برای افراد بسیاری سوال است که چرا باید از سرچ کنسول گوگل در سایت خود استفاده کنند و همیشه در جواب آن‌ها یک پاسخ ساده وجود دارد: امکانات و ابزارهایی که در این کنسول گوگل وجود دارد، نقش زیادی در بهبود استراتژی‌های سئو و بازاریابی محتوایی شما خواهد داشت. اگر شما صاحب یک وبسایت یا کسب و کار هستید و می‌خواهید سایت خود را برای گوگل بهینه‌سازی کنید، حتماً باید با ابزار گوگل سرچ کنسول آشنا شوید و از آن استفاده کنید. گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که توسط گوگل ساخته شده و در اختیار عموم مردم قرار داده گرفته است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد که سطح کیفی سایت خود را از لحاظ سئو و نتایج آن مشاهده کنید و فعالیت‌های لازم را برای بهبود فنی و محتوایی سایت انجام دهید.

اگر بدانید که استفاده مستمر از سرچ کنسول گوگل در بلندمدت چه تأثیر مثبتی بر روی کسب و کار شما و بهینه‌سازی سایتتان خواهد داشت، حتماً کار با آن را یاد می‌گیرید و استفاده از آن را در اولویت قرار می‌دهید. این کنسول می‌تواند ترافیک ورودی سایت را از موتور جستجوی گوگل که بزرگترین موتور جستجو در جهان است، اندازه‌گیری کند، به همین دلیل این ابزار برای دیجیتال مارکترها و متخصصان سئو بسیار ارزشمند و حیاتی است. همچنین تیم فنی قادر هستند از داده‌هایی که کنسول گوگل ارائه می‌دهد، برای رفع مشکلات فنی سایت خود استفاده کنند. در  ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره سرچ کنسول گوگل به دست آورید.

سرچ کنسول گوگل چیست؟

همانطور که گفتیم گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یک ابزار رایگان است که امکانات زیادی برای سئو و بهینه‌سازی سایت در آن قرار داده شده است. این سرویس بسیار کارآمد توسط گوگل ارائه می‌شود که کمک زیادی را به دیجیتال مارکترها و صاحبان کسب و کار آنلاین می‌کند. با استفاده از این ابزار، وبمسترها و صاحبان وبسایت‌ها می‌توانند عملکرد سایت خود را در گوگل زیر نظر داشته باشند، نتایج تغییراتی بر روی آن انجام دهند را مشاهده کرده و یا وبسایت خود را عیب‌یابی کنند. برای استفاده از کنسول سرچ گوگل شما تنها نیاز دارید یک جیمیل داشته باشید، دامنه سایت خود را به این ابزار معرفی کنید و به شیوه‌ای که در ادامه توضیح داده خواهد شد، مالکیت دامنه و سایت خود را تایید کنید.

به طور کلی این ابزار گوگل به شما کمک می‌کند که ترافیک سایت خود را از گوگل مشاهده و کنترل کرده و نیز، عملکرد کلمات کلیدی، اخطارهای گوگل و مشکلات نقشه سایت برای شما نمایش داده می‌شوند. معمولاً بعد از استفاده از گوگل سرچ کنسول، یک دید کلی از عملکرد سئویی سایت خود پیدا می‌کنید که اگر به اصلاح و استراتژی محتوایی یا اصلاحات فنی سایت نیاز داشتید، با استفاده از اطلاعات موجود در آن، قادر خواهید بود که این کار را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

بر خلاف ابزار گوگل آنالیتیکس، کنسول گوگل فقط می‌تواند ترافیکی که از طریق جستجوهای گوگل به وجود می‌آید را اندازه‌گیری کند، بنابراین ترافیکی ورودی از طریق تبلیغات نمایشی مانند Google Ads ، ترافیک مستقیم سایت (Direct Traffic) و ترافیک کانال‌های ریفرال (ترافیک از سایر سایت‌ها) توسط این ابزار اندازه‌گیری نمی‌شود.

آموزش کار با گوگل سرچ کنسول
اطلاعات بازدید ورودی از گوگل در گوگل سرچ کنسول

تاریخچه گوگل سرچ کنسول

کنسول سرچ کنسول تقریباً 15 سال پیش توسط گوگل عرضه شد و اولین نام رسمی آن ابزار گوگل وب مستر (Webmaster ‌Tools) بود. از آن زمان، چندین بار نام این ابزار تغییر یافته و به نحوه کار آن نیز تغییر کرده است؛ اما در این سال‌ها هدف این پروژه موفق و کاربردی تغییر نکرده است. امروزه بعد از تغییرات بسیار زیاد آن، نام این سرویس، به گوگل سرچ کنسول یا کنسول جستجوی گوگل تغییر کرده است.

کاربرد گوگل سرچ کنسول چیست؟

در بخش‌های قبل گفتیم که کنسول سرچ گوگل چیست و توانایی انجام چه کارهایی و ارائه چه گزارش‌هایی را دارد. همچنین به این نکته نیز اشاره کردیم که چرا کنسول گوگل برای کسب و کارها مناسب است. حال در این بخش قصد داریم به اینکه از کنسول گوگل چه استفاده‌ای می‌شود، اشاره کنیم.

تفاوت‌های گوگل سرچ کنسول با ابزار گوگل آنالیتیکس در بخش شناسایی ترافیک ورودی از گوگل، باعث ایجاد سوال برای برخی از افراد شده است که چرا از همان ابتدا نباید از گوگل آنالیتیکس برای تحلیل ترافیک گوگل سایت خود استفاده کنیم. در‌ واقع شکافی در بین کنسول گوگل و آنالیتیکس وجود دارد و آن، تخصص و تمرکز کنسول بر سئو و ورودی‌های گوگل است. گوگل آنالیتیکس اطلاعات جامع از ترافیک سایت را جمع‌آوری می‌کند اما اطلاعاتی نظیر خطاهای فنی سایت و نقشه سایت، ترافیک ورودی هر صفحه با هر کلمه کلیدی، میانگین جایگاه صفحات و … را ارائه نمی‌دهد و این اطلاعات، همان برتری گوگل سرچ کنسول در آنالیز سئویی سایت می‌باشد.

نصب گوگل سرچ کنسول

در ادامه، اطلاعات بیشتری از ماهیت کنسول گوگل را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

کنسول گوگل یک راه ارتباطی با گوگل است.

اکانتی که شما در سرچ کنسول می‌سازید، یک راه ارتباطی بین شما و گوگل است. گوگل از این راه می‌تواند با شما ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی که از سایت خود می‌خواهید را مانند اطلاعات ترافیک، مشکلات فنی سایت و جریمه‌های گوگل و … را در اختیارتان قرار دهد. همچنین شما نیز می‌توانید در صورت بروز مشکل در استفاده از هر کدام از ابزارها، به پشتیبانی این سرویس پیام دهید.

کنسول گوگل یک مرکز کنترل است.

همانطور که گفتیم با استفاده از کنسول گوگل شما قادر خواهید بود که فعالیت‌هایی را بر روی سایت خود انجام دهید که از آن‌ها می‌توان به پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف سئو استفاده کرد. تلاش‌های سئو پایان ندارد و همیشه قابل بهبود و توسعه است؛ به طور مثال، از بین بردن خطاهای فنی سایت مانند خطاهای 500، 404 و …، بهبود و خلاصه‌سازی کدها برای نمایش درست در موبایل و دسکتاپ، ثبت کردن نقشه سایت یا برخی صفحات در گوگل، میزان بازدهی محتواهای سئو شده سایت و … چند مورد از راه‌های بهبود سئو هستند که با کمک کنسول گوگل، قابل کنترل و ارزیابی می‌باشند.

شناسایی خطاهای فنی سایت در کنسول گوگل
شناسایی خطاهای فنی سایت در کنسول گوگل

کنسول گوگل یک مرکز داده‌های تحلیلی است.

زمانی که وارد سرچ کنسول گوگل می‌شوید، یک داشبورد برای شما ظاهر می‌شود که اطلاعات سایت شما در گوگل بر روی آن نمایش داده شده است. اطلاعاتی که مشاهده می‌کنید، به‌روز و تا 24 ساعت قبل می‌باشد. همچنین می‌توانید سرچ کنسول گوگل به ابزارهای دیگر مانند گوگل آنالیتیکس یا افزونه یوآست سئو در وردپرس متصل کرده و آن داده‌ها را در ابزارهای دیگر و با اطلاعاتی کامل‌تر مشاهده کنید.

کنسول گوگل داده‌ها و اطلاعات مهم دیگری نیز در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • اطمینان از دسترسی ربات‌های گوگل به سایت
  • حل مشکلات ایندکس صفحات در گوگل و ثبت درخواست ایندکس شدن صفحات جدید
  • مشاهده وضعیت ترافیک سایت از گوگل
  • مشاهده هشدارهای گوگل در مورد اسپم شدن، ایندکس نشدن یا جریمه شدن صفحات سایت
  • دسترسی به آمار لینک بیلدینگ سایت
لینک بیلدینگ در کنسول گوگل
مشاهده نتایج لینک بیلدینگ در کنسول گوگل
  • عیب‌یابی صفحات سایت در موبایل
  • و …
کار با گوگل سرچ کنسول
نتایج بررسی صفحات سایت در نسخه موبایل

نصب سرچ کنسول گوگل

برای اینکه بتوانید به کنسول گوگل دسترسی پیدا کنید، مراحلی را پیش رو دارید که با توجه به آن‌‌ها باید پیش بروید:

  • در ابتدا یک حساب گوگل داشته باشید یا یک حساب گوگل بسازید.
  • سپس وارد سایت گوگل سرچ کنسول شوید (اینجا) و روی گزینه Start Now کلیک کنید.
  • سپس آدرس سایت خود را وارد کرده و یکی از راههای زیر را برای ادامه کار انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود از حالت Domain استفاده کنید تا اطلاعات دقیق‌تری از نتایج سئو خود را پس از نصب گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید.

نصب گوگل سرچ کنسول

مرور نهایی بر گوگل سرچ کنسول

هر کسی که دارای یک وبسایت است، از یک متخصص سئو گرفته تا افراد عادی، از یک دیجیتال مارکتر تازه‌کار تا یک حرفه‌ای، باید از سرویس گوگل سرچ کنسول استفاده کنند، زیرا:

  • گوگل سرچ کنسول برای صاحبان مشاغل: سرچ کنسول به صاحبان کسب و کارهای دارای سایت کمک می‌کند تا عملکرد خود را مشاهده کنند و پیشرفت خود را در جذب ترافیک گوگل، برندسازی و … ارزیابی کنند.
  • سرچ کنسول گوگل برای کارشناسان سئو: اصلی‌ترین ابزار کارشناسان سئو، گوگل سرچ کنسول است تا به کمک داده‌های آن، استراتژی سئویی سایت را طراحی کرده و میزان موفقیت استراتژی‌ها را بسنجند.
  • سرچ کنسول گوگل برای برنامه‌نویسان سایت: کنسول گوگل خطاهای فنی وبسایت را شناسایی کرده و نمایش می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند برای برنامه‌نویسان سایت، مفید باشد.

در این مطلب از آکادمی کاپریلا سعی کردیم که کنسول گوگل را به شما کاربران گرامی معرفی کنیم. ابزار سرچ کنسول گوگل با ابزار گوگل آنالیتیکس تفاوت‌هایی در امکانات و ابزارهای خود دارد که کاربرد هر کدام را متفاوت کرده است. با توجه به اینکه سئو، یکی از مهم‌ترین کانال‌های جذب ترافیک، جذب لید و فروش است، استفاده مستمر از کنسول گوگل و تحلیل داده‌های آن می‌تواند کمک زیادی به موفقیت کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد.

قطعاً کار با کنسول گوگل به اطلاعات و دانش بیشتری از این مقاله نیاز دارد و به همین دلیل، در آینده مقالات و آموزش‌های بیشتری در مورد آن منتشر خواهیم کرد. اگر سوالی در مورد سرچ کنسول گوگل دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.