تبلیغات آنلاین 821 بازدید

تبلیغات آنلاین، نمایش ویترین برند به مخاطبان است که در نهایت باید به کلیک روی تبلیغ و ورود به وبسایت ختم‌شود. وظیفه بزرگ ترغیب مخاطب به کلیک، بر عهده فراخوانی به اقدام (Call to Action) یا کال تو اکشن که به اختصار C2A یا CTA خوانده می‌شود می‌باشد. البته باید در نظرداشت که کاربردهای فراخوانی به اقدام فقط به تبلیغات آنلاین ختم نمی‌شود و در هر قسمت از وبسایت، اپلیکیشن، ایمیل خبرنامه و … که به‌دنبال گرفتن کلیک از مخاطب هستیم، باید از C2A استفاده کنیم. به‌همین‌دلیل در این مقاله، شما را با این اصطلاح پرکاربرد و مهم در دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم‌کرد. پس تا انتها با کاپریلا همراه باشید.

چطور مخاطبان هدف را وادار کنیم روی گزینه‌های مد نظر ما کلیک کنند؟ چطور این گزینه‌ها را طراحی‌ کنیم؟ و حتی چطور «هوشمند»شان کنیم به‌گونه‌ای که بازدیدکنندگان مختلف وبسایت شما، فراخوانی به عمل‌های متفاوتی را ببینند؟ در ادامه به این سوالات مهم، پاسخ خواهیم‌داد:

فراخوانی به اقدام چیست؟

فراخوانی به اقدام، یک تصویر، یک کلمه یا یک جمله است که بازدیدکنندگان سایت، اشخاص علاقمند به محصول و مشتریانی که تبلیغات شما را می‌بینند را وادار می‌کند که عمل خاص و مد نظر شما را انجام دهند. به‌معنای واقعی کلمه، کال تو اکشن، یک «فراخوان» برای یک «عمل» است. عملی که می‌خواهید افراد انجام دهند می‌تواند هر چیزی باشد، از جمله:

  • دانلود کتاب الکترونیکی
  • ثبت‌نام برای وبینار
  • گرفتن کوپن تخفیف
  • حضور در رویداد
  • کلیک روی بنر
  • ارسال فرم تماس
  • عضویت در خبرنامه ایمیلی
  • و …

CTA را می‌توانید در هر جایی از فرآیند بازاریابی خود استفاده کنید؛ در وبسایت، در کتاب‌های الکترونیکی، در ایمیل، در بنرهای تبلیغاتی یا حتی در پایان یک پست وبلاگ. به‌عنوان مثال، گزینه “کلیک کنید” در بنر زیر، یک نمونه از کاربرد فراخوانی به اقدام در بنرهای تبلیغاتی می‌باشد:

کال تو اکشن در بنر
استفاده از فراخوانی به اقدام در بنر تبلیغاتی

گزینه “ثبت وبسایت” در تصویر زیر، دعوت از بازدیدکنندگان وبسایت کاپریلا برای انجام عمل ثبت‌کردن وبسایت خود به‌عنوان نمایش‌دهنده تبلیغات و کسب درآمد استفاده شده‌است:

فراخوانی به اقدام در سایت
استفاده از فراخوانی به اقدام در وبسایت

حتماً دقت کرده‌اید که در بازاریابی دیجیتال معمولاً از یک کال تو اکشن در هر فضا استفاده می‌شود، اما گاهی موارد خاصی وجود دارد که ممکن است چندین کال تو اکشن در کنار هم استفاده شود. به‌عنوان مثال، در صفحه اول وبسایت ایوند، از سه گزینه فراخوانی به عمل استفاده شده است که هر کدام، یک عمل خاص را معرفی می‌کنند.

تعداد کال تو اکشن در صفحه
استفاده هم زمان از چند کال تو اکشن

فارغ از تعداد گزینه‌های فراخوانی به عمل، نکته مهمی که باید در شروع کار درنظرگرفت این است که نمی‌توان گزینه‌ای طراحی کرده و روی آن عبارت “کلیک کنید” را بنویسیم و سپس منتظر سرازیرشدن کلیک و لید (سرنخ فروش یا مشتری احتمالی) باشیم. برای اینکه مخاطبان به انجام عمل مورد نظر ما اقدام‌کنند باید اصول مهمی را رعایت کنیم، اصولی که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

چک لیست کال تو اکشن اثربخش

وقتی اولین گزینه فراخوانی به عمل خود را ایجاد می‌کنید، احتمالاً تلاش شما به‌چیزی منجر خواهدشد که مخاطب روی آن کلیک نمی‌کند یا نرخ کلیک پایینی دارد. به‌همین‌دلیل برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، چک لیستی از اصول مهمی که باید در طراحی یک فراخوانی به اقدام با کیفیت رعایت شود، در زیر ارائه شده‌است.

استفاده از طراحی چشمگیر

برای این‌که افراد روی CTA شما کلیک کنند، اول از همه باید بدانند که چیزی برای کلیک‌کردن وجود دارد. برای دیده‌شدن فراخوانی به اقدام‌ها می‌توانید از دستورالعمل‌های برندینگ خود منحرف شوید؛ رنگ‌های CTA شما باید با طرح وبسایت‌ و یا بنرهایتان متضاد بوده تا قابل تشخیص باشد. همچنین باید آنقدر بزرگ به‌نظر برسد که مخاطب بتواند بدون زحمت، آن را ببیند (بنا بر برخی پژوهش‌ها، بهترین عملکرد گزینه‌های فراخوانی به عمل، در عرض 225 پیکسل و ارتفاع 45 پیکسل است).

استفاده از متن محرک برای اقدام

استفاده از کلمه «ثبت» یا «ارسال» برای متن کال تو اکشن یک فرم کافی نیست. به یک عبارت مختصر و بدون ابهام نیاز دارید که از فعل‌های عملی استفاده می‌کند تا توجه افراد را جلب کند. مثلاً “ارسال پیام” اشاره مستقیم به یک فعل داشته و یا “ارسال فوری پیام” به اقدام فوری و ایجاد حس اضطرار در مخاطب منجر می‌شود. همچنین می‌توانید از افعال امری استفاده کنید: «پیام خود را ارسال کنید».

داشتن ارزش پیشنهادی صریح

مخاطبان باید دقیقاً بدانند که وقتی روی کال تو اکشن کلیک می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد و چه در انتظارشان خواهد بود. انتظار دارند یک کتاب الکترونیکی دانلود کنند یا یک قالب پاورپوینت؟ نسخه رایگان یک نرم‌افزار را ببینند یا در خبرنامه هفتگی شما ثبت‌نام کنند؟ مطمئن شوید که فراخوانی به اقدام شما صریحاً به آنها می‌گوید در عوض کلیک‌کردن، چه‌چیزی عایدشان می‌شود. بدین ترتیب، مخاطب می‌تواند تصمیم بگیرد که آن اقدام را می‌خواهد یا خیر، همچنین وقتی کلیک می‌کند و وارد صفحه می‌شود، دچار تناقض ناشی از وعده دروغین یا اغراق‌آمیز شما با گزینه فراخوانی به عمل نخواهد شد.

صفحه فرود همراستا با یک مرحله خاص از چرخه فروش

کال تو اکشن درحالتی بیشترین تأثیرگذاری را دارد که افراد بعد از کلیک روی آن، به‌جای یک صفحه تصادفی و معمولی در وبسایت شما، وارد صفحه فرود شوند؛ صفحه فرودی که هماهنگ با گزینه فراخوانی به عمل، طراحی‌شده و روی یک هدف خاص تمرکز دارد. برای مثال اگر Call To Action به صفحه «تماس با ما» (که صفحه فرود نیست) هدایت کند، گزینه مربوطه همچنان CTA است اما اگر از آن صفحه تماس با ما به‌عنوان یک صفحه فرود برای دانلود رایگان کتاب الکترونیکی استفاده‌شود، نمی‌تواند برای جذب علاقمندان آن کتاب، مؤثر واقع شود. چون محتوای صفحه تماس با ما با مراحل سفر مشتری هماهنگ نیست.

CTAها باید با درنظرداشتن یک مرحله خاص از چرخه فروش ایجاد شوند. مثلاً در مقاله جدیدی که برای آگاه‌سازی از نرم‌افزار ایجاد‌شده‌است، نمی‌توانید فراخوانی به اقدام استفاده از دموی نرم‌افزار را استفاده کنید (چون آن بازدیدکنندگان هنوز در مرحله آگاهی هستند). در نتیجه، نرخ کلیک شما سقوط خواهد‌کرد.

برای خودتان فراخوانی به اقدام بسازید.

آنچه در این مقاله بیان‌شد، تنها بخشی از اصول مهم در طراحی فراخوانی به اقدام است و قطعاً در آینده آموزش‌های بیشتری ارائه خواهیم‌کرد. اما می‌توان ادعا کنیم که هم‌اکنون با چیستی و چرایی طراحی فراخوانی به عمل آشنایی کافی دارید و می‌توانید C2Aهای خود را ایجادکنید. برای تسلط بیشتر، می‌توانید از نمونه‌های زیادی که وجود دارد، ایده بگیرید. در ادامه، چند نمونه واقعی را بررسی می‌کنیم.

در بنر تبلیغاتی زیر، جمله «همین حالا شروع کن» برای گزینه کال تو اکشن انتخاب شده‌است. رنگ‌بندی گزینه با رنگ پس‌زمینه، تضاد دارد و به‌راحتی دیده‌می‌شود. همچنین متنی که انتخاب شده، به وضوح به مخاطب می‌گوید که چرا باید کلیک کند.

نمونه کال تو اکشن

در سه تبلیغ زیر، فقط تبلیغ وسط دارای فراخوانی به اقدام است: «رایگان امتحان کن».

بهترین کال تو اکشن

در تبلیغات زیر، فقط در تبلیغ آخر (سوشال‌گرافی) از فراخوانی به عمل استفاده‌شده‌است: «رایگان ثبت‌نام کنید».

مثال برای فراخوانی به اقدام

 

می‌توانید کلیه سوالات و ابهامات خود را در مورد

ماهیت و چگونگی استفاده از کال تو اکشن را در بخش نظرات مطرح نمایید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.