تبلیغات آنلاین 1522 بازدید

تبلیغات، عضو جدانشدنی بازاریابی و کسب و کار است. بدون تبلیغ کردن یک محصول، مشتریان شناختی از آن پیدا نکرده و وارد چرخه قیف بازاریابی نخواهند شد. درست است که در سال‌های اخیر، راه‌های غیر مستقیم تبلیغاتی در حوزه بازاریابی درونگرا مانند بازاریابی محتوایی معرفی شده‌اند، اما تبلیغات همچنان نقش اساسی خود را در بازاریابی نگه داشته است. یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغاتی در فضای دیجیتال، تبلیغات بنری است. کسب و کارها می‌توانند با طراحی یک بنر تبلیغاتی و قرار دادن آن در سایت‌های مناسب، مشتری مورد نظرشان را مورد هدف قرار دهند. سایت‌های تبلیغات کلیکی مانند کاپریلا با بسیاری از سایت‌های انتشاردهنده آگهی در موضوعات مختلف قرارداد داشته و کسب و کارها می‌توانند بعد از طراحی بنر تبلیغاتی خود، به راحتی و با هر بودجه‌ای توسط این سایت‌ها تبلیغات خود را شروع کنند. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، با اصول طراحی بنر تبلیغاتی به صورت کامل آشنا خواهید شد تا بتوانید بنرهای پرسود و با بازدهی خوب، طراحی و در تبلیغات از آن‌ها استفاده کنید.

ساختار کلی بنر تبلیغاتی

بنر تبلیغاتی، یک تصویر طراحی شده ثابت یا متحرک با هدف جلب توجه مشتریان بالقوه و وارد کردن آن‌ها به سایت مورد نظر با کلیک روی بنر بوده تا با این کار، هدف تبلیغاتی کسب و کار با موفقیت انجام شود. اگر به سایت‌های محتوایی و خبری رفته باشید، حتماً این بنرها را در اطراف صفحات آن‌ها دیده‌اید. بنرهای تبلیغاتی، بخش زیادی از فضای رسانه‌ها و تبلیغات نمایشی را گرفته‌اند و اگر یک بنر به شکل اصولی طراحی نشده باشد، در بین هزاران تبلیغ دیگر گم خواهد شد. این موضوع اهمیت توجه به طراحی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

بنرها به دلیل تنوع و طراحی‌های مختلف به شکل‌های گوناگون وجود دارند، اما می‌توان به صورت کلی یک ساختار چهار قسمتی برای آن‌ها معرفی کرد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

تیتر بنر

تیتر اولین چیزی است که بازدیدکننده بنر خواهد دید. به همین دلیل در تیتر یا پیام/شعار اصلی بنر، باید توجه مشتری جلب شده تا بقیه تبلیغ را ببیند. تیتر بنر باید شفاف، گیرا و قدرتمند باشد و تکلیف بازدید کننده سایت را با هدف بنر و کسب و کار مشخص کند. قوانین تبلیغ‌نویسی و کپی‌رایتینگ می‌تواند در نوشتن یک تیتر قوی کمک کند.

اصول طراحی بنر تبلیغات

در بنر بالا، علاوه بر درج لوگوی کسب و کار، از تیتر «آگهی استخدام» استفاده شده است.

لوگو کسب و کار

دومین قسمت کلی یک بنر تبلیغاتی لوگو است. یکی از هدف‌های بنرها، بالا بردن آگاهی از برند است تا بازدیدکننده‌هایی که روی تبلیغ کلیک نمی‌کنند هم حداقل با کسب و کار، نام و و لوگوی آن آشنا شوند. به همین دلیل بهتر است در طراحی بنر تبلیغاتی، لوگو شرکت قرار داده شود. در بنر زیر، از لوگوی فروشگاه تیمچه استفاده شده است.

نمونه بنر تبلیغاتی

متن ارزش پیشنهادی

در این قسمت، پیشنهادی که کسب و کار برای بازدیدکننده دارد، نوشته می‌شود. هر بنر تبلیغاتی با یک هدف و پیشنهاد جذاب تبلیغاتی ساخته می‌شود و نباید بازدیدکننده تبلیغ را به حال خودش گذاشت. مخاطبین باید بدانند که با کلیک کردن بر روی تبلیغ چه چیزی گیرشان خواهد آمد و چه سودی برایشان دارد. این پیشنهاد باید ترغیب‌کننده و سخاوتمندانه باشد تا افراد بیشتری جذب تبلیغ شوند. در بعضی بنرها می‌توان این قسمت را با تیتر ترکیب کرد و تنها یک متن کلی برای بنر قرار داد. اما در همین حالت هم باید توجه شود هر دو هدف طراحی یعنی جلب توجه برای خواندن متن و سپس کلیک روی آن به صورت همزمان انجام شود.

نمونه پیشنهادهای جذابی که در بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند در زیر بیان شده:

  • حراج باورنکردنی
  • تخفیف تا 50%
  • فروش ویژه تابستانه
  • هم بخرید، هم برنده شوید!
  • هر خرید، یک هدیه!
  • آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ
  • بهترین نرم‌افزار حسابداری
  • افزودن چند لینک به بیو اینستاگرام

در بنر زیر، از ارزش پیشنهادی «پخش با کیفیت HD» استفاده شده است.

نمونه بنر تبلیغاتی

دکمه اقدام به عمل

هر پیشنهاد باید یک دکمه فراخوانی به عمل یا کال تو اکشن را همراه داشته باشد. نباید فکر شود که اگر پیشنهادی داده می‌شود خود بازدیدکننده می‌داند که برای به‌دست آوردن آن چه کاری انجام دهد. همان‌طور که گفته شد، بنر تبلیغاتی باید کاملاً شفاف باشد و مسیر دلخواه کسب و کار را برای مشتری مشخص کند پس باید با گذاشتن یک دکمه CTA یا همان اقدام به عمل، درخواست عملی کسب و کار نشان داده شود. متن این دکمه باید عمل‌گرا، دارای اضطرار و به حالت امری باشد. همچنین توجه شود که هر بنر تنها باید دارای یک پیشنهاد و یک دکمه باشد و برای هدف‌های مختلف بنرهای اختصاصی طراحی شود. به عنوان مثال، می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

  • دانلود فوری
  • همین امروز بخرید
  • مشاهده محصولات
  • کلیک کنید

برای درک بهتر، بخش‌های بنر ثابت زیر را بررسی می‌کنیم:

  • تیتر بنر: ساخت و راه‌اندازی تمام اتوماتیک
  • لوگوی کسب و کار: در بنر قرار داده شده (گوشه سمت راست، پایین)
  • ارزش پیشنهادی: پیشنهاد ارائه شده با تیتر، ادغام شده اما رنگ متفاوت «تمام اتوماتیک» را می‌توان ارزش پیشنهادی اصلی دانست.
  • گزینه فراخوانی به اقدام: تست رایگان یک‌روزه

البته ایراد مهم بنر زیر است که مشخص نیست تبلیغ برای ساخت و راه‌اندازی چیست.

بهترین بنر تبلیغاتی

ده اصل کمکی و مهم در طراحی بنر تبلیغاتی

بعد از اینکه با ساختار اصلی طراحی یک بنر آشنا شده‌اید در این قسمت، مهم‌ترین اصولی که برای یک طراحی خوب و پربازده به آن نیاز دارید، معرفی خواهند شد.

پیدا کردن سایز مناسب بنر

اولین قدم برای طراحی بنر، دانستن سایز آن است. سایز بنر بسته به محلی که قرار است نشان داده شود، مشخص می‌گردد. به همین دلیل اگر از سایت‌های کلیکی استفاده می‌کنید، سایزهای مورد تأیید آن‌ها را مشاهده کرده و با توجه به افقی یا عمودی بودن محل قرارگیری، یک سایز مناسب را انتخاب کنید. به صورت کلی در محیط وب با توجه به اصول طراحی و سایز دستگاه‌ها، سایزهای استانداردی تعریف شده‌اند که چهار سایز معروف آن را در زیر می‌بینید.

  • ۷۲۸ در ۹۰ پیکسل برای بنر افقی
  • ۳۰۰ در ۶۰۰ پیکسل برای بنر عمودی
  • ۳۰۰ در ۲۵۰ و ۳۳۶ در ۲۸۰ پیکسل برای بنرهای مستطیلی
  • 468 در 60 بنر افقی باریک

سایز بنر تبلیغاتی

طراحی متناسب با مشتری هدف

بنر تبلیغاتی باید با یک هدف مشخص و برای یک دسته مشتری مشخص طراحی شود. پس قبل از هر گونه طراحی ابتدا مشتری مورد نظر خود را تعیین کنید و پرسونای آن را بسازید. این کار باعث می‌شود در حین طراحی گرافیکی و متنی بنر، اطلاعات مورد نیاز خود را داشته باشید.

رعایت کردن اصول روانشناسی رنگ

رنگ‌ها عضو اصلی طراحی هستند چون به‌وسیله آن‌ها می‌توان احساسات را منتقل کرد. هر رنگ در دید بازدیدکننده می‌تواند نشانگر یک ویژگی باشد و با رعایت کردن این اصول می‌شود راحت‌تر به هدف طراحی رسید. در مقاله روانشناسی رنگ به شکل کامل به این موارد پرداخته شده است، اما توجه شود چون بنر تبلیغاتی توسط مشتری به صورت لحظه‌ای دیده می‌شود و باید تأثیرگذاری به سرعت انجام شود، می‌توان از رنگ‌هایی که نشان دهنده اضطرار و سرعت هستند (مانند رنگ قرمز) بیشتر استفاده کرد.

در بنر تبلیغاتی زیر، از رنگ زرد که علاوه بر اینکه رنگ برند ایرانسل است، به عنوان رنگی متمایز و جلب توجه‌کننده استفاده شده است. اما بزرگترین مشکل بنر زیر، متن زیاد با فونت کوچک است که تقریباً خواندن متن را غیر ممکن می‌کند.

بنر تبلیغاتی ایرانسل

استفاده از تصاویر در بنر تبلیغاتی

از تصاویر باید با دقت زیاد و به اندازه استفاده شود. اگر محصولی که در بنر معرفی می‌کنید یک کالای فیزیکی و قابل دیدن باشد، می‌توانید از تصویر آن در طراحی بنر استفاده کنید تا مخاطبین با آن آشنا شوند؛ اما اگر یک خدمت (مثلاً مشاوره مدیریت) ارائه می‌دهید یا محصولتان تصویر مشخصی ندارد، باید از تصاویر خلاقانه‌ای استفاده کنید که بتواند این محصول یا خدمت را به بهترین شکل در ذهن مشتری ثبت کند. در این حالت می‌توانید از این تصویر در کل پس‌زمینه بنر استفاده کنید تا تأثیر بیشتری گذاشته و ذهن مشتری دنبال یک عکس مشخص نگردد.

طراحی به دور از پیچیدگی

همان‌طور که گفته شد، بهترین طراحی، ساده‌ترین آن است. بنر تبلیغاتی باید به ساده‌ترین و واضح‌ترین شکل پیام خود را به مخاطبش منتقل کند. این سادگی باید در همه قسمت‌ها مخصوصاً در فونت متن بنر وجود داشته باشد. به عنوان طراح باید از یک فونت ساده و شیک استفاده کنید و از فونت‌های فانتزی و پیچیده که خوانش متن را سخت می‌کنند به شدت دوری کنید.

بنر زیر با طراحی ساده و قابل فهم در کسری از ثانیه، مخاطب را کاملاً توجیه می‌کند که این بنر و پیام آن چیست و چرا باید روی آن کلیک کند.

نمونه بنر تبلیغاتی

طراحی متناسب با لندینگ پیج بنر

هر بنر تبلیغاتی دارای یک صفحه فرود هست که با کلیک روی بنر، بازدیدکننده وارد آن صفحه می‌شود. این دو صفحه باید طراحی مناسب با هم داشته باشند تا بازدیدکننده گیج نشده و حس نکند بنر را اشتباهی کلیک کرده است. این تناسب باید در همه قسمت‌های بنر مثل پیشنهاد ارائه شده و رنگ‌های استفاده شده وجود داشته باشد.

بنر تبلیغاتی با حجم کم و فرمت مناسب

در نهایت، خروجی بنر طراحی شده باید همزمان با داشتن کیفیت خوب، حجم کمی داشته باشد تا هنگام باز شدن صفحه سایت منتشرکننده، همزمان با بقیه محتوای سایت این بنر هم باز شود. همچنین تصویر باید در فرمت‌های مناسب عکس مانند JPG (برای بنرهای ثابت) یا Gif (برای بنرهای متحرک) خروجی گرفته شود.

داشتن کادر مناسب

بهتر است که بنر تبلیغاتی دارای یک کادر کوچک با رنگ متفاوت از بقیه طراحی و پس‌زمینه سایت منتشرکننده باشد تا وقتی که در سایت قرار می‌گیرد، محدوده آن مشخص شود. اگر رنگ پس‌زمینه سایت و بنر یکی و بدون کادر باشد، چشم بازدیدکننده نمی‌تواند به درستی تبلیغ را مشاهده کند. البته در تبلیغات همسان که هدف، شبیه شدن تبلیغ به محتوای داخل سایت است، این قضیه می‌تواند متفاوت باشد.

بنر زیر، کادربندی دور بنر را ندارد اما به دلیل استفاده از رنگ‌بندی پس‌زمینه، تفاوتی که رنگ‌های پس‌زمینه با پس‌زمینه سایت نمایش‌دهنده تبلیغ ایجاد می‌کند، نوعی مرزبندی بنر را مشخص می‌کند.

نمونه بنر تبلیغاتی

استفاده از انیمیشن در طراحی

انیمیشن به معنای استفاده از تصاویر و متن‌های متحرک و چشمک‌زن می‌تواند در طراحی بنر تبلیغاتی مورد توجه قرار گیرد. اما انیمیشن‌ها باید به شکل درست و آگاهانه استفاده شوند، چون استفاده بیش از حد از حرکت‌ها می‌تواند چشم را اذیت کند. انیمیشن‌ها می‌توانند قسمت‌های مهم یک بنر را مشخص کنند و توجه مخاطب را به آن قسمت جلب کنند. به همین دلیل می‌توانید از انیمیشن در پیشنهاد ارائه شده و دکمه اقدام به عمل بیشتر استفاده کنید.

بنر زیر از نظر محتوا، رنگ‌بندی، عناصر متحرک و … ساختار قابل قبولی دارد اما طولانی بودن بنر و همچنین معرفی تمام خدمات سایت ایرانیکارت، از نظر اصول تبلیغات و بازاریابی، مناسب نیست.

اصول طراحی بنر تبلیغاتی متحرک

آمارگیری و تحلیل نتایج به‌دست آمده

در قدم آخر توجه شود که طراحی، یک عملیات یک طرفه و نهایی نیست و می‌تواند در طول زمان بهینه‌سازی شود. به همین دلیل طراح باید آمارهای بازدید بنر تعداد کلیک گرفته شده را مشاهده کرده و با محاسبه نرخ تبدیل کلیک سعی در بهبود این نرخ کند. طراح با تغییر در اجزای ساختار بنر و تست دوباره آن‌ها و استفاده از تست A/B می‌تواند طراحی‌های بهتری انجام دهد. برای آگاهی از آمار تبلیغات بنری خود، از لینک‌های دارای UTM استفاده کرده و داده‌ها را در گوگل آنالیتیکس جمع‌آوری، مشاهده و تحلیل کنید.

سخن پایانی

بنرها بخش مهمی از تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند. کسب و کارها باید بخشی از بودجه تبلیغاتی خود را برای انتشار بنرهای تبلیغاتی و گرفتن ورودی برای سایت کنار بگذارند. با طراحی و انتشار یک بنر نمی‌توان به هیچ هدف بازاریابی رسید و این عملیات باید پیوسته و مداوم انجام شود. هر چقدر طراحی بنرهای این فرایند بهینه باشند کسب و کار می‌تواند به سودآوری بیشتری برسد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.