شغل مهندسی پروژه یا مهندسی مدیریت پروژه، از جمله جایگاه‌های مهم در بسیاری از پروژه‌های عمرانی، صنعتی، تجاری و… است. در واقع، روند پیشرفت در ساخت و ساز، طراحی محصول، بازاریابی و فروش، فرآیندهای دانش‌بنیان و حتی ساخت یک نرم‌افزار، تنها از طریق مدیریت صحیح منابع و نیروی انسانی ممکن خواهد بود. از طرفی ورود به این حوزه، نیازمند کسب دانش و بررسی تمام جنبه‌های مرتبط با شغل مهندسی پروژه است. بر همین اساس، در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» قصد داریم این شغل را از نظر وظایف و مسئولیت‌ها، مهارت‌های مورد نیاز و نرم‌افزارهای کاربردی، مورد بررسی قرار دهیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

شغل مهندسی پروژه چیست؟

به بیانی ساده، می‌توان شغل مهندسی پروژه را تلاشی برای رسیدن به حداکثر بازده (هزینه و زمان) از طریق بهینه‌سازی منابع و نیروی انسانی دانست؛ به این ترتیب که مهندس پروژه، تلاش می‌کند با تخصیص نفرات، بودجه، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی و از همه مهم‌تر هدف‌گذاری صحیح، بهترین نتیجه ممکن را در کوتاه‌ترین زمان کسب کند. در چنین شرایطی، تفاوت بین پروژه‌های رقیب تعیین می‌شود و همین موضوع موفقیت یا شکست یک پروژه را مشخص می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، مدیر پروژه را می‌توان خط ارتباطی بین بخش‌های مختلف یک مجموعه به شمار آورد که از تیم‌های کوچک چند نفره تا پروژه‌های بسیار وسیع کارایی یکسانی دارد. هر نوع عملیاتی که به واسطه نیروی متخصص مدیریت شود، قطعاً نتیجه مطلوب‌تری نسبت به فرآیندهای فاقد مدیریت صحیح، کسب خواهد نمود.

شغل مهندسی پروژه چیست؟
شغل مهندسی پروژه چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تحصیلات مورد نیاز شغل مهندسی پروژه

هر چند عنوان مهندسی برای این شغل در نظر گرفته شده است، با این وجود قسمت اصلی وظایف فعالان شغل مهندسی پروژه مباحث مربوط به مدیریت است. بر این اساس، می‌توان گفت، حتی افرادی که از رشته‌های تحصیلی مهندسی وارد این شغل می‌شوند باید از نظر مدیریتی توانایی و دانش لازم را داشته باشند. از طرفی در موقعیت‌های شغلی که به دنبال جذب مهندس مدیریت پروژه هستند، «گرایش‌های مختلف رشته مدیریت» یا «مهندسی صنایع» به عنوان شرایط استخدام قید می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم

حوزه های کاری شغل مدیر عملیات

شایان ذکر است، در پروژه‌های تخصصی صنعتی مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی یا صنایع مادر، بیشتر از افراد با دانش علمی در این حوزه‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، یک مهندس مکانیک، مسئول مدیریت پروژه تعمیرات کلی واحدهای شرکت نفت خواهد بود؛ این در حالی است که به منظور قرار گرفتن در چنین جایگاهی، باید دانش و توان مدیریتی کافی را نیز در خود داشته باشید.

حوزه های کاری شغل مهندسی پروژه

تقریباً هیچ حوزه‌های در صنعت و تجارت وجود ندارد که در آن نتوان از مزایای به کار گیری مهندس پروژه بهره‌مند شد. در صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌های تجاری، معمولاً در سه حوزه اصلی از مهندس پروژه استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • حوزه اجرای پروژه
  • حوزه نظارت
  • حوزه مدیریت

البته در بسیاری از موارد، این سه حوزه به صورت در هم آمیخته به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، در مراحل مختلف یک پروژه عمرانی، شما باید از زمان طراحی تا اجرای پروژه، به صورت دائم فعالیت داشته باشید و با نظارت بر تمام بخش‌ها، در پیشبرد پروژه حداکثر تلاش خود را انجام دهید. از طرفی، مدیریت به عنوان حوزه‌ای جدانشدنی از شغل مهندسی پروژه به شمار می‌رود و باید به عنوان عنصر اصلی در فعالیت شما دیده شود.

شایان ذکر است که معمولاً در ایران، بیشترین جایگاه‌های شغلی برای مهندسان پروژه را در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی شاهد هستیم.

حوزه های کاری شغل مهندسی پروژه
حوزه های کاری شغل مهندسی پروژه

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی پروژه

وظایفی که در شغل مهندسی پروژه بر عهده شما قرار می‌گیرد، شامل مجموعه‌ای از باید و نبایدها در راستای اجرای پروژه در بهترین شرایط ممکن است. به این معنی که با کوتاهی در انجام هر مسئولیت، ممکن است زیان جبران ناپذیری به کل عملیات وارد شود. این موضوع، خصوصاً در صنایع حساس و استراتژیک (نفت و گاز، هوافضا، نظامی و…) بیشتر به چشم می‌خورد. بر همین اساس، معمولاً در این صنایع از افراد با تجربه عملیاتی بالا استفاده می‌شود.

در ادامه به منظور افزایش آگاهی شما، قصد داریم مهم‌ترین وظایفی که در شغل مهندسی پروژه بر عهده شما قرار خواهد گرفت را فهرست وار بیان کنیم که عبارت‌اند از:

  • جمع آوری و طبقه بندی داده‌های اولیه به منظور بررسی طراحی اولیه و برنامه‌ریزی صحیح
  • تخصیص نیروی کار و بودجه به بخش‌های مختلف تیم اجرایی
  • ایجاد هماهنگی بین تیم‌های مختلف جهت دستیابی به بیشترین بازده
  • نظارت بر اجرای پروژه در راستای اهداف تعیین شده
  • تعیین نقاط ضعف و پیش‌بینی مشکلات احتمالی
  • ارائه راهکار در جهت حل مشکلات بالقوه و بالفعل
  • در نظر گرفتن قوانین ایمنی و بهداشت محیط
  • ارائه گزارش به سطوح بالای مدیریتی
  • و…

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی پروژه

اگر قصد دارید به عنوان مهندس پروژه مشغول به فعالیت شوید و در این زمینه به موفقیت دست پیدا کنید، ضروری است که آمادگی لازم جهت پذیرش این شغل را پیدا کنید. این آمادگی زمانی به دست می‌آید که مجموعه مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای انجام وظایف محوله را داشته باشید. در این راستا، به منظور افزایش آگاهی‌تان، چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌هایی که می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک کند، بیان خواهیم کرد که عبارت‌اند از:

  • توانایی مدیریت
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت‌های ارتباطی
  • توانایی کار گروهی
  • مهارت تفکر انتقادی
  • آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف

در ادامه جهت افزایش آگاهی شما به تشریح موارد فوق می‌پردازیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی پروژه
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی پروژه

توانایی مدیریت

هر چند تحصیل در گرایش‌های مختلف رشته مدیریت، دانش لازم در این حوزه را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما برخورداری از روحیه و توانایی‌های مدیریتی، نیازمند تمرین و تقویت شخصیت کل‌نگر است. این مهارت، باعث می‌شود که در جریان پروژه به عنوان یک سازمان‌دهنده فعالیت کنید و عوامل مختلف را در جهت پیشرفت پروژه به کار بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت و نوآوری

در مسیر مهندسی پروژه و دستیابی به نتایج مورد نظر، گاهی نیاز است از مسیرهای معمولی خارج شوید و با ارائه راهکارهای نوین، مشکلات را برطرف سازید. این امر زمانی محقق می‌شود که مهارت خلاقیت و نوآوری را در شغل خود به کار بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت و نوآوری
خلاقیت و نوآوری

مهارت های ارتباطی

مهندسی پروژه، نیازمند ایجاد یک شبکه ارتباطی بین بخش‌های مختلف دخیل در عملیات اجرایی است. شما نیز باید مهارت ایجاد این ارتباط را داشته باشید. از این طریق، بازده کل مجموعه افزایش پیدا می‌کند و از طریق توان مدیریتی شما، توان هر فرد در اختیار پیشرفت پروژه قرار می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار گروهی

از آنجا که اهمیت شغل مهندسی پروژه در خصوص عملیات وسیع و پیچیده، افزایش پیدا می‌کند؛ ایجاد هماهنگی در این حوزه نیز وظیفه مهندس پروژه خواهد بود. طبیعتاً هر کجا گروهی از افراد در قالب یک مجموعه فعالیت کنند، نیاز به ایجاد روحیه کار تیمی افزایش پیدا می‌کند. در این راستا، وظیفه دارید با برخورداری از روحیه کار تیمی، علاوه بر همکاری با سایر سطوح مدیریتی، این روحیه را در تمام مجموعه ایجاد کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار گروهی
توانایی کار گروهی

مهارت تفکر انتقادی

داشتن دیدگاهی مبتنی بر تفکر انتقادی، باعث می‌شود، همواره در جهت یافتن نواقص پروژه با دقت عمل کنید. در واقع هیچ‌گاه نباید با خوش‌بینی منتظر اجرای دقیق برنامه‌های خود باشید. باید از طریق این مهارت، به دنبال نقد برنامه‌های فعلی و بهبود پیوسته اجرای عملیات باشید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با نرم افزارهای مختلف

مهندسی پروژه استفاده از ابزار مختلف در جهت بهینه‌سازی مدیریت عملیات است. در این میان، شاید بهترین ابزارهای موجود، نرم‌افزارهای کامپیوتری هستند که جمع آوری و طبقه بندی داده، آنالیز اطلاعات، تصمیم‌گیری‌های چند متغیره و… را در کوتاه‌ترین زمان و با نتایج دقیق عملی می‌کنند. از این رو، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید در خود تقویت کنید توانایی به کار گیری این ابزارهای نوین است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دیگر توانایی لازم در شغل مهندسی پروژه

علاوه بر مهارت‌های بالا، یک مهندس پروژه باید توانایی‌های دیگری داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تخمین هزینه‌ها، برنامه ریزی و کنترل آن‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایفی که در صنعت برای مهندسان پروژه تعیین می‌شود، بحث تخمین هزینه‌ها است. در واقع پیش از اجرای یک پروژه، با تعیین هزینه‌های ثابت و اولیه و البته در نظر گرفتن حد بازدهی معقول برای محصول یا خدمات ارائه شده، توجیه پذیری طرح تعیین می‌شود تا مشخص شود، آیا اجرای این طرح، سود قابل اعتنایی به دنبال دارد یا خیر. تمام این اطلاعات نیز، باید با پشتوانه دانش تخصصی، تجربه و از طریق مقایسه با پروژه‌های مشابه، تأیید شوند تا تخمین به دست آمده کاملاً درست باشد. در ادامه نیز مهندسان پروژه نیز باید برای هزینه‌ها برنامه‌ریزی نموده و فرایند اجرایی را کنترل و پایش کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت گزارش نویسی

گزارش‌های مالی، درصد پیشرفت اجزای مختلف پروژه و…، از جمله مهم‌ترین اسناد در صنعت به شما می‌روند. شما باید با برخورداری از مهارت گزارش نویسی، امکان توجیه کارفرما و سرمایه‌گذاران یک طرح را داشته باشید و از طرفی با ایجاد اسناد طبقه‌بندی‌شده، الزامات قانونی در حوزه‌های مختلف را در نظر بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر زبان انگلیسی

مبانی اصلی مهندسی پروژه طی چند دهه اخیر در اروپا و آمریکا پیشرفت‌های شایان توجهی داشته است. شما هم جهت به روز نگه داشتن دانش و آگاهی شغلی، باید از منابع انگلیسی استفاده کنید. لذا شما باید تلاش کنید با داشتن تسلط بر زبان انگلیسی جدیدترین روندها را در این شغل فرابگیرید، سپس بر اساس دانسته‌های جدید‌تان، وظایف خود را به صورت اصولی و در سطح بسیار بالا به انجام برسانید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

علاوه بر توانایی‌های بالا، می‌توان موارد دیگری را نیز ذکر کرد که برای یک مهندس پروژه جزو «باید‌ها» قرار می‌گیرند؛ که عبارت‌اند از:

  • دانش تخصصی بالا
  • توانایی مدیریت نیروی انسانی و منابع
  • توانایی تحلیل و بررسی تغییرات در پروژه
  • تسلط بر محاسبات تحلیلی

و…

نرم افزارهای شغل مهندسی پروژه

معمولاً نرم‌افزارهای به کار رفته در شغل مهندسی پروژه، وابسته به صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنید. هر یک از حوزه‌های مهندسی مانند عمران، برق، نفت، پتروشیمی و… نیاز به استفاده از ابزارهای کامپیوتری تخصصی دارند که مرتبط با همان حوزه باشد. با این حال، تعدادی از نرم‌افزارها به عنوان ابزارهای مشترک جهت کنترل و برنامه‌ریزی‌ در کنار مدیریت ریسک و تعیین استراتژی به کار می‌روند. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین نرم‌افزارهایی که باید در این شغل بشناسید را معرفی خواهیم کرد که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار Microsoft Project
  • نرم‌افزار Primavera
  • نرم‌افزار Pertmaster

به منظور شناخت این نرم‌افزارها، در ادامه کاربرد هر یک را بیان می‌کنیم.

نرم افزارهای شغل مهندسی پروژه

Microsoft Project

این ابزار که توسط شرکت مایکروسافت تهیه شده است، معمولاً با نام اختصاری MSP شناخته می‌شود. هدف اصلی از طراحی این نرم‌افزار، ایجاد نظم و سازماندهی در حوزه مهندسی و مدیریت پروژه است. به نحوی که با ارائه دید کلی به شما، باعث می‌شود جنبه‌های مختلف پروژه را مدنظر قرار دهید و بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

مایکروسافت پراجکت - Microsoft Project
مایکروسافت پراجکت – Microsoft Project

Primavera

نرم‌افزار پرایماورا، اساساً یک ابزار جهت کنترل پروژه است که با ارائه مجموعه کاملی از کاربردها، تمام نیازهای مهندسان را برطرف می‌کند. به همین دلیل، در بسیاری از موارد، شاهد به کار گیری این ابزار کامپیوتری هستیم. در واقع Primavera در زمینه‌های برنامه‌ریزی، کنترل پروژه، تحلیل ریسک و مدیریت منابع نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Pertmaster

از جمله وظایف مهم مهندس پروژه، مدیریت ریسک و اتخاذ تصمیمات درست در شرایط بحرانی است. در این راستا Pertmaster می‌تواند بر اساس الگوریتم‌های تحلیل شبکه‌های PERT در حوزه مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل ریسک‌ها بسیار مفید باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Pertmaster
Pertmaster

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی پروژه

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسان پروژه قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند که کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، «شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین» می‌باشد؛ زیرا این قبیل دوره‌ها هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم دانشجویان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. شایان ذکر است که این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس

دیگر نرم افزارهای کاربردی شغل مهندسی پروژه

علاوه بر نرم‌افزارهای بالا، نرم‌افزارهای دیگری وجود دارند که نمی‌توان از اشاره به آن‌ها در این مقاله خودداری کرد، زیرا بسیاری از مدیران و مهندسانی که کنترل یک پروژه را بر عهده دارند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه این نرم‌افزارها را معرفی نموده و به تشریح هر یک خواهیم پرداخت.

نرم افزار Trello

این ابزار در زمینه مدیریت پروژه‌ها به تیم تولید محصول کمک می‌کند. به این صورت که با محیطی بصری، امکان همکاری اعضا و انجام چک‌لیست اقدامات لازم را فراهم می‌کند. همچنین از این طریق امکان پیگیری عملکردها و ردیابی مشکلات به سادگی ایجاد می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Excel

تسلط بر مجموعه نرم‌افزاری آفیس به‌خصوص نرم‌افزار اکسل (Excel) در رشته‌های مهندسی صنایع و رشته‌های مدیریتی، مانند دیگر رشته‌های تحصیلی لازم و ضروری است. لذا یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای برای شغل مدیریت پروژه همین نرم‌افزار ساده است که قابلیت‌ها و امکانات زیادی را در خود جای داده است به گونه‌ای که بسیاری از مدیران در بخش‌ها و صنایع مختلف، بسیاری از امور کاری‌شان را بدون آن نمی‌توانند انجام دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مجموعه نرم افزارهای آفیس
مجموعه نرم افزارهای آفیس

نرم افزار Tableau

با توجه به حجم بالای داده‌های صنعتی، Tableau به ساده‌سازی داده‌های خام در قالبی که به راحتی قابل درک باشند، کمک می‌کند. به بیان دیگر، Tableau به ایجاد داده‌هایی کمک می‌کند، که برای متخصصین در هر سطح از سازمان قابل استفاده بوده و در تصمیم گیری‌ها مفید باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Tableau
نرم افزار Tableau
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

شغل مهندسی پروژه با تلفیق توانمندی‌های مدیریتی و مهندسی، به اجرای بهینه پروژه‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند و نقش مهمی در پیشرفت صنایع مختلف دارد. توجه داشته باشید جهت ورود به این حوزه شغلی، باید ابتدا از کارهای کوچک شروع کنید و با کسب تجربه عملیاتی، به سراغ پروژه‌های بزرگ صنعتی پیش بروید.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی پروژه در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.