سئو 311 بازدید

نرخ پرش (Bounce Rate) سایت، یکی از سنجه‌های بسیار مهم در تحلیل ترافیک و سئو وبسایت است، زیرا به شما می‌گوید که بازدیدکنندگان چقدر با محتوای وبسایت یا تجربه کاربری (UX) وبسایت شما تعامل و ارتباط برقرار کردند. در این مقاله می‌خواهیم این شاخص را معرفی و بررسی کرده و سپس، راهکارهایی برای بهبود آن ارائه دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه کاپریلا باشید.

نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

پرش از سایت زمانی محاسبه‌ می‌شود که بازدیدکننده، از یک صفحه در وبسایت شما بازدید می‌کند و بدون آنکه صفحه دیگری را در وبسایت مشاهده کند، از همان صفحه‌ای که وارد وبسایت شده، خارج می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، نرخ پرش یک وبسایت، درصد بازدیدکنندگانی است که بدون انجام کار خاصی از جمله خرید کالا، پر کردن فرم، کلیک روی یک لینک یا مشاهده صفحات دیگر، صفحه را ترک می‌کنند.

اگر کارشناس بازاریابی دیجیتال هستید، لازم است با نرخ پرش و میزان تاثیر آن بر استراتژی بازاریابی دیجیتال خود آگاه باشید. به عنوان مثال، نرخ پرش بد، نشان‌دهنده مشکلاتی در صفحه فرود از جمله مشکلات سئوی فنی (technical seo) است، مثل طولانی‌ بودن زمان بارگذاری صفحه که مخاطب را خسته کرده و سبب ترک صفحه می‌شود و در نتیجه، نرخ تبدیل وبسایت را کاهش می‌دهد.

گوگل، نرخ پرش را این‌چنین تعریف می‌کند:

پرش (bounce) به معنی بازدید تک صفحه‌ای از وبسایت است. در گوگل آنالیتیکس (نرم‌افزار تحلیل ترافیک وبسایت)، زمانی یک پرش از سایت محاسبه می‌شود که بازدید کاربر فقط یک درخواست (request) به سرور آنالیتیکس ارسال کند و سپس بدون آنکه عمل دیگری برای ارسال ریکوئست جدید به آنالیتیکس انجام دهد، وبسایت را ترک می‌کند.

نرخ پرش خوب چقدر است؟

جهت مشخص شدن نرخ پرش خوب برای وبسایت خود، ابتدا باید تفاوت بین نرخ پرش بالا و نرخ پرش پایین را درک کنید.

نرخ پرش بالا یعنی مدت حضور بازدیدکننده در سایت کم است؛ آنها یک صفحه از سایت شما را بازدید می‌کنند و سپس سایت را ترک می‌کنند. اما نرخ پرش پایین یعنی بازدیدکننده‌ها وقت بیشتری برای حضور در یک صفحه و کلیک روی لینک‌های موجود صرف می‌کنند.

از جنبه خوب و بد بودن، نرخ پرش بالا همیشه بد نیست. نرخ پرش خوب و نرخ پرش بد، عباراتی نسبی هستند که تعریف آنها بسته به معیارهای مختلف می‌تواند تغییر کند، از جمله موضوع محتوا و صفحه. طبق گفته گوگل:

اگر موفقیت سایت شما به کاربرانی بستگی داشته باشد که بیشتر از یک صفحه را بازدید می‌کنند، در این صورت نرخ پرش بالا شاخص بدی است. از طرف دیگر، اگر یک صفحه واحد مثلاً یک وبلاگ داشته باشید یا انواع دیگر محتوا را ارائه دهید که انتظار بازدید یک‌صفحه‌ای از آن می‌رود، در این صورت نرخ پرش بالا کاملاً معمولی است.

راه دیگر برای فهمیدن این موضوع، فکر کردن به ساختار یک سایت است. اجازه دهید یک سایت تجاری را در نظر بگیریم. صفحه اصلی وبسایت، بالاترین نرخ پرش را نسبت به سایر صفحات دارد زیرا ممکن است شما بخواهید بازدیدکنندگان در صفحات فرود (مانند صفحه محصول) بمانند و خرید انجام دهند.

بنابراین، نرخ پرش خوب چقدر است؟ نرخ پرش 56 درصد تا 70 درصد را می‌توان بالا در نظر گرفت. همچنین نرخ پرش 41 درصد الی 55 درصد را می‌توان به عنوان نرخ پرش متوسط در نظر گرفت. نرخ پرش بهینه نیز 26 درصد الی 40 درصد می‌باشد (نرخ پرش هیچ‌گاه صفر یا نزدیک به آن نخواهد شد چون همیشه کسانی هستند که با دلایل مختلف، وبسایت را بلافاصله ترک می‌کنند. اگر نرخ پرش شما کمتر از 20 درصد بود احتمال وجود مشکل فنی در سایت و یا در تنظیمات گوگل آنالیتیکس وجود دارد).

به راحتی می‌توانید با استفاده از ابزارهای تحلیل ترافیک وبسایت نظیر گوگل آنالیتیکس، نرخ پرش یک صفحه یا میانگین نرخ پرش تمام صفحات سایت را بررسی کنید.

نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس

نرخ پرش در مقایسه با نرخ خروج

وقتی در مورد نرخ پرش صحبت می‌کنیم، عبارت دیگری مطرح می‌شود و آن نرخ خروج (exit rate) است. تفاوت بین نرخ پرش و نرخ خروج گاهی به درستی درک نمی‌شود زیرا این دو تا حدی مشابه یکدیگر هستند. اگر نرخ پرش، تعداد بازدیدهای تک-تعاملی با یک صفحه وب باشد، نرخ خروج، تعداد افرادی است که یک صفحه خاص را ترک می‌کنند، حتی اگر اصلاً در ابتدا وارد آن نشده باشند. به عنوان مثال اگر یک شخص روی صفحه 1 از وبسایت شما فرود بیاید و کلید برگشت به عقب مرورگر را در صفحه مربوطه فشار دهد، این یک پرش محاسبه می‌شود. اما اگر روی صفحه 1 فرود بیاید، به صفحه 2 برود و سپس مرورگر را ببندد یا به سایت دیگری برود، این به عنوان یک خروج برای صفحه 2 در نظر گرفته می‌شود. چون او از صفحه 1 به صفحه دیگری کلیک کرده ‌است نمی‌توان آن را پرش تلقی کرد. در مورد صفحه 2 هم صدق می‌کند زیرا این اولین صفحه‌ای نیست که او روی آن فرود آمده است.

از جنبه تحلیل، پرش می‌تواند نشان‌دهنده عدم علاقه به یک سایت باشد. اما نرخ خروج بالا می‌تواند نشان از وجود مشکلاتی در فرایند تبدیل کاربر به مشتری خبر دهد. اگرچه ممکن است شخصی علاقه کافی به سایت شما نشان داده و بیش از چند صفحه را بازدید کرده باشد اما در نهایت به موتور جستجو برمی‌گردد تا پاسخ سوالش را بیابد.

نرخ پرش در مقایسه با نرخ خروج

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟

اگر می‌خواهید بانس ریت را کاهش دهید، باید به دنبال عواملی باشید که روی آن تاثیر منفی دارد؛ از جمله موارد زیر:

  • سرعت پایین صفحه
  • پاپ آپ‌ها (پنجره‌های شناور و بازشونده در سایت)
  • افزونه‌های غیر ضروری
  • کاربردپذیری (usability) ضعیف
  • عدم بهینه‌سازی مناسب تگ‌های عنوان و متن توصیف صفحه (meta descriptions)
  • صفحات خالی و خطای فنی
  • محتوای بی‌کیفیت
  • عدم سازگاری صفحات برای نمایش در موبایل
  • پیکربندی نامناسب Google Analytics

برای کاهش نرخ پرش می‌توان اقدامات متعددی انجام داد که در ادامه، چند مورد از مهمترین آنها را بیان کرده‌ایم.

بازبینی صفحاتی که درصد خروج بالاتری دارند.

در گوگل آنالیتیکس، به مسیر behavior > site content > exit Pages بروید و صفحاتی را که بیشترین حجم خروج دارند پیدا کنید. با این کار، صفحاتی ظاهر می‌شود که کاربران از آنجا به بعد، سایت را ترک کرده‌اند. متوجه می‌شوید که چه کسی مستقیم روی یک صفحه خروج فرود آمده است و به صفحه دیگری در سایت، ورود کرده‌است. هر دو نوع اطلاعات به شما کمک می‌کند بهبودهایی در نرخ پرش سایت خود اعمال کنید.

تحلیل درون‌صفحه‌ای (In-Page) انجام دهید.

به خاطر داشته باشید می‌توانید به راحتی نرخ پرش یک صفحه را با ابزار تحلیل ترافیک بررسی کنید. با گوگل آنالیتیکس می‌توانید مشکلات پرش و خروج را در سطوح مختلف بازبینی کنید. گزارش «All Pages» در آنالیتیکس، نرخ پرش را برای هر صفحه مشخص می‌کند اما بخش گزارشات «Audience Overview»، نرخ پرش کل سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

می‌توانید از گزارش «Channels» نیز برای مشاهده نرخ پرش هر گروه‌بندی کانال‌های ورودی ترافیک سایت را مشاهده کنید. گزارش «All Traffic» هم نرخ پرش را برای هر source/medium (تفکیک ترافیک ورودی از منابع مختلف) ارائه می‌دهد. بعد از اعمال تغییرات، می‌توانید به ابزار بهینه‌سازی سایت مانند Google Optimize بروید و برای نسخه‌های مختلف صفحات سایت، تست A/B انجام دهید و ببینید کدام یک، بیشتر موجب تعامل کاربر می‌شود.

زمان حضور در سایت را بررسی کنید.

برای درک داده‌های نرخ پرش باید آن را با سنجه‌های دیگر بررسی کنید. مثلاً، بسیار مهم است که مقایسه چندگانه با سنجه‌های زمان حضور در سایت (Time on Site) انجام شود. این کار به شما کمک می‌کند مشخص کنید آیا مشکلی در کل سایت وجود دارد و یا تنها مربوط به صفحه خاصی است. اگر یک صفحه وبلاگ با نرخ پرش بالا و زمان حضور در سایت پایین داشته باشید، می‌دانید که محتوای شما به آن خوبی که باید باشد نیست.

از تست A/B استفاده کنید.

اگر استراتژی‌هایی برای بهبود سایت خود در نظر گرفته‌اید، آزمون A/B راهکاری خوبی برای مقایسه عملکرد آنهاست. می‌توانید دو صفحه فروش مختلف برای یک محصول داشته باشید – صفحه A و صفحه B – که طراحی و فراخوانی به اقدام اقدام (CTA) آنها متفاوت باشد. اجرای تست A/B یعنی یک صفحه را به نصف بازدیدکنندگان و صفحه دیگر را به نصف دیگر نمایش دهید. نتایج نشان خواهد داد کدام صفحه از نظر بازدیدکنندگان بهتر است و باعث می‌شود بیشتر در سایت بمانند.

برای موبایل، بهینه‌سازی کنید.

با افزایش تعداد افرادی که از طریق دستگاه‌های موبایل به وب دسترسی پیدا می‌کنند و بخاطر اینکه گوگل به موبایل اولویت می‌دهد، سایت شما باید برای این نوع ترافیک بهینه‌سازی شود. طراحی خوب بی‌معنی خواهد بود اگر بارگزاری یک صفحه روی تلفن هوشمند زیاد طول بکشد، چرا که باعث می‌شود کاربر به دنبال منبع دیگری برای رفع نیاز خود بگردد.

نرخ پرش از سایت

کاری کنید خواندن صفحات آسان باشد.

یک صفحه خاکستری شلوغ و نرخ پرش بالایی دارید؟ جای تعجب نیست. باید کاری کنید صفحه خواناتر باشد و از فضای خالی، اندازه فونت بزرگ، تیترهای فرعی برای جدا کردن بخش‌های محتوا و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید.

فراخوانی به اقدام‌های واضحی قرار دهید و در جای‌گذاری آنها دقت کنید.

اگر محتوای بهینه و قوی در یک صفحه باشد، باید در مورد نوع اقدامی که می‌خواهید بازدیدکنندگان انجام دهند فکر کنید. یک فراخوانی به اقدام که در جای خوبی قرار دارد، این کار را برای شما آسان می‌کند.

اگرچه می‌توانید بیش از یک CTA داشته باشید، اما CTAها گاهی موجب سردرگمی افراد می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند. محل گزینه فراخوانی به اقدام در صفحه، رنگ، انتخاب متن روی گزینه و اندازه آن بسیار مهم است. به عنوان مثال شرکت، اپل پیشنهاد کرده‌است کلیدهای فراخوانی به اقدام حداقل 44 پیکسل بلند باشند.

در Meta Description خود بازنگری کنید.

گاهی کاهش نرخ پرش به هماهنگی انتظارات کاربران با لینکی که روی آن کلیک می‌کنند مربوط می‌شود. اگر عنوان صفحه شما، توصیف صفحه (Meta Description) و لینک (URL) صفحه با آنچه در صفحه سایت خود ارائه می‌کنید مطابقت نداشته باشد، پرش اتفاق خواهد افتاد. کلیدواژه‌های مد نظر شما باید در متن توصیفی صفحه قرار داده شوند. اگر کسی در نتایج گوگل، به‌خاطر متای توصیف صفحه شما متقاعد شود که از صفحه بازدید کند و آنچه وعده داده‌اید را در خود صفحه هم ارائه دهید، در این صورت به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

کلیدواژه‌های با میزان جستجوی بالا را هدف قرار دهید.

کلیدواژه (Keyword) صرفاً یک کلمه نیست. گاهی ارزش بسیار بیشتری پیدا می‌کند. این کلیدواژه‌ها بسته به بخش قیف فروشی که در آن قرار دارید متفاوت خواهند بود؛ بخشی که ممکن است هدف آن جذب ترافیک و یا جذب خریداران هدف باشد. اگر کلیدواژه‌ای را انتخاب کنید که ترافیک را به سمت سایت هدایت کند، باید وعدۀ آن کلمه کلیدی را با محتوای مناسب، عملی کنید.

از سئو برای بهبود نرخ پرش استفاده کنید.

نرخ پرش یک فاکتور رتبه‌بندی بسیار مهم است و برای حفظ سلامت وبسایت، باید چنین شاخص مهمی همیشه مد نظر باشد. وبسایت Semrush ابزارهای سئوی اثبات‌شده‌ای ارائه می‌دهد که به کاهش تعداد افرادی که سایت شما را ترک می‌کنند و افزایش تعامل با کاربرانی که آماده خرید هستند، کمک می‌کند.

اگر بخواهید تحقیقات رقابتی اثربخش، تحقیقات کلیدواژه، لینک‌سازی (link building)، پیگیری رتبه یا سئوی فنی و سئوی داخلی (on-page) انجام دهید، ابزارهایی مشابه Semrush راه‌حل‌های خوبی به شما ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

نرخ پرش یا bounce rate شاخصی برای فهمیدن میزان تعامل کاربران با وبسایت و از پیش‌شرط‌های اولیه برای تبدیل کاربر به مشتری می‌باشد. اگر بونس ریت وبسایت شما بالا است، باید بررسی کنید که آیا نرخ پرش بالا مربوط به کل سایت، برخی صفحات خاص و یا برخی از بازدیدکنندگان ورودی از یک کانال ترافیک (مثلاً شبکه‌های اجتماعی) می‌باشد. سپس با بررسی دلایل احتمالی، علت بالا بودن نرخ پرش را برطرف کنید. هر چه نرخ پرش وبسایت خود را کاهش دهید، تاثیر مستقیم و مثبت آن در سئو و تبدیل وبسایت شما بیشتر خواهد شد.

 

bounce rate وبسایت شما چقدر است؟ برای کاهش آن چه کارهایی انجام داده‌اید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها