در دنیای مبتنی بر داده و اطلاعات، هوش مصنوعی (AI) در سال‌های اخیر، شیوه فعالیت کسب‌وکارها را متحول کرده است. ابزارها و تکنیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای مدیریت کسب و کارهای مدرن ضروری شده‌اند و مدیران شرکت‌ها و کسب و کارها را قادر می‌سازند تا وظایف روتین را خودکار کنند، بینش‌هایی را از حجم وسیعی از داده‌ها به دست آورند و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. بنابراین، به تدریج، شاهد استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها هستیم. با این وجود، هنوز هم عده‌ای به دنبال پاسخ این سؤال هستند که: آیا با دیدی جامع، هوش مصنوعی مفید است یا مضر؟

به منظور رسیدن به جواب برای این سؤال، لازم است، عوامل مختلف را بررسی کنیم و به کاربردهای هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی و فروش و مدیریت کسب و کارها بپردازیم. در صورتی که شما هم می‌خواهید به پاسخی مناسب دست پیدا کنید؛ از شما دعوت می‌کنیم که تا انتها با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» با ما همراه باشید.

چرا با کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها مخالفت می شود؟

تمام افرادی که در محیط کار یا زندگی خود، با کاربردهای هوش مصنوعی سر و کار دارند؛ با سه دلیل هوش مصنوعی را پس می‌زنند. در واقع دیدگاه کلی انسان‌ها، در هر جایگاهی، شباهت‌هایی دارد و تمام افراد خود را در مقابل هوش مصنوعی در یک جبهه می‌بینند! بر این اساس، در مدیریت کسب و کارها نیز با مقاومت‌هایی در خصوص استفاده از هوش مصنوعی مواجه خواهید شد. به منظور حل چنین مشکلاتی، نیاز است با طرز فکر مخالفانِ به کار گیری تکنولوژی جدید در کسب و کارها آشنا شوید. بر این اساس، در ادامه به بررسی سه دلیل عمده مخالفان استفاده از هوش مصنوعی می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

  • ایجاد تهدید برای موقعیت‌های شغلی
  • انجام بهتر کارها توسط انسان
  • بی اعتمادی به هوش مصنوعی

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد تا از این طریق، با موارد مخالفت مجموعه تحت مدیریت خود در خصوص به کار گیری هوش مصنوعی و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌گردد، آشنا شوید.

مخالفت با کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها
مخالفت با کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها
بررسی کاربردهای بازاریابی هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف در قالب پادکست:

ایجاد تهدید برای موقعیت های شغلی

در واقع، نمی‌توان این مورد را در نظر نگرفت که با پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش استفاده از آن، موقعیت‌های شغلی زیادی دچار تغییرات اساسی شده یا از بین می‌روند. با این حال، همواره فرصت‌های جدید به دنبال تغییرات ایجاد می‌شوند. مدیران کسب و کار نیز باید در نظر داشته باشند که افراد یک مجموعه، باید مطابق با آخرین پیشرفت‌ها حرکت کنند و به دنبال همگام سازی خود با تکنولوژی روز باشند. بنابراین، بهتر است یک بازاریاب که به صورت سنتی فعالیت می‌کرده، خود را با نسخه‌های جدید هوش مصنوعی که در حوزه بازاریابی خدمات ارائه می‌دهند آشنا کرده و از آن‌ها استفاده کند.

از طرفی، هوش مصنوعی نه تنها بسیاری از مشاغل را از بین نمی‌برد؛ بلکه امکان استفاده بهینه از زمان را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از الگوریتم‌های هوش ماشینی، بسیاری از کارهای روتین را بدون صرف زمان زیاد انجام دهید و هم‌زمان به انجام امورات مهم‌تر بپردازید.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایجاد تهدید برای موقعیت های شغلی
ایجاد تهدید برای موقعیت های شغلی توسط هوش مصنوعی

انجام بهتر کارها توسط انسان

هرچند پیشرفت‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، بسیار چشمگیر بوده است؛ با این حال، بسیاری از افراد معتقدند که استفاده از این تکنولوژی، کارایی و عملکردی در حد هوش انسان را ارائه نمی‌دهد. این امر خصوصاً در مشاغل مدیریتی که نیازمند ترکیب استدلال و احساس است، بیشتر بیان می‌شود. این در حالی است که در کسب و کارهای نوین، تصمیمات مدیریتی، وابسته به تحلیل داده و نتایج حاصل از آن است و کمتر مدیری پیدا می‌شود که تنها بر اساس اطلاعات محدود خود، به تصمیم گیری و فعالیت تجاری بپردازد. از سوی دیگر، مخالفان هوش مصنوعی، این تکنولوژی را عاری از هر گونه خلاقیت و هنر می‌دانند که به نظر می‌رسد لازمه فعالیت بسیاری از کسب و کارها است.

البته هنوز نمی‌توان هوش مصنوعی را جایگزینی کامل برای انسان دانست. با این حال، بهتر است، ضمن آشنایی با کاستی‌های موجود، از امکانات ارائه شده توسط این تکنولوژی بهره لازم را ببریم.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انجام بهتر کارها توسط انسان
انجام بهتر کارها توسط انسان نه هوش مصنوعی!

بی اعتمادی به هوش مصنوعی

یکی از موضوعات بحث برانگیز که با گسترش استفاده از AI، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، بی اعتمادی به هوش مصنوعی است. این موضوع از دو جنبه مورد بحث است. اول اینکه در مواردی، هوش مصنوعی نتایجی را ارائه می‌دهد که خلاف واقع هستند و تنها قصد پاسخ دادن به سؤالات کاربر را دارد. مورد دوم نیز، بی اعتمادی به ماهیت هوش مصنوعی است و نظریه خودسر شدن این تکنولوژی که هیچ اثباتی برای آن وجود ندارد.

با این حال، آنچه برای ما اهمیت دارد، استفاده از ویژگی‌های هوش مصنوعی در حوزه مدیریت کسب و کار است که می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. هر چند، نیاز نیست به صورت کامل تصمیمات بر اساس نتایج هوش مصنوعی گرفته شود و مدیران کسب و کارها، قادر هستند به عنوان مجموعه‌ای از اطلاعات کمکی، از این نتایج استفاده کنند.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بی اعتمادی به هوش مصنوعی
بی اعتمادی به هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار

استفاده از هوش مصنوعی در شاخه‌های مختلف کسب و کار، از طراحی و ساخت محصول تا بازاریابی و فروش و همچنین حوزه مدیریت کسب و کار، به تدریج در حال گسترش است. علی‌رغم بسیاری از مخالفت‌ها که نسبت به استفاده از این تکنولوژی وجود دارد؛ موارد بسیاری از کاربرد آن به چشم می‌خورد. در واقع، هر قدر در استفاده از تکنولوژی‌های جدید تأخیر ایجاد شود، از دسترسی به نتایج مطلوب آن نیز باز خواهید ماند. هر چند، می‌توان نکات منفی را نیز در این زمینه مشاهده کرد؛ اما در نهایت، این شیوه مدیریت شما است که تعیین می‌کند به چه صورتی از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی استفاده کنید.

در این راستا، قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه مدیریت کسب و کار را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • بهبود خدمت رسانی به مشتری
  • مدیریت زنجیره تأمین
  • هوش مصنوعی در امور مالی
  • هوش مصنوعی در تحلیل داده
  • بهبود فرآیند استخدام

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار
کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار

هوش مصنوعی در خدمت رسانی به مشتری

یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار، خدمات به مشتریان است. خدماتی که هماهنگی و مدیریت تمام آن‌ها نیاز به صرف زمان بسیار زیادی دارد و در حالت معمول، باید توسط تیم‌های گسترده اجرایی شود. با این حال، ربات‌های چت و دستیارهای مجازی، اکنون به طور گسترده برای ارائه پشتیبانی فوری به مشتریان، رسیدگی به درخواست‌ها و حتی ارائه توصیه‌های محصول، استفاده می‌شوند. همچنین ابزارهای تجزیه و تحلیل احساسات مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند به مدیران کسب و کارها در درک بازخورد مشتریان و بهبود محصولات و خدمات خود کمک شایانی نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

هوش مصنوعی در خدمت رسانی به مشتری
هوش مصنوعی در خدمت رسانی به مشتری

هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین

علاوه بر «خدمت رسانی به مشتری» می‌توان از هوش مصنوعی، برای بهینه‌سازی مدیریت زنجیره تأمین نیز استفاده کرد و به مدیران شرکت‌ها و کسب و کارها اجازه می‌دهد تا بر روی سطح موجودی نظارت کنند، محموله‌ها را ردیابی نموده و تقاضاهای آتی را پیش‌بینی نمایند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند به مدیران کسب‌وکارها در تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها از منابع مختلف، از جمله رسانه‌های اجتماعی، بازخورد مشتریان و داده‌های فروش، کمک کنند تا بینشی عمیق‌تر در مورد رفتار مشتری، روند بازار و فعالیت رقبا به دست آورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین
هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین

هوش مصنوعی در امور مالی

در امور مالی، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند برای شناسایی تقلب و بهبود مدیریت ریسک استفاده شوند. هوش مصنوعی، همچنین می‌تواند به خودکارسازی گزارش‌های مالی، بودجه‌بندی و پیش‌بینی کمک کند و مدیران شرکت‌ها و صاحبین کسب و کار را قادر می‌سازد تا تصمیمات مالی آگاهانه‌تری بگیرند.

به طور کلی، هوش مصنوعی، نحوه عملکرد مدیران و دیگر افراد موجود در کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا عملیات را ساده‌تر انجام دهند، خدمات مشتری را بهبود بخشند و مزیت رقابتی به دست آورند. از طرفی، همان‌طور که فناوری هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که حتی برنامه‌های نوآورانه تری را در زمینه مدیریت کسب و کار مشاهده کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

هوش مصنوعی در تحلیل داده

فرآیند مدیریت و تصمیم گیری به شدت مبتنی بر داده است. در شیوه‌های مدیریت سنتی، این امر با تکیه بر توانایی‌های فردی و تحلیل نتایج انجام می‌شود؛ در حالی که استفاده از هوش مصنوعی، بخشی از فرآیند را کوتاه می‌کند. به این ترتیب، زمان و هزینه تجزیه و تحلیل داده‌ها، به شدت کمتر می‌شود و نتایج حاصل، به صورت طبقه بندی شده در اختیار تیم مدیریت یک کسب و کار قرار می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

هوش مصنوعی در تحلیل داده
هوش مصنوعی در تحلیل داده

بهبود فرآیند استخدام

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت در کسب و کارها، استخدام نیروی انسانی دارای توانمندی‌های مورد نظر است. این فرآیند، برای کسب و کارهای بزرگ، به منابع و زمان زیادی نیاز دارد. با این حال، هوش مصنوعی قادر است، با توجه به شرایطی که شما از قبل تعیین می‌کنید، رزومه متقاضیان هر شغل را بررسی کند و به صورت خودکار تعداد محدودی را با شرایط مورد نظر شما انتخاب نماید. در نهایت و البته این شما هستید که از میان گزینه‌های باقی مانده، افراد مورد نظر را انتخاب و استخدام خواهید کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار

تا این بخش از مقاله، به بیان کاربردهای هوش مصنوعی و دلایل مخالفت با استفاده از این تکنولوژی پرداختیم. در ادامه، قصد داریم تعدادی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • Salesforce Einstein
  • HubSpot
  • Slack
  • Google Analytics
  • Workday

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار
معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار

Salesforce Einstein

بخش مهمی از مسئولیت‌های مدیریت کسب و کار، مربوط به سازماندهی حوزه بازاریابی و فروش است. یکی از ابزارهای هوش مصنوعی که می‌تواند در این زمینه مفید و کاربردی واقع شود، Salesforce Einstein است. این ابزار هوش مصنوعی، برای مدیریت فروش و بازاریابی استفاده می‌شود. شایان ذکر است که آنالیز داده‌ها، پیش‌بینی فروش، توصیه‌های شخصی‌سازی شده برای مشتریان و بهبود تجربه کاربری، از جمله قابلیت‌های آن به شمار می‌روند. به منظور دسترسی به این ابزار می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید (+).

HubSpot

این پلتفرم بازاریابی و فروش، از هوش مصنوعی برای ارائه تجربه بهتر به مشتریان استفاده می‌کند. در واقع، مدیریت کسب و کارها، باید به گونه‌ای باشد که کاربران، تحت بهترین شرایط به محصولات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. در این راستا، آنالیز داده‌ها، ربات‌های چت برای پشتیبانی مشتریان، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی و… از جمله امکاناتی است که HubSpot ارائه می‌دهد. به منظور دسترسی به این ابزار قدرتمند، می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید (+).

HubSpot
HubSpot

Slack

از دیگر مواردی که تیم مدیریت کسب و کارها باید مورد توجه قرار دهند، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و ایجاد ارتباط مؤثر بین واحدهای مختلف است. در این راستا، می‌توانید از ابزار هوش مصنوعی Slack استفاده کنید. در واقع Slack یک ابزار مدیریت کارکنان و همکاری تیمی است که از هوش مصنوعی برای بهبود ارتباطات و هماهنگی در سازمان‌ها استفاده می‌کند. شایان ذکر است که این ابزار، امکاناتی مانند چت‌بات‌های هوشمند، جستجوی هوشمند، پیشنهادهای خودکار و اتوماسیون را به منظور تسهیل امور ارتباطی کارمندان فراهم می‌کند. به منظور دسترسی به این ابزار، می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید (+).

Google Analytics

یکی از ابزارهای هوش مصنوعی که توسط شرکت گوگل برای کمک به کسب و کارها طراحی شده است، Google Analytics نام دارد. این مورد نیز یک ابزار تجزیه و تحلیل داده است که توسط هوش مصنوعی تقویت شده است. در واقع، Google Analytics میزان بازدیدکنندگان و رفتار آن‌ها را بر روی وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها (Applications) بررسی می‌نماید و به کسب و کارها کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌های بازاریابی را اعمال کنند. به منظور دسترسی به این ابزار، می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید (+).

Google Analytics
Google Analytics
پیشنهادات آموزشی مرتبط با سرویس‌های آنالیز گوگل:

Workday

ابزار هوش مصنوعی Workday یک پلتفرم مدیریت منابع انسانی است که از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای مدیریت کارکنان استفاده می‌کند. این ابزار، شامل امکاناتی مانند پیشنهاد کارکنان، تحلیل عملکرد، مدیریت استعدادها و پیوستگی سازمانی است. در واقع، شما این امکان را دارید که با بهره بردن از الگوریتم‌های هوش ماشینی، بهترین بازدهی را از تیم تحت نظارت خود دریافت نمایید. به منظور دسترسی به این ابزار، می‌توانید اینجا را کلیک کنید (+).

سخن پایانی

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها و پتانسیل بالای هوش مصنوعی در افزایش بازدهی تیم‌های بازاریابی و فروش، از موارد قابل توجه است. در واقع، تمام کسب و کارها می‌توانند در سطوح مختلفی از این ابزارها استفاده کنند. به عنوان مثال، به کار گیری هوش مصنوعی در زمینه تبلیغات، ارتباط با مشتری، جمع آوری و تحلیل داده و… تنها بخشی از قابلیت‌های استفاده از این نوع تکنولوژی هستند. شما نیز این امکان را دارید که با افزایش اطلاعات و دانش خود، در خصوص ابزارهای هوش مصنوعی، آن‌ها را در بهبود شرایط کسب و کارتان مورد استفاده قرار دهید.

در پایان، از اینکه تا انتها با این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این مقاله را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید و با ارائه نظرات و پیشنهاد‌هایی که دارید – در بخش کامنت – ما را در بهبود مطالب این مقاله یاری کنید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.