سئو 222 بازدید

در طی سال‌های اخیر در رویکردهای سئو سایت، تغییرات زیادی ایجاد شده و ما مطمئن هستیم که این تغییرات در سال ۲۰۲۱ بسیار بیشتر بوده است. با این وجود در سئو مفاهیم پایه‌ای وجود دارد که همیشه باقی می‌ماند و تغییری نمی‌کند؛ مواردی مثل سرعت وب سایت، بک لینک‌ها و انتشار محتوای با کیفیت. ممکن است که سئو پیشرفته پیچیده به نظر برسد ولی در حقیقت همه تکنیک‌های سئو، ارزش‌هایی است که گوگل تصور می‌کند شما به‌عنوان مدیر سایت به کاربران خود ارائه می‌دهید؛ در نتیجه باید خلاقیت داشته باشید و راه‌حل‌های منحصر به فرد را برای حل مشکلات کاربران خود ارائه دهید، بهترین شیوه‌ها را اجرا کنید و از تکنیک‌های مناسب و قانونی برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج موتورهای جستجو استفاده نمایید. سئو در دنیای کسب و کاری امروز اهمیت زیادی دارد، به‌طوری که به یک قسمت اجتناب‌ناپذیر از هر کسب و کار آنلاین یا کسب و کار دارای سایت تبدیل شده است. ما در این مقاله از مجله کاپریلا فرض کردیم که خوانندگان، یک دانش و اطلاعات ابتدایی در مورد سئو دارند و بر مبنای این فرض، تلاش کردیم که کاملترین آموزش رایگان پیشرفته سئو را برای شما فراهم کنیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مقدمه‌ای بر آموزش سئو پیشرفته

پس از صحبت‌های ابتدایی، باید گفت که یک بخش پیچید‌ه‌تری از سئو وجود دارد و همان چیزی است که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم. بنابراین اگر می‌خواهید یک راهنمای جامع از سئوی پیشرفته و تخصصی را به‌صورت رایگان دریافت کنید، با ما قدم به قدم در این مقاله همراه باشید. در این مقاله از تکنیک‌های پیشرفته سئو که در مورد آن با شما صحبت خواهیم کرد، می‌توانید برای ایجاد یک استراتژی سئو بسیار موثر برای سایت خود و یا سایت مشتریانتان استفاده نمایید. تکنیک‌ها و روش‌های بهینه‌سازی موتو‌رهای جستجو به‌طور دائم و در فواصل زمانی نسبتاً کوتاه در حال تغییر هستند. حتی وقتی ما داریم این مقاله را می‌نویسیم ممکن است که یک بروزرسانی جدید الگوریتم‌های گوگل در حال انتشار باشد و بر روی نمایش سایت در موتورهای جستجو تاثیر گذارد. با در نظر گرفتن این موضوع، اصلاً دور از انتظار نیست که در برخی از راهنماهای جامع، اطلاعات قدیمی‌ نیز وجود داشته باشد. با این وجود، بخشی از تکنیک‌های سئو همیشه ثابت بوده و با گذشت زمان تغییر نمی‌کند. بنابراین وقتی این اصول را بدانید کار برای شما بسیار راحت‌تر خواهد شد.

بخش اول: شناخت هدف کاربر

الگوریتم‌های موتورهای جستجو از جمله گوگل در طی سالیان گذشته تغییرات زیادی کرده است، در عین حال هدف اصلی آن تقریباً به‌صورت یکسان باقی مانده است. هدف آن، ارائه بهترین جواب و پاسخ ممکن به جستجوی کاربران است. با گذشت زمان، موتورهای جستجو بیشتر با نحوه جستجوی کاربران سازگار شده و متناسب با آن تکامل پیدا کردند. موتورهای جستجو از جمله گوگل در این تطابق و سازگاری با کاربران بسیار موفق عمل کردند چون آن‌ها فهمیدند که اکثر جستجوهای کاربران می‌تواند در یکی از چهار دسته زیر قرار بگیرد:

  • جستجوی اطلاعاتی (Informational): هدف کاربر از سرچ در موتور جستجو، دانستن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص است. این دسته از کاربران می‌توانند درخواست خود را به‌صورت یک سوال بیان کنند؛ برای مثال «بهینه‌سازی موتور جستجو چیست» یا «بهترین ابزارهای رایگان سئو». این دسته از سرچ‌ها، در واقع جستجوهای اطلاعاتی هستند که کاربران از موتورهای جستجو می‌خواهند به آنها کمک کنند.
  • جستجوی تراکنشی (Transactional): این کاربر به سفارش، خرید، معامله و فروش علاقه‌مند است. جستجوهای این مدلی می‌تواند بسیار صریح و مستقیم باشد، مانند «خرید کفش پاشنه بلند زنانه» یا اینکه ممکن است با کلمات جستجوی محلی‌ ترکیب شود مثل «فروشگاه کفش زنانه در کرج».
  • جستجوی تجاری (Commercial): کاربر فقط به دنبال خرید یک محصول است اما هنوز در مرحله تصمیم‌گیری است و عمدتاً به شکل‌هایی مثل «مقایسه گلکسی a51 با a32» انجام می‌شود.
  • جستجوی جهت‌یابی (Navigational): هدف از این دسته جستجو، پیدا کردن آدرس یک سایت، آدرس یک شرکت و … می‌باشد.

این موارد انواع سرچ‌هایی است که کاربران در موتورهای جستجو انجام می‌دهند. دانستن هدف کاربران از جستجو، به شما کمک می‌کند تا سایت خود را برای آن جستجوها بهینه کنید و مشتری مورد نظر خود را هدف قرار دهید؛ یعنی اگر شما صاحب یک فروشگاه کیف و کفش زنانه هستید، باید مشتریانی را هدف قرار دهید که جستجوهای‌ تراکنشی و تجاری مثل «خرید کفش زنانه» را انجام می‌دهند؛ زیرا چنین کاربرانی می‌تواند به مشتری تبدیل شده و برای سایت شما، فروش و سودآوری به همراه بیاورند. همیشه توصیه می‌شود که قصد کاربران و هدف آن‌ها را بدانید؛ اگر هدف کاربران خود را بدانید نه تنها می‌توانید رتبه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل به دست آورید، بلکه خواهید توانست تبدیل بیشتری را ایجاد کنید و کاربران را به بخش مورد نظر در سایت خود (مثلاً صفحه عضویت یا خرید) هدایت کرده و آن‌ها را به یک مشتری وفادار مبدل نمایید.

بخش دوم: توجه به عوامل موثر در رتبه‌بندی گوگل و الگوریتم‌های آن

برای اینکه بتوانید به خوبی بر روی سئو تسلط پیدا کنید، باید از نحوه عملکرد موتورهای جستجو آگاه باشید و بدانید ربات‌های آنها دقیقاً به دنبال چه چیزی در سایت شما هستند. زمانی که بدانید الگوریتم‌های گوگل چگونه کار می‌کند و چه قوانینی را دنبال می‌کند، می‌توانید در نبرد و یا بازی سئو پیروز شوید. شما باید از الگوریتم‌های گوگل، قوانین و سیگنال‌های آن آگاهی کامل داشته باشید، آن‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید بدون جریمه شدن، اقدامات درست را برای بهبود سئوی سایت خود انجام دهید. این رویه، یک مبارزه واقعی برای سئوکاران است؛ میدان نبردی است که وقتی با آگاهی کامل وارد آن شوید می‌توانید رقبا را شکست داده و پیروز میدان شوید. همچنین باید بدانید که گوگل چه عواملی را در رتبه‌بندی سایت‌ها مد نظر قرار می‌دهد تا وقتی از این عوامل آگاهی داشته باشید، قبل از اینکه بخواهید سایت خود را با اقدامات غلط، خراب کنید یا اینکه تجربه بدی را به کاربران ارائه دهید، بهینه‌سازی سایت خود را به‌صورت قدم به قدم و صحیح پیش ببرید.

محدودیت‌ها و مشکلات الگوریتم‌های گوگل

اگر تنها کمی‌ با سئو آشنایی داشته باشید، احتمالاً باید بدانید که الگوریتم‌های موتورهای جستجو به‌ویژه گوگل بسیار هوشمند شدند و هر روز هم بر میزان هوشمندی آن‌ها افزوده می‌شود. در عین حال نباید فراموش کرد که آن‌ها همچنان محدودیت‌هایی نیز دارند. الگوریتم‌های گوگل هر چقدر هم که هوشمند شده باشند اما صفحات یک سایت را مانند انسان‌ها نمی‌بینند. همین تفاوت بین انسان و ربات دلیلی است که وجود سئو را ضروری کرده است. ما به‌عنوان انسان، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو را انجام می‌دهیم، زیرا این کار به خوانایی محتوا‌های سایت ما توسط موتورهای جستجو کمک می‌کند. از جمله اشکالات و نقاط ضعف الگوریتم‌های تمامی‌ موتورهای جستجو این است که نمی‌توانند محتواهای غیر متنی را به خوبی بفهمند. گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که تصویر دقیقاً در مورد چه موضوعی است. به همین دلیل نیاز به کمک ما دارد و استفاده از ویژگی alt برای تصاویر را به یک نکته ضروری سئو تبدیل کرده است. نام جایگزین alt، محتوای متنی‌ای است که به گوگل می‌فهماند تصویر در مورد چه موضوعی است.

یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به الگوریتم‌های گوگل وارد کرد این است که همیشه می‌توان با روش‌هایی، در نتایج آنها دست‌کاری کرد. به طور معمول، باید محتوای با کیفیت در جایگاه نخست نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد، ولی همیشه این اتفاق نمی‌افتد و این اتفاق می‌تواند تغییر کند و دست‌کاری شود. در مواردی پیش آمده که یک وب سایت با محتوای بی‌کیفیت در جایگاهی بالاتر از سایت رقیب خود که محتوای باکیفیت‌تری داشته، قرار گرفته است. البته باید اشاره کنیم که تمامی موتورهای جستجو از جمله گوگل هر روز در حال آپدیت شدن بوده و به سمت بهتر شدن و رفع اشکالات حرکت می‌کنند. همین تغییرات گوگل، نه فقط الگوریتم‌های آن را بلکه همه کاربران که همان بازار هدف شما را تشکیل می‌دهد تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در ادامه این مقاله در مورد تکنیک‌هایی از سئو صحبت می‌کنیم که هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربر انسانی مفید است، ضمن اینکه استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه مدتی را شامل می‌شود.

فاکتورهای واقعی رتبه‌بندی سئو

هیچ فردی حتی بهترین متخصصان سئو نمی‌تواند ادعا کند که به‌صورت کامل و ۱۰۰ درصد تمام استراتژی‌های سئو را می‌داند. با این وجود، گوگل ۲۰۰ فاکتور مختلف را برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو در نظر می‌گیرد که رعایت آن‌ها می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک شایانی کند. با وجود آگاهی ما از این 200 فاکتور باز هم هیچ چیز به‌صورت دقیق و صد درصد در سئو وجود ندارد. حتی اگر شخصی تمام ۲۰۰ فاکتور را به خوبی بداند اما هیچ راهی وجود ندارد که به‌صورت دقیق بتوان گفت هر کدام از این عوامل تا چه میزان در رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر دارد. با این حال جای نگرانی وجود ندارد، زیرا همین دانش غیر صد درصدی از قوانین و فاکتورهای گوگل، برای رتبه‌بندی سایت‌ها کافی است تا هر کارشناس سئو و فرد فعال در این حوزه بتواند سایت خود را به رتبه اول برساند. همانطور که این اتفاق افتاده و بسیاری از سایت‌ها با انجام همین فاکتورها توانستند جایگاه نخست را از آن خود کنند. در کنار همه محدودیت‌ها و تغییراتی که در فاکتورهای رتبه‌بندی وجود دارد، در سئو یک سری از ویژگی‌ها و جنبه‌ها به‌صورت ثابت بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ این عوامل نشان می‌دهد که سئو واقعاً ارزش تلاش را دارد.

الگوریتم Rankbrain گوگل

رنک‌برین را می‌توان یکی از جدیدترین و مهم‌ترین الگوریتم‌هایی دانست که گوگل آن را در رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد و در حال حاضر اهمیت بسیار بالایی در استراتژی‌های سئو دارد. Rankbrain، یک الگوریتم یادگیری ماشینی پیچیده است و از رفتارهای کاربران و نحوه جستجو‌هایی که انجام می‌دهند یاد می‌گیرد. همچنین بر اساس میزان تعامل و ارتباطی که یک کاربر با سایت شما برقرار می‌کند، رتبه‌بندی سایت شما را انجام می‌دهد. اجازه دهید این موضوع را در قالب یک مثال ساده و فرضی بیان کنیم تا درک آن برای شما ساده‌تر شود.

فرض کنید که شما به‌عنوان یک کاربر، دنبال مطلبی در مورد نحوه نظافت و مراقبت از سگ خانگی هستید. پس از جستجو متوجه می‌شوید که لینک یا نتیجه پنجم گوگل برایتان جذاب‌تر است. بنابراین روی آن کلیک می‌کنید و سپس وارد سایت شده و از آنجا که این مقاله برای شما جالب است و پاسخ سوال شما را می‌دهد، چند دقیقه وقت خود را در سایت می‌گذرانید و این مقاله را می‌خوانید. گوگل از این رفتار شما به‌عنوان کاربر متوجه می‌شود که سایت موجود در نتیجه ۵ یا همان لینک ۵، سایت ارزشمندی است و توانسته محتوای خوبی را به کاربر ارائه دهد. بدین سبب، رتبه آن را افزایش می‌دهد و امتیاز ویژه‌ای را برای این سایت در نظر می‌گیرد (با اینکه آن در رتبه اول قرار نگرفته بود). این الگوریتم، یک فاکتور عالی و فوق‌العاده است که گوگل بر اساس میزان رضایت کاربر، رتبه‌بندی را انجام می‌دهد. در عین حال این الگوریتم را می‌توان از جنبه دیگری نیز بررسی کرد. فرض کنید کاربر اولین نتیجه را نادیده بگیرد و روی آن کلیک نکند یا برعکس، روی اولین نتیجه کلیک کند و وارد سایت شود اما به دلایل مختلف مثل عدم وجود اطلاعات مرتبط و جالب از آن سایت خارج شود؛ در این حالت گوگل رتبه این سایت را کاهش می‌دهد و ممکن است آن را از نتیجه یک به نتیجه‌های پایین‌تری تنزل دهد. از طرف دیگر، ترک سریع سایت توسط کاربر به‌عنوان نرخ پرش شناخته می‌شود. نرخ پرش یا بونس ریت، خود نیز یکی دیگر از فاکتورهای اصلی سئو است که بر روی رتبه سایت تاثیر می‌گذارد.

با توجه به موارد گفته شده در مورد Rankbrain، چه چیزی را خواهیم فهمید؟ از این الگوریتم باید بیاموزیم که محتوای با کیفیت اهمیت بسیار بالایی برای گوگل دارد و هر روز نیز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. بنابراین شما باید سعی کنید محتوای مرتبط و مفید با جستجوی کاربر ارائه دهید و این محتوا را به‌گونه‌ای جذاب تولید و عرضه کنید که کاربر در سایت شما باقی بماند و صفحات دیگر را نیز مطالعه کند. هر چقدر کاربر زمان بیشتری را در سایتتان بگذراند، رتبه سایت در نتایج جستجو بهبود پیدا می‌کند.

بخش سوم: راهنمای ایندکس کردن و خزیدن

شاید با خود فکر کنید که ایندکس کردن و خزش ربات‌های موتورهای جستجو در آموزش سئو پیشرفته جایی ندارد، اما آیا واقعاً به طور کامل و دقیق، معنای این دو مفهوم را می‌دانید؟ هنگامی‌که موتورهای جستجو از جمله گوگل، صفحات سایت شما را خزش می‌کنند، در حقیقت محتوای صفحات را می‌خوانند تا بتوانند اطلاعاتی در مورد آن به‌دست آورند. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع سایت شما را درک کنند. وقتی که موتور جستجو یک سایتی را خزش می‌کند، می‌تواند مهمترین کلمات کلیدی آن را انتخاب کند. زمانی که به لینک‌های داخلی و خارجی برخورد کرده و وارد آن‌ها شود، آن صفحات را هم بررسی خواهد کرد.

ربات گوگل

وقتی صحبت از خزش سایت شما توسط موتورهای جستجو و گوگل می‌شود، در حقیقت باید بدانید که این ربات‌ها هستند که خزش را انجام می‌دهند. ربات‌ها سایت را خزش می‌کنند و از فاکتورهای رتبه‌بندی سئو، برای نمایش سایت شما در میان هزاران سایت دیگر استفاده می‌کنند. از سوی دیگر ایندکس کردن باعث می‌شود که سایت و تمام صفحات آن در دسترس کاربران قرار گیرد و به آن‌ها نمایش داده شود. اگر سایت شما توسط موتورهای جستجو ایندکس نشود، در نتایج جستجوی کاربران قرار نمی‌گیرد و کاربران هرگز نمی‌توانند سایت شما را پیدا کنند، حتی اگر  کلمات کلیدی مناسب آن را به تعداد کافی در مطلب خود درج کرده باشید. در صورت ایندکس نشدن صفحات سایت، کاربران می‌توانند با تایپ کردن مستقیم آدرس سایت یا کلیک کردن بر روی لینک صفحه سایت در یک سایت دیگر به آن دسترسی داشته باشند، ولی همان عدم نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل اثر منفی زیادی به دنبال خواهد داشت و به میزان بسیار بالایی می‌تواند ترافیک ورودی باکیفیت سایت شما را کاهش دهد.

ربات‌های گوگل، صفحات سایت را یک به یک خزش می‌کنند. آن‌ها هنگام خزیدن در هر صفحه از سایت، حجم عظیمی از کلمات را می‌بینند و اطلاعات مربوط به مکان آن کلمات در صفحه را نیز جمع‌آوری می‌کنند. همچنین داده‌های موجود در تگ‌ها، ویژگی‌های alt، تگ‌های عنوان (Title) و کلمات کلیدی را هم پردازش می‌کنند. ربات‌های گوگل می‌توانند حجم زیادی از محتوای هر صفحه را پردازش کنند، با این وجود توانایی پردازش همه نوع محتوا را ندارند، برای مثال ممکن است که نتوانند برخی از فایل‌های رسانه‌ای (مثلاً محتوای درون یک کتاب الکترونیکی) را پردازش کنند. بین دو مفهوم خزش سایت و ایندکس کردن آن، بخشی وجود دارد که گوگل تعیین می‌کند آیا یک صفحه (تمام یا بخشی از صفحه)، تکراری است یا خیر. اگر صفحه از نظر گوگل تکراری در نظر گرفته شود، تعداد دفعات خزش آن را کاهش می‌دهد.

نکته مهم دیگر این است که اگر صفحات سایت خود را “no-index” کنید، گوگل آن صفحات را نمی‌بیند و بررسی نمی‌کند، در حقیقت اصلاً کرال نمی‌کند. اگر یک صفحه از سایت خود را توسط فایل robots.txt مسدود کرده باشید، به طور معمول نباید ایندکس شود اما با این حال ممکن است در این حالت هم صفحه ایندکس شود حتی اگر گوگل از آن بازدیدی نکرده باشد. سعی کنید قابلیت ایندکس سایت خود را با تکنیک‌های زیادی که برای آن وجود دارد بهبود ببخشید. شما با انجام برخی اقدامات می‌توانید توانایی گوگل را در درک محتوای صفحات سایت خود بالا ببرید. افرادی که می‌خواهند در حوزه سئو به یک متخصص تبدیل شوند، باید به علم بودجه خزیدن (Crawl budget) آگاهی داشته باشند. اساساً عواملی وجود دارد که بر روی بودجه خزیدن سایت شما تاثیر می‌گذارد و برخی از این عوامل به شرح زیر است:

  • محتوای تکراری در سایت
  • محتوا‌های بی‌کیفیت و اسپم
  • صفحات هک شده
  • صفحات دارای خطای فنی
  • سرور و هاست ضعیف (منابع فنی کم)

چگونه url‌ها را ایندکس کنیم؟

همانطور که بیان کردیم ربات‌های گوگل صفحات سایت شما و محتوای آن را خزش کرده و در صورت مطابقت با فاکتورهای سئو، آن را ایندکس و رتبه‌بندی می‌کنند. با این حال، ممکن است که برخی از صفحات سایت شما و محتوای آن توسط گوگل ایندکس نشود. اگر زمان زیادی از سایت شما نگذشته و کم‌ترافیک باشد، احتمال عدم ایندکس آن بیش‌تر است. در چنین شرایطی شما می‌توانید نقشه سایت را به گوگل ارسال کنید تا بدین شکل، ربات‌ها بتوانند خیلی سریع‌تر صفحات سایت را خوانده و ایندکس کنند.

نقشه سایت در حقیقت یک سند یا فایل از تمام صفحات سایت بوده که ساختار آن را در خود جای داده است. این سند، سایت شما را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو قابل درک می‌کند، بنابراین باعث می‌شود ربات‌های گوگل راحت‌تر بتوانند سایت شما را ایندکس کرده و از صفحات جدید آن آگاهی پیدا کنند. معرفی نقشه سایت به گوگل بسیار کار ساده‌ای است؛ برای این منظور کافیست که نقشه سایت خود را در مکانی از وب سایت خود آپلود کنید، سپس به سرچ کنسول سایتتان بروید. وقتی وارد سرچ کنسول شدید در سمت چپ روی “Sitemaps” کلیک کنید. زیر “Add a new sitemap” آدرس نقشه سایت خود را وارد نمایید.

اضافه کردن نقشه سایت به کنسول گوگل
اضافه کردن نقشه سایت به کنسول گوگل

همچنین با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید صفحات ایندکس شده سایت خود را بررسی کنید؛ یعنی ببینید کدام یک از صفحات سایت شما ایندکس شده و کدام نشده و همچنین، صفحات خطا‌دار سایت خود را نیز بررسی کنید و علت خطاها را مشاهده نمایید. برای نقشه سایت، چند فرمت اصلی وجود دارد، که بیشتر موتورهای جستجو از جمله گوگل آنها را می‌پذیرند. این فرمت‌ها به شرح زیر است:

  • Xml: این قالب برای اکثر سایت‌ها توصیه شده و توسط همه موتورهای جستجو پذیرفته می‌شود. ایجاد نقشه سایت با استفاده از فرمت ایکس‌ام‌ال بسیار ساده است و یکی از راحت‌ترین حالت‌ها برای موتورهای جستجو می‌باشد.
  • Rss: فرمت RSS feeds زیرمجموعه نقشه‌های سایت با فرمت xml است که ممکن است به‌صورت اتوماتیک از طریق یک سایت و یا وبلاگ ایجاد شود.
  • Txt: یک قالب ساده و راحت برای ایجاد نقشه سایت، txt است. این قالب عملکرد خیلی مناسبی ندارد و در حقیقت شما عملکرد مناسب را در این روش، فدای راحتی آن می‌کنید. امکان اضافه کردن متادیتاها به نقشه‌های سایت با فرمت txt وجود ندارد.

انتشار پست، مزیت‌های ایندکس شدن و‌ ترافیک سایت

زمان انتشار پست‌ها و همچنین تعداد آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. محتوای بیشتر همواره برابر است با ارزشی بیشتر و کلیک‌های بالقوه بالاتر، البته محتوایی که کاربرپسند بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. محتوای با کیفیت، نه تنها در تعداد کلیک‌ها نقش موثری را ایفا می‌کند، بلکه باعث خزیدن بیشتر در سایت توسط ربات‌های موتور جستجو خواهد شد. نکته لازم به ذکر دیگر این است که محتواهایی که ساختارمند شده و از لینک‌های داخلی خوبی برخوردار هستند، در افزایش خزیدن تاثیر بسیار بالایی می‌گذارد. یک مطالعه انجام شده توسط Hubspot نشان داده که سایت‌هایی که محتوای منظم و زیاد برای مثال حداقل چهار پست در هفته منتشر می‌کنند، چیزی در حدود ۴۵۰ درصد در مقایسه با سایت‌هایی که در ماه کمتر از ۴ پست انتشار می‌دهند، می‌توانند سرنخ فروش (لید) بیشتری جذب کنند. اما با این وجود نمی‌توان انتظار داشت که هر کسب و کاری محتوا‌های زیادی برای مثال روزانه یک یا دو پست را انتشار دهد. انتشار محتوا‌های زیاد و روزانه برای کسب و کارهای نوپا که با محدودیت بودجه و حتی زمان روبه‌رو هستند واقع‌بینانه نیست.

اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار آنلاین کوچک با بودجه محدود هستید، می‌توانید با انتشار محتواهای کم نیز موفق شوید، به شرطی که به انتشار محتوا پایبند باشید. این بدین معناست که حتی می‌توان با تعداد محتواهای کم، ولی منظم و مداوم، رتبه سایت را بهبود بخشید. برای مثال ممکن است که بودجه شما فقط برای انتشار ۴ محتوا در ماه کفایت کند، در این حالت می‌توانید هر هفته یک محتوا در یک روز و ساعت مشخص انتشار دهید. این نظم و تعهد در انتشار و تولید محتوا، هم به گوگل، پالس‌های مثبتی را می‌فرستد و هم برای کاربران جذابیت بیشتری دارد که در یک زمان مشخص، منتظر محتوای جدید سایت شما باشند (در این باره مقاله سئو با بودجه کم را بخوانید).

با این وجود زمانی که شما محتوایی را در سایت خود انتشار دادید، نباید تصور کنید که این پایان کار است. بعد از انتشار محتوا با گذشت روزها و هفته‌ها می‌توانید آن را بروزرسانی کنید و تغییراتی را در آن ایجاد نمایید. آپدیت محتوای قدیمی‌ سایت به بهبود سئو کمک زیادی می‌کند. آپدیت برای برخی از محتوا‌های سایت اقدامی‌ ضروری است، زیرا بعضی از محتوا‌ها از جمله همین راهنمای جامع سئو، با گذشت زمان تغییر می‌کند و لازم است که مباحث جدید به آن اضافه شود، اطلاعات قدیمی‌ حذف شود و در اعداد و تاریخ‌ها نیز تغییراتی به وجود آید. اگر می‌خواهید مثل یک فرد حرفه‌ای سایت خود را سئو کنید، توصیه بر این است که حتماً در فواصل زمانی مختلف، به فهرست محتوا‌های منتشر شده سایت خود نگاه کنید، بررسی کنید که آیا می‌توانید آن‌ها را بازنویسی کرده یا خیر. برای این منظور سعی کنید مقالاتی را با خصوصیات زیر برای بازنویسی انتخاب کنید:

  • حتی با وجود کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا، ترافیک کمی‌ دارند.
  • مقالات همیشه سبز که حاوی اطلاعات قدیمی‌ هستند.
  • محتواهای جامع آموزشی که نتوانستند کلیک‌های مناسبی را دریافت کنند (نرخ کلیک پایین)

بخش چهارم: سرعت و امنیت

از سال ۲۰۱8 سرعت بارگذاری صفحات سایت به یکی از فاکتورهای مهمی تبدیل شد که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد. تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اگر زمان لود سایت بیشتر از 4 ثانیه باشد، کاربران منتظر نمی‌مانند، آن را رها می‌کنند و دیگر به آن باز نمی‌گردند. در دنیای بزرگ اینترنت، کاربران با حجم زیاد و مداوم اطلاعات روبرو هستند، همین هم دلیلی شده که صبر بازدیدکنندگان سایتها بشدت کاهش پیدا کند. هیچ کاربری حوصله ندارد که برای لود شدن یک صفحه سایت انتظار زیادی بکشد، در حالی که ده‌ها سایت مشابه، آن اطلاعات و محصولات مورد نظر وی را ارائه می‌دهند. بنابراین شما به‌عنوان مدیر سایت یا یک کارشناس سئو باید سایت خود را هم برای تلفن همراه و هم کامپیوتر از نظر سرعت بهینه کنید و کاربران خود را راضی نگه دارید.

همانطور که می‌دانید مهم‌ترین هدف گوگل، ارائه بهترین تجربه به کاربران است. گوگل تمام فاکتورهایی را که برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر گرفته در راستای همین هدف می‌باشد. گوگل می‌خواهد بهترین نتیجه را به کاربر ارائه دهد، بنابراین کاملاً منطقی و طبیعی است که سایت‌های با سرعت لود بالا که برای کاربر خوشایند است مورد توجه گوگل قرار گیرد. در مقابل نیز سایت‌هایی که سرعت مناسبی ندارند و حوصله کاربران سر می‌برند، از طرف گوگل امتیاز منفی دریافت می‌کنند. از این رو شما باید سایت خود را از نظر سرعت به طور دقیق بررسی کنید، ببینید آیا سریع‌ترین سرعت ممکن را ارائه می‌دهد؟ چه مواردی وجود دارد که سرعت سایت شما را دچار اختلال می‌کند و با چه مواردی می‌توانید سرعت سایت خود را بهبود ببخشید.

آیا تا به حال پیش آمده که شما به‌عنوان یک کاربر، سایتی را به‌دلیل طولانی شدن زمان لود آن‌ ترک کنید؟ این یک اقدام طبیعی است که خیلی از کاربران آن را انجام می‌دهند. در دنیایی که داده‌ها و اطلاعات به راحتی در دسترس همه است، فقط چند ثانیه می‌تواند برتری یک سایت را نشان دهد و فروش آن‌ها را به شکل قابل توجهی متمایز کند. زمان لود سایت نباید بیشتر از ۳ ثانیه باشد. طبق مطالعات انجام شده پس از انتظار 3 تا 4 ثانیه‌ای، میزان‌ ترک سایت توسط کاربران به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه، باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت می‌شود. زمانی که سایت شما از سرعت بالایی برخوردار باشد بدون شک کاربران زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند، همین طولانی شدن زمان توقف کاربران در صفحات سایت، به بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل کمک شایانی می‌کند.

به‌منظور سنجش سرعت سایت، ابزارهای رایگانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این ابزارها خواهید فهمید که زمان لود هر کدام از صفحات سایت شما چقدر است و چگونه می‌توانید این سرعت را بهبود ببخشید. Gtmetrix و Google page speed insight بهترین ابزارها در این زمینه هستند.

تاثیر سرعت سایت در سئو پیشرفته
نمره کامل سرعت یک سایت ایرانی در ابزار تست سرعت گوگل

چند راه حل برای بهینه کردن سرعت سایت

با چند تکنیک می‌توان سرعت سایت را بهبود داد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهینه کردن و فشرده‌سازی فایل‌های تصویری و ویدیو. هنگام آپلود تصاویر و ویدیوها در سایت خود، حتماً دقت کنید که آن‌ها حجم کمی داشته باشند. حجم بالای محتوای تصویری، سرعت لود سایت را بشدت کاهش می‌دهد.
  • در انتخاب‌ هاست (میزبان سایت) دقت کنید. سعی کنید برای سایت خود‌ هاست‌هایی را خریداری کنید که سرعت بالایی را ارائه می‌دهند. هاست‌های اختصاصی از‌ هاست‌های اشتراکی بهتر بوده و بدون شک سرعت بالاتری دارند. با این وجود می‌توان حتی با خرید‌ هاست‌های اشتراکی با کیفیت نیز کارایی و سرعت سایت را حفظ کرد.
  • تا حد امکان از ریدایرکت کمی‌ در سایت خود استفاده کنید. کاهش ریدایرکت به افزایش سرعت سایت کمک زیادی می‌کند. (گاهی اوقات به‌عنوان کاربر یا موتور جستجو در سایت‌ها با لینکی روبرو می‌شویم وقتی روی آن کلیک می‌کنید به یک صفحه جدید منتقل می‌شوید؛ به این انتقال ریدایرکت می‌گویند).
  • در سایت‌های وردپرسی از استاندارد بودن قالب سایت خود اطمینان حاصل کنید. قالب‌های ضعیفی که به‌درستی کدنویسی نشده‌اند، سرعت سایت را کاهش می‌دهد و موجب کندی و ناکارآمدی آن می‌گردد. نصب افزونه مدیریت Cache در سایت‌های وردپرسی سرعت لود را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

امنیت سایت

در کنار سرعت، امنیت سایت نیز مسئله مهمی‌ است. گوگل امنیت را به‌عنوان یک فاکتور مستقیم و کلیدی در سئو و بهبود رتبه سایت به شمار نیاورده است، ولی بدون شک امنیت بالاتر سایت، موجب بهبود تجربه کاربری می‌شود و از این نظر بر روی رتبه سایت و توجه گوگل به سایت شما تاثیر می‌گذارد. SSL یک گواهینامه امنیتی است که به مشتریان و کاربران سایت، احساس راحتی و اطمینان بیشتری می‌دهد. کاربران زمانی که می‌خواهند روی نام سایتی که گواهینامه امنیتی ندارد کلیک کنند، ممکن است کمی دچار‌ تردید شوند و احساس خوبی پیدا نکنند.

گواهینامه امنیتی و یا رمزگذاری SSL یک سطح بالایی از ایمنی و امنیت را به کاربران ارائه می‌دهد. در این سایت‌ها، داده‌ها نمی‌تواند به‌وسیله هکرها ردیابی شوند یا مورد سوء استفاده قرار گیرد، همچنین داده‌ها در حین انتقال محافظت شده و دچار مشکل نمی‌شوند. برای اینکه بفهمید آیا یک سایتی از رمزگذاری استفاده می‌کند یا خیر، کافیست آدرس آن در نوار آدرس مرورگر وارد کنید. آدرس سایت‌هایی با این ویژگی امنیتی، به‌جای http با https و علامت سبز رنگ یک قفل شروع می‌شوند. نمی‌توان گفت که رمزگذاری SSL به‌عنوان یک فاکتور اصلی سئو به شمار می‌رود، ولی به طور غیر مستقیم می‌تواند بر روی بهبود رتبه سایت تاثیر زیادی داشته باشد. از سال ۲۰۱۷ تقریباً بیش از نیمی‌ از سایت‌های موجود در سطح وب از این رمزگذاری استفاده می‌کنند و سطح بالایی از امنیت ارائه کرده‌اند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش امنیت وردپرس (WordPress Security): اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش امنیت وردپرس (WordPress Security)

بخش پنجم: سئوی موبایل، داده‌های ساختاریافته، جستجوی صوتی و داده‌های snippet

در عصر جدید، زندگی همه ما انسان‌ها با تلفن همراه گره خورده است، به‌گونه‌ای که حتی نمی‌توانیم زندگی خود را یک روز بدون موبایلمان تصور کنیم. بیشتر مردم دنیا، برای تمام کارهای خود از جمله وبگردی، پیدا کردن محصول یا خدمات مورد نظر و یا حتی به دست آوردن اطلاعات و داده‌های مورد نیازشان، به جای روشن کردن کامپیوتر، از مرورگر و اینترنت گوشی موبایل خود استفاده می‌کنند. همین دلیل باعث شده که نحوه نمایش سایت‌ها در دستگاه نمایشگر موبایل به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو به شمار رود و در رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر زیادی بگذارد. در کنار جستجوی موبایلی و موبایل‌پسند بودن سایت، موارد دیگری مثل رتبه صفر، داده‌های ساختاریافته، جستجوی صوتی و Featured snippet هم بر روی سئو تاثیر بسیار زیادی دارد. ما در این بخش از مقاله، به طور جداگانه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

رتبه صفر یا Rank zero

هما‌نطور که می‌دانید رسیدن به رتبه یک نتایج جستجوی گوگل کار بسیار سختی است و از اهمیت فوق‌العاده‌ای در دیجیتال مارکتینگ برخوردار می‌باشد، زیرا می‌تواند میزان ترافیک و فروش یک سایت را متحول کند. ولی در آخرین بروزرسانی‌های الگوریتم گوگل، رتبه بهتری از رتبه یک نیز در نتایج جستجو به وجود آمده که آن چیزی نیست بجز Featured snippet.

Featured snippet گوگل
رتبه صفر با Featured snippet گوگل

Featured snippets بخش‌های کوچکی از داده و اطلاعات هستند که به سوالات مهم و پرتکرار کاربران، پاسخ کوتاه و ساده می‌دهند. آن‌ها به‌صورت پاراگراف، فهرست و جدول در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند. محل قرار گرفتن Featured snippets بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل است؛ یعنی در جایی بالاتر و قبل از جایگاه یک در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود. در جستجوهای موبایلی این نوع از داده‌ها و به‌دست آوردن رتبه صفر از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بخش زیادی از صفحه نمایشگر را اشغال می‌کند و مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

رساندن سایت به رتبه یک نتایج جستجوی گوگل، به‌صورت ارگانیک و طبیعی کار بسیار دشواری است. حالا تصور کنید رسیدن به جایگاه رتبه صفر، چند درجه سخت‌تر و دشوارتر هم خواهد بود. با این وجود بسیاری از سایت‌ها می‌توانند به این رتبه دست پیدا کنند، اگر قوانین سئو را به خوبی بشناسند و آن را به درستی به کار ببرند. برای اینکه شانس خود را برای رساندن سایت به رتبه صفر و دریافت یک Featured snippets افزایش دهید، چندین راه حل وجود دارد که ما در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اول از همه باید بدانید Featured snippets از نتایج برتر گوگل می‌آید، اما این بدین معنا نیست که شما حتماً باید رتبه یک یا دو نتایج جستجو را به‌دست آورید تا بتوانید یک Featured snippets دریافت کنید. برای اینکه شانس خود را برای دریافت آن بالا ببرید فقط لازم است که حداقل در صفحه اول باشید. دوم اینکه برای Featured snippets، متن‌های کوتاه و ساده از کلمات کلیدی صفحه سایت خود بسازید. فراموش نکنید که Featured snippets اکثراً به یک سوال پرتکرار و مهم کاربر به‌صورت مختصر و مفید پاسخ می‌دهند. اطلاعات که در رتبه صفر نمایش داده می‌شوند، معمولاً حاوی ۴۰ تا ۶۰ کلمه هستند؛ بخش‌هایی برجسته در قالب پاراگراف هستند، اما می‌توان فهرست و جداول و یا متن‌های بولت را نیز نمایش داد. 

بهینه‌سازی جستجوی صوتی

در حال حاضر ۲۰ درصد از تمام جستجوهای اندرویدی گوگل را جستجوهای صوتی تشکیل می‌دهد (آمار میانگین جهانی). جالب است بدانید این مقدار هر روز در حال افزایش است. بنابراین الان بهترین فرصت است که به‌منظور سئو بهتر، سایت خود را برای جستجو‌های صوتی نیز بهینه کنید. در اینجا بخشی از متداول‌ترین ویژگی‌های نتایج جستجوی صوتی را برای شما آورده‌ایم.

  • جستجوهای صوتی معمولاً به‌صورت پرسش و سوالی هستند؛ یعنی افراد در خیلی موارد برای پیدا کردن جواب سوال خود به‌جای تایپ، آن را در قالب جستجوی صوتی سرچ می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید یک محتوای بهینه شده برای جستجوی صوتی بنویسید، سوال کاربران را در جایی از صفحه قرار دهید و یک پاسخ کوتاه نیز برای آن بنویسید. سعی کنید این پرسش و پاسخ متداول را طوری قرار دهید که توجه کاربران را جلب کند.

سئو موبایل

داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل در سال ۲۰۲۱، به یکی از مهمترین فاکتورهای سئو تبدیل شده است. این فاکتور به قدری از اهمیت برخوردار است که هر چقدر ما بر روی آن تاکید کنیم باز هم نمی‌تواند میزان اهمیتش را به خوبی نشان دهد. گوگل در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد سایت‌های موبایل فرندلی یا سازگار با موبایل، یعنی سایت‌هایی که به خوبی روی دستگاه‌های تلفن همراه کار می‌کنند و نمایش داده می‌شوند در اولویت گوگل (Mobile-first index) قرار دارند. این بدین معناست که گوگل به این دسته از سایت‌ها رتبه بهتری را در مقایسه با سایت‌هایی که موبایل فرندلی نیستند اختصاص می‌دهد.

اگر در دنیای واقعی به موضوع سازگاری با موبایل فکر کنید، می‌بینید که تغییر الگوریتم‌های گوگل و دادن امتیاز به سایت‌های موبایل فرندلی بسیار منطقی است؛ زیرا در حال حاضر بیشتر از نیمی‌ از کاربران از موبایل برای جستجو در وب و دریافت خدمات و محصولات و اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند و نحوه نمایش یک سایت بر روی موبایل، برای کاربران تلفن همراه ارزش بسیار بالایی دارد. برای اینکه بتوانید سایت خود را برای موبایل بهینه‌سازی کنید، ابتدا باید آن را در حالت فعلی تجزیه و تحلیل کنید. می‌توانید از ابزارهای گوگل استفاده کنید، این ابزارها به شما می‌گوید که سایتتان تا چه اندازه موبایل فرندلی است و چه اشکالاتی در این زمینه وجود دارد که باید آن‌ها را بهبود دهید.

ممکن است که خیلی از سایت‌ها موبایل فرندلی باشند، ولی بسیاری از متخصصین سئو، واکنش‌گرا بودن سایت را توصیه کرده و آن را‌ ترجیح می‌دهند. سایت‌های ریسپانسیو یا سایت‌های واکنش‌گرا سایت‌هایی هستند که روی تمامی‌ دستگاه‌ها و نمایشگرها با اندازه‌های مختلف به خوبی سازگار شده و نمایش داده می‌شود. در این حالت سایت به همان اندازه که در کامپیوتر شخصی به خوبی نمایش داده می‌شود، در موبایل، تبلت و هر دستگاه نمایشگر دیگری بدون نیاز به کدگذاری اضافی نیز برای کاربر دیده می‌شود. بهینه‌سازی سایت برای موبایل شامل ایجاد محتوای مناسب نیز است؛ یعنی محتوایی که قابل مشاهده و خواندن بر روی دستگاه‌های موبایلی بوده و از فونت متناسب با آن دستگاه‌ها برخوردار باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

Schema Markup

Schema Markup به کدهایی اشاره دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا علاوه بر خود متن، مفهوم و نوع آن را نیز به خوبی درک کنند. برای مثال به‌جای اینکه گوگل «۳ بعدازظهر ۳۰ بهمن 1400 تالار جردن» را به‌عنوان یک متن ببیند آن را به‌ترتیب به صورت یک زمان، تاریخ و یک مکان درک می‌کند. Schema Markup این امکان را به گوگل می‌دهد تا اطلاعات و داده‌هایی را به کاربران نمایش دهد که کاملاً با جستجوی آن‌ها تطابق داشته باشد. استفاده از Schema Markup یک کار اضافی در تولید محتوا و سئو است، به‌خصوص زمانی که شما محتوا دارید و حالا باید این ویژگی را برای آن استفاده کنید؛ اما آیا ارزش تلاش کردن و انجام آن را ندارد؟ در جواب این سوال باید بدانید که قطعاً ارزشش را دارد، زیرا می‌تواند بر روی سایت شما تاثیر فوق‌العاده مثبتی بگذارد، به‌ویژه اینکه خیلی از سایت‌های ایرانی چه بسا بسیاری از رقبای شما از این ویژگی استفاده نمی‌کنند. سایت‌هایی با Schema Markup به طور معمول در صفحه نتایج جستجوی گوگل در موقعیت‌ها و رتبه‌های بالاتر از نتایج و متن‌های ساده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه استفاده از این ویژگی، شانس سایت شما را برای دریافت Featured snippet و رسیدن به رتبه صفر افزایش می‌دهد.

بخش ششم: استراتژی محتوا و استراتژی کلمات کلیدی

محتوا پادشاه است این جمله‌ای بسیار آشناست که احتمالاً آن را بارها و بارها شنیده‌اید. اما آیا محتوا واقعاً پادشاه است؟ در پاسخ این سوال باید گفت محتوایی پادشاه است که با کیفیت بوده و بتواند توجه کاربران را به خود جلب کند. بنابراین هر چقدر که محتواهای شما بهتر و با کیفیت‌تر باشد از نظر گوگل ارزش بالاتری دارد. همچنین در کنار کیفیت بالای محتوا و خوانایی آن، باید برای کلمات کلیدی نیز بهینه شده باشد تا در این حالت بتوان گفت محتوا واقعاً پادشاه است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به خاطر داشته باشید که محتوای با کیفیت و بهینه شده در سئو اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید به رتبه مناسب در نتایج جستجوی گوگل دست پیدا کنید و همچنین نرخ تبدیل را افزایش داده و میزان فروش خود را بالا ببرید، از انتشار محتوا‌های با کیفیت غافل نشوید. گوگل احتمالاً نمی‌تواند تمام محتوای شما را بخواند و آن را درک کند ولی می‌تواند کلمات کلیدی آن را تشخیص داده و بفهمد، به همین جهت است که استفاده از کلمات کلیدی در محتوا اهمیت زیادی دارد. تشخیص با کیفیت بودن محتوا توسط گوگل نیز بیشتر از روی رفتار کاربر صورت می‌پذیرد. یعنی گوگل با توجه به تعاملی که کاربر با یک محتوا برقرار می‌کند به میزان کیفیت آن نیز پی می‌برد. البته گوگل الگوریتم‌هایی را نیز برای تشخیص تکراری یا اسپم بودن یک محتوا دارد.

نکته: در استفاده از کلمات کلیدی در محتوای خود نباید زیاده‌روی کنید، بلکه باید آن را به طور طبیعی در محتوا به کار ببرید.

تعداد کلمات مقاله

در بحث تولید محتوا، تعداد کلمات یک مقاله نیز حائز اهمیت است و یک موضوع چالشی می‌باشد. آیا محتوا باید به‌صورت کوتاه و مختصر نوشته شود و یا برعکس، محتوای طولانی و جامع تأثیر بهتری دارد؟ برخی با محتوای کوتاه موافق هستند برخی با محتوای طولانی، شما اگر به دنبال جواب این سوال هستید که کدام نوع از این مقالات بهتر است باید بگوییم که این سوالی نیست که بتوان آن را به‌سادگی پاسخ داد، زیرا به جنبه‌های مختلفی بستگی دارد. اگر به رتبه‌های اول در نتایج جستجوی گوگل نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم که بیشتر آن‌ها حاوی محتواهای ۱۸۹۰ کلمه‌ای (میانگین) به بالا بودند. اما این بدین معنا نیست که شما حتماً باید محتوای خودتان را در این تعداد کلمات منتشر کنید، زیرا در خیلی موارد تعداد کلمات محتوا در حوزه‌های کاری گوناگون متفاوت است.

فراموش نکنید که همیشه محتوای طولانی‌تر لزوماً محتوای بهتری نخواهد بود، حتی در برخی موارد محتوای طولانی، ارزشی برای کاربر ندارد. این کاملاً به نیاز کاربر و موضوع محتوا بستگی دارد. در مواردی نیز حتی محتوای کوتاه و مختصر توانسته رتبه بالاتری را نسبت به محتوای طولانی به‌دست آورد. با این وجود چرا در سئو همیشه به انتشار محتوای جامع و طولانی توصیه می‌شود؟ چرا بخش عظیمی‌ از نتایج برتر جستجوی گوگل حاوی محتوا‌های طولانی هستند؟ پاسخ این است که نویسنده با انتشار محتوای طولانی می‌تواند به طور کامل به جزئیات بپردازد و کلمات کلیدی اصلی و LSI را به خوبی در محتوا به کار ببرد. بدین‌ترتیب اطلاعات کامل‌تر و با ارزش بیشتری را به خواننده انتقال دهد.

اگر می‌خواهید با محتوا رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل را از آن خود کنید، خیلی بر روی تعداد کلمات حساس نباشید. سعی کنید محتوای با کیفیتی را تولید کنید که نیاز کاربر شما را پاسخ دهد. هرگز با شاخ و برگ دادن به محتوا سعی نکنید بی‌خودی آن را طولانی کنید و کیفیت را فدای کمیت نکنید. برای موضوعاتی که نیاز به توضیحات جامع و کامل دارد، مثل این مقاله آموزش سئو پیشرفته که ما در مجله کاپریلا منتشر کردیم، می‌توانید محتوای طولانی ولی مفید و با کیفیتی را انتشار دهید.

قالب‌بندی محتوا

برای محتوای تمام صفحات سایت خود از هدرها (H1, H2, H3, H4) استفاده کنید. منظور از هدرها همان تگ‌های عنوان هستند که متن را به بخش‌ها و زیرعنوان‌های مختلف تقسیم می‌کنند. استفاده از این ویژگی از دو جهت مفید است، از یک طرف به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا محتوای صفحه سایت شما را بهتر درک کنند، بخوانند و به موضوع آن پی ببرند و از جهت دیگر، برای کاربران مفید است. یعنی باعث می‌شود که کاربران راحت‌تر و ساده‌تر بتوانند در یک نگاه، کل محتوای شما را بخوانند. خوانایی محتوا برای کاربران اهمیت زیادی دارد، بنابراین حتماً با استفاده از تگ‌ها و همچنین جملات کوتاه و پاراگراف‌بندی شده، امکان خواندن راحت محتوای خود را برای کاربران فراهم آورید. با استفاده از تگ‌های عنوان می‌توانید توجه کاربران را به بخش‌های مهم محتوای خود جلب کنید.

استراتژی کلمات کلیدی

در بسیاری از آموزش‌ها و مقالات مرتبط با سئو، کلمه کلیدی بارها و بارها به کار می‌رود و به استفاده از آن تاکید می‌شود. یک سوال مهم: شما باید برای سایت خود از چه کلمات کلیدی استفاده کنید؟ در این جاست که تحقیق کلمات کلیدی مطرح می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی به‌صورت مرحله به مرحله بوده که اولین مرحله آن شامل پیدا کردن مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کلمه یا عباراتی است که توسط کاربران جستجو می‌شود. مرحله بعد مربوط به کلمات مرتبط با حوزه کاری شما است. پس در مرحله اول باید یک لیستی از کلمات کلیدی مهم یا همان کلمات کلیدی اولیه تهیه کنید. با در اختیار داشتن این لیست از کلمات کلیدی که می‌تواند شامل ۳۰، ۴۰، ۵۰ و یا بیشتر از عبارت کلیدی اصلی باشد، لازم است که از ابزارهای مناسب برای تکمیل آنها استفاده کنید. ابزارهای مختلفی مثل گوگل کی‌ورد تول و یا خود پیشنهادات گوگل به شما کمک می‌کند که از کلمات کلیدی اولیه خود لیست بزرگ‌تری از کلمات کلیدی مرتبط و LSI تهیه نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

 چند نکته مهم در استفاده از کلمات کلیدی برای سئو:

  • هیچ وقت کلمات تکی و کلی مثل کارآفرینی، تجارت، دانلود و دیگر کلمات این‌چنینی را به‌عنوان کلمه کلیدی اصلی سایت خود در نظر نگیرید، زیرا رقابت برای شما در این کلمات بسیار سخت می‌شود. همچنین این دسته از کلمات هدف کاربر را به‌درستی مشخص نمی‌کند، کاربری که کلمه «بازاریابی» را جستجو می‌کند مشخص نیست که از این کلمه دقیقاً می‌خواهد به چه برسد.
  • سعی کنید از کلمات کلیدی چهار یا پنج قسمتی که با آن‌ها اصطلاحاً کلمات کلیدی دنباله‌دار می‌گویند استفاده کنید. حال اگر این دسته از کلمات کلیدی اختصاصاً برای کسب و کار شما باشد، فوق‌العاده خواهد بود. از ابزارهای مختلف برای تحقیق کلمات کلیدی و تکمیل کردن LSIهای آن استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی سایت‌های رقیب را مورد بررسی قرار دهید. تحقیق در مورد کلمات کلیدی سایت‌های رقیب به شما کمک می‌کند تا استراتژی درست‌تری را برای سایت خود بچینید.
 تحقیق کلمات حرفه‌ای پیشرفته
نمونه فایل تحقیق کلمات حرفه‌ای پیشرفته

راهنمای تولید محتوا در سئو پیشرفته

نوشتن محتوای با کیفیت کار چندان ساده‌ای نیست. برای این کار باید زمان و وقت کافی بگذارید و از دانش و تخصص لازم برخوردار باشید. سعی کنید محتوای با کیفیتی بنویسید که برای مخاطبان‌تان جذاب و مفید بوده و با علاقه‌مندی‌های آن‌ها سازگار باشد. ایجاد و انتشار چنین محتواهایی، بهبود رتبه سایت شما را به دنبال خواهد داشت.

تکنیک‌های نوشتن

خوانندگان را درگیر محتواهای خود کنید و کاری کنید که آن‌ها هر چه بیشتر در سایت شما باقی بمانند؛ زیرا گوگل به خوبی می‌فهمد که کاربران چقدر زمان را در صفحات سایت صرف کرده‌اند. اما نکته اصلی در اینجا این است که چگونه مخاطبان را در صفحه محتوا و سایت خود نگه دارید و آن‌ها را به خواندن مطلب تا آخر تشویق نمایید؟ برای این منظور چند راه حل و تکنیک وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • محتواهای اختصاصی و با کیفیت بنویسید، محتواهایی که برای مخاطبان فایده‌ای به دنبال داشته باشد و بتواند یک چالش یا مشکل از آن‌ها را حل کند و پاسخی برای سوالشان داشته باشد.
  • در مورد موضوعاتی تولید محتوا کنید که مخاطب هدفتان به آن علاقه‌مند هستند. در نوشتن به سلیقه و علایق خود توجه نکنید، زیرا شما برای مخاطب مطلب می‌نویسید، بنابراین همان چیزی را باید انتشار دهید که مخاطب هدف شما به آن علاقه دارد.
  • همچنین سعی کنید نیاز مخاطب را شناسایی کنید و آن را برآورده کنید. برای مثال وقتی کسب و کار شما مرتبط با صنعت خودرو است، لازم است که محتواهایی را در این زمینه تولید کنید و به چالش‌ها و نیا‌زهای اساسی روز مخاطبان هدف خود در حوزه خودرو پاسخ دهید.

در کنار همه این موارد ذکر شده، خلاقیت، عامل مهم دیگری است که باید در تولید محتوا رعایت شود. سعی کنید با نوشتن خلاقانه و جذاب، مخاطبان را جذب مقالات سایت خود نمایید.

رعایت علائم نگارشی و قوانین دستور زبانی

خوانایی و درست‌نویسی یکی از ویژگی‌های مهم محتوای با کیفیت است. فرقی نمی‌کند که محتوای شما یک مقاله رسمی است یا یک مقاله خودمانی، در هر صورت باید خوانایی لازم را برای مخاطب داشته باشد. استفاده از علائم نگارشی بدون شک به این خوانایی کمک می‌کند. سعی کنید از علائم نگارشی مثل نقطه، کاما و… در جای مناسب آن استفاده کنید. همچنین از صحیح بودن املای تمامی کلمات محتوای خود اطمینان حاصل نمایید. نوشته‌های خود را روان و قابل فهم بنویسید. جملات را کوتاه به کار ببرید از پاراگراف‌های خیلی طولانی استفاده نکنید. اگر مقاله شما خیلی جامع، مفصل و پیچیده است سعی کنید آن را به چندین بخش و زیر بخش تقسیم کنید تا خوانایی بهتری را برای مخاطب داشته باشد.

ایده محتوا

در نوشتن محتوا، انتخاب موضوع و نوع آن هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما می‌توانید از انواع محتواها مثل ویدیو، عکس، اینفوگرافیک، جداول و… در نوشتن مقالات برای مخاطبان خود استفاده نمایید. فرقی نمی‌کند کسب و کار و سایت شما در چه حوزه‌ای است؛ صنعتی، آموزشی، هنری و… برای همه کسب و کارها و سایت‌ها می‌توانید محتواهای همیشه سبز را ایجاد کرده و انتشار دهید. محتوای همیشه سبز به محتواهایی گفته می‌شود که به زمان وابسته نیست و اطلاعات آن قدیمی‌ نمی‌شود. این محتواها بیشتر به مخاطبان و نیازهای آن‌ها مرتبط است و همیشه به‌صورت ثابت باقی می‌ماند، برای مثال می‌توان راهنماهای جامع را اشاره کرد. در این زمینه، مقاله ایده تولید محتوا را بخوانید.

نحوه به‌کارگیری کلمات کلیدی در محتوا

نحوه به‌کارگیری کلمات کلیدی در یک مقاله اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بر روی رتبه‌بندی آن تاثیر فراوانی بگذارد. قرار دادن و به کاربردن کلمات کلیدی در یک محتوا به‌صورت ارگانیک و طبیعی، نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید. این بدین معناست که کلمات کلیدی باید طوری در لابه‌لای متن شما به کار بروند که روند طبیعی، معنا و مفهوم متن را خراب نکنند. به بیان ساده‌تر هرگز نباید کلمات کلیدی را به زور در متن قرار دهید. برخی از نویسندگان با این روند مشکل دارند، اگرچه ممکن است که در برخی از محتواها نتوان کلمات کلیدی را به‌صورت ارگانیک به کار برد، ولی چهار نکته وجود دارد که با رعایت آن می‌توان تا حدی از کلمات کلیدی به‌صورت طبیعی در داخل یک متن استفاده کرد.

  • استفاده از کاما: در برخی موارد با اضافه کردن کاما به کلمه کلیدی می‌توانید آن را معنادار کنید و استفاده از آن را در جمله، طبیعی جلوه دهید.
  • استفاده از Stop words یا حروف اضافه: همان‌طور که می‌دانید در چند سال اخیر به بر میزان پیشرفت موتورهای جستجو و الگوریتم‌های آن افزوده شده است. یکی از این پیشرفت‌ها در ارتباط با فیلتر کلمات اضافه است. کلماتی مثل از، در، به، با و… استفاده از کلمات اضافه به ساختار دستوری و معنایی کلمه کلیدی شما کمک می‌کند، ولی تاثیر منفی بر روی هدف جستجو نمی‌گذارد.
  • استفاده از سوالات متداول: برخی از کلمات کلیدی یا همان کلمات جستجو شده در گوگل توسط کاربران به‌صورت پرسشی است. برای مثال «سئو چیست؟» یا «چگونه قد کودکان خود را افزایش دهیم؟» و بسیاری پرسش‌های دیگر در حوزه‌های مختلف. به کار بردن کلمه کلیدی پرسشی در داخل یک مقاله در خیلی موارد امکان‌پذیر نیست و نمی‌تواند به‌صورت طبیعی در بخش‌های مختلف آن جای داده شود. برای این دسته از کلمات کلیدی می‌توانید از سوالات متداول استفاده کنید و این کلمات را در سوال و جواب‌ها قرار دهید.
  • نوشتن محاوره‌ای و ادبیات روزمره: اگر می‌خواهید کلمات کلیدی چند بخشی یا به‌اصطلاح دنباله‌دار را در محتوای خود به کار ببرید، سعی کنید محتوا را در صورت امکان به زبان ساده و محاوره‌ای بنویسید. برای مثال کلمه کلیدی «چگونه ویندوز ۱۰ را روی لپ‌تاپ خود نصب کنید» که برای این کلمه کلیدی می‌توانید جمله محاوره‌ای‌تری بنویسید: «اگر نمی‌دانید چگونه ویندوز ۱۰ را روی لپ‌تاپ خود نصب کنید، کافی است که چند دقیقه از زمان‌تان را به ما بدهید تا به شما به زبان ساده بگویم که چگونه به راحتی یک ویندوز ۱۰ روی لپ تاپ خود داشته باشید».

ادغام کلمات کلیدی در محتواها باعث می‌شود که محتوا برای مخاطبان معنا و مفهوم خود را از دست ندهد و برای موتورهای جستجو هم بهینه باشد. در سال‌های گذشته، نویسنده و یا کارشناس تولید محتوا، یک مقاله را به طور بی‌رویه با کلمات کلیدی پر می‌کرد تا به رتبه‌های برتر دست پیدا کند. در آن زمان این روش جواب می‌داد ولی الان باید این شیوه را فراموش کنید زیرا موتورهای جستجو هوشمند شدند و می‌توانند تعداد استفاده کلمات کلیدی در محتوای شما را تشخیص دهند. ضمن اینکه سطح دانش و توقع مخاطبان بالا رفته و آن‌ها نیز می‌توانند به خوبی محتوای با کیفیت را از محتوای بی‌کیفیت تشخیص دهند.

عنوان محتوا

«عنوان هر محتوا مانند طرح روی جلد یک کتاب است»؛ این جمله نشان می‌دهد که عنوان تا چه اندازه می‌تواند در جذب مخاطبان تاثیرگذار باشد. خوانندگان محتواهای شما در درجه اول عنوان آن را مشاهده می‌کنند. بنابراین یک عنوان جذاب و چالشی می‌تواند به خوبی توجه آن‌ها را جلب کند. در نوشتن عناوین جسارت به خرج داده و آن‌ها را خلاقانه بنویسید. کلمه کلیدی اصلی محتوای خود در عنوان استفاده کنید ولی آن را بیش از اندازه به کار نبرید. عنوان جذاب نباید با کلمات کلیدی پر شده باشد و از ۶۵ کاراکتر بیشتر شود. برای نوشتن عنوان، ایده‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارد. فقط کافیست کمی‌ خلاق باشید و سبک‌های مختلف را امتحان کنید.

چند نکته برای نوشتن عناوین خلاقانه:

در صورت امکان از اعداد در تیتر محتوای خود استفاده کنید. مخاطبان معمولاً به تیترهای حاوی رقم و عدد توجه می‌کنند. جالب است بدانید که اعداد فرد معمولاً مورد توجه بیشتری در مقایسه با اعداد زوج قرار می‌گیرد. کنجکاوی مخاطبان خود را تحریک کنید. سعی کنید حس اسرارآمیز بودن را به مخاطبان بدهید و با ایجاد حس کنجکاوی در آن‌ها توجه‌شان را به محتوای خود جلب کنید. از تاریخ در عناوین استفاده کنید. اگر محتوای شما به زمان وابسته است آن را حتماً در تیتر بیاورید. با این دسته از تیترها، هم به مخاطبان و هم گوگل نشان می‌دهید که محتوای شما جدید و به روز است.

بخش هفتم: بک لینک‌ها

اهداف زیادی از دریافت بک لینک وجود دارد. در درجه اول دریافت بک لینک می‌تواند تبلیغ سایت ما در یک سایت دیگر معنا شود؛ یعنی وقتی لینک سایتمان در سایت دیگری وجود داشته باشد، به گوگل نشان می‌دهد که سایت ما از کیفیت بالایی برخوردار است، ضمن اینکه‌ ترافیک بیشتری را می‌تواند برای سایتمان به همراه داشته باشد. همچنین بک لینک‌ها به الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کند تا بهتر بتوانند مفهوم صفحات سایت را ما را درک کرده و آن را ایندکس کنند. ما در اینجا روی دلیل اول تمرکز می‌کنیم، وقتی که سایتی لینک شما را در صفحات خود قرار می‌دهد این کار به گوگل نشان می‌دهد که سایت شما تا چقدر قابل اعتماد و مفید بوده است. همچنین به کاربران نیز پیام با کیفیت بودن سایت شما را می‌رساند و موجب جلب اعتماد آنان نیز می‌شود

در بک لینک‌ها، کیفیت و کمیت هر دو مهم هستند ولی بدون شک، کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. یعنی همیشه یک بک لینک از سایت معتبر، ارزش بیشتری از چندین بک لینک از سایت‌های بی‌اعتبار و بی‌کیفیت دارد. بنابراین به سایت‌هایی که از آن‌ها بک لینک دریافت می‌کنید توجه داشته باشید و میزان اعتبار آن‌ها را بسنجید. برای این منظور ابزارهای گوناگونی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید از جمله وبسایت Moz.

رابطه جایگاه سایت در گوگل و قدرت دامنه
رابطه جایگاه سایت در گوگل و قدرت دامنه

استراتژی‌های لینکسازی سئو

همانطور که اشاره کردیم، دریافت بک لینک اهمیت زیادی دارد ولی از آنجا که بک لینک از سایت‌های خارج از دامنه شما صورت می‌گیرد به طور کامل نمی‌تواند تحت کنترل شما باشد؛ یعنی در خیلی موارد ممکن است که شما محتوای بسیار عالی و با کیفیتی داشته باشید ولی سایتی از صفحات خود به شما لینک ندهد. بک لینک را می‌توان از جنبه‌های اجتماعی سئو به شمار آورد، زیرا دریافت آن به‌صورت طبیعی بیشتر به میزان ارتباط شما با وبلاگ‌نویسان و اینفلوئنسرهای معروف در حوزه کاری‌تان مرتبط است. همین امر باعث شده که دریافت بک لینک به‌صورت طبیعی در خیلی موارد اتفاق نیفتد و آن را به یک استراتژی پیچیده در سئو تبدیل کند. با این وجود جای نگرانی نیست زیرا می‌توان با چند تکنیکی که ما در اینجا برای شما بیان می‌کنیم، بک لینک‌های معتبر و با کیفیت ایجاد کرد.

محتوای دست اول

این یک روش سئو کلاه سفید است که می‌توان آن را بهترین استراتژی و در عین حال سخت‌ترین برای دریافت بک لینک به شمار آورد. برای این منظور لازم است که یک محتوای با کیفیت حاوی اطلاعات جدیدی انتشار دهید، یعنی اطلاعاتی که سایرین آن را ندارند. برای مثال یک پژوهش که توسط شما به‌صورت اختصاصی در حوزه کارتان انجام شده است، یا یک نظرسنجی و آزمایش؛ به‌طور خلاصه هر اطلاعات جدید و جالبی که مشابه آن وجود ندارد. وقتی چنین محتوایی را در سایت خود انتشار دهید، احتمال اینکه بسیاری از سایت‌های دیگر به شما لینک دهند افزایش پیدا می‌کند. در هر علم و هر حوزه کاری، اطلاعات جدید و تازه کشف شده بسیار مهم است. داده‌ها و اطلاعات جدید کشف شده توسط شما می‌تواند به‌سرعت فراگیر شود، بدین‌ترتیب بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف از این مطلب جدید شما استفاده کنند و به سایتتان لینک دهند. این روش فوق‌العاده‌ای برای لینکسازی است، زیرا بدین طریق برای یکی از صفحات سایت شما به‌صورت کاملاً طبیعی صدها و یا حتی هزاران بک لینک ایجاد می‌شود.

وبلاگ‌نویسی مهمان

اجرای روش قبلی یعنی انتشار تحقیقات شخصی انجام شده و یا نتایج نظرسنجی‌های اختصاصی، برای همه افراد امکان‌پذیر نیست. چه بسا بسیاری از کسب و کارها اصلاً نمی‌توانند مرتبط با حوزه کاری خود، اطلاعات جدید یا تحقیقاتی را انتشار دهند و از این طریق بک لینک دریافت کنند. از این رو می‌توان از روش‌های راحت‌تر دیگری مثل وبلاگ‌نویسی مهمان برای ایجاد بک لینک استفاده کرد. نوشتن یک پست مهمان هیچ هزینه‌ای ندارد و زمان بسیار کمی‌ را از شما می‌گیرد. برای این منظور باید در ابتدا سایت‌هایی را پیدا کنید که با حوزه کاری شما مرتبط هستند و هم چنین پست مهمان قبول می‌کنند. پس از پیدا کردن این چنین سایت‌ها یک محتوای با کیفیت و جذاب ایجاد کنید و لینک صفحه سایت خود را در آن قرار دهید و در وبلاگ آن‌ها انتشار دهید. پست مهمان علاوه بر امکان ساخت بک لینک برای سایت شما مزایای بسیار دیگری دارد. با این روش می‌توانید با همکاران حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید و خود را به‌عنوان یک متخصص معرفی نمایید. همچنین امکان دسترسی راحت‌تر و بیشتر خوانندگان هدف را به سایت خود افزایش دهید. برای ایجاد یک پست مهمان می‌توانید از سایت‌های اشتراک‌‎گذاری محتوا مثل سایت ایرانی ویرگول و یا سایت‌های خارجی ردیت و مدیوم هم استفاده کنید.

فعالیت در انجمن‌های گفتگو

برخی از مردم برای دریافت پاسخ سوالات خود به انجمن‌های آنلاین سر می‌زنند. معمولاً در مواردی که افراد در مورد یک موضوع نمی‌توانند پاسخ مناسب خود را از طریق سرچ گوگل به‌دست آورند و یا به دنبال دریافت مشاوره از افراد واقعی هستند، از انجمن‌ها استفاده می‌کنند. سعی کنید سایت‌های انجمنی فارسی زبان در حوزه وب سایت و یا کسب و کار خود را پیدا کنید و در آنجا حضور فعالی را ایفا نمایید. در انجمن‌ها به سوالات کاربران پاسخ دهید و لینک سایت خود را در آنجا قرار دهید. برای مثال نی نی سایت از جمله سایت‌های انجمنی فارسی زبان است که در آن سوالات مختلفی توسط کاربران مطرح می‌شود و سایر کاربران به این سوال‌ها پاسخ می‌دهند. در واقع در مورد یک موضوع، صفحه‌های تبادل نظر و بحث متعددی در نی نی سایت وجود دارد که هر کدام می‌تواند به فرصت لینک‌سازی شما تبدیل شود. برای شرکت در این انجمن‌ها تهاجمی‌  عمل نکنید. خیلی طبیعی در انجمن‌ها و بحث‌های مرتبط با حوزه کسب و کار خود شرکت کنید و به سوالات کاربران دیگر پاسخ دهید. لینک سایت خود را نیز باز به‌صورت طبیعی قرار دهید و در این کار زیاده‌روی نکنید.

رهگیری ذکر نام برند

بسیار خوشایند است که یک شخص یا سازمانی، اسم برندتان، محصولتان، خدماتتان و خلاصه هر نوع معرفی یا اسمی‌ از مجموعه شما را در سایت خود ذکر کند. اگر چنین اتفاقی رخ داد حتماً آن را پیگیری کنید. اگر در کنار این ذکر نام، لینک سایت شما نیز قرار داده شود منفعت بسیار بیشتری را به دنبال خواهد داشت و یک بک لینک به راحتی برای شما ساخته می‌شود. در گوگل اسم برند یا محصول خودتان را سرچ کنید، اگر صفحه وبلاگ و سایتی را پیدا کردید که نام شما را به نوعی به کار برده است، می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید. سپس در ابتدا از آنان تشکر کنید و پس از آن، از آن‌ها درخواست کنید که آیا امکان قرار دادن لینک سایت شما برایشان مقدور است یا خیر.

ساخت بک لینک‌های لایه‌ای یا چند مرحله‌ای

لینکسازی چند مرحله یا لایه‌ای، یکی دیگر از روش‌ها برای ساخت بک لینک است. در این روش همانطور که از نام آن مشخص است، لینکسازی در چند مرحله صورت می‌پذیرد. هدف از ساخت این نوع از لینک‌ها این است که به بک لینک‌های دریافتی سایت، اعتبار و قدرت بیشتری را اضافه کنیم. این روش شامل لینک سازی در مرحله اول و سپس مرحله دوم و پس از آن تکرار این مراحل می‌باشد. لینکسازی در مرحله اول از طریق صفحات داخلی سایت، رپرتاژ آگهی و سایت‌های مرتبط انجام می‌شود. یعنی شما برای آن صفحه از سایت خود که می‌خواهید برایش بک لینک بسازید یا یک رپورتاژ آگهی ایجاد کرده و به آن لینک می‌دهید؛ یا از سایت‌های مرتبط به صفحه مورد نظر سایت خود نیز لینک داده و یا حتی از لینک‌های داخلی خود سایتتان استفاده می‌کنید.

لینکسازی چندمرحله‌ای
نمونه ساختار لینکسازی چندمرحله‌ای

در مرحله دوم لازم است که لینکسازی و دریافت بک لینک از روش‌های دیگری مثل کامنت‌گذاری، سایت‌های انجمنی و یا سایت‌های وبلاگی صورت پذیرد. انجام مرحله دوم به‌منظور اعتبار بخشیدن به لینک‌های مرحله اول انجام می‌شود. در مرحله سوم نیز لینک‌ها از سایت‌های با اعتبار پایین‌تر نسبت به سایت‌های مراحل دوم و اول ساخته می‌شود. انجام مرحله سوم نیز به‌منظور اعتبار بخشیدن به لینک‌های مرحله دوم صورت می‌پذیرد. انجام این کار در نهایت منجر به افزایش اعتبار بک لینک‌های مستقیم به سایت اصلی شما می‌شود و در نتیجه برای سایت شما یک بک لینک معتبر دریافت شده است. برای لینک سازی چند مرحله‌ای باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1- در مرحله اول لینکسازی که مستقیماً لینک‌ها به سایت شما اعمال می‌شوند، باید اطمینان حاصل کنید که لینک‌ها معتبر هستند، اسپم نبوده و با موضوع محتوا و سایت شما مرتبط است. در این مرحله، کیفیت لینکسازی اهمیت دارد نه کمیت آن. لازم است که حتماً محتواهای اختصاصی را برای این مرحله ایجاد کنید، محتوای جذاب و با کیفیتی که در آن لینک سایت شما قرار داده شود. همچنین این لینک‌ها باید دائمی‌ باشد، یعنی اگر یک رپورتاژ آگهی منتشر می‌کنید، باید حتماً اطمینان حاصل نمایید که مقاله شما در سایت مورد نظر به‌صورت دائمی‌ باقی خواهد ماند و هیچ وقت حذف نمی‌شود.

2- ساخت لینک در مرحله دوم در سایت‌هایی انجام می‌شود که از نظر اعتبار و کیفیت در سطح پایین‌تری نسبت به سایت‌های مرحله اول قرار دارند. در مرحله دوم، لینکسازی‌ها در تعداد بیشتری انجام می‌شود و کیفیت، مانند مرحله اول از اهمیت خیلی زیادی برخوردار نیست. می‌توانید برای این مرحله محتوا را از سایت‌های مختلف جمع‌آوری کنید و لزومی‌ به نوشتن یک محتوای کاملاً اختصاصی وجود ندارد؛ ولی فراموش نکنید که محتوا باید با موضوع سایت شما مرتبط باشد.

3- در مرحله سوم کمیت لینکسازی اهمیت بیشتری دارد، یعنی باید در این مرحله تعداد زیادی لینکسازی انجام شود. نیازی نیست که لینک‌ها حتماً با سایت شما مرتبط باشند و بیشتر، کمیت اهمیت دارد. زمان ساخت لینکسازی چندمرحله‌ای موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد:

  • لینکسازی مرحله اول را باید به‌صورت پراکنده در طی دو هفته انجام دهید.
  • پس از دو هفته، لینک‌سازی برای مرحله دوم را انجام دهید.
  • پس از آن هر تعداد که توانستید برای مرحله سوم لینکسازی کنید.

به بیان ساده در این روش، شما در مرحله اول از سایت‌های معتبر و با کیفیت به سایت اصلی خود، لینکسازی را انجام می‌دهید. سپس از سایت‌های با اعتبار پایین‌تر به سایت‌های مرحله اول لینک می‌دهید. در مرحله سوم نیز از سایت‌های باز با اعتبار پایین‌تر نسبت به سایت‌های مرحله دوم نیز لینکسازی انجام می‌دهید. بدین‌ترتیب لینکسازی در مرحله سوم باعث افزایش اعتبار سایت‌های مرحله دوم می‌شود، لینک‌سازی در مرحله دوم باعث افزایش اعتبار دامنه سایت‌ها در مرحله اول می‌شود و در نهایت نیز برای سایت اصلی شما بک لینک‌های با کیفیتی ایجاد شده است، بک لینک‌هایی که با انجام این بازی چند مرحله‌ای اعتبار آن‌ها را افزایش داده‌ایم.

شبکه وبلاگ خصوصی (PBN)

این روش ساخت بک لینک به لینکسازی چند مرحله‌ای شباهت دارد. در هر دو روش از سایت‌های سطح دو به سایت‌های سطح یک که اعتبار بیشتری دارد لینک داده می‌شود ولی در شبکه وبلاگ خصوصی از طریق دامنه‌هایی که اعتبار بالایی دارند، سایت‌های سطح دو ارتقا داده می‌شود. در شبکه وبلاگ خصوصی همچنین به‌جای استفاده از سایت‌های دیگر، از سایت‌هایی استفاده می‌شود که اختیار کنترل آن در دست خودمان است. PBN یکی از موثرترین روش‌ها در سئو است که می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک زیادی کند ولی فراموش نکنید که یک تکنیک سئو کلاه خاکستری است که اگر گوگل متوجه استفاده آن توسط شما بشود، بدون شک سایتتان را جریمه می‌کند. با این وجود می‌توانید آن را به‌گونه‌ای انجام دهید که این ریسک را کاهش دهید؛ یعنی به شکلی گوگل را فریب دهید. اجرای PBN به شکلی که گوگل متوجه نشود کار زمان‌بر و پر زحمتی است، ولی در عین حال می‌تواند نتایج سریع و موثری را به همراه آورد. اگر شما هم برای بهبود رتبه سایت خود با استفاده از PBN وسوسه شده‌اید حتماً به بقیه مطلب توجه کنید، چرا که ما آن را مرحله به مرحله به طور کامل بیان کرده‌ایم.

آموزش PBN
نمونه ساختار لینکسازی PBN

مرحله اول: خرید دامنه‌های منقضی

مرحله اول دامنه‌های منقضی شده که اعتبار بالایی دارند را پیدا کنید. برای پیدا کردن دامنه‌های معتبر منقضی شده از سایت nic.ir استفاده کنید. خود را درگیر پیدا کردن دامنه‌های مرتبط با اسامی با معنی نکنید، بیشتر به اعتبار آن‌ها توجه نمایید. زیرا اگر دامنه‌های معتبر پیدا کنید، بعداً می‌توانید آن را در راستای موضوع و هدف اصلی سایت خودتان سفارشی کنید. همه دامنه‌های خریداری شما نباید به اسم یک نفر باشد، حتماً آن‌ها را به نام اشخاص مختلف بخرید. از‌ هاست و IP‌های جدا برای هر کدام استفاده کنید تا گوگل متوجه نشود که همه این دامنه‌ها متعلق به شما است.

مرحله دوم: راه‌اندازی سایت‌ها

برای راه‌اندازی سایت‌های خود از قالب‌ها و طراحی‌های متفاوتی استفاده کنید. رنگ‌بندی‌های جذاب و متفاوت برای این دامنه‌های خریداری شده استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که گوگل به ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی شک نکند و جریمه‌ای را به سایت شما اعمال نکند. برای راه‌اندازی سایت، روش‌های زیادی پیش روی شما وجود دارد. می‌توانید یک سایت تجاری، فروشگاهی، مجله‌ا‌ی، خبری، محلی و اختصاصاً در مورد یک شهر داشته باشید. یک نکته مهم این است که روند ساخت سایت‌ها را برای ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی به‌صورت واقعی انجام دهید؛ یعنی آن را مثل یک سایت حقیقی آماده کنید. برای مثال:

  • صفحه ارتباط و تماس با ما ایجاد نمایید.
  • منو و زیر منو برای سایت خود قرار دهید.
  • اطلاعات تماس را درج کنید.
  • در بخش درباره ما خود را به‌عنوان یک متخصص معرفی نکنید بلکه می‌توانید خود و تیم نویسندگان را به‌عنوان افرادی که می‌خواهند صرفاً دانش خود را به اشتراک بگذارند، نشان دهید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مرحله سوم: ایجاد محتوا برای دامنه‌های منقضی و معتبر خریداری شده

پس از خرید دامنه در مرحله اول و راه‌اندازی سایت در مرحله دوم، لازم است که در مرحله سوم به ساخت و انتشار محتوا بپردازید. برای این منظور هر چقدر خلاقانه‌تر و طبیعی‌تر عمل کنید، نتیجه موثرتر و ریسک جریمه گوگل کمتر و کمتر خواهد شد. برای مثال فرض کنید سایت اصلی شما ارائه‌دهنده خدمات نظافتی منازل و ساختمان است و یکی از دامنه‌هایی که در شبکه وبلاگ خصوصی ایجاد کرده‌اید در مورد لباس و فشن می‌باشد. حالا می‌خواهید از این دامنه نامرتبط به سایت اصلی خود لینک دهید. در اینجا کافیست که کمی‌ خلاقیت در نوشتن محتوا به خرج دهید. برای مثال یک مقاله در در مورد نحوه تمیز کردن و مرتب نگه داشتن لباس‌ها در کمد و همچنین تمیز نگه داشتن فضای کمد و اتاق لباس بنویسید و سپس آن را به سایت اصلی خود که در مورد خدمات نظافت منزل است، لینک بدهید.

در شبکه وبلاگ خصوصی خیلی فرق نمی‌کند که شما حتماً از دامنه‌های مرتبط به سایت اصلی خود لینک دهید، نکته مهم در اینجا این است که این لینکدهی را به‌صورت منظم، مداوم و کاملاً طبیعی انجام دهید. به‌طور منظم محتوای با کیفیت در دامنه‌هایی که خریداری کردید انتشار دهید. در مورد تعداد کلمات این محتواها لزومی‌ ندارد که خیلی طولانی باشند. برای ایجاد لینک، انتشار مقالاتی بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه بسیار مناسب است. همچنین سعی کنید در موضوعات مختلف که با کمی‌ خلاقیت می‌تواند به موضوع اصلی سایت شما مرتبط باشد، تولید محتوا کنید و لینکسازی را انجام دهید. انتشار محتوا در دامنه‌های خریداری شده برای شبکه وبلاگ خصوصی بهتر است هفته‌ای یکبار باشد و این روند به‌طور منظم ادامه پیدا کند.

مرحله چهارم: لینک دادن به سایت اصلی خود

در ایجاد لینک به سایت اصلی خود باید خیلی با احتیاط عمل کنید، زیرا زیاده‌روی در لینک دادن باعث می‌شود که گوگل آن را یک مزرعه لینک در نظر گرفته و سایت شما را جریمه کند. سعی کنید از هر مقاله در دامنه‌های خریداری شده، یک یا حداکثر دو لینک به سایت اصلی خود بدهید. هر کدام از این لینک‌ها را با انکرتکست‌های گوناگون انجام دهید. انکرتکست‌ها بهتر است که با کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد (صفحه‌ای از سایت اصلی شما که با لینکسازی قصد دارید رتبه آن را بهبود دهید) یا کلمه کلیدی LSI آن یکسان باشد. برای مثال اگر کلمه کلیدی آن صفحه از سایت اصلی شما که می‌خواهید با دادن لینک، رتبه آن را بهبود ببخشید «عکاسی حرفه‌ای» است، می‌توانید با انکر تکست‌های زیر لینک دهید:

  • عکاسی حرفه‌ای
  • وبلاگ عکاسی
  • آتلیه عکاسی
  • چگونه عکس حرفه‌ای بگیریم

فراموش نکنید که هر انکر تکست فقط یک بار به کار برده شود و آن را به‌صورت تکراری استفاده نکنید. برای طبیعی‌تر جلوه دادن این لینکسازی بهتر است که در هر کدام از دامنه‌هایی که خریداری کردید، علاوه بر لینک به سایت اصلی خود، به سایت‌های معتبر و مرتبط دیگری نیز لینک بدهید. قرار نیست که از هر محتوایی که در سایت‌های شبکه وبلاگ خصوصی منتشر می‌کنید به سایت اصلی خود لینک دهید، بلکه انتشار بعضی از محتواها را فقط برای معتبر کردن آن سایت نزد گوگل انجام دهید. یعنی یک محتوای با کیفیت انتشار دهید و به یک سایت معتبر دیگر لینک داده (لینک خارجی) و به سایت خود لینکی ایجاد نکنید.

از دامنه‌های خریداری شده برای ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی به یکدیگر لینک ندهید، بلکه از هر کدام از این دامنه‌ها فقط به سایت اصلی خود و به سایت‌های مرتبط و معتبر دیگر لینک دهید. همچنین با ایجاد یک لینک با کیفیت برای هر کدام از این دامنه‌ها می‌توانید آن‌ها را نیز تقویت کنید. فراموش نکنید که ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی به اندازه‌ی ساخت یک سایت واقعی زمان‌بر است و به تلاش نیاز دارد.

لینک‌های اسپم

به خاطر داشته باشید که هر لینکی و هر بک لینکی خوب نیست. بک لینکی می‌تواند بر روی بهبود رتبه سایت شما تاثیر مثبتی بگذارد که از سایت‌های معتبر باشد. در غیر این صورت نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه جریمه و اوت شدن سایت شما توسط گوگل را به همراه خواهد داشت. همیشه باید دقت کنید که بک لینک‌ها از سایت‌های نا مرتبط و بی‌کیفیت نباشد. برای جلوگیری از دریافت بک لینک‌های بی‌کیفیت، لازم است که از طریق گوگل سرچ کنسول، بک لینک‌های سایت خود را بررسی کنید و اگر از سلامت آن‌ها اطمینان کافی نداشتید، حذفشان کنید.

بخش هشتم: مقایسه سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم با شما در مورد روش‌های قانونی و غیر قانونی سئو که با نام سئو کلاه سفید و کلاه سیاه شناخته می‌شود، بیشتر صحبت کنیم. در دنیای سئو وقتی صحبت از اقدامات اخلاقی و قانونی در مقابل اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی می‌شود، در حقیقت بیانگر رفتار ما نسبت به فاکتورهایی می‌باشد که گوگل در نظر گرفته است. به بیان دیگر منظور از قانون، قوانینی است که گوگل آن را برای سایت‌ها اعمال کرده است. به طور کلی تمامی‌ اقدامات و تکنیک‌های سئو در یکی از سه دسته زیر جای خواهند گرفت:

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید شامل هر تکنیک و روشی است که مورد تایید گوگل می‌باشد و آن را دوست دارد. موارد گفته شده در این مقاله، از جمله تکنیک‌ها و روش‌های کلاه سفید بودند (البته شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) را نمی‌توان به طور کامل یک سئو کلاه سفید به شمار آورد). هر روشی که به‌صورت کاملاً طبیعی و ارگانیک بدون هیچ میانبر و یا تقلبی، سایت شما را از نظر سئویی بهبود دهد و آن را به جایگاه نخست در نتایج جستجوی گوگل برساند، سئو کلاه سفید محسوب می‌شود. در این روش با ایجاد و انتشار محتوای منحصر به فرد و با کیفیت که برای کاربران ارزشمند است (به‌طور کلی با ارائه ارزش به کاربران و بازدیدکنندگان سایت) رتبه آن افزایش پیدا می‌کند.

سئو کلاه سیاه

در کنار سئو کلاه سفید، تکنیک‌های کلاه سیاه نیز وجود دارد. روش‌هایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو به شدت با آن مخالف هستند و جریمه‌های سنگینی را نیز برای اجراکنندگان آن در نظر گرفته‌اند. این روش‌ها بدون در نظر گرفتن کاربران و ارائه ارزش به آن‌ها با روش‌های میانبر، دست‌کاری و تقلب سعی می‌کنند که به رتبه‌های برتر و جایگاه نخست در نتایج جستجو برسند. در ادامه به چند تکنیک سئو کلاه سیاه که نباید آن‌ها را اجرا نمایید اشاره می‌کنیم:

  • خرید لینک: در خرید لینک یعنی شما به سایت و یا اشخاص دیگر پول پرداخت کنید، در ازای این پرداخت پول، از آن‌ها بک لینک برای سایت خود بگیرید.
  • مزرعه لینک: مزرعه لینک مشابه با شبکه وبلاگ خصوصی عمل می‌کند ولی بین این دو یک تفاوت اصلی وجود دارد. مزرعه لینک بر خلاف شبکه وبلاگ خصوصی از دامنه‌های منقضی شده معتبر با کیفیت به سایت اصلی لینک نمی‌دهد، بلکه به جای آن از تعدادی سایت بی‌کیفیت اسپم با محتوای تکراری و نامرتبط برای لینکدهی به سایت اصلی استفاده می‌کند. همین هم موجب می‌شود که به سرعت توسط گوگل شناسایی و جریمه شود.
  • Cloaking یا دور زدن گوگل: در این روش، سایت‌ها در مورد محتوایی که انتشار دادند، موتورهای جستجو را فریب می‌دهند. به نوعی به آن‌ها دروغ می‌گویند تا برای کلمات کلیدی مورد نظرشان به سرعت و بدون زحمت به رتبه برتر دست پیدا کنند. این بدین معناست که آن‌ها یک محتوا را در صفحه انتشار می‌دهند ولی عنوان دیگری را استفاده می‌کنند و محتوای خود را به‌صورت متفاوت از آن چیزی که واقعاً وجود دارد، به گوگل و کاربران نشان می‌دهند.
  • ریدایرکت ۳۰۱: ریدایرکت ۳۰۱ با اینکه تکنیکی قانونی در سئو است، ولی می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و به‌عنوان یک تکنیک کلاه سیاه به کار برود. در این حالت برای عنوان و متا دسکریپشن که در صفحه نتایج جستجوی گوگل به کاربران نشان داده می‌شود، معمولاً از موضوعات جذاب و چالشی مثل حواشی زندگی هنرمندان استفاده می‌شود ولی وقتی کاربر روی آن کلیک کرده و وارد سایت می‌شود، با ریدایرکت ۳۰۱ به یک صفحه و موضوع متفاوت دیگری انتقال داده می‌شود.
  • اسپم کلمات کلیدی: یکی از بدترین روش‌ها برای بهبود رتبه سایت این است که یک صفحه یا یک مقاله را با کلمه کلیدی اصلی پر کنید و آن را به تعداد زیاد به کار ببرید. این کار نه تنها هیچ تأثیری ندارد بلکه باز هم جریمه سایت شما توسط گوگل را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه به کار بردن بی‌رویه یک کلمه کلیدی در مقاله، از جذابیت و خوانایی آن برای بازدیدکنندگان سایت می‌کاهد و در نتیجه‌، ترک صفحه توسط کاربران و نرخ پرش را افزایش می‌دهد. برخی سایت‌ها کلمه کلیدی اصلی را در محتوای خود قرار می‌دهند تا گوگل آن را خوانده به آن محتوا رتبه دهد، ولی در عین حال با دست‌کاری در فونت و رنگ، کلمه کلیدی را از دید کاربر پنهان می‌کنند تا متن خوانایی و جذابیتش را برای کاربر از دست ندهد. این هم یک روش سئو کلاه سیاه است که باید از آن اجتناب کنید.
  • محتوای کپی: محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر و انتشار آن در سایت خودمان نیز یک روش کلاه سیاه است. گوگل روی محتواها دقت زیادی دارد، حتی اگر بخشی از محتوای شما تکراری باشد باز هم نقض قوانین گوگل بوده و در دسته تکنیک‌های کلاه سیاه قرار می‌گیرد.

سئو کلاه خاکستری

پس از سئو کلاه سفید و کلاه سیاه، به دسته سوم یعنی کلاه خاکستری می‌رسیم. کلاه خاکستری چیزی بین کلاه سفید و کلاه سیاه است؛ یعنی تکنیک‌های آن نه به طور کامل قوانین گوگل را نقض می‌کند و و نه مورد تایید کامل و خوشایند آن است. تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری توسط گوگل جریمه نمی‌شود، در عین حال گوگل آن را توصیه هم نمی‌کند. حتی ممکن است در مرور زمان با بروزرسانی‌هایی که در الگوریتم‌های گوگل ممکن است ایجاد شود، سئو کلاه خاکستری به تکنیک‌های کاملاً خلاف قوانین گوگل تبدیل شده و مورد جریمه قرار گیرد. اگر می‌خواهید با روش‌های ایمن و بدون هیچ نگرانی رتبه سایت خود را بهبود دهید فقط به سئو کلاه سفید فکر کنید. در مورد سئو کلاه خاکستری و کلاه سیاه باید بدانید که ریسک و خطرات آن از مزیت‌هایش بیشتر است.

بخش نهم: لینکسازی داخلی، ساختار سایت و URLها

لینک داخلی

لینک داخلی از جمله روش‌های لینکسازی است که شما بر روی آن تسلط و کنترل کامل دارید، زیرا تمام لینکسازی‌ها در داخل دامنه خود شما صورت می‌گیرد. ایجاد لینک داخلی از صفحات مختلف سایت به یکدیگر موجب می‌شود تا گوگل بهتر بتواند ساختار سایت را تشخیص دهد و آن را ایندکس نماید. ربات‌های گوگل هنگام خزش صفحه‌ای از سایت وقتی که با یک لینک روبرو شوند وارد آن شده و آن صفحه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. همین کار یکی از مهم‌ترین مزیت‌های لینک داخلی است. از جنبه دیگر، ایجاد لینک داخلی به توقف بیشتر کاربر در سایت شما و بازدید او از دیگر صفحات نیز کمک می‌کند. با ایجاد پیوند داخلی در سایت خود می‌توانید صفحات کم اعتبار را بهبود ببخشید، به طور مثال می‌توانید از صفحاتی که رتبه بهتری دارند، به صفحاتی که هنوز نتوانستند به رتبه مناسب در نتایج جستجوی گوگل برسند لینک دهید، بدین‌ترتیب ارزش این صفحات را نیز بالا می‌برید.

ساختار سایت

ساختار سایت از فاکتورهای مهم در سئو به شمار می‌رود. یک ساختار خوب در سایت هم به کاربران کمک می‌کند که به راحتی با سایت شما ارتباط برقرار کرده و آن چیزی را که می‌خواهند به سرعت پیدا کند، هم به ربات‌های گوگل این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر و سریعتر تمام صفحات مختلف سایت‌تان را خزش کرده و در نهایت ایندکس کند. اگر هنوز برای کسب و کار خود سایت طراحی شده ندارید، باید قبل از طراحی سایت، در مورد نوع ساختار آن و نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر و دسته‌بندی‌ها برنامه‌ریزی دقیق کنید تا در نهایت بتوانید یک ساختار جذاب بصری ساده و راحت را برای سایت خود تعیین کنید. اگر در حال حاضر کسب و کار شما سایت دارد، لازم است که آن را از نظر ساختاری به طور دقیق بررسی کنید و ببینید که آیا یک رابط کاربری آسان و راحت را به مخاطبان ارائه می‌دهد و اگر اینگونه نبود آن را اصلاح کنید.

برای ساختار‌بندی کلی سایت و صفحات آن، یک روش موثر و عالی به نام Siloing وجود دارد. در این روش، دسته‌ها و زیردسته‌های مختلف برای سایت تعیین می‌شود که در واقع هر کدام از آن‌ها یک صفحه است. شاید نتوان برای هر نوع سایتی با هر موضوعی این روش را به کار برد. این شیوه بیشتر برای سایت‌های فروشگاهی که محصولات دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک گزینه عالی است. لزومی‌ ندارد که برای داشتن یک ساختار مناسب در سایت خود، حتماً از این روش استفاده کنید. نکته مهم تنها این است که ساختار‌بندی سایت شما به شکلی باشد که کاربر در آن احساس راحتی کند، دچار سردرگمی‌ نشود و بتواند به آسانی آن چیزی را که می‌خواهد پیدا کند.

ساختار URL

URL هر کدام از صفحات سایت شما نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی سئو است. URL باید برای کاربران قابل درک باشد، یعنی کاربر باید از آدرس هر صفحه متوجه موضوع و عنوان آن شود. اگر کاربر نتواند آدرس صفحه را درک کند، این بدین معناست که موتورهای جستجو نیز نمی‌توانند آن را درک کنند. URL باید در مورد محتوای صفحه اطلاعاتی را ارائه دهد و نشان دهد که در مورد چه موضوعی است. انجام صحیح و درست نامگذاری URL اهمیت زیادی دارد. ما در اینجا چند نکته مهم به‌منظور داشتن یک URL خوب را آورده‌ایم.

  • اگر می‌خواهید کلمات را در URL جدا کنید، فقط از خط فاصله استفاده نمایید.
  • سعی کنید تا حد امکان URLها را کوتاه و با معنی بنویسید، از به کار بردن حرف‌ها و کلمات اضافی خودداری نمایید.
  • URL انگلیسی، به فارسی ارجحیت دارد و تاثیر بهتری را بر روی سئو سایت شما خواهد گذاشت.

URL برای همه سایت‌ها از جمله سایت‌های تجارت الکترونیکی، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر در انجام آن اشتباه صورت گیرد، تاثیر بسیار منفی را به همراه خواهد داشت. بدین جهت حتماً از نام‌گذاری صحیح URL تمام صفحات سایت خود اطمینان حاصل نمایید. فراموش نکنید که هر صفحه باید یک URL جداگانه داشته و به‌صورت تکراری به کار برده نشود.

بخش دهم: سئوی فنی

سئوی فنی موضوع مهم دیگری است که در این بخش از آموزش جامع سئو پیشرفته به آن می‌پردازیم. سئو فنی موارد مختلفی مثل بهینه کردن تصاویر و ویدیوها، تگ‌های فالو و نوفالو، فایل robots.txt، ریدایرکت‌ها، محتوای تکراری، سرعت سایت و … را شامل می‌شود.

تصاویر و ویدیو

محتواهای گرافیکی خیلی راحت‌تر و بهتر می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند. به‌کارگیری تعدادی تصویر در یک مقاله متنی، آن را جذاب‌تر کرده و چه‌بسا خوانایی و درک آن را نیز برای مخاطب آسان کند. تصاویر اینفوگرافیک باعث می‌شود که بتوانید اطلاعاتی پیچیده و سخت را ساده به کاربران نشان دهید. تصویر برای مقالات خیلی طولانی و جامع می‌تواند مثل یک استراحت برای خواننده عمل کند و او را از خواندن یک مقاله طولانی خسته نکند. انسان‌ها به طور ذاتی شهودی و بصری هستند، بنابراین اگر می‌خواهید آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید، باید اطمینان حاصل کنید که در سایت خود از انواع محتوای گرافیکی مثل تصاویر عکاسی شده، گرافیک، ویدیو و اینفوگرافیک استفاده می‌کنید. هر کدام از این انواع محتوای گرافیکی مزیت و کاربرد‌های مخصوص خود را دارد که در ادامه به توضیح کوتاهی در مورد هر یک می‌پردازیم.

اینفوگرافیک نوعی از محتوای تصویری است که به بهبود رتبه سایت شما کمک زیادی می‌کند. اینفوگرافیک اطلاعات و داده‌های سخت را به یک قالب و فرمتی که قابل درک و هضم است تبدیل می‌کند. اینفوگرافیک از جمله محتوا‌هایی است که می‌توان آن‌ها را به اشتراک گذاشت و اشتراک‌گذاری آن‌ها معمولاً توسط بسیاری از کاربران مورد استقبال قرار می‌گیرد. اینفوگرافیک روشی خلاقانه است زیرا کمک می‌کند تا داستان‌ها، داده‌ها و هر موضوعی را به روش خلاقانه در قالب نمودار و عکسنوشته به مخاطب انتقال داد.

محتوای ویدیویی از جمله محبوب‌ترین فرمت‌ها است که برای کاربران جذابیت زیادی دارد. در طی چند سال گذشته محتوای ویدیویی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. خیلی از کاربران ممکن است که حوصله خواندن یک مقاله را نداشته باشد و به‌جای آن‌ ترجیح دهند که یک ویدیوی کوتاه چند دقیقه‌ای را تماشا کنند. ساخت و تهیه ویدیو کار سخت و پر‌هزینه‌ای بوده و در مقایسه با محتوایی مثل تصاویر و اینفوگرافیک، به زمان بیشتری نیاز دارد اما در عین حال، رقابت در آن نیز کمتر است. شما با ایجاد و انتشار محتوای ویدیویی می‌توانید رتبه سایت خود را بهبود دهید. ویدیو باعث می‌شود که کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت باقی بماند و نرخ پرش آن کاهش پیدا کند که این هم عامل دیگری است که به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند. در صفحه نتایج جستجوی گوگل حتی دیده شده که ویدیوها به رتبه صفر که – در بالا به آن اشاره کردیم – دست پیدا کردند.

به طور کلی در مورد ویدیو‌ها و تاثیر آن بر سئو باید گفت افزودن محتوای ویدیویی به صفحات سایت، به افزایش توقف کاربران کمک می‌کند و آن‌ها را سرگرم می‌نماید. همین امر موجب می‌شود که بر روی سایت شما از نظر سئویی معجزه رخ دهد. برای ساخت محتوای ویدیویی ایده‌های زیادی وجود دارد که با کمی‌ خلاقیت می‌توانید آن‌ها را کشف کنید و به کار ببرید. نوع محتوای ویدیویی، باید با توجه به حوزه فعالیت و کسب و کار شما ساخته شود؛ باید بتواند نیازی از کاربران را رفع کرده و یا جنبه سرگرمی‌ داشته باشد. ما در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم:

  • ویدیوهای آموزشی در مورد محصول، خدماتتان، نحوه کار کردن با یک محصول و چگونگی استفاده از خدمات
  • یک ویدیو در مورد محصول که برند را تبلیغ می‌کند.
  • ویدیوهای پرسش و پاسخ به‌صورت زنده (لایو)
  • ویدیو پاسخ به سوالات پرتکرار مخاطبان

ویدیو را پس از آماده کردن در صفحات سایت خود آپلود نمایید. فراموش نکنید که برای ویدیو یک متن کوتاه نوشته و صفحه آن را نیز سئو کنید. گوگل معمولاً نمی‌تواند موضوع یک ویدیو را تشخیص دهد، بنابراین باید از محتوای متنی کوتاه همراه با کلمه کلیدی برای معرفی و توضیح در مورد آن استفاده کنید. ویدیوها را علاوه بر خود سایت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و آپارات انتشار دهید، سپس از آنها، لینکی را به سایت خود ایجاد کنید.

بهینه‌سازی تصاویر

با وجود اینکه الگوریتم‌های گوگل خیلی پیشرفت کرده است، اما همچنان نمی‌تواند به خوبی یک محتوای تصویری را تشخیص دهد. بنابراین شما باید با استفاده از متن جایگزین به ربات‌های گوگل کمک کنید تا بتوانند موضوع یک تصویر را درک کرده و آن را ایندکس کنند. متن جایگزین یا همان ویژگی alt، به ربات‌های گوگل می‌فهماند که موضوع تصویر چیست و چه ارتباطی با دیگر محتوای صفحه دارد. فشرده کردن تصویر و کاهش حجم آن هم اقدام دیگری است که به‌منظور سئو تصاویر باید انجام شود. اگر حجم تصاویر و ویدیوهای شما زیاد باشد، بر روی سرعت لود سایت تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین با ابزارهایی مثل فتوشاپ یا سایت‌های آنلاین مثل www.reduceimages.com حجم تصاویر را کاهش دهید (برای آشنایی با ابزارهای دیگر، مقاله کم کردن حجم عکس را بخوانید).

محتوای تکراری

آیا می‌دانستید که وجود محتوای تکراری در داخل سایت از نظر گوگل اقدامی‌ مخرب به شمار می‌رود؟ محتوا علاوه بر اینکه نباید از سایت‌های دیگر کپی شده باشد، در داخل خود سایت باید به‌صورت منحصر به فرد و غیر تکراری کار برده شود. اگر شما در سایت خود صفحاتی با محتوای تکراری دارید، می‌توانید صفحات تکراری را حذف کرده و آن را به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت کنید. یا اینکه می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر ادغام کنید، همچنین می‌توانید از تگ کنونیکال استفاده نمایید. No-index کردن صفحات تکراری روش دیگری است که برای جلوگیری از جریمه گوگل انجام می‌شود.

فایل Robots.txt

فایل Robots.txt یک مورد مهم در سئو است که هر وبمستری باید از آن اطلاع داشته باشد. این فایل، به ربات‌های گوگل می‌گوید که کدام از صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهند و از کدام صرف نظر کنند. همچنین می‌گوید قبل از خزیدن هر صفحه، ربات‌ها باید چقدر منتظر بمانند. ممکن است شما به دلایل مختلفی نخواهید گوگل برخی از صفحات سایتتان را ایندکس کند. برای مثال، ممکن است که یک صفحه سایت شامل محتوای تکراری باشد که بخواهید با عدم ایندکس شدن آن، از جریمه گوگل جلوگیری کنید. نکته مهم در مورد فایل‌های Robots.txt این است که به حروف بزرگ و کوچک حساس است و ممکن است در برخی مواقع، ربات‌های گوگل این فایل را نادیده بگیرند و به دستورالعمل‌های آن توجهی نکنند. فراموش نکنید که Robots.txt یک فایل عمومی‌ است و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، زیرا برای دسترسی به این فایل فقط کافیست دامنه مورد نظر را در مرورگر کپی کرده و در جلوی آن عبارت Robots.txt را قرار دهید.

نمونه فایل Robots.txt
نمونه فایل Robots.txt

تگ نوفالو

اگر به خاطر داشته باشید ما در بخش‌های قبلی مقاله در مورد لینکسازی خارجی با شما صحبت کردیم. گفتیم که اگر از سایت خود به یک سایت دیگری لینک دهید، این بدین معناست که تایید خود نسبت به آن سایت را به گوگل نشان داد‌ه‌اید. بنابراین اگر آن سایت اعتبار کافی نداشته باشند، بر روی سایت شما نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در این جاست که مفهومی‌ به نام تگ نوفالو (Nofollow) مطرح می‌شود. ممکن است که شما به یک سایت خارجی از صفحه سایت خود لینک دهید ولی از اعتبار و کیفیت آن سایت اطمینان نداشته باشید و نخواهید که گوگل آن را بررسی کند و با توجه به آن، به سایت شما امتیازی دهد. در این حالت می‌توانید لینکی که به سایت خارجی دادید را نوفالو کنید. استفاده از تگ نوفالو باعث می‌شود که گوگل سایت خارجی را ایندکس نکند و بر اساس آن به برای سایت شما هیچ امتیاز مثبت و منفی در نظر نگیرد. در حقیقت شما با تکنیک نوفالو به گوگل اعلام می‌کنید که من به این سایت لینک دادم ولی لزوماً اعتبار آن را تضمین نمی‌کنم. دستور استفاده از تگ نوفالو به شرح زیر است:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>متن انکر تکست</a>

تگ کنونیکال

این تگ را زمانی استفاده کنید، که در سایت خود صفحات تکراری دادید. پیش‌تر اشاره کردیم که یک راه حل برای صفحات تکراری این است که از تگ کنونیکال استفاده کنید تا از جریمه گوگل به خاطر تکراری بودن جلوگیری نمایید. این تگ به ربات‌های گوگل می‌گوید که یک صفحه خاص (صفحه A) کپی و مشابه یک صفحه (صفحه B) است ولی در عین حال از گوگل می‌خواهید که آن صفحه تکراری را خزش نکند و اعتبار آن را به همان صفحه اصلی (صفحه B) انتقال دهد. حتی می‌توان چندین صفحه را به یک صفحه کنونیکال کرد. یعنی اگر صفحه B صفحه اصلی است و صفحات A, D, C مشابه و تکرار آن است، می‌توان هر کدام از صفحات A, D, C را به‌صورت جداگانه به صفحه B کنونیکال کرد.

ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت ۳۰۱ نیز را می‌توان تقریباً مشابه با تگ کنونیکال به شمار آورد، ولی قطعاً تفاوت‌هایی را نیز دارد. تگ کنونیکال فقط به روبات‌های گوگل می‌گوید که آن صفحات تکراری را بررسی نکند ولی کاربران چندین صفحه تکراری را با URLهای متفاوت مشاهده می‌کنند؛ اما با ریدایرکت ۳۰۱ دیگر امکان مشاهده‌ی صفحات تکراری با URLهای مشابه برای کاربران وجود نخواهد داشت چون از دایرکت ۳۰۱ به طور اتوماتیک از صفحه اول صرف نظر شده و URL صفحه دوم به کاربر نمایش داده می‌شود. به بیان دیگر، کاربر بدون اینکه کاربر بفهمد، به صفحه دیگری انتقال داده می‌شود. ریدایرکت ۳۰۱ تنها برای صفحات تکراری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد. به طور کلی موارد استفاده ریدایرکت ۳۰۱ به شرح زیر است:

  • تکراری بودن صفحات که در آن از صفحه تکراری به صفحه اصلی ریدایرکت داده می‌شود.
  • اگر صفحه را پاک کنیم برای اینکه کاربران و گوگل به ارور ۴۰۴ برخورد نکنند می‌توان آن را به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت 301 دهید.
  • اگر تصمیم داشتید که URL یک صفحه را تغییر دهید، باز هم برای جلوگیری از برخورد کاربران به ارور ۴۰۴، باید آن را به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

نکته: استفاده زیاد از ریدایرکت ۳۰۱ موجب کاهش سرعت سایت می‌شود، بنابراین بهتر است که از آن خیلی کم استفاده کنید. به‌کارگیری آن را فقط برای مواقعی در نظر بگیرید که واقعاً ضرورت دارد.

بخش یازدهم: سئوی محلی

برای برخی از کسب و کارها، مشتریان محلی و ساکن در یک شهر و منطقه مورد توجه است. یعنی کسب و کار آن‌ها به شکلی است که با مشتریان منطقه‌ای در ارتباط هستند نه مشتریانی از کل کشور. برای مثال کسب و کارهایی که خدماتشان به یک شهر خاص محدود می‌شود، یا اینکه مشتریان آن‌ها که به‌صورت حضوری مراجعه می‌کنند، معمولاً از افراد ساکن در همان منطقه هستند. برای مثال می‌توان رستوران‌ها، مدارس، مهد کودک‌ها، آموزشگاه رانندگی، آرایشگاه‌ها و دیگر مشاغل این‌چنینی را بیان کرد.

سئوی محلی به این دسته از کسب و کارها کمک می‌کند تا سایت خود را برای خود مشتریان ساکن در همان منطقه بهینه کرده و بیشتر آن‌ها را از وجود کسب و کار خود آگاه نمایند. استفاده از سئوی محلی باعث می‌شود که کسب و کارها بتوانند با هزینه کم‌تر فقط روی مشتریان هدف خود تمرکز کنند. خیلی موارد اصلاً لزومی‌ ندارد تا این نوع از کسب و کارها خدمات خود را برای مناطق، شهرها و استان‌های دیگر سئو کرده و برایش هزینه و زمان زیادی را صرف نمایند. برای بهبود سئو محلی، چندین روش وجود دارد که ما در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم:

راهکارهای سئو پیشرفته محلی
اهمیت سئو محلی در استراتژی سئو پیشرفته

ثبت آدرس در Google My Business

Google My Business اطلاعات مختلف و ارزشمندی از کسب و کارها را جمع‌آوری می‌کند. باید اطلاعات زیر را در مورد کسب و کارتان در این سایت درج کنید:

  • نام
  • شماره تلفن
  • آدرس
  • ایمیل
  • ساعت کاری

همچنین می‌توانید به سوالات کاربران پاسخ بدهید و در مورد کسب و کارتان، عکس و ویدیو درج کنید.

نکته: Google My Business به استفاده از کلمات کلیدی محلی تاکید می‌کند؛ پس باید سایت خود را با کلمات کلیدی محلی سئو کنید زیرا آن‌ها کلماتی هستند که توسط مشتریان محلی شما سرچ می‌شود. در این زمینه به عبارات‌هایی مثل «کاشت مو در کرج» یا «رستوران ایتالیایی در غرب تهران» و… می‌توان اشاره کرد.

دایرکتوری‌های کسب و کار

برخی از سایت‌ها به‌صورت دایرکتوری هستند، یعنی اطلاعات و تبلیغات کسب و کارهای یک شهر خاص را انتشار می‌دهند. به طور نمونه سایت «نیاز روز» برای شهرهای مختلف به‌صورت جداگانه اطلاعات مشاغل را ارائه می‌کند. هر کسب و کاری می‌تواند در این سایت ثبت نام کرده و اطلاعات کسب و کار خود مثل نام شماره تلفن آدرس و اطلاعات لازم دیگر را درج نمایید. بهتر است که در این سایت، اطلاعات به‌صورت کامل قرار گیرد.

نظرات مشتریان

آیا می‌دانید، بیش از ۸۴ درصد مردم در خرید به نظرات سایرین اعتماد زیادی می‌کنند؟ این اعتماد خیلی بیشتر از اعتماد به تبلیغات است؛ از این رو باید مشتریان فعلی خود را به شکل‌های مختلف تشویق کنید تا نظراتشان را در سایت شما درج کنند. هر چه بیشتر بودن نظرات مشتریان، به افزایش اعتبار کسب و کارتان کمک می‌کند. این نظرات مشتریان، به مردم اجازه می‌دهد تا آن‌ها بدانند که چه تجربه خریدی از مجموعه شما پیدا خواهند کرد و همچنین می‌توانند تصمیم راحت‌تری را در مورد سازمان و برند شما بگیرند. البته توجه داشته باشید که برای جلب اعتماد مردم قرار نیست که فقط نظرات مثبت را در مورد کسب و کارتان انتشار دهید، بلکه وجود نظرات منفی نیز می‌تواند اعتمادسازی کند و نشانه‌ای از صداقت و پاسخگویی شما به مشتریان باشد.

حرف آخر از آموزش رایگان سئو پیشرفته

هنگام نوشتن این مقاله فرض را بر این داشتیم که شما به‌عنوان مخاطب، دانش ابتدایی از سئو دارید. بنابراین ما سعی کردیم به تکنیک‌های پیشرفته سئو بپردازیم و تا حد امکان تمام نکات لازم را در یک مقاله جامع گردآوری کنیم. مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم مطابق با جدیدترین تغییرات سئو ۲۰۲۱ بود. هدف ما از نوشتن مقاله این بود که فرد آشنا با سئو، بتواند با خواندن یک مطلب جامع، سایت خود را به‌صورت حرفه‌ای سئو کرده و به دانش عمیق و کاملی از اصول بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دست پیدا نماید. نکته آخر آنکه برای موفقیت در سئو، راهی جز تلاش مستمر و صبر، آزمون و خطا و دقت بالا وجود ندارد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من فاطمه فرمانی هستم، عاشق سئو و دیجیتال مارکتینگ. هر روز یاد می‌گیرم و دانسته‌هامو با دیگران به اشتراک می‌ذارم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.