تبلیغات آنلاین 576 بازدید

وقتی بحث خرید تبلیغات آنلاین برای کسب و کار پیش می‌آید محبوب‌ترین مدل‌های قیمت‌گذاری CPM و CPC هستند. ما زیاد این سؤال را می‌شنویم که «باید از کدام مدل استفاده کنیم؟». قبل از پاسخ به آن بیایید تعریف کنیم که هر یک از این مدل‌های هزینه‌ای در تبلیغات آنلاین چه معنایی دارند. اگر می‌خواهید بدانید تفاوت بین این دو مدل قیمت‌گذاری چیست این مقاله آکادمی کاپریلا برای شما است.

CPC و CPM چیست؟

CPC مخفف پرداخت هزینه به ازای هر کلیک یا Cost Per Click است. در این مدل قیمت‌گذاری، هر دفعه که مخاطب روی آگهی‌تان کلیک می‌کند هزینه مشخصی پرداخت می‌کنید. برای مثال، اگر در شبکه‌های تبلیغات کلیکی ایرانی، قیمت هر کلیک را 350 تومان انتخاب کنید و در طول مدت فعال بودن کمپین تبلیغاتی، 1000 کلیک روی تبلیغات شما انجام شود، در مجموع 350.000 تومان به شبکه تبلیغاتی پرداخت خواهید کرد.

CPM مخفف هزینه به ازای هر 1000 نمایش (Impression) یا Cost Per Mille است. با این مدل، مقدار مشخصی را به شبکه می‌پردازید تا 1000 بار آگهی‌تان را به مخاطبان نشان دهد. اینکه افراد برای ورود به آگهی کلیک کنند یا نه، تفاوتی در میزان پرداختی شما ایجاد نمی‌کند.

تفاوت CPC و CPM چیست؟

CPC یا CPM؟ کدام را انتخاب کنیم؟

هر مدل قیمت‌گذاری نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. با توجه به این که بازاریابی را برای چه محصول، خدمت یا هدفی انجام دهید، یکی از این مدل‌های قیمت‌گذاری ممکن است برای شما بهتر باشد. در ادامه، چند مورد از دلایلی که ممکن است یکی از این دو را انتخاب کنید آورده شده است:

معایب و مزایای CPC

در مدل CPC فقط هزینه تبلیغاتی را پرداخت می‌کنید که مردم روی آن کلیک می‌کنند. مهم نیست آگهی شما چند بار دیده شده باشد، اگر بر روی آن کلیک نکنند هزینه‌اش را پرداخت نمی‌کنید. این یک نقطه قوت است چون پول تبلیغاتی را نمی‌دهید که ممکن است باعث فروش شما نشود. به همین خاطر پیشنهادمان این است که چه برای کسب بازدید از وبسایت و چه برای فروش، از CPC استفاده کنید تا نرخ تبدیل کاربر به مشتری بیشتر شود. به عبارت دیگر، وقتی برای تحقق هدف تبلیغاتتان نیاز دارید مخاطبان را به سایت خود بکشانید (صفحه اصلی یا صفحه فرود کمپین)، CPC راهکار مناسب‌تری است.

نقطه ضعف اصلی این مدل این است که اگر زیاد به آگهی‌تان توجه نشود (تبلیغ شما جذاب نباشد یا برای جامعه هدف نامناسبی نمایش داده شود) ممکن است از چرخه شبکه تبلیغات خارج شود و افراد کمتری آن را ببینند. اگر افراد روی آگهی‌تان کلیک نکنند شبکه‌ها آگهی‌تان را نمایش نمی‌دهند چون پولی در ازای کلیک دریافت نمی‌کنند. همچنین هر چه نرخ کلیک کمتر باشد، معمولاً رقم بیشتری برای هر کلیک پرداخت می‌کنید و برعکس.

معایب و مزایای CPM

مدل CPM تضمین می‌کند که حداقل تعداد خاصی از افراد آگهی شما را خواهند دید. به همین خاطر است که بهترین کاربرد تبلیغات CPM برای افزایش آگاهی از برند و برندسازی است.

نکته منفی CPM این است که اگر هزاران نفر تبلیغات شما را ببینند اما تعداد اندکی روی آن کلیک کنند ممکن است حس کنید پولتان را بیهوده خرج کرده‌اید. شبکه‌ها می‌توانند با کمک ابزارهایی مطمئن شوند که این تبلیغات به مخاطبین علاقمند نمایش داده می‌شود تا نرخ کلیک را افزایش دهند؛ مخاطبینی که ممکن است محصول شما برایشان جالب باشد و در نتیجه مشکل عدم توجه مشتریان جبران می‌شود.

شاید نکته منفی دیگر CPM را در این دانست که نتوان به خوبی ِ CPC که در آن می‌توان تعداد کلیک‌ها (عامل پرداخت هزینه) را رصد کرد، نتوان تعداد و بازدهی کلی نمایش‌های CPM را رصد کرد، مگر آنکه کسی روی تبلیغ کلیک کند و سپس وارد فاز تحلیل و رصد ترافیک بشویم.

CPC یا CPM؟ کدام بهتر است؟

تشخیص مدل مناسب به اهداف کمپین بازاریابی شما بستگی دارد. اگر کسب و کارتان آنلاین است و فروش محصولاتش به کلیک افراد روی وبسایت‌تان وابسته است، CPC گزینه خوبی است. اگر چیزی که می‌فروشید گران نیست یا احتمال دارد که مردم از روی هوس آنی خریداری‌اش کنند، CPC به شما امکان می‌دهد تنها پول تبلیغاتی را بدهید که ترافیک مستقیم را برای سایت‌تان به دنبال دارند.

با این حال اگر محصولی که می‌فروشید ماشین‌آلات صنعتی چندین میلیون تومانی یا حتی خبر بزرگی در راستای اهداف برندینگ شرکت شما است، ترافیک مستقیم به اندازه افزایش اطلاع مردم از برندتان مهم نیست. با CPM تضمین می‌شود که آگهی‌هایتان به مخاطبین نشان داده شود (اطلاع‌رسانی گسترده) چون به طور ویژه برای تعداد نمایش‌ها پول پرداخت می‌کنید و نمایش‌ها تضمین‌کننده دیده شدن تبلیغ شما است (برای آشنایی با سایر معیارهای کلیدی در تبلیغات آنلاین، مقاله CPL و CPA در تبلیغات آنلاین چیست؟ را مطالعه کنید).

 

شما از کدام‌یک از تبلیغات CPC و CPM نتیجه بهتری گرفته‌اید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها