با گسترش کاربرد اطلاعات و تبدیل آن به رکن اساسی تجارت، تکنولوژی، صنعت و بخش‌های مختلف زندگی انسان، میزان خطرات در جهت حفظ امنیت اطلاعات و داده‌های کاربران در دنیای دیجیتال افزایش یافته است. در این راستا، علاوه بر مشاغل مربوط به استفاده و مدیریت داده، موقعیت‌های کاری نظیر شغل مهندسی امنیت اطلاعات نیز به تدریج شکل گرفت تا امنیت اطلاعات را تأمین کند. قطعاً در آینده و با ایجاد وابستگی هرچه بیشتر بشر به حوزه فناوری اطلاعات، نیاز به این شغل نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که شما هم قصد دارید با وظایف، مهارت‌های مورد نیاز و نرم‌افزارهای تخصصی به کار رفته در شغل مهندسی امنیت اطلاعات آشنا شوید؛ لطفاً تا انتهای این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» با ما همراه باشید.

شغل مهندسی امنیت اطلاعات چیست؟

فعالان حوزه امنیت اطلاعات، تلاش می‌کنند با به کار گیری پروتکل‌ها و شیوه‌های گوناگون، سه بعد مهم در خصوص اطلاعات یعنی محرمانگی، یکپارچگی و دسترس پذیری را بهبود ببخشند. در این مسیر، هدف اصلی این است که دسترسی افراد مجاز تقویت شده و از حمله هکرها یا سارقان اطلاعات جلوگیری شود. بر این اساس، شغل مهندسی امنیت اطلاعات از جمله موقعیت‌های حساس در بسیاری از حوزه‌های کاری است. افراد فعال در این عرصه نیز، باید علاوه بر تخصص و توانایی بالا در زمینه علم IT در خصوص مسائل امنیتی و حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی شده دانش کافی را داشته باشند.

شغل مهندسی امنیت اطلاعات چیست؟
شغل مهندسی امنیت اطلاعات چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته تحصیلی مهندسی امنیت اطلاعات

رشته مهندسی امنیت اطلاعات، از گرایش‌های دشوار حوزه فناوری اطلاعات و همچنین مهندسی داده به حساب می‌آید. با این وجود، به دلیل بازار کار مطلوب نسبت به سایر گرایش‌های حوزه اطلاعات و نرم‌افزار، طرفداران زیادی نیز دارد. علاقه‌مندان به این شاخه از علم، می‌توانند از طریق دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی امام باقر (ع) در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته تحصیل کنند.

حوزه های کاری شغل مهندسی امنیت اطلاعات

هر چند مهندسی امنیت اطلاعات شامل حفاظت از تمام اسناد فیزیکی و دیجیتالی می‌شود؛ اما اصلی‌ترین شاخه در این حوزه، حفظ، نگهداری و طبقه‌بندی اطلاعات دیجیتال است. به نحوی که دسترسی به لایه‌های مختلف داده، تنها با مجوزهای امنیتی ممکن باشد و از طرفی راه‌های حمله بدافزارها و ویروس‌های اینترنتی نیز مسدود شود. در این راستا، حوزه‌های کاری مختلفی وجود دارد که نیاز به استخدام متخصصان در شغل مهندسی امنیت داده دارند. برخی از این حوزه‌های کاری عبارت‌اند از:

  • تمام شرکت‌ها و سازمان‌های مبتنی بر مهندسی داده
  • وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی
  • بخش‌های حساس نظامی
  • پلیس فتا
  • سازمان انرژی اتمی
  • سازمان هوافضا
  • شرکت‌های امنیتی دوربین‌های مدار بسته
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی
  • تولید کنندگان قفل نرم‌افزار یا سخت‌افزار
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی امنیت اطلاعات
حوزه های کاری شغل مهندسی امنیت اطلاعات

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی امنیت اطلاعات

از آن جا که مهندسان امنیت، داده‌های حساس را نسبت به نفوذهای امنیتی، حملات هدفمند و نشت اطلاعات ایمن می‌کنند؛ قطعاً دارای وظایف و مسئولیت‌های سنگینی در مقابل کارفرمای خود هستند. در واقع حوزه‌های کاری که نیازمند متخصصان شغل امنیت اطلاعات هستند، با ایجاد خطرات احتمالی در این زمینه، دچار زیان‌های بزرگ و حتی جبران ناپذیر می‌شوند. به همین خاطر اگر قصد دارید با این شغل بیشتر آشنا شوید ضروری است که با وظایف و مسئولیت‌های که بر عهده شما قرار می‌گیرد نیز آشنا گردید. مهم‌ترین این وظایف عبارت‌اند از:

  • بررسی کامل شبکه اطلاعات و تعیین اقدامات مورد نیاز
  • ایجاد برنامه‌ها و روندهای امنیتی در سطح مجموعه
  • اطلاع‌رسانی نسبت برنامه‌های امنیتی
  • توسعه‌ی راهکارهای حفاظتی
  • تست‌کردن زیرساخت‌های ایجاد شده برای یافتن آسیب‌پذیری‌ها
  • مانیتورینگ امنیت
  • تحقیقات روی مشکلات امنیتی پس از رخداد آن‌ها
  • نظارت بر تیم‌های امنیتی
  • ایجاد نفوذهای شبیه سازی شده جهت افزایش آمادگی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی امنیت اطلاعات

مشاغل مهندسی به عنوان دسته‌ای از موقعیت‌های تخصصی، معمولاً نیاز به برخورداری از مهارت‌ها و توانایی‌های متنوع دارند. در واقع، معیار تصمیم گیری در مورد انتخاب و استخدام افراد در چنین مشاغلی، همین مهارت‌های خاص هستند. به همین دلیل، در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در شغل مهندسی امنیت اطلاعات را بیان خواهیم کرد که عبارت‌اند از:

  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • مهارت تفکر انتقادی
  • مهارت‌های فنی
  • مهارت کار گروهی
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی امنیت اطلاعات
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی امنیت اطلاعات

تسلط بر زبان انگلیسی

زبان انگلیسی اولین سطح ارتباط بین کاربر و دنیای دیجیتال در حوزه سیستم‌های اطلاعات و همچنین در نرم‌افزارهای مختلف است. این موضوع، خصوصاً در زبان‌های برنامه نویسی مختلف، به چشم می‌خورد. از سوی دیگر آشنایی با زبان انگلیسی، امکان استفاده از منابع علمی بین‌المللی را برای شما فراهم می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت تفکر انتقادی

تفکر انتقادی مهارتی است که منجر به یافتن مشکلاتی می‌شود که دیگران از درک آن‌ها عاجز هستند. به این معنی که با نگاهی نو – البته با دقت بالا – تلاش می‌کنید، کوچک‌ترین نواقص یک سیستم را بیابید و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های فنی

در صورتی که چند مورد از آگهی‌های استخدام شغل مهندسی امنیت اطلاعات، مهندسی امنیت نرم‌افزار یا شبکه را بررسی کنید؛ خواهید دید که هر کارفرما، بیش از آنکه به دنبال سابقه کاری یا مدرک تحصیلی خاص باشد، مهارت‌های فنی شما را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، تسلط بر ارزیابی امنیتی وب و شبکه، آشنایی با برنامه نویسی امن، آشنایی با ابزارهای امنیتی همانند فایروال و… از جمله توانایی‌های فنی است که از شما انتظار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار گروهی

معمولاً در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، امکان تأمین امنیت شبکه‌های جریان داده به تنهایی ممکن نیست و نیاز است تا تیمی حرفه‌ای و دارای تخصص‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، همکاری کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در این راستا، می‌توان مهارت کار گروهی را به عنوان یک ویژگی برجسته در جهت دستیابی به اهداف شغل مهندسی امنیت اطلاعات به شمار آورد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار گروهی
مهارت کار گروهی

خلاقیت و نوآوری

دنیای اطلاعات به حدی گسترده است که همواره جایی برای بروز ایده‌های نو و خلاقانه در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع، این موضوع نه تنها در حوزه امنیت؛ بلکه در تمام شاخه‌های فناوری اطلاعات به چشم می‌خورد. شما می‌توانید از این طریق، جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید و به عنوان یک فرد ماهر در زمینه کاری خود، شناخته شوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت ‌های تحلیلی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای ورود به شغل مهندسی امنیت اطلاعات ضروری است، مهارت‌های تحلیلی می‌باشد. به عنوان یک مهندس امنیت اطلاعات، شما باید بتوانید با مفاهیم پیچیده امنیت آشنا شوید و بهترین راه حل‌ها را برای مسائل و چالش‌های این حوزه ارائه دهید. در این راستا، مهارت تحلیلی می‌تواند به شما کمک کند تا با پیچیدگی‌های مبحث امنیت در سامانه‌های اطلاعاتی مواجه شوید و به راه حل‌های بهینه دست یابید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های نرم افزاری

زمانی که شغل شما مهندسی امنیت اطلاعات باشد؛ طبیعی است که اصلی‌ترین ابزارهای در دسترس شما در حوزه دنیای دیجیتال، نرم‌افزارها هستند. این نرم‌افزارها در دسته‌های مختلف برای جمع آوری و طبقه‌بندی داده، آنالیز، بررسی امنیت و ایجاد پروتکل‌های امنیت سایبری به کار می‌روند. در واقع، می‌توان گفت این مهارت اصلی‌ترین ویژگی شما در یافتن موقعیت کاری مناسب و پیشرفت در شغلتان است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی امنیت اطلاعات

از مهم‌ترین بخش‌های شغل مهندسی امنیت اطلاعات، کار با نرم‌افزارهای مختلف در زمینه کنترل و مانیتورینگ جریان داده، تعیین سطوح دسترسی و نرم‌افزارهای کد نویسی مختلف است. شما می‌توانید به یادگیری چند نرم‌افزار مهم و افزایش مهارت‌های خود در این زمینه به جایگاه‌های شغلی بهتری دست پیدا کنید. برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای شغل مهندسی امنیت اطلاعات، عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار Python
  • نرم‌افزار VeraCrypt
  • نرم‌افزار Power Designer
  • نرم‌افزار Syxsense
  • نرم‌افزار Intruder

در ادامه به بیان کاربرد هر کدام از موارد بالا می‌پردازیم.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی امنیت اطلاعات
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی امنیت اطلاعات

نرم افزار Python

نرم‌افزار پایتون ابزاری مناسب جهت کد نویسی، ایجاد زیرساخت‌های امنیت شبکه و همچنین رمزنگاری اطلاعات است که در شغل مهندسی امنیت اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل، یادگیری پایتون به عنوان یک مهارت پایه در این شغل محسوب می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار VeraCrypt

این نرم‌افزار ابزاری کاربردی و بسیار کاربر پسند است و امکان تهیه حجم‌های رمزنگاری شده را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند. از این طریق امنیت اطلاعات طبقه‌بندی شده به خوبی تأمین می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار VeraCrypt
نرم افزار VeraCrypt

نرم افزار Power Designer

در شغل مهندسی امنیت اطلاعات، همواره با پایگاه‌های داده و شیوه‌های مختلف طبقه‌بندی جریان اطلاعات سر و کار خواهید داشت. به همین دلیل، آشنایی با نحوه کار نرم‌افزار Power Designer به عنوان ابزار طراحی بانک‌های اطلاعاتی، می‌تواند به شما در کارتان کمک زیادی بکند. این نرم‌افزار در طراحی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی کاربردهای فراوانی دارد و قطعاً در حوزه کاری شما نیز به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که یکی از مهم‌ترین وظایف شغلی شما حفظ امنیت همین پایگاه‌های داده است.

نرم افزار Syxsense

با استفاده از این برنامه قادر خواهید بود تا نقص‌ها و شکاف‌های امنیتی را تشخیص داده و رفع کنید. در حقیقت نرم‌افزار syxsense راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع ایرادات امنیتی را اعلام می‌کند. درضمن، با هر بار خرید اشتراک نرم‌افزار، می‌توانید از این برنامه برای 10 دستگاه استفاده کنید که برای هر کسب‌وکاری چه بزرگ و چه کوچک مناسب است.

نرم افزار Syxsense
نرم افزار Syxsense

نرم افزار Intruder

با این برنامه می‌توانید شکاف و کمبود‌های امنیتی شبکه خود را ردیابی کرده و در کمترین زمان نسبت به رفع این اشکالات اقدام کنید. شایان ذکر است که نرم‌افزار intruder از بهترین برنامه‌های اسکن بوده و خدمات خود را مبتنی بر رایانش ابری ارائه می‌دهد.

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی امنیت اطلاعات

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین امنیت اطلاعات قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند که کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، «شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین» می‌باشد؛ زیرا این قبیل دوره‌ها هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم دانشجویان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. شایان ذکر است که این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

امنیت اطلاعات و نظارت بر داده‌های طبقه‌بندی شده، در سطوح امنیتی مختلف، نیاز به افرادی که در این زمینه تخصص بالایی دارند را همواره افزایش می‌دهد. از این رو، می‌توان آینده شغلی مناسبی را برای فعالان این حوزه در نظر گرفت. البته توجه کنید که یافتن جایگاه شغلی مناسب و پیشرفت در این عرصه، به شدت متناسب با مهارت‌ها و نتیجه‌ای است که در اجرای پروژه‌های مختلف به دست می‌آورید؛ بنابراین تلاش کنید به صورت پیوسته دانش و مهارت خود را ارتقا دهید تا جایگاه بالاتری را کسب نمایید.

 در پایان از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این نوشته را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید تا با شغل مهندسی امنیت اطلاعات آشنا شوند. از طرفی با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود، می‌توانید ما را در بهبود مطالب مجله کاپریلا یاری کنید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.