سئو 392 بازدید

اگر به دنیای سئو علاقه‌مند هستید، آشنایی با اصطلاحات آن، به پیشرفت شما کمک زیادی می‌کند. هر اصطلاح، از مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، تاکتیک‌ها، ابزارها و فاکتورها تشکیل شده که می‌تواند بر سئوی سایت شما تاثیر مثبت بگذارد. یکی از این اصطلاحات، قدرت صفحه یا اعتبار صفحه (Page Authority) نام دارد. این اصطلاح که گاهاً به صورت «پیج آتوریتی» هم شنیده می‌شود، یکی دیگر از ابداعات وبسایت MOZ می‌باشد. تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا را مطالعه کنید تا دانش سئوی خود را افزایش دهید.

قدرت صفحه (Page Authority) چیست؟

پیج آتوریتی (Page Authority) به اختصار (PA)، امتیاز‌ی است که توسط سایت Moz توسعه داده شده و پیش‌بینی می‌کند هر صفحه از وبسایت شما، در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو (SERP) چه رتبه‌ای (Rank) به‌دست می‌آورد. دامنه محدوده امتیاز هر صفحه از یک تا صد متغیر است و امتیازات بالاتر مربوط به توانایی بیشتر در کسب رتبه بهتر در سئو است. در نظر داشته باشید که این پیش‌بینی رتبه، فقط مخصوص همان صفحه است و نه سایر صفحات وبسایت.

قدرت صفحه بر اساس داده‌های ثبت‌شده سایت ما در گوگل و ده‌ها فاکتور دیگر محاسبه می‌شود؛ فاکتورهایی مانند قدرت دامنه (Domain Authority) که از مدل یادگیری ماشین (machine learning) برای شناسایی الگوریتمی استفاده می‌کند، یعنی الگوریتمی که با رتبه‌بندی هزاران صفحه‌ای که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند و وبسایت Moz، جایگاه آن صفحات را نیز با کمک PA پیش‌بینی کرده است، بیشترین همبستگی را دارد، شناسایی و انتخاب می‌شود. سپس با استفاده از آن الگوریتم، امتیاز قدرت صفحه را تولید می‌کند.

تعریف فنی اعتبار صفحه چیست؟

اعتبار صفحه به همان روش اعتبار دامنه محاسبه می‌شود، ولی فقط برای یک صفحه به طور جداگانه (و نه کل سایت). پیج آتوریتی بر اساس داده‌های موجود در پایگاه‌داده صفحات فهرست‌شده در Moz، تعداد لینک­‌ها و ده‌ها فاکتور دیگر (در کل بیش از 40 مورد) محاسبه می‌شود. نکته مهم این است که عناصر خاص صفحه مانند استفاده از کلمات کلیدی یا بهینه‌سازی محتوا را در نظر نمی‌گیرد.

قدرت صفحه مانند قدرت دامنه، با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشین محاسبه می‌شود. بنابراین با تغییر داده‌ها در الگوریتم دچار نوسان خواهد شد. به همین علت، بهتر است از قدرت صفحه به عنوان یک معیار نسبی برای مقایسه در برابر صفحات دیگر سایت خود و یا سایت رقبا استفاده کنید، به جای آنکه از آن به عنوان یک مقدار قطعی “امتیازدهی” برای رتبه‌بندی یک صفحه استفاده کنید.

اعتبار صفحه چگونه امتیاز می‌گیرد؟

وبسایت Moz به قدرت صفحه در یک مقیاس لگاریتمی 100 درجه‌­ای امتیاز می‌دهد؛ بنابراین، رشد امتیاز صفحه شما از 20 به 30 به طور قابل توجهی آسان‌تر از رشد از امتیاز 70 به 80 است. Moz دائماً الگوریتم مورد استفاده برای محاسبه اعتبار صفحه را آپدیت می‌کند، بنابراین ممکن است هر از چند گاهی در امتیاز صفحات خود، نوسان امتیاز مشاهده کنید.

قدرت صفحه “خوب” چقدر است؟

به دلیل نحوه محاسبه قدرت صفحه، بهتر است این شاخص، هنگام تحقیق در نتایج گوگل و صفحات دارای قدرت و لینک­‌های بهتر سایر وبسایت‌‎ها، به‌عنوان یک معیار مقایسه‌ای (به جای یک امتیاز مطلق) مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این شاخص، یک معیار مقایسه‌ای بوده و لزوماً امتیاز پیج آتوریتی “خوب” یا “بد” وجود ندارد.

قدرت صفحه در مقایسه با قدرت دامنه

اعتبار صفحه، قدرت رتبه‌بندی یک صفحه در گوگل را اندازه‌گیری می‌کند، اما اعتبار دامنه (DA)، قدرت کل دامنه‌ (تمام صفحات وبسایت) را اندازه‌گیری می‌کند. با این حال، این معیارها با یک روش­‌شناسی مشابه محاسبه می‌شوند. بنابراین از بسیاری جهات، بیشتر شبیه به هم هستند تا متفاوت، فقط آنچه را که اندازه‌گیری می‌کنند متفاوت است.‌

به مثال زیر توجه کنید. تصویر اول، امتیازهای مربوط به کل دامنه وبسایت فرادرس می‌باشد که قدرت دامنه آن 23 محاسبه شده‌است. اما در تصویر دوم، آنالیز صفحه اصلی فرادرس انجام شده که قدرت صفحه اصلی این سایت، 48 و بیشتر از قدرت دامنه است.

اعتبار صفحه در مقایسه با اعتبار دامنه
اعتبار صفحه در مقایسه با اعتبار دامنه سایت فرادرس

اعتبار صفحه را چگونه مشاهده کنم؟

مشاهده امتیاز پیج آتوریتی در ده‌ها سایت بازاریابی آنلاین و سئو در سراسر وب گنجانده شده که با یک جستجوی ساده در گوگل (عبارت page authority checker را جستجو کنید) می‌توانید به رایگان، اعتبار صفحات سایت خود و یا سایت رقیبان را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در وبسایت  Moz، اعتبار صفحه را در بخش‌های مختلف مانند Link Explorer ،MozBar، نوار ابزار SEO رایگان Moz یا در بخش SERP Analysis of Keyword Explorer چک کنید.

قدرت صفحه را چگونه افزایش دهم؟

قدرت صفحه به مانند اعتبار دامنه یک امتیاز کلی‌نگر است و تحت تاثیر قرار دادن آن کار سختی است. این مسئله به این دلیل است که مجموعه‌ای از معیارها در محاسبه آن استفاده شده و هر یک، در امتیاز نهایی تأثیر دارند. این وابستگی چند عاملی، عمدی است زیرا گوگل فاکتورهای زیادی را در رتبه‌بندی یک صفحه در نظر می‌گیرد، در نتیجه، معیاری که اعتبار صفحه سعی در محاسبه آن دارد نیز باید فاکتورهای زیادی را در خود داشته باشد. بهترین راه تحت تاثیر قرار دادن اعتبار و آتوریتی یک صفحه، لینک سازی برای آن صفحه است. این کار می‌تواند با دریافت لینک از صفحات با اعتبار بالا در سایر سایت‌ها انجام شود. برای درک بهتر، می‌توان گفت که هر لینک به صفحه، به‌عنوان یک “رأی اعتماد” برای اعتبار صفحه شما محسوب می‌شود.

یک سوال، اعتبار صفحه اصلی سایت شما چند است؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها