سئو 519 بازدید

کلمات LSI (ال اس آی) یا (Latent Semantic Indexing) کلماتی هستند که در کنار کلیدواژه‌ها (Keywords) در روند سئو وبسایت شما تاثیر زیادی دارند. با استفاده از این نوع کلمات، می‌توان ترکیب‌های مختلفی را در درون محتوا با یک کلمه کلیدی مشخص به کار برد و همین امر باعث می‌شود که تعداد کلماتی که به کلمه کلیدی اصلی مربوط می‌شوند، بیشتر باشند. اما کلمه‌های ال اس آی چگونه کار می‌کنند و نحوه استفاده از آن‌ها به چه صورت است؟ چه ابزارهایی برای شناسایی کلمات LSI وجود دارد؟ در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا، می‌توانید جواب این سوالات را پیدا کرده و اطلاعات خود را در این خصوص بالا ببرید.

مفهوم LSI در سئو چیست؟

کلمات کلیدی LSI که به عنوان کلمات کلیدی فرعی نیز شناخته می‌شوند، در الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی، اعتباردهی و بهبود سئو وبسایت تاثیر مستقیم دارند. موتورهای جستجو مانند گوگل از این نوع کلمات برای کشف ارتباط معنایی کلمه کلیدی اصلی و مفهوم عبارات مختلف در صفحه استفاده می‌کنند؛ یعنی اینکه موتور جستجو باهوش مصنوعی و ربات‌های خزنده خود به خوبی عمل می‌کند و می‌تواند کلمات کلیدی فرعی محتوا را از کلمات اصلی تشخیص داده و محتوا را در دسته‌بندی درست قرار دهد. البته که شما هم باید در سئو کردن محتوا، استفاده از برچسب‌ها و سایر موارد مهم در سئو، درست عمل کرده باشید.

شاید برایتان سوال باشد که اگر از کلمات LSI استفاده نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که محتوای شما در وب و گوگل ایندکس می‌شود، اما موتورهای جستجو آن را به سختی پیدا خواهند کرد. بنابراین می‌توان گفت که بازدید سایت شما کاهش یافته و در سئوی سایت نیز تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین استفاده از LSI برای سئو کردن صفحه و مقاله مفید (و حتی ضروری) است و استفاده نکردن از آن‌ها برای شما مضر خواهد بود و در این بین، حد وسطی وجود ندارد.

کلمات LSI محتوا باید به اندازه کافی با کلمه کلیدی محتوای شما مرتبط باشد تا موتور جستجو بتواند در زمان جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران در گوگل، مقاله شما را برای کلمات LSI نیز پیشنهاد دهد. هر چه این کلمات مرتبط‌‌تر و به شیوه مناسب‌تری به کار رفته باشند، بهینه‌سازی و سئو وبسایت شما نیز امتیاز بالاتری را پیش گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد داشت. البته به طور معمول افراد زمانی که راجع به موضوع خاصی مطلبی را منتشر می‌کنند، ناخواسته از LSI ها به صورت حدودی استفاده می‌کنند اما برای استفاده بهتر از این کلمات حتما ادامه مطلب را بخوانید.

اهمیت استفاده از کلمات کلیدی LSI

چرا باید از کلمات LSI استفاده کرد؟

استفاده از کلمات LSI، مانند یک آدرس برای سایت شما عمل می‌کند. به طور مثال اگر سایت شما یک شهر باشد، خیابان، کوچه و پلاک آن کلمات ال اس آی است. بنابراین اگر می‌خواهید که بازدیدکنندگان زیادی داشته باشید، باید به کاربران کمک کنید که شما را با آن آدرس پیدا کنند. در غیر این صورت سایت شما با هیچ پیشرفتی روبه رو نخواهد بود و ممکن است، بازدیدکنندگان قبلی را نیز از دست بدهید.

در الگوریتم‌های جدید سئو، گوگل مفهوم کلی صفحه و مقاله را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به دنبال رتبه دادن صفحه برای یک مفهوم کلی – که شامل کلمه کلیدی اصلی و کلمات LSI و ترکیب‌های مشابه است – می‌باشد؛ در نتیجه هر چه در استفاده از LSI Words دقت و تلاش بیشتری داشته باشید، گوگل با سادگی بیشتری می‌تواند مفهوم محتوای شما را استخراج کرده و آن را به کاربران نمایش دهد.

در چه مکان‌هایی باید از LSI استفاده کرد؟

محتوای شما به سه بخش تبدیل می‌شود که مانند یک درخت از بخش‌های ریشه، تنه و شاخ و برگ تشکیل شده است. در هر سه بخش، استفاده از کلمات کلیدی مجاز است و شما قادر خواهید بود که با توجه به کلمات LSI خود، آن‌ها را در بخش‌های مختلف محتوا مورد استفاده قرار دهید. توجه کنید که کلمات LSI محتوا باید با کلمه اصلی همخوانی داشته باشد و از کلمات نامربوط تشکیل نشده باشد. برای مثال زمانی که کلیدواژه شما «تهیه قرمه سبزی» است، موارد مربوط به قرمه سبزی مانند دستور پخت، مواد اولیه و سایر موارد، گزینه‌های منطقی به حساب می‌آیند که البته در ادامه دقیق‌تر راجع به نحوه پیدا کردن لیست LSI مرتبط با هر محتوا صحبت خواهیم کرد.

کلمات LSI از پارامترهای مهمی است که باید در سئو مقالات و صفحات وبسایت استفاده کرد و از طرف دیگر، در متن رپرتاژهایی که با هدف لینک‌سازی انجام می‌شوند، باید از کلمات LSI برای متن روی لینکها استفاده کرد (در انتهای مقاله در این باره بیشتر توضیح دادیم).

چگونه می‌توان کلمات کلیدی LSI را پیدا کنید؟

در ابتدا ممکن است که تشخیص این نوع کلمات با کلمات اصلی کمی سخت باشد، اما در ادامه می‌توانید با ابزارهایی که معرفی می‌کنیم، آن‌ها را شناسایی کنید. راه‌های زیادی برای پیدا کردن کلمات LSI وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها استفاده از ابزارهای محبوب و معروف زیر می‌باشد:

گوگل سرچ (Google Search)

استفاده از گوگل برای LSI

یکی از رایج‌ترین ابزارهای پیدا کردن کلمات ال اس آی، استفاده از جستجو در گوگل است که با چند کلیک، نتیجه دلخواه شما را نشان می‌دهد. همچنین با استفاده از گوگل سرچ قادر خواهید بود که کلمات پربازدید و پراستفاده را نیز پیدا کنید. برای شروع، کافی است که مرورگر گوگل را باز کنید و یک کلمه دلخواه را در آن جستجو کنید. بعد از نوشتن کلمات، چند کلمه پیشنهادی بعد یا قبل کلمه اصلی شما قرار خواهند گرفت که پیشنهاد جستجوی آن‌ها را به شما می‌دهد. نام آن کلمات LSI است که با یک کلمه کلیدی ترکیب می‌شوند تا جستجوی مورد نظر کاربران را پیش‌بینی کرده و محتوای مربوط به آن را ارائه دهند.

گوگل سرچ برای LSI Words

گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)

یکی دیگر از ابزارهای یافتن کلمات کلیدی، گوگل کیورد پنل است. برای استفاده از این ابزار باید در ابتدا در گوگل ادز یک حساب کاربری داشته باشید. بعد از اینکه یک حساب کاربری ایجاد کردید، به این صفحه بروید و بر روی گزینه Search for new keywords using a phrase, website or category کلیک کنید. در اینجا می‌توانید کلمات مورد نظر خود را جستجو کرده و نتایج آن را مشاهده کنید. عباراتی که همراه با کلمه اصلی شما هستند، کلمات LSI نام دارند. این ابزار نیز بسیار سریع است و تنها مشکل آن، اجبار در داشتن حساب کاربری گوگل ادز است.

نکته مهم در استفاده از کیورد پلنر این است که نیاز نیست حتماً یک کلمه کلیدی را درج کنید تا کلمات LSI آن را استخراج کنید و شما می‌توانید یک صفحه از سایت رقبای خود را که رتبه بالایی در کلمات کلیدی هدف شما دارند، وارد کرده و LSI Keywords آن صفحه را مشاهده کنید.

پیدا کردن LSI

زمانی‌که لینک صفحه‌ای را وارد کنید، گوگل صفحه مورد نظر را به طور کامل اسکن می‌کند و کلمات کلیدی آن صفحه و LSI آن را به شما نشان می‌دهد.

ابزار کلمات کلیدی LSI

ال اس آی کیورد جنریتور (LSI Keyword Generator)

دیگر ابزاری که برای پیدا کردن کلمات LSI مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزارهای ال اس آی کیورد جنریتور است که سرعت و کارایی بسیار زیادی دارد. روش کار این سایت خیلی ساده است و شما قادر هستید که با ورود به آن و نوشتن کلماتی که می‌خواهید، کلمات LSI را به راحتی شناسایی کنید. برای شروع، به سایت lsigraph.com بروید و کلمه کلیدی مد نظرتان را وارد کنید.

ال اس آی کیورد جنریتور (LSI Keyword Generator)

ابزار دشواری کلمات کلیدی اکسا

برای تحقیق کلمات کلیدی در سئو ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آنها، Alexa Keyword Difficulty نام دارد و در شناسایی کلمات مترادف و LSI هم قابل استفاده است. این ابزار در پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط در راستای استراتژی LSI شما کمک می‌کند. در لیست کلمات این ابزار می‌توانید امتیاز ارتباط کلمه LSI با کلمه کلیدی اصلی خود را مشاهده کنید. قطعاً هر چه این ارتباط بیشتر باشد، استفاده از آن کلمه برای سئو صفحه شما بهتر خواهد بود (ابزارهای  Keyword Tool و UberSuggest نیز عملکردی مشابه دارند).

چگونه می‌توان از LSI برای ایجاد محتوای بهینه استفاده کرد؟

اگر قصد دارید که از کلمات LSI استفاده کنید، باید به طبیعی بودن محتوای خود توجه داشته باشید، زیرا محتوای مصنوعی که برای ربات‌ها نوشته شده است، برای بهبود سئو هیچ تاثیری نخواهد داشت. به خاطر داشته باشید ابتدا محتوا را برای مخاطب بنویسید نه صرفاً برای به دست آوردن استانداردهای مورد نظر گوگل، چون درنهایت این رفتار مخاطب است که با رفتار و عملکرد خود در وبسایت شما به گوگل و سایر موتورهای جستوجوها می‌فهماند محتوای شما چقدر با ارزش بوده است و لیاقت چه رتبه‌ای را دارد.

همچنین حواستان باشد که از آن طرف بام سقوط نکنید و بهینه‌سازی سئو را بیش از حد انجام ندهید، یعنی از بمباران کلمات LSI زیادی در درون مطلب خود استفاده نکنید، زیرا این موضوع نیز تاثیر خوبی در سئو نخواهد گذاشت. این کار هم مانند کیورد استافینگ (Stuffing) یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی (بمباران کلمات کلیدی) بسیار خطرناک است.

فکر کپی کردن مطالب از دیگر وبسایت‌ها را نیز از سر خود بیرون بیاورید، زیرا گوگل بر روی کپی رایت بسیار حساس بوده و قطعاً شما را جریمه خواهد کرد. البته با ذکر لینک منبع می‌توانید بخش‌های مطالب دیگران را استفاده کنید که‌ اتفاقا خیلی از موارد بسیار تاثیر مثبتی دارد اما نکات مربوط را رعایت کنید. همچنین کلمات LSI را صرفاً به صورت ترجمه شده‌ی گوگل در محتوای خود قرار ندهید، زیرا گوگل آن را شناسایی کرده و باز هم در سئو نتیجه خوبی نخواهد داشت. البته به این موضوع توجه داشته باشید که محتوا را برای گوگل تولید نکنید و هدف اصلی شما باید جلب رضایت کاربران باشد. کلمات کلیدی را به صورت طبیعی به کار ببرید و یک محتوای مصنوعی و ساختگی را ایندکس نکنید.

ختم کلام آنکه سعی کنید استفاده از ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی ال اس آی را یاد گرفته و از آن کلمات در محتوای خود استفاده کنید. می‌توانید در استراتژی تولید محتوای خود، موضوع مقالات را طوری انتخاب کنید که از قبل مشخص باشد در مورد کدام کلمات LSI باید در مقاله صحبت شود.

جمع‌بندی و نکات پایانی LSI Keywords

در این مطلب از وبسایت کاپریلا سعی کردیم که کلمات LSI را به شما معرفی کنیم تا اهمیت استفاده از آن‌ها را به خوبی درک کنید. در آخر باید بگوییم که روزانه سایت‌های بسیاری، محتواهای متنوع و زیادی را انتشار می‌دهند که بسیاری از آن‌ها با کلمه کلیدی شما مرتبط است و اینجاست که کلمات LSI، سرنوشت محتوای شما را مشخص خواهند کرد. بنابراین حتما درون محتواهای خود از این کلمات استفاده کنید اما تعادل استفاده از این کلمات را به خاطر داشته باشید. شما باید از عبارات LSI در موارد زیر استفاده کنید:

  • تگ عنوان صفحه
  • در نام جایگزین تصاویر (Alt text)
  • در سرتیترهای H2 و H3
  • در تگ H1
  • و در خود محتوا

نکته کلیدی در استفاده از کلمات LSI این است که نباید فقط روی کلمات هم‌خانواده کلمه کلیدی اصلی تمرکز کنید. شما باید کلمات و عبارات مرتبط را هم شناسایی و استفاده کنید. مثلاً اگر کلمه کلیدی اصلی شما «بهترین پاساژ در تهران» است، نباید فقط از عبارات هم‌خانواده مانند «بهترین مرکز خرید تهران»، «بهترین پاساژهای تهران»، «پاساژ در تهران» و … به عنوان LSI استفاده کنید؛ بلکه از کلمات و عبارات مرتبط مانند «پاساژگردی در تهران»، «خیابان‌گردی در تهران»، «خرید پوشاک (مرتبط با پاساژ و فروشگاه)» و … نیز به عنوان LSI استفاده کنید (ارتباط موضوعی در LSIها مهم است و فقط به ارتباط کلمه‌ای و معنایی توجه نکنید).

به عنوان مثالی دیگر، از کلمه کلیدی شما «چای سرد» است، می‌توانید از عباراتی مانند «انواع نوشیدنی»، «نوشیدنی‌های سرد»، «چای گلستان»، «نحوه کشت و فرآوری چای» و … به عنوان LSI Terms استفاده کنید.

در تصویر زیر بیان شده که صرف استفاده از کلمه مترادف (به جای خودرو از اتوموبیل یا ماشین استفاده کنیم) به معنی رعایت LSI نیست و باید فراتر از این عمل کنیم.

LSI چیست

 

نکته آخر آنکه کلمات کلیدی LSI فقط برای مقاله و محتوای صفحه سایت شما کاربرد ندارد، بلکه زمانی که می‌خواهید لینکسازی (Link Building) در سایت‌های دیگر را انجام دهید، نباید فقط از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید، برای آنکه لینکسازی شما از نظر گوگل، طبیعی‌تر جلوه کند، بهتر است برای متن لینک‌ها، از کلمه LSI استفاده شود؛ به عنوان مثال اگر سایت شما در مورد لوازم یدکی خودرو است، به جای آنکه فقط از کلمه کلیدی اصلی (مثلاً لوازم یدکی خودرو) استفاده کنید، می‌توانید از گزینه‌های زیر هم استفاده کنید:

  • لوازم خودرو
  • قطعات یدکی ماشین
  • فروشگاه لوازم یدکی
  • خرید لوازم یدکی ماشین
  • قیمت لوازم یدکی
  • و …

با توجه به نکته بالا، توصیه می‌کنیم لینک‌سازی خود را با استفاده از رپرتاژ آگهی و به شیوه‌ای اصولی و سالم انجام دهید تا بازدهی زمان و هزینه شما افزایش یابد و از خطر جریمه‌های گوگل، دوری کنید. برای این منظور می‌توانید از وبسایت نشریلا (تولید و انتشار رپرتاژ در رسانه‌ها و سایت‌های برتر کشور) استفاده کنید و از مشاوره کارشناسان آن برای عملکرد بهتر خود در لینک‌سازی، بهره ببرید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها