سئو 434 بازدید

وقتی می‌خواهید وبسایت خود را برای گوگل، بهینه کنید و سئو انجام دهید، پیش از شروع کار باید بدانید که وبسایت را برای چه کلمه یا کلمات کلیدی سئو کنید. این کلمات، نیازها و خواسته‌های مخاطبان و مشتریان هدف شما هستند که در گوگل، جستجو می‌شوند. پس آگاهی از تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) یا در ترجمه‌ای دیگر، پژوهش کلمات کلیدی برای شناسایی آنچه مخاطبان شما می‌خواهند و در گوگل به دنبال آن می‌گردند، گام مهم و کلیدی در سئو می‌باشد. این مقاله از آکادمی کاپریلا به شما کمک می‌کند تا به تحقیق کلمات کلیدی مسلط شوید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه اهمیتی دارد؟

قدرت تحقیق کلمات کلیدی در شناخت بهتر بازار هدف شما و چگونگی جستجوی آنها برای محتوا، خدمات و یا محصولات شما نهفته است. تحقیق کلمات کلیدی اطلاعات جستجوی کلمات هدف را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند در پاسخ دادن به سوالاتی مانند:

  • افراد به دنبال چه هستند؟
  • چند نفر به دنبال آن هستند؟
  • آنها این اطلاعات را در چه فرمتی می‌خواهند؟

به شما کمک کنند.

بعد از آنکه مشخص شد که چه کلماتی جستجو می‌شود، باید با بررسی میزان جستجو و سایر اطلاعات مرتبط با کلمات که در ادامه مقاله گفته خواهد شد، آنها را اولویت‌بندی کنیم و به کمک پژوهش کلمات کلیدی مشخص کنیم که کدام کلمات کلیدی استراتژیک را در محتوای وبسایت خود هدف قرار دهیم و چگونه برای راضی‌کردن کاربران و موتورهای جستجو، آن محتوا را آماده کنیم.

در این مقاله، برای کشف اطلاعات مرتبط با کلمات، ابزارها و استراتژی‌هایی به‌‎دست خواهید آورد و همچنین ترفندهایی را یاد خواهید گرفت که به شما کمک می‌کند از اشتباهات در تحقیق کلمات کلیدی دوری کرده و محتوای قوی و هدفمند تولید کنید. زمانی‌که متوجه شدید مخاطبین هدفتان با چه کلمات و چگونه به دنبال محتوای شما می‌گردند، با فضایی جدید از سئو استراتژیک آشنا خواهیدشد.

قبل از پژوهش کلمات کلیدی، سوال بپرسید.

اگر یک مشاور سئو هستید، قبل از اینکه بتوانید از طریق بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو به کسب‌وکارها کمک کنید، ابتدا باید با کسب‌وکار، مشتریان‌ و اهدافشان آشنا شوید. در اینجاست که ممکن است بخواهید میان‌بر بزنید. بسیاری از افراد، این مرحله مهم برنامه‌ریزی را نادیده می‌گیرند. زیرا تحقیق کلمات کلیدی زمان‌بر است و نیز از خود می‌پرسید چرا برای تحقیق در مورد موضوعی از آن آگاهی دارید، وقت بگذارید؟ پاسخ این است که آن کلماتی که شما می‌خواهید برای سئو انتخاب کنید و آنچه مخاطب شما می‌خواهد و جستجو می‌کند، اغلب دو چیز کاملاً متفاوت است. تمرکز بر مخاطب‌تان و سپس با استفاده از داده‌های کلمه کلیدی برای اصلاح تفکرات قبلی خود، کمپین‌های بسیار موفقیت‌آمیزتری نسبت به کلمات کلیدی اولیه‌تان اجرا خواهید کرد.

یک مثال: یک موسسه آموزشی، درباره سئو اطلاعاتی شنیده‌است و برای چگونگی بهبود سئو و افزایش تعداد دفعات نمایش کسب‌وکارش در نتایج «جستجوی ارگانیک» به کمک نیاز دارد. برای کمک به آنها، ابتدا باید مشتریان‌شان را بشناسید. برای انجام این کار، ممکن است سوالاتی مانند موارد زیر را از صاحب کسب‌وکار بپرسید:

  • کسب‌وکار آنها چه آموزش‌هایی و به چه شیوه‌ای (آموزش حضوری، آنلاین، دانلودی و…) ارائه می‌دهد؟
  • افراد به دنبال چه نوع آموزش‌هایی هستند؟
  • چه کسانی (پرسونای مخاطب هدف) این کلمات را جستجو می‌کند؟
  • چه زمانی افراد در جستجوی آموزش‌های مربوطه هستند؟
    • آیا تغییرات فصلی در طول سال وجود دارد؟
  • افراد چگونه آموزش‌ها را جستجو می‌کنند؟
    • آنها از چه کلماتی استفاده می‌کنند؟
    • آنها چه سوالاتی می‌پرسند؟
    • آیا بیشتر جستجوها، برروی دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود؟
  • چرا افراد در گوگل به دنبال آموزش‌های مورد نیاز خود هستند؟
    • آیا افراد در جستجوی نوع خاصی از آموزش هستند یا صرفاً در جستجوی کسب اطلاعات بیشتر و سطحی هستند؟
  • مشتریان بالقوه از نظر منطقه‌ سکونت ساکن شهر خاصی هستند یا در کل کشور و یا ایرانیان کل جهان ساکن هستند؟

و در آخر، بهترین گزینه دست شماست: چگونه می‌توانید بهترین محتوای مرتبط با آموزش‌ها را برای جذب مخاطب هدف و برآورده‌کردن چیزهایی که آنها به‌دنبال آن هستند، تولید کنید؟ پرسیدن این سوالات، یک گام مهم برنامه‌ریزی است که در تحقیق کلمات کلیدی، راهنمای شما خواهد بود و به شما کمک می‌کند محتوای بهتری تولید کنید.

مردم چه کلماتی را جستجو می‌کنند؟

شما ممکن است جملات و توضیحاتی برای توضیح خدماتی که انجام می‌دهید و محصولاتی که می‌فروشید داشته‌باشید، اما مخاطبان شما چگونه درمورد محصول، خدمات یا اطلاعاتی را که ارائه می‌دهید جستجو می‌کنند؟ پاسخ به این سوال، اولین گام مهم در روند پژوهش کلمات کلیدی است.

پیدا کردن کلمات کلیدی

شاید تعدادی کلمات کلیدی در ذهن دارید که می‌خواهید برای آنها سئو کنید. کلماتی مانند نام محصولات، خدمات یا موضوعات دیگری که وبسایت شما به آن می‌پردازد و آنها کلمات کلیدی اصلی خیلی خوبی برای جستجو کردن شما در گوگل هستند، بنابراین می‌توانید با آن کلمات کلیدی اصلی شروع کنید (کلمات کلیدی اصلی یا Seed Keywords: عباراتی یک یا حداکثر دو کلمه‌ای که مستقیماً به محصول شما اشاره دارد و مبنای تحقیق قرار می‌گیرند. مانند کفش، موبایل، شارژ کارتریج و …)

شما می‌توانید کلمات کلیدی اصلی را در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی (مانند سایت Moz) برای پیدا کردن میانگین میزان جستجوی ماهانه (Average Monthly Search Volume) و کلمات کلیدی مشابه وارد کنید. در ادامه مقاله، عمیق‌تر به حجم جستجو (Search Volume) خواهیم پرداخت، اما مرحله کشف یا پیدا کردن (Discovery) کلمات کلیدی، می‌تواند در تعیین اینکه کدام نمونه از کلمات کلیدی شما در میان کاربران محبوبیت بیشتری دارد، به شما کمک کند.

زمانی‌که کلمات کلیدی اصلی خود را در ابزار تحقیق کلمات کلیدی وارد می‌کنید، سایر کلمات کلیدی، سوالات متداول کاربران و موضوعات مرتبط با محتوای خود را که ممکن است در نظر نگرفته باشید، پیدا خواهید کرد. برای درک بهتر، با تایپ کلماتی مانند «آویشن» در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی به نام Keywordtools.io، کلمات و عبارات کلیدی مرتبطی که مردم در مورد آویشن در گوگل جستجو می‌کنند و نیز، سوالاتی به دنبال جواب آن هستند، به شما نمایش داده می‌شود. تصویر زیر، تعداد کمی از کلمات کلیدی مرتبط و سوالات کاربران در مورد آویشن به‌عنوان مثالی برای شما ارائه شده است.

تحقیق کلمات کلیدی با ابزار
استفاده از ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی

هنگام پیدا کردن کلمات کلیدی برای محتوای خود، خواهید دید که میزان جستجو در هر کلمه کلیدی خیلی متفاوت است. با اینکه قطعاً شما می‌خواهید کلماتی را هدف قرار دهید که به میزان بیشتری توسط مخاطب‌تان جستجو می‌شود، اما شاید بهتر باشد کلماتی را با میزان جستجوی پایین‌تر هدف قرار دهید، چون این کلمات، در رقابت سئویی وبسایت‌ها کمتر در نظر گرفته می‌شوند.

از آنجاکه تمام کلمات کلیدی با رقابت بالا و پایین می‌توانند برای وبسایت شما مفید باشند، یادگیری بیشتر در مورد میزان جستجوی هر کلمه، می‌تواند در اولویت‌بندی کردن کلمات کلیدی و انتخاب کلماتی که بیشترین مزیت استراتژیک را برای وبسایت شما خواهد داشت، به شما کمک کند.

لازم به توجه است که کل یک وبسایت را برای کلمات کلیدی مختلف، سئو نمی‌کنند، بلکه صفحات خاص را برای هر کلمه سئو می‌کنند. اغلب می‌بینیم که بسیاری از برندهای معتبر، صفحه اصلی وبسایت خود را در بسیاری از کلمات کلیدی مرتبط‌شان سئو می‌کنند، اما معمولاً برای بسیاری از وبسایت‌ها اینطور نیست. بسیاری از وبسایت‌ها، حجم بیشتری از ترافیک گوگل را به صفحاتی غیر از صفحه اصلی هدایت می‌کنند که به‌همین دلیل، متنوع‌کردن صفحات وبسایت‌تان با بهینه‌سازی هر صفحه به کمک کلمات کلیدی منحصربفرد و باارزش، بسیار مهم است.

پیدا کردن حجم جستجو

هرچه میزان جستجو برای یک کلمه کلیدی مشخص یا عبارت کلیدی بالاتر باشد، برای رسیدن به رتبه‌بندی‌های بالاتر، معمولاً تلاش بیشتری لازم است. این موضوع، اغلب به‌عنوان دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) شناخته می‌شود و گاهی دشواری رقابت با ویژگی‌های خاص نتایج جستجو در گوگل (SERP) را نیز شامل می‌شود. مثلاً اگر بسیاری از ویژگی‌های خاص نتایج جستجو در گوگل (مانند نقشه‌ها، محصولات پیشنهادی و …) صفحه نتایج یک کلمه کلیدی را اشغال کنند، سختی سئو کردن، سخت‌تر خواهد شد. برندهای معتبر معمولاً چندین نتیجه برتر کلمات کلیدی با میزان بالا در حوزه کاری خودرا در دست دارند، بنابراین اگر فعالیت در وب را تازه شروع کرده‌اید و با تلاش زیاد به دنبال کسب رتبه در کلمات کلیدی مشابه برندهای رقیب هستید، این مبارزه دشوار برای کسب رتبه‌بندی گوگل، ممکن است به سال‌ها تلاش و صرف هزینه بالا بی‌انجامد.

معمولاً هرچه میزان جستجو بیشتر باشد، برای دستیابی به موفقیت در رتبه‌بندی ارگانیک گوگل، رقابت و تلاش بیشتری نیاز خواهد بود. زیرا هرچه رتبه شما در آن کلمات پایین‌تر باشد، این ریسک را خواهید داشت که توجه هیچ جستجوگری را به سایت خود جلب نکنید. در بسیاری از موارد، هدف قرار دادن کلماتی خیلی خاص و با حجم جستجوی پایین، ممکن است مفیدترین راه باشد. در سئو، ما آنها را کلمات کلیدی دنباله‌دار می‌نامیم.

آشنایی با کلمات کلیدی دنباله‌دار (Long-tail)

اگر رتبه یک گوگل برای کلمه کلیدی «کفش» را به‌دست‌آورید، بسیار عالی خواهد بود، درست است؟ تلاش برای سئو و رتبه‌داشتن در کلمات کلیدی که ماهانه پنج میلیون یا  پانصد هزار جستجو در ماه دارند فوق‌العاده است، اما در واقع این کلمات محبوب جستجو، تنها بخشی از کل جستجوهای انجام‌شده در وب برای هر حوزه کاری را تشکیل می‌دهند. در حقیقت، کلمات کلیدی با میزان جستجوی بسیار بالا ممکن است حتی درک شفافی از منظور کاربر را به شما نشان ندهند و اگر هدف شما کسب رتبه در این کلمات باشد، ممکن است در معرض خطر جذب بازدیدکنندگانی به سایت خود قرار بگیرید که اهداف آن‌ها با محتوای تولیدی صفحه شما مطابقت ندارد.

برای درک بهتر، مثال می‌زنیم. ‌در تصویر زیر، آیا جستجوگر می‌خواهد از ارزش غذایی پیتزا مطلع شود؟ می‌خواهد یک پیتزا سفارش دهد؟ یک رستوران پیدا کند تا خانواده خود را به آنجا ببرد؟ گوگل نمی‌داند، بنابراین همه این اطلاعات را برای کمک به انتخاب کاربر پیشنهاد می‌دهد. اگر کلمه هدف شما «پیتزا» باشد، یعنی یک محدوده بسیار وسیع از کلمات و اهداف و نیازهای کاربران را انتخاب کرده‌اید. شاید شما رستوران دارید و کاربری که پیتزا را جستجو کرده و وارد سایت شما شده، دنبال دستور پخت پیتزا بوده و این یعنی، سایت شما را سریعاً ترک می‌کند و نرخ پرش سایت‌تان را بالا می‌برد و شما هم به هدف تجاری خود یعنی فروش، نخواهید رسید.

لزوم استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار
لزوم استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار

اگر کاربر در جستجوی «پیتزا» باشد، گوگل فکر می‌کند ممکن است به «پنیر» نیز علاقه‌مند باشد. گوگل اشتباه نمی‌کند و پس اطلاعات زیر را نیز به کاربر نشان می‌دهد.

سئو در کلمات کلیدی اصلی
نمایش اطلاعات مرتبط برای کلمات کلیدی کوتاه

آیا منظورتان این بود یک دستور پخت پیتزا را یاد بگیرید؟ نتایج جستجوی گوگل در بخش «دستور پخت/Recipes» به این مورد پرداخته‌است.

استفاده از تحقیق کلمات کلیدی برای سئو
نمایش اطلاعات مکمل برای کلمات کلیدی مبهم

75 درصد جستجوهای مردم در گوگل، در «کلمات کلیدی متوسط (بیش از 2 کلمه)» و «کلمات کلیدی دنباله‌دار» قرار دارند.

کلمات کلیدی با محبوبیت پایین را دست کم نگیرید. کلمات کلیدی دنباله‌دار با میزان جستجوی کمتر معمولاً بهتر به مشتری تبدیل می‌شوند، زیرا جستجوگران در جستجوهای خود مشخص‌تر و راسخ‌تر هستند. مثلاً، شخصی که در جستجوی «کفش» است احتمالاً فقط در حال چرخیدن در اینترنت است. از طرف دیگر، کسی که در جستجوی “بهترین قیمت کفش ورزشی قرمز زنانه» است حتماً قصد خرید دارد.

تحقیق استراتژیک میزان جستجو

حالا که کلمات جستجوی مرتبط و میزان جستجوی کلمات مشابه را برای وبسایت خودتان پیدا کردید، می‌توانید با بررسی رقبای خود و کشف تفاوت احتمالی جستجوها طبق فصل، مکان، نوع محصول و… به وضعیت استراتژیک‌تری در تحقیق کلمات کلیدی خود برسید.

کلمات کلیدی رقبا

شما احتمالاً بسیاری از کلمات کلیدی را جمع‌آوری خواهید کرد. از کجا می‌دانید که اول به کدام‌یک بپردازید؟ ایده خوبی است که ابتدا کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا که در حال حاضر رقبای شما برای آنها سئو نمی کنند، اولویت شما باشد. در طرف دیگر نیز می‌توانید ببینید که رقبایتان برای کدام کلمات کلیدی موجود در لیست شما، پیش از این سئو کرده‌اند. انتخاب اول، زمانی عالی است که بخواهید از فرصت‌های ازدست‌رفته رقبای خود استفاده کنید، در حالی‌که انتخاب دوم، یک استراتژی تهاجمی است که شما را به منظور رقابت برای کلمات کلیدی که رقبایتان در آن رتبه دارند، آماده می‌کند.

کلمات کلیدی بر اساس فصل

دانستن گرایشات فصلی می‌تواند در تنظیم استراتژی محتوا مفید باشد. مثلاً، اگر بدانید جستجوی «هدیه ولنتاین» از اوایل بهمن زیاد می‌شود، می‌توانید در ماه‌های قبل، محتوای مرتبط با آن را آماده و منتشر کرده و در نزدیکی تاریخ آن، شدت بیشتری به سئوی آن ببخشید.

کلمات کلیدی بر اساس منطقه

شما می‌توانید با محدودکردن تحقیق کلمات کلیدی خود به شهرها، شهرستان‌ها یا استان‌های خاص در Google Keyword Planner یا ارزیابی «علاقه‌مندی طبق منطقه» در Google Trends، یک مکان خاص را از نظر استراتژیک هدف قرار دهید. پژوهش جغرافیایی کلمات می‌تواند به بیشتر مرتبط‌بودن محتوای شما با مخاطبان هدف‌تان کمک کند. به‌عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که مردم کرمان، محصولات شما را با عباراتی متناسب با گویش و فرهنگ محلی خود در گوگل جستجو می‌کنند و این عبارات، با گویش و رفتار مردم تبریز متفاوت است.

کدام فرمت کاملاً متناسب با منظور جستجوگر است؟

در مقالات قبلی آکادمی کاپریلا، با نتایج جستجوی گوگل (SERP) آشنا شدیم. این پس‌زمینه به ما کمک می‌کند بفهمیم که جستجوگران قصد دارند چگونه اطلاعاتی را برای یک کلمه کلیدی خاص به‌دست آورند. فرمتی که گوگل برای نشان دادن نتایج جستجو انتخاب می‌کند به «منظور کاربر» بستگی دارد و هر عبارت جستجو شده (query)، یک فرمت خاص دارد. گوگل این «منظور کاربر» را در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت خود، با عنوان «دانستن» (یافتن اطلاعات)، «انجام دادن» (انجام یک هدف)، «وبسایت» (پیدا کردن یک وبسایت خاص) یا «مراجعه حضوری» (بازدید از یک کسب‌وکار محلی)، دسته‌بندی می‌کند.

در حالی‌که هزاران نمونه از نیت و قصد کاربران در جستجوی گوگل وجود دارد، بیایید به پنج گروه اصلی «منظور کاربر» نگاهی دقیق‌تر بیندازیم:

  1. عبارات جستجو شده مرتبط با دانستن: جستجوگر به اطلاعاتی مثل بیوگرافی یک بازیگر، ارتفاع برج میلاد تهران یا اخبار روز نیاز دارد.
انواع جستجو برای تحقیق کلمات کلیدی
در نظرگرفتن منظور کاربر در جستجوی گوگل: کسب اطلاعات
  1. عبارات جستجو شده مربوط به وبسایت: جستجوگر می‌خواهد در اینترنت به یک وبسایت خاص مانند کاپریلا یا بخشی از یک وبسایت، مانند وبلاگ فرادرس برود.
انواع جستجو برای تحقیق کلمات کلیدی
در نظر گرفتن منظور کاربر در جستجوی گوگل: پیدا کردن سایت
  1. عبارات جستجو شده تراکنشی: جستجوگر می‌خواهد کاری انجام دهد، مثل خرید بلیط هواپیما، گوش‌دادن به یک آهنگ و یا دانلود یک فایل.
انواع جستجو برای پژوهش کلمات کلیدی
در نظر گرفتن منظور کاربر در جستجوی گوگل: انجام یک هدف
  1. مقایسه و بررسی تجاری: جستجوگر می‌خواهد محصولات را مقایسه کند و بهترین محصول برای نیاز خود را پیدا کند.
انواع جستجو برای تحقیق کلمات کلیدی
در نظر گرفتن منظور کاربر در جستجوی گوگل: مقایسه تجاری
  1. عبارات جستجو شده مکانی: جستجوگر می‌خواهد مکان خاصی را پیدا کند، مانند آدرس یک کافی‌شاپ، مطب پزشک و…
انواع جستجو برای تحقیق کلمات کلیدی
در نظر گرفتن منظور کاربر در جستجوی گوگل: پیدا کردن آدرس

بررسی چشم‌انداز قابلیت‌های ویژه نتایج جستجوی گوگل، برای کلمه کلیدی هدفتان به منظور دستیابی به یک درک  بهتر از منظور جستجوگر، یک گام مهم در فرآیند پژوهش کلمات کلیدی است. اگر می‌خواهید بدانید مخاطب هدف شما چه نوع محتوایی را می‌خواهد، به نتایج جستجوی گوگل مراجعه کنید.

گوگل در تلاش است تا با ارزیابی دقیق رفتار میلیاردها جستجو، محتوایی با بیشترین ارتباط به نیاز کاربر در هر جستجوی کلمه کلیدی ارائه دهد. به عنوان مثال «لباس» را جستجو کنید:

انواع جستجو برای تحقیق کلمات کلیدی
رفتار و منظور متفاوت هر کاربر در جستجوی گوگل

قابلیت ویژه Carousel در نتایج گوگل، برای نمایش محصولات مرتبط با هر کلمه است (شاید منظور کاربر از جستجوی لباس، خرید لباس بوده) اما در وب فارسی به ندرت نمایش داده می‌شود. گوگل که بسیاری از افرادی که در جستجوی «لباس» هستند و می‌خواهند لباس آنلاین خریداری کنند را می‌تواند تشخیص دهد.

گزینه بعدی گوگل، نمایش یک ویژگی Local Pack برای این کلمه کلیدی وجود دارد که حاکی از تمایل گوگل برای کمک به جستجوگرانی است که ممکن است به دنبال فروشگاه‌های محلی لباس باشند.

انواع جستجو برای تحقیق کلمات کلیدی
نمایش آدرس‌های مرتبط با کلمه کلیدی

اگر عبارت جستجو شده مبهم باشد، گوگل نیز گاهی اوقات، اطلاعات مختلفی نمایش می‌دهد تا به جستجوگران در مشخص‌کردن چیزی که بیشتر در جستجوی آن هستند، کمک کند. با این‌کار، موتور جستجو می‌تواند نتایجی را ارائه کند که بهتر به فرد جستجوگر کمک می‌کند تا کار خود را انجام دهد.

گوگل دارای طیف گسترده‌ای از انواع نتایج است که با توجه به‌ عبارت جستجوشده شما می‌تواند ارائه‌شود، پس اگر می‌خواهید یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهید، به نتایج جستجو در گوگل (SERP) نگاه بیندازید تا بفهمید چه نوع محتوایی را باید تولید کنید.

ابزارهایی تحقیق کلمات کلیدی

یک کلمه کلیدی چه میزان به ارزش وبسایت شما اضافه می‌کند؟ چطور تمام کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران را پیدا کنیم؟ ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا به این سوالات پاسخ دهید، بنابراین آنها به پژوهش کلمات کلیدی شما کمک می‌کنند اما برای ما در ایران، دو مشکل اساسی در استفاده از این ابزارها وجود دارد:

  • بسیاری از آنها پشتیبانی خوبی از زبان فارسی ندارند و نمی‌توانند اطلاعات کاملی از کلمات کلیدی فارسی در اختیار ما قرار دهند.
  • ابزارهایی که زبان فارسی را پشتیبانی می‌کنند عمدتاً غیر رایگان هستند و با توجه به نرخ دلار، استفاده از آنها بسیار گران خواهد شد.

اما در ادامه، برخی از ابزارهای رایج تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • Moz Keyword Explorer: یک کلمه کلیدی را در بخش Keyword Explorer وارد کنید و اطلاعاتی از قبیل میزان جستجوی ماهانه و قابلیت‌های ویژه نتایج جستجوی گوگل (مانند نمایش آدرس‌ها، محصولات و …) و کلمات مشابه را که برای این کلمه رتبه گرفتند، کسب کنید. این ابزار با استفاده از داده‌های جریان کلیک کاربران (Clickstream)، داده‌های دقیق جستجو را استخراج می‌کند. همچنین امتیاز «دشواری» در Keyword Explorer می‌تواند در محدودکردن گزینه‌های کلمه کلیدی‌تان به عبارت‌هایی که بهترین فرصت را برای کسب رتبه در آنها دارید، به شما کمک کند. هرچه امتیاز یک کلمه کلیدی بالاتر باشد، کسب رتبه برای آن کلمه دشوارتر خواهد بود.
  • Spy Fu Keyword Research Tool: در برخی از داده‌های کلمات کلیدی رقابتی و آگاهی از کلمات سئو شده رقیبان، این سایت، عملکرد خیلی خوبی دارد.
  • Google Keyword Planner: برنامه‌ریز کلمات کلیدی گوگل ادز، همیشه یکی از رایج‌ترین نقاط شروع برای پژوهش کلمه کلیدی سئو بوده‌است. با این وجود، کیورد پلنر، با جمع‌کردن کلمات کلیدی در دسته‌های بزرگ حجم جستجو، داده‌های میزان جستجو را محدود می‌کند و اطلاعاتی تقریبی ارائه می‌دهد (این ابزار، رایگان است). برای یادگرفتن تحقیق کلمات کلیدی با این نرم‌افزار، دوره آموزشی ویدئویی «آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت» را در +اینجا مشاهده کنید.
  • Google Trends: ابزار گوگل ترندز برای پیدا کردن تغییرات فصلی کلمات کلیدی خیلی مناسب است. مثلاً ممکن است جستجوی «بهترین شهرهای شمال» در روزها و هفته‌های قبل از تعطیلات تقویم، به اوج خود خواهد رسید (این ابزار، رایگان است).
  • keywordtool.io: این سایت که به خوبی زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند به رایگان، انواع کلمات کلیدی جستجو شده در گوگل و سوالاتی که کاربران در گوگل می‌نویسید را در اختیار شما قرار می‌دهد. اطلاعات مربوط به حجم جستجو و … در نسخه پولی آن ارائه شده است.

ابزارهای زیاد و معروف دیگری وجود دارند که می‌توان به semrush.com ،ahrefs.com و kwfinder.com هم اشاره کرد. شما از چه ابزارها و روش‌هایی برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌کنید؟ در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها