سئو 615 بازدید

فرقی ندارد که در حوزه سئو، یک تازه‌کار هستید یا یک سئوکار حرفه‌ای. احتمالاً این آموزش لینک سازی یا لینک بیلدینگ (Link Building) برای شما نکاتی تازه و کاربردی خواهد داشت. اهمیت سئو و لینک سازی چیزی نیست که بتوانیم به راحتی آن را نادیده بگیریم. به هر حال اگر شما به فکر حضور در فضای رقابت آنلاین هستید، باید به سئو اهمیت دهید و اگر به سئو اهمیت می‌دهید، پس اهمیت و ارزش لینک سازی نباید بر شما پوشیده باشد. هدف از نوشتن این مقاله آموزشی این است که شما را در مسیر صحیح لینک سازی قرار دهد. درباره لینک بیلدینگ می‌توان هزاران کلمه نوشت اما ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا آن را در چند سرفصل کوتاه و در عین حال کاربردی بررسی خواهیم کرد. امیدواریم برای شما هم کاربردی باشد.

لینک سازی در سئو چیست؟

لینک سازی به فرایند به دست آوردن هایپرلینک (Hyperlink: کلماتی که دارای لینک باشند) از وب‌سایت‌های دیگر برای وب‌سایت خود گفته می‌شود. موتورهای جستجو از هایپرلینک‌ها یا همان لینک‌ها برای کراول کردن (خزیدن) در وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو از طریق لینک‌ها بین تمامی صفحات وب‌سایت شما و حتی سایر وب‌سایت‌ها جابجا می‌شوند. روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای لینک بیلدینگ وجود دارد و تقریباً همه سئوکارها موافق هستند که لینک سازی یکی از سخت‌ترین مراحل سئو است و البته در صورتی که با هنر ساخت لینک با کیفیت، از پس سختی این مرحله گذر کنید، پاداش خوبی از جنس ترافیک ارگانیک و افزایش بازدید خواهید گرفت.

ساختار هایپرلینک در لینک سازی و سئو

برای درک اهمیت لینک سازی، لازم است در ابتدا روش ساخت لینک، نحوه مشاهده لینک توسط موتورهای جستجو و آنچه از آن برداشت می‌شود را درک کنیم.

ساختار هایپرلینک در لینک سازی

  1. شروع تگ لینک (Start of link tag): به این تگ در html، تگ انکر یا لنگر (anchor tag) یا تگ a گفته می‌شود و در واقع تگ لینک با این قسمت باز می‌شود و به موتورهای جستجو گفته می‌شود که این قسمت از html به قسمت دیگری لینک شده است.
  2. موقعیت ارجاع لینک (Link referral location): «href» مخفف hyperlink reference است و متن داخل علامت دبل کوتیشن یا ” ” نشان دهنده آدرسی URLای است که لینک به آن ارجاع داده می‌شود. این آدرس، لزوماً آدرس یک صفحه وب نیست. بلکه می‌تواند آدرس یک فایل یا یک تصویر نیز باشد. در بعضی از لینک‌ها این قسمت با # شروع می‌شود که نشان‌دهنده این است که این لینک، مربوط به خود آن صفحه است و شما را به بخش دیگری از همان صفحه هدایت می‌کند.
  3. متن قابل رویت یک لینک یا انکر تکست (Visible/anchor text of link): متنی که کاربران در صفحه می‌بینند و اگر بخواهند لینکی را باز کنند، باید روی آن کلیک کنند. احتمالاً در بسیاری از سایت‌ها با جمله اینجا کلیک کنید، مواجه شده‌اید. کلمه اینجا در واقع انکر تکست آن لینک بوده است. معمولاً ظاهر این کلمه با متن‌های بدون لینک، متفاوت است، در گذشته، کلمات دارای لینک معمولاً  به رنگ آبی و به صورت زیرخط‌دار بودند ولی امروزه در سایت‌های مختلف، حالت نمایش لینک‌ها را سفارشی می‌کنند.
  4. قسمت بسته شدن (Closure of link tag): این قسمت، پایان تگ لینک را به موتور جستجو اطلاع می‌دهد.

لینک برای موتورهای جستجو چه معنایی دارد؟

موتورهای جستجو با دو روش از لینک استفاده می‌کنند: برای پیدا کردن صفحات جدید و کمک به فهمیدن اینکه یک صفحه وب، در نتایج موتور جستجو چه رتبه‌ای باید بگیرد.

وقتی ربات موتورهای جستجو در صفحات وب می‌گردند، می‌توانند محتوای صفحات جدید را استخراج کنند و آن را به صفحات ایندکس (Index) شده (صفحات ثبت شده در موتورهای جستجو) اضافه کنند. علاوه بر این، در حین انجام این کار تصمیم می‌گیرند که آیا این صفحه باید در کلمات کلیدی مرتبط با آن رتبه‌بندی شود یا خیر. البته برای این کار فقط به محتوای صفحه توجه نمی‌کنند بلکه به تعداد لینک‌هایی که در وب‌سایت‌های دیگر به آن صفحه اشاره کرده‌اند و نیز به کیفیت آن لینک‌ها توجه می‌کنند. شاید بهتر باشد این طور بگوییم که اگر سایت‌های با کیفیت‌تری به شما لینک کنند، احتمال اینکه در نتایج جستجو در رتبه بهتری قرار بگیرید، بیشتر خواهد شد.

لینک‌ها به عنوان یک پارامتر رتبه‌بندی باعث شدند در اواخر دهه نود، گوگل پیشتاز موتورهای جستجو شود. لری، یکی از موسسان گوگل بود که مفهوم «رتبه صفحه» یا PageRank را ابداع کرد. گوگل از این مفهوم برای سنجش کیفیت صفحه بر اساس تعداد لینک‌هایی که به آن اشاره کرده‌اند، استفاده می‌کرد. این مفهوم بعداً نیز در الگوریتم‌های پیشرفته‌تر رتبه‌بندی گوگل نیز مورد استفاده قرار گرفت، چرا که معیار خوبی برای رتبه‌بندی و تعیین کیفیت یک صفحه به نظر می‌رسید.

این ابداع لری به این خاطر کارآمد بود که یک لینک را به عنوان یک رای اعتماد به صفحه در نظر می‌گرفت، یعنی اگر صفحه شما شایسته نبود، قطعاً نمی‌توانست لینک‌های زیادی دریافت کند. اما چرا این روش کارآمد است؟ به همان دلیل که شما یک رستوران بد را به دوستان خود معرفی نمی‌کنید.

البته سئوکارها نیز بیکار ننشستند و از این شیوه به صورت‌های افراطی استفاده کردند و البته در ابتدا نتیجه هم می‌گرفتند. در مقابل، گوگل نیز الگوریتم‌های خوب خود را در مقابله با سئوکاران بد طراحی کرد. مثلاً در ابتدا استفاده از لینک سازی در دایرکتوری‌های وب را گوگل پیشنهاد کرده بود ولی بعد از مدتی که سئوکاران در استفاده از آن زیاده‌روی کردند، گوگل نیز تاثیر این کار را کم و شاید بتوان گفت کاملاً بی‌اثر کرد. گوگل معتقد بود شما باید جایگاهی را داشته باشید که شایستگی آن را دارید. الان نیز گوگل سایت‌هایی را که قصد دارند با استفاده بی‌رویه از لینک بیلدینگ جایگاه بهتری کسب کنند، به صورت دوره‌ای پنالتی (جریمه) می‌کند. به‌روزرسانی منظم الگوریتم پنگوئن یکی از این نمونه‌هاست. در مقالات آینده درباره اینکه چه تکنیک‌هایی در لینک سازی از نظر گوگل خطا محسوب می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

جریمه گوگل برای لینک سازی بد

البته هیچ الگوریتم و متد کاملی وجود ندارد که به صورت کاملاً واضح مشخص کند گوگل برای تعیین نتایج جستجوی خود از آن استفاده می‌کند، ولی جامعه سئو بر اساس نظرسنجی سال 2015 کاربران سرویس Moz، معتقد است که لینک سازی همچنان نقش مهمی در الگوریتم‌های گوگل ایفا می‌کند. به همین دلیل دو تکه بزرگ از نمودار دایره‌ای زیر به لینک‌ها مرتبط است.

وزن فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

وزن فاکتورهای رتبه بندی گوگل

ویژگی‌های لینک در سطح دامنه (DLLF): 20/94%

مثلاً تعداد لینک برای دامنه، کیفیت لینک‌ها برای دامنه، PageRank دامنه، قدرت دامنه و …

ویژگی‌های لینک در سطح صفحه (PLLF): 19/15%

مثلاً PageRank، کیفیت لینک‌ها، توزیع متن انکر، کیفیت منابع لینک و …

ویژگی‌های محتوا و کلیدواژه‌های سطح صفحه (PLKWCF): 14/94%

مثلاً TF*IDF (امتیازهای مدلسازی موضوع در محتوا)، کیفیت محتوا، مرتبط بودن محتوا و …

ویژگی‌های کلیدواژه در سطح صفحه (PLKAF): 9/8%

مثلاً طول محتوا، خوانایی، منحصر به فرد بودن، سرعت بارگذاری و …

ویژگی‌های برند در سطح دامنه (DLBF): 8/59%

مثلاً استفاده آفلاین از نام برند، ذکر نام برند/دامنه در اخبار، رسانه‌ها، مطبوعات و …

داده‌های کاربر، استفاده و ترافیک کوئری‌ها (UU): 8/06%

مثلاً سیگنال‌های ترافیک/کاربر از مرورگرها، جریان‌های کلیک، مقدار/گستردگی/نرخ کلیک کوئری‌ها (عباراتی در موتور جستجو، سرچ می‌شوند) و …

متریک‌های شبکه‌های اجتماعی (SM): 7/24%

مثلاً بررسی کمیت و کیفیت لینک‌های ارسال شده در شبکه اجتماعی توییتر، اشتراک‌گذاری‌های فیسبوک و …

استفاده از کلیدواژه در سطح دامنه (DLKU): 6/98%

مطابقت جزئی و دقیق کلیدواژه با دامنه و …

ویژگی‌های سطح دامنه و کلیدواژه (DLKAF): 5/21%

طول نام دامنه، پسوند، زمان پاسخ HTTP و …

 

این نیز واضح است که اگر همه فاکتورها برابر باشند، حجم و کیفیت لینک‌هایی که به یک صفحه اشاره می‌کنند، تفاوت بین رتبه‌بندی‌ها را تعیین خواهند کرد. البته با به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن گوگل و اهمیت‌یافتن شبکه‌های اجتماعی در الگوریتم‌های گوگل، تصور می‌شود که از تاثیر لینک‌ها کاسته شده و به سیگنال‌های اجتماعی مانند توییت‌ها اهمیت بیشتری داده شده است. با همه این‌ها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در این نکته تردید داشته باشد که اگر لینک‌های باکیفیتی برای صفحات خود داشته باشید، تاثیر خوبی در سئوی صفحات شما خواهد داشت و رتبه بهتری به دست می‌آورید.

تا به اینجای مقاله، چندین بار بر کیفیت لینک تاکید کرده‌ایم و این کار، دلیل خوبی هم دارد، با تمرکز گوگل بر روی لینک‌ها و پیچیده‌تر کردن الگوریتم‌ها برای تشخیص لینک‌های کم کیفیت، این وظیفه سئوکاران است که بدانند چه لینک‌هایی و با چه کیفیتی باید برای سایت خود درست کنند.

در مورد لینک نوفالو چه می‌دانید؟

در زبان برنامه‌نویسی html، یک ویژگی به نام دنبال نکردن (nofollow) برای لینک‌ها وجود دارد که در صورت استفاده از آن، کاربران وب‌سایت‌ها متوجه تغییر خاصی در لینک نمی‌شوند ولی در ظاهر کد html تغییر اندکی حاصل می‌شود:

<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>

به اضافه شدن rel=”nofollow” توجه کنید. این عبارت به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گوید که این لینک را کم‌ارزش تلقی کنند و اصطلاحاً آن را دنبال نکنند. بنابراین با این نوع لینک دادن، در رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو تاثیری ایجاد نمی‌شود.

چرا وب‌سایت‌ها لینک‌ها را نوفالو می‌کنند؟ اصلی‌ترین دلیل آن است که آن‌ها نمی‌توانند بر همه لینک‌هایی که در وب‌سایت‌ آن‌ها استفاده می‌شود نظارت کنند، پس تمایلی هم ندارند اعتباری را به آن لینک اختصاص دهند. به عنوان مثال، موارد زیر از جمله مواردی است که در اکثر سایت‌ها، لینک‌ها نوفالو می‌شوند:

  • لینک‌های استفاده شده در بخش نظرات وبلاگ
  • پست‌هایی که در انجمن‌های گفتگو منتشر می‌شود.
  • صفحات اطلاعات قابل ویرایش مثل ویکی‌پدیا
  • سایت‌های درج آگهی و دایرکتوری

همانطور که مشخص است موارد بالا، محل‌هایی هستند که کاربران می‌توانند آزادانه پیام و محتوا بگذارند و با توجه به حجم بالای این پیام‌ها، امکان بررسی تک‌تک پیام‌ها، محتواها و لینک‌ها وجود ندارد. بنابراین برای جلوگیری از سواستفاده اسپمرهای لینک سازی از رتبه صفحه سایت‌های معتبر، مدیران سایت‌ها معمولاً ویژگی نوفالو را به همه لینک‌هایی که توسط کاربران دیگر پست شده است، اضافه می‌کنند. کاربرد دیگر ویژگی نوفالو مربوط به تبلیغات است. گوگل معتقد است خرید لینک در تلاش‌های لینک سازی نباید باعث بهبود سئو شود.

البته این نکته را هم توجه داشته باشید که شاید لینک‌های نوفالو به اندازه لینک‌های فالو، به رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک کمک نکنند ولی قطعاً بی‌ارزش هم نیستند. جدای از این نکته، کاربران که متوجه نوفالو بودن لینک نمی‌شوند و ممکن است بر روی آن کلیک کنند و از صفحه بازدید کنند و همین امر، در بهبود سئوی لینک مقصد موثر است.

لینک سازی چه مزیتی برای کسب و کار شما دارد؟

همانطور که تا به اینجا به آن اشاره شده است، لینک‌ها سیگنال بسیار مهمی هستند که موتورهای جستجو برای تعیین رتبه‌بندی صفحات از آن‌ها استفاده می‌کنند و افزایش لینک‌های باکیفیت، باعث بهبود رتبه‌بندی سئو می‌شود. همچنین لینک بیلدینگ، آثار بیشتری نیز دارد که در ادامه به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم.

مزایای لینک سازی

ایجاد روابط

به جز تاثیرات سئو، لینک سازی باعث می‌شود شما با تاثیرگذاران حوزه کاری خود در ارتباط باشید و بتوانید روابط دوجانبه و بلندمدتی با آن‌ها پی‌ریزی کنید و این روابط، باعث افزایش احترام و اعتماد به کسب و کار شما می‌شود. در واقع شما با لینک سازی، مدافعان و مبلغانی برای کسب و کار خود ایجاد کرده‌اید.

ارسال ترافیک ارجاعی

در مورد تاثیر لینک‌ها بر سئو صحبت کردیم اما نکته‌ای که تا به اینجا به آن اشاره نکردیم و اهمیت بالایی هم دارد، تاثیر لینک بر جذب ترافیک ارجاعی از سایر سایتها به سایت شما است. یک لینک خوب از یک وب‌سایت با بازدید بالا می‌تواند منجر به افزایش ترافیک سایت شما شود، اگر وب‌سایت در حوزه کاری شما نیز باشد، احتمالاً می‌تواند برای شما ایجاد سرنخ فروش یا جذب لید هم انجام دهد. مایکل الزبرگ (نویسنده) زمانی یک محتوای مهمان برای مجله معتبر فوربس نوشت و در آن به توضیح این موضوع پرداخت که انتشار پست مهمان در یکی از سایت‌ها، برای او چقدر ارزش‌آفرینی کرده است. در این مقاله، الزبرگ به نکته جالبی اشاره کرده است:

«تفاوت زیادی بین قرارگیری در معرض جامعه مخاطب بزرگ و قرارگیری در معرض یک جامعه مخاطب نسبتاً کوچکتر که به‌شدت مشتاق و پرشور هستند وجود دارد.»

به عبارت دیگر، کاربران فعال یک وبلاگ نسبت به بازدیدکنندگانی که به لینک‌ها در سایتهای بزرگ خبری توجه دارند، اهمیت بیشتری به نظرات نویسنده یک وبلاگ می‌دهند.

برندسازی

ساختن لینک خوب و مناسب به موفقیت شما در تلاش‌های برندسازی کمک می‌کند و شما را در حوزه کاری‌تان به جایگاه خوبی می‌رساند. تکنیک‌هایی برای ساختن لینک وجود دارد که می‌توان به تولید محتوا اشاره کرد. تولید محتوا، تخصصی بودن شرکت شما را به دیگران نشان می‌دهد که این می‌تواند به برند شدن شما منجر شود.

به عنوان مثال، اگر یک محتوای ارزشمند بر اساس اطلاعات مرتبط با حوزه کاری‌تان منتشر کنید، این شانس را دارید که در آن حوزه شناخته شوید. با ایجاد لینک سازی برای محتوایی که تولید کرده‌اید می‌توانید تخصص خودتان را به دیگران نشان دهید و از افراد دیگر که در صنف شما فعالیت می‌کنند می‌خواهید که در بازنشر محتوای شما کمک کنند و آن را به دیگران نشان دهند.

یک نکته مهم در مورد لینک سازی محتوا و ایجاد لینک این است که صفحه‌ای که برای آن لینک سازی می‌کنید، ارزش لینک کردن توسط سایر سایت‌ها را داشته باشد.

پیش‌نیاز لینک سازی

قبل از لینک سازی، به یک لینک ارزشمند در سایت خود نیاز دارید. معمولاً آن صفحه ارزشمند که برای لینک سازی استفاده می‌شود، صفحه اول وب‌سایت شما است. اگر چه ممکن است شما به یک مقاله از وبلاگ، یک صفحه فرود، ابزار آنلاین، محصول و یا عکس لینک بدهید. ممکن است این صفحات، قبل از اینکه شما لینک سازی را شروع کنید در وبسایتتان وجود داشتند و یا حتی ممکن است این موارد را برای اهداف تجاری خود و نیز لینک سازی ایجاد کنید.

همه کمپین‌هایی که به لینک بیلدینگ می‌پردازند باید با لینکی ارزشمند در وبسایت خود شروع کنند. شروع لینک سازی با صفحات کم ارزش، کار سختی است، ولی اگر با صفحه ارزشمندی شروع کنید که مردم آن را مفید و ارزشمند بدانند، در این صورت ساخت لینک آسان‌تر خواهد شد. در آینده، مقالاتی در زمینه استراتژی‌ها و روش‌های لینک سازی و کسب بک لینک (Backlink) منتشر خواهیم کرد. تا آن موقع، سوالات و مشکلات خود را در زمینه لینک سازی در بخش نظرات ارسال کنید. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها