عصری که در آن قرار داریم «عصر دیجیتال» نامیده می‌شود و هر روز شاهد افزایش نفوذ دنیای دیجیتال در زندگی روزمره‌ی خود هستیم که به واسطه‌ی این نفوذ، مشاغلِ نوینِ مختلفی شکل گرفته‌اند؛ یکی از ابتدایی‌ترین مشاغل به‌وجود آمده در عصر دیجیتال «طراحی وب‌سایت» می‌باشد. حتماً تا کنون بارها شنیده‌اید که افرادی، به طراحی وب‌سایت و کسب درآمد از آن مشغول هستند و برایتان سؤال پیش آمده که:

  • طراحی وب‌سایت چیست؟
  • شغل طراحی وب سایت به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟
  • چگونه می‌توان به یک طراح وب‌سایت تبدیل شد؟

در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم به سؤالات فوق پاسخ داده و شغل طراحی وب سایت را از 0 تا 100 برای شما شرح دهیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل طراحی وب سایت چیست؟

طراحی وب‌سایت، به زبان ساده یعنی «ساخت صفحات وب برای مقاصد گوناگون»؛ اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از این شغل ارائه کنیم، باید بگوییم که یک طراح وب‌سایت با مهارت و دانشی که دارد وب‌سایتی را طراحی می‌کند که این وب‌سایت می‌تواند اهداف تجاری، آموزشی، تفریحی و… داشته باشد. به طور کلی، هر وب‌سایت دارای دو بخش «ظاهری» و «عملکردی» می‌باشد. افرادی که در بخش «ظاهری» سایت مشغول به کار هستند، طراح وب‌سایت (Web Designer) نامیده می‌شوند و برنامه‌نویسانی که در بخش «عملکردی سایت» به فعالیت می‌پردازند، توسعه‌دهنده وب (Web Developer) نام دارند.

در ادامه این مقاله، ما انواع روش‌های طراحی وب (Web Design) و همچنین وظایف و مهارت‌های لازم برای شغل طراحی وب سایت را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ اما اگر شما مایل به کسب اطلاعات در مورد «شغل توسعه وب» یا همان (Web Development) هستید، شما را به مطالعه‌ی مقاله «شغل توسعه دهنده وب – لیست مهارت ها و وظایف یک وب دولوپر Web Developer» دعوت می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع روش های طراحی وب سایت کدامند؟

برای طراحی و ساخت یک وب‌سایت، 3 روش پیش روی شماست که یکی از این روش‌ها، به دانش و مهارت برنامه‌نویسی نیاز دارد و در دو روش دیگر، شما بدون نیاز به هیچ دانش برنامه‌نویسی، قادر به یادگیری طراحی وب‌سایت خواهید بود. در این قسمت از مقاله قصد داریم که انواع روش‌های طراحی وب‌سایت را با هم معرفی نموده و مورد بررسی قرار دهیم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  1. طراحی وب‌سایت با سایت‌سازها
  2. طراحی وب‌سایت با وردپرس
  3. طراحی وب‌سایت با کدنویسی

حال بیایید موارد گفته‌شده را به‌طور کامل بررسی کنیم.

انواع روش‌های طراحی وب‌سایت
انواع روش‌های طراحی وب‌سایت

طراحی وب سایت با سایت ساز ها

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای طراحی وب‌سایت، استفاده از سایت‌هایی است که در آنها، ابزارهای گوناگون و قالب‌های از پیش ساخته شده‌ای قرار داده شده است تا شما بتوانید به کمک این ابزارها و قالب‌ها، وب‌سایت مد نظر خود را طراحی نمایید؛ در این وب‌سایت‌ها – که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر پولی هستند – کافیست اکانتی بسازید و سپس یکی از قالب‌هایی که در آن‌ها وجود دارند را انتخاب کنید و به ویرایش و شخصی‌سازیِ (Customize) آن بپردازید؛ یا اینکه خودتان با استفاده از ابزارها و المان‌هایی که برای شما تعبیه شده است، جهت طراحی وب‌سایت مدنظرتان اقدام نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که اصولِ کارِ تمامیِ سایت‌سازهایِ مطرح، بهره‌گیری از روش ساخت Drag&Drop می‌باشد؛ یعنی شما با انتخاب المان‌های مختلف و کشیدن آنها در جای مد نظر، وب‌سایت خود را طراحی می‌نمایید. همچنین، گفتنی است که سایت‌سازهای مختلفی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، Wix است. برای آشنایی بیشتر با این روش و شناختِ بهترین سایت‌سازهای دنیا پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله‌ی « ۱۰ سایت ساز رایگان برتر در جهان – ساخت انواع سایت با چند کلیک» مطالعه بفرمایید.

طراحی وب سایت با وردپرس

روش دومی که از طریق آن می‌توانید به شغل طراحی وب سایت ورود کنید، «استفاده از WordPress»‌ است. لطفاً دقت داشته باشید که این روش – نسبت به روش قبلی – حرفه‌ای‌تر و پیچیده‌تر می‌باشد اما همچنان نسبت به روش سوم – یعنی طراحی وب‌سایت با کد نویسی – آسان‌تر است و شما برای یادگیری و کسب مهارت در آن، به زمان کمتری نیاز دارید.

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که وردپرس چیست؟ وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) می‌باشد که بسیاری از وب‌سایت‌های جهان (سهمی در حدود 65 درصد از کل وب‌سایت‌های دنیا) به کمک این سیستم، طراحی و ساخته شده‌اند. بسیاری از افراد جامعه بر این تصور هستند که وب‌سایت‌های وردپرسی، وب‌سایت‌هایی ساده و پیشِ پا افتاده‌ای می‌باشند که این تصور چندان درستی نیست؛ زیرا بسیاری از سایت‌های معروف، پربازدید و پیچیده در دنیا با کمک وردپرس ساخته شده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های وردپرس این است که از افزونه‌های متنوع و قدرتمندی برخوردار است که این افزونه‌ها، امکانات ساده و پیچیده‌ی زیادی را در اختیار طراحان وب‌سایت قرار می‌دهند. در همین راستا، شما هرچه دانش و مهارت بیشتری در کار کردن با وردپرس به‌دست بیاورید، قادر به طراحی وب‌سایت‌های حرفه‌ای‌تری خواهید بود؛ وب‌سایت‌هایی که به کمک سایت‌سازها قابل طراحی نیستند و از طرفی، زمان زیادی هم برای طراحی با کد نویسی نیاز دارند، درحالی‌که به کمک وردپرس در کمترین زمان و بالاترین کیفیت، قابل ساخت می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، اگر به این روش – یعنی طراحی سایت با وردپرس – علاقه‌مند شده‌اید، اکیداً پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌ی «ابزار وردپرس چیست؟ لیست بهترین افزونه های وردپرسی در زمینه های مختلف» مراجعه نمایید.

طراحی وب سایت با کد نویسی

آخرین روش طراحی وب‌سایت – که از دو روش قبلی پیچیده‌تر می‌باشد – طراحی وب‌سایت با کدنویسی است. برای طراحی وب‌سایت از طریق کدنویسی، شما باید آموزش‌های تخصصی زیادی را بگذرانید و همچنین مهارت بالایی در «برنامه‌نویسی وب» به‌دست بیاورید. شایان ذکر است که برنامه‌نویسی وب‌سایت به دو حوزه‌ی Front-End و Back-End تبدیل می‌شود که:

  • برنامه‌نویسی Front-End به طراحی وب‌سایت و ساخت بخش ظاهری آن می‌پردازد (بخشی که کاربران مشاهده می‌کنند و با آن در ارتباط هستند).
  • برنامه‌نویسی Back-End به توسعه‌ی یک وب‌سایت و ساخت بخش‌های عملکردی و ساختار اصلی آن می‌پردازد (بخشی که کاربران به آن دسترسی ندارند و برای آنها قابل مشاهده نیست).

لازم به ذکر است که طراحی وب‌سایت یا همان Web Design به برنامه‌نویسی Front-End مربوط می‌شود و شما برای اینکه قادر باشید به کمک برنامه‌نویسیِ وب، یک وب‌سایت را طراحی نمایید، باید با زبان‌ها و فریمورک‌های بخش Front-End آشنا شوید و در استفاده از آن‌ها، مهارت‌های خود را افزایش دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، برای آشنایی بیشتر با برنامه‌نویسی وب و چگونگی یادگیری آن شما را به مطالعه‌ی مقاله «مسیر یادگیری برنامه نویسی وب + نقشه راه جامع: فرانت اند Front-End و بک اند Back-End» دعوت می‌کنیم.

حال که با انواع روش‌های طراحی وب‌سایت آشنا شده‌اید و ذهن شما برای ورود به این شغل آماده شده است، بهتر است برای آمادگی بیشترِ ذهنتان، شما را با وظایف یک طراح وب‌سایت آشنا نماییم. در ادامه، به همین موضوع خواهیم پرداخت.

یک طراح وب سایت چه وظایفی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، طراح وب‌سایت کسی است که به کمک مهارت و دانشِ خود، ظاهر یک وب‌سایت یا صفحه‌ی وب را طراحی و آماده می‌نماید؛ این، یک تعریف کلی از شغل طراح وب سایت بود. در ادامه قصد داریم تا شما را با وظایف یک طراح وب‌سایت آشنا کنیم تا به دید دقیق‌تری نسبت به این شغل دست پیدا کنید. وظایف یک طراح وب‌سایت عبارت‌اند از:

  • انتخاب فونت
  • به‌ کار بردن رنگ‌های مناسب
  • انتخاب رنگ‌ها و طرح‌ها بر اساس هویت برند و موضوع سایت
  • مشخص کردن مسیر طراحی وب‌سایت
  • تهیه عکس‌های مناسب برای بخش‌های مختلف طراحی
  • استفاده از زبان برنامه‌نویسی
  • بهینه‌سازی طراحی برای نمایش در دستگاه‌های مختلف

مواردی که نام بردیم را در ادامه توضیح خواهیم داد.

لیست وظایف طراح وب‌سایت
لیست وظایف طراح وب‌سایت

انتخاب فونت

انتخاب فونتِ مناسب و خوانا بودنِ نوشته‌هایی که در وب‌سایت وجود دارد، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که یک طراح وب‌سایت، باید در انتخاب و استفاده از آن بسیار دقت کند. وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که دارای طراحی جذابی می‌باشند، اما به دلیل فونت نامناسبی که طراحِ آن وب‌سایت‌ها استفاده نموده است، کاربران را به خود جذب نمی‌کند؛ به همین دلیل طراحان وب‌سایت در انتخاب فونت باید دقت داشته باشند.

شایان ذکر است که برای انتخاب فونت مناسب باید به «هویت سایت» و «بازار هدف»ی که برای آن مشخص شده است، توجه داشت؛ به عنوان مثال، اگر یک طراح بخواهد وب‌سایتی برای کودکان طراحی کند، باید از فونت‌هایی استفاده نماید که به‌سادگی قابل خواندن باشند و همچنین حالت رسمی نداشته باشد.

به‌ کار بردن رنگ‌ های مناسب

رنگ‌هایی که در طراحی وب‌سایت استفاده می‌شوند، یکی دیگر از فاکتورهای مهمی هستند که در جذب کاربران بسیار تأثیرگذار می‌باشند. طراحان وب‌سایت با استفاده از رنگ‌های مختلف و ایجاد یک تم کلی در قالب وب‌سایت، قادر به خلق وب‌سایت‌هایی هستند که تمامی کاربران – با هر سلیقه‌ای – از کار در محیطِ آن وب‌سایت‌ها لذت خواهند برد. نکته مهمی که در انتخاب رنگ وجود دارد این است که به طور معمول استفاده از رنگ‌های ملایم، موجب ایجاد حس آرامش در کاربران می‌گردد و به آنها کمک می‌کند تا با حس خوشایندی در آن وب‌سایت‌ها فعالیت داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به مقاله «زبان رنگها – هر رنگ چه معنایی دارد؟ + خصوصیت ها و کاربردها» مراجعه کنید.

انتخاب رنگ ها و طرح ها بر اساس هویت برند و موضوع سایت

از دیگر وظایفی که بر عهده طراحان وب‌سایت قرار می‌گیرد، انتخاب و استفاده از رنگ‌ها و طرح‌هایی است که منطبق بر «هویت برند» و «موضوع سایت» باشد. به‌عنوان مثال، برندهای مختلفی وجود دارند که دارای ترکیب رنگ‌های خاصی در لوگوی خود می‌باشند و در بازاریابی و تبلیغاتشان از آن ترکیب رنگ بهره می‌برند، از این رو، یک طراح وب‌سایت، زمانی که می‌خواهد وب‌سایتی را برای این برندها طراحی کند، باید توجه ویژه‌ای به لوگوی برند و رنگ‌هایی که در آن استفاده شده است، داشته باشد و رنگ‌ها و طرح‌هایی را در قالب سایتِ خود به کار ببرد که با لوگوی برند و هویتِ آن همخوانی دارند.

مشخص کردن مسیر طراحی وب سایت

یک طراح وب‌سایت بهتر است که برای راحتی کار و مشخص بودن مسیر طراحی‌اش، نقشه‌ای را ایجاد کند که در آن، تمامیِ منوهای اصلی و فرعی، دکمه‌ها، سایدبارها، المان‌های ضروری برای طراحی و… را مشخص نموده، تا در حین اجرای طراحی، «مسیر» برای وی مشخص باشد؛ همچنین مشخص کردن مسیر طراحی وب‌سایت به طراح کمک می‌کند تا یک دید کلی از آنچه که کاربران با آن مواجه خواهند شد، به‌دست بیاورد و نقشه‌ی طراحی را به گونه‌ای اصلاح نماید که کاربران به‌سادگیِ هرچه تمام‌تر، به محتوا یا بخشی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند.

ایجاد نقشه طراحی وب‌سایت
ایجاد نقشه طراحی وب‌سایت

تهیه عکس های مناسب برای بخش های مختلف طراحی

در بخش‌های مختلفی از وب‌سایت‌ها، عکس‌های ثابت یا متحرکی وجود دارند که جنبه‌ی زیبایی و همچنین برندینگ را در وب‌سایت تقویت می‌کنند و انتخاب و استفاده از این عکس‌ها، بر عهده‌ی طراح وب‌سایت می‌باشد. طراحان وب‌سایت، زمانی که در حال طراحی هستند باید از تصاویری مرتبط با بخش‌های مختلف و همچنین متناسب با برند استفاده کنند تا همخوانی و هارمونیِ لذت‌بخشی را برای کاربران به‌وجود بیاورند؛ همچنین این نکته را هم به یاد داشته باشید که استفاده از عکس‌های مرتبط و مناسب، به سئوی وب‌سایت نیز کمک شایانی خواهد کرد.

استفاده از زبان برنامه ‌نویسی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم برای طراحی وب‌سایت، روش‌های مختلفی وجود دارد که 2 موردِ اول – یعنی «طراحی با سایت‌سازها» و «طراحی با وردپرس» – نیازی به کدنویسی نداشتند، اما به یاد داشته باشید که یک وب دیزاینر، هنگام طراحیِ یک سایت با سایت‌سازها و یا وردپرس، گاهی اوقات – برای شخصی‌سازیِ بیشترِ طراحی و رفع باگ‌های موجود – به مهارت کد نویسی نیاز پیدا می‌کند. برای اصلاح مواردی که گفته شد یک طراح وب‌سایت نیازی به یادگیری برنامه‌نویسی وب به‌صورت حرفه‌ای ندارد، بلکه صرفاً آشنایی مقدماتی با اصول این شاخه از برنامه‌نویسی برای او کافی است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهینه‌ سازی طراحی برای نمایش در دستگاه های مختلف

یکی دیگر از وظایف مهمی که بر عهده‌ی یک طراح وب‌سایت می‌باشد، بهینه‌سازیِ طراحی برای «نمایش در دستگاه‌های مختلف» است. در زمان‌های قدیم، تنها دستگاهی که کاربران برای دسترسی به وب‌سایت‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند، «کامپیوتر» بود؛ اما کاربران امروزه – به‌جای کامپیوترها – اکثراً از دستگاه‌های دیگری مانند «گوشی‌های هوشمند» و «تبلت‌ها» برای دسترسی به سایت‌های مختلف استفاده می‌نمایند؛ به همین دلیل، یک وب دیزاینر باید طراحی خود را برای نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف – با سایز صفحات گوناگون – بهینه‌سازی نماید، تا کاربران بدون هیچ مشکلی – و با هر دستگاهی که در اختیار دارند – بتوانند از وب‌سایت مد نظرشان به خوبی استفاده کنند.

طراحی وب سایت به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

حال که با وظایف یک طراح وب‌سایت آشنا شدیم، زمان آن رسیده تا با مهارت‌های لازم برای این کار نیز آشنا شویم و بررسی کنیم که یک طراح وب‌سایت برای انجام وظایف خود به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ مهارت های لازم برای ورود به شغل طراحی وب سایت عبارت‌اند از:

  • طراحی گرافیک
  • برنامه‌نویسی وب
  • داشتن درک مقدماتی از برندینگ
  • رنگ‌شناسی
  • کار گروهی

حال بیایید مواردی که نام بردیم را با هم بررسی کنیم.

مهارت های لازم برای ورود به شغل طراحی وب سایت
مهارت های لازم برای ورود به شغل طراحی وب سایت

طراحی گرافیک

اولین و مهم‌ترین مهارتی که یک طراح وب‌سایت به آن نیاز پیدا می‌کند، «مهارت طراحی گرافیک» می‌باشد؛ زیرا هدف اصلی از طراحی وب‌سایت، ایجاد یک ظاهر زیبا، دلنشین و همچنین کاربرپسند برای استفاده‌ی کاربران می‌باشد؛ وب دیزاینرها به کمک مهارت طراحی گرافیک می‌توانند طراحی‌هایِ خاصِ خود را برای وب‌سایت‌ها انجام دهند و سپس با کمک ابزارهای مختلفی (مانند: ادوبی XD، فوتوشاپ، ایلاستریتور، فیگما و…) این طراحی‌ها را پیاده‌سازی کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برنامه نویسی وب

مهارت برنامه‌نویسی وب نیز جزو مهارت‌هایی است که یک وب دیزاینر، برای طراحی سایت با وردپرس یا کدنویسی، به آن نیاز پیدا می‌کند. شما برای ورود به «شغل طراحی وب سایت در شاخه وردپرس»، نیازی به یادگیری حرفه‌ای برنامه‌نویسی وب ندارید؛ بلکه داشتنِ یک مهارت نسبی در آن – جهت شخصی‌سازیِ طراحی – برایتان کافی است؛ اما اگر قصد ورود به «شغل طراحی وب سایت در شاخه‌ی کدنویسی» را دارید، حتماً نیاز است تا مهارت برنامه‌نویسی وب را به‌صورت حرفه‌ای و از 0 تا 100 فرا بگیرید. برای یادگیری مهارت برنامه‌نویسی وب به منظور طراحی سایت، باید مهارت استفاده از زبان‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت (JavaScript) را به‌طور کامل به‌دست بیاورید. همچنین، برای حرفه‌ای‌تر شدن در این زمین، می‌بایست بر فریمورک‌هایی نظیر بوت‌استرپ (Bootstrap)، ری‌اکت (React)، آنگولار (Angular) و ویو (Vue) تسلط پیدا کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

داشتن درک مقدماتی از برندینگ

یکی دیگر از مهارت‌هایی که یک طراح وب‌سایت باید با آن آشنایی داشته باشد، «مهارت طراحی بر اساس برندینگ» است؛ در واقع، یک طراح وب‌سایت به کمکِ این مهارت می‌تواند طراحی خود را منطبق بر «برنامه‌های برندینگ» انجام دهد و همچنین از «اصول و مبانی برندینگ در طراحی وب‌سایت» مورد نظرش نیز بهره ببرد. به‌عنوان مثال، یک وب دیزاینر حرفه‌ای، برای طراحی وب‌سایتِ یک برند بزرگ، حتماً باید از لوگوی برند و رنگ‌هایی که نشان‌دهنده‌ی آن برند هستند، استفاده کند تا کاربران به محض ورود به آن وب‌سایت، تحت تأثیر برندینگ قرار بگیرند.

رنگ شناسی

رنگ‌شناسی یا روانشناسی رنگ، یکی از مهارت‌های مهم در حوزه‌ی طراحی و زیرشاخه‌های آن – مانند طراحی وب‌سایت – می‌باشد؛ مهارت رنگ‌شناسی، طراح وب‌سایت را قادر می‌سازد که یک «طرح رنگی» مناسب و جذاب برای وب‌سایت انتخاب کند تا زمانی که کاربران از وب‌سایت بازدید می‌نمایند با محیطی یک دست و آرامش‌بخش مواجه شوند و از طراحی صورت گرفته لذت ببرند. (در ادامه با مفهوم طرح رنگی آشنا خواهید شد)

کار گروهی

بسیاری از پروژه‌های بزرگ طراحی وب‌سایت – به دلیل وسیع بودن حجم پروژه – به بیش از یک وب دیزاینر نیاز دارند؛ به همین دلیل، طراحان وب‌سایت باید مهارت کار گروهی را در خود پرورش دهند و قادر باشند تا در کنار دیگر همکارانشان پروژه‌های بزرگ را به اتمام برسانند. از طرفی، طراحی وب‌سایت تنها یکی از کارهایی است که برای راه‌اندازیِ کامل یک وب‌سایت باید انجام شود؛ لذا وب دیزاینرها باید به طور مداوم با دیگر تیم‌هایی که بر روی راه‌اندازی یک وب‌سایت فعالیت دارند، در ارتباط باشند (از جمله‌ی این تیم‌ها می‌توان به تیم برنامه‌نویسی Back-End اشاره کرد).

بر اساس آنچه که گفته شد، اگر قصد دارید که به‌عنوان یک طراح وب‌سایت بر روی پروژه‌های بزرگ کار کنید – برای برقراری ارتباط بهتر با همکاران و پیشبرد اهداف پروژه – نیاز دارید تا مهارت کارگروهی را در خود تقویت نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت کدامند؟

هر وب‌سایتی بر اساس هدف و کاربردی که دارد، نیازمند ویژگی‌ها و امکانات مختلفی است که وب دیزاینرها باید تمامی آنها را از لحاظ ظاهری در طراحی خود لحاظ نمایند، تا وب دِوِلوپِرها بتوانند ساختار اصلی وب‌سایت را با قسمت‌های طراحی‌شده ادغام کنند و کاربران نیز قادر باشند از امکاناتی که در وب‌سایت قرار داده شده است، به‌طور کامل استفاده نمایند؛ اما فاکتورهایی هم برای طراحی وب‌سایت وجود دارند که عمومی هستند و تمامی وب دیزاینرها – در سراسر جهان – باید برای جذبِ بیشترِ مخاطبان به سایت و کاربرپسند بودنِ آن، این فاکتورها را رعایت نمایند. در این بخش قصد داریم تا فاکتورهای مهم در طراحی وب‌سایت – که بسیار ضروری و مهم هستند – را مورد بررسی قرار دهیم؛ این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • چیدمان المان‌ها (Layout)
  • استفاده از تصاویر (Images)
  • سلسله مراتب بصری (Visual Hierarchy)
  • راهبری (Navigation)
  • طرح رنگ (Color Scheme)
  • تایپوگرافی (Typography)
  • خوانا بودن (Readability)
  • طراحی بستر نمایش محتوا (Content Platform)
  • طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design)

در ادامه تمامی موارد گفته‌شده را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فاکتورهای مهم در طراحی وب‌سایت
فاکتورهای مهم در طراحی وب‌سایت

چیدمان المان ها (Layout)

چیدمان اِلِمان‌ها یعنی «طراحیِ نحوه‌ی جایگذاری و قرارگیری قسمت‌های مختلفی که در یک وب‌سایت وجود دارند». چیدمانِ وب‌سایت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که شما – به‌عنوان یک وب دیزاینر – باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. هرچه یک وب‌سایت از چیدمان بهتری برای المان‌هایش برخوردار باشد، کاربران بیشتری را نیز به خود جذب می‌کند؛ زیرا هم از لحاظ ظاهری برای آنها جذاب است و هم از نظر کاربردی، آسان و کاربرپسند می‌باشد.

چیدمان المان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که کاربران بتوانند به‌راحتی – و تنها با دیدن آن‌ها – به مطالب یا بخشی از سایت که نیاز دارند، دست پیدا کنند. در قسمت قبل نیز گفتیم که طراح وب‌سایت باید طراحی خود را برای دستگاه‌های مختلف بهینه نماید و قسمت بزرگی از این بهینه‌سازی «تحت تأثیر چیدمان المان‌ها» قرار می‌گیرد؛ توجه داشته باشید که میزان «فضای سفید» در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است و برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها باید المان‌ها را متناسب با میزان «فضای سفید»ی که در هر دستگاه وجود دارد، جایگذاری نمود. (شایان ذکر است که فضای سفید، همان فضایی است که طراحان وب‌سایت برای چیدمان المان‌های مختلف در اختیار دارند).

استفاده از تصاویر (Images)

بر کسی پوشیده نیست که به کار بردن تصاویر در وب‌سایت‌ها، یکی از عواملی است که آن‌ها را برای کاربران جذاب می‌کند؛ لذا انتخاب تصاویری که برای طراحی وب‌سایت، مورد استفاده قرار می‌گیرند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌طور کلی، برای اینکه بتوانید تصاویر مناسبی را برای طراحی وب‌سایت خود انتخاب نمایید، باید به چند نکته‌ی ساده توجه داشته باشید:

  • تصاویر کپی نباشند و مخصوص وب‌سایت خودتان باشند.
  • از تصاویر مرتبط با حوزه‌ی کاری خود استفاده نمایید.
  • تصاویر مقاله با محتوای آنها مرتبط باشند.
  • از لوگوی برند و هویت آن در طراحی تصاویر خود بهره ببرید.

سلسله مراتب بصری (Visual Hierarchy)

سلسله مراتب بصری عبارت است از «نحوه‌ی حرکت چشم کاربران بر روی صفحه وب‌سایت»؛ بگذارید این موضوع را با مثالی به‌صورت واضح‌تر بیان کنیم. به‌طور کلی، زمانی که کاربران وارد یک وب‌سایت می‌شوند، الگو و مسیر مشخصی برای دیدن بخش‌های مختلف آن وب‌سایت طی می‌نمایند؛ به‌عنوان مثال، حرکتِ چشم کاربران در قسمت بالاییِ وب‌سایت‌ها عموماً به‌صورت Z می‌باشد و قسمت‌های میانی و پایین‌تر را به‌صورت F نگاه می‌کنند؛ در این راستا، وقتی‌که شما به‌عنوان یک وب دیزاینر در حال طراحی یک سایت هستید، باید با توجه به این مسیر – و سلسله مراتب بصری که کاربران طی می‌کنند – المان‌های اصلی و فرعی را در مکان‌های مناسب جایگذاری نمایید تا کاربران راحت‌تر بتوانند قسمت مورد نظرشان از وب‌سایت را پیدا کنند و نیازشان را بر طرف نمایند.

لازم به ذکر است که اگر این سلسله مراتب بصری رعایت نشود، کاربران به‌زودی از گشت و گذار در وب‌سایتِ شما خسته می‌شوند و به وب‌سایت دیگری مراجعه می‌نمایند. به این نکته نیز توجه داشته باشید، المان‌هایی که در مسیر دیدِ کاربران قرار می‌گیرند، در واقع عناصر کلیدی و الهام‌بخشی در تعاملِ این کاربران با وب‌سایت می‌باشند که تأثیر بسیار مثبتی بر روی برندینگ آن وب‌سایت دارند.

راهبری (Navigation)

هر وب‌سایت مانند یک شهر کوچک است که کاربران برای رفتن به قسمت‌های مختلفِ آن، نیازمند یک نقشه و عنصری برای جهت‌یابی می‌باشند، در این راستا، وقتی‌که شما به‌عنوان یک وب دیزاینر در حال طراحی یک سایت هستید، باید المان‌ها و عناصری را در طراحی خود قرار دهید که کاربران با دیدن آنها (و کلیک بر روی آن‌ها) به‌راحتی قادر باشند به قسمت مورد نظرشان دسترسی پیدا نمایند؛ شایان ذکر است که این ابزارها و المان‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلف یک وب‌سایت مانند: سربرگ، منوهای کناری یا حتی پاورقی آن قرار بگیرند (مکان‌هایی که کاربران بیشتر از قسمت‌های دیگر به دنبال این ابزارها و عناصر می‌گردند) تا کاربران بتوانند در اسرع وقت به مطلبی که نیاز دارند یا قسمتی که به دنبالش هستند، دسترسی پیدا کنند.

طرح رنگ (Color Scheme)

طرح رنگ در واقع همان تِمی است که در طراحی وب‌سایت، مورد استفاده قرار می‌گیرد و این تم از لحاظ اصولی باید ترکیبی از رنگ‌های استفاده‌شده در لوگوی برند و مرتبط با موضوع سایت باشد. در این راستا، شما به‌عنوان یک طراح وب‌سایت، برای دستیابی به یک طرح رنگِ مناسب باید رنگ‌های اصلی، مشابه و مکملِ برند مورد نظرتان را از پالت‌های رنگی که در سطح اینترنت وجود دارد پیدا کنید، تا در طراحی وب‌سایتِ خود به یک هماهنگی و همخوانی مناسب با هویت آن برند برسید؛ همچنین شما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که کاربران در فضای مجازی در هر دوره‌ای جذب چه رنگ‌هایی می‌شوند و این رنگ‌ها را متناسب با مواردی که گفته شد در طراحی وب‌سایتِ خود به‌کار ببرید.

طرح رنگ
طرح رنگ

تایپوگرافی (Typography)

منظور از تایپوگرافی «انتخاب فونت مناسب برای وب‌سایت» می‌باشد. یک وب‌سایت برای اینکه کاربران را به خود جذب کند، باید فونت (تایپوگرافی) مناسبی داشته باشد و همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، انتخاب فونت مناسب نیز جزو وظایف اصلی یک وب دیزاینر است.

گاهی طراحی ایجاب می‌کند که یک وب دیزاینر از فونت‌های مختلفی برای ایجاد یک تایپوگرافیِ مناسب در وب‌سایتِ خود استفاده کند؛ اما به‌طور کلی به شما توصیه می‌کنیم که از «یک فونت» برای تایپوگرافی قسمت‌های مختلف طراحی‌تان استفاده نمایید تا هماهنگی که در طراحیِ وب‌سایت ایجاد شده است، دستخوش ناهمگونی نشود.

خوانا بودن (Readability)

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در طراحی وب‌سایت «خوانا بودن» می‌باشد؛ این فاکتور، زمانی اهمیت خود را نمایان می‌سازد که کاربران می‌خواهند مطلبی را در وب‌سایتِ شما مطالعه کنند؛ از این رو، شما برای جلوگیری از خستگیِ چشم کاربران باید از «فونت خوانا با سایز مناسب» استفاده نمایید؛ همچنین یکی دیگر از مواردی که موجب افزایش خوانایی در وب‌سایت‌تان می‌گردد، «تضاد رنگ پس‌زمینه با متن نوشته» می‌باشد.

طراحی بستر نمایش محتوا (Content Platform)

تمام اطلاعاتی که در یک وب‌سایت وجود دارند، جزو محتوای آن وب‌سایت محسوب می‌شوند؛ به‌عبارت بهتر، محتوای یک وب‌سایت می‌تواند شامل تصاویر، ویدیوها، مطالب و حتی فایل‌های صوتی باشد. علاوه بر این، باید بدانید که بزرگ‌ترین برگ برنده‌ی یک وب‌سایت برای جذب کاربر، «محتوای آن» است. هرچه محتوایی که در وب‌سایت قرار می‌گیرد تازه‌تر و جذاب‌تر باشد، احتمال اینکه کاربران از «بازدیدکنندگانی ساده» به «کاربرانی وفادار» برای آن سایت تبدیل شوند، افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است که وظیفه‌ی تولید محتوا بر عهده‌ی وب دیزاینرها نیست، اما «آماده‌سازی و طراحی بستری مناسب برای نمایش محتوا» وظیفه‌ی وب دیزاینرهاست؛ به همین دلیل، یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که در طراحی وب‌سایت باید به آن توجه داشته باشید، آماده‌سازی بستری مناسب برای نمایش محتوا به کاربران است.

واکنش گرا بودن (Responsive design)

واکنش‌گرا بودنِ یک وب‌سایت، ویژگی یا فاکتور مهم دیگری است که تأثیر زیادی بر روی جذب کاربران – هنگام استفاده از آن وب‌سایت – می‌گذارد. همان‌گونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، امروزه کاربران با دستگاه‌هایی که دارای صفحه‌نمایش‌هایی در ابعاد مختلف هستند، از وب‌سایت‌ها بازدید می‌کنند؛ لذا یک وب دیزاینر برای افزایش رضایت کاربران حین استفاده از وب‌سایت، باید در طراحی سایت خود از فاکتور «واکنش‌گرا بودن» بهره ببرد. شایان ذکر است که طراحی واکنش‌گرا برای یک وب‌سایت، آنچنان مهم است که بر روی سئوی آن سایت نیز تأثیری بسیار حیاتی می‌گذارد و به افزایش رتبه آن وب‌سایت در Page Rank گوگل کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لیست مقالات تکمیلی یا پیشنهادی در حوزه طراحی سایت

لیست مقالات مشابه در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

شغل طراحی وب سایت یکی از مشاغل جذاب و پر چالشی است که شما برای گذر از چالش‌های آن، باید از خلاقیت زیاد و همچنین دانش بالایی برخوردار باشید تا بتوانید به‌سادگی مشکلاتی را که در مسیر طراحی برای شما پیش می‌آید، بر طرف نمایید.

شایان ذکر است که هر روزه بر تعداد کسب‌وکارهایی که قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت برای برند خود دارند، افزوده می‌گردد؛ علاوه بر کسب‌وکارها، هر روزه بر تعداد افرادی که تصمیم می‌گیرند، یک وب‌سایت برای خودشان داشته باشند نیز رو به افزایش است؛‌ از این رو، آینده‌ی شغلی طراحی وب سایت بسیار روشن است؛ زیرا – بر اساس آنچه که گفته شد – بازار کار وسیعی پیش روی فعالان این حوزه قرار دارد.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله پاسخ سؤالات به‌وجود آمده در ذهن خود پیرامون شغل طراحی وب سایت را یافته باشید. در آخر ضمن سپاسگزاری از همراهی شما تا انتهای مقاله باید بگوییم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه راه می‌گردد. پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.