفته‌اند.

نکاتی در مورد ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ در صورتی جواب می‌دهد که از پتانسیل‌های آن به خوبی استفاده شود.

  • به شیوه‌های درست اما متعدد و خلاقانه به دنبال افزایش تعداد مشترکین ایمیلی خود باشید.
  • برای محتوایی که در ایمیل‌ها می‌فرستید، برنامه داشته باشید. محتوای ایمیل باید برای مخاطب، ارزشمند و جذاب باشد.
  • از روش‌ها و پتانسیلهای ایمیل مارکتینگ به خوبی استفاده کنید، مخصوصاً بازاریابی خودکار با ایمیل

منابع آموزشی ایمیل مارکتینگ

در لیست زیر می‌تواند سایر مقالات آکادمی کاپریلا در این زمینه را مطالعه کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

افزایش گسترده استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تعداد کاربران فعال در آن­ها باعث شده تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین و موثرترین کانال های تبلیغاتی در بازاریابی تبدیل شود. در بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، برندها استراتژی خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و … اجرا می‌کنند. این شیوه بازاریابی منجر به برندینگ، افزایش آمار مخاطبان، رابطه مستقیم با مشتری، تبلیغ محصول و در نتیجه بالا بردن آمار فروش می‌شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
حضور فعال برندها در شبکه‌های اجتماعی

نکاتی در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

نکات زیر، برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند.

  • اقدامات بازاریابی خود را یکپارچه کنید: درست مانند سایر اشکال بازاریابی دیجیتال، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی وقتی با سایر استراتژی‌های بازاریابی مانند بازاریابی محتوایی، بازاریابی دهان به دهان، اینفلوئنسر مارکتینگ و حتی بازاریابی آفلاین ادغام شود، نتیجه بهتری خواهد داد.
  • مخاطبان خود را بشناسید: شناخت دقیق از مخاطبان، قانونی است که در مورد هر کانال تبلیغاتی، صرف­ نظر از نوع استراتژی انتخابی شما، باید به آن توجه شود. اگر شما تنها تصوری مبهم از مخاطبان خود و نیازهای آن‌ها داشته باشید، ایجاد محتوای مناسب برای آنان بسیار سخت خواهد بود.

منابع آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

کانال تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ

نواب ابراهیمی، اینفلوئنسر محبوب اینستاگرامی و یوتیوبر معروف، در زمینه آشپزی فعالیت می‌کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد شناخته شده و با دنبال‌کنندگان زیاد در شبکه‌های اجتماعی، با صاحبان یک برند همکاری کرده و محصول یا خدمات آن‌ها را معرفی می‌کند. این شیوه، یکی از موثرترین کانال‌ های تبلیغاتی در بازاریابی است که به گفته برخی متخصصان، کیفیت ترافیک ایجاد شده و شناخته شدن برند از این طریق،  نسبت به سایر قالب‌‌های تبلیغاتی، بهتر است. استفاده از ایفلوئنسرها برای رسیدن به اهداف بازاریابی برند شما و همچنین برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) و اثبات اجتماعی در بین مخاطبان، بسیار موثر است. مردم نیز به این افراد اعتماد بیشتری داشته و آن‌ها را در کنار خود می­‌بینند. همچنین می‌­توان محتواهای تولید شده توسط ایفلوئنسرها را به عنوان محتواهای UGC در نظر گرفته و این نوع از بازاریابی را به بازاریابی دهان به دهان مرتبط دانست. روش‌های مختلف اینفلوئنسر مارکتینگ عبارت است از:

  • نقد و بررسی محصولات توسط اینفلوئنسر
  • تولید محتوای دارای اسپانسر
  • همکاری در تولید محتوای مرتبط با محصول
  • برگزاری مسابقه و اهدا جایزه

نکاتی در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ

  • تعداد دنبال‌کنندگان معیار نیست: تنها به این دلیل که اینفلوئنسری به عنوان مثال 1 میلیون دنبال‌کننده دارد، به این معنی نیست که بعد از همکاری با او همه این یک میلیون نفر یا بخش زیادی از آن، شما را دنبال کنند. در عوض باید به نرخ مشارکت فالوورها با این افراد، نرخ کلیک، تعداد نظرات و همچنین نوع نظرات کاربران نسبت به آن‌ها توجه کنید.
  • تناسب اینفلوئنسر با برند خود را در نظر بگیرید: اگر به دنبال یک اینفلوئنسر برای همکاری هستید، به تخصص، دسترسی، شناخت او از مخاطبان و میزان نفوذ و محبوبیت او توجه کنید. این مشخصه‌ها می‌تواند موفقیت همکاری شما را تضمین کند.
  • تبلیغ مستقیم و انتشار بیش از حد محتوای تبلیغاتی، مخاطب را کلافه می‌کند: به اینفلوئنسرها اجازه دهید محتوای مورد نظر خود را ایجاد کنند. آن‌ها نسبت به مخاطب خود شناخت بیشتری داشته و بهتر می‌­دانند که چگونه باید محتوای تبلیغاتی شما را به شیوه‌ای غیر مستقیم و هدفمند به آن‌ها ارائه کنند.

منابع آموزشی اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی محتوایی به عنوان کانال تبلیغاتی

این که مدام مشتریان و کاربران وب‌سایت خود را با پیام‌های تبلیغاتی کلافه کنید، نه تنها تاثیر مثبتی روی موفقیت کسب و کارتان نخواهد داشت، بلکه حتی مشتریان فعلی را نیز از دست خواهید داد. آن‌ها با این کار شما تصور می‌کنند که تنها چیزی که برای شما اهمیت دارد، بالا بردن فروشتان بوده و این تجربه ناخوشایند را حتی با اطرافیان خود نیز در میان خواهند گذاشت. برای جبران و جلوگیری از این بازاریابی منفی، می‌­توانید از روش‌های مثبت دیگری استفاده کنید.

مقایسه بازاریابی محتوایی با بازاریابی سنتی
مقایسه بازاریابی محتوایی با بازاریابی سنتی

بازاریابی محتوایی، رویکردی است که با انتشار محتوای ارزشمند، هدفمند و برنامه‌ریزی شده به جذب مخاطب هدف کمک می‌کند. پست­های وبلاگ، فیلم، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی، محتوای متنی، پادکست و …، از شیوه‌های رایج و موثر بازاریابی محتوایی هستند. هدف بازاریابی محتوایی این است که مشتریان را با محتوایی که نیاز آنان را بر طرف کرده و اعتمادشان را جلب کرده، به انجام عملی که برای شما سودآور است، هدایت کند. شرکت­‌ها و برندهای مختلف، از بازاریابی محتوایی برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • ساخت و ایجاد موقعیت مناسب برای برند (جایگاه‌یابی برند)
  • جذب لید (Lead) یا مشتری احتمالی
  • حفظ مشتریان فعلی
  • افزایش فروش با مشتریان جدید
  • ارائه اطلاعات مورد نیاز قبل و بعد از فروش به مخاطبان
  • کمک به استراتژی سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • ایجاد و حفظ حُسن شهرت برند

نکاتی در مورد بازاریابی محتوایی

برای اینکه بازاریابی محتوایی بتواند با اهداف بازاریابی شما متناسب باشد و شما را به آن اهداف برساند، باید دو نکته مهم زیر را در نظر داشته باشید.

  • بازاریابی محتوایی روندی بلندمدت دارد: ایجاد شهرت مناسب و جلب اعتماد مخاطبان، چیزی نیست که در مدت کوتاهی امکان‌پذیر باشد. با ارائه مداوم محتوای ارزشمند، به مرور در حوزه کاری خود شناخته خواهید شد و مردم به شما اعتماد می‌کنند. انتشار منظم و مستمر محتوا به شما برای برقراری رابطه بهتر با مخاطب کمک کرده و با پاسخ به سوالات یا رفع دغدغه‌های آنان، به حُسن شهرت وب سایت خود کمک می‌کنید. به این ترتیب، هنگامی که آن‌ها آماده خرید هستند، شما اولین گزینه‌ای خواهید بود که به آن فکر می‌کنند.
  • بازاریابی محتوایی یک استراتژی مستقل بازاریابی نیست: در واقع، بازاریابی محتوایی اشکال دیگر بازاریابی را هدایت می‌کند. بنابراین، باید با استراتژی کلی بازاریابی کسب و کار شما ادغام شده و به صورت مرتبط با سایر کانال های تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال اجرا شود. محتوای شما در سئو، تبلیغات اینترنتی، روابط عمومی آنلاین و هر بخش دیگری از استراتژی بازاریابی شما به کار گرفته می‌شود.

منابع آموزشی بازاریابی محتوایی

خوشبختانه منابع آموزشی زیادی در وب فارسی برای یادگیری اصول بازاریابی محتوایی هم وجود دارد که می‌تواند نقطه شروعی برای استفاده از این کانال ارزشمند بازاریابی برند شما باشد. در ادامه، برخی از مقالات و دوره‌های آموزش ویدئویی مرتبط را به شما معرفی می‌کنیم.

بازاریابی شراکتی (Partnership Marketing)

کمپین مشترک ایرانسل و دیجیکالا
کمپین مشترک ایرانسل و دیجیکالا

بازاریابی شراکتی زمانی اتفاق می‌­افتد که دو برند برای ایجاد کمپین‌هایی مفید برای هر دو طرف، با هم همکاری کنند. این یک روش مقرون به صرفه برای تقویت اهداف بازاریابی شما و همچنین به دست آوردن مشتریان بیشتر با تبلیغاتی بزرگتر است؛ روش‌هایی مانند میزبانی مشترک رویدادها، ایجاد محتوای مشترک برای هر دو برند، مشارکت­ در بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)، تولید محصولات مشترک، مشارکت در انجام امور خیریه و …، همگی در این کانال تبلیغاتی استفاده می­‌شوند.

نکاتی در مورد بازاریابی شراکتی

نکات زیر را برای داشتن یک بازاریابی شراکتی در نظر داشته باشید تا احتمال موفقیت اهداف بازاریابی خود را افزایش کنید.

  • بهترین برندها را برای همکاری تعیین کنید: با سازمان­های معتبری همکاری کنید که می­‌توانند به شما در تحقق اهداف بازاریابی برندتان کمک کنند. به یاد داشته باشید که بهترین برند، همانی است که بیشترین تناسب را با کسب و کار شما دارد.
  • اهداف و معیارها را تعیین کنید: شاخص‌های کلیدی عملکرد را برای رسیدن به اهداف تعریف کنید. به این ترتیب، مسیر شما در همکاری مشخص می‌شود.

بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)

تا به حال شده که یک محصول را تنها به توصیه دوستان خود خریداری کنید؟ آیا شده که یک محصول را بعد از خرید و استفاده، به دوستان خود نیز پیشنهاد کنید؟ این یعنی ما هر روزه در زندگی خود بدون آنکه بدانیم، در حال بازاریابی دهان به دهان برای برندها هستیم.

امروزه به دست آوردن اعتماد مردم برای خرید محصول از برندهای مختلف، تا حد زیادی سخت شده است. این افراد معمولاً نسبت به تبلیغات مرسوم بی‌اعتماد شده و توضیحات و پیام‌هایی را که از طرف بازاریابان دریافت می‌کنند، برای آن‌ها باورپذیری کمتری دارد. در این شرایط است که برندها باید به دنبال پیدا کردن راهی برای جلب دوباره اعتماد مردم باشند. مشتریان قبلی شما، بهترین کسانی هستند که می‌­توانند توصیه‌های واقعی و بدون جبهه‌گیری خاصی را به مشتریان بالقوه شما ارائه دهند. این همان کاری است که به آن بازاریابی دهان به دهان گفته می‌شود.

فروش تصاعدی در بازاریابی ارجاعی
تاثیرگذاری در بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یا WOMM که به عنوان یکی از کانال‌ های تبلیغاتی در بازاریابی و حتی یک استراتژی بازاریابی نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌­افتد که مشتریان شما، رضایتشان را از یک محصول، خدمات یا برندتان به دیگران نشان داده و ابراز کنند. این اقدام، نتیجه تلاش­های هدفمند یک برند و به اشتراک‌گذاری تجربیات توسط مشتریان است. البته در این شیوه بازاریابی، فقط گفتگوی رو در رو یا مستقیم در کار نیست، بلکه مشتریان شما می‌توانند نظر یا تجربه خود را در شبکه‌های اجتماعی شخصی یا در بخش نظرات صفحه محصول بر روی وب‌سایت و … به اشتراک گذاشته و سایر کاربران از آن‌ها استفاده کنند. شما به عنوان یک برند، می‌­توانید این نوع بازاریابی را با ایجاد تجربیات جدیدتر برای مشتری و ارائه خدمات عالی، تقویت کنید.

نکاتی در مورد بازاریابی WOMM

برای این که بتوانید در بازاریابی WOM برای برند خود موفق شوید، نکات زیر را مطالعه کنید.

  • مشتریان را تشویق کنید تا مطالب تولید شده توسط کاربر (UGC) را ارسال کرده و به اشتراک بگذارند: از استراتژی بازاریابی UGC استفاده کنید. از کاربرانتان بخواهید با درج نظرات و تجربیات خود در مورد محصول یا خدماتتان در وب‌سایت شما و یا به اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، از آنها به عنوان سفیر برندتان برای بازاریابی هر چه بیشتر استفاده کنید.
  • از هشتگ­ها به نفع خود استفاده کنید: شما به راحتی می­‌توانید از هشتگ­ها برای اطلاع­‌رسانی کمپین‌های تبلیغاتی یا بازاریابی خود در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. استفاده از هشتگ مناسب، می‌تواند محتواهای UGC نیز برای وب سایت شما به ارمغان بیاورد. در این زمینه، مقالات هشتگ مارکتینگ و هشتگ اینستاگرام چیست را بخوانید.
  • نظرات کاربران را در صفحات فرود خود و سایر صفحات مهم در وب‌سایت قرار دهید: صفحات فرود، صفحات محصول، صفحات درباره ما و صفحه نظرات مشتریان، برخی از بهترین مکان‌ها برای نمایش نظرات مشتریان راضی شما در وب سایتتان هستند.

تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین، از اینترنت برای تبلیغ یک محصول، خدمات یا ارائه یک پیام تبلیغاتی استفاده می‌کند. این یعنی شما گزینه‌ها و فرصت‌های متعددی برای انتخاب بهترین روش بازاریابی محصولات خود در اختیار خواهید داشت. انواع روش‌های تبلیغات آنلاین عبارت است از:

مزایای تبلیغات آنلاین در کانال‌های بازاریابی

تبلیغات آنلاین، مزایای بسیاری دارند و این روزها استفاده از آن نسبت به سایر روش­های موجود در کانال‌ های تبلیغاتی بازاریابی، رایج‌­تر است. برخی از مزایای اصلی این شیوه تبلیغاتی را در ادامه می­‌بینیم.

انواع تبلیغات آنلاین
انواع تبلیغات آنلاین
  • این روش تبلیغاتی نسبت به روش‌های سنتی ارزان­تر است: اگرچه تبلیغات آنلاین می‌تواند سر و صدای زیادی برای برند شما در فضای آنلاین ایجاد کند، اما هزینه‌هایی که برای آن صرف می‌­کنید بسیار کمتر از روش‌های آفلاین است.
  • تجزیه و تحلیل داده‌های آماری به بهترین شکل امکان دارد: در روش‌های سنتی، امکان تجزیه و تحلیل آمارها وجود ندارد اما در روش­‌های آنلاین، به راحتی می‌توانید عملکرد تبلیغات خود را ارزیابی و تحلیل کنید.
  • امکان هدفگذاری در این روش وجود دارد: یکی از مزیت‌های مهم تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات آفلاین، هدفگذاری تبلیغات است که به برندها اجازه می‌­دهد تعیین کنند که هر تبلیغ آنها به چه کسانی نمایش داده شود.

تبلیغات آفلاین

تبلیغات آفلاین برندهای آنلاین
تبلیغات آفلاین برندهای آنلاین (دیجیکالا)

در عصر اینترنت، به راحتی می‌توان تبلیغات آفلاین را به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش پایدار حذف کرد؛ اما به یاد داشته باشید  همه مردم لزوماً از اینترنت برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات یا خدمات مورد نیاز خود استفاده نمی‌کنند. وقتی هدف برند، تاثیرگذاری هر چه بیشتر روی طیف بیشتری از مخاطبان هدف باشد، در این راه از هیچ فرصتی برای رسیدن به این هدف غافل نخواهد شد. در زمانی که همه کسب و کارها برای تبلیغ و بازاریابی خود به سمت فضای آنلاین حرکت کرده‌اند، شاید بتوان در فضای آفلاین، فرصت خوبی را برای بازاریابی برند خود در غیاب رقبا شناسایی و از آن استفاده کرد. برخی از روش­های تبلیغاتی آفلاین محبوب، عبارت است از:

  • استفاده از کارت ویزیت
  • در نظر گرفتن هدایا و جوایز در رویدادهای مختلف
  • انتشار تبلیغ در مجلات و نشریه‌های محلی
  • تبلیغات چاپی مانند بروشور، بنر و …
  • نمایشگاه‌های تجاری و رویدادهای قدردانی از مشتریان
  • چاپ و اهدای کارت‌های هدیه مناسبتی برای مشتریان
  • تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی
  • تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی
  • بازاریابی تلفنی

منابع آموزشی تبلیغات آفلاین

بازاریابی پادکست (Podcast Marketing)

پادکست مارکتینگ
امکان اثرگذاری عاطفی روی مخاطب با پادکست

با توجه به افزایش علاقه مردم به پادکست‌ها و تناسبی که با زندگی پر جنب و جوش امروزه دارد، تقاضا برای محتوای صوتی افزایش یافته است. به همین دلیل، اگر صاحب یک برند هستید و می‌خواهید اقدامات بازاریابی خود را از طریق کانال‌های تبلیغاتی به صورت جدی­‌تر شروع کنید، تاثیر پادکست‌­ها را در نظر داشته باشید. تولید و انتشار پادکست می‌تواند به شما در ایجاد رابطه‌ای منحصر به فرد با مخاطبان کمک کنند، زیرا پادکست‌ها صراحت بیشتری در بیان اهداف شما دارند. پادکست‌ها همچنین فرصت‌های بیشتری برای تعامل با مخاطب ایجاد می‌کنند؛ زیرا مخاطبان شما زمان گوش دادن به فایل‌ها، مجبور به نگاه کردن صفحه موبایل یا دسکتاپ نیستند. به عنوان مثال، شنوندگان پادکست شما می‌توانند در هنگام پیاده‌روی صبحگاهی، انجام امور خانه، رانندگی و … به آن گوش کنند.

بازاریابی موبایلی

آموزش موبایل مارکتینگ
اولویت‌های موبایل مارکتینگ در جهان

بازاریابی موبایلی، شامل هر نوع کانال تبلیغاتی است که کاربران را در دستگاه‌های تلفن همراه یا حتی تبلت‌­ها، هدف قرار می­‌دهد. در واقع شاید بتوان گفت که تمام روش­های گفته شده در بالا، به گونه‌ای به بازاریابی موبایلی مرتبط هستند. بسیاری از مدیران بازاریابی تصور می‌کنند که ساخت یک اپلیکیشن تلفن همراه برای دستیابی و تعامل با مشتریان، ضروری است. با این حال، کانال‌های تبلیغاتی ساده و موثرتری برای دسترسی به مخاطبان مورد نظر در تلفن‌های همراه وجود دارد. ساخت یک وب‌سایت سازگار با موبایل (Mobile-Friendly)، تبلیغات نمایشی در گوشی موبایل، تبلیغات درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها و …، از رایج‌‌ترین روش‌های بازاریابی موبایلی هستند. همه این روش­‌ها می‌­توانند با هم اجرا شده و نقطه شروع مناسبی برای هر کمپین بازاریابی موبایلی هستند.

همچنین همانطور که در مورد کمپین­های گفته شده در دسکتاپ دیدیم، کمپین­های تلفن همراه را می‌­توان کاملاً ردیابی و بهینه‌سازی کرد. در زمان ایجاد کمپین بازاریابی موبایلی، می‌­توانید از فناوری‌های مختلف شامل SMS ،MMS، بلوتوث، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و … برای دسترسی به مخاطبان استفاده کنید.

بازاریابی ویدیویی

انواع تبلیغات ویدیویی در موبایل
انواع تبلیغات ویدیویی در موبایل

آخرین و شاید جذابترین کانال های تبلیغاتی در بازاریابی که در این مقاله مطرح می‌کنیم، ویدیومارکتینگ است. ویدیو می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل و بهبود نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات شما شده و روابط بهتری با مخاطبانتان ایجاد کند. شما می‌توانید از ویدیوهای تبلیغاتی در وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو، ایمیل، تبلیغاتی موبایلی و … استفاده کنید و در کمتر از چند دقیقه، اثرگذاری بیشتری روی مخاطب هدف خود داشته باشید.

منابع آموزشی ویدیو مارکتینگ

بازاریابی ویدیویی به صرف ساختن یک ویدیو که محصول یا برند شما را معرفی می‌کند، گفته نمی‌شود. برای آنکه از بازاریابی ویدیویی نتیجه بهتری بگیرید، از منابع زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی نهایی

موارد فوق، تنها چند کانال تبلیغاتی اساسی و رایج در بازاریابی هستند که می‌­توانید برای تحقق اهداف بازاریابی خود از آن‌ها استفاده کنید. البته که روش‌های بیشتر و بهتری نیز متناسب با حوزه کاری شما وجود دارد که حتی ممکن است نتایج موثرتری نیز برای شما به همراه داشته باشد. مسئله اصلی که باید به آن توجه کنید، این است که برای رسیدن به موفقیت، نیازی نیست که از تمام کانال‌های تبلیغاتی موجود در دنیای مارکتینگ استفاده کنید تا به نتیجه برسید. در حقیقت، انجام چنین کاری، نه تنها منجر به موفقیت نمی‌شود، بلکه احتمالاً شکست را به دنبال خواهد داشت. تنها کافی است استراتژی‌های فعلی خود را تجزیه و تحلیل کرده و ببینید به چه بهینه‌سازی‌هایی نیاز دارد و یا در صورت لزوم، کانال تبلیغاتی دیگری را انتخاب کنید. البته که نیازی نیست حتماً و فقط از یک کانال استفاده کنید، می‌توانید از دو یا سه کانال بازاریابی استفاده کرده و از هر کدام برای تقویت یکدیگر و یا تقویت کانال اصلی کمک بگیرید. شکی نیست هر چه تعداد کانال های تبلیغاتی در بازاریابی شما بیشتر باشد (Multi-channel marketing) مدیریت فعالیت‌های بازاریابی شما هم سخت‌تر خواهد شد.

بر اساس رای 12 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.