سئو 238 بازدید

PBN (شبکه‌های وبلاگ خصوصی) مفهوم و تکنیکی چالشی در دنیای سئو است که مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند و می‌تواند یک سکوی پرتاب برای بهبود رتبه سایت شما باشد و در عین حال، می‌تواند ضربه بدی را به وبسایت زده و باعث افت رتبه آن (و حتی حذف از نتایج گوگل) شود. نحوه استفاده و بکارگیری شبکه‌های وبلاگ خصوصی یا Private Blog Network، نقش مهمی در اثربخشی آن ایفا می‌‌‌کند تا این قابلیت، وبسایت شما را رشد دهد و یا به عقب ببرد. پس تا انتها با آکادمی کاپریلا همراه باشید.

PBN به چه معناست؟

PBN برگرفته شده از عبارت (Private Blog Network) می‌باشد که در حال حاضر با عبارت Private Backlink Network نیز شناخته شده، از این رو به آن بک‌لینک PBN هم گفته می‌شود.

با توجه به اینکه لینک‌سازی با استراتژی PBN از جمله شیوه‌های کلاه خاکستری در سئو به شمار می‌رود، استفاده و یا عدم استفاده از آن در استراتژی سئو سایت، یک انتخاب است، انتخابی که شما تعیین می‌کنید برای سایتتان اجرا کنید یا اجرا نکنید.

در صورت اجرای PBN، باید نکات مهم مرتبط با آن را بدانید تا همه چیز به خوبی پیش رفته و منجر به بهبود رتبه سایت شود. نکات این مقاله کمک می‌‌کند تا درک درستی از بک‌لینک‌های PBN پیدا کنید و با یک استراتژی صحیح آن را بکار ببرید تا از گوگل، عملکرد شما را در دسته سئو کلاه سیاه قرار ندهد و سایت شما را جریمه نکند.

PBN شبکه‌ای از چندین وبسایت و وبلاگ است که به منظور افزایش جایگاه سایت در نتایج گوگل، از آنها استفاده می‌شود.

 PBN ها چگونه کار می‌کنند؟

همه ما از نقش لینک‌‌های داخلی و خارجی در بهبود رتبه سایت تا حدودی اطلاع داریم و می‌دانیم که دریافت لینک از دامنه های دیگر به ویژه دامنه‌‌های با کیفیت، تا چه اندازه می‌تواند در بهبود رتبه سایت موثر باشد.

چالش بزرگ برای دریافت بک لینک طبیعی، ( زمانی که سایت شما از دیگر سایت‌‌ها، لینکی را دریافت می‌‌کند برای سایت شما بک لینک ایجاد می‌شود) سخت بودن و زمان‌بر بودن آن است، به ویژه اگر سایت در ابتدای راه بوده و هنوز به اندازه کافی ترافیک و جایگاه خوبی را کسب نکرده است. در اینجاست که PBN ها مطرح می‌شود، روشی میانبر برای اینکه بتوان به صورت مصنوعی برای سایت بک لینک ایجاد کرد و رتبه آن را بهبود بخشید.

PBN مجموعه‌ای از سایت‌‌ها و وبلاگ‌‌ها است که از طریق لینک به صورت شبکه‌ای به هم متصل می‌شوند و از این مجموعه سایت و وبلاگ‌ها و گاهاً صفحات شبکه‌های اجتماعی، به سایت اصلی شما نیز لینک داده می‌شود. بدین طریق، برای سایتتان بک‌لینک ایجاد شده و موجب بهبود رتبه آن در گوگل خواهد شد. اگر از شبکه PBN به یک صفحه خاص از سایتتان، پیوندهای بیشتری دهید و این پیوندها کیفیت بالایی را داشته باشند، رتبه و جایگاه آن صفحه نیز، بهتر خواهد شد.

لینکسازی با استراتژی PBN به گونه‌ای عمل می‌کند که وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها با لینکدهی به یکدیگر، به رشد DA (قدرت دامنه) هم کمک می‌کنند و خروجی این کیفیت، به سایت اصلی هدایت خواهد شد.

انواع شبکه PBN در مرور زمان

انواع بک‌لینک PBN در دنیای سئو با مرور زمان تغییر کرده و به نوعی تکامل یافته است. از این رو ممکن است ترفندهایی که در گذشته بکار گرفته می‌شد در حال حاضر کاربردی نباشد و جریمه گوگل را برای سایت به دنبال داشته باشد. نکته مهم و همیشگی که باید همواره در شبکه PBN رعایت کنید، طبیعی رفتار کردن است؛ باید ساخت این لینک‌ها به صورت تدریجی ایجاد شود تا طبیعی جلوه کند و در یک زمان کوتاه، تعداد زیادی از پیوند را در شبکه PBN ایجاد نکنید.

امروز مفهوم PBN این است که یک کارشناس سئو، تعدادی وبسایت ایجاد می‌‌کند و در این سایت‌ها، محتواهای مفید و مرتبطی را منتشر می‌کند، از این محتواها به صفحاتی از سایت اصلی که می‌خواهد آن را از نظر رتبه بهبود دهد، لینک می‌دهد.

در حال حاضر ترفند مهم برای بک‌لینک PBN در سئو، محتوای با کیفیتی که در وبسایت‌ها منتشر شده است و پیوندهای با کیفیتی که از سایت‌‌های دیگر به سایت اصلی داده می‌شود. کیفیت پیوندها از اهمیت زیادی برخوردار است، دریافت لینک از سایتی که کیفیت و اعتبار خوبی ندارد، نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد.

 ساخت PBN برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

ساخت یک PBN قدرتمند و تاثیرگذار نیازمند صرف هزینه و زمان، سرمایه‌گذاری و بکارگیری نیروی انسانی است. ممکن است این روش برای مشاغل کوچک که با محدودیت بودجه روبرو هستند، ایده مناسبی نباشد. نمی‌توان به طور قطعی مشخص کرد که ایجاد بک لینک PBN، در چه زمان و برای چه نوع از وب سایت‌هایی مناسب است، این موضوع را باید مدیر هر کسب و کاری با راهنمایی یک متخصص سئو تشخیص دهد.

اهمیت و کاربرد بک لینک PBN در سایت

به کاربرد و اهمیتی که استفاده از این استراتژی برای سایت دارد، به طور پراکنده در بالاتر اشاره کردیم. به بیان دقیق، اهمیت و کاربرد اصلی PBN را می‌توان افزایش رتبه سایت با سئوی خارجی و لینک‌سازی قدرتمند بیان کرد. برای هر سایتی، دیده شدن در صفحه نخست نتایج جستجو گوگل بسیار حیاتی است. روش‌هایی مانند ساخت PBN به شرطی که با احتیاط و استراتژی درست انجام شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی بهبود و افزایش رتبه سایت در مدت زمان تقریباً کوتاهی خواهد داشت.

آموزش PBN

چند افسانه در ارتباط با PBN

در مورد شبکه‌های وبلاگ خصوصی PBN، افسانه‌ها و باورهای غلط زیادی وجود دارد که در ادامه به این افسانه‌ها خواهیم پرداخت.

ممکن است که فکر کنید من از PBN استفاده نمی‌‌‌‌کنم، پس افسانه‌های رایج در مورد آن نیز برایم اهمیتی ندارد. باید بگوییم حتی اگر شما از این تکنیک استفاده نمی‌کنید، رقبای شما احتمالاً بک لینک‌‌های PBN را به کار گرفته و یا در آینده به کار خواهند گرفت. بنابراین اطلاع داشتن از آن، کمک بزرگی برای شما خواهد بود.

PBN کار نمی‌‌کنند و تاثیر چندانی ندارند.

برخی بر این باورند که تکنیک‌های شبکه خصوصی وبلاگ، تاثیر مثبتی بر روی رتبه سایت ندارد، اما این باوری اشتباه است. تاثیر PBN بر روی بسیاری از سایت‌ها به وضوح دیده شده و توسط کارشناسان سئو تست شده است.

شناسایی PBN برای موتورهای جستجو بسیار آسان است.

این باور می‌تواند درست باشد، اما لزوماً همیشه این گونه نخواهد بود. شناسایی PBN در خیلی موارد سخت است، زیرا می‌توان این شبکه‌ها را طوری ایجاد کرد که ردپایی از آن باقی نماند. به بیان دیگر به شکلی طراحی شود که از نظر گوگل کاملاً طبیعی جلوه کند و گوگل ساختگی بودن آن را متوجه نشود. همین امر نیز ساخت و اجرای شبکه وبلاگ خصوصی را حساس می‌کند و دانش و تجربه بالایی را می‌طلبد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که خرید لینک‌های PBN می‌تواند ریسک بیشتری را به همراه داشته باشد، زیرا در این حالت شما نمی‌دانید آنها چقدر طبیعی رفتار کرده‌اند و از چه سایت‌های لینک دریافت کرده‌اند.

بک لینک‌‌های PBN، اقدامی خطرناک برای سایت هستند.

در مورد میزان خطر و ریسک شبکه‌های وبلاگ خصوصی تا حدودی صحبت کردیم. شناسایی شدن PBN ها توسط گوگل، در واقع مهم‌ترین تهدیدی است که این روش لینک‌‎سازی می‌تواند برای سایت به همراه داشته باشد.

در دنیای تجارت هر اقدام و تصمیمی، حداقل کمی ریسک را به دنبال دارد، اما باید بتوانیم با سنجش پاداش در برابر یک اقدام، تصمیم بگیریم که آن را اجرایی کنیم یا نکنیم. در مورد بک لینک PBN زمانی که به درستی اجرا شود، نسبت مزیت آن به خطر و ریسکی که دارد، بسیار بیشتر است.

آیا بلاخره باید از PBN استفاده کنیم؟

ما نمی‌توانیم به شما پاسخ این سوال را بدهیم. استفاده از PBN و یا عدم استفاده از آن به فاکتورها و عوامل متعددی بستگی دارد که با در نظر گرفتن آنها می‌توان تصمیم نهایی را در این ارتباط گرفت. شما ممکن است از جمله افرادی باشید که ترجیح می‌دهند که بدون ریسک و کاملاً ایمن کار کنند، یا اینکه ممکن است با ریسک کردن راحت باشید و خود را در معرض خطر قرار دهید. این موضوع، خود از دیگر عواملی است که در تصمیم‌گیری برای استفاده از PBN و یا عدم استفاده آن نقش مهمی دارد.

نوع کسب و کار شما نیز یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده است. اگر صنعت کسب و کار شما خیلی رقابتی است، استفاده از روش‌های کلاه خاکستری سئو مثل PBN، استراتژی مناسبی خواهد بود.

میزان بودجه و منابع لازم برای ساخت PBN را نیز باید در نظر بگیرید و به توانایی اجرا و پرداخت آن توجه کنید. برای اجرای این استراتژی ممکن است لازم باشد که سرمایه گذاری کرده و هزینه زیادی را صرف نمایید.

در نهایت این شما هستید که با در نظر گرفتن تمام این عوامل، میزان ریسک و پاداش آن و عملکرد رقبا، تصمیم می‌گیرید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.