تبلیغات آنلاین 316 بازدید

یکی از واژه‌ها و راهکارهای پرکاربرد در دنیای بازاریابی و بازاریابی دیجیتال، تبلیغات آنلاین می‌باشد که خود، طیف وسیعی از ابزارها، تکنیک‌ها و فعالیت‌ها را شامل می‌شود. تبلیغات آنلاین یا تبلیغات اینترنتی، اهمیت بالایی در دیجیتال مارکتینگ دارد و به همین دلیل موضوع این مقاله کاپریلا به چنین مبحثی اختصاص داده شده است.

تبلیغات آنلاین چیست؟

تبلیغات آنلاین به هنر استفاده از اینترنت به عنوان رسانه‌ای تجاری برای ارسال پیام‌های بازاریابی به مخاطب مشخص گفته می‌شود. هدف این انتقال پیام می‌تواند جذب ترافیک سایت، افزایش آگاهی از برند و برندسازی، جذب لید، تبدیل لید به مشتری، فروش و … می‌باشد اما به طور کلی، از تبلیغات اینترنتی برای دنبال کردن مشتری هدف برای برقراری ارتباط و تعامل با مشتری احتمالی و ترغیب او به انجام یک عمل خاص، مانند ثبت نام در سایت استفاده می‌شود.

انواع روش‌های مختلف تبلیغات اینترنتی چیست؟

تبلیغات آنلاین، محدوده‌ای گسترده از روش‌های مختلف است و هر روش، کاربرد و مزایای خاص خود را دارد. اینکه بدانیم از کدام روش و به چه شکل استفاده کنیم، به تخصص و تجربه ما و البته نوع کسب‌وکار، مخاطبان هدف و اهداف تبلیغات ما بستگی دارد. در ادامه، برخی از انواع روش‌های مهم تبلیغات اینترنتی را معرفی کردیم:

  1. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی
  2. بازاریابی محتوایی
  3. ایمیل مارکتینگ
  4. تبلیغات موتورهای جستجو (SEM)
  5. تبلیغات نمایشی
  6. تبلیغات موبایلی

انواع تبلیغات آنلاین

انواع تبلیغات آنلاین

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی چیست؟

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، به تبلیغاتی گفته می‌شود که از امکانات تبلیغاتی هر شبکه اجتماعی استفاده می‌شود. این شبکه‌های اجتماعی، امکانات کاملی مانند هدفگیری موضوعی، مخاطبان، کشور و ملیت مخاطبان، ساعت و روز نمایش و … ارائه می‌دهند که بازدهی تبلیغات را بالا می‌برد.

قابلیت دیگری که شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات خود ارائه می‌دهند، گزارشات آماری ارزشمند هر تبلیغ است تا به کمک آن، تبلیغات خود را بهینه کنید:

  • چند نفر تبلیغ را دیدند؟
  • چند نفر کلیک کردند؟
  • چه ساعاتی و چه روزهایی بازدید و کلیک شد؟
  • مخاطبان از چه کشورهایی بودند؟
  • جنسیت و بازه سنی کسانی که تبلیغ را دیدند، چه بود؟
  • چند نفر فالوئر گرفتید؟
  • و …

با چنین اطلاعاتی می‌توانید موفقیت کمپین بازاریابی خود را بسنجید. اما متاسفانه این تبلیغات در ایران قابل استفاده نیستند و به همین دلیل، به جای تبلیغات هوشمند در شبکه‌های اجتماعی (مانند تبلیغات اینستاگرام در تصویر زیر)، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی به انتشار پست‌های تبلیغاتی در صفحات پرمخاطب، محدود شده است.

تبلیغات شبکه اجتماعی اینستاگرام
تبلیغات اینترنتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام

تبلیغات بازاریابی محتوایی چیست؟

این روزها بازاریابی محتوایی در ایران، اهمیت و کاربرد بیشتری پیدا کرده است. بازاریابی محتوایی، زیرشاخه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که هم می‌تواند به طور مستقل، به عنوان استراتژی بازاریابی و فروش انتخاب شده و هم اینکه سایر استراتژی‌ها و بخش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ را تقویت کند.

تمرکز اصلی بازاریابی محتوایی، جذب ترافیک طبیعی (Organic) وبسایت از طریق بهبود سئو است اما وقتی استراتژی محتوایی داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه، از مدل تبلیغاتی بازاریابی محتوایی استفاده کنید و محتوای خود را در سایر وبسایت‌ها منتشر کرده تا مخاطبان جدیدی به دست آورید.

استفاده از تبلیغات پولی محتوایی می‌تواند به افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی محتوایی در کوتاه‌مدت کمک کند. به عبارت ساده‌تر، بدون تبلیغات برای محتوا و با محتوای خود، ممکن است درآمد نهایی جذب‌شده از محتوا، کمتر از هزینه‌های تولید و انتشار آن محتوا بوده و شما را دچار ضرر کند.

یکی از روش‌های تبلیغات محتوایی، استفاده از تبلیغات همسان (Native ads) برای جذب مخاطب محتوا است که در ایران هم گسترش یافته است. تبلیغات همسان به عنوان رویکردی هوشمندانه در رسانه‌های پولی، تبلیغ شما را متناسب با موضوع هر صفحه نمایش می‌دهد. مثلاً اگر صفحه‌ای در یک سایت در مورد آموزش دیجیتال مارکتینگ است، تبلیغات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر،  تبلیغ سمت چپ، استفاده از تبلیغات همسان برای پروموت محتوا (کتاب الکترونیکی) می‌باشد.

تبلیغ محتوایی همسان
تبلیغ محتوا با تبلیغات همسان

مدل دیگر تبلیغات محتوایی، محتوای حمایت شده یا Sponsored content می‌باشد که در ایران، کمتر استفاده می‌شود. در این نوع تبلیغات اینترنتی، به یک وبسایت، پول پرداخت می‌کنیم تا مقاله‌ای ارزشمند (از نظر آموزشی، سرگرمی، اطلاعات عمومی و…) را که مرتبط با مدل کسب‌وکار و خدمات ما است، منتشر کرده و در آن مقاله، وبسایت ما را به عنوان اسپانسر مقاله معرفی می‌کند تا مخاطبان هدف را جلب کنیم.

مدل آخر، رپرتاژ آگهی است که در ایران، بسیار استفاده می‌شود اما در سایر کشورها این‌چنین نیست. در رپرتاژ، مقاله یا خبری در یک سایت معتبر با قدرت دامنه بالا منتشر می‌کنیم و در آن، با کلمات کلیدی هدف، به صفحات سایت خود لینک می‌دهیم. این مدل تبلیغات محتوایی به عنوان لینک‌سازی سئو استفاده می‌شود اما کاربردهای روابط عمومی، برندسازی و تبلیغاتی هم دارد.

تبلیغات ایمیل مارکتینگ چیست؟

وقتی اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی از بازاریابی ایمیلی غفلت می‌کنند، استفاده از آن می‌تواند به بخشی کلیدی و موثر در ارتباطات آنلاین و استراتژی‌های بازاریابی شما استفاده کرد. در جهان، فروشگاه اینترنتی آمازون به عنوان الگو در ارسال کمپین‌های ایمیلی هدفمند، شهرت یافته و در ایران، در ایران شاید بتوان از سرمایه‌گذاری وبسایت‌هایی نظیر دیجیکالا و نت‌برگ در استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان ابزار تبلیغات آنلاین نام برد.

تصویر زیر، تنها بخش کوچکی از کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی است که برای تبلیغ کمپین‌های خود، از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ در تبلیغات اینترنتی
تبلیغات نوروزی با ایمیل

تبلیغات و بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی در موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) که به‌طور خلاصه SEM خوانده می‌شود، راهکار موقت و میانبر برای حضور در صفحه اول و رتبه اول گوگل است. در این مدل تبلیغات اینترنتی، برای دیده‌شدن برند و وبسایت، وبسایت خود را با متن و توضیحات دلخواه، در گوگل تبلیغ می‌کنیم تا بالاتر از نتایج اصلی گوگل، به مخاطب نشان داده شویم.

SEM با SEO متفاوت است و وقتی رقابت سئویی بالا باشد، دانش و منابع و زمان لازم برای رسیدن به رتبه اول گوگل را نداریم، از SEM استفاده می‌کنیم. در ایران، تنها از تبلیغات گوگل (Google Ads) استفاده می‌شود و در آن می‌توان با مدل تبلیغاتی PPC یا «پرداخت به ازای کلیک»، تبلیغ کرد. در تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات PPC در گوگل را مشاهده می‌کنید که در نتایج جستجو در گوگل (SERP) کلمه کلیدی «ثبت برند» تبلیغ شده است.

تبلیغات آنلاین گوگل ادز

تبلیغات نمایشی چیست؟

تبلیغات نمایشی (Display Ads) به هر مدل تبلیغات اینترنتی است که در آن، محتوایی عموماً تصویری (عکس ثابت و متحرک، ویدئو و …) به مخاطب نشان داده می‌شود تا با کلیک روی هر تبلیغ، مخاطب به وبسایت شما هدایت شود. در تصویر زیر، سه تبلیغ نمایشی از نوع تبلیغ بنری درج شده است.

تبلیغات نمایشی اینترنتی
نمونه تبلیغات نمایشی

در تبلیغات نمایشی، مهم است که در کنار موضوع و جذابیت تبلیغ، مسیر سفر مشتری بعد از کلیک روی تبلیغ را هم در نظر بگیریم تا زمان، بودجه و تلاش‌های ما به ترافیکی که برای ما درآمدزایی نمی‌کند، هدر نرود. یکی از پیش‌شرط‌های مهم برای تبدیل ترافیک به مشتری، اهمیت تجربه کاربری (UX) صفحه فرود تبلیغات را دو چندان می‌کند.

شبکه‌های تبلیغاتی به شما کمک می‌کند تا به جای مذاکره با سایت‌های مختلف، تبلیغات نمایشی خود را به آنها سپرده تا بین ده‌ها، صدها و هزاران سایت فارسی توزیع و منتشر کنند. این کار به شما امکان می‌دهد تا انتخاب کنید تبلیغات شما در چه وبسایت‌هایی و با چه شرایطی نمایش داده شود. همچنین می‌توانید از قابلیت «هدفگیری موضوعی» استفاده کنید تا تبلیغات نمایشی شما فقط در وبسایت‌هایی که با موضوع تبلیغ یا کسب‌وکار شما مرتبط است، نمایش داده شود.

«هدف‌گیری محتوایی» قابلیت دیگری است که می‌توان مشخص کرد تبلیغ شما در چه صفحاتی با چه محتوایی نمایش داده شود. مثلاً اگر تبلیغ شما در مورد لوازم یدکی خودرو است، می‌توانید مشخص کنید که تبلیغ، فقط در صفحه مقالات و اخبار حوزه خودرو نمایش داده شود.

در گذشته، تبلیغات نمایشی به صورت قیمت ثابت ماهانه انجام می‌شد اما امروز، تبلیغات کلیکی جایگزین شده که به‌صرفه‌تر است. یکی از گزینه‌های محبوب تبلیغات کلیکی، تبلیغات همسان است که شبکه تبلیغاتی کاپریلا مجری آن است و تصویر زیر از وبسایت soft98.ir است که یکی از نمایش‌دهنده‌های شبکه کاپریلا است. محتوای صفحه مذکور برای دانلود مرورگر فایرفاکس بوده و به همین دلیل، هوش مصنوعی کاپریلا با توجه به آنالیز خودکار محتوای صفحه، تبلیغات مربوط به مرورگرها، فایرفاکس و اینترنت را به نمایش گذاشته است.

تبلیغات همسان آنلاین
تبلیغات همسان کاپریلا بر اساس محتوا

همچنین از موثرترین شیوه‌های تبلیغات نمایشی هدفگیری مجدد (Retargeting) یا بازاریابی مجدد (Remarketing) است. برخلاف تبلیغات بنری دیگر، تبلیغات هدف‌گیری مجدد فقط به کاربرانی نمایش داده می‌شود که قبلاً از وبسایت شما بازدید کرده‌اند و یا در لیست مخاطبان شما هستند و یا آنکه عمل خاصی را در سایت شما انجام دادند.

تبلیغات موبایلی چیست؟

ما روزانه چندین ساعت با موبایل خود سر می‌کنیم و بسیاری از کاربران اینترنت ایران، فقط از موبایل استفاده می‌کنند. به همین دلیل تبلیغات موبایلی رونق گرفته است. در این مدل، تبلیغ‌کنندگان از انواع تبلیغات موبایلی (نمایش تبلیغ فقط در موبایل) برای رسیدن به مشتریان هدف استفاده می‌کنند. انواع مختلف تبلیغات موبایلی شامل تبلیغات از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، اعلان‌ها (Push notifications)، پیام/ پیام‌رسانی متنی و … است که هر کدام، مدل‌های مختلفی دارند.

استفاده از بازاریابی برنامه‌ریزی‌شده برای تبلیغات آنلاین

بازاریابی برنامه‌ریزی‌شده (Programmatic)، با هدف خودکارسازی خرید و فعال‌سازی تبلیغات آنلاین به صورت آنی (real-time) است که فرآیندی پیچیده اما رو به رشد دارد. در این مدل بازاریابی برای تبلیغ محصولات و خدمات، از الگوریتم‌هایی استفاده می‌شود تا برای هر مشتری، تبلیغی مرتبط نمایش داده شود. به دلیل ماهیت هدفمند و موثر این مدل تبلیغات، معمولاً قیمت آن به صورت مزایده تعیین می‌شود (اینکه هر برند حاضر است برای تبلیغات مد نظر خود، چقدر هزینه پرداخت کند و کدام برند، هزینه بیشتری می‌دهد). تمام این فرآیند، تنها با یک کلیک انجام می‌شود.

تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند به خودکارسازی تبلیغات اینترنتی شما کمک زیادی کند، اگر اهداف و سناریوی مناسبی برای تبلیغات خود مشخص کنید.

جمع‌بندی تبلیغات آنلاین

اگر بخش بزرگی از بودجه ماهانه بازاریابی شما به تبلیغات آنلاین اختصاص یافته، نباید از اهمیت آن چشم‌پوشی کنید. باید در نظر داشت که مشتریان، با حجم بالایی از تبلیغات آنلاین ناخواسته مواجه هستند، پس باید ضمن در نظر گرفتن منافع تجاری و اهداف بازاریابی شرکت، به عدم مزاحمت و رضایت کاربران هم دقت داشته باشید.

تبلیغات آنلاین باید بر اهداف مطلوب متمرکز باشد و مخاطب را به خود جذب کند. تبلیغات آنلاین باید به‌گونه‌ای کارآمد برنامه‌ریزی شوند و ضمن حساس بودن به ماهیت برند، بهترین نرخ بازگشت سرمایه را ارائه دهد.

شما از چه نوع تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنید و از کدام روش بیشترین نتیجه را کسب کردید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها