تبلیغات آنلاین 497 بازدید

شاید زمانی که قیمت دلار در ایران ارزان‌تر بود نام گوگل ادز (google ads) یا گوگل ادوردز و یا تبلیغات گوگل را بیشتر می‌شنیدید. گرچه با توجه به افزایش نرخ دلار، کسب و کارهای بسیار کمتری از تبلیغات در گوگل استفاده می‌کنند اما همچنان این نوع تبلیغات آنلاین برای برخی کسب و کارها، توجیه اقتصادی دارد. به همین دلیل در مجله کاپریلا به سوالات شما در مورد تبلیغات در صفحه اول گوگل می‌پردازیم.

گوگل ادز یا تبلیغات گوگل چیست؟

گوگل ادز که نام قبلی آن گوگل ادوردز (google adwords) بوده، سیستم تبلیغاتی گوگل است که در آن تبلیغ‌کنندگان، کلمات کلیدی مد نظر خود را برای تبلیغات کلیک‌پذیر خود در گوگل، به مزایده می­‌گذارند تا در نتایج جستجوی گوگل و مخصوصاً در صفحه اول گوگل دیده شوند. از آنجایی‌که گوگل از این جستجوها کسب درآمد می­‌کند، تبلیغ‌کنندگان باید مبلغی را بابت هر کلیک‌ به گوگل پرداخت کنند.

سئو بهتر است یا تبلیغات در گوگل؟

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو باعث می‌شود تا صفحات وبسایت شما در صفحه اول گوگل و هنگام استفاده کاربران از کلمات کلیدی مرتبط با شما نمایش داده شود. سئو، تلاشی بلندمدت و البته هزینه‌بر است و باعث می‌شود بدون نیاز به تبلیغات در گوگل، در صفحه اول و رتبه اول گوگل قرار بگیرید و روزانه، حجم زیادی از ترافیک گوگل به وبسایت شما بیایند. اما تبلیغات در گوگل زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید در کوتاه‌مدت، به فروش برسید و محصولاتتان در دیدرس مخاطب باشد. چون رقابت در سئو بسیار سخت‌تر از رقابت در گوگل ادز است، برخی کسب و کارها گزینه تبلیغات گوگل را انتخاب می‌کنند.

تبلیغ گوگل از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

برای تبلیغات در گوگل، بعد از ثبت نام در ads.google.com و شارژ حساب خود، باید یک کمپین ایجاد کنید. هر کمپین می‌تواند شامل یک یا چند گروه تبلیغاتی باشد. هر گروه تبلیغاتی هم می‌تواند شامل یک یا چند تبلیغ مختلف باشد. هر تبلیغ گوگل، از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • عنوان اصلی تبلیغ (اجباری)
  • عنوان فرعی (دلخواه)
  • متن توضیحی تبلیغ (اجباری)
  • لینک وبسایت (اجباری)
  • گزینه‌های افزودنی (Extensions) (اختیاری)

در ادامه، اصطلاحات تبلیغات گوگل را با هم مرور می‌کنیم.

کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل چیست؟

کلمات کلیدی (Keywords)، کلمات و عبارت‌­هایی هستند که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند و به دنبال محصول/خدمت مورد نیاز خود می‌گردند. تبلیغ‌کنندگان، آن کلمات را در سیستم مزایده گوگل انتخاب می­‌کنند، به این امید که تبلیغات آن­ها با برنده شدن در مزایده، در صفحه اول گوگل دیده شود(. برای مثال، اگر شما به صورت آنلاین کفش می‌­فروشید، ممکن است کلمات کلیدی مانند کفش کتانی، کفش اسپرت مردانه و … انتخاب کرده و آنها را به مزایده بگذارید. تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research) به روند استفاده از ابزارها و داده‌­ها اشاره دارد تا مشخص شود که کدام‌ ­یک از کلمات کلیدی به احتمال زیاد، تبلیغات و سایت شما را با حجم بالایی از ترافیک مواجه می­‌کند.

رتبه آگهی گوگل چیست؟

رتبه آگهی (Ad Rank) گوگل به جایگاه تبلیغات شما در صفحات گوگل گفته می‌شود و براساس ترکیبی از حداکثر قیمت پیشنهادی شما برای هر کلیک و امتیاز کیفیت تبلیغ شما محاسبه می‌­شود.

رتبه تبلیغ در تبلیغات گوگل

جایگاه آگهی در تبلیغات گوگل چیست؟

جایگاه آگهی (Ad Position) به موقعیت تبلیغ در نتایج جستجوی گوگل که در مقایسه با تبلیغات سایر شرکت‌ها نمایش داده می‌شود گفته می­‌شود.

امتیاز کیفیت گوگل چیست؟

گوگل از شاخص Quality Score استفاده می­‌کند تا مشخص شود که چگونه هر آگهی بر اساس نرخ کلیک، ارتباط کلمه کلیدی با آگهی و صفحه فرود و نیز کیفیت صفحه فرود (landing page) برای کاربر مفید است. هرچه امتیاز کیفیت بالاتر باشد، برای کاهش هزینه کلیک و نمایش بیشتر، بهتر است و کلمات کلیدی با داشتن امتیاز کیفیت بالا باعث صرفه­‌جویی در هزینه تبلیغات در گوگل می­‌شوند و بنابراین، رتبه آگهی بهتری نیز به دست می­‌آید.

رتبه آگهی در مقایسه با امتیاز کیفیت

رتبه آگهی بالا یعنی تبلیغات در بالای صفحه اول نمایش داده می‌­شود. از طرف دیگر، امتیاز کیفیت با مرتبط بودن و مفید بودن آگهی برای جستجوگر محاسبه می­‌شود و تنها بخشی از روند تعیین جایگاه آگهی است. از سال 2013، امتیاز کیفیت گوگل بسیار با ارزش و سخت‌‎گیرانه شد به طوری­که میانگین امتیاز کیفیت از 7 به 5 تغییر کرد (حداکثر امتیاز کیفیت، 10 می‌باشد).

CPC چیست و چگونه کار می‌کند؟

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک (Cost Per Click)، مبلغی است که تبلیغ‌کننده در هر زمانی که کاربر بر روی آگهی گوگل ادز آن­ها کلیک می­‌کند باید به گوگل بپردازد. CPC با رقابت­‌پذیری کلمات کلیدی، حداکثر قیمت پیشنهادی هر کلیک (Bid) و امتیاز کیفیت مشخص می‌­شود.

گروه آگهی در گوگل ادز چیست و چگونه کار می­‌کند؟

فرض کنید برای فروشگاه اینترنتی کفش خود می‌خواهید کمپین فروش تابستانه در گوگل برگزار کنید. در پنل کاربری تبلیغات گوگل، یک کمپین به اسم “forush-tabestane” ایجاد می‌کنید. با توجه به تنوع بالایی که دارید، چند گروه تبلیغاتی (Ad Group) ایجاد می‌کنید و هر گروه را برای یک دسته از محصولات قرار می‌دهید:

  • گروه تبلیغاتی 1: کفش‌های اسپرت مردانه
  • گروه تبلیغاتی 2: کفش‎‌های اسپرت زنانه
  • گروه تبلیغاتی 3: کفش‌های مجلسی مردانه
  • گروه تبلیغاتی 4: ‌کفش‌های مجلسی زنانه
  • و …

با این کار می‌توانید به صورت منسجم‌تر، هر نوع محصول را تبلیغ کرده و در هر گروه، یک یا چند تبلیغ برای آن نوع محصول ایجاد کنید.

ساختار گوگل ادز

ارتباط آگهی در گوگل ادز چیست؟

ارتباط آگهی (ad relevance) معیاری است که مشخص می­‌کند کلمه کلیدی، با متن تبلیغ و صفحه فرود شما چقدر ارتباط دارد. ارتباط بالای کلمه کلیدی و آگهی می‌­تواند میزان کلیک و امتیاز کیفیت را بهبود دهد.

افزونه‌های تبلیغات گوگل چیست؟

افزونه‌های تبلیغاتی (Ad Extension)، بخش‌هایی اضافه برای استفاده در تبلیغات گوگل هستند که به شما امکان می‌دهند از گزینه‌های اختیاری که به افزایش نرخ کلیک کمک می‌کنند استفاده کنید. با این گزینه‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری به جستجوکنندگان گوگل ارائه دهید. چند مورد از رایج‌ترین افزونه‌های تبلیغاتی گوگل در زیر بیان شده:

  • درج شماره تلفن در آگهی
  • درج لینک‌های اضافه در زیر آگهی
  • درج نقد و بررسی و امتیاز محصول
  • و…

برای استفاده از این افزونه‌ها نیاز به پرداخت هزینه اضافه نیست.

سیستم مزایده گوگل ادز چگونه کار می­‌کنند؟

با توجه به رقابت‌ بالای کسب و کارها برای تبلیغ در کلمات کلیدی مد نظر خود در سیستم تبلیغات گوگل، گوگل این کلمات را به مزایده می‌گذارد و عوامل مختلفی را برای انتخاب تبلیغی که قرار است برای هر کلمه نمایش داده شود، در نظر می‌گیرد تا مشخص شود کدام تبلیغ برای هر کلمه کلیدی نمایش داده شود.

جایگاه واقعی تبلیغ شما با شاخصی به نام رتبه آگهی (Ad rank) تعیین می‌شود که خود از مجموعه عوامل نظیر قیمت پیشنهادی شما برای هر کلیک، امتیاز کیفیت (quality score) آگهی، کیفیت صفحه فرود و … تاثیر می‌گیرد. بالاترین رتبه آگهی یعنی اولین جایگاه تبلیغ در صفحه اول گوگل به شما می‌رسد. CPC (هزینه پرداختی برای هر کلیک) تبلیغ شما با توجه به بالاترین رتبه آگهی بعد از شما مشخص خواهد شد. اما زمانی که برای یک کلمه کلیدی، تنها یک تبلیغ‌دهنده وجود داشته باشد کل تبلیغ به شما تعلق می‌گیرد و با توجه به امتیاز کیفیت تبلیغ شما و قیمتی که بر هر کلیک تعیین کردید، CPC شما تعیین می‌شود. هر چه امتیاز کیفیت و نرخ کلیک تبلیغ بیشتر باشد، گوگل هزینه هر کلیک را کاهش می‌دهد و برعکس.

سیستم مزایده در تبلیغات در گوگل

آیا تبلیغات در گوگل ادز فایده دارد؟

بسیاری از کاربران هنگامی که قصد خرید یک محصول را دارند و نمی‌دانند از کجا و چطور محصول را با قیمت مناسب تهیه کنند، به سراغ گوگل می‌روند. امکان استفاده از کلمات کلیدی‌ای که کاربران برای خرید محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و می‌توانند در فرآیند تبدیل کاربر به مشتری در وبسایت استفاده شوند، باعث نتیجه‌بخشی تبلیغات در گوگل شده است. تا زمانی‌که از کلمات کلیدی اشتباه یا متن‌های ضعیف در آگهی‌های خود استفاده نکنیم، احتمال موفقیت ما در کمپین‌های گوگل ادز بالا خواهد بود.

تبلیغات در گوگل چقدر هزینه نیاز دارد؟

تبلیغات در گوگل مانند سایر روش‌های تبلیغات آنلاین، با بودجه دلخواه ما انجام می‌شود. برای شروع تبلیغات در گوگل باید حداقل 5 دلار آمریکا (یا معادل آن برای ارزهای خارجی دیگر)، حساب خود را شارژ کرده و تبلیغات را آغاز کنیم. در واقع، قیمت تبلیغات در گوگل توسط ما تعیین می‌شود اما هزینه‌ای که بابت هر کلیک پرداخت می‌کنیم به مهارت ما در برنامه‌ریزی تبلیغات و نیز میزان رقابت تبلیغاتی در کلمات کلیدی هدف در گوگل بستگی دارد.

در نظر داشته باشید که با توجه به بالا بودن قیمت دلار، هزینه هر کلیک به ریال، رقمی چند هزار تومانی می‌شود و این هزینه باید پیش از شروع کار، برای پیش‌بینی نرخ بازگشت هزینه تبلیغات یا ROAS در نظر گرفته شود.

امکان تبلیغ رایگان یا ارزان‌تر در گوگل وجود دارد؟

خیر. گوگل برای برخی تبلیغ‌دهنده‌ها که به عنوان شریک تجاری گوگل ادز شناخته می‌شوند تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرد اما به طور کلی، امکان گرفتن تخفیف یا استفاده رایگان از تبلیغات گوگل وجود ندارد.

متوسط هزینه هر کلیک تبلیغات گوگل چقدر است؟

متوسط هزینه به ازای هر کلیک در گوگل ادز با توجه به کلمه کلیدی و میزان رقابت در آن و نیز حوزه کسب و کار فرق دارد. مثلاً در عرصه جهانی، برای کلمات کلیدی مرتبط با حوزه خدمات وکالت، خدمات مالی و بیمه و … که رقابت، بسیار بالاست، هر کلیک از چند دلار تا بیش از ده دلار افزایش پیدا می‌کند. اما به طور متوسط، در کل کلمات کلیدی و تمام حوزه‌ها، هر کلیک گوگل تقریباً 2/32 دلار می‌شود. اما در کلمات کلیدی فارسی که میزان رقابت، بسیار کمتر از کلمات انگلیسی است، اگر تبلیغات خود را بهینه و موثر طراحی کنیم می‌توان هر کلیک را بین 10 تا 50 سنت (به طور متوسط) به دست آورد.

شبکه تبلیغات نمایشی گوگل چیست؟

تبلیغات نمایشی گوگل ادز

تبلیغات در گوگل فقط به تبلیغات متنی در نتایج گوگل (SERP) محدود نمی‌شود. گوگل، تبلیغات نمایشی را نیز ارائه می‌دهد که در همان پنل کاربری گوگل ادز وجود دارد. تبلیغات نمایشی گوگل به حجم وسیعی از کاربران اینترنت در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف نمایش داده می‌شود. از جمله یوتیوب، که بزرگترین شبکه نمایشی گوگل می‌باشد.

آیا تا به حال از تبلیغات در گوگل استفاده کرده‌اید؟ نتیجه چطور بود؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.