تبلیغات آنلاین 594 بازدید

باید به شما بگوییم که آینده بازاریابی، بر مبنای موبایل است و در حقیقت، عصر موبایل فرا رسیده است. اگر استراتژی موبایل مارکتینگ را ندانید، از رقبای خود عقب خواهید ماند. کاربران در حال حاضر بیشتر از گذشته درگیر دستگاه‌های تلفن همراهشان هستند و این روند هر روز و در سراسر جهان رو به افزایش است. بنابراین بازاریابی موبایلی یا تبلیغات در موبایل موضوعی است که باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد و با استراتژی‌های درست به کار گرفته شود. با توجه به اهمیت بالای موبایل مارکتینگ در دنیای تجارت امروز، ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا، اطلاعات و نکات مهمی را در مورد آن بیان کردیم. اگر می‌خواهید بدانید بازاریابی موبایلی چیست و انواع آن کدام است و چه کاربرد و مزایایی دارد، مطالعه این مقاله از وبلاگ کاپریلا را از دست ندهید.

فیلم آموزشی موبایل مارکتینگ

دانلود ویدیو

موبایل مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه در مورد موبایل مارکتینگ بیان کنیم، باید بگوییم که این مقوله، در حقیقت هنر بازاریابی کسب و کار شما برای جلب توجه مشتریان و کاربران موبایلی است. بازاریابی از طریق موبایل به مشتری‌های فعلی و مشتریان احتمالی شما، اطلاعات را بدون حساسیت به زمان و مکان ارائه می‌دهد، یعنی در مواقعی که مشتریان و کاربران احتمالی شما، در حال راه رفتن، غذا خوردن، رانندگی و … هستند، از طریق انواع روش‌های موبایل مارکتینگ، در معرض اطلاعات و تبلیغات قرار می‌گیرند. همچنین هر آنچه را که در مورد مجموعه و برند شما لازم دارند، می‌توانند به راحتی به دست آورند. به بیان کامل‌تر، موبایل مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که از طریق کانال‌های مختلف، به دنبال دستیابی به کاربران هدف و مشتریان احتمالی است. این کانال‌ها شامل دستگاه تلفن همراه، ایمیل، پیامک، سایت و شبکه‌های اجتماعی است.

بازاریابی موبایلی فقط ارسال پیامک نیست.

وقتی صحبت از بازاریابی با موبایل می‌شود، منظور این است که دستگاه‌های موبایلی و قابلیت‌های آن را به خاطر بسپارید و از آن برای رشد کسب و کارتان استفاده نمایید. در اینجا منظور ما این است که شما باید بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ، پرداخت کلیکی، سئو سایت، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و هر نوع بازاریابی آنلاین را به کار ببرید. شاید تصور برخی افراد از موبایل مارکتینگ، فقط محدود به بازاریابی پیامکی باشد، اما باید بدانید که با توجه به هوشمند شدن دستگاه‌های تلفن همراه، موبایل مارکتینگ بسیار گسترده‌تر شده است و موارد متعددی را در برمی‌گیرد.

تلفن‌های همراه به طور مداوم در حال رشد هستند و مدل‌های جدید آن‌ها هر روز به بازار عرضه می‌شوند. همین پیشرفت، هر روز به تعداد کاربرانی که از موبایل استفاده می‌کنند، اضافه می‌کند. موبایل مارکتینگ، امکان برقراری ارتباط و تعامل بین هر کسب و کاری را با مخاطب و مشتریانش به خوبی فراهم می‌کند، که این تعامل خود کلید اصلی موفقیت در بازاریابی هر کسب و کاری است.

موبایل مارکتینگ ابزاری قدرتمند بوده که می‌تواند رسانه‌‌های آنلاین و آفلاین را به یکدیگر متصل کند و در کنار رسانه‌های سنتی بکار برود. همین اتصال و امکان استفاده از چندین کانال در کنار یکدیگر، موبایل مارکتینگ را به یک ابزاری قدرتمند تبدیل کرده است که با استراتژی‌های مختلف می‌تواند به کار گرفته شود.

اهمیت موبایل مارکتینگ

چرا تجارت شما به موبایل مارکتینگ نیاز دارد؟

به همان دلیلی که کسب و کار شما به تلفن، کامپیوتر، وای فای نیاز دارد، به موبایل مارکتینگ هم نیاز دارد. یعنی وجود موبایل مارکتینگ تا این اندازه برای هر کسب و کاری ضروری است. در عصر امروز، موبایل زندگی همه ما انسان‌ها را احاطه کرده است. طبق آخرین تحقیقات، ۴۰ درصد از زمان کاربران برای تلفن‌های همراه صرف می‌شود. بنابراین این موضوع نشان از مهم بودن جایگاه موبایل مارکتینگ در تجارت الکترونیک، می‌دهد، به طوری که موبایل مارکتینگ صرفا یک گزینه نبوده، بلکه یک ضرورت به شمار می‌رود.

انواع بازاریابی موبایلی

انواع مختلفی از استراتژی بازاریابی با موبایل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند در هر تجارتی با توجه به نوع فعالیت آن، بودجه و هدفی که دارد، به کار گرفته شود.

انواع تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی مبتنی بر اپلیکیشن

تبلیغات موبایلی مبتنی بر اپلیکیشن، مربوط به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌‌های تلفن همراه است، یعنی تبلیغاتی که در برنامه‌های تلفن همراه میزبانی و اجرا می‌شوند. این تبلیغات می‌تواند تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی و سایر نسخه‌های نمایشی پیشرفته در اپلیکیشن‌ها به شکل‌های مختلف باشد.

در تبلیغات اپلیکیشنی، به دو روش می‌توان با مشتری ارتباط برقرار کرد:

پوش نوتیفیکیشن

در این روش، پیام‌ها و اعلان‌ها از طریق اپلیکیشن‌های موبایل به کاربران نمایش داده می‌شود. برای نمایش تبلیغات، نیاز نیست که کاربر حتما در آن اپلیکیشن حضور داشته باشد و برنامه را باز کرده باشد، زیرا با دانلود اپلیکیشن و اجازه موافقت آن، تبلیغات نوتیفیکیشنی برای کاربر به نمایش در می‌آید. پوش نوتیفیکیشن نیز می‌تواند برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی مختلف با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال نوتیفیکشن‌هایی که اپلیکیشن‌هایی مانند Shareit و … روی گوشی همراه شما نمایش می‌دهند.

نوتیفیکیشن‌های درون برنامه‌ای

منظور از نوتیفیکیشن‌های درون برنامه‌ای، تبلیغاتی است که درون اپلیکیشن‌‌ها و برنامه‌های موبایل به کاربران نمایش داده شود. در این نوع تبلیغات، کاربر باید اپلیکیشن را باز کرده باشد، تا پیام‌هایی که توجه مخاطب را جلب می‌کند، برایش ارسال شود. برای مثال می‌توان تبلیغات در شروع، حین و پایان یک بازی موبایلی را اشاره کرد.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

موبایل مارکتینگ در شبکه‌‌های اجتماعی، می‌تواند تبلیغات پولی و ارگانیک باشد که در شبکه‌های اجتماعی مختلف صورت می‌گیرد. در کشور ما با توجه محبوب‌تر بودن اینستاگرام، بخش اصلی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، به تبلیغات در این پلتفرم بر می‌گردد. تبلیغات اینستاگرامی اگر به درستی و با استراتژی هدفمندی به کار گرفته شود، می‌تواند به خوبی مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و او را از یک مشتری احتمالی به مشتری واقعی تبدیل کند.

بازاربابی موبایل مبتنی بر مکان جغرافیایی

یک حقیقت آشکار در مورد دستگاه‌های موبایل که همه ما می‌دانیم، قابل حمل بودن آن است. یعنی کاربران، موبایل‌های خود را همیشه و در هر مکانی که حضور دارند، با خود می‌برند. از این رو می‌توان بازاریابی موبایلی را بر مبنای مکان جغرافیایی که کاربر در آن قرار دارد، انجام داد. به طور مثال فرض کنید که برخی از کسب و کارها می‌خواهند تبلیغاتشان فقط به کاربرانی نمایش داده شود که در فاصله ۱۰ کیلومتری فروشگاه آن‌ها قرار دارند.

بازاریابی جستجوی موبایلی

همان‌طور که می‌دانید بیشتر مردم، خدمات و محصولات مورد نظر خود را از طریق گوگل سرچ می‌کنند، همین امر موجب شده است که جستجوی گوگلی و بهینه سازی سایت‌ها (سئو) به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در بازاریابی دیجیتال تبدیل شود. اما آیا به این موضوع دقت کردید همین کاربران برای جستجوی‌های گوگلی، بیشتر از دستگاه موبایل خود استفاده می‌کنند، تا از کامپیوتر و رایانه‌های شخصی. بنابراین لازم است که جستجوی گوگلی برای موبایل نیز بهینه شود. ضمن اینکه موتورهای جستجو انواع خاصی از تبلیغات را برای موتورهای جستجو ارائه می‌دهند.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های موبایل مارکتینگ است که همچنان نیز مورد توجه است و توسط بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبلیغات پیام کوتاه، یک روش بازاریابی مستقیم است که به سادگی پیام مد نظر را به مخاطب هدف ارائه می دهد. بازاریابی پیامکی را می‌توان به گروه خاصی از مخاطبان با هدف‌های مختلف ارسال کرد. به طور مثال پیام‌هایی مثل کد تخفیف، اطلاع‌رسانی در مورد شروع یک دوره آموزشی جدید و بسیاری موارد دیگر باشد.

یک استراتژی موثر در بازاریابی پیامکی موبایل، استفاده از منشی پیامکی است. برای مثال در مواردی که از کاربران خواسته می‌شود برای دریافت مشاوره رایگان و یا مشاهده لیست قیمت، عدد ۵ را پیامک کنند. این کار باعث می‌شود که به لیستی از مشتریان احتمالی دسترسی پیدا کرد و این مشتریان احتمالی را با ارسال پیامک‌های هدفمند تحت تاثیر قرار داد و نرخ تبدیل را افزایش داد.

تبلیغات بنری در موبایل
تبلیغات بنری در موبایل

موبایل مارکتینگ از طریق ایمیل

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده بیش از نیمی از کاربران، ایمیل‌های خود را از طریق دستگاه تلفن همراه خود چک می‌کنند. بنابراین کاربران انتظار دارند ایمیل‌ها به خوبی در موبایل ‌آن‌ها نمایش داده شود و به نوعی با صفحه نمایش دستگاه تلفن همراه آن‌ها، سازگار باشد. ایمیل‌های ارسالی به کاربران، باید برای نمایش در موبایل بهینه شده باشد و یک اقدام به عمل جذاب و واضح داشته باشد و با عنوانی وسوسه برانگیز ارسال شود. علاوه بر خود ایمیل، صفحات سایت نیز باید برای نمایش موبایلی بهینه شده باشد (ریسپانسیو باشد)، تا کاربر پس از خواندن و کلیک روی ایمیل‌ها، وارد سایتی با صفحات بهینه شده برای نمایش موبایلی شود.

بارکد QR

QR ها، بارکدهایی هستند که مشتریان می‌توانند آن‌ها را با گوشی موبایل خود اسکن کنند تا پس از اسکن، از شرکت مربوطه پیام‌های تبلیغاتی را دریافت کنند و یا اینکه به سایت آن انتقال داده شده و اطلاعات بیشتری را در مورد آن برند و یا آن محصول دریافت کنند.

۵ نکته مهم برای اجرای موفقیت‌آمیز یک کمپین موبایل مارکتینگ

به منظور اجرای کمپین موبایل مارکتینگ، ما در اینجا به ۵ نکته مهم اما کوتاه اشاره کردیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید نتیجه بهتری گرفته و نرخ بازگشت سرمایه خود را بالا ببرید.

در موبایل مارکتینگ واضح و صریح عمل کنید.

برای انواع تبلیغات موبایل، محتواهای کوتاه، واضح و جذاب را در نظر بگیرید، محتواهایی که در کمتر از چند ثانیه بتواند توجه مخاطب را جلب کرده و پیام مورد نظر را به او انتقال دهد. همچنین تبلیغات شما باید ساده و به دور از شلوغی و پیچیدگی باشد.

تبلیغاتتان برای بازاریابی محلی (Local) بهینه شده باشد.

از هر سه سرچ گوگل، یک جستجو با هدف محلی (پیدا کردن آدرسی در منطقه کاربر) انجام می‌گیرد. بنابراین نباید فراموش کنید که موبایل مارکتینگ را برای جستجوی محلی بهینه کنید. این موضوع برای کسب و کارهایی که به مکان وابستگی دارند، پررنگ‌تر است. به طور مثال رستوران‌ها، مطب پزشکان و مهد کودک‌‌ها را می‌توان بیان کرد.

آموزش موبایل مارکتینگ

مخاطبان هدف خود را مشخص کرده و به آن‌ها توجه کنید.

نوع مخاطبان هدف در موبایل مارکتینگ، مدل تبلیغات شما را مشخص می‌کند. شما باید پرسونای مخاطبان خود را بدانید و از دغدغه‌ها و نیازهای آن آگاهی داشته باشید تا بتوانید در راستای آن بهترین و تاثیرگذارترین نوع تبلیغات موبایل را برایشان به کار ببرید. در حقیقت با توجه به ویژگی‌های مخاطبان خود مثل جنسیت، گروه سنی، تحصیلات، علایق و … انواع تبلیغات موبایلی را به کار ببرید. برای مثال اگر بخش زیادی از مخاطبین هدف شما نوجوان علاقه‌مند به بازی‌های موبایلی هستند، نوتیفیکیشن‌های درون برنامه‌ای و درون بازی، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

آزمایش استراتژی‌های گوناگون در موبایل مارکتینگ بسیار مهم است.

در مورد بازاریابی موبایل، روش‌های متنوع و فضای تست زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را آزمایش کرد و نتایج هر کدام را مورد بررسی قرار داد. برای مثال در مورد بازاریابی موبایلی از طریق ایمیل، می‌توان تست A/B بین دو زمان ارسال ایمیل در صبح و شب انجام داد و در آخر بررسی کرد که ارسال ایمیل هر روز صبح تاثیرگذاری بیشتری دارد، یا اینکه ساعت ۹ تا ۱۰ شب.

نتایج را بررسی کنید.

آزمایش روش‌های گوناگون در موبایل مارکتینگ استراتژی خوبی است، اما به شرطی که آن‌ها را ارزیابی کرده و عواملی که بر روی نتایج مثبت و منفی آن‌ها تاثیرگذار بوده است را شناسایی نموده تا در نهایت بتوان از آن‌ها برای تعیین استراتژی‌های جدید بهره برد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.