برند سازی 652 بازدید

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که برای معرفی محصول، سازمان، فرد و یا هر چیز دیگری انجام می‌گیرد، برندینگ (branding) یا برندسازی است. این کار، جایگاه ویژه‌ای در فرایند معرفی برند داشته و با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های خاص، باعث محبوبیت و ماندگاری برند در ذهن مخاطب می‌شود. در ادامه این مقاله از کاپریلا، به طور کامل به تعریف برند، برندینگ، اهمیت آن و مهم‌ترین المان‌های آن می‌پردازیم.

برند چیست؟

برند، یک نام، اصطلاح، طرح، نماد، ویژگی، هویت یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را از سایر فروشندگان متمایز می‌کند. شما می‌توانید برند را به عنوان ایده یا تصوری که مردم هنگام فکر کردن در مورد محصولات، خدمات و فعالیت‌های خاص یک شرکت/فرد در نظر دارند، هم به صورت عملی و هم احساسی در نظر بگیرید. بنابراین فقط ویژگی‌های فیزیکی نیستند که باعث ایجاد یک برند می‌شوند بلکه احساساتی که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن ایجاد می‌کنند نیز مهم است. این ترکیب نشانه‌های جسمی و عاطفی هنگام قرار گرفتن در معرض نام، نشان، هویت بصری یا حتی پیام ابلاغ شده ایجاد می‌کند.

یک محصول به راحتی توسط دیگر شرکت‌ها در یک بازار کپی می‌شود، اما یک نام تجاری همیشه منحصر به فرد خواهد بود. هر فرد یا سازمان با توجه به خصوصیات خود اقدام به ایجاد برند مخصوص به خود می‌کند.

برند چیست؟

برندینگ چیست؟

دو نکته مهم وجود دارد که در ابتدای راه باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

اول، برندینگ فقط به یک لوگو و طرح و رنگ محدود نمی‌شود. همچنین هدف از آن صرفاً آگاهی دادن به مردم از تجارت و کسب و کار شما نیست. اگرچه موارد گفته شده بخشی از روند ساخت برند هستند، اما تمام موضوع به این موارد خلاصه نمی‌شود.

دوم، قبل از هر چیز باید با تفاوت بین برندینگ و بازاریابی آشنا باشید. بازاریابی فعالیتی است که برای ارتقاء تجارت، محصولات یا خدمات شما طراحی شده است. بازاریابی، فرایند برندینگ را تکمیل می‌کند اما نمی‌تواند جایگزین آن شود و از طرف دیگر، برند شدن به فرآیندهای بازاریابی و رسیدن به اهداف آن کمک می‌کند.

برندسازی، یک روش بازاریابی است که در آن یک شرکت، نام، نماد، طرح و یا هویتی ذهنی را ایجاد می‌کند که متعلق به شرکت باشد. این امر باعث شناسایی محصول و تمایز آن از سایر محصولات و خدمات می‌شود. برند تجاری از این جهت مهم است که نه تنها باعث ایجاد تأثیرات به یاد ماندنی در ذهن مصرف‌کنندگان می‌شود بلکه به مشتریان شما این امکان را می‌دهد که با دیدن برند شما با فعالیت شرکت شما آشنا شوند. برند و نام تجاری شما به گونه‌ای ساخته می‌شود که نمایانگر واقعی شما به عنوان یک تجارت و چگونگی فعالیت شما باشد.

اهمیت برندینگ

زمینه‌ها و روش‌های بسیاری وجود دارد که برای توسعه نام تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله تبلیغات، خدمات به مشتریان، هدایاهای تبلیغاتی و … که همه این عناصر با هم کار می‌کنند تا یک کسب و کار حرفه‌ای شما را به تمام افراد معرفی کنند و توجهی خاص برای برند شما ایجاد کنند. برند شما مجموعه برداشت‌هایی است که مردم درباره شرکت شما دارند، اما برندینگ، مجموعه اقداماتی است که شما برای پرورش آن برند انجام می‌دهید. به عبارت دیگر، نام تجاری (brand) شما یک اسم است، اما برندسازی (branding) یک فعل است. به عنوان مثال، وقتی لوگوی شرکت خود را طراحی می‌کنید، یا هنگامی که با تیم بازاریابی خود برای ایجاد یک ایده تبلیغاتی همراه می‌شوید، در حال branding هستید. به طور خلاصه، هر اقدامی برای شکل دادن به برند خود انجام دهید، برندینگ یا برندسازی نامیده می‌شود. با توجه به تعاریف گفته شده، مشخص شد که برندینگ در کسب و کارها بسیار مهم و اساسی است. در ادامه دلایل و اهمیت این موضوع بیان شده‌اند.

اهمیت برندسازی چیست؟

برند تجاری به دلیل تأثیر کلی بر شرکت شما بسیار مهم و حیاتی است. برند تجاری می‌تواند درک مردم از نام تجاری شما را تغییر دهد و علاوه بر ایجاد کسب و کاری جدید و کمک به رشد آن، باعث افزایش آگاهی از برند شما شود. یک برند منحصر به فرد می‌تواند با ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا و کمک به شما برای جذب و حفظ مشتری با هزینه بسیار کم، تأثیر زیادی در میزان درآمد شما بگذارد. مهم‌ترین دلایل اهمیت برندینگ در ادامه معرفی شده‌اند.

اهمیت برندینگ

برند شما شناخته می‌شود.

مهم‌ترین دلیل مهم بودن مارک تجاری برای یک کسب و کار، این است که چگونه یک شرکت شناخته شده و توسط مصرف‌کنندگان انتخاب می‌شود. لوگو مهم‌ترین بخش برند تجاری است، زیرا در اصل نشان دهنده چهره شرکت است. به همین دلیل است که یک لوگو باید به صورت حرفه‌ای و قدرتمند طراحی شود. همچنین به راحتی در ذهن ماندگار شده و در نگاه اول شخص را تحت تأثیر قرار دهد. محصولات تبلیغاتی چاپی، روشی برای این کار هستند.

برندینگ ارزش تجاری را افزایش می‌دهد.

برندسازی هنگام تلاش برای ایجاد مشاغل آینده مهم است و با ایجاد یک اهرم فشار بر روی بخش‌های مختلف صنعت، ارزش تجارت شما را افزایش می‌دهد. این امر به دلیل جایگاه مستحکم و تاثیرگذار در بازار، آن را به یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب‌تر تبدیل می‌کند.

برندسازی، مشتریان جدید جذب می‌کند.

به طور کلی برند تجاری قوی به معنای وجود برداشت مثبت از شرکت در بین مصرف‌کنندگان است و آنها به دلیل آشنایی و اطمینان به نام برند، می‌توانند به آن اعتماد کنند و به سمت تجارت شما سوق داده می‌شوند. پس از تثبیت نام تجاری، تبلیغات دهان به دهان، بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی شرکت خواهد بود.

غرور و رضایت‌مندی کارکنان را بهبود می‌بخشد.

وقتی کارمندی در یک شرکت کاملاً شناخته شده و دارای برند تجاری قوی کار می‌کند، از کار خود رضایت بیشتری خواهد داشت و تلاش و کوشش خود را برای انجام بهتر کارها به کار می‌گیرد. کار برای یک مارک معتبر و قابل توجه در بین مردم باعث لذت و رضایت خاطر بیشتر کارکنان آن شرکت می‌شود.

اعتماد را در بازار ایجاد می‌کند.

برندینگ و ظاهر حرفه‌ای برای هر شرکت و کسب و کار، باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتریان شده و باعث می‌شود افراد و مشتریان بیشتری به سمت شما جذب شوند. با branding مناسب این احساس را ایجاد می‌کنید که متخصص این حوزه و صنعت هستید و مردم احساس می‌کنند که می‌توانند به شرکت شما، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد و نحوه اداره تجارت آن اعتماد کنند.

به شما کمک می‌کند تا در رقابت متمایز شوید.

مهم نیست که چه نوع شرکتی دارید، در چه صنعتی فعالیت می‌کنید یا چه گروه از مشتری را دنبال می‌کنید. branding به شما کمک می‌کند راه‌های متفاوت‌، خاص و منحصر به فرد بودن را استفاده کنید و این به مشتریان شما نشان می‌دهد که چرا باید به جای رقبای شما، با شما کار کنند.

معرفی المان‌های برندینگ

برندسازی مراحلی دارد و برای انجام درست و اصولی آن باید از مهم‌ترین المان‌های تاثیرگذار آن استفاده کنید. تمام این المان‌ها بر نحوه انجام برندینگ تاثیر می‌گذارند.

المان های برندینگ

تعیین بیانیه ماموریت (Mission statement) و ارزش برند

بیانیه ماموریت (سندی که اهداف سازمان را نشان می‌دهد) و ارزش‌های تجاری شما پایه و اساس برندسازی شما هستند. بیانیه مأموریت خود را مهم‌ترین بخش عملیات بدانید زیرا بیانیه‌ای کوتاه و مختصر است که وضعیت و هدف فعلی سازمان شما را مشخص می‌کند. همچنین چشم‌انداز شرکت شما و آنچه در بلندمدت به دست می‌آورید ارائه می‌دهد.

دستورالعمل‌های برند

این دستورالعمل‌ها در یک سند ملموس گنجانده شده است که اهداف تجاری شما را منعکس و پشتیبانی کرده و شما را از رقبا متمایز می‌کند. همچنین الگویی را برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد و ایده‌هایی را برای فعالیت‌های آینده بازاریابی ایجاد می‌کند. این بخش همچنین شامل تمام عناصر برند تجاری شما، از جمله رنگ، فونت و طرح کلی آوای برند شما خواهد بود.

لوگو

لوگو شما چهره شرکت شماست و بدون شک طراحی لوگو مهم‌ترین کاری است که برای تجارت و برندسازی خود انجام می‌دهید. در طول فرایند طراحی، به این فکر کنید که شما به عنوان یک برند، دقیقاً چه ماهیتی دارید و چگونه می‌خواهید توسط مشتریان خود درک شوید و برای هدایت استراتژی طراحی خود از آن استفاده کنید.

وبسایت

طراحی وبسایت شما نیز یک مرحله کلیدی برای برندینگ است. وبسایت شما مهم‌ترین دارایی دیجیتالی برند شما است و هنگام مراجعه مشتریان باید از نظر بصری جذاب و استفاده از آن آسان باشد. مشابه لوگو خود، برای انتخاب عناصر طراحی وبسایت خود (مانند طرح و فونت) به راهنمای برند خود مراجعه کنید.

شعار برند

شعار برند، جمله‌ای کوتاه است که همسو با ماموریت، اهداف، ارزش‌ها و مزیت رقابتی برند طراحی می‌شود. شعار برند در لوگو، تبلیغات و هر نقطه تماس با مشتری استفاده می‌شود تا در ذهن مخاطب نقش ببندد.شرکت‌ها با شعار خود سعی دارند آن هویت و درک مطلوب خود را مستقیماً به ذهن مخاطب منتقل کنند.

سایر المان‌ها

هیچ رویکرد ثابتی متناسب با برند تجاری وجود ندارد. بسته به تجارت و صنعت خود، ممکن است به المان‌های اضافی مانند کارت ویزیت، بسته‌بندی محصول یا آگهی‌های تبلیغاتی نیاز داشته باشید. کسب و کار و نیازهای منحصر به فرد خود را ارزیابی کرده و سپس المان‌های تجاری بیشتری را بر این اساس توسعه دهید.

برند بهتر به معنای بازاریابی بهتر است.

محصولات، دارای چرخه عمر محدود هستند، اما برندها، اگر به خوبی مدیریت شوند، برای همیشه ماندگار هستند و هنگامی که دقیقاً به عنوان یک برند تجاری وارد بازار شوید، بازاریابی آن بسیار آسان‌تر می‌شود.

مشاوران برند تجاری شما، با تحقیقات و تجزیه و تحلیل‌های مداوم بازار، در تعیین بهترین راه برای بازاریابی محصولات، از نظر اجرایی به شما کمک می‌کنند. آیا شما روی بازاریابی سنتی مانند رادیو و بیلبورد تمرکز می‌کنید یا مشتری بالقوه شما بیشتر تحت تأثیر فیلم‌های آپارات و استوری‌های اینستاگرام قرار می‌گیرد؟ بازاریابی می‌تواند ترکیبی و منطبق با تاکتیک‌ها باشد. با مشورت مداوم با راهنمای برند خود، باید بتوانید تلاش خود را بر روی تاکتیک‌هایی که واقعاً مهم هستند متمرکز کنید.

بازاریابی فرایندی است که منجر به فروش بیشتر می‌شود، اما برندینگ، پایه‌ای است که شما بر اساس آن، اعتبار و وفاداری مصرف‌کننده به خود را دریافت می‌کنید. به عبارت بسیار ساده، یک محصول همان چیزی است که شما می‌فروشید، یک نام تجاری تصوری درست از کالایی است که می‌فروشید و برندسازی استراتژی ایجاد آن تصویر است. با در نظر گرفتن تمام نکات گفته شده به پیشرفت و ارتقا جایگاه برند خود کمک کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها