پیدا کردن یک شغل درست‌وحسابی و پردرآمد همواره دغدغه انسان‌ها در عصر جدید بوده است. بسیاری افراد نسبت به آینده شغلی خود نگران و به دنبال یک منبع درآمد جدید برای گذران زندگی و یا افزایش رفاه خود و خانواده هستند. طبیعی است که این نگرانی‌ها باعث شود که بسیاری از افراد، فعالیت‌های کاری و شغلی خود را چندین برابر کنند و به‌طور همزمان چند فعالیت اقتصادی داشته باشند. البته بسیارند افراد تیزهوشی که با شم اقتصادی قوی خود نبض بازار را در دست گرفته و با آگاهی از پردرآمدترین شغل‌های ایران و وارد شدن به این عرصه‌های شغلی، سرمایه‌های کلانی به‌دست آورده‌اند.

  • چه شغلی در ایران پردرآمد محسوب می‌شود؟
  • آیا می‌توان بدون داشتن سرمایه زیاد و تنها با داشتن مهارت لازم درآمد کافی داشت؟
  • آیا می‌توان بدون پشتوانه اجتماعی خوب در ایران به لحاظ شغلی فرد موفقی شد؟

در پاسخ به این سؤالات و همین‌طور موفق شدن در عرصه‌های شغلی باید بدانیم که شناخت مهارت‌ها و قابلیت‌های فردی، اولین گام در موفقیت شغلی محسوب می‌شود. راه‌اندازی کسب‌وکاری در راستای قابلیت‌هایمان تضمین موفقیت ماست. مسئله دوم، دانستن و کنار آمدن با این معضل که در هرزمانی نیازهای اقتصادی یک جامعه متفاوت است و این مورد یکی از چالش‌های کسب‌وکار در همه جوامع محسوب شده و رفع آن، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. در این نوشتار قصد داریم برخی از شغل‌های پردرآمد ایران، روش‌های جدید کسب‌وکار و همین‌طور بازارهای آینده را به شما معرفی کنیم. پس اگر به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار پررونق و وارد شدن به شغل‌های پردرآمد در ایران هستید و یا برای آینده شغلی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، در ادامه مقاله با آکادمی کاپریلا همراه شوید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل های پردرآمد

شرایط اقلیمی، جغرافیایی و یا منابع طبیعی خاص یک منطقه ممکن است باعث پردرآمد شدن برخی از شغل‌ها در منطقه مذکور شده، درحالی‌که ایجاد آن شغل در مناطق دیگر منطقی و اقتصادی نباشد. مثلاً برای راه‌اندازی یک کارخانه آجرنسوز باید محل احداث کارخانه، کم‌ترین فاصله ممکن را با مواد معدنی اولیه موردنیاز داشته باشد و بر این اساس، باید در یک منطقه خاص معدنی تأسیس شود؛ در غیر این صورت، احداث این کارخانه که مستلزم داشتن سرمایه بسیار زیاد است، با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل مواد اولیه به عدم سوددهی، ورشکستگی کارخانه و درنهایت از بین رفتن سرمایه سرمایه‌گذار منجر می‌شود. بنابراین، از این مثال می‌توان نتیجه گرفت که گاهی برخی از شغل‌هایی که در یک منطقه خاص از ایران، پردرآمد محسوب می‌شوند، لزوماً در مناطق دیگر پردرآمد نیستند و یا سوددهی کمی دارند.

انتخاب شغل‌هایی که تقریباً در تمام مناطق ایران پردرآمد محسوب می‌شوند، می‌تواند به امنیت شغلی منجر شده و یک بازار همیشگی را برای شغل شما ایجاد کند. مسئله مهم دیگر، مربوط به تأثیر اینترنت، فناوری اطلاعات و همین‌طور شبکه‌های اجتماعی در موفق شدن یک شغل است. این تأثیرات به‌قدری سریع اتفاق افتاده است که باعث شده حتی افرادی با شغل‌های موفق، زمینه فعالیت خود را تغییر دهند و به‌سوی شغل‌های آنلاین روی‌آورند. دانستن دورنمای این شغل‌ها، می‌تواند ایده‌های خوبی در زمینه فعالیت‌های شغلی پردرآمد و یا تغییرات کسب‌وکار به شما ارائه دهد که محل بحث در ادامه مقاله است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شغل های شناخته ‌شده‌ پردرآمد

در ایران یک سری از شغل‌ها همیشه پردرآمد بوده‌اند و همه مردم آنها را به‌عنوان شغل‌های پول‌ساز می‌شناسند. این شغل‌ها علاوه بر درآمد بالا، جایگاه و شخصیت اجتماعی بالایی نیز برای دارنده به ارمغان می‌آورند که می‌تواند از مهم‌ترین دلایل انتخاب این شغل‌ها باشد. برخی از شغل‌های این گروه عبارت‌اند از:

گروه پزشکی

درست حدس زدید! اگرچه حدس زدن آن زیاد هم مشکل نبود! پزشکان، جراحان، داروسازان و دندان‌پزشکان که هم‌زمان با درآمد فوق‌العاده، جایگاه اجتماعی بالایی نیز دارند، در صدر این لیست قرار گرفته‌اند. نکته مهم این است که تنها راه داشتن این شغل‌ها گذراندن یک دوره طولانی و طاقت‌فرسای تحصیلی، پاس کردن دروس بسیار پیچیده و تخصصی و همین‌طور داشتن توان بالا در تحمل بیداری و شیفت‌های شبانه است. اگر استعداد، توانایی ذهنی و بدنی شما سازگار با این شغل است، پس می‌توانید به‌عنوان یک پزشک موفق، دندان‌پزشک خبره و یا یک داروساز با درآمد بسیار بالا فعالیت کرده و آینده شغلی و اجتماعی بسیار خوبی را برای خود رقم بزنید. جراحان زیبایی، متخصصین پوست و مو، دندان‌پزشکان و داروسازان فعال در کارخانه‌های داروسازی، بالاترین میزان درآمد را در این گروه دارند. اگرچه در دو سال اخیر با همه‌گیری ویروس کرونا و سختی‌هایی که بر کادر درمان و خانواده‌های آنها واردشده است، دانشجویان مانند قبل به دنبال تحصیل در این رشته‌ها نیستند ولی این گروه شغلی همچنان به‌عنوان شغل‌های پردرآمد ایران، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

مشاغل پزشکی
پزشکی

تجارت

تجار ایرانی از قدیم از درآمد و موقعیت و احترام اجتماعی بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند. این گروه شغلی با سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای خاص و خریدوفروش آنها، به درآمدهای بسیار بالایی دست‌یافته‌اند. میزان درآمد تجار نسبت به زمینه فعالیت آنها و نحوه فعالیت آنها به‌صورت داخلی یا بین‌المللی متفاوت و گاهی از چندین میلیون تا چند صد میلیون در نوسان است. در این میان، نوسانات نرخ ارز، سرمایه تجار تیزهوش و زیرک ایرانی را که سرمایه خود را در خریدوفروش کالاهای خارجی وارد کرده‌اند، چندین برابر نموده است. بدیهی است که همه تجار ثروتمند ایرانی یک شبه و بی‌دردسر به موفقیت نرسیده‌اند. برای موفق بودن در این شغل باید از تجربه کافی، شم اقتصادی خوب، قدرت تصمیم‌گیری درست، مهارت تشخیص نوسانات بازار و همین‌طور سرمایه نسبتاً بالایی برخوردار بود.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

 

مشاغل تجاری
تجارت

وکالت

از دیگر شغل‌هایی که می‌توان در گروه شغل‌های پر درآمده شناخته‌شده ایران قرار داد، شغل وکالت است که چالش‌های خاص خود را دارد و بیشتر متناسب افرادی است که دغدغه‌های اجتماعی دارند و برقراری عدالت برایشان در اولویت است. وکلا نیز مانند پزشکان از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار و شغل پردرآمدی دارند. درآمد وکلا بر اساس سابقه، شهرت و موفقیت آنها و همین‌طور نوع پرونده‌ای که بر روی آن کار می‌کنند تعیین می‌شود و از چند میلیون تا چند صد میلیون و گاهی میلیارد در تغییر است. البته شغل وکالت نیز نیاز به تحصیلات دانشگاهی داشته و قبولی در آزمون‌های خاص و گذراندن دوره‌های کارآموزی از دیگر شروط وارد شدن به این شغل است.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

وکالت
وکالت

صنعت گردشگری

شغل‌های مرتبط با صنعت گردشگری مانند دارندگان دفاتر توریستی و گردشگری، هتلداران و رستوران‌داران از دیگر شغل‌هایی هستند که با توجه به جاذبه‌های زیاد گردشگری شهرهای ایران، به‌عنوان شغل‌های با درآمد بسیار بالا در ایران شناخته می‌شوند. این شغل‌ها اگر با اصلاح برخی زیرساخت‌های کشور بتوانند در عرصه صنعت گردشگری بین‌الملل نیز فعالیت کنند، به درآمدهای ارزی بسیار بالاتری دست می‌یابند و می‌توانند حتی برای کشور نیز تولید ارز نمایند. البته لازم به ذکر است که در طول پاندمی کرونا این شغل‌ها بیشترین ضرر مالی را متحمل شده‌اند و برای رسیدن به دوران طلایی فعالیت خود به تلاش بیشتر و جذب سرمایه‌های شخصی و دولتی نیاز خواهند داشت.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

 

گردشگری
گردشگری

گردشگری پزشکی

این شغل محل تلاقی و همکاری دو رشته پول‌ساز پزشکی و گردشگری است که در سال‌های اخیر با بالا رفتن نرخ تبدیل دلار به ریال، درآمد بسیار بالایی برای فعالان این حوزه به ارمغان آورده است. پایین بودن هزینه‌های درمانی، دندانپزشکی و جراحی زیبایی نسبت به کشورهای منطقه و همین‌طور وجود پزشکان و جراحان موفق و باتجربه باعث شده است که ایران یک مقصد جذاب برای گردشگران پزشکی بوده و پذیرای خیل زیادی از بیماران از سایر نقاط جهان باشد. بهتر است یادآور شویم که هم تورهای گردشگری که بیماران را از سراسر دنیا جذب کرده، به ایران آورده و گروه‌های پزشکی را به آنها معرفی می‌کنند و هم تیم‌های پزشکی فعال در زمینه توریسم درمانی، جزء پردرآمدترین گروه‌های شغلی در ایران محسوب می‌شوند.

مشاغل آنلاین پردرآمد

کسب‌وکارهای آنلاین، یکی از جدیدترین و پردرآمدترین روش‌های کسب درآمد در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود. کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران نیز به جایگاه خوبی دست‌یافته و به یکی از پردرآمدترین شغل‌ها تبدیل‌شده که در بیشتر موارد به سرمایه زیادی احتیاج نداشته و تنها با داشتن خلاقیت و ایده‌های نو می‌توان به فرد موفقی در این حوزه تبدیل شد. پردرآمدترین شغل‌های آنلاین ایران را در ادامه نوشتار معرفی می‌نماییم.

کامپیوتر و فناوری اطلاعات
کامپیوتر و فناوری اطلاعات

بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ)

بازاریابی جزء شغل‌هایی است که همواره درآمد بالایی را نصیب شخص بازاریاب می‌کند. با گسترش فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی، روش‌های بازاریابی سنتی به‌تدریج جای خود را به روش‌های به‌روز‌تر بازاریابی مانند بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ داده است که بستر فعالیت بسیار پرسودی به‌حساب می‌آید. بازاریاب‌های اینترنتی با چالش‌های زیادی روبه‌رو نبوده و درعین‌حال با توجه به نوع و گسترگی فعالیت و محصولی که بازاریابی می‌کنند، درآمدهای نسبتاً بالا تا بسیار بالایی دارند. اشخاصی می‌توانند در این حرفه موفق شوند که علاوه برداشتن دانش اقتصادی به‌روز و شناختن بازارهای موجود برای یک محصول خاص، از شخصیت سمج و محکمی برخوردار باشند.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

ساخت فروشگاه آنلاین

تابه‌حال حتماً نام فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا را شنیدید و حداقل یک بار از آن خرید کرده‌اید. این فروشگاه اینترنتی بسیار موفق با درآمد فوق‌العاده، یک فروشگاه آنلاین است که در ابتدا با سرمایه کم دو برادر راه‌اندازی شده است. شما هم اگر به دنبال یک شغل پردرآمد که به سرمایه زیاد احتیاج نداشته باشد هستید، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما به شماست. با این روش می‌توانید محصولات موردنظر خود یا محصولاتی که توسط خود شما تولیدشده‌اند را بدون پرداخت اجاره مغازه و یا مالیات به فروش برسانید. در ابتدا تنها با داشتن یک وب‌سایت و یا یک گروه یا کانال تلگرامی و یا فعالیت در یک پیج اینستاگرام می‌توانید محصولات خود را فروخته و به سوددهی قابل قبولی برسید. بارونق گرفتن و گسترش کسب‌وکار، شما باید از یک برنامه‌نویس حرفه‌ای و بازاریابان آنلاین کمک بگیرید تا به شما در ادامه فعالیت‌های شغلی کمک نمایند. به‌عنوان‌مثال در ابتدا با کمک بازاریابان حرفه‌ای، می‌توانید اقلام موردنیاز یک شرکت و یا موسسه را تأمین نمایید و به سوددهی برسید و اگر مشتریان از شما راضی باشند، موفقیت خود را برای مدت‌ها تضمین کرده‌اید. اگرچه میزان موفقیت و درآمد در این شغل به میزان وقت و سرمایه‌گذاری خود شما وابسته است، ولی می‌توان گفت که ساخت فروشگاه آنلاین در همه حال یک شغل بسیار پردرآمد در ایران محسوب می‌شود.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

دراپ شیپینگ (Drop-Shipping)

دراپ شیپینگ (Drop-shipping) که معادل فارسی آن راه‌اندازی یک شبکه‌ی فروش آنلاین می‌باشد، یکی دیگر از شغل‌های پر درامد در ایران و جهان محسوب می‌شود. در دراپ شیپینگ شما با ایجاد یک فروشگاه آنلاین (ترجیحاً یک وب‌سایت فروشگاهی)، به‌عنوان یک واسطه فروش یا دلال عمل می‌کنید؛ نحوه کسب درآمد از این شغل به این صورت است که با تولیدکنندگان و فروشندگان اصلی همکاری کرده، اجناس و محصولات آن‌ها را در وب‌سایت خود قرار می‌دهید و از این طریق آن محصولات را به کاربران وب‌سایتتان می‌فروشید. برای اینکه یک کسب‌وکار پردرآمد و موفق در حوزه دراپ‌شیپینگ داشته باشید، باید به نحو احسن روی پلتفرم یا شبکه آنلاین فروش خود کار کنید، تا کاربران زیادی جذب نمایید و بازدیدکنندگان وب‌سایت شما بالا بروند، سپس به‌راحتی با هر فروشنده‌ای که خواستید می‌توانید همکاری کنید و درآمد حاصل از همکاری در فروش خود را بپردازید. بد نیست بدانید که یکی از بهترین مزایای دراپ شیپینگ این است که نیاز به انبار و پرداخت هزینه‌های سنگین انبارداری برای نگهداری اجناس و محصولات ندارد.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

برنامه نویسی، طراحی و توسعه وب سایت

این شغل از آن شغل‌هایی است که تنها داشتن مهارت بالا شرط موفق شدن در آن است. برای شروع به برنامه‌نویسی نیاز به سرمایه زیادی ندارید و تنها با داشتن یک سیستم کامپیوتر و علاقه و اراده می‌توانید به یک فرد موفق در این حوزه تبدیل‌شده و درآمد بسیار بالایی کسب نمایید. درواقع در این شغل تنها با داشتن مهارت بالای کد نویسی کامپیوتر و تجربه کافی موفقیت خود را تضمین می‌نمایید. برای اینکه یک برنامه‌نویس موفقی شوید حتماً لازم نیست که رشته تحصیلی شما مهندسی IT یا نرم‌افزار باشد؛ شما می‌توانید یک مهندس مکانیک یا کارشناس حسابداری و همزمان یک برنامه‌نویس موفق کامپیوتر باشید. برای کسب مهارت کد نویسی در صورت علاقه می‌توانید در دوره‌های کد نویسی که توسط مراکز آموزشی مختلف برگزار می‌گردد، شرکت کرده و مهارت کد نویسی را به‌دست آورید.

علاوه بر کد نویسی و گسترش وب‌سایت، طراحی و توسعه وب‌سایت نیز یکی دیگر از شغل‌های پردرآمد این روزهای ایران است. منظور از طراحی وب‌سایت، طراحی بصری یک سایت و تمام ارکان و منوهای قابل دیده شدن آن است به‌نحوی‌که برای بیننده جذابیت و کنجکاوی ایجاد کرده و دسترسی به امکانات سایت را راحت نماید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) یکی از بهترین نرم‌افزارهایی است که می‌تواند در این زمینه به طراحان و توسعه‌دهندگان وب‌سایت کمک نماید. این شغل نیز به سرمایه مالی زیادی احتیاج نداشته و تنها خلاقیت و آشنایی با نرم‌افزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی طراحی و توسعه وب، اساس آن است.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

تولید محتوا برای سایت ها و شبکه های اجتماعی

حتماً این روزها، اصطلاح تولید محتوا را زیاد شنیده‌اید. به نظر شما منظور از تولید محتوا چیست؟ درواقع تمام وب‌سایت‌ها برای اینکه دیده شوند و زنده بمانند، احتیاج به محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی دارند. تولید محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی ارزشمند و جذاب، لازمه رونق کسب‌وکارهای اینترنتی است و برای یک وب‌سایت، کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام بسیار ضروری به نظر می‌رسد. اگر دانش انگلیسی خوب و خلاقیت و ذوق هنری بالایی دارید و یا قلم گیرایتان نوشته‌های جذابی را خلق می‌کند، می‌توانید در حرفه تولید محتوا به موفقیت زیادی رسیده و درآمد بالایی نیز به‌دست آورید. برای شروع می‌توانید در سایت‌های دورکاری به‌عنوان محتوا نویس ثبت‌نام کرده و با گذاشتن رزومه و نوشته‌های خود شروع به گرفتن پروژه نمایید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

سئوی سایت

همان‌طور که اشاره شد، تمامی وب‌سایت‌ها برای اینکه دیده شوند و زنده بمانند، احتیاج به محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی دارند؛ اما نکته اینجا است که این (محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی) لازم هست ولی کافی نیست!!! توضیح بیشتر آنکه، صرفِ تولید محتوا بر روی یک وب‌سایت نمی‌تواند برای آن بازدید بیاورد و این محتوا باید بهینه‌شده (Optimized) و هدفمند باشد تا منجر به بازدید هرچه بیشتر گردد.

به بهینه‌سازی محتوای یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو و کاربران اینترنتی، سئو (SEO) یا Search Engine Optimization گفته می‌شود. البته حوزه‌ی سئو، تنها به بهینه‌سازی محتوای یک وب‌سایت ختم نمی‌شود بلکه به بهینه‌سازی لینک‌های سایت، بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربران از بازدید سایت و بهینه‌سازی ساختار کدنویسی سایت نیز مربوط است.

از آنجایی‌که امروزه، داشتن یک وب‌سایت از ملزومات بازاریابی دیجیتال است و غالب کسب‌وکارها به راه‌اندازی یک وب‌سایت رسمی برای معرفی و فروشِ محصولات یا خدمات خود، روی آورده‌اند، علاوه بر مهارت‌های برنامه‌نویسی، طراحی و توسعه وب‌سایت، مهارت سئو نیز خواهان زیادی پیدا کرده و به یک شغل حرفه‌ای و پردرآمد تبدیل شده است؛ به این صورت که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار برای هرچه بیشتر دیده شدن محصولات و خدماتشان توسط کاربران اینترنتی، بدون شک به یک سئوکار حرفه‌ای نیاز خواهند داشت.

در نظر داشته باشید که برای یک سئوکار بودن نیازی به دانشِ تخصصی برنامه‌نویسی ندارید و آشنایی با HTML و CSS کافی است و یک سئوکار حداقل باید لیست مهارت‌های زیر را داشته باشد:

  • شناخت کامل الگوریتم‌های گوگل
  • تسلط کامل به گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
  • تسلط تدوین استراتژی‌های Keyword Research
  • تسلط به تدوین و اجرای استراتژی‌های Link Building
  • تسلط به ابزارهای Ahrefs، MOZ، SEMrush و Alexa
  • تسلط کامل به سئوی Off-Page و On-Page
  • توانایی تحلیل و رفع ایرادات سئو تکنیکال
  • تسلط بر بازاریابی محتوا
  • توانایی تحلیل و زیر نظر داشتن وب‌سایت رقبا
  • آشنایی با HTML و CSS
  • توانایی در پیاده‌سازی Micro Data و Structure Data
  • بررسی انواع خطاهای موجود در گوگل سرچ کنسول و ارائه راه‌حل جهت رفع خطاها

اگر دیدن لیست بالا شما را از انتخاب شغل سئوکاری بازمی‌دارد؛ باید گفت که سخت در اشتباهید! برای یادگیری همه‌ی آیتم‌های لیست مذکور، کافی است که یک دوره‌ی کوتاه یک ماهه را بگذرانید، سپس به‌عنوان کارآموز در شرکت‌های مختلف مشغول‌به‌کار شوید و با کسب تجربه از طریقِ کار در شرکت‌ها، در عرض کمتر از یک الی دو سال، به یک سئوکار حرفه‌ای با درآمد بالا تبدیل شوید.

سئوکار بودن یکی از مهارت‌ها و مشاغلی است که از طریق آن، هم می‌توانید به‌صورت تمام‌وقت (Full-Time) در یک شرکت و هم به‌صورت دورکاری (Freelancing) و در قالب پروژه، در آن به کسب درآمد بپردازید. برای کسب درآمد بالا از شغلِ سئوکاری به‌صورت فریلنسری نیز کافی است که ابتدا چند پروژه‌ی سئوی وب‌سایت را با قیمت اندک انجام دهید و بیشتر سعی کنید رزومه خود را غنی نمایید. پس از گذشت چند ماه تا دو سال و با قوی‌تر شدن رزومه‌تان، – به‌اصطلاح عامیانه – فیِ کار خود را بالا ببرید و درآمدهای عالی را تجربه کنید. شایان ذکر است سئوکارهایی هستند که در کشور ایران به‌عنوان یک فریلنسر و در قالب پروژه مسئولیت بهینه‌سازی 10 الی 20 سایت را به‌صورت همزمان برعهده دارند و این برایشان یک درآمد مطلوب را به ارمغان آورده است.

وظایف کارشناس سئو – چک لیست یک متخصص سئو
سئو

نکته جالب درباره بازارکار سئو این است که این شغل هنوز اشباع نشده است و برای ورود و موفقیت در آن کماکان دیر نیست. پس اگر شخصی هستید که قدرت تحلیل و تشخیص رفتار کاربران اینترنتی را دارید یا کسی هستید که علاقه دارید سر از کارِ گوگل و دیگر موتورهای جستجو دربیاورید و همیشه آپدیت باشید، برای انتخاب این شغل، به‌عنوان یکی از شغل‌های پردرآمد ایران درنگ نکنید.

لازم به ذکر است که اگر در حال حاضر یک شغل پردرآمد دارید و نمی‌خواهید آن را رها کنید، می‌توانید سئوی سایت را به عنوان شغل دوم نیز انتخاب نمایید و در کنار درآمد اصلی‌تان، از راه انجام پروژه‌های سئو درآمد جانبی بالایی داشته باشید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

طراحی اپلیکیشن

در سال‌های اخیر و باروی کار آمدن موبایل‌های هوشمند، طراحی اپلیکیشن به یکی از پول‌سازترین شغل‌ها در حوزه IT و فناوری اطلاعات تبدیل‌شده است. این رشته جذاب به دلیل در دسترس بودن همیشگی موبایل و گستردگی شبکه اینترنت پرسرعت تقریباً در همه جای دنیا با استقبال عمومی مواجه شده و درآمدهای هنگفت و دائمی را برای طراحان به ارمغان آورده است. در این حوزه، اپلیکیشن هایی که به زبان اندروید و IOS نوشته شوند و بتوانند کارهای خدماتی را ارائه داده و شرایط کاری را آسان‌تر نمایند، معمولاً موفق‌تر بوده و برای مدت‌زمان و دفعات بیشتر دانلود شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین بخش طراحی اپلیکیشن داشتن یک ایده ناب و جذاب است. پس، اگر ایده‌ای دارید ولی به زبان برنامه‌نویسی آشنایی ندارید، می‌توانید وارد شغل طراحی اپلیکیشن شده و در این راه از متخصصین این حوزه کمک گرفته و ایده خود را عملی نمایید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

بلاگری و اینفلوئنسری

یک شغل پردرآمد دیگر در ایران که در بستر شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده و عامل اصلی موفقیت در آن تولید محتوای مناسب است. در این شغل، شما به سرمایه نیاز نداشته و تنها با ایجاد محتوای خوب و جذب فالوور به درآمد بالایی می‌رسید. تولید درآمد در این شغل نیز مانند بسیاری دیگر از شغل‌های اینترنتی، بر اساس گرفتن تبلیغات است. کسب‌وکارهای بسیاری هستند که برای رونق گرفتن کار خود، هزینه زیادی را صرف تبلیغات می‌کنند و این نگرش باعث پول‌سازی و تولید درآمد بالا برای اینفلوئنسرهای مطرح ایران شده است.

یوتیوبری

با توجه به روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از مردم جهان و به‌تبع آن، مردم ایران، استقبال خوبی از این شبکه‌ها داشته‌اند. به عبارت بهتر، در عصری قرار داریم که بسیاری از افراد وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، این شبکه‌ها علاوه بر سرگرم کردن افراد، مزایای دیگری نیز برای آن‌ها به ارمغان آورده‌اند؛ ازجمله این مزیت‌ها می‌توان به: یادگیری،‌ خرید، فروش و… اشاره کرد. در این میانِ شبکه‌های اجتماعی که بسیاری از افراد نه تنها از ایران بلکه از سرتاسر جهان – به‌صورت روزمره و روتین – بخش قابل‌توجهی از زمان خود را در آن سپری می‌کنند، می‌توان به یوتیوب (YouTube) اشاره کرد.

شاید تاکنون آگاهی نداشته‌اید که یوتیوب – برخلاف اینستاگرام – به کسانی که در آن به تولید محتوا می‌پردازند، پول پرداخت می‌کند. البته شما از همان روز اول، با تولید اولین ویدئو و انتشار آن در این شبکه اجتماعی پول، دریافت نخواهید کرد و شرایطی برای دریافت پول و کسب درآمد از این شبکه اجتماعی وجود دارد؛ توضیح بیشتر آنکه، شما باید شرایط و معیارهایی که یوتیوب برای تولیدکنندگان محتوایش در نظر گرفته را پاس کنید تا کانال شما مانزتایز (Monetize) شود یا اصطلاحاً واجدالشرایط دریافت پول و کسب درآمد به ازای تولید محتوا در این شبکه اجتماعی شوید. مراحل و شرایط مانتایز شدن در یوتیوب عبارت‌اند از:

  1. ایجاد یک کانال در یوتیوب
  2. پایبندی به سیاست‌ها و قوانین یوتیوب برای تولید محتوا (ازجمله‌ی این قوانین این است که ویدئوهایی که خشونت یا مسائل جنسی را ترویج می‌دهند را تولید نکنید.)
  3. تولید محتوای ویدئویی در کانال یوتیوب به‌صورت متوالی و برنامه‌ریزی‌شده به مدت یک سال
  4. به‌دست آوردن حداقل 1000 مشترک (Subscriber) در عرض یک سال
  5. بازدید ویدئوهای کانال شما به میزان 4000 ساعت توسط دیگر کاربران
  6. باید در کشوری باشید که در لیست مورد تأیید یوتیوب باشد (درست است که ایران جزء لیست این کشورها نیست؛ اما راهکارهایی وجود دارد که به‌سادگی می‌توانید آدرس و محل سکونت خود را کشور ترکیه اعلام کنید.)
  7. داشتن حساب گوگل ادسنس

شاید در نگاه اول این پایبندی به این شرایط و سیاست‌ها برای شما غیرممکن به نظر برسد؛ اما بهتر است بدانید که ایرانیانِ بسیاری توانسته‌اند که از یوتیوب به درآمدهای چند هزار دلاری برسند و شما نیز می‌توانید یکی از آن‌ها باشید.

جالب است بدانید که برای یک یوتیوبر حرفه‌ای شدن و کسب درآمد چند هزار دلاری از این شبکه اجتماعی، نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارید؛ تنها کافی است که از کار با یک نرم‌افزار تولید و تدوین ویدئو نظیر ادوبی پریمیر (یا نرم‌افزارهای مشابه) لذت ببرید و همچنین با سلایق مخاطبان این شبکه اجتماعی و تولید محتوا در راستای آن آشنا باشید.

نکته بسیار مهم دیگر در یوتیوبر شدن این است که مسیر و شاخه‌ی تولید محتوای خود را پیش از شروع کار، مشخص کنید. اینکه در چه شاخه‌ای قصد دارید تولید محتوا کنید چراغ راه شما در این شغل خواهد بود. پیش از شروع فعالیت در یوتیوب، از خودتان بپرسید، در تولید محتوای سرگرمی خوب هستید یا محتوای آموزشی یا نقد فیلم و سریال و…؟ پیشنهاد می‌شود، در هرچه که خوب هستید و حدس می‌زنید تعداد بالایی از کاربران یوتیوب از ویدئوهای شما استفاده می‌کنند در همان شاخه به تولید محتوای ویدئویی بپردازید.

نکته‌ی آخر در مورد یوتیوبر شدن این است که اگر به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید و بتوانید با این زبان به تولید محتوا بپردازید، می‌توانید روی این حساب کنید که به درآمد بسیار بالاتری نسبت به کسانی که صرفاً به تولید محتوا به زبان فارسی و برای فارسی‌زبانان می‌پردازند، برسید؛ زیرا دامنه و تعداد مخاطبانی که از ویدئوهای شما دیدن کنند، بیشتر خواهد شد و طبعاً درآمد بالاتری را تجربه خواهید کرد.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

تولید و انتشار پادکست (پادکستری)

شاید در نگاه اول شغل پر درآمدی به نظر نرسد، اما ساخت پادکست یکی از شغل‌های جذاب و پر درآمد در ایران می‌باشد. برای ساخت پادکست، نرم‌افزارهای ضبط صدای مختلفی وجود دارد که با کمک این نرم‌افزارها هم با گوشی همراه و هم به کمک میکروفون‌های حرفه‌ای می‌توانید پادکست خود را ضبط کنید؛ پس از اینکه پادکست خود را ضبط کردید، به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری و همچنین اپ‌های موبایلی، باید به ادیت پادکست ضبط شده‌ی خود بپردازید. شایان ذکر است که برای انتشار پادکست می‌توانید از پلتفرم‌های مختلفی که ویژه‌ی آپلود و انتشار پادکست هستند، استفاده کنید.

پادکست چیست
پادکستری

اما می‌رسیم به قسمت شیرین ماجرا، یعنی چگونگی کسب درآمد از این شغل! کانال‌های معروف و محبوب پادکست، با دریافت تبلیغات و انتشار آن‌ها در پادکست خود به کسب درآمد می‌پردازند؛ همچنین اسپانسرهای زیادی برای تولید پادکست وجود دارد که هزینه‌های سازندگان پادکست را تأمین می‌کنند. بنابراین، شما از طریق این دو روش می‌توانید با تولید و انتشار پادکست، به درآمد بالایی برسید. لازم به ذکر است که این شغل هنوز در ایران به تازگی در ایران جا افتاده است و تعداد پادکسترهای موفق زیادی در ایران وجود ندارد، اما از آنجا که جهان آینده در سیطره‌ی ارتباطات صوتی است؛ این شغل مانند یوتیوبری، در آینده‌ای نه چندان دور یکی از شغل‌های پردرآمد در ایران خواهد بود. پس اگر صدای خوبی دارید یا روایت کردن را بلد هستید، این شغل منتظر شما است!

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:

فروش محصولات و خدمات در اینستاگرام

درست است که اینستاگرام مانند یوتیوب در ازای تولید محتوا پول پرداخت نمی‌کند اما قابلیت‌هایی دارد که به مدیران کسب‌وکارها و ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات اجازه می‌دهد که آنچه در دنیای واقعی به مشتریانشان ارائه می‌دهند را از طریق این شبکه اجتماعی به فروش برسانند. امروزه تقریباً همه‌ی ما صفحات تجاری متعددی را در اینستاگرام دیده‌ایم که محصولات و خدمات خود را تبلیغ نموده، بازاریابی می‌کنند و به فروش می‌رسانند. شما نیز می‌توانید یکی از کسانی باشید که با ایجاد یک صفحه تجاری (راه‌اندازی یک آنلاین‌شاپ) در اینستاگرام به درآمد قابل‌توجهی دست پیدا کنید.

مطابق آمار، تعداد ایرانیانی که در اینستاگرام، یک اکانت دارند بیش از 40 میلیون نفر است و این یعنی بازاری بزرگ با مشتریانی در محدوده سنی کودک تا میان‌سال و با سلیقه‌های مختلف. پس اگر یک تولیدکننده محصول یا یک ارائه‌دهنده خدمت هستید، بهتر است به گزینه‌ی فروش محصولات و خدمات در اینستاگرام عمیقاً فکر کنید. هرچند که راه‌اندازی یک آنلاین شاپ در اینستاگرام کار دشواری به نظر نمی‌رسد اما فروش محصولات در این شبکه اجتماعی یک علم است که باید آن را فرابگیرید و دوره‌هایی را در این زمینه بگذرانید تا موفق شوید به میزان فروش دلخواه و میزان درآمد مطلوب خود در این شبکه اجتماعی دست‌یابید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

مدیریت شبکه های مجازی

تبلیغات در شبکه‌های مجازی بسیار پول‌ساز بوده و باعث می‌شود که مدیران این شبکه‌ها به درآمدهای بالایی برسند. اگر شما صاحب یک سایت پرمخاطب و یا یک کانال تلگرام و اینستاگرام با فالوور بالا هستید با جذب تبلیغات در شبکه مجازی خود می‌توانید به درآمد هنگفتی برسید. علاوه بر تبلیغات که مهم‌ترین منبع درآمد مدیران شبکه‌های مجازی محسوب می‌شود، فروش محصول در این شبکه‌ها، عامل دیگر افزایش درآمد برای آنها است. البته افزایش مخاطب و فالوور یک کار تقریباً زمان‌بر است که در این راه، بازاریابان حرفه‌ای و اینترنتی می‌توانند با مهارت خود به افزایش فالوورهای شما کمک کنند.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

انیمیشن سازی

انیمیشن‌سازی یکی از مشاغلی است که پس از گذراندن دوره‌های مختلف و دیدن ویدئوهای آموزشی ساخت انیمیشن با نرم‌افزارهای مختلف، می‌توانید به ساخت انیمیشن بپردازید. انیمیشن‌سازی در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و می‌توان از آن درآمد کسب کرد؛ حوزه‌هایی مانند:

  • ساخت انیمیشن برای شرکت‌ها و کمپانی‌های انیمیشن‌سازی
  • تولید انیمیشن‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های بزرگ و کوچک
  • فعالیت در پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب
  • ساخت انیمیشن برای بازی‌های کامپیوتری و موبایلی

شایان ذکر است که برای تولید انیمیشن، نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد. ما در ادامه 5 مورد از بهترین نرم‌افزارهای این حوزه، به همراه مدت‌زمان لازم برای یادگیری هر یک از آن‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • مایا (زمان یادگیری حدود 3 ماه)
  • ساخت انیمیشن‌های حرفه‌ای و پیچیده
  • 3 دی مکس (زمان یادگیری حدود 5 ماه)
  • لوسیون (زمان یادگیری حدود 1 ماه)
  • بلندر (زمان یادگیری حدود 4 ماه)
  • راینو (زمان یادگیری حدود 4 ماه)

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

تدریس آنلاین

با افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تعداد متخصصان در دهه‌های اخیر در کشور ما افزایش‌یافته است. این متخصصان اگر از دانش و تجربه خوبی برخوردار باشند و مهارت انتقال دانش خود به دیگران را داشته باشند، می‌توانند با برگزاری کلاس‌های آنلاین، در زمینه تخصص خود به درآمدهای بالایی برسند. علاوه بر تدریس آنلاین، برگزاری ورکشاپ‌های آنلاین و وبینارها از دیگر روش‌های کسب درآمد بالا است. درآمد شما زمانی بیشتر خواهد شد که به یک زبان دیگر مثل زبان انگلیسی تا حدودی مسلط باشید و از طریق تدریس آنلاین برای دانش‌پژوهان خارجی به کسب درآمد دلاری برسید. یکی از مهارت‌هایی که می‌توانید در آن به درآمد دلاری برسید، آموزش زبان است. از وب‌سایت‌هایی که در زمینه تدریس آنلاین زبان به‌صورت بین‌المللی فعال هستند، می‌توان به italki و VIPkids اشاره کرد که در این سایت‌ها شما حتی با تدریس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان نیز می‌توانید به درآمد بالایی دست‌یابید.

تدریس آنلاین
تدریس آنلاین

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

همچنین خوب است بدانید که یکی از بهترین پلتفرم‌ها در خصوص برگزاری دوره‌های آنلاین، پلتفرم فرادرس است. شما با همکاری با این پلتفرم می‌توانید تا حتی چند ده میلیون تومان در ماه از تدریس دوره‌های آموزشی درآمد داشته باشید. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینارهای آموزشی در پلتفرم فرادرس در حوزه تخصص خود، به درآمد برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همکاری با این پلتفرم، پیشنهاد می‌شود به این لینک [+] مراجعه کنید.

همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس

متخصص امنیت سایبری

چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی، شما به یک متخصص امنیت نیاز دارید تا کسب و کار و یا حتی خانه‌ی شما را از گزند سودجویان و دزدان در امنیت نگه‌دارد؛ حال این حفظ امنیت در فضای مجازی از اهمیت بیشتری برخوردار است و برای اینکه یک کسب و کار اینترنتی، وب‌سایت و حتی حساب کاربریِ شبکه‌ی اجتماعی شما در امان باقی بماند، به یک متخصص امنیت سایبری یا همان امنیت اینترنتی نیاز دارید. متخصص امنیت اینترنت (سایبری) یکی از مشاغلی است که درآمد بالایی دارد اما برای رسیدن به آن درآمد، باید به دانش کافی و تجربه‌ی بالای در این زمینه دست پیدا کنید. دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری مختلفی برای یادگیری امنیت اینترنتی وجود دارد و شما با گذراندن این دوره‌ها و همچنین فعالیت به‌عنوان کارآموز می‌توانید دانش و تجربه‌ی کافی برای تبدیل شدن به یک متخصص امنیت اینترنتی را کسب کنید. نحوه کسب درآمد از این شغل به این صورت است که شما به‌عنوان یک متخصص امنیت اینترنتی می‌توانید برای شرکت‌های بزرگ که وب‌سایت‌های پربازدید دارند، ارگان‌های مالی (بانک و صندوق‌های قرض‌الحسنه)، سلبریتی‌ها و… کار کنید تا امنیت وب‌سایت، اپ‌های آنلاین و حتی شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را تأمین نمایید و در ازای این کار درآمد بالایی را به‌دست آورید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

فروش و بازاریابی تلفنی

درست است که بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ)، رویکردهای فروش و یافتن بازار هدف را زیرورو کرده است اما از این نکته نیز نمی‌توان غافل شد که بازاریابی تلفنی، همچنان رویکرد و ابزاری مؤثر (پرکاربرد) برای رشد هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید؛ ازاین‌رو، بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران کسب‌وکارها، به نیروهایی که بتوانند محصولات یا خدماتشان را به‌صورت تلفنی بازاریابی کنند، به‌شدت احتیاج دارند و حقوق خوبی نیز به آن‌ها می‌دهند؛ لذا بازاریان تلفنی می‌توانند درآمد بالایی را تجربه کنند. این درآمد معمولاً شامل یک حقوق ثابت، به انضمامِ درصدی از فروش محصولات یا خدمات است.

اگر شخصیتی برونگرا دارید، هوش اجتماعی شما بالا است، از روابط اجتماعی خوبی برخوردار هستید و یا می‌توانید – به‌اصطلاح عامیانه – با زبان چرب‌ونرمتان سریع با دیگران ارتباط بگیرید و از این طریق، آن‌ها را برای خرید محصولات یا خدمات فالو کنید، شما برای این کار ساخته شده‌اید! البته داشتن این ویژگی‌ها، پایه‌ی موفقیت در شغلِ بازاریابی تلفنی است و شما باید به‌صورت حرفه‌ای برای موفق شدن در این شغل آموزش ببینید.

آموزش‌هایی نظیر: شناخت شخص مخاطب و نحوه‌ی ارتباط گرفتن با انواع انسان‌ها، شناخت انواع ارتباط سرد و گرم، تشخیص نوع شخصیت مشتری از پشت تلفن، هنر متقاعدسازی، مهارت‌های فروش و مذاکره، برنامه‌ریزی و پیگیری، هنر گوش دادن به تمامی واژه‌های مشتریان، فروش از طریق اعتراض، مذاکره تا پایان و… می‌تواند به شما در هرچه موفق‌تر شدن و کسب درآمد بالاتر در این شغل کمک کند.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی

دستیار مجازی

شغل دستیار مجازی یا «منشی مجازی» جزو مشاغل دورکاری محسوب می‌شود و افرادی که به فریلنسینگ علاقه دارند، می‌توانند با یادگیری مهارت‌های لازم، به این کار پردرآمد مشغول شوند. دستیاران مجازی باید مهارت‌هایی همچون تنظیم قرارهای ملاقات، فن بیان در تماس‌های تلفنی، برنامه‌ریزی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل‌های لازم، پیگیری کارهای غیرحضوری، نامه‌نویسی، کارهای دبیرخانه‌ای، خدمات سئو، طراحی و مدیریت وب‌سایت، حسابداری (برای محاسبه‌ی دستمزد و حقوق کارکنان)، وبلاگ‌نویسی و حتی تا حدودی دیجیتال مارکتینگ بلد باشند؛ زیرا یک دستیار مجازی در زمینه و حوزه‌های متنوعی می‌تواند کار کند و بر اساس توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارد، حوزه‌ی کاری خود را برای دستیار مجازی شدن انتخاب می‌کند. شایان ذکر است که این شغل در آینده‌ای نه چندان دور، یکی از پرتقاضاترین و نتیجتاً پردرآمدترین مشاغل ایران خواهد بود.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

کوچینگ

کوچینگ (Coaching) شکلی از توسعه است که در آن، یک فردِ باتجربه به نام کوچ (Coach) یا مربی با ارائه آموزش و راهنمایی به یک فرد دیگر (مشتری)، از او در راستای دستیابی به هدفی مشخص یا شغلی خاص حمایت کند. بد نیست بدانید که در این شغل، به مشتری، کوچی (Coachee) گفته می‌شود. البته کوچینگ ممکن است به معنای رابطه غیررسمی بین دو نفر نیز باشد که یکی از آنها در زمینه‌ای خاص، تجربه و تخصص بیشتری نسبت به دیگری دارد و شخصی که تجربه و تخصص بیشتری دارد به آنکه کمتر دارد، مشاوره و راهنمایی ارائه می‌دهد.

درست است که یک کوچ مانند یک مشاور به فرد دیگری مشاوره و راهنمایی می‌دهد، اما شغل کوچینگ با شغل مشاوره تفاوت‌هایی دارد. یک کوچ سعی می‌کند که با تمرکز بر زمان حال و با هدف تقویت مهارت‌ها، به پرسش چگونه؟ پاسخ دهد؛ این در حالی است که یک مشاور در تلاش است که با تمرکز بر گذشته و با هدف غلبه بر موانع روان‌شناختی به سؤال چرا؟ پاسخگو باشد. شاید بعضی جاها واژه‌ی منتورینگ (Mentoring) نیز به گوشتان خورده باشد. منتورینگ نیز با کوچینگ فرق دارد. یک منتور سعی می‌کند که با تمرکز بر زمان آینده و با هدف پیشرفت و تعهد در قبال اهداف آموزشی، به پرسش چه چیز؟ پاسخ دهد.

بر این اساس می‌توان گفت که، مأموریت کوچینگ «افزایش شایستگی»، مأموریت منتورینگ «افق‌گشایی» و مأموریت مشاوره «تعمیقِ خودآگاهی» است.

امروزه با توجه به هرچه پیچیده‌تر شدن شرایط زندگی، بسیاری از افراد، برای دستیابی به اهدافی مشخص در زمینه‌های مختلف و پیشرفت در اموری خاص، به یک کوچ نیاز دارند. شاید – به‌زعم شما در ایران – هنوز این نیاز در بسیاری از افراد یا سازمان‌ها شکل نگرفته باشد؛ اما دیر یا زود همه به این نتیجه می‌رسند که برای موفق شدن در جنبه‌های مختلف در این عصر پیچیده به یک کوچ، نیاز شدید و مبرمی پیدا خواهند کرد. به‌این‌ترتیب، تعداد کوچی‌ها به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است؛ فلذا شغلِ کوچینگ تبدیل به یکی از شغل‌های پردرآمد در ایران شده است. شایان ذکر است که کوچینگ یک شغل تخصصی است و گستره‌ای وسیع دارد. شما تنها می‌توانید در یک یا چند شاخه‌ی خاص تبدیل به یک کوچ شوید. در زیر مهم‌ترین شاخه‌های کوچینگ را مشاهده می‌کنید:

  • کوچینگ مدیران اجرایی (Executive Coaching)
  • کوچینگ رهبری (Leadership Coaching)
  • کوچینگ کسب‌وکار یا بیزینس کوچینگ (Business Coaching)
  • کوچینگ شغلی (Job Coaching)
  • کوچینگ فردی (Personal Coaching)
  • کوچینگ سلامت (Health Coaching)
  • کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ (Life Coaching)
  • کوچینگ زمان یا تایم کوچینگ (Time Coaching)

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چگونه یک کوچ شوم و از این راه کسب درآمد کنم؟ در پاسخ باید گفت که شما برای تبدیل شدن یه یک کوچ حرفه‌ای و سرشناس، الزاماً نیازی به اخذ مدرک دانشگاهی نخواهید داشت اما ازآنجایی‌که برای بسیاری از کوچی‌ها مهم است که مدرک آکادمیک کوچ‌شان چیست، پس اکیداً پیشنهاد می‌شود که در رشته‌هایی نظیر: روانشناسی، توسعه سازمانی، مدیریت یا مشاوره تحصیل کنید و مدرک مرتبط را بگیرید. پیشنهاد دیگری که در این زمینه می‌توان ارائه داد این است که حتماً در دوره‌ها و رویدادهای تخصصی کوچینگ شرکت کنید؛ این کار هم بر تجارب شما می‌افزاید و هم شما را با کوچ‌های دیگری آشنا می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوب و پیشرفت بیشتر شغلی‌تان در آینده باشد. ناگفته نماند که کسب مجوزهای لازم برای راه‌اندازی این شغل را نیز فراموش نکنید.

چنانچه در انتخاب کوچینگ برای حرفه‌ی آینده خود مردد هستید باید گفت که:

  • اگر خیرخواهی یکی از ارزش‌های اصلی زندگی شما است.
  • اگر فلسفه‌ی زندگی خود را خدمت به خلق می‌دانید و کمک به دیگران برای موفق شدنشان یا غلبه بر مشکلاتشان برایتان لذت‌بخش است.
  • اگر در خود قابلیت آزاد کردن توانمندی‌های بالقوه‌ی انسان‌ها را کشف کرده‌اید.
  • یا اگر این را در خود می‌بینید که به افراد کمک کنید تا به‌جای آموختن، خودشان یاد بگیرند.

پس کوچینگ می‌تواند برای شما یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب شغل پردرآمد در آینده باشد؛ در غیر این صورت بسیار مشکل می‌نماید که در این شغل موفق باشید و به درآمد بالا برسید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

مترجمی

مترجمی نیز یکی دیگر از شغل‌هایی است که در زمره مشاغل پردرآمد به شمار می‌آید؛ البته اگر ترجمه را فقط به‌صورت ترجمه متنی آن‌هم صرفاً از انگلیسی به فارسی در نظر نگیرید و افق دیدتان را بالاتر ببرید، بیشتر می‌توانید به پردرآمد بودن این شغل پی ببرید. برخی از مترجمان از ساعتی چند صد هزار تومان یا چند میلیون تومان نیز درآمد دارند؛ ازجمله این مترجمان می‌توان به مترجمان مربیان ورزشی یا مترجمان افراد مشهوری که به ایران سفر کرده‌اند اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، ترجمه آثار خارجی به فارسی و انتشار آن – در صورت استقبال عموم از ترجمه‌ی آن اثر – می‌تواند یک منبع درآمد خوب برای شخص مترجم باشد. حتی ترجمه متنی از زبانی به‌جز زبان انگلیسی (آلمانی، اسپانیایی، چینی، هندی، سوئدی، فرانسوی و…) به فارسی نیز بسیار درآمدزا است. بسیاری از سفارت‌ها، آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، هتل‌هایی که پذیرای مهمانان خارجی هستند، فرودگاه‌های بین‌المللی و مؤسسات مهاجرتی به مترجم نیاز دارند. این‌ها چند نمونه از جاهایی بود که یک مترجم می‌تواند در آن‌ها فعالیت کند.

پس اگر به ترجمه علاقه دارید، نیم‌کره چپ مغزتان بسیار فعال است، از ذهنی پویا برای یادگیری برخوردار هستید و موفق شده‌اید که به یک یا چند زبان خارجی در هر 4 مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن تسلط پیدا کنید، این شغل می‌تواند یکی از راه‌های کسب درآمد مطلوب برای شما در آینده باشد.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

شغل های هنری پر درآمد

اگرچه بسیاری از افراد بر این عقیده استوارند که با هنر نمی‌توان ثروتمند شد، تجربه سال‌های اخیر و میلیونر شدن یک شبه برخی از هنرمندان گاهی گمنام، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. در ادامه برخی از رشته‌های هنری پول‌ساز را به شما معرفی می‌کنیم.

مشاغل هنری
مشاغل هنری

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

عکاسی و فیلم برداری حرفه ای

شاید تعجب کنید ولی عکاسی یکی از رشته‌های بسیار پول‌ساز هنری در ایران محسوب می‌شود. عکاسان ایرانی که آتلیه‌های حرفه‌ای دارند با همکاری با برخی از هنرمندان و اینفلوئنسرها و گرفتن عکس‌های حرفه‌ای تبلیغاتی و یا هنری از آنها، توانستند به درآمد بالایی برسند. برخی از این عکاسان در کار تهیه فیلم و عکس حرفه‌ای عروسی هستند که با دریافت هزینه‌های بسیار بالا از عروس و دامادها می‌توانند پول زیادی به‌دست آورند. هرچه قدر ذوق و درک هنری بالاتری داشته باشید و بتوانید ارتباط بهتری با فضاها و افراد برقرار کنید، در این رشته موفق‌تر خواهید بود. البته این شغل علاوه بر استعداد هنری به سرمایه تقریباً زیادی برای تأمین تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری احتیاج دارد ولی هنوز هم عکاسان زیادی هستند که تنها با داشتن یک دوربین عکاسی معمولی کار خود را آغاز کرده و در شغل عکاسی به موفقیت و درآمدهای بسیار بالایی در ایران رسیده‌اند.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

 

طراحی لباس و مد

یک شغل خلاقانه با کلاس کاری و درآمد بالا در ایران، که چالش‌های خاص خودش را هم دارد. اگر فردی خلاق هستید و به حوزه مد و لباس علاقه‌مندید، مطمئن باشید که می‌توانید یک طراح حرفه‌ای مد و لباس موفق شوید. این کار سرمایه زیادی نمی‌خواهد و اگر بتوانید با طرح‌های زیبای خود، نظر شرکت‌هایی که در زمینه مد فعالیت می‌کنند را جلب کنید و با آنها شروع به همکاری نمایید، خبر خوش این است که به‌زودی به درآمد بسیار بالایی دست خواهید یافت. اگر یک گام جلوتر هستید و می‌خواهید با برند سازی و اجرا کردن طرح‌های خود به فردی صاحب سبک در صنعت مد و لباس در ایران تبدیل شوید، سود و درآمد شما بسیار بالاتر از تصور است.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

طراحی لباس عروس و مزون داری

یک طراح حرفه‌ای لباس عروس که طرح‌هایش هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود! اگر این جمله توصیف شما است، حتماً تا حالا آدم ثروتمندی شده‌اید! بله، طراحی لباس عروس یک کار بسیار پردرآمد است؛ به‌خصوص اگر مزون خود را داشته باشید و به‌طور اختصاصی لباس عروس‌های خاص با امضای خود بدوزید. چه‌کاری از این بهتر؟ اگر به این شغل علاقه‌مندید، اصلاً تعلل نکنید چون بی‌شک درآمد بسیار بالایی در انتظار شماست.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

آرایشگری

وقتی از آرایشگری پردرآمد در ایران صحبت می‌کنیم، منظورمان آرایشگری زنانه است. آرایشگران زنانه‌ای که در زمینه آرایش و گریم عروس، مانیکور و پدیکور ناخن، کاشت مژه، پاک‌سازی پوست و موارد دیگر فعالیت می‌کنند و باهنر خود مشتریان ثابتی را جذب کرده‌اند، درآمد بسیار بالایی را نیز کسب می‌کنند. این شغل پردرآمد یک شغل بسیار جذاب است و برای موفقیت باید فاکتورهایی نظیر تجربه و هنر، برخورد مناسب و علاقه و پشتکار بالا در آرایشگر جمع شود.

خدمات ماساژ و پاکسازی صورت

در عصری قرار داریم که بدون اغراق می‌توان آن را عصر سرعت نامید و هرچند که تکنولوژی به مدد انسان‌ها آمده تا سرعت انجام امور را بالا ببرد اما افراد بازهم برای انجام دادن کارهای روزمره‌شان وقت کم می‌آورند؛ به همین خاطر، افرادی که در این عصر زندگی می‌کنند همواره عجله دارند و – به‌قول‌معروف – همیشه در حال دویدن هستند. این امر را در شهرهای بزرگ‌تر می‌توان به‌وضوح دید. نتیجه‌ی این دوندگی و این سبک زندگی، خستگی اندام‌های بدن و ماهیچه‌ها است؛ خستگی‌ای که اگر برطرف نشود، نه‌تنها به بدن آسیب‌های جدی وارد می‌نماید، بلکه باعث آزار روح و ذهن می‌گردد و زندگی را نیز مختل می‌کند. خستگی‌ای که راندمان کاری را به‌شدت پایین می‌آورد، کارایی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود انسان کمتر از لحظاتش لذت ببرد. این خستگی، از آن جنس خستگی‌هایی است که نه با تفریح و سفر رفع می‌شود نه با انجام کارهای موردعلاقه در اوقات فراغت. تنها چیزی که می‌تواند خستگی بدنی و ماهیچه‌ها را برطرف کند، ماساژ درمانی است.

تعداد افرادی که این روزها به ماساژ درمانی نیاز پیدا می‌کنند در حال افزایش است و به‌تبع آن، کسب‌وکارِ کلینیک‌هایی که خدمات مربوط به ماساژ درمانی، ریلکسنیگ و در کنار آن پاک‌سازی صورت را ارائه می‌دهند، در حال رونق گرفتن است؛ لذا ارائه خدمات مربوط به ماساژ درمانی، ریلکسینگ و به همراه پاک‌سازی صورت می‌تواند درآمد بالایی را برای افرادی که این خدمات را ارائه می‌دهند به ارمغان بیاورد.

برای ورود به این شغل مدرک خاصی لازم نیست اما کسانی که خود توان بدنی بالایی دارند، عضلات را خوب می‌شناسند و می‌دانند چگونه ماساژ بدهند که خستگی از تن افراد و مشتریانشان پر بکشد، می‌توانند در این شغل موفق شوند و به درآمد بالا برسند.

آموزش ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

شیرینی پزی و آشپزی

آشپزی درگذشته، جزئی از وظایف خانم‌های خانه‌دار بود و غذای هرروزه خانواده توسط خانم خانه پخت می‌شد. اما در سال‌های اخیر به دلیل مشغله‌های کاری که بسیاری از خانم‌ها دارند، تمایل به تهیه غذا از بیرون بیشتر شده است. این عامل باعث شده که کاسبی آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها رونق زیادی پیدا کند. علاوه بر آشپزخانه‌ها، کارگاه‌های شیرینی‌پزی خانگی نیز که معمولاً کیفیت تولید بالایی دارند، اقبال خوبی یافته‌اند. اگر شما هم دست‌پخت و مدیریت خوبی دارید و می‌توانید در زمان لازم اقلام موردنیاز آشپزخانه و کارگاه شیرینی‌پزی خود را تهیه کنید، می‌توانید با شغل آشپزی و شیرینی‌پزی به درآمد فوق‌العاده‌ای دست‌یابید و در این شغل موفق شوید.

آشپزی و شیرینی‌پزی
آشپزی و شیرینی‌پزی

طراحی دکوراسیون داخلی

این حرفه یک شغل بسیار جذاب و پردرآمد در ایران محسوب می‌شود که تنها با داشتن ذوق، ابتکار و تسلط بر اصول اولیه طراحی می‌توانید بسیار در این زمینه موفق شوید. در سال‌های اخیر، خانم‌های زیادی وارد این عرصه شده و به‌عنوان یک طراح داخلی موفق در ایران مطرح شده‌اند. برای اینکه از یک طراح داخلی معمولی به یک طراح داخلی مطرح با درآمد خیلی بالا تبدیل شوید، باید کلیشه‌های طراحی را کنار گذاشته، به خوبی زیبایی بصری را در محل طراحی انعکاس داده و ثروت کارفرما را به رخ بیننده بکشید.

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

حسابداری

آیا کارتان با ارقام و حساب و کتاب خوب است؟ آیا به ریاضی و انواع فرمول‌های محاسبه‌ای علاقه دارید؟ پس جای دوری نروید، زیرا شغل مورد نظر شما همین‌جا است! حسابداری یکی از مشاغلی است که هم به‌صورت حضوری، هم دورکاری و هم فریلنسری می‌توانید از آن کسب درآمد کنید. پیش‌نیازهای این شغل علاقه به ریاضی و همچنین دانش حسابداری است؛ اگر قصد تبدیل شدن به یک حسابدار را دارید، باید انواع فرمول‌ها و روش‌های حساب کردن و همچنین قوانین و چارچوب‌های حسابداری در ایران را بلد باشید. علاوه‌بر مواردی که گفته شد، شما باید از قوانین مالیاتی و وزارت‌کار در ایران نیز آگاهی داشته باشید تا بتوانید حساب‌ها و صورت‌حساب‌های کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را مرتب کنید و باید به نحوی این کار را انجام دهید که هیچ‌کدام از قوانین مالیاتی و قوانین وزارت کار در ایران را زیر پا نگذارید. پس از یادگیری مواردی که گفته شد، فقط کافی است پشتکار داشته باشید و ذهنی قوی تا از پس تمام کارهای حسابداری بربیایید.

حسابداری: یکی از بهترین ایده های پولساز
حسابداری

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

صنایع نوین

منظورمان از صنایع نوین، صنایعی است که قبلاً به‌صورت سنتی توسط روستاییان، کشاورزان یا مردم عادی انجام می‌شده ولی با مکانیزه شدن صنایع، شکل مدرن به خود گرفته و سود بسیار بالایی را نصیب فرد یا افراد سرمایه‌گذار می‌کند. بهترین مثال‌ها در این گروه شغلی، کشاورزی و دام‌پروری مدرن و صنایع غذایی است که در ادامه می‌توانید بیشتر در مورد آنها اطلاعات به‌دست آورید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

صنایع غذایی

بدیهی است که نیاز به غذا از نیازهای اولیه هر جامعه است و تراکم جمعیت، شرایط آب و هوایی، میزان مدرنیته و صنعتی بودن جامعه و یا ثروت افراد در جوامع است که مقدار غذای مصرفی هر جامعه را کنترل می‌کند. اگر سرمایه زیادی داشته باشید، مشخص است که برپایی یک کارخانه مواد غذایی می‌تواند بسیار سودآور و پول‌ساز باشد؛ ولی حتی اگر از سرمایه بالایی برخوردار نیستید، می‌توانید با فعالیت محدودتر مثلاً فعالیت در تولید و بسته‌بندی ادویه‌جات بانام و برند خود و فروش آن به مغازه‌های کوچک، فروشگاه‌های مواد غذایی، دانشگاه‌ها، مدارس شبانه‌روزی، پادگان‌ها و یا به‌صورت فروش اینترنتی به سود زیادی دست‌یابید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

صنایع بسته بندی

امروزه زیبایی بصری یکی از اصول مقبولیت، مطرح‌شدن و ارزش یک محصول در جامعه است. ارزش و اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از کارخانه‌های بزرگ یک گروه طراح برای بسته‌بندی تولیدات و برند خود دارند که نقش مهمی در فروش محصولات ایفا می‌کنند. حال اگر شما یک ایده خوب در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی، صنایع مد و پوشاک دارید، می‌توانید با یک کارخانه یا کارگاه مطرح قرارداد بسته و به درآمد بسیار بالایی برسید. حتی شما می‌توانید با خرید یک سری محصولات مانند حبوبات یا ادویه‌ها و بسته‌بندی کردن به روش خود محصول خود را در بازار جا انداخته و فروش و درآمد خود را چند برابر کنید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

صنعت کشاورزی و دامپروری مدرن

این شغل البته یک شغل پر ریسک و پردردسر است که احتیاج به تجربه و سرمایه نیز دارد. به دلیل مصرف روزافزون مواد غذایی در جوامع مختلف، صنایع کشاورزی و دام‌پروری مدرن در ایران نیز پرسود و پردرآمد محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که شغل کشاورزی بیشتر در شرایط آب و هوایی پرباران بازدهی بالایی دارد و در جغرافیای گرم و خشک و اقلیم‌های کم باران مانند ایران، تنها محصولات خاص کشاورزی می‌تواند به سوددهی برسد. خشکسالی‌های اخیر ایران، ضرورت مطالعه در بخش کشاورزی و تولید محصولات متناسب با اقلیم را برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای مرتبط با کشاورزی یادآوری می‌نماید. گاوداری‌های مدرن از مثال‌های دام‌پروری مدرن است که می‌تواند در ایران به سوددهی بالا رسیده و درآمد زیاد را برای سرمایه‌گذار ایجاد نماید.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

صنعت چاپ و تبلیغات

همان‌طور که گفته شد، در دنیای امروزی شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات دگرگون شده است؛ علاوه بر تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی، شیوه‌های نوین دیگری برای تبلیغات روی کار آمده است که مشاغل مرتبط با آن بسیار درآمد بالایی دارند. با توجه به تنگ‌تر شدن فضای رقابت کسب‌وکارها در ایران، آن دسته از کسب‌وکارهایی که به دنبال شیوه‌های نوین تبلیغاتی و اجرای این شیوه‌ها نباشند، به‌طورقطع شاهد افول و زوالشان خواهیم بود؛ البته صاحبان کسب‌وکارها نیز از این مسئله غافل نبوده‌اند و برای نگهداری و رشد کسب‌وکارشان به این شیوه‌های نوین روی آورده و در این راه هزینه‌های گزافی را صرف می‌کنند. یکی از این شیوه‌های نوین، چاپ و تبلیغات به‌صورت بنری، پوستر، تراکت، بروشور و… است.

بر این اساس، کسانی که در صنعت چاپ و تبلیغات فعالیت دارند، درآمد بسیار مطلوبی را به‌صورت ماهانه و مستمر به‌دست می‌آورند. ازجمله مشاغلی که در این صنعت وجود دارند می‌توان به:

  • واردکننده / تولیدکننده / تعمیرکننده و اپراتور دستگاه‌های چاپ بنر و فلکسی
  • واردکننده / تولیدکننده / تعمیرکننده و اپراتور پرینترها و دستگاه‌های چاپ رنگی
  • واردکننده / تولیدکننده / تعمیرکننده و اپراتور دستگاه برچسب‌زن بر روی لوح‌های فشرده (CD و DVD) یا جلد کتاب‌ها
  • واردکننده / تولیدکننده رنگِ دستگاه‌های چاپ
  • واردکننده / تولیدکننده مواد خام بنر، فلکسی و لمینت
  • نصاب بیلبوردهای تبلیغاتی
  • تولیدکننده انواع محصولات کاغذی (ازجمله کاغذهای روغنی و…)
  • گرافیست یا طراح بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی
  • طراح تیزرهای تبلیغاتی و اورموشن (Evermotion)
  • اجاره‌کننده بیلبوردهای تبلیغاتی به‌صورت پیمان‌کاری از اداره شهرداری در شهرهای مختلف
  • بازاریاب سفارشات طراحی بنر و بیلبورد

و… اشاره کرد.

شایان ذکر است که صنعت چاپ و تبلیغات، فرصت‌های شغلی زیادی را در خود جای داده است؛ برای واردشدن به این صنعت، کار سختی در پیش نخواهید داشت و با گذراندن دوره‌های کارآموزی کوتاه‌مدت می‌توانید به آن ورود نموده و با پشتکار خود، در این صنعت پیشرفت نمایید. در کنار فرصت‌هایی که این صنعت ارائه می‌دهد چالش‌هایی نیز پیش راه کسانی است که در آن، قصد فعالیت – مخصوصاً به‌صورت گسترده – دارند. از جمله‌ی این چالش‌ها می‌توان به:

  • قیمت بالای مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز (نیاز داشتن به سرمایه اولیه بالا)
  • بالا بودن هزینه تعمیرات و نگهداری دستگاه‌ها
  • زیاد بودن تعداد کسب‌وکارها و کسانی که در این صنعت مشغول‌به‌کار هستند (فضای تنگ رقابتی)

و… اشاره کرد.

خاطر نشان می‌گردد، تمامی کسانی که در این صنعت مشغول‌به‌کارند با این چالش‌ها روبه‌رو نیستند و فقط کسانی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در این صنعت را دارند، باید چالش‌های مذکور را پیش روی خود در نظر داشته باشند.

آموزش‌های ویدئویی مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

 

پرسش و پاسخ متداول درباره پردرآمدترین شغل‌های ایران

✅ پردرآمدترین مشاغل ایران کدامند؟

در این مقاله بیش از 35 شغل از 20 گروه شغلی معرفی شده‌اند که در بین آنها پردرآمدترین مشاغل ایران جای دارند. این لیست نشان می‌دهد که تنها مسیر پولدار شدن در ایران، تحصیلات دانشگاهی یا حتی داشتن سرمایه اولیه بالا نبوده و نیست و بدون این‌ها نیز می‌توان در ایران به فرد ثروتمندی تبدیل شد.

✅ برای راه‌اندازی یک شغل پردرآمد در ایران چقدر سرمایه لازم است؟

لیست شغل‌های پردرآمد ایران نشان می‌دهد که برای کسب درآمد از بسیاری از این مشاغل، نیاز به سرمایه آنچنانی نیست و با دست خالی و تنها داشتن یک مهارت نیز می‌توان به درآمد بالا دست یافت.

✅ آیا برای داشتن یک شغل پردرآمد داشتن یک مدرک تحصیلی در رشته‌ای خاص الزامی است؟

خیر! لیست مشاغل پردرآمد ایران نشان می‌دهد که الزامی به داشتن مدرک آکادمیک دانشگاهی وجود ندارد و شما تنها با گذراندن دوره‌هایی خاص می‌توانید به درآمدهایی سرشار نیز دست‌یابید.

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی

سخن پایانی در خصوص لیست شغل های پردرآمد ایران

در این مقاله ما لیستی از پردرآمدترین و پول‌سازترین شغل‌های ایران را معرفی و نحوه موفق شدن در این شغل‌ها را تا حدی بررسی کردیم. برخی از این شغل‌ها به سرمایه اولیه نیاز داشته و برخی بدون سرمایه اولیه و تنها با داشتن تخصص و مهارت می‌توان در آن موفق شد و به درآمد بالایی رسید. لیست پردرآمدترین شغل‌های ایران نشان می‌دهد که تنها مسیر پولدار شدن در ایران، تحصیلات دانشگاهی نبوده و نیست و گاهی تنها با تیزهوشی و پشتکار فراوان می‌توان به فرد ثروتمندی تبدیل شد. شغل‌هایی که در این نوشتار ارائه شد، ممکن است هرساله و بر اساس نیازهای جامعه تغییر کند. اگر به نظر شما جای برخی از شغل‌ها در این لیست خالی است، نام این شغل‌ها و میزان درآمد صاحبان این شغل‌ها را در بخش نظرات برایمان ارسال نمایید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 189 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

9 نظر در “لیست شغل های پردرآمد در ایران – معرفی ۳۵+ شغل پر درامد و چگونگی موفق شدن در آن ها

  • بردیا هستم — says: ۱۴۰۲-۰۳-۰۴ در ۰۰:۵۰

    هرچی گشتم ببینم رشته های مهندسی چطوره پیدا نشد تو ۳۵تا شغل با خودم گفتم این حتما مهندسه خودش که نذاشته بد دیدم بله مهندسه الان سخت بود مهندس سازه یا عمران بزاری؟

    1. علی آبیار — says: ۱۴۰۲-۰۳-۰۸ در ۰۹:۵۵

      سلام دوست عزیز!
      ممنون بابت نکته نغزی که کامنت کردین 🙂
      مهندسین اگر کاری می‌کنند که درآمد بالا داشته باشه، معمولاً نمی‌گن چیه! 🙂 ولی ما اینجا از بقیه مهندسین پرسیدیم و گفتیم!!
      اگر هم می‌خواین بیشتر در مورد مشاغل مهندسی بدونین به لینک: مشاغل مهندسی [+] از همین بلاگ کاپریلا مراجعه کنید.
      پیروز و موفق باشید.

  • سلام ببخشید شغلی با سرمایه کم و دوره آموزشی ۲ ماهه رو بهم معرفی میکنید؟ممنون میشم

    1. سلام خدا قوت
      برای شغل با سرمایه کم فروشنده گی چی مورد نظر شماست که معرفی کنید

    2. علیرضا — says: ۱۴۰۲-۰۸-۰۳ در ۱۰:۰۲

      ارایشگری و تاتوکاری و ترمیم پوست مو و ناخن مرد زن هم نداره
      فروشندگی هم یا موبایل تبلت یا طلافروشی و سکه فروشی و صرافی

  • فرید صفی یاری — says: ۱۴۰۱-۰۱-۱۷ در ۰۳:۰۹

    سلام.
    خیلی مقاله جالبی بود. لیست این مقاله کامل تر از مقالات مشابه در سایت های دیگر بود.

    شاید بسیاری از ما می دانیم که مشاغل پردرآمد در ایران کدام ها هستند؟ اما چیزی که این مقاله را متمایز می کند این است که نویسنده، یک نقشه راه برای موفق شدن در هر شغل رو عنوان کرده بود، کاری که سایت های دیگر نکردند.

    با تشکر از نویسنده مقاله و سایت خوبتون.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها