تولید محتوا 395 بازدید

بسیاری از ما حداقل یک‌بار در جلسات حضوری که یک مجری و چندین شرکت‌کننده داشتند، شرکت کردیم. وبینار نیز به همین صورت برگزار می‌شوند و تنها فرقشان با جلسات حضوری، این است که شما پشت کامپیوتر یا تلفن همراه نشسته‌اید و جلسه را به صورت آنلاین پیش می‌برید. شاید برایتان سوال باشد که وبینار چگونه کار می‌کند؟ مزایای برگزاری وبینار چیست و چرا کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند؟ در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره وبینار (Webinar) در اختیارتان قرار دهیم.

وبینار (Webinar) چیست؟

وبینار شباهت زیادی به کلمه و ماهیت سمینار دارد؛ وبینار از ترکیب دو کلمه «وب» و «سمینار» ساخته شده و در تعریفی خلاصه، همان سمینار است اما به صورت آنلاین برگزار می‌شود. ابزارهای زیادی برای برگزاری و ایجاد یک وبینار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. در وبینارها، افراد شرکت‌کننده می‌توانند نظرات و سوالات خود را به صورت متنی یا صوتی و حتی تصویری بیان کنند و مجری یا برگزارکننده وبینار نیز به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

وبینارها هم به صورت ویدئویی قابل برگزاری هستند و هم به صورت صوتی برگزار می‌شوند؛ البته گاهی ترکیبی از این دو یعنی صوت مجری به همراه اسلاید و ویدیوهایی برای ارائه مطلب می‌باشند؛ بنابراین در هر شرایطی با داشتن یک سری از امکانات اولیه می‌توان یک وبینار را برگزار کرد. وبینار می‌تواند با موضوعات و در حوزه‌های مختلفی برگزار شود که از آن‌ها می‌توان به وبینارهای آموزشی در موضوعات مختلف، وبینارهای پرسش و پاسخ (رفع اشکال)، وبینار معرفی برند/محصول و … اشاره کرد.

یکی از ایرادات و شاید تنها ایرادی که وبینار دارد، کم شدن ارتباط فیزیکی با افراد دیگر است که در طولانی‌مدت، احتمالاً باعث کاهش ارتباطات اجتماعی و گوشه‌گیری افراد خواهد شد. همچنین امکان انجام کارهای عملی نیز در وبینارها به کمترین حد خود می‌رسد که این مورد نیز در طولانی‌مدت در خلاقیت افراد تأثیرگذار خواهد بود.

وبینار چیست
ویژگی‌ها و امکانات وبینار

وبینار چگونه برگزار می‌شود؟

برگزاری وبینار نیازمند زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که البته در حال حاضر اهمیت پلتفرم و جنبه نرم‌افزاری آن بسیار بالاتر است؛ چون اکثر افراد جامعه به اینترنت مناسب و حداقل به یک گوشی همراه هوشمند دسترسی دارند.

به طور مثال اگر شما قصد برگزاری یک وبینار را داشته باشید، باید یکی از نرم‌افزار یا پلتفرم‌هایی را که قابلیت برگزاری وبینار با ظرفیت تعداد و شرایط مورد نظر شما را دارند، انتخاب کنید. سپس برای شروع وبینار، یک لینک به شما داده می‌شود که به سرور نرم‌افزار و روم یا اتاق وبینار شما متصل خواهد بود. شما می‌توانید با اشتراک‌گذاری آن لینک، افراد دیگر را به وبینار خود دعوت کرده و با آن‌ها عکس، ویدئو، فایل متنی و یا صوتی به اشتراک بگذارید. برگزاری وبینار هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید هر چند ساعت که خواستید، وبینار را فعال و باز بگذارید، با اعضای شرکت‌کننده به طور مستقیم صحبت کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید. از سوی دیگر، اعضای شرکت‌کننده در وبینار هم می‌توانند به طور صوتی یا متنی با شما وارد صحبت و تعامل شوند.

مزایای برگزاری وبینار برای کسب و کارها چیست؟

وبینار به عنوان یک نوع محتوای زنده و تعاملی، مزایای زیادی در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نیز از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. وبینارها معمولاً توسط یک یا چند نفر اداره می‌شوند و افراد (مشتریان بالقوه یا مشتریان فعلی شما) نیز به صورت نامحدود می‌توانند از آن استفاده کنند:

  • برگزاری وبینار هزینه بسیار کمتری را نسبت به برگزاری سمینار دارد.
  • در برگزاری وبینار نیاز به حضور فیزیکی افراد نخواهد بود و افراد از هر کجای دنیا می‌توانند در آن شرکت کنند.
  • افرادی که وبینار را برگزار می‌کنند و افرادی که در وبینار شرکت می‌کنند، معمولاً به دلیل صرفه‌جویی در وقت، رضایت بیشتری دارند.
  • وبینار نیازی به ارتباط چشمی ندارد و همین امر باعث شده تا افراد بیشتری توانایی برگزاری آن را داشته باشند.
  • برگزاری وبینار نیازی به داشتن یک مکان خاص برای جمع شدن شرکت‌کنندگان ندارد.
  • برگزاری وبینار از لحاظ سخت‌افزاری تنها با یک کامپیوتر، میکروفون و وبکم به راحتی قابل انجام است.
  • وبینار را می‌توان در حوزه‌ها و موضوعات مختلفی اجرا کرد.
  • برگزاری وبینار افراد را از رفت و آمدهای شهری و ترافیک و … محفوظ می‌دارد.
  • برگزاری وبینار نیازی به فراهم کردن خدمات رفاهی برای شرکت‌کنندگان ندارد.
  • ظرفیت وبینارها معمولا با توجه به ظرفیت سروی قابل افزایش است و نیاز به تدارک سالن بزرگ برای اجتماعات عظیم وجود ندارد.
  • امکان تعامل و ارتباط مستقیم با مشتریان و علاقه‌مندان در هر زمان و مکان و به هر شکل دلخواه
مزایا و کاربرد وبینار
وبینارهای برگزار شده در سایت ایسمینار

کاربردهای وبینار برای برندها چیست؟

وبینار روش خیلی ساده‌ای از ارتباط با افراد جامعه است که هر دو طرف به صورت کاملاً اختیاری وارد آن شده و اطلاعات لازم را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند که با توجه به پیدایش ویروس کرونا در جهان، کاربردها و طرفداران بیشتری پیدا کرده است. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین کاربردهای برگزاری وبینار را مشاهده کنید و شاید حتی از آن برای کسب و کار خود استفاده کردید.

  • در مورد کسب و کار خود به مخاطبانتان آگاهی و آموزش دهید.
  • آگاهی افراد را در حوزه، صنعت یا جایگاه خود بیشتر کنید.
  • محصول خود را به راحتی به مشتریان خود معرفی کنید و نسخه‌های دمو (آزمایشی) نرم‌افزار را نشان دهید.
  • مشتریان جدیدی برای محصولاتتان به دست آورید.
  • کارمندان جدید را استخدام کنید و آموزش دهید.
  • کلاس‌های آموزشی مختلفی را با هر موضوعی برگزار کنید.
استراتژی وبینار
نمونه وبینار رایگان برای معرفی شرکت و جذب مشتری

آشنایی با ابزارهای برگزاری وبینار

ابزارهای زیادی برای برگزاری وبینار وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به نرم‌افزار ایرانی اسکای‌روم (SkyRoom)، نرم‌افزار ادوبی‌کانکت (‌Adobe Connect)، نرم‌افزار کلیک میتینگ (Click Meeting) اشاره کرد. این نرم‌افزارها برای تلفن همراه و کامپیوتر ساخته شده‌اند و این امکان را به کاربر می‌دهد که در هر مکانی اقدام به برگزاری وبینار کنند.

ابزارهای دیگری نیز مانند نرم‌افزار زوم در دسترس قرار دارند، اما بهترین ابزارهای وبینار، مواردی هستند که معرفی کردیم. کار با این نرم‌افزارها و سایت‌ها بسیار آسان است و وقت زیادی برای راه‌اندازی از شما نخواهد گرفت.

سایت وبیناری اسکای روم
اسکای‌روم، سایت برگزاری وبینار

ترفندها و نکات برگزاری وبینار

برگزاری وبینار ترفندها و نکاتی دارد که به شما کمک می‌کند، ارائه موفقی را داشته باشد. در ادامه می‌توانید این ترفندها را مشاهده کنید.

مخاطبان خود را بشناسید.

یکی از نکاتی که می‌تواند باعث بهبود کیفیت وبینار شود، شناخت افرادی است که قصد دارند در وبینار شما حضور پیدا کنند. با توجه به این پرسونای این افراد می‌توان گفت که باید از خود بپرسید چه کسانی به وبینار من علاقه دارند؟ اگر این افراد کسانی بودند که برای حل مشکلاتشان به وبینار می‌آیند، محوریت وبینار نیز باید پرسش و پاسخ یا رفع نیاز و ارضای هدف آنها از حضور در وبینار باشد.

تبلیغات مناسب داشته باشید.

اگر قصد دارید که وبینار را با هدف آشنایی با محصول و یا ارائه خدمات خود برگزار کنید و یا حتی از وبینار برای کسب درآمد از آموزش استفاده می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما، پیش از برگزاری وبینار، تبلیغاتی مناسب از نظر گستردگی و نحوه تبلیغ داشته باشید تا مخاطبان هدفتان با وبینار شما آشنا شوند. در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که افراد زیادی در وبینار شما حضور پیدا کنند و محصول یا خدمت شما را بشناسند. طراحی بنرهای تبلیغاتی و صفحه فرود از الزامات تبلیغات وبینار شما می‌باشند.

مثالهای وبینار
نمونه وبینار آگاهی از برند و جذب مشتری

یک فایل ورد یا پاورپوینت از پیش تهیه کنید.

یک فایل از پیش تهیه و تدوین شده می‌تواند قدرت تکلم شما را چندین برابر کند. شاید برایتان سوال باشد که چطور همچنین چیزی ممکن است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که در زمان برگزاری وبینار اگر موضوع یا نکته‌ای را فراموش کردید، با یک نگاه به فایل مورد نظر می‌توانید به ادامه کار بپردازید. توجه داشته باشید که در فایل خود حتما از لوگو، انیمیشن و خطوط بولد شده استفاده کنید تا توجه دیگر افراد را از فایل از دست ندهید.

یکی از روش‌ها و ابزارهای حرفه‌ای ساخت ارائه‌های پاورپوینتی و مولتی‌مدیا، استفاده از نرم‌افزار معروف Prezi است که امکانات بسیار زیادی برای جذاب‌تر کردن و حرفه‌ای‌تر کردن اسلایدهای ارائه، فراهم کرده است

  • برای دانلود دوره آموزشی نرم افزار Prezi Next (پرزی) برای ساخت ارائه و پرزنتیشن حرفه ای: اینجا را کلیک کنید (+).

راهنمایی بگیرید.

به طور کلی دریافت راهنمایی از افرادی که در گذشته و یا حال، وبینارهایی را برگزار کرده‌اند، کار بسیار درستی است، زیرا آن شخص می‌تواند نکاتی را به شما گوشزد کند که به تنهایی در طی چندید وبینار متوجه آن‌ها خواهید شد و آن نکات را تجربه خواهید کرد.

محتوایی با اطلاعات ارزشمند ارائه دهید.

زمانی که شما یک مقاله را با اطلاعات غنی ارائه می‌دهید، درصد خطای شما بسیار کاهش می‌یابد و افراد کمتری می‌توانند از کار شما ایراد بگیرند. بنابراین به طور خودکار، افراد بیشتری به وبینار شما جذب می‌شود و این احتمال وجود دارد که در وبینار بعدی افراد بیشتری حاضر شوند. همچنین باید به این موضوع نیز توجه کنید که در آن زمینه تخصص داشته باشید تا بتوانید به سوالات متفرقه‌ای که توسط افراد حاضر در وبینار پرسیده می‌شود، پاسخ دهید. پس همیشه اطلاعات کافی درباره موضوع وبینار داشته باشید.

موضوع و محتوای وبینار شما باید ارزش وقت مخاطب را داشته باشد و برای مخاطبان وبینار مفید باشد، در نتیجه فقط به فکر منفعت کسب و کار خود از برگزاری وبینار نباشید.

اصول برگزاری وبینار
نمونه وبینار برای کسب درآمد از تخصص و تجربه شخصی

روز و ساعت مناسبی انتخاب کنید.

با توجه به شرایط تقویم و جامعه و نیز پرسونای مخاطبان خود، روز مناسبی انتخاب کنید که احتمال می‌دهید افراد بیشتری بتوانند در آن روز و ساعت در وبینار شما شرکت کنند.

فرد مسلط با فن بیان بالا انتخاب کنید.

وقتی وبیناری توسط یک کسب و کار برگزار می‌شود، برند کسب و کار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید فردی را انتخاب کنید که علاوه بر تسلط به موضوع وبینار، فن بیان بالایی داشته باشد و بتواند به راحتی مفاهیم را منتقل کند. حتماً قبل از وبینار، حداقل یک بار تمرین داشته باشید.

فن بیان هم مانند هر توانایی دیگری قالب یادگیری است و به دلیل اهمیت آن، حوزه آموزشی اصول فن بیان و سخنوری در ایران و جهان بسیار فراگیر و محبوب شده است. یادگیری فن بیان نه تنها در مسائل کاری، مذاکرات فروش و … به شما کمک می‌کند، بلکه در روابط شخصی هم کمک می‌کند ارتباطی سالم‌تر و سازنده‌تر برقرار کنید.

دوره آموزشی زیر در 6 ساعت و با سرفصل اصلی زیر، تمام دانش مورد نیاز شما را از اصول فن بیان به شما آموزش می‌دهد. برای مشاهده توضیحات و سرفصل کامل، می‌توانید به سایت فرادرس مراجعه کنید.

  • درس یکم: مقدمه ای بر فن بیان
  • درس دوم: انواع ارتباط
  • درس سوم: آفات بیان
  • درس چهارم: موانع سخنوری و سخنرانی مقابل دیگران
  • درس پنجم: تکنیک های تقویت بیان
  • درس ششم: اصول تنفس و صداسازی
  • درس هفتم: راهکارهای ذهنی غلبه بر استرس و اضطراب
  • درس هشتم: راهکارهای فیزیکی غلبه بر استرس و اضطراب
  • درس نهم: تمرین های نهایی بهبود بخشیدن بیان (۱۵ تمرین موثر)

 

دوره های آموزشی مرتبط با وبینار

تجهیزات خود را تست کنید.

حتماً امکانات سایت یا نرم‌افزار خود را امتحان کنید تا با آن آشنا شوید. از کیفیت و اتصال اینترنت خود مطمئن بوده و میکروفون و دوربین را نیز بررسی کنید تا در طول وبینار مشکلی پی نیاید.

جمع‌بندی

وبینار یک روش برقراری ارتباط با افراد دیگر است که می‌تواند کاربردها و مزایای بسیار زیادی در استراتژی بازاریابی محتوایی شما داشته باشد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که در آینده، به احتمال زیاد، جلسات و رویدادهای حضوری منسوخ شده و وبینار جای آن را خواهد گرفت. همانطور که می‌دانید، با شیوع ویروس کرونا، برگزاری جلسات حضوری ممنوع شد و در همین مقطع بود که همه چیز به سمت وبینارها و جلسات آنلاین آمد؛ از تدریس گرفته تا جلسات فوق تخصصی با این روش و ابزارها انجام می‌شود که هزینه بسیار کمتری را در برداشته و محدودیت مکانی حضور در رویداد را از بین برده است.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها