ایمیل مارکتینگ 441 بازدید

تا‌به‌حال شنیده‌اید که «ایمیل مارکتینگ در ایران جواب نمی‌دهد»، یا اینکه «مردم ایران، از ایمیل استفاده نمی‌کنند»؟. بسیاری از افراد، صرفاً با توجه‌کردن به‌خود و اطرافیان خود، به این نتیجه می‌رسند که از بازاریابی ایمیلی برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده نکنند. درحالی‌که بسیاری از برندها و کسب‌وکارهای آنلاین بزرگ در ایران، سال‌هاست که ایمیل مارکتینگ، به عنوان جزئی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ آنها استفاده می‌شود و هم‌چنان هم از آن استفاده می‌کنند.

استفاده یکپارچه و هماهنگ از تاکتیک‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، هم‌افزایی به‌دنبال خواهد داشت و ایمیل مارکتینگ می‌تواند هم به تنهایی در رشد کسب‌وکار موثر باشد و هم در کنار سایر روش‌ها، هم‌افزایی خوبی ایجاد کند. به‌همین دلیل، در این مقاله از آکادمی کاپریلا، تلاش می‌کنیم علاوه بر آشنا کردن شما با بازاریابی ایمیلی و آموزش آن، دیدگاه شما را نسبت به این روش موثر بازاریابی بهبود دهیم. پس تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

مقدمه‌ای بر ایمیل مارکتینگ

استفاده از ایمیل در بازاریابی محصول و بازاریابی خدمات کسب‌وکار و همچنین، ایجاد انگیزه برای وفاداری مشتریانتان بسیار مفید است. بازاریابی ایمیلی، نوعی بازاریابی است که می‌تواند مشتریان موجود در لیست ایمیل شما را از محصولات جدید، تخفیف‌ها و سایر خدمات کسب‌وکارتان مطلع سازد و کاربران جدید را به مشتری شما تبدیل کند. همچنین می‌تواند فروش آرام (Soft sell: روش فروش با صبر و آرامی در برابر روش فروش با فشار و اصرار به مشتری یا Hard sell) باشد تا مخاطبانتان را در مورد ارزش برند خود آگاه ساخته و یا آنها را برای خرید، تشویق کند. امروزه پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانند به شما در طراحی، ساخت، ارسال و بهینه‌سازی بازاریابی ایمیلی کمک کنند تا بهترین نرخ بازگشت سرمایه را در برنامه بازاریابی خود به‌دست‌آورید.

امکانات ایمیل مارکتینگ
استفاده از میلرلایت برای ایمیل مارکتینگ

وقتی می‌خواهید برند خود را رشد دهید یا محصولات خود را بفروشید، بازاریابی ایمیلی یکی از محبوب‌ترین و موثرترین ابزارهای تبلیغاتی برای کمپین­‌های بازاریابی است و نسبت به هزینه کم آن، بازدهی خوبی خواهد داشت. در ادامه مقاله، در مورد اینکه چطور بازاریابی ایمیلی و استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند، بحث خواهیم کرد و چند نکته برای شروع یک کمپین ایمیلی موفق را به شما ارائه می‌دهیم.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) یک کانال بازاریابی قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه است، نوعی بازاریابی مستقیم در بازاریابی دیجیتال که از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب‌وکار استفاده می‌کند. این روش، با هماهنگی با سایر فعالیت‌های بازاریابی خودکار (Marketing Automation)، می‌تواند به شما در آگاهی‌رسانی به مشتریان‌تان از جدیدترین محصولات یا پیشنهادهای فروش ویژه کمک کند. همچنین می‌تواند با جذب لید، آگاهی از برند، برقراری ارتباط و حفظ تعامل با مشتری در مراحل مختلف سفر خرید مشتری، به‌وسیله ارسال انواع ایمیل‌های بازاریابی در استراتژی بازاریابی شما نقشی محوری داشته‌باشد.

تاریخچه مختصری از ایمیل

اولین ایمیل در سال 1971 توسط یک مهندس کامپیوتر به نام ری تاملینسون ارسال شد. پیامی که او ارسال کرد فقط یک رشته اعداد و حروف بود، اما این پیام، آغاز دوره جدید ارتباطات به شمار می‌رفت. تاملینسون همچنین اولین شخصی بود که از نماد “@” در آدرس‌های ایمیل استفاده کرد.

در سال 1978، یک مدیر بازاریابی در شرکت Digital Equipment به نام Gary Thuerk، از این روش جدید ارتباط مستقیم استفاده کرد تا اولین ایمیل تجاری جهت اطلاع‌رسانی به مردم در مورد یک محصول را ارسال کند. لیست ایمیل او فقط 400 آدرس داشت اما ایمیل‌هایی که ارسال کرد منجر به حدود 13 میلیون دلار فروش شد.

در دهه 90، اینترنت به صورت تجاری در دسترس همه قرارگرفت. نحوه ارتباط مردم با یکدیگر، تغییر چشم‌گیری کرد و بازاریاب‌ها دریافتند که ایمیل می‌تواند راهی موثر برای تبلیغات باشد. اما ظهور ایمیل‌های بازاریابی به به‌روزرسانی‌ مقررات نیاز داشت. به عنوان مثال، قانون حفاظت از داده‌های انگلستان، همه ایمیل‌های بازاریابی را ملزم به قرار دادن گزینه انصراف از دریافت ایمیل یا لغو اشتراک می‌کرد.

مزایای بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در کسب‌وکارها تبدیل شده‌است. زیرا کاربر را به انجام نوعی اقدام تشویق می‌کند. یک ایمیل، در صندوق ورودی کاربر قرار می‌گیرد تا زمانی که خوانده، حذف یا بایگانی شود. اما ایمیل یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین ابزارهای موجود نیز است. در حقیقت، یک مطالعه در سال 2015 توسط انجمن بازاریابی مستقیم (DMA) مستقر در انگلستان نشان داد که به ازای هر یک دلار هزینه، ایمیل دارای بازده متوسط ​​سرمایه‌گذاری 38 دلار است. هر ساله در مورد بازدهی روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ و میزان استفاده از هر روش در کسب‌وکارها، تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شود و همیشه، ایمیل مارکتینگ جز به‌صرفه‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها بوده‌است.

بازدهی ایمیل مارکتینگ
نرخ بازگشت سرمایه بالا در ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی می‌تواند به شما کمک کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و در عین حال، باعث شوید آنها از طریق ایمیل به وبسایت، شبکه‌های اجتماعی یا هرجای دیگری که دوست دارید، وارد شده و بازدید کنند. حتی می‌توانید ایمیل‌های خود را بخش‌بندی کرده و با استفاده از اطلاعات جمعیتی، کاربران بخش خاصی را هدف قرار دهید (مثلاً فقط کاربران مرد یا کاربران متاهل)، بنابراین پیام‌هایی را که برخی می‌خواهند یا باید ببینند، فقط به همان افراد ارسال خواهید کرد.

ایمیل مارکتینگ به شما امکان می دهد تست A/B برای هر بخش ایمیل را انجام دهید، مثلاً تست کنید کدام سبک عنوان ایمیل و یا  کدام نوع گزینه فراخوانی به اقدام (call to action) بازدهی بیشتری دارد تا در ادامه، از همان سبک موفق‌تر استفاده کنید. علاوه بر قابلیت تست A/B، پلتفرم‌های ارسال ایمیل، امکانات بسیار بیشتری به شما ارائه می‌دهند. مثلاً می­‌توانید ارسال ایمیل‌ها را زمان‌بندی کنید، برنامه‌ریزی کنید که به‌طور خودکار و مستمر ارسال شوند و …. حتی قابلیت‌هایی برای بعد از ارسال ایمیل‌ها به شما ارائه می‌دهند، یعنی گزارشاتی که به‌طور دقیق و کامل به شما می‌گویند چند درصد کاربران، ایمیل‌ها را باز کرده، چند درصد کلیک کرده‌اند، روی چه گزینه‌هایی کلیک کردند و ….

مزایای ایمیل مارکتینگ
امکانات ایمیل مارکتینگ در سایت پاکت

لیست مخاطبان ایمیل مارکتینگ

گام اول در ایمیل مارکتینگ، پاسخ به این سوال است که چطور می‌توانید مخاطبانی به‌دست آورید که مایل به دریافت ایمیل شما باشند و برای آنها ایمیل ارسال کنید؟ برای جمع‌آوری ایمیل مخاطبان، چند نکته وجود دارد که در ادامه، به‌طور مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.

لیست‌های ایمیل را نخرید.

بسیاری از نرم‌افزار‌های ارسال ایمیل، در مورد آدرس‌های ایمیل، خط‌مشی سختگیرانه دارند، این بدان معنی است که ارسال به لیست‌های ایمیل خریداری‌شده ممنوع است. به‌جای خرید لیست ایمیل، بر تشویق افراد برای انتخاب دریافت پیام از شما با استفاده از تاکتیک‌‎های جذب لید تمرکز کنید.

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین راهکارهای جذب ایمیل کاربران، ارائه پیشنهادهای رایگان و ارزشمند به آنها است؛ پیشنهاداتی نظیر دانلود رایگان کتاب الکترونیکی یا فیلم‌های آموزشی، کد تخفیف خرید از سایت و …. مثلاً تصویر زیر از فروشگاه اینترنتی مدیسه است که ثبت ایمیل را با اطلاع از تخفیف‌ها پیشنهاد می‌کند. همچنین از گزینه زن و مرد استفاده می‌کند تا طبق بخش‌بندی جنسیت، محصولات زنانه و مردانه را برای هر بخش‌بندی ارسال کند.

جمع آوری ایمیل مخاطبان
جمع‌آوری ایمیل کاربران در سایت مدیسه

از مقررات بین‌المللی و ضد اسپم ایمیل مطلع باشید.

مطمئن شوید که هنگام ارسال ایمیل‌ها، به همه الزامات قانونی و قوانین قابل اجرا در حوزه ایمیل مارکتینگ پایبند هستید، مانند قانون CAN-SPAM در ایالات متحده، قانون ضد هرزنامه کانادا (CASL) یا مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) در اتحادیه اروپا جهت حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران. این مقررات هم براساس موقعیت مکانی شما و هم موقعیت مشترکین یا اعضای شما تنظیم می‌شوند (قابل توجه استارتاپ‌های ایرانی که مشتریان خارجی دارند) و این مسئولیت شماست که بدانید کدام قانون شامل حال شما می‌شود. مهم نیست که ما در ایران هستیم و برای کاربران ایرانی، ایمیل ارسال می‌کنیم. استفاده از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ جهانی و نیز لزوم رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی بازاریابی، ما را به رعایت این قوانین ملزم می‌کند.

از ایمیل برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید.

ایمیل یک ابزار بازاریابی عالی است، اما می‌تواند از راه‌های دیگری نیز به کسب‌وکار شما کمک کند. گاه‌‌به‌گاه از یک محتوای هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده برای ارسال نظرسنجی پس از خرید به مشتریان خود استفاده کنید، به آنها بگویید چقدر قدردان خریدشان هستید و اگر انتقاد یا پیشنهادی دارند به شما بگویند، از کاربرانی که مدت زیادی از آخرین خرید آنها گذشته پرس‌و‌جو کنید و ببینید علت چیست، یا حتی فقط سلام کنید و مناسبت‌ها را تبریک بگویید و وجودتان را به آنها یادآوری کنید. این کار نه تنها به مخاطبان شما فرصتی می‌دهد تا بازخورد ارزشمندی به شما ارائه دهند، بلکه به آنها این امکان را می‌دهد تا بدانند شخصیت انسانی پشت ایمیل‌ها و کسب‌وکار شما وجود دارد که می‌توانند به راحتی با او ارتباط برقرار کنند

فقط در مواقعی که باید، ایمیل ارسال کنید. هنگامی که شخصی با ارائه آدرس ایمیل خود، به شما اعتماد کرد، از این اعتماد سوء استفاده نکنید. با ارسال سیلی از ایمیل­ها در صندوق ورودی مخاطبان خود، باعث ازدست‌دادن علاقه یا لغو اشتراک کامل آنها نشوید. تمرکز خود را بر ارسال پیام‌های مرتبط و جذاب در مورد مواردی که دوست دارند، قرار دهید و مطمئن باشید آنها هم تا مدت‌ها به شما وفادار خواهند بود.

ایمیل مارکتینگ در ایران

متاسفانه آمار دقیق و قابل ارجاع از ایمیل مارکتینگ در ایران دسترس نیست اما کافی‌ست در وبسایت‌های بزرگ ایران عضو شوید (ثبت‌نام کنید یا در خبرنامه ایمیلی آنها عضو شوید) تا بفهمید این کسب‌وکارهای موفق، چطور روی ایمیل مارکتینگ خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در گذشته، کسب و کارهای ایرانی از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ خارجی مثل میلچیمپ، میلرلایت، سندگرید و … استفاده می کردند، اما به دلیل مشکلاتی که آنها برای کاربران ایران ایجاد کردند و نیز افزایش قیمت دلار، استفاده از آنها ممکن و مقرون به صرفه نبود. به همین دلیل، سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ایرانی متولد شدند.

از سالها قبل از این مشکلات، وبسایت میلچی اولین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی را ایجاد کرد اما به خاطر استفاده از سرویس‌های خارجی و امکانات بی‌شمار آنها، با استقبال خوبی مواجه نشد. اما در یکی دو سال اخیر، سرویس‌های دیگری نیز به رقابت با میلچی در ایران شکل گرفتند، از جمله سرویس ایمیل مارکتینگ پاکت.

ایمیل مارکتینگ در ایران
وبسایت میلچی، اولین سرویس ایمیل در ایران

هنوز این سرویس‌ها در مقابل نمونه‌های خارحی خود، جای رشد و تکامل زیادی دارند اما قطعاً می توان با حضور آنها و پشتیبانی بهتر و قیمت‌های ریالی، به آینده ایمیل مارکتینگ ایران، بیش‌ازپیش امیدوار بود.

حالا بگویید که تصمیم شما چیست؟

ایمیل مارکتینگ را کنار می‌گذارید یا از پتانسیل آن استفاده می‌کنید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها