سئو 124 بازدید

در این مقاله از آکادمی کاپریلا ما می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که «سئو کلاه خاکستری (Grey hat SEO) چیست؟». شاید شما در ارتباط با سئو کلاه سیاه و کلاه سفید اطلاعاتی داشته باشید، اما احتمالاً نمی‌دانید که تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری چیست یا اینکه شناخت کمتری از آن دارید. ما در این مقاله، هر آنچه که باید در مورد سئو کلاه خاکستری،‌ باید‌ها و نبایدها و تکنیک‌های آن بدانید، بیان کردیم. ضمن اینکه لیستی از محبوب‌ترین و بهترین تکنیک‌‌های سئو خاکستری برای افزایش رتبه موتورهای جستجو را در این مقاله خواهید یافت. بنابراین اگر می‌خواهید که با تکنیک‌های کلاه خاکستری به سرعت رتبه سایت خود را بهبود دهید، بدون اینکه جریمه گوگل شامل سایتتان شود، مطالعه این مقاله را تا انتها از دست ندهید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری یکی از رویکردها و نام مجموعه تکنیک‌هایی از سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را با یکدیگر ترکیب می‌کند، یا به عبارتی محدوده‌ای بین سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه را شامل می‌شود. در بکارگیری تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری باید احتیاط و دقت زیادی شود، زیرا که در مقایسه با روش‌های سئو کلاه سفید ریسک دارد (اما ریسک آن از کلاه سیاه کمتر است) و در صورت اشتباه در اجرای آن، سایت شما را با جریمه گوگل مواجه می‌کند.

سئو کلاه خاکستری در صورتی که توسط یک متخصص مجرب سئو استفاده شود، می‌تواند موثر واقع شده و نتایج عالی را بر روی افزایش رتبه سایت بگذارد. در ادامه مقاله به تکنیک‌ها و بایدها و نبایدهای سئو کلاه خاکستری اشاره کردیم اما ابتدا اطلاعات بیشتری در مورد سئوی کلاه خاکستری بیان می‌کنیم.

آیا سئو کلاه خاکستری قوانین گوگل را نقض می‌کند؟

مرز باریکی بین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری و کلاه سیاه وجود دارد، اما باید بدانید که سئو کلاه خاکستری اگر به درستی انجام شود، قوانین گوگل را نقض نخواهد کرد و یک کار غیر قانونی در سئو به شمار نمی‌رود. اما با این وجود، تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری، متفاوت از روش‌های رایج و سالم سئو است و می‌تواند با یک اشتباه، سایت شما را از صفحه نتایج موتورهای جستجو حذف کند.

سئو کلاه خاکستری در مقابل سئو کلاه سیاه

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، بین سئو کلاه خاکستری با کلاه سیاه مرز خیلی باریکی وجود دارد و یک تفاوت اصلی و اساسی بین آن‌ها وجود دارد. تکنیک‌های مورد استفاده در سئو خاکستری، همیشه قوانین موتورهای جستجو را نقض نمی‌کند و می‌تواند بدون نقض این قوانین، برای بهبود رتبه سایت به کار گرفته شود. همین امر دلیلی است که سئو خاکستری را وسوسه برانگیز کرده و مدیران سایت را به کارگیری این ترفندها ترغیب می‌کند. در مقابل، سئو کلاه سیاه به‌طور کاملا واضح و مشخص، قوانین موتورهای جستجو را نقض کرده و با نقض این قوانین، رتبه سایت را در کوتاه‌مدت افزایش داده و به همان سرعت نیز سئوی سایت را نابود کرده و از نتایج موتورهای جستجو حذف می‌کند.

 مقایسه سئو کلاه خاکستری با سئو کلاه سفید

برخی از تکنیک‌های کلاه خاکستری، تفاوت خیلی کمی با سئو کلاه سفید دارد. به بیان دیگر برخی از تکنیک‌های سئو سفید با کمی تغییر می‌تواند به یک ترفند سئو کلاه خاکستری تبدیل شوند.

هر دو تکنیک سئو کلاه خاکستری و کلاه سفید برای افزایش رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما سئو کلاه سفید کاملاً ارگانیک بوده و خطری را متوجه سایت نمی‌کند. در مقابل سئو کلاه خاکستری، ریسک‌هایی را به دنبال خواهد داشت. سئو کلاه سفید ۱۰۰ درصد ایمنی دارد و رتبه سایت را به صورت طبیعی در مدت زمان نسبتاً طولانی، افزایش می‌دهد. سئو خاکستری می‌تواند افزایش رتبه سایت را بهبود ببخشد ولی در عین حال خطر و ریسک‌هایی را نیز برای آن به دنبال داشته باشد.

سئو کلاه خاکستری چیست

یازده تکنیک‌ رایج سئو کلاه خاکستری

استفاده از دامنه‌های منقضی شده

استفاده از دامنه‌‌های منقضی شده یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری است که بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید قرار دارد.

این تکنیک، خرید دامنه‌هایی را شامل می‌شود که منقضی شده‌اند، ولی به خاطر تعداد و کیفیت بک لینک‌‌هایی که دارند، هنوز دارای اعتبار می‌باشند. استفاده از دامنه‌های منقضی شده در سئو کلاه خاکستری، به دو شیوه اعمال می‌شود که این دو شیوه به شرح زیر است:

  • ریدایرکت ۳۰۱ که برای انتقال همه قدرت دامنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، شما دامنه منقضی شده‌ای که خریداری کردید را به دامنه سایت خودتان ریدایرکت ۳۰۱ می‌دهید. بدین شکل تمام اعتبار سئو آن به دامنه شما انتقال داده می‌شود.
  • دامنه منقضی شده‌ای که خریداری نمودید را سئو کرده و تمام صفحات آن را بالا می‌آورید و محتواهای قدیمی آن را مجدداً انتشار می‌دهید. این کار می‌تواند سریع و در مدت کوتاه، ترافیک هدفمندی را به شما ارائه دهد.

خرید بک لینک

خرید لینک، دومین تکنیک محبوب کلاه سئو خاکستری است، که سئوکاران برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. با اینکه خرید لینک‌ در دسته تکنیک‌های کلاه خاکستری قرار گرفته است، اما از نظر قوانین گوگل در حقیقت یک نوع تکنیک سئو کلاه سیاه به شمار می‌آورد و الگوریتم‌های گوگل را نقض می‌کند.

متدهای خرید لینک‌های تجاری به سه روش زیر اجرا می‌شود:

  • خرید پست مهمان (رپرتاژ آگهی) در سایت‌های دیگر که دارای لینکی به صفحات سایت شما باشند.
  • تبادل لینک‌های تجاری با سایت‌های دیگر (یعنی ما به شما از سایت خود لینک می‌دهیم و شما نیز به سایت ما لینک دهید).
  • ارائه کالا و یا خدمات در قبال دریافت پیوند از آن‌ها به سایت خود

نکته: در صورتی که سه روش بالا را به صورت طبیعی و آهسته اجرا کنید و شکی در گوگل ایجاد نکنید، خطری از نظر جریمه گوگل برای سایت شما وجود نخواهد داشت.

استفاده از شبکه‌‌‌های وبلاگ خصوصی (PBN)

شبکه‌‌های وبلاگ خصوصی (PBN) از دیگر تکنیک‌های موثر و در عین حال خطرناک سئو کلاه خاکستری بوده که بکارگیری آن توسط متخصصان سئو بسیار رایج است. شبکه وبلاگ خصوصی به مجموعه‌ای از سایت‌ها و وبلاگ‌ها گفته می‌شود که شما خودتان آن‌ها را ایجاد کرده و تحت کنترل دارید. این شبکه وبلاگ خصوصی برای ایجاد لینک به یک سایت واحد (سایت اصلی شما) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف از ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) لینک دادن به یک سایت واحد است تا بدین طریق با انتقال قدرت این لینک‌ها، بتوان اعتبار سایت اصلی را افزایش داد و رتبه آن را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشید.

شبکه‌های وبلاگ خصوصی در حقیقت یکی از استراتژی‌‌های کلاه سیاه است، اما اگر شما روش انجام آن را تغییر دهید، در دسته تکنیک‌های کلاه خاکستری جای خواهد گرفت. منظور از تغییر روش انجام کار این است که، شما باید ایجاد شبکه‌های وبلاگ خصوصی و انتقال لینک از آن‌ها به سایت واحد را باید به حالتی انجام دهید که توسط گوگل قابل تشخیص نباشد. یعنی گوگل نباید تشخیص دهد که این اقدامات از طرف شما بوده و شما مالک تمام سایت‌های شبکه‌های وبلاگ خصوصی هستید.

سئو کلاه خاکستری با PBN

ایجاد وبلاگ‌ها و میکروسایت‌ها

ایجاد وبلاگ‌ و میکروسایت از دیگر تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری است که می‌تواند بدون جریمه شدن از طرف گوگل، رتبه سایت را بهبود ببخشد.

ایجاد وبلاگ‌ها، یک نوع از شبکه‌های وبلاگ خصوصی (PBN) است، ولی با این تفاوت که دامنه‌‌ای را خریداری نمی‌کنید، بلکه‌ از سرویس‌های وبلاگ‌دهی یا سایت‌ساز آنلاین برای ایجاد وبلاگ استفاده می‌کنید. سرویس‌‌های وبلاگ‌دهی ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد وبلاگ  استفاده کرده و از آن‌ها به سایت خود لینک دهید. این کار را نیز باید به شکلی انجام دهید که گوگل نتواند تشخیص دهد که وبلاگ‌‌ها متعلق به شماست.

برخی از سرویس‌های وبلاگ‌دهی خارجی با اعتبار بالا که امکان ایجاد وبلاگ را فراهم می‌کند:

  • Medium
  • Blogger
  • Tumblr
  • Live Journal
  • Wix
  • WordPress
  • و …

برخی از سرویس‌های وبلاگ‌دهی ایرانی با اعتبار بالا که امکان ایجاد وبلاگ را فراهم می‌کند:

  • blog.ir
  • mihanblog
  • Parsiblog
  • Virgool
  • Persianblog
  • و …

ایجاد محتوای تکراری

ایجاد محتوای تکراری از دیگر تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری است که برخی از مدیران وب سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. هدف از ایجاد محتوای تکراری این است که بدون نیاز به نوشتن محتوای جدید بتوان موتورهای جستجو را هدف قرار داد و رتبه سایت را بهبود بخشید. محتوای تکراری به سه روش در سئو کلاه خاکستری به کار برده می‌شود:

  • متداول‌ترین مثال که برای روش اول می‌توان بیان کرد، کلمات کلیدی مرتبط با سئو محلی است. جایی که در آن چندین صفحه از سایت برای شهرهای مختلف ایجاد می‌شود. در چنین مواردی می‌توان محتوای یک صفحه از سایت را به صورت تکراری برای صفحات شهرهای دیگر نیز به کار برد و فقط اسم شهرها را با شهر مورد نظر جایگزین کرد. این استراتژی به صفحات اجازه می‌دهد تا برای کلمه کلیدی شهر مورد نظر رتبه‌بندی شوند، بدون اینکه زمان و هزینه‌ای برای نوشتن محتوای جداگانه صرف شود.
  • کپی محتوا از سایت‌‌های دیگر و انتشار آن در سایت خود به شرطی که سایت خودمان دارای دامنه بسیار قوی باشد، روش دوم بکارگیری محتوای تکراری است. این روش در خیلی موارد می‌تواند باعث پیشی گرفتن سایت ما از دیگر سایت‌ها شده و رتبه سایتمان را در نتایج موتورهای جستجو بهبود دهد. ین تکنیک‌ را در سایت‌های معتبر و قوی می‌توان مشاهده کرد، که آن‌ها محتواهای تکراری را انتشار می‌دهند، بدون اینکه با افت رتبه و یا جریمه گوگل روبرو شوند.

نکته: این تکنیک بسیار خطرناک بوده و بهتر است که از بکارگیری آن پرهیز کنید.

  • از محتوای تکراری می‌توان برای اینکه جایگاه‌‌‌های مناسبی از نتایج جستجوی گوگل را به خود اختصاص داد، استفاده کرد. یعنی در این روش چندین نسخه کپی از یک متن استفاده می‌شود، با این امید که یکی از این متن‌‌ها برای کلمه کلیدی مورد نظر رتبه بگیرد و در نتایج جستجو در رتبه‌های نخست ظاهر شود.

خودکارسازی محتوا

در خودکارسازی محتوا، از نرم‌افزار و ربات‌ها برای خودکار کردن انتشار محتواهای دستی استفاده می‌شود. هدف این است که بتوان وبلاگ را با محتواهای مداوم تغذیه کرد تا بدین شکل فرصت‌های بیشتری برای دریافت ترافیک و افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو به دست آورد.

دو روش برای اجرای خودکارسازی محتوا وجود دارد:

  • استفاده از محتوای وب سایت‌های دیگر و جمع کردن و ترکیب آن‌ها در قالب یک محتوا و انتشار آن در یک صفحه از سایت خود. در این روش می‌توان از بازنویسی محتوا هم استفاده کرد تا محتوا منحصر به فرد باشد.
  • در روش دوم، از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای ایجاد خودکار محتوای سایت بدون دخالت انسان استفاده می‌شود. البته این تکنیک در زبان فارسی هنوز وارد نشده است و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • روش سوم هم توسط افزونه‌های وردپرسی انجام می‌شود که می‌توان مطالب سایر سایت‌ها را با تغییرات دلخواه در وبسایت خود منتشر کنیم.

روشهای سئو کلاه خاکستری

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

افزایش تراکم کلیدی از طریق متن پنهان

شاید بدانید که استفاده از متن‌‌های پنهان در محتوا، قوانین گوگل را نقض می‌کند و به همین دلیل یک تکنیک کلاه سیاه به شمار می‌رود. پس چرا ما آن را در سئو کلاه خاکستری قرار دادیم؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که می‌توان با ترفندهایی از جریمه گوگل جلوگیری کرد و آن را از یک تکنیک کلاه سیاه به یکی از تکنیک‌های کلاه خاکستری تبدیل کرد. در این شیوه، از کلمات کلیدی با چگالی زیادی استفاده می‌شود، اما از دید کاربر پنهان می‌شود تا کاربر را خسته نکند، ولی در عین حال توسط موتورهای جستجو خزش شده و افزایش رتبه را به دنبال خواهد داشت.

رایج‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری که برای پنهان کردن متن استفاده می‌شود عبارت است از:

  • تنظیمات فونت متن بر روی سایز صفر
  • قرار دادن متن در خارج صفحه با استفاده از کدهای css
  • جای دادن متن پشت یک تصویر

Cloaking

Cloaking از جمله استراتژی‌های سئو است که محتواها و url ها را برای کاربران انسانی و ربات‌های موتورهای جستجو، به صورت جداگانه نمایش می‌دهد. به بیان دیگر، محتواهای متفاوتی را برای کاربران و موتورهای جستجو ارائه می‌کند.

این روش یک تاکتیک فریبنده سئو کلاه خاکستری است که با فریب دادن گوگل، رتبه مناسب را برای کلمات کلیدی مورد نظر به دست می‌آورد، اما نتایج متفاوتی را به کاربران ارائه می‌کند اما باید در نظر داشت که گوگل نسبت به این کار به شدت حساس شده و احتمال شناسایی آن و جریمه کردن سایت افزایش پیدا کرده است.

استفاده از فهرست راهنمای وب سایت

استفاده از دایرکتوری و یا فهرست راهنمای وب سایت، از جمله تکنیک‌‌های رایج سئو کلاه خاکستری است که زیاد به کار گرفته می‌شود. وقتی که شما برای یک صفحه از سایت خود، فهرست راهنما را اضافه می‌کنید به راحتی و بدون هزینه، بک لینک برای سایتتان ایجاد شده است.

توجه داشته باشید که اگر این تاکتیک را به تعداد کم در سایت خود اجرا کنید، دیگر یک روش سئو کلاه خاکستری نخواهد بود، بلکه یک تکنیک سئو کلاه سفید به شمار می‌رود. اما اگر آن را به تعداد دفعات زیاد و برای ایجاد کردن صدها لینک در سایت خود مورد استفاده قرار دهید، سئو کلاه سفید را به کلاه خاکستری تبدیل می‌‌کنید. اگر اینکار با انکر تکست‌های تکراری انجام دهید بیشتر آن را به یک ترفند سئو خاکستری نزدیک خواهید شد.

ایجاد چند اکانت در شبکه‌‌های اجتماعی

داشتن اکانت در شبکه‌‌‌های اجتماعی برای معرفی هر چه بهتر سایت خود و دریافت بک لینک، یکی از تکنیک‌های رایج سئو کلاه سفید است. اما با ایجاد اکانت‌های زیاد در رسانه‌‌های اجتماعی به صورت مصنوعی برای دریافت بک لینک، این ترفند را از سئو کلاه سفید به سئو کلاه خاکستری تبدیل می‌کند.

پرداخت پول برای دریافت نظرات مثبت

گوگل برای رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو، نظرات و امتیازات مثبت را در نظر می‌گیرد و به آن‌‌ها پاداش می‌دهد. این موضوع به ویژه برای سئوهای محلی، بیشتر صدق می‌کند. شما می‌توانید از این تکنیک برای فریب دادن موتورهای جستجو استفاده کنید. شما می‌توانید به افراد پول بدهید تا نظرات مثبت را در صفحات سایت درج کنند. همچنین می‌توانید مشتریان فعلی را ترغیب نمایید که نظرات مثبتشان را در سایت ثبت کنند.

جمع‌بندی سئو کلاه خاکستری

امیدواریم از این مقاله‌ای که در مورد سئو کلاه خاکستری برای شما آماده کردیم، لذت برده باشید و بتوانید بهره مناسب را ببرید.

همانطور که در طول مقاله بیان کردیم، سئو کلاه خاکستری یکی از استراتژی‌های موثر اما ریسکی بهینه‌سازی موتور جستجو است که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید را ترکیب می‌کند و بدین شکل، رتبه سایت را در نتایج موتورهای جستجو افزایش داده و موجب بهتر دیده شدن و جذب ترافیک بیشتر برای سایت می‌شود.

فراموش نکنید که سئو کلاه خاکستری هم یک روش کوتاه مدت است که نمی‌تواند جایگزین سئو کلاه سفید باشد. شما باید سئو کلاه سفید را برای سایت خود بکار ببرید و رتبه آن را به صورت ارگانیک افزا یش دهید. پس از آن، با اجرای برخی از تکنیک‌های کلاه خاکستری که در این مقاله به آن اشاره کردیم، می‌توانید ترافیک بیشتر و رتبه بهتری را برای سایت خود ایجاد کنید. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.