طراحی سایت 435 بازدید

تا قبل از ساخته شدن سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMS، ساختن یک سایت به وقت و هزینه زیاد و همچنین مهارت برنامه‌نویسی بالا احتیاج داشت. اما از حدود سی سال پیش این سیستم‌ها برای حل این مشکل، به تدریج به دنیای دیجیتال وارد شدند. از سال ۲۰۰۳ سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) ساخته شد و تا امروز، به محبوب‌ترین سیستم سایت‌ساز دنیا و ابزاری ارزشمند برای طراحی سایت تبدیل شده است. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، آموزش وردپرس و مزایا و کاربرد استفاده از آن به همراه نکات تکمیلی این سیستم معرفی خواهد شد.

وردپرس (WordPress) چیست؟

وردپرس یک ابزار سایت‌ساز است که به راحتی و بدون دانش برنامه‌نویسی، می‌تواند وبسایت یک کسب و کار را در کمتر از چند ساعت و با هزینه‌ای بسیار ناچیر (و حتی رایگان) راه‌اندازی کند. وردپرس یک سیستم کد باز یا Open Source است؛ به این معنی که تمامی کدها و قسمت‌های آن به صورت رایگان و همیشگی در اختیار همه قرار دارد و می‌توان هر گونه تغییر دلخواه برنامه‌نویسی در کدهای آن ایجاد کرد و سایت‌هایی با ظاهر و قابلیت‌های دلخواه طراحی نمود.

برای ورود به سایت اصلی وردپرس، اینجا (+) را کلیک کنید.

وردپرس (WordPress) چیست
نسخه فارسی وردپرس

وردپرس چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در ایران و جهان بوده و برای درک بهتر نحوه عملکرد آن باید عملکرد CMS‌ها توضیح داده شود.

فرض کنید که یک نفر بخواهد صد کیک با طرح‌ها و مزه‌های مختلف درست کند. کدام یک از این دو روش را بهتر است انتخاب کند؟

  • مواد هر یک کیک را به صورت جداگانه و از ابتدا درست کرده و بعد از تمام شدن آن، به سراغ بعدی برود.
  • ابتدا مواد اولیه هر کلیک را از پودر کیک‌های آماده تهیه کند و آن را با مواد و ترکیبات دلخواه هر کیک، ترکیب کند.

مشخص است که راه دوم مناسب‌تر است. کاری که سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس انجام می‌دهند دقیقا همین کار است. به جای اینکه برای طراحی یک سایت، برنامه‌نویس هر بار همه کارها را از اول انجام دهد، وردپرس، کارهای تکراری و زیربنایی -که در همه سایت‌ها به شکل ثابت است- را از قبل برنامه‌نویسی کرده و با نصب و راه‌اندازی آن، یک سایت با شکل و امکانات معمولی را در اختیار استفاده‌کنندگان می‌گذارد. سپس طراح سایت می‌تواند تنها قسمت‌های اختصاصی مورد نیاز خود را به آن اضافه کرده و یک سایت حرفه‌ای طراحی کند.

همچنین در طراحی‌های اختصاصی سایت، برای هر تغییر کوچک دوباره احتیاج به برنامه‌نویس است که می‌تواند وقت و هزینه زیادی را تلف کند، اما در سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، تغییرات به راحتی و با سرعت و تنها با چند کلیک انجام می‌شوند.

اجزای یک سایت وردپرسی چیست؟

یک سایت وردپرسی در ابتدای ساخت، دارای یک ظاهر معمولی و بدون امکانات است که تنها می‌توان محتواهایی را به شکل پست در آن قرار داد. برای بهبود زیبایی سایت و اضافه کردن امکانات مورد نیاز کسب و کار، به دو قسمت جدانشدنی وردپرس یعنی قالب و افزونه احتیاج است.

قالب‌های وردپرس

قالب را می‌توان شاکله اصلی ظاهر سایت دانست. قالب‌ها جایگیری قسمت‌های مختلف سایت را نشان می‌دهند؛ ظاهر منوها و ستون‌های سایت را ساخته و نحوه نمایش محتوای سایت را در دید بیننده سایت مشخص می‌کنند. در ابتدا همان‌طور که گفته شد، سایت وردپرس دارای یک قالب عادی پیش‌فرض است اما توسعه‌دهندگان وردپرس، قالب‌های متنوع و زیبایی را ساخته و با هزینه کم منتشر کرده‌اند. تصویر زیر مربوط به وبسایت راست‌چین است که انواع قالب‌های وردپرس را به فروش می‌رساند.

خرید قالب وردپرس
امکان خرید انواع قالب وردپرس

این قالب‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف بوده که هر کدام مناسب یک نوع کسب و کار که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد هستند. بعد از راه‌اندازی سایت وردپرسی، می‌توان با خرید و نصب یک قالب مناسب تنها با چند کلیک ظاهر سایت را کاملاً عوض کرد. درست برعکس سایت‌هایی که بدون سیستم مدیریت محتوا ساخته شده‌اند که برای یک تغییر کوچک احتیاج به مهارت و وقت زیادی دارند.

افزونه‌های وردپرس

افزونه یا پلاگین (Plugin) برای اضافه کردن امکانات خاص و مختلف به بخش‌هایی از سایت وردپرس است. افزونه‌ها می‌توانند بسیار ساده در حد تغییر تاریخ میلادی به شمسی باشند و یا کاملاً پیچیده مثل اضافه کردن فروشگاه به سایت و انجام کارهای سئو آن باشند. برای هر کاری که بتوانید فکرش را بکنید، یا از قبل افزونه‌ای نوشته شده است و یا اگر وجود نداشته باشد، می‌توانید با هزینه کم به توسعه‌دهندگان سفارش ساخت آن را بدهید. با افزونه‌ها می‌توانید یک سایت با تمام امکانات مورد نیاز خود داشته باشید.

بخش زیادی از افزونه‌های وردپرس از طریق سایت وردپرس، به طور رایگان قابل استفاده است و تنها بخشی از آنها، برای امکانات پیشرفته و کامل، به پرداخت هزینه‌ای مناسب نیاز دارد. در تصویر زیر، نمونه افزونه‌های وردپرس در نسخه پریمیوم (امکانات کامل) را مشاهده می‌کنید که در سایت ژاکت، قابل خرید هستند.

خرید افزونه وردپرس
امکان خرید انواع افزونه وردپرس

مزیت‌های استفاده از وردپرس

در این قسمت، به فایده‌های استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس پرداخته می‌شود تا بتوان بهتر به اهمیت و قدرت وردپرس پی برد.

راه‌اندازی و کار کردن آسان

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های وردپرس، راحتی راه‌اندازی و نگهداری سایت توسط آن است. افرادی که دانش برنامه‌نویسی ندارند می‌توانند با کمی آموزش، سایت کاملی را طراحی کنند. وردپرس دارای منوی کاملی به زبان فارسی است که کار کردن با سایت را راحت می‌کند. مدیریت پست‌ها، افزونه‌ها، قالب‌ها و کاربران سایت توسط این منو به آسانی انجام می‌شود. پس اگر از طراحی سایت چیزی نمی‌دانید و فکر می‌کنید که احتیاج به تخصص زیادی دارد، استفاده از وردپرس راه‌حل شما است.

رایگان بودن

هسته اصلی و CMS وردپرس، رایگان است و همیشه هم رایگان باقی می‌ماند. قالب‌ها و افزونه‌های زیادی هم به صورت رایگان منتشر شده‌اند اما در استفاده از آن‌ها باید مراقب باشید، چون ممکن است مشکلات امنیتی برای سایت ایجاد کنند و یا ظاهر سایت را به هم بزنند. بهترین و کامل‌ترین قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس قیمت بسیار مناسبی دارند (در حد چند ده هزار تومان) و با یک بار خرید آن‌ها می‌توانید همیشگی از آن‌ها استفاده کنید. وقتی این هزینه‌ها را با هزینه‌های بالای طراحی سایت به صورت اختصاصی (چند ده میلیون تومان) مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که قیمت راه‌اندازی سایت‌های بزرگ با وردپرس بسیار ناچیز است.

توسعه راحت و ارزان

به دلیل محبوبیت زیادی که وردپرس دارد، توسعه‌دهنده و متخصص فنی زیادی در این زمینه وجود دارند. به همین دلیل، اگر هر گونه مشکلی در سایت ایجاد شود و یا احتیاج به انجام کاری در آن باشد، به راحتی می‌توان افرادی را پیدا کرد که با هزینه مناسب این کار را انجام دهند. برای مدیریت و نگهداری سایتهای وردپرسی هم کارمندان زیادی وجود دارد.

ویژگی های وردپرس
مزایا و ویژگی‌های وردپرس

سیستم محبوب موتورهای جست‌وجو و کاربران

وردپرس هماهنگ با فاکتورهای سئو طراحی شده است و با وجود افزونه‌های کامل سئو مانند Yoast ،All in one Seoو Rank math، کار برای سئوکاران راحت شده است. قالب‌های معروف موجود در بازار نیز کاملاً مناسب سئو هستند و سایت‌های وردپرسی که محتوای مناسبی تولید کنند، می‌توانند رتبه‌های خوبی در موتور‌های جست‌وجو کسب کنند. همچنین طراحی قالب‌های وردپرسی برای کاربران نیز خوشایند بوده و در همه دستگاه‌ها مانند دسکتاپ و موبایل، ظاهری مناسب دارند. به همین دلیل بازدیدکنندگان سایت نیز تجربه خوبی در هنگام کار با آن خواهند داشت.

سئو وردپرس با کمک افزونه و با تنظیماتی ساده، قابل انجام است. برای این کار، می‌توانید از آموزش ویدئویی زیر در سایت فرادرس استفاده کنید (مشاهده و دانلود در این لینک (+)).

آموزش سئو وردپرس
آموزش سئو وردپرس

آپدیت همیشگی

سازندگان وردپرس در بازه‌های زمانی مختلف، آن را به‌روزرسانی می‌کنند و اشکالات و ایرادات آن را برطرف کرده و امکانات بیشتری را به آن اضافه می‌کنند. به‌جز خود وردپرس، سازندگان قالب‌ها و افزونه‌ها نیز به صورت مداوم آن‌ها را آپدیت می‌کنند.

امنیت خوب

وردپرس به خودی خود، امنیت خوبی دارد اما به دلیل محبوبیت و استفاده زیاد در سطح اینترنت، توجه هکرها را هم به خودش جلب کرده است. به همین دلیل در این قسمت باید توجه بیشتری شود. با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های پولی و آپدیت شده و داشتن افزونه‌های امنیتی وردپرس و همچنین داشتن پسوردی پیچیده و امن، نگرانی در این قسمت وجود نخواهد داشت.

برای ارتقای امنیت سایت وردپرسی خود، باید از افزونه‌های حرفه‌ای این کار استفاده کنید تا با تنظیماتی ساده اما مهم، امنیت وردپرس شما ارتقا یابد. برای این منظور، می‌توانید از دوره آموزشی ویدئویی زیر در سایت فرادرس استفاده کنید. برای دانلود و مشاهده، اینجا را کلیک کنید (+).

افزونه امنیت وردپرس

آموزش ارتقای امنیت وردپرس

دسترسی‌های مختلف

وردپرس با تعیین نقش‌های مختلف کاربری، می‌تواند کاربران و کارمندان سایت را تقسیم‌بندی کند. با این کار، مدیریت سایت می‌تواند بسته به وظایفی که هر کاربر دارد، دسترسی مورد نیازش را به او بدهد. مثلاً نویسنده‌های سایت، تنها توانایی اضافه و ویرایش پست‌های خودش را داشته باشند و نتوانند تغییرات دیگری در سایت بدهند.

ادمین وردپرس
پنل مدیریت فارسی سایت‌های وردپرسی

سازگاری با ابزارهای خارجی

وردپرس توانایی سازگار شدن با بیشتر ابزارها و سایت‌های دیگر را با کمک افزونه‌های خود دارد. این ابزارها شامل سرویس‌های بازاریابی مانند گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل، درگاه‌های پرداخت واسطه و مستقیم بانکی، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری و برنامه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. شاید برای هر کدام از این ارتباط‌ها در طراحی‌های اختصاصی احتیاج به هزینه زیادی باشد.

قابل استفاده برای انواع سایت و اپلیکیشن

با وردپرس می‌توان انواع سایت خبری (محتوایی)، شرکتی، شخصی و نمونه کار، فروشگاهی، آموزش آنلاین، دانلود محتوا و … ایجاد کرد و از این بابت، محدودیت زیادی ندارد (تنها برای سایت‌هایی با عملکرد بسیار پیچیده و اختصاصی، نمی‌توان و نباید از وردپرس استفاده کرد). همچنین با کمک افزونه‌های متعدد، می‌توان نسخه اپلیکیشن وردپرس را نیز به راحتی و با هزینه‌ای بسیار کم ایجاد نمود.

چه کسب و کارهایی می‌توانند از وردپرس استفاده کنند؟

می‌توان گفت تقریباً هر نوع سایتی را می‌توان با وردپرس راه‌اندازی کرد. با وجود امکانات زیادی که قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی در اختیار کسب و کارها قرار داده‌اند، می‌توان بیشتر نیازهایی که از یک سایت انتظار داشت را با وردپرس انجام داد. تعدادی از این موضوعات در زیر معرفی شده است:

  • سایت‌های خبری، وبلاگی و مجله‌ای
  • سایت‌های فروشگاهی محصول فیزیکی و دانلودی
  • سایت‌های شرکتی و معرفی کسب و کار
  • سایت‌های همکاری در فروش و عضویت ویژه
  • سایت‌های آگهی یا ثبت‌نام رویداد
  • سایت‌های آموزشی و برگزاری دوره
  • ساخت انجمن و اپلیکیشن و بسیاری امکانات دیگر

کسب و کارهای کوچک، جدید و استارت آپ‌ها به دلیل اینکه در ابتدای کار شاید هزینه راه‌اندازی و طراحی سایت‌های پیچیده و گران را نداشته باشند می‌توانند، با استفاده از وردپرس به سرعت و با هزینه کم سایت خود را ساخته و شروع به درآمدزایی کنند.

چه کسب و کارهایی نباید از وردپرس استفاده کنند؟

به جز استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دو راه کلی دیگر نیز برای ساخت و طراحی سایت وجود دارد. اولین راه استفاده از سایت‌سازهای آماده بوده و دومین راه، طراحی اختصاصی توسط شرکت‌های برنامه‌نویسی است. برای این که به این سؤال که چه کسانی نباید از وردپرس استفاده کنند پاسخ داده شود می‌توان این سؤال را جواب داد که چه کسانی بهتر است از سایت‌ساز‌ها و طراحی اختصاصی استفاده کنند؟

کسب و کارهای کوچکی که هیچ دانش راه‌اندازی و مدیریت سایت نداشته و علاقه‌ای هم به یادگیری وردپرس ندارند (یا سایتی برای مدتی کوتاه و موقت می‌خواهند) می‌توانند از سایت‌سازها استفاده کنند. با این کار، احتیاجی به خرید دامنه و هاست و اضافه کردن قالب و افزونه‌های مورد نیاز به سایت وردپرسی ندارند اما امکانات این سایت سازها معمولاً محدود بوده و تنها جوابگوی کارهای معمولی و مناسب سایت‌های کوچک هستند.

سایت‌های کسب و کارهای بزرگ و برند که دارای محصولات و محتواهای بسیار زیاد و بازدید بالایی هستند، مانند دیجیکالا، ایسام، اسنپ‌فود و … با سایت وردپرسی به مشکل بر می‌خورند. این کسب و کارها می‌توانند و بهتر است سایت خود را به صورت اختصاصی طراحی کنند تا جوابگوی بازدیدهای همزمان و بالا باشد.

بقیه کسب و کارها که درصد بالایی از آن‌ها نیز شامل این دو حالت نمی‌شوند، بهتر است سایت خود را با وردپرس راه‌اندازی کنند و از امکانات زیاد و ارزان آن استفاده کرده و برای خودشان کسب درآمد کنند.

مسیر یادگیری وردپرس

همانطور که گفته شد، طراحی سایت با وردپرس به دانش برنامه‌نویسی نیاز ندارد و تنها توانایی کارهای ساده‌ای است که می‌توان به سرعت، آنها را یاد گرفت. برای آموزش وردپرس، منابع بسیار زیادی در اینترنت وجود دارد اما برای آنکه بتوانید از صفر، کار با وردپرس را یاد بگیرید و تا مراحل پیشرفته آن، پیشرفت کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه آموزشی وردپرس در سایت فرادرس استفاده کنید.

در این مجموعه آموزش ویدئویی، با 11 دوره آموزشی در بیش از 41 ساعت، می‌توانید صفر تا 100 طراحی سایت وردپرسی، نصب انواع قالب و افزونه وردپرس، تنظیمات اختصاصی، سیستم مدیریت فروشگاه وردپرس و … را یاد بگیرید.

دوره های آموزشی وردپرس
دوره‌های آموزشی وردپرس در سایت فرادرس

سخن پایانی: طراحی سایت با وردپرس

بیش از سی درصد از سایت‌های دنیا با وردپرس ساخته شده‌اند و حدود پانزده درصد از صد سایت برتر دنیا پایه‌ای وردپرسی دارند. اشتباه نیست اگر گفته شود وردپرس از اعضای اصلی فضای دیجیتال به حساب می‌آید. پس اگر هنوز با این سیستم محبوب و ارزان کار نکرده‌اید فرصت را از دست ندهید و اولین سایت خود را به راحتی طراحی کنید.

کار با وردپرس، بسیار ساده است و برای پیشبرد اهداف دیجیتال مارکتینگ هم به کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، کمک می‌کند؛ زیرا افزونه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به کمک آنها، برنامه‌های بازاریابی و فروش را اجرا کرد.

سایت آکادمی کاپریلا با وردپرس ایجاد شده و حتی مجله دیجیکالامگ هم در حال حاضر از وردپرس استفاده می‌کند. شما چه سایت‌های بزرگ دیگری می‌شناسید که با وردپرس طراحی شده‌اند؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

یک نظر ثبت شده در “وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ | کاربرد، مزایا و راهنمای WordPress به زبان ساده

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.