تبلیغات آنلاین 645 بازدید

امروزه دیگر تبلیغات آنلاین، شکل‌های مختلفی به خود گرفته و مدل تبلیغ‌هایی مانند پوش نوتیفیکشن (Push Notifications) به عنوان روشی جدید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تبلیغات آنلاین که از نام آن پیداست، با استفاده از نوتیفیکشن یا اعلان خبری، به مخاطب نشان داده می‌شود. اما آیا مخاطب، این نوع تبلیغات را جدی گرفته و از آن بازدید می‌کند؟ نرخ بازدهی این نوع تبلیغ‌ها چگونه است و آیا هزینه‌ای که برای آن می‌شود، به صرفه است؟ در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا به بررسی تبلیغات پوش نوتیفیکیشن بپردازیم. 

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) مدلی از تبلیغات اینترنتی انجام می‌شود و می‌تواند در موبایل یا وبسایت انجام شود. معمولاً پوش نوتیفیکیشن به صورت تصویر و متنی کوتاه با یک گزینه فراخوانی به اقدام به کاربر نمایش داده می‌شود. این نمایش، می‌تواند خودکار برای کاربران نمایش داده شود (در راستای بازاریابی خودکار) و یا به صورت کمپین‌های مقطعی توسط تیم بازاریابی شرکت ارسال شود.

انواع پوش نوتیفیکیش

جالب است بدانید که برای دریافت نوتیفیکشن مو، لازم نیست که اپلیکیشن را اجرا کنید و یا در وبسایت آن شرکت حضور داشته باشید، اگر دسترسی اپ به ارسال نوتیفیکیشن در موبایل را نبسته باشید، هر زمان که نوتیفیکیشنی توسط آنها ارسال شود، در اولین زمان آنلاین شدن شما، به شما نمایش داده می‌شود. همچنین زمانی که در مرورگر خود آنلاین باشید، نوتیفیکیشن دسکتاپ را مشاهده خواهید کرد.

محتوای پیام پوش نوتیفیکیشن، هر چیزی می‌تواند باشد که مخاطب را به سایت یا اپلیکیشن شما دعوت کند. به طور مثال، می‌توان به پیش‌بینی هوای همان روز یا روز بعد اشاره کرد (مثالی برای کسب و کارهای حوزه گردشگری) و یا از دعوت به خرید کالاهایی با تخفیف بالا استفاده کرد که توجه و اقدام مخاطب را جذب کند. این کار باعث ایجاد تعامل بیشتر با مشتری می‌شود که در نهایت، رشد بیشتر نرم افزار و بازدید تبلیغ را در پی خواهد داشت. این نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند به رشد کسب و کارها کمک بسیاری کنند چون با مشتری‌های بالفعل و بالقوه خود ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها دسترسی دارند؛ اما موضوع کسب و کار نیز در جذب مخاطب علاقه مند به پوش نوتیفیکیشن تاثیر بسیاری دارد. 

آشنایی با انواع تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن با استفاده از گوشی موبایل و اپلیکیشن‌ها می‌باشد. در ادامه این مطلب می‌توانید با انواع تبلیغات پوش نوتیفیکیشن آشنا شوید. 

پوش ادز وب

یکی از انواع تبلیغ‌های پوش نوتیفیکیشن، در وبسایت‌ها صورت می‌گیرد. شما وقتی وارد یک سایت می‌شوید، احتمالاً با یک پیام که دارای گزینه‌های اجازه دادن (Allow) یا اجازه ندادن (Deny) مواجه می‌شوید. با فشردن گزینه اجازه دادن (یا متنی متفاوت که توسط آن سایت، طرح شده است)، شما قبول می‌کنید که در هر زمان از طرف آن سایت، به شما نوتیفیکیشن ارسال شود. این اعلان‌ها ممکن است حاوی یک خبر (مثلاً مقاله‌ای جدید) و یا تبلیغ (مثلاً کمپین فروش ویژه) باشد. در صورت کلیک روی تبلیغ، به لینکی که به نوتیفیشکین متصل است، منتقل می‌شوید.

پوش ادز وبسایت

تبلیغات نوتیفیکیشن دسکتاپ

همانطور که از نام این تبلیغ پیداست، بر روی صفحه دسکتاپ نمایش دادن می‌شود و شباهت زیادی با تبلیغات پوش نوتیفیکیشن وبسایت دارد. این نوتیفیکیشن‌ها معمولاً با نصب یک نرم‌افزار بر روی سیستم، برای شما ارسال می‌شود که با حذف آن نرم‌افزار و یا اجازه ندادن ارسال اعلان به نرم‌افزار مورد نظر، می‌توان دریافت اعلان را متوقف کرد.

نوتیفیکیشن دسکتاپ

تبلیغات نوتیفیکیشن در ساعت و مچ‌بندهای هوشمند

تبلیغات بر روی ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند، بسیار کمتر از گذشته شده است و معمولاً برای کسب و کارهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدهی این نوع تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، نسبت به دیگر انواع مدل‌ها کمتر بوده و استفاده کمتری هم از آن می‌شود. 

تبلیغات نوتیفیکیشن موبایل

یکی از رایج‌ترین تبلیغ‌های پوش نوتیفیکیشن، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل است. دلیل پیشرفت این نوع تبلیغ در این دستگاه، رایج بودن تلفن همراه بوده و از آنجاییکه امروز هر شخصی تلفن هوشمند دارد، پس هر شخص، به یک فرصت تبلیغاتی برای کسب و کارها تبدیل شده است. اما اگر در این نوع تبلیغات، نتوانید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید، نرخ موفقیت شما بسیار کاهش خواهد یافت.

تبلیغات نوتیفیکیشن موبایل

مزایای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

هر نوع تبلیغاتی، مزایای خاص خود را دارد و تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به مزایای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن اشاره می‌کنیم: 

افزایش ترافیک

ترافیک جذب شده برای وبسایت از طریق نوتیفیکیشن، معمولاً کیفیت مناسبی دارند. اعلان‌هایی که برای کاربران ارسال می‌شود و کاربرانی وارد صفحه فرود می‌شوند، یک کلیک و یا بازدید از نوتیفیکیشن را برای سایت شما ثبت خواهد کرد. هر چه تعداد مشترکین نوتیفیکیشن شما بیشتر باشد، درصد ترافیک ورودی به سایتتان هم افزایش بیشتری خواهد یافت.

نرخ بازدید و کلیک بالا

پیامی که کمپین‌های پوش نوتیفیکیشن برای کاربران ارسال می‌کنند، به صورت مستقیم بر روی دستگاه آن‌ها نمایش داده می‌شود که نرخ کلیک (CTR) و بازدید را افزایش می‌دهد. همین امر می‌تواند تبلیغات پوش نوتیفیکیشن را نسبت به دیگر تبلیغ‌ها، برتر جلوه دهد. با توجه به اینکه کاربر نیازی به جستجو و صرف زمان برای پیدا کردن برند شما نخواهد داشت، ارتباط شما با مشتری به صورت مستقیم انجام می‌گیرد که باعث شناخت بیشتر برند و تعامل با مشتری می‌شود. 

بهبود نرخ جذب و حفظ مشتری

فرمتی که در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث جذب مشتری بیشتری خواهد شد که با توجه به نتایج به دست آمده توسط آزمایشات محققان بازاریابی، می‌توان از این موضوع برای برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کرد. به دلیل سادگی واکنش کاربر به تبلیغ نوتیفیکیشنی (فقط یک کلیک) و همچنین متن کوتاه و اثربخش آن، می‌توان به افزایش مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم دست یافت.

مزایای پوش نوتیفیکیشن

پیدا کردن مشتریان جدید

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به قدری پیشرفته شده است که می‌تواند با هدفمند کردن نمایش نوتیفیکیشن، مشتریان جدید را جذب کرد. نوتیفیکیشن می‌تواند برخی اطلاعات کاربران نظیر جنسیت، محل زندگی و … را ذخیره کند تا تبلیغاتی مرتبط با همان مشخصات را به کاربر نشان دهد. جالب است بدانید که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن اگر به صورت منظم و هدفمند انجام شود، می‌تواند به مقدار 20 درصد تعامل، بازدهی و پیشرفت در بازاریابی را افزایش دهد. 

امکانات شخصی‌سازی و زمان دریافت پیام توسط کاربر

در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، همه چیز دست خودتان است و می‌توانید پیام را به دلخواه تغییر داده و زمان ارسال را مدیریت کنید. یکی از بهترین مزایای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن این است که می‌توانید میلیون‌ها پیام را در کسری از ثانیه ارسال کند. همچنین مطمئن هستید که پیامتان به دست مخاطب هدف خواهد رسید.

هزینه مقرون به صرفه

هزینه ارسال نوتیفیکیشن نسبت به سایر مدلهای تبلیغات، حتی ایمیل مارکتینگ، بسیار کمتر و به صرفه‌تر است، همین امر باعث می‌شود که نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات نوتیفیکیشنی بالا باشد.

عوامل مهم در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن مانند جاده‌ای نیمه‌کاره است که باید آن را بسازید. هر چه کیفیت استراتژی شما در این نوع تبلیغات بیشتر باشد، جاده‌ای که می‌سازید هموارتر خواهد بود. کسب و کارهایی که قصد ارسال پیام به کاربران را دارند، باید سعی کنند که پیامی باارزش را تولید کرده تا بتوانند مخاطب را جذب کنند. در غیر این صورت کاربر، شما را به عنوان یک اسپم یا مزاحم شناسایی کرده و دیگر به اهمیتی به پیام‌های شما نمی‌دهد. حتی اگر کاربر با نحوه کار این نوع تبلیغات آشنا باشد، ممکن است نوتیفیکیشن دستگاه خود را خاموش کرده و یا اپلیکیشن را از روی گوشی حذف کند.  

معمولاً کاربران به پیام‌هایی که با تحلیل و ارزیابی تهیه و منتشر می‌شوند، واکنش خوبی را نشان داده و آن‌ها را باز می‌کنند. این نوع پیام‌ها نرخ بازدهی بیشتر را دارند اما باید محتوایی جذاب و تیتر خوبی داشته باشند. همچنین پیام‌های دارای محتوای تاثیرگذار و متقاعدکننده نیز بر بازدید مخاطب تاثیر دارد. در ادامه عواملی را به شما می‌گوییم که در موفقیت کمپین پوش نوتیفیکیشین تاثیرگذار هستند. 

اهداف خود را تعیین کنید.

همه‌ی ما می‌دانیم که برای شروع هر کاری باید یک هدف داشته باشیم که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم. در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نیز این موضوع صدق می‌کند. در ابتدا باید یک هدف برای پوش ادز داشته باشید. داشتن هدف باعث می‌شود که شما بدانید به چه منابعی نیاز دارید، چه محتوایی را برای چه موضوعی طراحی کنید، چه زمانی نوتیفیکیشن را ارسال کنید و … تا درنهایت، این برنامه‌ریزی‌ها به افزایش اثربخشی نتیجه پوش نوتیفیکیشن منجر شود.

نباید از نوتیفیکیشن به عنوان ابزاری برای کشاندن کاربر به سایت یا اپلیکیشن استفاده کنید تا باعث مزاحمت کاربر شود. همچنین باید از بهترین سوژه‌ها برای نوتیفیکیشن استفاده کنید، مثلاً اگر مجله خبری هستید، جذاب‌ترین مقاله را با نوتیفیکیشن تبلیغ کنید، اگر فروشگاه تجارت الکترونیکی هستید، پرتخفیف‌ترین محصولات و کمپین‌های بازاریابی خود را اعلام کنید.

مخاطب خود را بشناسید.

در ابتدا باید بدانید که تبلیغاتی که انجام می‌دهید، برای بسیاری از مخاطبان خوشایند نخواهد بود و آن‌ها به پیام توجهی نداشته و یا اشتراک خود را از دریافت نوتیفیکیشن شما لغو می‌کنند. اما در شناخت مخاطب نوتیفیکیشن خود باید مواردی مانند کشور، شهر، سیستم عامل مورد استفاده، جنسیت، مدل موبایل، سرویس‌دهنده موبایل، سن و موارد دیگر که در پرسونای مشتریان شما درج شده را شناسایی کنید تا تبلیغاتی با محتوای مفید برای هر کاربر را به دستش برسانید.

در محتوا، خلاقیت داشته باشید.

خلاقیت یکی از مهم‌ترین عواملی است که در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نرخ بازدید و کلیک به آن بستگی زیادی دارد. باید پیام‌هایی را با نوتیفیکیشن ارسال کنید که از اصول تبلیغ‌نویسی (کپی‌رایتینگ) بهره برده و از تصویری جذاب هم استفاده کند. همچنین رعایت اصول نوشتن فراخوانی به اقدام هم بسیار مهم است و می‌توانید با خلاقیت بیشتر، توجه به نوتیفیکیشن و نرخ کلیک آن را افزایش دهید.

تعداد نوتیفیکیشن‌ها را مدیریت کنید.

همانطور که می‌دانید تکرار زیاد هر چیز، بعد از مدت کوتاهی باعث آزرده شدن و دلزدگی از آن خاطر می‌شود، بنابراین شما نیز باید حواستان باشد که در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و ارسال اعلان به کاربران خود، زیاده‌روی نکنید. در صورت رخ دادن این اتفاق، شما شاهد کمتر شدن دریافت‌کننده‌های پیام و کاهش چشمگیر نرخ کلیک و بازدید خواهید شد. برای افزایش بازدهی و نرخ کلیک با استفاده از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، کافی است مدیریت زمان برای ارسال پیام به کاربران را در نظر داشته باشید. این زمان، هم از نظر ساعت مناسب در روزاست و هم از نظر تعداد نوتیفیکیشن در روز، هفته یا ماه (البته تعیین ساعت مناسب ارسال، تصمیمی نسبی است چون مشاهده نوتیفیکیشن توسط کاربر، به زمان آنلاین شدن کاربر هم بستگی دارد).

اصول کمپین پوش نوتیفیکیشن

آماده ارسال شوید.

بعد از اینکه هدف کمپین نوتیفیکیشنی خود را تعیین کردید، مخاطب خود را شناختید و محتوای مناسبی را برای تبلیغ انتخاب کردید، نوبت به عملی کردن تبلیغات می‌رسد که نیاز به هزینه و ابزار دارد. شما می‌توانید از سرویس‌های ارائه‌دهنده تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و یا ابزارهای فنی ارسال نوتیفیکیشن استفاده کنید تا سیستم خبرنامه نوتیفیکیشنی سایتتان فعال شده و از آنها برای ارسال انواع نوتیفیکیشن استفاده کنید.

کمپین خود را ارزیابی کنید.

تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI) کمپین، با توجه به اهداف کسب و کار و نوع تبلیغ صورت می‌گیرد. این معیارها مشخص می‌کند که آیا کمپین شما عملکرد موفقی داشته و یا با شکست روبه رو شده است. از مهم‌ترین معیارهایی که در نرخ موفقیت یک کمپین وجود دارد، می‌توان نرخ کلیک و نرخ تبدیل است که موفقیت نوتیفیکیشن را نشان می‌دهد. همچنین معیارهایی مانند میزان نمایش موفق نوتیفیکیشن، نرخ تعامل، میزان درآمد، مدت زمان حضور در سایت، نرخ پرش، نرخ لغو اشتراک و … هم با توجه به نوع کسب و کار شما مهم هستند.

ویژگی‌هایی مهم تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

هر هدفی که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید، به رعایت اصول و دارا بودن ویژگی‌های لازم نیاز دارد تا راه رسیدن به هدف را هموارتر کند. یک تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نیز باید ویژگی‌های لازم را داشته باشد تا بر روی مخاطب تاثیر بهتر و بیشتری بگذارد. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌هایی را که یک کمپین تبلیغات پوش نوتیفیکیشن باید داشته باشید را به شما می‌گوییم:

  • پیام باید انرژی‌بخش، مثبت و جذاب باشد تا کاربر حس خوب گرفته و ترغیب به کلیک شود.
  • محتوای تبلیغ باید ارزشی برای مشتری داشته باشد.
  • کاربر را به انجام دادن کار خاصی هدایت کند و حس کنجکاوی آن را برانگیزید.
  • به کاربر درباره موضوعی که به آن علاقه دارد یا مرتبط به او است، اطلاع‌رسانی کنید.
  • به کاربر انگیزه اتمام کاری که آن را نیمه‌کاره رها کرده است را بدهید (مثلاً بگویید ایمیل خود را هنوز تایید نکرده‌اید).
  • در ساعات مناسب در روز ارسال کنید.
  • به کاربر حق انتخاب بدهید که چه نوع نوتیفیکیشن‌هایی از شما دریافت کند.
  • امکان لغو اشتراک نوتیفیکیشن را برای کاربر ارائه دهید.
  • از روش‌های آزمایشی مانند تست A/B استفاده کنید تا بهترین حالت ارسال نوتیفیکیشن را بشناسید.
  • کاربر را مجبور به عضویت در خبرنامه نوتیفیکیشنی خود نکنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از آکادمی کاپریلا با شما کاربران گرامی همراه بودیم و تبلیغات پوش نوتیفیکیشن را بررسی کردیم. اگر شما نیز کسب و کاری دارید که می‌خواهید آن را توسعه دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن هم استفاده کنید تا به رشد کسب و کارتان کمک کند. هزینه این نوع تبلیغات نسبت به نرخ بازدهی و هزینه مدل‌های تبلیغ‌های دیگر، بسیار به صرفه است و وقت و انرژی کمی از تیم شما می‌گیرد. به ما بگویید که شما از کدام مدل تبلیغات نوتیفیکیشن برای توسعه کسب و کار خود استفاده کردید و یا قصد دارید از کدامیک از آن‌ها استفاده کنید؟ 

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.