شاخص‌های مختلفی در رتبه‌بندی و اعتباردهی موتورهای جست و جو تاثیرگذار هستند که قطعا تعداد بازدید (Visit) و بازدیدکننده (Visitorدو مورد مهم در این اعتباردهی به حساب می‌آیند. افرادی که در حوزه مدیریت بازاریابی دیجیتال فعالیت میکنند، میدانند که باید این دو شاخص، همیشه در بهینه‌ترین حالت خود قرار بگیرند؛ اما اگر اهمیت این دو دست کم گرفته شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ تفاوت بازدید با بازدیدکننده چیست؟ و چگونه باید آمار بازدیدکنندههای وبسایت خود را به مشاهده کرد؟ پاسخ این سوالات و نیز آگاهی از بازدیدکننده یکتا و پیج ویو را میتوانید در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا پیدا کنید. 

بازدید (Visit) چیست؟ 

به زبان ساده، بازدید یا Visit به این معنی است که یک شخص با استفاده از دستگاه مشخصی مانند کامپیوتر، تبلت، موبایل یا دیگر دستگاه‌ها به یک صفحه از وبسایت شما مراجعه کرده و بعد از مشاهده آن صفحه، از وبسایت شما خارج شده یا به دیگر صفحات وبسایت شما سر زده است. بعد از هر مراجعه کاربر به سایت شما، یک بازدید از آن صفحه بر روی وبسایت شما اتفاق افتاده است.

هرچه میزان بازدید سایت شما بیشتر باشد، به طبع بهتر خواهد بود. اهمیت تعداد بازدید ‌جنبه‌های مختلفی دارد. برای مثال، هرچه تعداد بازدید در وبسایت بیشتر باشد، جدا از نوع کسب و کار و موضوع وبسایت، می‌توانید اطلاعات خوبی را از رفتار کاربران مختلف دریافت کرده و نسبت به بهینه‌سازی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت سایت با توجه به داده‌های موجود اقدام کنید. 

انواع بازدید از سایت

به طور کلی می‌توان بازدیدهای هر سایت را به سه دسته کلی تقسیم کرد که هریک از این انواع، تعاریف و ویژگی‌های خودشان را دارند که در لیست زیر می‌توانید با آنها آشنا شوید.

  • بازدید کلی (Total Visits): تمام بازدیدهای صورت گرفته در یک بازه زمانی مشخص از کل صفحات سایتتان، جز این دسته قرار می‌گیرند. 
  • بازدیدهای داخلی (Incoming Visits)این نوع بازدید زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازدیدکننده بعد از بازدید از یک صفحه، به صفحه دیگری از وبسایت شما مراجعه ‌می‌کند (حداقل 2 صفحه از سایت را مشاهده کند).
  • بازدید پرشی (Bounced Visits): این نوع بازدید زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازدیدکننده بعد از مراجعه به یکی از صفحات، بلافاصله و یا در زمان بسیار کوتاهی از وبسایت شما خارج شود (فقط یک صفحه را مشاهده کند). در این‌باره می‌توانید مقاله نرخ پرش (Bounce rate) چیست؟ را مطالعه کنید.

بازدیدکننده (Visitor) چیست؟ 

بازدید‌کننده یا Visitor، شخصی است که باعث اتفاق افتادن یک یا چند بازدید روی وبسایت شما می‌شود، بنابراین همیشه تعداد بازدیدهای یک سایت، از تعداد بازدید‌کننده آن بیشتر است. با همین تعریف، هر مراجعه‌کننده به وبسایت شما، یک بازدیدکننده یا ویزیتور است که می‌تواند از یک یا چندین صفحه مختلف سایت بازدید کند و شما با استفاده از ابزارهای مختلف مانند گوگل آنالیتیکس، این امکان را دارید که رفتار هریک از کاربران را از هر کانالی که توسط آن وارد وبسایت شما شده‌اند، تجزیه و تحلیل کنید یا به صورت کلی، صفحات محبوب و پربازدید سایت خود را از نگاه بازدیدکنندگان وبسایتتان پیدا کنید.

شاید برای شما سوال باشد که تعداد بازدید و بازدیدکننده وبسایت، چگونه روی رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو مانند گوگل (سئو) تاثیر می‌گذارد؟ اگر بخواهیم پاسخ بسیار ساده‌ای برای این سوال بیان کنیم، می‌توان گفت هرچه محبوبیت، بازدید و تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما در میان صفحات مشابه بیشتر باشد (به خصوص از کانال ورودی گوگل و موتورهای جستجو)، موتورهای جست‌وجو نیز صفحات شما را معتبرتر شناخته و در نتایج جست‌وجو کاربران بیشتری به نمایش می‌گذارند. البته این موارد تنها دو مورد از شاخص‌های مختلفی است که موتورهای جست‌وجو مد نظر قرار می‌دهند. 

تفاوت بازدید و بازدیدکننده و پیج ویو

پیج ویو (Pageview) چیست؟

پیج ویو یا بازدید/مشاهده صفحه، زمانی محاسبه می‌شود که یک صفحه از وبسایت شما توسط کاربر، بازدید شده باشد (و حتی اگر صفحه را ریفرش کند نیز یک پیج ویو جدید حساب می‌شود). تعداد بازدید صفحات، تعداد کل دفعاتی است که صفحات وبسایت شما در یک بازه زمانی مشخص، دیده و یا ریفرش شده است؛ این یعنی شاخص بازدید صفحات، یکتا نیست و مشاهده‌های تکراری صفحات را هم حساب می‌کند.

تفاوت بازدید و بازدیدکننده چیست؟ 

تفاوت این دو، در ماهیت آنها می‌باشد. بازدیدکننده، یک فرد (انجام‌دهنده یک کار) است و بازدید، کاری است که آن فرد در وبسایت شما انجام می‌دهد. پس اگر بازدیدکننده‌ای به وبسایت شما مراجعه نکند (تعداد بازدیدکننده=صفر)، بازدید سایت شما صفر خواهد بود.

بازدیدکننده یکتا (Unique Visitor) چیست؟

در یک بازه زمانی، ممکن است تعداد بازدیدکننده وبسایت شما 1000 نفر باشد که یعنی در این بازه زمانی، هزار کاربر وارد وبسایت شما شدند؛ اما تعداد بازدیدکننده یکتای سایت در همان بازه زمانی، 800 نفر می‌باشد. بازدیدکننده یکتا، تعداد افراد منحصر به فرد است که حداکثر یک بار از سایت شما دیدن کردند. تعداد بازدیدکننده، فردی را که فرضاً در آن بازه زمانی 3 بار به سایت شما مراجعه کرده، 3 بازدیدکننده در نظر می‌گیرد و در حالیکه آن فرد، فقط 1 بازدیدکننده یکتا شمرده می‌شود.

محاسبه تعداد بازدید و بازدیدکننده 

تصور کنید که یک شخص با یک مرورگر وارد یک صفحه از سایت شما شده و بعد از چند دقیقه، کامپیوتر آن شخص خاموش میشود و دوباره آن را روشن کرده و به صفحه سایت شما باز می‌گردد. باید بدانید که در صورت رخ دادن این اتفاق، صفحه شما همان یک بازدید اول را ثبت میکند و بازدید دوباره محسوب نمی‌گردد مگر آنکه فاصله هر دو بازدید، حداقل 30 دقیقه باشد. این 30 دقیقه، عدد پیش‌فرض محاسبه بازدیدهای چندباره یک کاربر است که در تنظیمات گوگل آنالیتیکس، قابل تغییر است. توجه داشته باشید که اگر آن شخص، بار دوم با مرورگر دیگری وارد سایت شما شود، یک بازدید دیگر برای آن صفحه از وبسایت شما به ثبت خواهد رسید. 

به طور مثال اگر با مرورگر کروم و فایرفاکس به صورت همزمان به یک سایت مراجعه کنید، 2 بازدید برای آن سایت ثبت خواهد شد، اما اگر سیستم، خاموش و روشن شود یا مرورگر را ببندید و دوباره بازدید کنید و دوباره به سایت مراجعه کنید، هیچ بازدیدی محاسبه نخواهد شد. دلیل رخ دادن این اتفاق کوکی‌های مرورگر هستند که اطلاعات هر فرد و سایت را در مرورگر ذخیره کرده و برای ورود دوباره، از آن اطلاعات استفاده میکنند. 

تفاوت بازدید و بازدیدکننده و پیج ویو و بازدیدکننده یکتا

بازدید تقلبی و واقعی چه تفاوتی دارند؟ 

احتمالاً با خواندن واژه بازدید تقلبی سوالات مختلفی در ذهن شما ایجاد شده است. بازدید تقلبی نوعی از بازدید است که توسط افراد و بازدیدکنندگان واقعی و حقیقی اتفاق نمی‌افتد، بلکه توسط ربات‌ها انجام می‌شود. باید حتما به این نکته دقت داشته باشید که شما می‌توانید به کمک برخی ربات‌ها، بازدید تقلبی یا فیک را روی صفحاتی از وبسایت خود ایجاد کنید، اما هیچگاه تاثیر بازدیدی که بازدیدکننده‌های واقعی بر روی وبسایت شما دارند را نخواهد داشت و حتی در مواردی، گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به شدت وبسایت‌هایی که از این ابزار برای تقلب ترافیک استفاده می‌کنند را جریمه می‌کنند. اما بازدیدکننده واقعی میتواند از چند صفحه دیگر از سایت شما را بازدید کند که بازدید بیشتری به آمار سایت شما افزوده می‌شود و حتی با تعامل با وبسایت شما (مانند ارسال نظر، کلیک روی گزینه و…)، کیفیت بازدید را افزایش دهد.

جدا از این مسائل، شما به دنبال بهینه‌سازی وبسایت خود با استفاده از شناخت رفتار بازدیدکنندگان واقعی خود هستید که بتوانید آن‌ها را راحت‌تر به مشتری، کاربر و سرنخ فروش (لید) تبدیل کنیدپس در عمل، وجود بازدید و بازدیدکننده تقلبی نه تنها در این زمینه هم به شما کمکی نمی‌کند، بلکه اطلاعات غلطی را وارد داده‌های شما می‌کند که گاهی باعث بروز اشتباه در تصمیم‌گیری‌های شما خواهد شد.

تعداد بازدید و بازدیدکننده را چطور مشاهده کنیم؟

ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری و مشاهده آمار و اطلاعات مربوط به تعداد بازدید و بازدیدکنندگان وبسایت وجود دارد. برخی از این ابزارها به صورت رایگان و برخی نیاز به خرید اشتراک دارند. مهم‌ترین و رایج‌ترین ابزاری که برای محاسبه میزان ترافیک سایت و تحلیل‌های آن استفاده می‌شود، گوگل آنالیتیکس است. از نصب و راه اندازی گوگل آنالیتیکس روی وبسایت خود، می‌توانید اطلاعات مختلفی مانند تعداد بازدید، تعداد بازدیدکنندگان، مدت زمان حضور بازدیدکنندگان در سایت، نرخ پرش بازدید، کانال‌های ورودی بازدیدها و موارد بسیاری را مشاهده کنید و تحلیل بسیار مناسبی از رفتار بازدیدکنندگان داشته باشید.

تصویر زیر، نمونه آمارهای آنالیتیکس برای بازدیدهای سایت است. شاخص Sessions به تعداد بازدیدها و شاخص Users به بازدیدکننده‌ها اشاره دارد.

محاسبه تعداد بازدیدهای سایت در آنالیتیکس

اگر بخواهید از تعداد تقریبی و تخمینی بازدید سایت‌های رقبا استفاده کنید، وبسایت سیمیلاروب (Similarweb) در این زمینه می‌تواند دیدی کلی در اختیار شما قرار دهد.

محاسبه تعداد بازدید با سیمیلاروب

راهکار رایگان دیگری که برخی افراد حرفه‌ای‌تر برای تخمین تعداد بازدید وبسایت‌های رقبا استفاده می‌کنند، استفاده از داده‌های وبسایت الکسا (Alexa) است. این افراد می‌دانند که فرضاً سایتی که در ایران رتبه 1000 و 2000 دارد، حدوداً چند هزار بازدید ماهانه دارد و اگر سایت رقیبشان رتبه 1500 ایران را در اختیار دارد، تخمینی از ترافیک آن را با توجه به رتبه هزار و دو هزار به دست می‌آورند.

تعداد بازدید با الکسا

اگر تمایل دارید در مورد الکسا اطلاعات بیشتری به دست آورید، مقاله رتبه الکسا چیست؟ را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از آکادمی کاپریلا تلاش کردیم تا شما را با تعاریف بازدید و بازدیدکننده، بازدیدکننده یکتا و پیج ویو به صورت ساده آشنا کنیم و اطلاعات مناسبی  را در اختیارتان قرار دهیم. با توجه به اینکه گوگل هر روز الگوریتم‌های خود را برای رتبه‌دهی به وبسایت‌ها تغییر می‌دهد، بهتر است که در مسیر بهینه‌سازی وبسایت خود اصولی حرکت کنید و همینطور داده‌های قابل استنادی برای انجام بهینه‌سازی نرخ تبدیل و اهداف خود در اختیار داشته باشید. همانطور که افزایش تعداد بازدید و بازدیدکننده وبسایت در بهبود سئو موثر است، افزایش کیفیت بازدیدها هم اهمیت زیادی دارد و نباید از آن غفلت کرد.

آیا شما از نرخ بازدید و بازدیدکننده سایت خود اطلاع دارید؟ از چه ابزاری برای مشاهده آن استفاده می کنید؟ 

تفاوت بازدید و بازدیدکننده و پیج ویو و بازدیدکننده یکتا

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

یک نظر ثبت شده در “بازدید، بازدیدکننده، بازدید کننده یکتا و پیج ویو در ترافیک سایت چیست؟

  • سلام
    با تشکر از مطلب خوبی که نوشتین، باید بگم بازدید کننده،یک شخص نیست،بلکه یک client id است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.