تولید محتوا 578 بازدید

در ایران، زمانی که اسم وبلاگ و وبلاگ نویسی به میان می‌آید، یاد سرویس‌های وبلاگ مثل بلاگفا، میهن بلاگ، پرشین بلاگ و … می‌افتیم؛ در حالیکه اگر از زاویه‌دید “بازاریابی” یا “بازاریابی محتوایی” به آن نگاه کنیم، وبلاگ نویسی یا بلاگینگ، تعریف و کاربردی فراتر را شامل می‌شود. این مقاله جذاب از آکادمی کاپریلا، علاوه بر آشنا کردن شما با مفهوم دقیق و درست وبلاگ نویسی، شما را با پتانسیل آن نیز آشنا کرده و مبانی اولیه را به شما آموزش می‌دهد.

بلاگینگ یا وبلاگ نویسی چیست؟

با تعریفی ساده می‌توان گفت وبلاگ نویسی شامل فرآیند تهیه و انتشار انواع مختلف محتوا مانند محتوای متنی (مقاله)، عکس­ و… در فضای مجازی می‌باشد. در مجموع، وبلاگ‌نویسی به بیشتر افراد با مشاغل و علایق و تخصص‌های مختلف این امکان را می‌­دهد تا بتوانند نوشته‌های دلخواه خود را در وبلاگ و فضای مجازی منتشر کنند.

واژه بلاگ (blog) نسخه خلاصه شده وبلاگ (weblog) است و در ابتدا امکانی در وب برای کاربران عادی بود که روزمرگی‌ها و موضوعات مورد علاقه خود را به طور عمومی در محیط وب منتشر کنند. اما به مرور زمان که فضای وب و اینترنت با دنیای بازاریابی و کسب و کار پیوند خورد، وبلاگ‌ها از نظر هدف، فرمت محتوا و انتشار، تغییرات زیادی داشت. مثلاً با توسعه یوتیوب (شبکه جهانی اشتراک‌گذاری ویدئو که آپارات، نمونه داخلی آن است)، وبلاگ‌های ویدئویی با نام وی‌بلاگ (Vlog) هم فراگیر شدند. همچنین با گسترش موضوعات نوشته‌ها، متن‌های وبلاگ با سایر فرمت‌های محتوایی ترکیب شد. مثلاً وبلاگی در مورد گردشگری، از عکس‌های متعددی استفاده می‌کرد و در نتیجه، فوتوبلاگ (Photoblog) ایجاد شد.

علاوه بر این، وبلاگ نویسی می­‌تواند برای بسیاری از کسب و کارها از جمله در حوزه دیجیتال مارکتینگ، بسیار مفید و به صرفه واقع شود. وبلاگ نویسی نیز مانند سایر موارد مشابه خود، دارای یک سری از علائم و نشانه‌­های آشکار است که شناختن آن­ها می‌­تواند به شما در این زمینه کمک زیادی بکند. یکی از این مشخصه‌­ها، آپدیت و بروز کردن (انتشار محتوا) مستمر وبلاگ و ایجاد فرصت‌هایی برای خوانندگان مطالب برای تعامل و ارتباط با وبلاگ و نویسنده می‌باشد.

چگونه بلاگینگ کنیم؟

امروزه وبلاگ نویسی بیش از هر زمان دیگری ساده‌تر و دارای گزینه‌های بیشتر است. یک کاربر عادی اینترنت می‌تواند با هر هدفی (علاقه، کسب درآمد و …) از یک یا چند گزینه زیر برای بلاگینگ استفاده کند:

  • استفاده از سرویس‌های وبلاگدهی رایگان (مانند بلاگفا)
  • استفاده از سرویس‎‌های اشتراک‌گذاری محتوا (مانند سایت ویرگول)
  • راه‌اندازی سایت شخصی با دامنه دلخواه
  • انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی (بله، روزمره‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند همان کارکرد وبلاگ نویسی را داشته باشد).

به طور معمول، هر وبلاگ توسط یک نفر اداره می‌شود؛ اما با ایجاد وبلاگ‌های اشتراکی با چند نویسنده و نیز تشکیل تیم‌های محتوایی شرکت‌ها، کیفیت و تعداد مطالب وبلاگ‌ها را ارتقا دادند.

وبلاگ نویسی در ویرگول

وبلاگ نویسی شخصی و تجاری در ویرگول

مقایسه وبسایت­های معمول و وبلاگ نویسی

مقایسه وبلاگ و وبسایت
                       وبسایت                        وبلاگ
عمدتاً دارای محتوای همیشه سبز (محتوای بدون تاریخ انقضا) به‌روزرسانی مستمر
ارتباطات یک طرفه امکان تعامل خواننده مطلب با وبلاگ و نویسنده

در اینجا منظور از تفاوت وبلاگ و وبسایت، در نوع کاربری و استفاده از آنها می‌‎باشد؛ چون می‌توان وبلاگ نویسی را در یک سایت اختصاصی هم انجام داد.

مزایا و معایب وبلاگ نویسی

                          مزایا                         معایب
 کاربرد ویژه جهت برای سئو  به صرف زمان زیادی نیاز دارد.
 امکان حفظ ارتباط با کاربران و مشتریان نتیجه اصلی آن در بلندمدت به دست می‌آید.
 امکان تهیه گزارشاتی از مشتریان به طور مکرر به نظرات و ایده‌­های جدید نیاز است.
 امکان کسب درآمد جانبی بلاگینگ به تنهایی به کسب درآمد منجر نمی‌شود.

مزایای وبلاگ نویسی

  • یکی از بهترین مزایای وبلاگ نویسی این است که محتواهای موجود در آن باید به صورت پیوسته بروزرسانی شوند و همین موضوع باعث می­‌شود تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای بیشتری را برای بررسی کنند و کیفیت سئو سایت را بهبود دهند.
  • در وبلاگ­ها برای کاربران این امکان وجود دارد که نظرات و ایده‌­های خود را بیان کنند تا مدیر وبلاگ بتواند برای توسعه وبلاگ، اقدامات لازم متناسب با پیشنهادات کاربران را انجام بدهد.
  • در محیط وبلاگ برای کاربران این امکان وجود دارد که بتوانند در مورد محتواهای موجود به تعامل پرداخته و نظرات خود را منتشر کنند. این نوع ارتباطات می‌­تواند در انتها منجر به تبدیل آنها به لید و مشتری هم بشود.
  • وبلاگ­هایی که دارای مخاطب زیادی هستند می‌­توانند روش­های دیگری را هم به عنوان جایگزین منبع درآمد اصلی خود انتخاب کنند. این روش­ها می‌­توانند شامل نمایش تبلیغات آنلاین باشد. به عنوان مثال، می‌توان با عضویت در شبکه نمایش تبلیغات کاپریلا، از بازدیدهای وبلاگ یا وبسایت محتوایی خود درآمد کسب کنید.

بازاریابی مشارکتی در تبلیغات کاپریلا

کسب درآمد از تبلیغات با کاپریلا

معایب وبلاگ نویسی

  • برای این که وبلاگ بتواند به خوبی مخاطبان خود را حفظ کند، باید بتواند به صورت مکرر محتواهای خود را افزایش داده، آپدیت کرده و نیز سئو خود را بهتر کند. به همین خاطر، مدت‌زمان زیادی را باید صرف این کارها کرد.
  • اگر محتواهای وبلاگ زیاد باشند ولی مفهوم متفاوتی نداشته باشند، ممکن است مخاطب از نوع محتواها زده شده و وبلاگ را ترک کند. به همین خاطر، باید تنوع موضوع و ایده را برای تولید محتوا در نظر گرفت. برای راحتی کار، می‌­توانید از نویسندگان دورکار هم کمک بگیرید تا روند تولید محتوا سرعت بگیرد.
  • انتشار محتواهای زیاد با موضوع متفاوت شاید بتواند درآمد خوبی داشته باشد ولی ممکن است کافی نباشد. به همین منظور کمک گرفتن از شبکه‌­های اجتماعی و جذب مخاطب در آن­ها می‌­تواند به کسب درآمد کمک بکند.
  • یکی از معایب وبلاگ این است که در همان گام­‌های نخست، دارای بازده کمی است و باید مدت زمان زیادی را صرف کرد تا به بازده مورد نظر خود رسید. به همین خاطر باید از دیجیتال مارکتینگ برای رشد وبلاگ هم کمک گرفت تا زودتر به نتیجه برسد.

نیازمندی‌های وبلاگ چیست؟

جالب است بدانید که ساختن یک وبلاگ و یا حتی اضافه کردن وبلاگ به وبسایت برای کمک به برنامه‌های دیجیتال مارکتینگ شرکت، کار دشواری نیست و با کمترین هزینه می‌تواند صورت بگیرد. فقط کافی است که به موارد زیر به طور کامل توجه کنید.

راه‌اندازی وبلاگ

شما می‌توانید برای ایجاد وبلاگ خود از سایت‌های وبلاگ‌ساز زیادی مانند بیان یا سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کنید که بدون هیچ هزینه یا با هزینه‌ای بسیار کم، وبلاگ را به شما تحویل می‌دهند ولی برای این که وبلاگ شما شخصیت حرفه‌ای خود را از دست ندهد بهترین کار، خرید هاست و دامنه و ایجاد یک سایت وبلاگی مستقل است. مثلاً وبسایت آموزشی فرادرس، وبلاگ مستقل خود را در بخشی جداگانه از سایت اصلی خود ایجاد کرده است (blog.faradars.org).

وبلاگ فرادرس

وبلاگ فرادرس

انتشار محتوا

وقتی وبلاگ شما به طور کامل فعال شد، باید برای بروز نگه داشتن آن به طور مکرر از محتوا‌های جدید، جذاب و مفید در بازه‌های زمانی مشخص استفاده کرده و منتشر کنید. به همین دلیل بهترین کار، طراحی استراتژی محتوایی و تقویم انتشار محتوا برای انتشار محتوا‌های جدید و متناسب با علاقه پرسونای مخاطبان خود می‌باشد.

بازاریابی

در واقع برای رشد وبلاگ خود باید همیشه باید از روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. به‌همین خاطر بهترین گزینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کوتاه‌مدت می‌باشد. سئو، جذب لید و ایمیل مارکتینگ هم بسیار مناسب است اما با توجه به منابع شما در بلندمدت جواب می‌دهد.

ایجاد جریان درآمدی

در بیشتر مواقع، وبلاگی که شما در اختیار دارید به نوعی، کمک‌کننده کسب و کار اصلی شما است، ولی اگر کمی فعال باشید می‌توانید با انجام برخی کارها، برای خود یک کسب و کار مستقل و درآمدزا را به وسیله وبلاگ ایجاد کنید. نمایش تبلیغات، یکی از این روش‌های کسب درآمد مستقل از وبلاگ و محتوا می‌باشد. همچنین، استفاده از بازاریابی مشارکتی (affiliate marketing) برای همکاری در فروش محصولات سایر فروشگاه‌ها هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

جمع‌بندی

گرچه وبلاگ‌ها در ابتدا برای کاربران عادی با اهداف سرگرمی ایجاد شد اما امروزه استفاده از وبلاگ‌ها برای اهداف تجاری رونق گرفته‌است. به طور کلی، وبلاگ و وبسایت دارای تفاوت‌هایی هستند. برای نمونه وبلاگ‌ها را باید به طور پیوسته آپدیت کرد. همچنین در وبلاگ‌ها، کاربران می‌توانند با هم‌دیگر و یا حتی با نویسنده محتوا راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. بسیاری از کسب‌ و کار‌های آنلاین در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود از وبلاگ‌ها کمک گرفته و مشتریان را به وبسایت اصلی خود هدایت می‌کنند؛ اما هم‌زمان می‌توان از وبلاگ برای کسب درآمد مستقل هم استفاده کرد و به بهبود کارایی سئو سایت اصلی نیز افزود.

در وبلاگ‌ها محدودیتی برای انتشار نوع محتوا وجود ندارد و می‌توان مقالات متنی، محتواهای تصویری، ویدئو و پادکست نیز منتشر کرد. وبلاگ‌ها پتانسیل زیادی برای جذب مخاطب هدف و لیدسازی دارند و حتماً باید در استراتژی بازاریابی کسب و کارتان از وبلاگ استفاده کنید. آیا شما از وبلاگ استفاده می‌کنید؟!

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها