با گسترش روزافزون علم در شاخه‌های مختلف، همواره تلاش به منظور دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه‌های گوناگون تکنولوژی به چشم می‌خورد. در این میان، نانو فناوری با قابلیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف از خود نشان داده است، به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های علمِ نوین شناخته می‌شود. از طرفی، کاربردهای متنوع نانو مواد در ساخت تجهیزات الکترونیکی، یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های مهندسی نانو و از شاخه‌های در حال گسترش در میان علوم مهندسی است. در این راستا، بد نیست بدانید که موقعیت شغل مهندسی نانو الکترونیک، به عنوان جایگاهی حرفه‌ای برای متخصصانی به شمار می‌رود که دانش تلفیق ویژگی‌های نانو ذرات و علم الکترونیک را فرا گرفته‌اند.

در صورتی که شما نیز قصد آشنایی با این شغل را دارید؛ در ادامه با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه باشید و اطلاعات جامعی در خصوص شغل مهندسی نانو الکترونیک کسب کنید.

شغل مهندسی نانو الکترونیک چیست؟

این شغل را می‌توان ترکیب دانش در خصوص مواد نانو و ویژگی‌هایی که به همراه دارد، با علم الکترونیک و ساخت مدارات و قطعات الکترونیکی دانست. در این شغل، هدف اصلی، استفاده از خصوصیات مواد نیمه هادی، ابر رساناها و… در مقیاس نانو و بهبود پارامترهای مختلف تجهیزات الکترونیکی است. به عنوان مثال کاهش اندازه رایانه‌ها و انواع حافظه و همچنین ارتقا سرعت عملکرد پردازنده‌های کامپیوتری، از جمله مواردی است که مهندسان نانو الکترونیک در آن فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است، با گسترش دانش در این حوزه، شاهد ساخت پردازشگرهای پرقدرت در اندازه‌های بسیار کوچک هستیم که در صنایع مختلف کاربرد دارند و توانسته‌اند نیازهای مختلف بشر را برطرف سازند.

شغل مهندسی نانو الکترونیک چیست؟
شغل مهندسی نانو الکترونیک چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته های تحصیلی مناسب برای شغل مهندسی نانو الکترونیک

کسب توانایی علمی برای فعالیت در شغل مهندسی نانو الکترونیک، از طریق ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی نانو عملی می‌شود. همچنین مهندسان برق الکترونیک این امکان را دارند که به صورت تخصصی وارد این رشته شوند.

در واقع آینده علوم الکترونیک، به شدت وابسته به نانو مواد و نانو فناوری خواهد بود. این در حالی است که مهندسان کامپیوتر، مهندسان مواد، رباتیک و مهندسان هوافضا نیز می‌توانند از طریق رشته مهندسی نانو الکترونیک شاخه تحصیلی تخصصی‌تری انتخاب کنند و وارد این عرصه شوند.

حوزه های کاری شغل مهندسی نانو الکترونیک

کاربرد قطعات الکترونیک را می‌توان در تمامی تجهیزات و ابزارهای ضروری مورد استفاده مشاهده کرد. انواع تلفن همراه، رایانه‌ها، مدارات منطقی به کار رفته در تجهیزات الکترونیک و… از این قبیل کاربردها به شمار می‌روند. همچنین در صنایع مختلف از جمله خودرو سازی، هوافضا، نظامی، ساخت تجهیزات الکتریکی و… این مدارات نقش بسیار مهمی دارند. از طرفی، کاربرد مهندسی نانو الکترونیک در جهت ارتقاء هر چه بیشتر تجهیزات، باعث می‌شود که موقعیت‌های شغلی گوناگونی در این صنایع فراهم شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که علی‌رغم پیشرفت‌های شایان توجه کشورمان در حوزه نانو، کماکان صنایع الکترونیک کشور پیشرفت چندانی نداشته‌اند و همین موضوع تا حدودی سرعت رشد مهندسان نانو الکترونیک را کاهش می‌دهد. با این حال، گسترش این شاخه از مشاغل مهندسی در آینده ناگزیر و لازم است.

حوزه های کاری شغل مهندسی نانو الکترونیک
حوزه های کاری شغل مهندسی نانو الکترونیک

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی الکترونیک

مهندس نانو الکترونیک، یک محقق و متخصص است که لازمه طراحی و ساخت تجهیزات الکترونیکی و همچنین بهینه سازی قطعات موجود را فراهم می‌کند. در صورتی که قصد فعالیت در این حوزه را دارید؛ این امر تنها در صورتی میسر خواهد بود که ضمن شناخت وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده شما قرار دارد، در محقق شدن آن‌ها تلاش کنید. این وظایف عبارت‌اند از:

  • به روز نگه داشتن دانش و آشنایی با پیشرفت‌های نوین حوزه نانو الکترونیک
  • بررسی قطعات و مدارات الکترونیک و بررسی مشکلات موجود
  • ایده پردازی و ارائه شیوه‌های عملی در زمینه طراحی و بهینه سازی تجهیزات و مدارات
  • کار در آزمایشگاه و استفاده از ویژگی‌های مختلف نانو مواد
  • ارائه طرح‌های توجیهی به منظور جذب سرمایه‌گذاران
  • نظارت بر خطوط تولید تجهیزات نانو الکترونیک
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز شکل مهندسی نانو الکترونیک

فعالیت در شغل مهندسی نانو الکتریک، نیاز به برخورداری از مهارت‌ها و توانایی‌های مختلفی دارد که هر یک باعث بهبود عملکرد و کارایی شما می‌شوند. این مهارت‌ها که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ علاوه بر جنبه‌های علمی و تخصصی، ویژگی‌های فردی خاصی را نیز شامل می‌شوند و هر یک به عنوان معیاری برای یافتن شغل مناسب یا ارتقا شغلی به شمار می‌روند.

  • توانایی تحقیق و پژوهش
  • توانایی کار آزمایشگاهی
  • مهارت تفکر خلاقانه
  • مهارت زبان انگلیسی
  • مهارت‌های فنی
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شکل مهندسی نانو الکتریک
مهارت های مورد نیاز شکل مهندسی نانو الکتریک

توانایی تحقیق و پژوهش

علوم نوین مهندسی، به صورت پویا در حال رشد و گسترش هستند و این ویژگی تنها از طریق تحقیقات جدید و پیشرفت در جنبه‌های مختلف حاصل می‌شوند. در این راستا، ضروری است به عنوان مهندس نانو الکترونیک، با مهارت‌های تحقیق و پژوهش و همچنین استفاده از پژوهش‌های انجام شده توسط دیگر متخصصان دانش خود را همواره ارتقا دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار آزمایشگاهی

اصولاً مبنای پیشرفت در زمینه نانو تکنولوژی در همه شاخه‌ها و گرایش‌ها، فعالیت در آزمایشگاه و بررسی شیوه‌های نوین چینش و اصلاح ساختار مولکولی است. در این میان، شغل مهندسی نانو الکترونیک، ارتباط نزدیکی با فعالیت در محیط آزمایشگاه دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار آزمایشگاهی
توانایی کار آزمایشگاهی

مهارت تفکر خلاقانه

خلاقیت عنصری مهم در مهندسی نانو الکترونیک به شمار می‌آید. در واقع کشف روش‌های خلاقانه برای به کار گیری اصولی نانو مواد در ساخت قطعات الکترونیکی، از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع شامل به کار گیری مواد جدید یا شیوه‌های دستیابی به خواص در مقیاس نانو نیز می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ابتکار و نوآوری
ابتکار و نوآوری

مهارت زبان انگلیسی

زبان انگلیسی، پل ارتباطی بین شما و دنیا علم است. دسترسی به منابع تخصصی و همچنین همکاری با متخصصان غیر ایرانی، تنها از طریق آشنایی و تسلط بر یک زبان مشترک عملی می‌شود. به همین دلیل، ضروری است، تسلط خود در این زمینه را افزایش دهید و از آن، جهت پیشرفت خود بهره بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های فنی

بدون شک، چه در محیط آزمایشگاه و چه در صنایع مختلف، وظیفه شما به عنوان مهندس نانو الکترونیک، شامل استفاده از تجهیزات پیشرفته مهندسی یا نظارت بر سیستم‌های تولید می‌شود. در این راستا، ضروری است مبانی فنی شغل خود را بشناسید و از آن‌ها بهره بگیرد. این موضوع شامل آموزش‌های آکادمیک و همچنین دانسته‌های تجربی می‌شود که در محیط‌های کاری فرا می‌گیرید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های فنی
مهارت های فنی

مهارت های نرم‌افزاری

نرم‌افزارهای مختلف، کارایی و بازده فعالیت‌های مهندسی را افزایش می‌دهند. از طرفی، به واسطه‌ی استفاده از این ابزارهای پیشرفته، میزان خطا کاهش یافته و سرعت فعالیت متخصصان بیشتر می‌شود. بر این اساس، مهارت‌های نرم‌افزاری به عنوانی معیاری مهم جهت تعیین سطح و کارایی فعالان حوزه مهندسی نانو الکترونیک به شمار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با نرم افزارهای مختلف
آشنایی با نرم افزارهای مختلف

دیگر مهارت های کاربردی برای مهندسان نانو الکترونیک

مهارت‌های زیادی برای ورود و پیشرفت در این شغل وجود دارد که در ادامه به 3 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آشنایی با علوم پایه

علم شیمی و ریاضیات به عنوان پایه‌های اصلی دانش تولید پلیمر و نانو شناخته می‌شوند. شما به عنوان مهندس نانو الکترونیک، باید اطلاعات و دانش کافی در زمینه این علوم را داشته باشید. شایان ذکر است، شیمی–فیزیک به عنوان علم بررسی روابط مولکولی و برهم‌کنش ذرات سازنده مواد، از دیگر علوم پایه‌ای است که در شغل مهندسی پلیمر تأثیر زیادی دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار گروهی

اقداماتی که در ساخت نانو مواد، نانو سیستم‌ها و تجهیزات ساخت یا استفاده از ترکیبات نانو انجام می‌گیرد، معمولاً در قالب پروژه‌های وسیع صنعتی و آزمایشگاهی طراحی می‌شوند. این در حالی است که هر بخش باید به صورت مجزا وظایف خود را به انجام برساند؛ اما در نهایت این کل گروه است که نتیجه نهایی را کسب می‌کند. از طرفی همکاری در پروژه‌های مهندسی نانو الکترونیک، نیاز به استفاده از متخصصان رشته‌های گوناگون دارد که در قالب یک تیم فعالیت نمایند. بنابراین شما باید از توانایی کار گروهی برخوردار باشید و تمام توان خود را در جهت دستیابی به اهدافِ تیمِ کاری خود ارائه نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی ارائه نتایج

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های شما به عنوان مهندس نانو الکترونیک، توان ارائه نتایج آزمایشات و پروژه‌های صنعتی مختلف است. این موضوع ممکن است برای جلب نظر سرمایه گذاران، ایجاد اطمینان در کارفرما یا حتی انتقال دانش ب سایر همکارانتان باشد. در هر صورت شما باید با استفاده از نتایج به دست آمده، به بهترین شیوه دانسته‌ها و نتایج حاصل را بر اساس میزان تخصص و فهم مخاطبان از موضوع، ارائه نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی نانو الکترونیک

نرم‌افزارهای مهندسی گوناگون در زمینه فناوری نانو به کار گرفته می‌شوند. برخی از این نرم‌افزارها، بدون توجه به شاخه‌ای که در آن نانو مواد به کار می‌روند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعدادی نیز به صورت خاص در یک شاخه علمی یا صنعتی کاربرد دارند. در ادامه، قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین نرم‌افزارهایی که ممکن است در شغل مهندسی نانو الکترونیک با آن‌ها برخورد داشته باشید را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار متریال استودیو (Materials Studio)
  • نرم‌افزار گرومکس (GROMACS)
  • نرم‌افزار ای تی کی (ATK)

در ادامه کاربرد هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار متریال استودیو (Materials Studio)

از جمله نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه تحلیل ساختارهای مولکولی و اتمی در مقیاس نانو، Materials Studio است. این نرم‌افزار، امکان بررسی تمام ویژگی‌های ماده از نظر ساختاری و چینش مولکولی را فراهم می‌کند. بررسی همین ویژگی‌های به شما این امکان را می‌دهد که خواص الکتریکی ماده در زمینه مقاومت و رسانایی را مشخص کنید و در خصوص نتیجه بخش بودن مصرف ساختارهای مختلف، در تجهیزات الکترونیک، به درستی تصمیم بگیرید. شایان ذکر است Materials Studio در عین پیشرفته بودن، دارای محیط آسان برای مدل‌سازی و ارزیابی عملکرد و رفتار مواد است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار متریال استودیو  (Materials Studio)
نرم افزار متریال استودیو (Materials Studio)

نرم افزار گرومکس (GROMACS)

با گسترش مرزهای نانوتکنولوژی، استفاده از نانولوله‌های کربنی در صنایع مختلف، رواج پیدا کرد. از جمله کاربردهای گوناگون این ترکیبات در حوزه الکترونیک، می‌توان به مواردی همچون: بسته‌بندی الکترونیکی، محافظت از تداخل‌های الکترومغناطیسی و انواع سنسورها اشاره کرد.

با توجه به کاربردهای نانولوله‌ها و البته اهمیت شبیه سازی این ترکیبات، پیش از آزمایش‌های پرهزینه، نیاز است تا از نرم‌افزارهایی مانند گرومکس استفاده شود. در واقع نرم‌افزار گرومکس، این امکان را ایجاد می‌کند که با شبیه سازی نانولوله‌ها، از ویژگی‌ها مختلف آن‌ها پیش از ساخت مطلع شوید و در جهت تحقیقات، هزینه‌های ضروری را کاهش دهید. شایان ذکر است، نرم‌افزار GROMACS به دلیل کاربردهایی که در جهت شبیه سازی سلول‌های زیستی دارد نیز مشهور می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار ای تی کی (ATK)

ساخت حافظه‌هایی با چگالی پایین، ترانزیستورهای با عملکرد بهتر در میدان مغناطیس و همچنین دارای حجم کمتر و… از طریق شبیه سازی نانو نوارها، نانو تیوب‌ها و نانو ورقه‌ها به عنوان بخشی از تجهیزات الکترونیکی، به کمک نرم‌افزار ATK امکان پذیر است. در واقع کاربردهای زیاد نانو ذرات در صنایع الکترونیک از یک سو و نیاز به انجام آزمایش‌های متعدد از سوی دیگر، موجب ضرورت استفاده از نرم‌افزار ATK در حوزه نانو تکنولوژی و شغل مهندسی نانو الکترونیک می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار ای تی کی  (ATK)
نرم افزار ای تی کی (ATK)

دیگر نرم افزارهای کاربردی برای مهندسان نانو الکترونیک

از دیگر نرم‌افزارهای رایج در علم نانو که برای مهندسان نانوالکترونیک نیز کاربردی است، می‌توان به «LAMMPS» و «Amber» اشاره کرد. در ادامه به تشریح این دو نرم‌افزار و کاربردهای آن‌ها در علم نانو می‌پردازیم.

نرم افزار لمپس (LAMMPS)

یکی از مشکلات کار در حوزه نانو، دشوار بودن آزمایش‌ها در مقیاس میکروسکپی است. در این راستا، نرم‌افزارهای زیادی به منظور شبیه سازی ذرات ماده از نظر دینامیکی و بر هم کنش بین ذرات به وجود آمده است. یکی از این نرم‌افزارها که به صورت متن باز در اختیار مهندسان قرار دارد LAMMPS است. این ابزار کاربردی را می‌توان در زمینه مدل سازی اتمی، پلیمری، بیولوژیکی، فلزی، گرانول، و سیستم‌های دانه درشت استفاده کرد؛ همچنین دارای اطلاعات انواع پتانسیل‌های برهمکنش میان ذرات است. شایان ذکر است، از «لمپس» می‌توان برای شبیه سازی نانولوله‌ها و نانو کریستال‌ها استفاده کرد و نتایج حاصل از نرم‌افزار تا حدود بسیار زیادی دقیق و قابل استناد هستند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار امبر (Amber)

این نرم‌افزار که به صورت تخصصی در زمینه شیمی محاسباتی به کار می‌رود، ابزار مناسبی در شغل مهندسی نانو الکترونیک نیز به شمار می‌رود. در استفاده از این نرم‌افزار، امکان انجام شبیه سازی‌های بین رشته‌ای وجود دارد و می‌تواند علم پلیمر، سلول‌های زیستی و فناوری نانو را به هم مرتبط سازد. شایان ذکر است که نرم‌افزار امبر از دو بخش تشکیل شده که شامل Amber و Amber Tools می‌شود و وجود هر دو بخش در طراحی دینامیک مولکولی ضروری است. با این وجود بخش اصلی و تخصصی حوزه نانو به واسطه وجود Amber Tools ممکن خواهد بود.

نرم افزار امبر (Amber)
نرم افزار امبر (Amber)

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل مهندسی نانو الکترونیک

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین نانو الکترونیک قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند که کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، «شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین» می‌باشد؛ زیرا این قبیل دوره‌ها هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم دانشجویان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. شایان ذکر است که این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی نانو الکترونیک در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مهندس نانو الکترونیک مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.