تولید محتوا 2233 بازدید

دانلود، فروش و استفاده از کتاب‌های الکترونیکی در طی سال‌‌‌های اخیر بیش‌تر شده و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. مصرف‌کنندگان محتوا بیش‌تر از قبل به محتوای دیجیتال تمایل پیدا کرده‌اند. محتواهای الکترونیکی به اشکال مختلفی ارائه شده و در دسترس می‌باشد، اما در میان انواع آن، کتاب الکترونیکی سرآمد بوده و مزایای قابل توجهی دارد. با توجه به پرطرفدار بودن و کاربرد زیاد کتاب‌های دیجیتال و نقش آن در بازاریابی و برندسازی، تصمیم گرفتیم این مقاله از آکادمی کاپریلا را به آموزش جامع ساخت ebook اختصاص دهیم. اگر می‌خواهید ساخت کتاب الکترونیکی را به صورت جامع و کاملا رایگان فرا بگیرید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

در این مقاله در کنار یادگیری جامع ساخت ebook، خواهید فهمید که کتاب الکترونیک (ebook) چیست و چه کاربردی دارد، در بازاریابی و فروش چه نقشی را ایفا کرده و چه نتیجه‌‌ای را به دنبال خواهد داشت.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

چرا کتاب الکترونیکی (ebook)؟

کتاب الکترونیکی چیز پیچیده‌ای نیست؛ همان کتاب‌هایی که عادت کردیم به صورت چاپ شده مطالعه کنیم، این بار به صورت دیجیتالی و معمولاً با فرمت PDF در کامپیوتر، موبایل یا کتابخوان‌ها مطالعه می‌کنیم. حال فرض کنید شما وبسایتی دارید که در آن صدها و هزاران محتوای با کیفیت را برای ارائه به مخاطبان خود منتشر کردید. ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گیرد چرا با وجود انتشار محتواهای زیاد در وبلاگ خود، باید ساخت ebook را هم انجام دهم؟ اصلا ‌آیا ساخت ebook ارزش وقت گذاشتن دارد؟

برای پاسخ سوالات بالا فقط کافیست که مزیت‌‌ها و فواید کتاب الکترونیکی را بدانید. آن وقت دلایل ساخت ebook هم برای شما روشن می‌شود. کتاب الکترونیکی هم برای تولیدکنندگان و هم برای خوانندگان مزیت‌هایی را به همراه دارد که هر کدام از این مزیت‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم.

مزایای ساخت ebook برای تولیدکنندگان آن

کتاب‌ها و محتواهای الکترونیکی به راحتی قابل استفاده است. در این کتاب‌ها مانند کتاب‌های چاپی نیاز به فرایند طولانی چاپ و توزیع در کتاب‌ فروشی‌ها برای اینکه توسط مشتریان خریداری شود، وجود ندارد. می‌توانید پس از آنکه ساخت ebook را انجام دادید، آن را به راحتی و به سرعت در سایت خود به مشتریان ارائه کنید. ارائه یک کتاب الکترونیکی به ویژه اگر رایگان باشد، می‌تواند اشتیاق لازم را در مشتریان ایجاد نماید، تا اقدام و عمل مورد نظر شما را در سایت انجام دهند.

کتاب‌های الکترونیکی دارای قابلیت‌‌هایی زیادی هستند که امکان پیاده‌سازی برخی از این قابلیت‌‌ها ممکن است در محتواهای وبلاگ و کتاب‌های چاپی وجود نداشته باشد. برای مثال در کتاب الکترونیکی می‌توانید انواع نمودارها و تصاویر تمام صفحه را قرار دهید که امکان درج آن با کیفیت عالی بدون پرداخت هزینه اضافی در کتاب چاپی وجود ندارد.

آموزش ساخت ebook
نمونه کتاب الکترونیکی

شما فقط یکبار کتاب الکترونیکی را می‌سازید، اما می‌توانید بدون هیچ هزینه اضافه‌ای (عدم هزینه چاپ و هزینه حمل و نقل و یا چاپ مجدد) آن را بارها بارها توزیع کرده و ایجاد درآمد نمایید. می‌توانید در لابه لای کتاب الکترونیکی، لینکی را به صفحات سایت و وبلاگ خود بدهید. از این طریق مخاطبان و خوانندگان کتاب را تشویق کنید تا بیش‌تر و عمیق‌تر با سایت شما و محتواهای آن درگیر شوند.

ساخت ebook، خود یک روش بازاریابی محتوایی است. حتی اگر کتاب الکترونیکی را به صورت رایگان عرصه کنید و از ساخت آن هیچ پولی دریافت نکنید، اما به طور غیر مستقیم بر سود سازمانتان تاثیر دارد. شما می‌توانید از کتاب الکترونیکی برای تبلیغات، بازاریابی، معرفی محصولات و خدمات خود استفاده نمایید. با ساخت ebook و انتشار آن حرفی برای گفتن خواهید داشت و می‌توانید خود و یا سازمانتان را به افراد بیش‌تری بشناسانید.

مزایای ایبوک برای مخاطبان

کتاب‌‌‌های الکترونیکی قابلیت حمل همیشگی دارند و به راحتی در هر دستگاه الکترونیکی همراه از جمله موبایل و تبلت، جای گرفته و در هر زمان و هر مکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. حمل کتاب‌های چاپی برای افراد کار سختی است، ممکن است که مشتریان در خیلی مواقع و خیلی مکان‌ها مثل مسیر رفت و آمد به محل کار، امکان حمل کتاب چاپی را نداشته باشد. اما کتاب‌های الکترونیکی، می‌تواند در حافظه گوشی‌های موبایل مشتریان جای گرفته و همیشه همراه آن‌ها باشد.

کتاب‌های الکترونیکی حجم خیلی کمی را می‌گیرند، از این جهت مشتریان می‌توانند صدها کتاب الکترونیکی را در موبایل نگه دارند و در زمان دلخواه آن را مطالعه نمایند. کتاب‌های الکترونیکی دارای قابلیت افزایش سایز و فونت هستند و امکان مطالعه راحت‌تر را برای خوانندگان آن فراهم می‌‌کنند. امکان جستجو و دسترسی سریع به مطلب مورد نظر، از دیگر قابلیت‌های کتاب‌های الکترونیکی است که در نسخه‌های چاپی وجود ندارد. همچنین می‌توان بخش‌های مهم را هایلایت و نکته‌برداری کرد.

کتاب‌های دیجیتالی با محیط زیست سازگار بوده و بر خلاف کتاب‌های چاپی، از منابع طبیعی استفاده نمی‌کند، این ویژگی برای خوانندگانی که طرفدار محیط زیست هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. نکته دیگر، ارزان‌تر بودن ebook نسبت به کتاب‌های چاپی است چون هزینه تمام شده تولید کتابهای الکترونیکی بسیار کمتر از کتابهای چاپی می‌باشد.

بررسی سودآوری ساخت ایبوک

  • آیا ساخت ebook برای ارائه‌دهندگان آن تولید سود می‌کند؟
  • سود ساخت کتاب‌های الکترونیکی چقدر است؟‌

موارد بالا پرسش‌‌های متداولی است که در ارتباط با ساخت ebook مطرح می‌شود و می‌خواهیم در این بخش به آن‌ها بپردازیم.

اولین نکته‌ای که باید در این ارتباط بدانید این است که کتاب‌های الکترونیکی با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌شود. آن‌‌ها کتاب‌هایی با حجم ذخیره‌سازی ناچیز و قیمت ارزان هستند و همین ویژگی، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ebook برای خوانندگان است. این موضوع نشان می‌دهد که شما باید این کتاب‌های الکترونیکی را با قیمت ارزان و در تعداد بالا به مشتریانتان عرضه نمایید. تعیین قیمت پس از ساخت ebook، به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به حوزه کاری می‌تواند رایگان و غیر رایگان باشد.

برای تعیین قیمت کتاب الکترونیکی باید دقت لازم را داشته و به موارد زیادی توجه نمایید. شما باید قبل از قیمت‌گذاری، تحقیقاتی را به عمل آورید و بفهمید که مخاطبانتان چه کسانی هستند و چه ویژگی و پرسونایی دارند. باید ببینید مخاطبانتان بیش‌تر از چه گروهی بوده و حاضرند برای خرید کتاب، چقدر هزینه کنند. باید بفهمید چند نفر از مخاطبان در بازار هدفتان، به خرید کتاب الکترونیکی تمایل دارند و حاضرند برای دریافت آن پول پرداخت کنند.

فروش ebook
کسب درآمد با فروش کتاب الکترونیکی

بعد از بررسی این موارد و تعیین قیمت، باید بستر مناسب برای توزیع و فروش کتاب را مشخص کنید. از چه طریق می‌خواهید کتاب‌ها را به مشتریان معرفی کرده و به فروش برسانید؟ سایت و وبلاگ شخصی خود؟ شبکه‌های اجتماعی‌؟ اپلیکیشن‌های فروش ebook؟ همچنین باید تحقیق کنید که در هر بستر، میزان خرید کتاب‌های الکترونیکی توسط مشتریان چقدر است. ببینید مخاطبان هدف شما بیش‌تر در کجا حضور دارند و با توجه به این موضوع، بهترین بسترها را برای توزیع و فروش کتاب الکترونیکی در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که فروش کتاب الکترونیکی یکی از راه‌های کسب درآمد از آن است. همچون بسیاری از برندها می‌توان کتاب‌های الکترونیکی ارزشمندی را به رایگان تولید کرد تا به کمک آن، مشتریان جدید با محصولات برند آشنا شده و از آن خرید کنند.

موارد گفته شده در این بخش، نکات لازم برای فروش بیش‌تر و بهتر کتاب‌های الکترونیکی بود. هر چقدر که کتاب‌های الکترونیکی شما کاربردی‌ و مفید‌تر باشد و نیازهای مخاطبان را پوشش دهد، بدون شک فروش بالاتری را نیز به دنبال خواهد داشت. در کنار مفید بودن، اگر نکات گفته شده در این بخش را نیز برای فروش کتاب‌‌های الکترونیکی خود در نظر بگیرید، می‌توانید فروش را افزایش داده و سود بیش‌تری را از ساخت ebook به دست آورید.

ساختار کتاب‌‌های الکترونیکی

کتاب‌‌‌های الکترونیکی از ساختار خیلی دقیقی پیروی نمی‌‌کنند و قانون مشخصی برای اینکه محتوای یک کتاب الکترونیکی را سامان دهد، وجود ندارد. به طور کلی یک کتاب الکترونیکی ساختاری مشابه با یک رمان و یا یک کتاب درسی دارد و از آن تقلید می‌‌‌کند. ولی با این وجود یکسری جنبه‌ها و نکات خاصی برای ساختار هر کتاب الکترونیکی وجود دارد که از آن‌ها نباید غافل شد. ebookها به صورت فصلی، تقسیم‌بندی می‌شوند، دقیقا چیزی شبیه زیرعناوین در محتواهای وبلاگی. یک محتوای وبلاگی توسط زیرعناوین به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که هر بخش، موضوع خاصی را پیش می‌برد، اما در نهایت در جهت موضوع اصلی محتوا حرکت می‌نماید، ضمن اینکه تصاویری نیز هر بخش را پشتیبانی می‌‌کند. ساختار ebook نیز باید به همین روند انجام شود.

آیا امکان ویرایش ebook وجود دارد؟

پس از ذخیره کردن یک کتاب الکترونیکی در فرمت‌‌های اصلی، دیگر نمی‌توان آن را ویرایش کرد و تغییری بر روی محتوای آن ایجاد نمود. بنابراین باید قبل از ذخیره در فرمت‌‌های اصلی مثل pdf، از صحت محتوای کتاب اطمینان حاصل پیدا نمایید. در ابتدا کتاب را در فرمت‌های قابل ویرایش مثل word و power point و یا با نرم‌افزارهای تخصصی ساخت ebook ذخیره کنید تا بتوانید تغییرات لازم را بر روی آن اعمال نمایید. پس از اطمینان نهایی در فرمت‌‌های اصلی PDF ذخیره کرده و به اشتراک بگذارید.

نحوه استفاده و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی

شما و یا هر شخص دیگری می‌تواند ebook را در دستگاه‌‌های الکترونیکی مختلف، مطالعه کند. دستگاه‌های تلفن همراه، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ و تبلت امکان خواندن کتاب‌های الکترونیکی را به سادگی فراهم می‌کند. در کنار این موارد، دستگاه‌های کتابخوان نیز برای مطالعه ebook به صورت اختصاصی وجود دارد. این دستگاه‌ها به صورت تخصصی برای این کار توسعه یافته و با نام کتاب‌خوان شناخته می‌شوند. در صفحه نمایش کتاب‌خوان‌ها از جوهر الکترونیک استفاده شده که این امر تابش نور به چشم و به دنبال آن عدم خستگی چشم را به دنبال خواهد داشت. Kindle از جمله محبوب‌ترین کتاب‌خوان‌ها است که حسی شبیه خواندن از کتاب‌های کاغذی را انتقال می‌دهد.

ساخت ebook در بازاریابی
فروش کتابهای الکترونیکی بدون نیاز به چاپ

تا اینجا در مورد ماهیت کتا‌ب‌های الکترونیکی، کاربرد و موارد مهم مرتبط با آن اشاره کردیم. حالا نوبت به ساخت ebook یا کتاب الکترونیکی می‌رسد. برای ساخت ebook باید هم یک محتوای عالی و مور نیاز مخاطبان بنویسید و هم آن را در قالب یک فایل کامپیوتری به صورت حرفه‌ای طراحی کنید تا مردم به دانلود آن تمایل داشته باشند. کتاب الکترونیکی در روند بازاریابی محتوای دانلودی نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا می‌تواند برای جذب سرنخ فروش (لید) مورد استفاده قرار گیرد و منجر به فروش شود.

مراحل نوشتن و ساخت ebook

ساخت ebook خیلی کار ساده‌ای نیست، باید در مورد نحوه انجام آن دانش کافی را داشته باشید. البته اصلا جای نگرانی وجود ندارد، زیرا ما با آموزش قدم به قدم ساخت ebook همراه شما هستیم.

مرحله اول: انتخاب موضوع مناسب

اولین مرحله برای ساخت ebook انتخاب موضوع مناسب است. منظور این است که موضوعی را انتخاب کنید که با نیازها، خواسته‌ها، علایق و سلیقه‌‌‌های مخاطبان کتاب تطابق داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که در بیش‌تر موارد، هدف از ساخت ebook جذب مشتری بالقوه و کمک به تیم فروش است. بنابراین موضوع انتخابی باید جذاب و کاربردی باشد، تا بتواند سرنخ فروش ایجاد کند و برای تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان بالقوه استفاده شود.

با توجه به اینکه ساخت ebook یکی از کانال‌‌ها و برنامه‌‌‌های بازاریابی مجموعه شما به شمار می‌رود، باید با موضوعات مطالب ارائه شده در سایر کانا‌ل‌های بازاریابی تطابق داشته و در آن راستا باشد. ساخت ebook این فرصت را فراهم می‌کند تا بتوانید موضوعاتی را پوشش دهید که قبلا به آن‌ها پرداخته بودید. اما این‌بار در قالب یک مطلب کامل‌تر، آن را به مخاطبان ارائه می‌کنید تا در مورد آن موضوع بیش‌تر بدانند و بیاموزند. به بیان خلاصه موضوع کتاب باید برای خوانندگان جذاب باشد و آن‌‌ها را به دانلود و خرید ترغیب نماید. باید بتواند آن‌ها را به سمت تیم فروش هدایت کرده و آن‌ها از یک خریدار احتمالی به خریدار واقعی تبدیل نماید.

مرحله دوم: کتاب الکترونیکی را فصل‌بندی کنید.

فصل‌بندی مرحله بعدی در ساخت ebook و پس از انتخاب موضوع است. برای فصل‌بندی، در ابتدا باید یک مقدمه جذاب را برای کتاب خود آماده کنید. مقدمه باید به گونه‌ای باشد که مخاطب جذب آن شده و بتواند با مطالعه آن به مفهوم اصلی کتاب پی ببرد. در حقیقت، خواننده کتاب با دیدن مقدمه باید تا حدودی بفهمد که از مطالعه این کتاب در نهایت چه چیزی را دریافت خواهد کرد. در مقدمه به مخاطب نشان دهید از مطالعه این کتاب چه سودی می‌برد.

پس از نوشتن مقدمه، باید کتاب را فصل‌بندی کرده و مطالب در چندین فصل به مخاطبان خود ارائه دهید. برخی از تولیدکنندگان کتاب‌‌های الکترونیکی‌، ebookها را مجموعه‌ای از پست‌‌‌های وبلاگی در نظر می‌گیرند که به یکدیگر چسبیده و سلسله مراتب آموزشی آن لحاظ شده است. ما هم با این موضوع موافقیم که یک ebook مانند مجموعه‌ای از محتواهای وبلاگی است؛ ولی هر کدام از این پست‌‌های وبلاگی با یکدیگر ارتباط دارد و در یک جریانی منظم، دنباله‌ یکدیگر هستند.

بهترین راه برای فصل‌بندی در ساخت ebook این است که آن را به صورت یک دوره آموزشی در موضوع مورد نظر خود در نظر بگیرید. نیازی ندارد که کتاب شما بیش از حد طولانی شود. باید کتاب را بر اساس موضوعی که دارد که به فصل‌‌‌‌‌های جداگانه و در عین حال مرتبط تقسیم‌بندی کنید. این فصل‌ها پوشش‌دهنده موضوع کتاب است و باید با مطالب مفید و بدون زیاده‌گویی پر شود.

تعداد فصل‌ها و صفحات در ساخت ebook کاملاً به موضوع آن بستگی دارد و باید همان تعدادی در نظر گرفته شود، که مورد نیاز است. ممکن است برای کتابی ۵ صفحه و برای کتابی ۵۰ صفحه ضرورت داشته باشد. این هرگز عدد ثابتی نخواهد بود و با توجه به موضوع کتاب و نیاز مخاطبان متفاوت است.

مرحله سوم: هر فصل کتاب الکترونیکی را تقسیم‌بندی کنید.

برای ساخت ebook  باید هر فصل کتاب را مثل یک پست محتوایی طولانی در نظر بگیرید. باید نوشتن و نحوه نگارش هر فصل را مثل نگارش یک محتوا در نظر بگیرید و اصول نگارشی را در آن رعایت کنید. یعنی می‌توانید هر فصل کتاب را مثل یک محتوا به بخش‌‌‌‌های کوچک‌‌تر تقسیم‌بندی کرده و برای آن زیرعنوان و سرفصل تعیین کنید. در طول محتوا و مطالب هر فصل، از بولت‌ها، شماره‌گذاری، جداول، تصاویر و هر عنصر دیگری برای ساده‌سازی و افزایش خوانایی استفاده کنید. با این کار می‌‌توانید سخت‌ترین مطالب را به زبان ساده به خوانندگان ارائه کنید و کتاب را برای آن‌‌‌ها جذاب‌تر و خوانا‌تر نمایید. همچنین اطمینان حاصل کنید که در فصل‌های کتاب ساختار سازگاری جریان دارد و از هر فصل به فصل دیگر کتاب پیشرفت و جهشی و جود دارد. یعنی تمام فصل‌های کتاب باید به صورت مرحله به مرحله در جهت موضوع اصلی حرکت کند و آن را پوشش دهد و مخاطب را گام به گام دنبال خود بکشاند. این نکات فقط برای نوشتن محتوای کتاب الکترونیکی و تکمیل هر فصل آن نیست، شما باید نکات ذکر شده را برای سایر روش‌‌های بازاریابی محتوایی مثل ایمیل مارکتینگ نیز اجرا کنید.

نوشتن کتاب‌‌های الکترونیکی جذاب که مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد، خواسته هر سازنده ebook است. به همین دلیل ما در اینجا چند نکته طلایی آورده‌ایم:

  • از کلماتی در عنوان استفاده کنید که ارزش را انتقال می‌دهند و می‌توانند احساسات مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال صفت‌‌هایی مثل “شگفت‌انگیز”، ” بهترین”و ” عالی” را می‌‌توان اشاره کرد.
  • یک مدل ذهنی ثابت را در کتاب خود برای خوانندگان ایجاد کنید تا بدین طریق بتوانید درک مطلب را برای مخاطبان راحت‌تر و ساده‌تر کنید.
  • با بکارگیری متن‌های بولد شده، لیست‌های برجسته، متن‌های رنگی، تغییر اندازه فونت و… توجه خوانندگان را به مطالب مهم و نکات کلیدی کتاب جلب کنید و ساختار کتاب برای آن‌‌ها جذاب‌تر نمایید.

مرحله چهارم: کتاب الکترونیکی خود را طراحی کنید.

برای طراحی کتاب‌های الکترونیکی نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها پاورپوینت و ایندیزاین است. در میان این دو نرم‌افزار، بکارگیری پاورپوینت برای طراحی کتاب رایج‌تر است و افراد بیش‌تری به آن دسترسی دارند. در پاورپوینت به تعداد صفحات کتاب اسلاید بسازید و هر اسلاید را با محتواهای مورد نظر پر کنید. پاورپوینت آپشن‌‌های زیادی دارد که امکان طراحی صفحات کتاب، اضافه کردن جداول و سایر المان‌های گرافیکی را فراهم می‌‌‌‌‌‌‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مرحله پنجم: در طراحی ebook از رنگ‌بندی مناسب انتخاب کنید.

ممکن است قالب‌های پیش‌‌فرضی که برای کتاب‌‌‌های الکترونیکی خود استفاده می‌‌کنید از نظر رنگ‌بندی با کسب و کار و موضوع کتاب شما تناسبی نداشته باشد. از این رو می‌توانید قالب‌های پیش‌فرض را شخصی‌سازی کرده و رنگ متناسب با کسب و کار خود را ایجاد کنید.

در طراحی و ساخت ebook با استفاده از ایندیزاین و یا پاورپوینت، امکان استفاده از رنگ‌های مختلف وجود دارد، بنابراین برای رنگ‌بندی کتاب دست شما باز است. شما می‌توانید رنگ دوم سازمانی خود را ساخت ebook به کار ببرید. استفاده از رنگ‌های مناسب در کتاب الکترونیکی که هم به رنگ سازمانی و برند شما نزدیک باشد با موضوع کتاب تناسب داشته باشد جلوه بصری آن را در نگاه مخاطب زیباتر کند، می‌تواند در افزایش فروش و دانلود کتاب نقش عالی را بازی نماید.

راهنمای جامع ساخت کتاب الکترونیک
انتشار ایبوکهای رایگان برای جذب مشتری ایبوک اصلی

مرحله ششم: عناصر و جلوه‌های بصری در ساخت ebook اضافه کنید.

استفاده از عناصر گرافیکی و تصاویر، یکی از اقدامات ضروری در ساخت ebook است؛ اما اضافه کردن تصاویر و به طور کلی المان‌های گرافیکی کار ساده‌ای نیست، چون شما باید بتوانید آن‌ها را به صورت بهینه در کتاب جای دهید. بهترین راه این است که به این عناصر به عنوان یک گزینه اضافی در کتاب نگاه نکنید، بلکه آن را به عنوان بخشی از محتوای کتاب و یا به نوعی تکمیل کننده آن در نظر بگیرید. خیلی فرقی ندارد که تصاویر و عناصر گرافیکی را در کجای کتاب به کار می‌برید، اول یا آخر کتاب. نکته مهم این است که این عناصر بصری علاوه بر جنبه زیبایی، بتوانند مخاطب را در درک بهتر محتوا و موضوع کتاب کمک کند.

به یاد داشته باشید که تصاویر فقط برای زیبایی در طول یک محتوا و یا یک صفحه از کتاب به کار نمی‌روند، بلکه آن‌ها درک هر محتوایی را ساده‌تر کرده و خوانایی آن را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر در حال ساخت ebook سخت و پیچیده‌ای هستید، استفاده از نمودارها، جداول، تصاویر، اینفوگرافیک و سایر المان‌های بصری را فراموش نکنید.

مرحله هفتم: از آمارها و نقل قول‌ها استفاده کرده و آن‌ها را برجسته کنید.

هر کسی که اقدام به ساخت ebook می‌کند، بدون شک به دنبال این است که اعتبار کتاب را افزایش دهد. ذکر آمارها و نقل‌ قول‌های مرتبط با موضوع کتاب که با تکیه بر منابع معتبر باشد، می‌تواند به اعتبار کتاب اضافه کند. بهتر است که این نقل قول‌ها و آمارهای معتبر را با جلوه‌‌های بصری برجسته کنید تا توجه خوانندگان کتاب را جلب نماید.

نکته: در حالی که نقل قول‌ها را با جلوه‌‌‌‌های بصری برجسته می‌‌کنید، توجه داشته باشید فاصله آن‌ها از لبه صفحه یکسان باشد. فاصله یکسان تمام متون و عناصر کتاب از لبه صفحه به زیبایی ظاهری آن کمک زیادی می‌کند.

مرحله هشتم: یک CTA (فراخوانی به اقدام) مناسب را در کتاب الکترونیک خود قرار دهید.

تا این مرحله کتاب الکترونیکی خود را طراحی کرده و محتوای آن را نوشتید، حالا نوبت به آن می‌رسد که کتاب را برای ایجاد سرنخ فروش و کمک به تیم بازاریابی بهینه‌سازی کنید. پس در اینجا باید به فکر قرار دادن یک CTA (کال تو اکشن) مناسب در کتاب خود باشید. CTA یا یک فراخوانی به عمل مناسب، باید خوانندگان را ترغیب کند تا از طریق آن وارد صفحه فرود سایت شوند. بدین شکل علاوه بر افزایش ترافیک سایت، این خوانندگان به یک سرنخ فروش شما تبدیل می‌شوند.

از CTAهای جذاب که به اندازه کافی توجه مخاطبان را جلب کند، می‌توانید برای تبدیل خوانندگان به یک مشتری واقعی و یا یک مخاطب همیشگی سایت خود استفاده کنید. با استفاده از CTA در ساخت ebook می‌توانید خوانندگان را به یک پیشنهاد دیگر (مثلاً پیشنهاد دانلود یک کتاب الکترونیکی دیگر در سایت)، صفحه خرید محصول، صفحه ثبت نام در یک رویداد و… هدایت کنید. این پیشنهادات در هر کسب و کاری با توجه به هدف آن متفاوت خواهد بود. اگر از نرم‌افزار پاورپوینت برای ساخت ebook استفاده می‌‌کنید، به سادگی با روش زیر می‌توانید CTA در کتاب خود درج نمایید.

Insert → Hyperlink

سپس در کادر باز شده آدرس صفحه مورد نظر که می‌خواهید مخاطب را به آن هدایت کنید، قرار دهید. در صورتی که با نرم افزار ایندیزاین، ساخت ebook را انجام می‌دهید، کافیست برای ایجاد CTA مسیر زیر ر ا بروید:

Type → Hyperlinks & Cross-Refrences → New Hyperlink

شما می‌توانید CTA را در جاهای مختلف کتاب قرار دهید و با بولد کردن و تغییر رنگ، توجه مخاطبان را به آن جلب کنید.

مرحله نهم: کتاب را به فرمت PDF تبدیل کنید.

پس از نوشتن کتاب، قرار دادن عناصر گرافیکی و اضافه کردن CTA، باید از کتاب خود خروجی گرفته و آن را به نسخه PDF که یک نسخه غیر قابل ویرایش است، تبدیل کنید. قالب‌های پی دی اف برای ذخیره کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود و پس از ذخیره نیز با همین فرمت به اشتراک گذاشته و در دسترس خوانندگان قرار می‌گیرد (البته فرمت‌های دیگری برای کتاب الکترونیکی وجود دارد اما PDF رایج‌تر بوده و استفاده از آن هم ساده‌تر است).

اگر شما کتاب و یا هر محتوای متنی را با نرم‌افزارهای ورد، پاورپوینت و ایندیزاین ایجاد می‌‌کنید، قابلیت تغییر محتوا خواهند داشت. یعنی اینکه کتاب الکترونیکی شما می‌‌تواند توسط افراد دیگر، مورد سو استفاده قرار گیرد. یا اینکه سهواً در نحوه چینش، فرمت، فونت و بدنه محتوا تغییراتی ایجاد شود. بنابراین باید قبل از انتشار و پس از ویرایش نهایی، از کتاب الکترونیکی خود در پاورپوینت یک خروجی بگیرید تا کتاب به یک قالب غیر قابل ویرایش تبدیل شود. این کار به سادگی قابل انجام است که برای انجام آن در پاورپوینت مسیر زیر را دنبال کنید:

File→ save as→ file format→pdf

آموزش ساختن EBOOK

اگر هم برای ساخت ebook از نرم‌افزار ایندیزاین استفاده می‌کنید، مسیر زیر از کتاب شما یک خروجی می‌گیرد.

File→ export→ Adobe PDF

مرحله دهم: صفحه فرود اختصاصی برای ebook ایجاد کنید.

پس از ساخت ebook و خروجی گرفتن از آن در قالب یک فایل پی دی اف، باید آن را در صفحه‌ اختصاصی از سایت خود، برای دانلود قرار دهید. یعنی باید یک صفحه فرود برای کتاب الکترونیکی ایجاد کنید، سپس مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی را به سمت این صفحه سوق داده و آن‌‌ها را به دانلود و خرید کتاب تشویق نمایید.

طراحی صفحه فرود باید جذاب باشد و کتاب الکترونیکی شما را به خوبی تبلیغ کند تا مخاطبان به دانلود و خرید آن مشتاق شوند. برای این منظور می‌‌توانید شرح مختصری از کتاب را به صورت تیتروار بیان کنید. می‌توانید نکات مهم‌ و فوایدی که کتاب برای خوانندگان آن به همراه خواهد داشت را برجسته و رنگی نمایید، تا تمایل و علاقه مخاطبان را برای دانلود کتاب زیاد کنید. بهتر است که صفحه فرود شامل یک فرم باشد که کاربران برای دانلود کتاب آن را پر کنند. این کار باعث می‌شود که اطلاعاتی مثل نام و ایمیل آدرس مخاطبان هدف خود را در اختیار داشته باشید و از آن برای سایر برنامه‌‌‌های بازاریابی خود استفاده نمایید.

آموزش طراحی کتاب الکترونیکی
جذب لید با دریافت ایمیل مخاطب در ازای دانلود کتاب

مرحله یازدهم: کتاب الکترونیکی خود را تبلیغ کنید.

بدون تبلیغ، چطور می‌‌‌خواهید کتاب خود را در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار دهید؟ تبلیغ یک اقدام اساسی و مهم در ساخت ebook است که باید پس از اجرای مراحل قبل انجام دهید. با تبلیغات و بازاریابی موثر، امکان دیده شدن کتاب برای افراد بیش‌تری فراهم می‌شود، در نتیجه فروش کتاب افزایش پیدا می‌‌‌‌کند.

پس از ساخت ebook و قرار دادن آن در صفحه فرود، باید از کانال‌های مختلف بازاریابی برای تبلیغ استفاده کنید. ما در اینجا چند روش موثر بازاریابی برای افزایش فروش ebook را آورده‌ایم که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

  • بهترین و در دسترس‌ترین بستر برای بازاریابی ebook، همان سایت شما است. صفحه فرود که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، خود یکی از روش‌‌های بازاریابی پس از ساخت ebook است. می‌توانید مخاطبان هدف را به صفحه فرود انتقال داده و با تبلیغ‌نویسی (کپی رایتینگ) موثر در این صفحه، انگیزه لازم برای خرید کتاب را در آن‌ها ایجاد کنید.
  • شما می‌توانید کتاب را از طریق وبلاگ خود تبلیغ کنید. برای این منظور یک محتوای با کیفیت که در ارتباط با کتاب شما است بنویسید و در آن به طور مستقیم و غیر مستقیم به مزیت‌های کتاب اشاره کنید. سپس لینک ebook را در این محتوا بگنجانید. یا اینکه به جای نوشتن یک محتوا، بخش‌هایی از متن‌های کتاب را عیناً در یک پست محتوایی انتشار دهید و با یک CTA در آن، مخاطبان را به خرید کتاب تشویق کنید.
  • ایمیل مارکتینگ روش موثر دیگری برای تبلیغ کتاب الکترونیکی است. برای تبلیغ کتاب از ایمیل مارکتینگ، می‌توانید مخاطبان هدف خود را که احتمال دارد به یک خریدار و مشتری کتاب شما تبدیل شوند، دسته‌بندی کنید. سپس برای هر دسته از مخاطبان با توجه به ویژگی‌‌هایی دارند، ایمیل تبلیغاتی مناسب در زمان ایده‌‌آل ارسال کنید و با یک عنوان تاثیرگذار، توجه مخاطبان را به کتاب جذب کنید.
  • از تبلیغات و بازاریابی‌‌‌‌‌‌‌‌های پولی استفاده کنید که این می‌تواند شامل رپورتاژ اگهی، تبلیغات نمایشی و… باشد.
  • تبلیغات کتاب در شبکه‌‌های اجتماعی، گزینه دیگری است که نباید از آن غافل شوید. در شبکه‌‌های اجتماعی، اکانت فعال داشته باشید و با تولید محتوای جذاب، از این شبکه‌ها برای معرفی کتاب خود استفاده نمایید. با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید میزان اشتراک‌گذاری و فروش کتاب را افزایش دهید.

پس از انجام روش‌های تبلیغاتی ذکر شده، می‌توانید بازخورد تبلیغات را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید. برای مثال این امکان وجود دارد که صفحه فرود خود بررسی کرده و مشاهده کنید چند نفر کتاب را دانلود کرده‌اند، چند نفر از افرادی که کتاب را دانلود کرده‌اند، دیگر محصولات سایت را خریداری کردند و به یک مشتری وفادار تبدیل شده‌اند. بنابراین با تجزیه و تحلیل کانال‌های بازاریابی، پس از ساخت ebook و تبلیغ آن، می‌توانید میزان موفقیت خود را بسنجید و ببینید تعداد کتاب‌های فروش رفته با پیش‌بینی شما مطابقت دارد یا خیر. همچنین می‌توانید میزان اثربخشی هر کانال بازاریابی را مورد بررسی قرار دهید، تا متوجه شوید پربازده‌ترین و بهترین روش‌های بازاریابی پس از ساخت ebook کدام است و در صورت نیاز تغییرات لازم را در نحوه تبلیغات ایجاد کنید.

رایج‌ترین موضوعات برای ساخت کتاب الکترونیکی

شما می‌توانید برای هر حوزه کاری و هر موضوعی، ساخت ebook را انجام داده و به صورت رایگان و یا غیر رایگان آن را توزیع کنید. انتخاب موضوع و ساخت ebook باید بر اساس صنعت کاری شما، نیازهای مخاطبان هدف و البته استراتژی‌های شما صورت می‌گیرد. انتخاب موضوع یک کتاب الکترونیکی اهمیت زیادی دارد، زیرا موضوع اگر جذاب و مورد پسند مخاطبان نباشد، با استقبالی روبرو نخواهد داشت، حتی اگر آن را به بهترین شکل نگارش کرده‌ باشید. از این جهت لازم است که نیازسنجی کرده و ببینید که مخاطبان هدفتان به دنبال چه هستند و چه موضوعاتی برای آن‌ها کاربردی و جذاب است. باید بفهمید چه کتابی با چه موضوعی می‌تواند نیازی از آ‌ن‌ها را پاسخ دهد و یا مشکلی را از آنان حل نماید. برای مثال یک شرکت فروش لوازم خانگی را در نظر بگیرید. ساخت ebook با عنوان آموزش نحوه استفاده از یک وسیله خانگی می‌تواند ایده خوبی باشد. در نمونه دیگر یک مجموعه تعمیراتی لوازم خانگی را در نظر بگیرید. این مجموعه می‌تواند یک کتاب الکترونیکی در مورد خرابی‌های رایج ماشین‌ لباسشویی، دلایل و نحوه برطرف کردن آن، به مخاطبان سایت و مشتریانش ارائه دهد.

ایده ساخت ebook
ارائه آموزش‌های تخصصی با کتاب الکترونیکی PDF

فرقی نمی‌کند کسب و کار شما از چه نوعی است، چه خدماتی را ارائه می‌دهید و یا چه محصولی را تولید می‌کنید. در هر صورت هزاران موضوع برای ساخت ebook وجود خواهد داشت. فقط کافیست در این رابطه تحقیقات لازم را به عمل آورید، بازار هدفتان را بررسی کنید و نیازهای مخاطبان خود را شناسایی نمایید.

تحقیق بخش مهمی از ساخت ebook است. این تحقیق فقط مربوط به انتخاب ایده و موضوع نمی‌شود. بلکه برای ایجاد محتوا و ساخت صفحه به صفحه کتاب، نیاز به تحقیقات کامل در مورد موضوع انتخابی دارید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز را به صورت کامل به خوانندگان ارائه کنید. خواننده یک کتاب الکترونیکی انتظار دارد که مطالب مفید و کاملی را دریافت نماید، مطالبی که صحت آن‌‌ها تایید شده و برگرفته از منابع معتبر باشد.

ایده‌های جذاب برای ساخت ebook

تا اینجای مقاله مرحله به مرحله با هم یاد گرفتیم که چگونه ساخت ebook را انجام دهیم و پس از آن چطور کتاب الکترونیکی خود را بازاریابی کرده و به فروش برسانیم. حالا در اینجا به منظور تکمیل ‌یادگیری ساخت ebook می‌خواهیم چند مورد از ایده‌های جذاب برای نوشتن یک کتاب الکترونیکی را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید از هر کدام از ایده‌ها با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبان استفاده کنید. ضمن اینکه این‌ها می‌تواند جرقه‌ای در ذهنتان برای ظهور ایده‌‌های جدید ساخت ebook ایجاد کند.

ایده ۱: تحقیق و پژوهش‌های جدید

ممکن است که در حوزه کاری خود یک نظرسنجی و یا تحقیق جدیدی را انجام داده باشید و از اجرای آن نیز نتایج جالبی را کسب کرده باشید. چنین اقدامی خود می‌تواند یک ایده برای نوشتن کتاب الکترونیکی باشد. شما می‌توانید تحقیق و یافته‌های خود را در قالب یک کتاب الکترونیکی جمع‌آوری کرده در اختیار مخاطبان قرار دهید. شما باید به طور کامل در کتاب توضیح دهید که نظرسنجی و یا آزمایش در ارتباط با چه بوده و چه هدفی را دنبال کرده و در نهایت به چه نتایجی دست پیدا کردید.

 ایده ۲: مطالعه موردی

مطالعه‌های موردی یکی از ایده‌های جالب توجه برای ساخت ebook و یا حتی تولید محتواهای وبلاگی است. مردم معمولاٌ به مطالعه‌ موردی علاقه نشان می‌دهند، چون حس کنجکاوی ذاتی آن‌ها را برطرف می‌کند. مخاطبان با مطالعه‌های موردی به دلیل اینکه روایت واقعی از یک جریان است، ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

مطالعه موردی می‌تواند روند شکل‌گیری و موفقیت کسب و کار شما باشد یا می‌تواند در مورد یکی از همکاران و یا مشتریانی باشد که شما به آن افتخار می‌کنید. تجربه لذت بخش یک مشتری از استفاده از محصولاتتان یک مثال دیری از مطالعه موردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. اگر شما کار خدماتی انجام دهید، برای مثال دفتر وکالت دارید، می‌توانید در مورد یکی پرونده‌های سخت و پیچیده که به موفقیت منجر شده است، یک مطالعه موردی تهیه کنید. در خیلی از کسب و کارها، می‌توان مطالعه‌های موردی انجام شده توسط محققان خارجی را به زبان فارسی ترجمه کرد و ‌آن را در قالب یک کتاب الکترونیکی کم حجم به مخاطبان ارائه نمود.

ایده ۳: راهنمای نسخه آزمایشی یا دمو

این ایده در ساخت ebook، بیش‌تر برای کسب و کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خدمات و محصولات پیچیده‌ای را برای ارائه به مشتریان دارند. هر چقدر که محصولات پیچیدگی بیش‌تری داشته باشد، نیاز مشتریان به دریافت اطلاعات کامل‌تر، بیش‌تر می‌شود.
برای مثال اگر راه‌اندازی و استفاده از محصول شما برای مشتریان سخت است، می‌توانید نحوه استفاده و راه‌اندازی آن را در یک کتاب الکترونیکی گنجانده و به مشتریان ارائه دهید.

ایده ساختن ایبوک
ساخت ebook کار با نرم‌افزار

ایده ۴: Playbook

Playbook سندی است که برای ارائه یک مفهوم جدید که مشتریان با آن مفهوم بیگانه هستند، استفاده می‌‌شود. این سند حاوی نکات و ترفندهای زیادی است که به مشتریان کمک می‌‌‌کند، تا کارها را بهتر انجام دهند. برای مثال یک شرکت فروش نرم‌افزار را در نظر بگیرید، می‌تواند یک Playbook در مورد حفاظت از سیستم‌های شرکت در برابر ویروس‌ها برای متخصصان نرم‌افزاری ایجاد کند. یک کتاب الکترونیکی با این مضمون به متخصصان نرم‌افزاری کمک می‌کند تا در جلوگیری از ویروس‌ها بهتر عمل نمایند.

 ایده ۵: مجموعه پست‌‌های وبلاگ شما

در برخی موارد، بهترین ایده برای ساخت ebook، همان مقالات پرطرفدار سایت شما است که در طی چند ماه اخیر منتشر کرده‌اید. هر مقاله از سایت می‌تواند یک فصل از کتاب الکترونیکی شما باشد. اگر فکر می‌کنید مقالات به هم مرتبطی در سایت خود دارید، می‌توانید از آن‌ها برای ساخت ebook استفاده کنید. پس از ساخت ebook با این ایده، لینک و تبلیغ کتاب را در صفحه فرود قرار دهید و سپس از آن مقالات و پست‌های وبلاگی استفاده شده برای تولید ebook، به صفحه فرود لینک دهید.

حرف آخر

شما در هر کسب و کاری که فعالیت می‌کنید، بدون شک دارای تخصص‌هایی هستید. کتاب الکترونیکی فرصتی است که می‌توانید با آن تخصص خود را به خوبی اشتراک بگذارید. ساخت ebook یا کتاب الکترونیکی‌ یکی از گزینه‌‎های مناسب برای تولید و جذب سرنخ فروش و برندسازی است که می‌توان به جذب مشتریان بیش‌تر و افزایش فروش کمک کند. با استفاده از الگوهای ارائه شده در این مقاله، خواهید توانست به راحتی یک کتاب الکترونیکی مفید و کاربردی برای مخاطبان خود بسازید. فقط کافیست شروع کنید و با نکات ذکر شده، ساخت ebook را استارت بزنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

در صورتی که تمایل دارید ساخت کتاب الکترونیک را با نرم‌افزارهای حرفه‌ای و پیشرفته انجام دهید، می‌توانید از دوره آموزشی زیر استفاده کنید:

دوره ویدئویی آموزش ساخت کتاب الکترونیک با نرم افزارهای Sigil و Calibre: اینجا را کلیک کنید (+).

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.