سئو 782 بازدید

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از روش‌ها، تاکتیک‌ها و ابزارها است. یکی از فاکتورهای سنجش میزان موفقیت سئو در بلندمدت، بررسی اعتبار دامنه یا قدرت دامنه سایت است که خود، از عملکرد ما در سایر فاکتورهای سئو به دست می‌آید. در این مقاله، به زبان ساده و کاربردی به بررسی قدرت دامنه (Domain Authority) پرداختیم و پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه کاپریلا باشید.

قدرت دامنه یا اعتبار دامنه چیست؟

قدرت دامنه (DA) که می‌توان به اعتبار دامنه هم معنی شود، امتیاز رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور‌های جستجو است که توسط وبسایت Moz.com ایجاد شده است. این شاخص، پیش‌بینی می‌کند یک وب‌سایت احتمالاً در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP)  چه رتبه‌ای خواهد داشت. امتیاز اعتبار دامنه از 1 تا 100 متغیر است و امتیازات بالاتر به قدرت بیشتر دامنه مربوط می‌شود.

قدرت دامنه از طریق تخمین فاکتورهای متعددی از قبیل دامنه­‌های لینک‌دهنده به سایت شما و تعداد کل لینک‌ها محاسبه می‌شود. این امتیاز در گذر زمان و در هنگام مقایسه وب‌سایت‌ها یا ردیابی “قدرت رتبه‌بندی” وب‌سایت قابل استفاده است.

اعتبار دامنه، معیار یا استانداردی جهت استفاده گوگل در تعیین رتبه‌ سئو نیست و تاثیری بر نتایج گوگل ندارد.

از آنجا که اعتبار دامنه، مبتنی بر محاسبات یادگیری ماشین (Machine Learning) است، امتیاز سایت شما معمولاً دچار نوسان می‌­شود زیرا نقاط داده (data points) بیشتر، کمتر یا متفاوتی در محاسبات استفاده می‌­شود. برای مثال، اگر سایت اینستاگرام صد میلیون لینک جدید بدست آورد، PA و DA همه سایت‌ها نسبت به اینستاگرام کاهش می یابد. به همین دلیل، به خاطر داشته باشید که شما همیشه باید از اعتبار دامنه به عنوان معیار سنجش نسبی برای مقایسه عملکرد ‌لینک‌سازی سایت­های دیگر با سایت خود استفاده کنید.

در وبسایت Moz، با مقیاس لگاریتمی 100 امتیازی به اعتبار دامنه امتیاز داده می‌شود. به این ترتیب، بالا بردن امتیاز قدرت دامنه از 20 به 30 آسان‌تر از بالا بردن آن از 70 به 80 است.

قدرت دامنه در مقایسه با قدرت صفحه

در حالیکه اعتبار دامنه، قدرت کل دامنه‌ (صفحه اصلی و تمام صفحات داخلی) را می‌سنجد، اعتبار صفحه (Page Authority)، قدرت هر صفحه را جداگانه حساب می‌کند. اعتبار صفحه برای بررسی قدرت صفحات خاصی که از نظر سئو برای ما مهم و کلیدی هستند مناسب است. در آینده مقاله‌ای در مورد قدرت صفحه منتشر خواهیم کرد.

قدرت دامنه و سئو

همانطور که گفته شد، قدرت دامنه توسط وبسایت Moz ارائه شده و ارتباطی به الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج خود ندارد. در واقع، قدرت دامنه جز فاکتورهای سئو به حساب نمی‌آید اما به نوعی، بیانگر کیفیت تلاش‌های ما برای بهبود سئو می‌باشد. با بهبود سئوی وبسایت ما، احتمال بهبود قدرت دامنه ما نیز وجود خواهد داشت چون فاکتورهای موثر در افزایش قدرت دامنه، در بهبود سئو هم موثر هستند.

باید در نظر داشت که قدرت دامنه بالا، تضمینی برای سئوی بهتر و رتبه اول گوگل نیست. گوگل، فاکتورهای بسیار زیادی را برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد و فاکتورهای مرتبط با دامنه، تنها بخشی از آنها است. به عبارت دیگر، ممکن است یک سایت، اعتبار دامنه پایینی داشته باشد (یعنی نمره دامنه در بخشی از فاکتورهای گوگل پایین است) اما در سایر بخش‌ها و فاکتورهای سئو، نمره بالایی از گوگل گرفته و به همین دلیل، بالاتر از سایت‌های بزرگ و دامنه‌های قدرتمند قرار می‌گیرد.

قدرت دامنه و سئو

بررسی قدرت دامنه

شما می‌توانید با استفاده از سه روش ساده و رایگان، اعتبار دامنه خود و یا رقیبان خود را بررسی کنید:

  • استفاده از افزونه وبسایت Moz برای مرورگر گوگل کروم: MoᴢBar
  • استفاده از وبسایت Moz در بخش Moᴢ Link Explorer
  • استفاده از بخش SERP Analysis Keyword Explorer در وبسایت Moz: اینجا

البته وبسایت Moz استفاده از سیستم بررسی قدرت دامنه را نیز در نسخه‌های پولی خود به سایر سایت‌ها واگذار می‌کند و می‌توانید در بسیاری از سایت‌های دیگر نیز اعتبار دامنه خود را بررسی و مشاهده کنید. به عنوان مثال، تصویر زیر قدرت دامنه وبسایت فرادرس را نشان می‌دهد که در Moᴢ Link Explorer انجام شده است.

مثال اعتبار دامنه

  • Linking Domains: تعداد دامنه‌هایی که به دامنه faradars.com لینک داده‌اند.
  • Inbound Links:تعداد کل لینک‌هایی که از دامنه‌های مختلف به فرادرس لینک شده است.
  • Ranking Keywords: تعداد کلمات کلیدی دامنه که جز 50 جایگاه برتر گوگل قرار دارد (این شاخص برای کلمات کلیدی انگلیسی کاربرد دارد).

اعتبار دامنه خوب چقدر است؟

به طور کلی، سایت‌های دارای تعداد زیاد ‌بک‌لینک (Backlink: لینک‌هایی که از سایر سایتها، به سایت ما داده می‌شود) و بک‌لینک‌های با کیفیت بالا (مانند ویکی‌پدیا یا سایر سایتهای با ترافیک و عمر بالا) در راس محاسبه اعتبار دامنه قرار دارند. درحالیکه کسب و کارهای کوچکتر و وب‌سایت‌هایی با بک‌لینک‌های کمتر، امتیاز DA خیلی کمتری دارند. وب‌سایت‌های تازه‌تاسیس همیشه با امتیاز قدرت دامنه یک (کمترین مقدار) شروع می‌کنند.

از آنجایی‌که قدرت دامنه، پیش‌بینی‌کننده رتبه‌بندی سئو وب­سایت باشد، داشتن امتیاز DA خیلی بالا نباید تنها هدف شما باشد. به امتیازهای قدرت دامنه سایت‌هایی که با آنها، مستقیماً در سئو رقابت می‌کنید، نگاه کنید و تلاش کنید امتیاز بیشتری از رقبایتان داشته باشید. این امتیاز هنگام جستجو و مشخص کردن اینکه کدام سایت‌ها، بک‌لینک‌های قدرتمندتر/مهم‌تری نسبت به بقیه دارند به عنوان مقیاس رقابتی عمل می‌­کند. از آنجاکه این امتیاز یک ابزار رقابتی است، لزوماً امتیاز اعتبار دامنه “خوب” یا “بد” وجود ندارد.

افزایش قدرت دامنه

اثرگذاری مستقیم بر اعتبار دامنه کار دشواری است. این اثرگذاری، معمولاً از طریق ایجاد حجم زیادی از بک‌لینک و لینک سازی و نیز سنجه‌های دیگری انجام می­‌شود که بر امتیاز اعتبار دامنه تاثیر دارند. این مقیاس، تقریب می‌زند که یک سایت خاص چقدر در نتایج جستجوی گوگل، رقابتی است. از آنجایی که گوگل، فاکتورهای فراوانی را برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد، مقیاسی که سعی می‌کند نتایج گوگل را محاسبه و پیش‌بینی کند، می‌بایست فاکتورهای بسیاری را شامل شود.

بهترین راه برای تاثیرگذاری بر معیار قدرت دامنه، ارتقا دادن سئو کل سایتتان است. بخصوص باید با کسب لینک‌های بیشتری از سایر سایت‌های معتبر، روی لینک‌سازی خود تمرکز کنید.

افزایش قدرت دامنه

علت تغییر قدرت دامنه

از آنجایی که اعتبار دامنه (و در این رابطه، اعتبار صفحه) از چندین معیار و محاسبات مختلف تشکیل شده، اشاره دقیق به علت تغییر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. چنانچه امتیاز شما بالا یا پایین می‌رود، فاکتورهای تاثیرگذار بالقوه زیادی از جمله موارد زیر برای آن وجود دارد:

  • رشد آمار لینک‌ها به سایت شما که هنوز در فهرست‌بندی‌های سایت Moz ثبت نشده است.
  • سایت‌های دارای بالاترین اعتبار، رشد لینک قابل توجهی را تجربه می‌کنند که فرایند امتیازدهی سایر سایت‌ها را منحرف می‌سازد.
  • شما از جاهایی لینک‌هایی کسب کرده‌اید که در رتبه‌بندی نتایج گوگل حساب نمی‌شوند.
  • سایت Moz، دامنه‌هایی که از آن لینک گرفته‌اید را کمتر یا بیشتر از آماری که قبلاً داشتید پیمایش (Crawl) و ثبت (Index) می‌کند.
  • اعتبار دامنه شما در قسمت انتهایی طیف امتیاز قرار دارد و بیشتر تحت تاثیر نوسان امتیازدهی قرار می‌گیرد.

نکته کلیدی جهت شناخت نوسانات اعتبار دامنه و صفحه این است که این مقیاس‌ها به تنهایی و به طور مستقل وجود ندارند، آنها به فاکتورهای مثبت و منفی زیادی بستگی دارند به طوری‌که حتی اگر سایت خاصی، SEO خود را ارتقا دهد؛ امتیاز اعتبارش همواره آن را منعکس نمی‌کند. یک مثال خوب به درک نحوه عملکرد بهترین رتبه‌ها کمک می‌کند:

اگر کشور سنگاپور، بهترین کیفیت هوایی را در سال 2020 داشته باشد و آن در 2021 نیز بهبود دهد، آیا تضمینی هست که در باز هم در رتبه اول کیفیت هوایی بماند؟ چه می‌شود اگر دانمارک نیز کیفیت هوایی‌اش را بهبود دهد یا نیوزیلند (که گفته شده از رتبه‌بندی کنار رفته بود) به سیستم امتیازدهی کیفیت هوا بازگردد؟ شاید کشورهای رتبه 2 تا 10 کیفیت هوایی، همگی بهبود قابل توجهی داشته باشند و سنگاپور در سال جدید به رتبه یازدهم سقوط کند، گرچه به لحاظ فنی، کیفیت هوایش بهتر شده است. از آنجا که فاکتورهای بسیار زیادی در کیفیت هوای کشورها نقش دارند، رتبه سنگاپور علی‌رغم هر اقدام (یا عدم اقدام) از طرف دیگر کشورها تغییر می‌کند.

قدرت دامنه (و قدرت صفحه) نیز به شکل مشابهی عمل می‌کنند. از آنجا که آنها در سیستم 100 امتیازی، مقیاس‌بندی می‌شوند، پس از هر به‌روزرسانی سیستم، محاسبات مجدد برای تمام سایتها در نظر گرفته می‌شود. ماهیت سیستم مقیاس‌دهی نسبی اینگونه است که حتی با تلاش‌های بیشتر و بهبود آمارها و شاخص‌ها، ممکن است با کاهش قدرت دامنه مواجه شویم. بدین شکل، مهم است که ما یکبار دیگر تاکید کنیم امتیاز اعتبار دامنه در بهترین حالت، به عنوان مقیاسی رقابتی به جای یک شاخص مستقل در نظر گرفته می‌شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها