تکنولوژی، سئو 1207 بازدید

وب‌سایت‌ها جزو رایج‌ترین ابزارهای آنلاین هستند و اگر یکی از این ابزارهای آنلاین را داشته باشید، ممکن است برای مدیریت آن‌ها به افراد ماهری نیاز داشته باشید؛ «وبمستر» به‌عنوان مدیر وب‌سایت عمل می‌کند و کلیه‌ی وظایف مورد نیاز برای عملیاتی نگه‌داشتن وب‌سایت را انجام می‌دهد. با ذکر این مقدمه، در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، می‌خواهیم تعریف دقیق‌تری از یک وبمستر و وظایف آن برای شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

وبمستر چیست؟ یا Webmaster کیست؟

وبمستر یا همان مدیر سایت، کسی است که بر تمامی امور مرتبط با مدیریت یک وب‌سایت از جمله: تولید محتوا، ثبت دامنه‌ها، رسیدگی به خطاهای وب‌سایت، تأیید طراحی و عملکرد وب‌سایت، سئوی سایت و عملکرد کلی وب‌سایت نظارت می‌کند. یک وبمستر هنگام تعامل با کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت، از مهارت‌های توسعه و مدیریت مانند ارتباط با کاربران و ایجاد محیطی برای سازگاری و تعامل با کاربران استفاده می‌کند؛ همچنین از مهارت‌های توسعه‌ی وب، مانند رابطه‌ی کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX) برای طراحی وب‌سایت‌های کاربردی و عملیاتی در حوزه‌های مختلف، بهره می‌برد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وظایف یک وبمستر

بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها نیازمند فردی هستند که بتواند امور مربوط به وب‌سایتشان را رتق و فتق کند؛ به‌عبارت بهتر، آن‌ها می‌خواهند با تعداد نیروی کار کمتری، وب‌سایت خود را به‌روز و سرپا نگه‌دارند؛ اینجاست که یک وبمستر حرفه‌ای می‌تواند به نحو احسن خود را نشان داده و نیاز صاحبان وب‌سایت‌ها را برطرف کند.

همان طور که گفتیم، یک وبمستر می‌تواند تمامی عملکرد یک وب‌سایت را زیر نظر داشته باشد و کل فرآیند مربوط به مدیریت یک سایت را کنترل کند؛ اعمالی همچون سئوی وب‌سایت، سرعت بارگذاری صفحات، طراحی، محتواهایی که منتشر می‌شود و حتی کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی و فروش نیز به نوعی تحت نظر وبمسترها انجام می‌پذیرد. این وظایف به‌صورت لیست در ادامه ارائه شده‌اند:

  • تأیید محتوای وب‌سایت
  • تعمیر و نگهداری از وب‌سایت
  • نگهداری از سرور
  • مقیاس دادن به سایت‌ها و سرورها
  • ثبت و نگهداری از نام دامنه یا برند

اکنون بیایید با جزئیات بیشتری به بررسی برخی از این وظایف بپردازیم.

وظایف یک وبمستر
وظایف یک وبمستر

تأیید محتوای وب سایت

وبمسترها محتوای وب‌سایت‌ها، مانند مقالات، ویدیوها، عکس‌ها و حتی فایل‌های صوتی (پادکست) را برای انتشار، بررسی و تأیید می‌کنند؛ آن‌ها همچنین بر روند تولید محتواهای مختلف، نظارت دارند تا مطمئن شوند که تولیدکنندگان محتوا، کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند و محتوایی که تولید می‌شود بومی بوده و نه کپی.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعمیر و نگهداری از وب سایت

تعمیر و نگهداری از وب‌سایت‌ها و همچنین ارزیابی عملکرد آن‌ها، از دیگر وظایف وبمسترها می‌باشد؛ به‌عبارت بهتر، وبمسترها ضمن شناسایی مشکلاتی که برای یک وب‌سایت پیش آمده، خطاهای موجود در آن وب‌سایت را برطرف نموده و به‌طور مداوم عملکرد وب‌سایت‌ها – از جنبه‌های مختلف نظیر: سرعت بارگذاری، میزان بازدید، تعداد کلیک کاربران و… – را آنالیز می‌کنند. از دیگر وظایف وبمسترها در خصوص تعمیر و نگهداری از یک وب‌سایت این است که به‌روزرسانی‌های منظمی را برای بهبود عملکرد آن وب‌سایت ارائه می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نگهداری از سرور

یک وبمستر در کنار نگهداری از خودِ وب‌سایت، گاهاً وظیفه‌ی نگهداری از سرور – یعنی جایی که اطلاعات سایت را در آن ذخیره می‌کنند – نیز بر عهده دارد. سرورها برای اینکه همیشه متصل (اصطلاحاً Up) بمانند و سرعت بالایی در بارگذاری اطلاعات و صفحات وب‌سایت داشته باشند، نیازمند نگهداری و به‌روز رسانی‌های دوره‌ای هستند که این کار را وبمسترها انجام می‌دهند؛ به‌طور خلاصه، وبمسترها باید از عملکرد مطلوب قسمت‌های مختلف یک وب‌سایت و یک سرور اطمینان حاصل کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مقیاس دادن به سایت ها و سرورها

مقیاس دادن به سایت‌ها و سرورها، یکی دیگر از وظایف وبمسترها است تا به شرکت‌ها در افزایش و رشد وب‌سایت‌ها و سرورهای خود، کمک کنند، تا شرکت‌ها بتوانند ترافیک بیشتری را به سایت خود وارد نموده یا برای استراتژی‌های آینده برنامه‌ریزی نمایند. شایان ذکر است استراتژی‌هایی که برای آینده چیده می‌شوند، می‌تواند در جهت افزایش منابع سرور، افزایش بازدید و یا حتی اضافه کردن وبلاگ یا وب‌سایت‌های دیگر به مایملک یک کسب و کار در فضای مجازی باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ثبت و نگهداری از نام دامنه یا برند

علاوه بر وظایفی که در بالا گفته شد، وبمسترها وظیفه‌ی ثبت دامنه‌های جدید و یا نگهداری از دامنه‌های ثبت‌شده را نیز بر عهده دارند. همان طور که می‌دانید، برای اینکه دامنه‌ای متعلق به شما باقی بماند، باید پرداخت‌های لازم جهت حفظ دامنه و همچنین مدیریت دامنه‌ها – در زمان درست – صورت بگیرد که این کار را وبمسترها انجام می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت های یک وبمستر

وبمسترها دارای مهارت‌های مختلفی در زمینه‌های نرم‌افزاری و حتی سخت‌افزاری هستند که به انجام وظایف آن‌ها به بهترین شکل، کمک می‌کند. این موارد عبارت‌اند از:

  • کد نویسی
  • کار تیمی
  • علوم کامپیوتر
  • امنیت سایبری
  • سئو
  • تعیین استراتژی محتوا

در ادامه به تشریح هر یک از مهارت‌های فوق می‌پردازیم.

مهارت های یک وبمستر
مهارت های یک وبمستر

کد نویسی

برای اینکه یک وبمستر حرفه‌ای باشید، نیاز دارید تا یک یا چند زبان برنامه‌نویسی را کار کرده و آن‌ها را بلد باشید، همچنین با نحوه‌ی کد نویسی وب‌سایت‌ها و اینکه چگونه کدها را تغییر دهید، تا وب‌سایت شما عملکرد بهتری داشته باشد، آشنا باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کار تیمی

وبمسترها معمولاً بخشی از یک تیم طراحی یا نگهداری بزرگ‌تری هستند و به مهارت‌های کارگروهی مانند ایجاد ارتباط، همدلی، خوب گوش دادن و طرز فکر حمایتی نیاز دارند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

علوم کامپیوتر

دانستن علوم کامپیوتر، شبکه‌های کامپیوتری و آشنایی با سازوکار سروها از ملزومات مهارت‌های یک وبمستر می‌باشد؛ این علوم شامل: معماری و طرز کار کامپیوترها و سرورها، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای استفاده شده در سرورها و همچنین مهارت‌های نرم‌افزاری برای ساخت و نگهداری یک وب‌سایت می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

امنیت سایبری

مدیران وب‌سایت‌ها یا همان وبمسترها اصول اولیه‌ی امنیت سایبری و نحوه‌ی تأمین امنیت وب‌سایت‌ها را برای کاربران می‌دانند؛ آن‌ها همچنین از نگهداری و امنیت سرور و نیز نحوه‌ی جلوگیری از بروز نقض در وب‌سایت به خوبی سر در می‌آورند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سئو

 همان طور که گفتیم، وبمسترها بر تولید محتوا و انتشار آن نیز نظارت می‌کنند؛ پس برای اینکه بتوانند نظارت درستی داشته باشند، خودشان باید اصول تولید محتوا و همچنین سئو را بلد باشند. با یادگیری اصول تولید محتوا و سئو، آن‌ها می‌توانند به بهترین شکل، کیفیت محتواهای تولید شده را افزایش داده و همچنین سئوی بهتری برای وب‌سایتی که در دست دارند، انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «سئو (SEO) چیست؟ – راهنمای جامع بهبود سئوی سایت به زبان ساده» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعیین استراتژی محتوا

 داشتن ایده اولیه برای تعیین استراتژی‌های تولید محتوا و بازاریابی، یکی دیگر از مهارت‌هایی است که به‌عنوان یک وبمستر باید در خود تقویت کنید. کاربران از هر وب‌سایتی – با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند – خواستار محتوای مفید و سودمند هستند و شما به‌عنوان یک وبمستر باید خواسته‌های کاربران را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن‌ها استراتژی‌های تولید محتوا برای جذب کاربران بیشتری را پایه‌ریزی نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مزایای وبمستر شدن

تبدیل شدن به یک وبمستر می‌تواند فرصت‌هایی را برای مشاغل مرتبط با علوم کامپیوتر، طراحی و ساخت وب‌سایت ایجاد کند؛ دنبال کردن این شعل مزایای زیادی دارد که عبارت‌اند از:

  • تجربه کار در حوزه فناوری
  • تجربه امنیت اینترنتی
  • افزایش روحیه تیمی
  • حقوق و دستمزد رقابتی

در ادامه هر یک از مزایایی که در بالا ذکر شده‌اند را بازتر می‌کنیم.

مزایای وبمستر شدن
مزایای وبمستر شدن

تجربه کار در حوزه فناوری

 به‌عنوان یک وبمستر می‌توانید درباره‌ی فناوری‌ها و پلتفرم‌هایی که در آینده برای تلفن‌های همراه، کامپیوترها و وب‌سایت‌ها توسعه داده می‌شود، بیاموزید و دانش و تجربه‌ی خود را افزایش دهید. به این ترتیب می‌توانید درک بهتری از عملکرد مواردی که گفته شد به‌دست بیاورید و حتی به پیشرفت فناوری کمک کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تجربه امنیت اینترنتی

با فعالیت و کار به‌عنوان وبمستر قادر خواهید بود تا تجربه و دانش بیشتری در زمینه‌ی امنیت اینترنتی یا همان امنیت سایبری کسب کنید، که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به‌صورت تخصصی وارد این حوزه‌ی کاری شده و به یک متخصص امنیت سایبری تبدیل گردید.

افزایش روحیه تیمی

وبمستری به شما تجربه‌ی بی‌نظیری از کار تیمی ارائه می‌دهد و یاد می‌گیرید که چگونه با افراد متخلف و همکارانتان همکاری و ارتباط خوبی داشته باشید. شایان ذکر است که تجربه‌ی کار تیمی هم برای فعالیت در حوزه‌های دیگر و همچنین فعالیت‌های اجتماعی و زندگی شخصی نیز تجربه و مهارت سودمندی محسوب می‌شود.

حقوق و دستمزد رقابتی

یکی از مزایای تبدیل شدن به یک وبمستر حرفه‌ای، این است که حقوق شما بسته به تجربه و میزان حرفه‌ای بودن شما تعیین می‌شود؛ یعنی می‌توانید حقوقی بیشتر از سایر رقبا دریافت کنید یا حتی برای اینکه وب‌سایت‌های بیشتری را در دست بگیرید، حقوقی کمتر نسبت به رقبا پیشنهاد بدهید تا کار را از آن خود کنید. اما به‌طور کلی، هرچه تجربه و سابقه‌ی شما بالاتر برود، حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد.

وبمستر | Webmaster
وبمستر | Webmaster

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه درباره طراحی سایت

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه درباره تولید محتوا و سئوی سایت

سخن پایانی درباره وبمستر چیست؟

به‌طور خلاصه، برای اینکه یک وبمستر حرفه‌ای شوید، باید به یک آچار فرانسه در حوزه‌ی وب‌سایت‌ها تبدیل شوید؛ زیرا تمامی عملکردها و نیازهای یک وب‌سایت برای فعالیت، به‌روز رسانی و افزایش تعداد کاربران بر عهده‌ی شما خواهد بود؛ در این راستا، باید بتوانید تمامی وظایفی که گفته شد را مدیریت کرده و آن‌ها را به نحو احسن انجام دهید.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله اطلاعات و راهکارهای مفیدی برای تبدیل شدن به یک وبمستر به‌دست آورده باشید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «وبمستر چیست؟» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر قصد دارند تا وارد حرفه‌ی وبمستری شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها