سئو 489 بازدید

سئو مانند یک خانه بسیار بزرگ است که در هر اتاق آن، یک گنج وجود دارد و یکی از با ارزش‌ترین گنج‌های سئو، نقشه سایت است. نقشه سایت مانند یک آدرس عمل می‌کند و باعث می‌شود که صفحات نامرتب سایت شما، منظم به نظر برسند و ربات‌های گوگل، خیلی ساده‌تر بتوانند صفحه‌های سایت را شناسایی کرده، بخوانند و ارزش‌گذاری کنند. همچنین این ربات‌ها می‌توانند به سایت شما رتبه دهند، اما رتبه نهایی را گوگل خواهد داد. بنابراین می‌توان گفت که داشتن یک نقشه سایت یا سایت مپ Sitemap.xml الزامی بوده و در سئوی سایت نیز تاثیر مستقیم دارد. در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا درباره نقشه سایت، اطلاعات کاملی را به شما بدهیم.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟

نقشه سایت یا سایت مپ (Sitemap)، در واقع یک نوع فایل است که مهم‌ترین محتواهایی از سایت که می‌خواهیم در گوگل، ایندکس و رتبه‌بندی شوند، در آن قرار گرفته و ربات‌های گوگل با استفاده از آن، می‌توانند اطلاعات صفحه‌های سایت شما را مشاهده کرده و آن‌ها را ارزش‌گذاری کنند. همچنین ایندکس شدن صفحات سایت و محتوای درج شده نیز به همین صورت انجام می‌گیرد. در اینجا، منظور از ارزش‌گذاری این است که هر کدام از محتواهای سایت، با همان ارزشی که در بین دیگر محتواها دارند، رتبه خاصی به آن‌ها داده می‌شود که به استفاده از موتورهای جستجو، قابل مشاهده هستند.

یک نوع سایت مپ دیگر وجود دارد که مبتنی بر HTML بوده و در این نقشه سایت نیز تعدادی فایل وجود دارد. این نوع sitemap را افرادی استفاده می‌کنند که نیاز به مشاهده و استفاده از محتوای سایت خود دارند. اما در نقشه سایت XLM که همان ابتدا معرفی کردیم، معمولاً شناخت ساختار سایت در اولویت است. برای ایندکس کردن صفحات سایت خود، کافی است که لینک‌های سایت یا URL سایت را در سایت مپ قرار دهید و بعد از مدت کوتاهی، ایندکس شدن صفحات سایت خود را مشاهده خواهید کرد.

ساختار سایت در سایت مپ
ساختار سایت در سایت مپ

تاثیر سایت مپ بر روی سئو

همانطور که متوجه شدید برای اینکه سایت‌تان به آسانی توسط موتورهای جستجو شناسایی شود و گوگل، سایت شما را به عنوان سایتی سالم و ساختارمند بشناسد، باید آدرس سایت مپ خود را در اختیارش قرار دهید تا با درج محتوای جدید و یا بروزرسانی یک محتوای قدیمی، گوگل زمان کمتری را برای شناسایی و ارزش‌گذاری محتوا و صفحات شما، اختصاص داده و همین امر باعث بهبود سایت شما خواهد شد. همچنین روبات‌های گوگل نیز رتبه بهتری را برای محتواهای شما به گوگل پیشنهاد می‌دهند

انواع نقشه سایت

همانطور که در بخش قبل متوجه شدید، دو نوع سایت مپ وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به یک روش خاص پیاده‌سازی شده و به نوع متفاوتی کار می‌کنند. در ادامه می‌توانید با نقشه سایت HTML و XML آشنا شوید.

سایت مپ HTML

نقشه سایت HTML یا زبان نشانه گذاری ابرمتنی (Hyper text Markup Language) به صورت کدنویسی بر روی سایت پیاده‌سازی می‌شود. از این زبان برای نمایش ساختار سایت استفاده می‌شود که کاربران نیز می‌توانند آن را مشاهده کنند. به طور کلی نقشه سایت HTML دارای اطلاعاتی درباره سایت و صفحات آن است و کاربران می‌توانند با استفاده از کدهایی که در ساختار سایت وجود دارد، به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند. استفاده از این نوع سایت مپ، مدتی است که کمتر شده و اکثر افراد به سایت مپ XML روی آورده‌اند.

سایت مپ XML

نقشه سایت XML یا زبان نشانه گذاری قابل توسعه (Extensible Markup Language) به صورتی است که از دید کاربران به دور بوده و فقط روبات‌های گوگل می‌توانند آن‌ها را ببینند و بخوانند. این نوع نقشه سایت، اطلاعاتی مانند تعداد صفحات سایت و ارزش محتوای سایت شما را به روبات نشان می‌دهد که این روبات با استفاده از آن‌ها می‌تواند محتوای سایت شما را ارزش‌گذاری کند. نکته جالب توجه اینجاست که اگر شما یک محتوا را در سایت خود منتشر کرده باشید و مدتی بعد، آن را بروزرسانی کنید، محتوا دوباره بررسی شده و از طریق سایت مپ، به گوگل اطلاع داده می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا گوگل با سرعت بیشتری محتوا را بررسی کرده و سئوی سایت بهبود یابد.

نمونه نقشه سایت

به راحتی می‌توان سایت مپ هر سایتی را مشاهده کرد. معمولاً وبسایت‌ها از آدرس sitemap.xml برای نقشه سایت خود استفاده می‌کنند. مثلاً نقشه سایت آکادمی کاپریلا، در آدرس blog.kaprila.com/sitemap_index.xml ساخته شده است.

نمونه نقشه سایت
نقشه سایت آکادمی کاپریلا

نقشه سایت دیجیکالا در آدرس digikala.com/sitemap.xml ثبت شده و ساختاری مشابه زیر دارد.

نقشه سایت دیجیکالا
نقشه سایت دیجیکالا

ساخت نقشه سایت

راه‌های زیادی برای ساخت sitemap وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هم یک نقشه HTML یا XML داشته باشید. در ادامه برخی از راه‌های آسان و معمول ساخت یک نقشه سایت را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

استفاده از پلاگین‌های وردپرسی

یکی از رایج‌ترین راه‌های ساخت یک سایت مپ برای سایت‌های وردپرسی، استفاده از پلاگین‌های وردپرس است. همانطور که می‌دانید، کار با وردپرس بسیار آسان است و نصب افزونه نیز با چند کلیک انجام خواهد شد. با توجه به این موارد، می‌توان گفت که ساخت یک نقشه سایت در وردپرس کمتر از چند دقیقه وقت شما را خواهد گرفت. یکی از بهترین افزونه‌های ساخت سایت مپ، یواست سئو (Yoast Seo) بوده که نقشه سایت بسیاری از سایت‌های معروف را ساخته است.

ساخت نقشه سایت با یوآست سئو
ساخت نقشه سایت با یوآست سئو

افزونه‌های بسیار زیادی برای ایجاد سایت مپ وجود دارد که با جستجویی ساده در مخزن وردپرس، می‌توانید آنها را مشاهده و نصب کنید.

افزونه وردپرس ساخت نقشه سایت
افزونه‌های وردپرس برای ساخت نقشه سایت

استفاده از سایت‌های واسطه

این روش ساخت سایت مپ برای افرادی مناسب است که از وردپرس استفاده نمی‌کنند و حوصله یا دانش کدنویسی به صورت HTML را نیز ندارند. یکی از بهترین سایت‌هایی که می‌توانیم برای ساخت نقشه سایت به شما پیشنهاد کنیم، XML-sitemaps.com است. این سایتT آدرس سایت شما را دریافت کرده و یک فایل به شما خواهد داد که از آن می‌توانید به عنوان نقشه سایت استفاده کنید. در این فایل، اطلاعات سایت و هر چیزی که برای ساخت یک نقشه سایت نیاز است، قرار داده شده است. همچنین می‌توانید از مراجع دیگری مانند ابزارهای زیر هم استفاده کنید.

کدنویسی

راه دیگری که به شما اجازه می‌دهد یک نقشه سایت داشته باشید، کدنویسی به صورت HTML است. این روش نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارد و شما باید کدنویسی به صورت HTML را به خوبی از بر باشید.

چگونه نقشه سایت را پیدا کنیم؟

راه‌های زیادی برای پیدا کرده سایت مپ وجود دارد که رایج‌ترین و ساده‌ترین آن، استفاده از سایت‌های واسط است. شما مراجعه به سایت‌هایی مانند SeoSiteCheckup.com می‌توانید نقشه سایت هر وب سایتی را مشاهده کنید. اما به این نکته توجه کنید که وبسایت مورد نظر شما باید دارای یک نقشه سایت ایندکس شده باشد و در غیر این صورت، نمی‌توان نتیجه دلخواه را به دست آورد (برای استفاده از سایر سایت‌هایی که برای مشاهده سایت مپ شما استفاده می‌شود، عبارت sitemap finder یا sitemap checker را در گوگل، جستجو کنید).

مشاهده نقشه سایت
ابزار مشاهده نقشه سایت

ثبت نقشه سایت در گوگل

ثبت نقشه سایت در گوگل بسیار ساده است و چند مرحله کوتاه دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. توجه کنید که اگر سایت شما از قبل ایندکس شده است، دیگر نیاز به انجام مراحل زیر نخواهد بود.

  1. در ابتدا باید به حساب وبسایت خود در Google Search Console بروید.
  2. سپس در منوی سمت چپ در بخش index، روی Sitemaps کلیک کنید.
  3. اگر قبلاً نقشه سایت شما در گوگل ثبت شده باشد، در جدول، آن را مشاهده کرده و عبارت Success نمایش داده می‌شود.
  4. در صورتی که نقشه سایت شما ایندکس نشده بود، باید آدرس فایل XML را در محل مشخص شده درج کنید و سپس بر روی Submit کلیک کنید.
  5. در صورتی که همه موارد را به درستی انجام داده باشید، سایت مپ شما ایندکس خواهد شد و پیغام آن را مشاهده می‌کنید.
ثبت نقشه سایت در گوگل
ثبت نقشه سایت در گوگل

در صورتی که ایندکس را به درستی انجام داده باشید، بعد از انجام این مراحل قادر خواهید بود که صفحاتی که کمترین امتیاز را دارند و ارورهای سایت را نیز مشاهده کنید. همچنین می‌توانید صفحات تایید شده، صفحات مستثنی شده و اخطارها را نیز ببینید.

ایندکس نقشه سایت در گوگل
مشاهده وضعیت صفحات سایت در کنسول گوگل

شناسایی ارورهای نقشه سایت

در صورتی که نقشه سایت خود را ایندکس کرده باشید و نمودار آن را مشاهده کنید، ممکن است با چند پیغام خطا مواجه شوید که مشکلات صفحات سایت شما را نشان می‌دهد. ریشه تمامی مشکلات، می‌تواند موارد زیر باشد که با برطرف کردن آن‌ها، این پیغام خطاها نیز از بین می‌روند و به سئوی سایتتان لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

  • صفحه سایت شما خیلی آرام و آهسته بارگذاری می‌شود.
  • ریدایرکت‌های سایت شما بیش از حد زیاد است و موتورهای جستجو مقدار کمی را در نظر می‌گیرند.
  • سایت شما دسترسی موتور جستجو به کدهای جاوا اسکریپت (JavaScrips) یا صفحات را مسدود کرده است.
  • برخی از صفحات شما ارورهایی مانند 404، 401، 403 Forbidden و یا 410 را دارا هستند.
  • حجم نقشه سایت شما بیشتر از 50 مگابایت شده است (حداکثر حجم مجاز، 50 مگابایت است).

راه ساده‌تر برای شناسایی خطاهای موجود در سایت مپ و همچنین مشاهده راهکارهای اصلاح آنها، استفاده از سایت‌های خطایاب نقشه سایت است؛ این سایتها، با بررسی نقشه سایت شما، در صورت وجود هر گونه خطا در آن، ارورها را به شما نمایش می‌دهند. برای استفاده از چنین ابزارهایی، عبارت sitemap checker را در گوگل جستجو کنید.

راهکارهای رفع خطاهای نقشه سایت

همانطور که بیان شد، چندین نوع خطای مختلف، ممکن است به سراغ صفحات شما بیایند که باید در اولین فرصت، برای رفع آن‌ها اقدام کنید. در ادامه، راهکارهای رفع این ارورها را به شما می‌گوییم:

  • برای رفع ارورهای سری 4** به شما پیشنهاد می‌کنیم که صفحه‌ای که دارای این خطا است را حذف کرده و یا به یک صفحه 301 را دایرکت کنید و یا اگر صفحه مربوطه حذف شده است، آن را دایرکت 401 کنید تا گوگل متوجه شود که آن صفحه، عمداً حذف شده است.
  • برای رفع ارورهای ریدایرکت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ریدایرکت‌ها را مشخص کرده و یا تعدادی از آن‌ها را حذف کنید.
  • برای سریع شدن سرعت بارگذاری سایت خود، بهتر است که نگاهی به حجم کلی سایت و یا سرعت سرور بیاندازید، زیرا سرعت سایت در اکثر مواقع به این دو عامل بستگی دارد.
  • برای رفع ارور مسدود بودن موتور جستجو (تگ noindex) از دسترسی به صفحات سایت، باید بررسی کنید که صفحات مربوطه برای شما مهم هستند یا نیازی به ایندکس در گوگل نیست.
  • اگر تعداد صفحات و محتوای سایت شما بسیار زیاد است و حجم سایت مپ به بیش از 50 مگ رسیده، بهتر است از چند نقشه سایت استفاده کنید (مثلاً سایت مپی برای مقالات، دیگری برای محصولات و …)

سخن پایانی بر Sitemap

در این مطلب از آکادمی کاپریلا، نقشه سایت یا سایت مپ را به زبانی ساده و مختصر به شما کاربران گرامی معرفی کردیم. با توجه به مواردی که گفتیم، اگر وبسایت شما نقشه سایت ندارید، بهتر است در اولین فرصت برای ساخت آن تلاش کنید تا با یک تیر، سه نشان بزنید؛ هم سایت خود را ایندکس کنید، هم سئوی سایت را بهبود دهید و هم محتوای سایت خود را ارزش‌گذاری کنید. حال به ما بگویید که شما از کدام روش برای ساخت نقشه سایت استفاده کرده‌اید و یا قصد دارید که از کدام روش استفاده کنید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها