اهمیت دنیای دیجیتال در استراتژی‌های تجاری دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ابزارهای دیجیتال نقش بسیار پررنگی را در موفقیت کسب‌ و کارها ایفا می‌کنند، چون کانال‌های آنلاین ارزش زیادی برای کسب و کارها (و مشتری) دارند و باعث دسترسی بهتر به مشتری می‌شوند. گوگل اولین جایی است که افراد برای کسب اطلاعات درباره هر موضوعی، حتی برای اینکه قهوه خود را از کدام کافی شاپ بگیرند، به آن مراجعه می‌کنند. در حقیقت، حدود 92 درصد ترافیک اینترنت جهان، ناشی از گوگل است. بنابراین بدون استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی و برندسازی کافی شاپ، شانس هدایت ترافیک آنلاین مشتریان به سمت کافی‌شاپتان را از دست می‌دهید. اما چگونه باید به‌عنوان یک کافی شاپ در فضای وب، بیشتر و بهتر دیده شد؟ در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا، ما راهکارهای بازاریابی مفیدی را به شما می‌گوییم که می‌توانید برای برندسازی آنلاین کافی‌ شاپ خود استفاده کنید. اگر هر یک از این استراتژی‌ها را به‌صورت تنها به کار بگیرید، متوجه تأثیر فوق‌العاده آن خواهید شد؛ اما زمانی‌که همه آنها را با هم استفاده کنید، با نتیجه‌ای چندین برابر بهتر رو‌به‌رو خواهید شد و در دنیای مجازی، به شکل بی‌سابقه‌ای دیده می‌شوید. پس با ما همراه باشید تا این استراتژی‌ها را یاد بگیرید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

راهبرد اول: طراحی وبسایت جذاب

یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی در جهان امروز، وبسایت است. در واقع وبسایت، معمولاً اولین جایی است که مشتری برای آشنایی با برند شما به آن مراجعه می‌کند و به این ترتیب، اولین برداشت او از کافی‌شاپ شما در ذهنش شکل می‌گیرد. با توجه به اهمیت و نقش پررنگ وبسایت، باید به آن درست مانند فروشگاه فیزیکی خود رسیدگی کنید. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای افزایش اعتبار و بازدهی وبسایت‌های تجاری وجود دارند، اما دو مورد از مهم‌ترین عواملی که هنگام طراحی وبسایت باید اعمال شوند، طراحی جذاب و مناسب بودن وبسایت برای انواع دستگاه‌های هوشمند (تبلت، کامپیوتر و موبایل) است.

وبسایت شما چگونه به نظر می‌رسد؟

وبسایت‌هایی که طراحی خوبی دارند، موارد زیادی را درباره برند شما مشخص می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که مشتریان، کیفیت طراحی وبسایت را با کیفیت محصولات و کسب‌ و کار شما را به‌عنوان یک مقوله واحد در نظر می‌گیرند. در این صورت، این سوال پیش می‌آید که وبسایت شما چه چیزهایی درباره برندتان می‌گوید؟

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، باید اول از همه مطمئن شوید که صفحه خانه وبسایت شما از لحاظ حرفه‌ای و زیبایی‌شناسی طراحی خوبی دارد و نظر بیننده را به خود جلب می‌کند. علاوه‌بر این، وبسایتی که برای کافی شاپ خود طراحی می‌کنید باید دارای صفحات مختلفی باشد (درباره ما، اطلاعات تماس و …) که همه جزئیات کافی شاپ شما را نشان دهد. مهم‌ترین قسمتی که در هر وبسایت تجاری باید به چشم بخورد، صفحه منو است. منوها شامل همه خدمات و خوراکی‌هایی هستند که کافی‌ شاپ شما به مشتری ارائه می‌دهد؛ مانند نام، مشخصات، قیمت، اندازه، مواد اولیه، تصاویر آن و غیره. گذشته از این، وجود منوی سفارش به مشتری کمک می‌کند که براحتی از همه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که ارائه می‌دهید با خبر شود و پیش از حضور در کافی شاپ، در مورد سفارش آنها تصمیم‌گیری کند.

یکی دیگر از روش‌های مفید برای بهبود وبسایت شما، بارگذاری تصاویر باکیفیت از انواع قهوه‌ها و سایر خوراکی‌های شما یا برگزاری تور ویدیویی از کافی‌ شاپ است. به این ترتیب، افرادی که هنوز از کافی شاپ شما دیدن نکرده‌اند، متوجه می‌شوند چه چیزی در آنجا انتظارشان را می‌کشد و چه خدمات و آفرهایی را و به چه شکل، به مشتریان خود ارائه می‌دهید؛ از کیفیت محصولات گرفته تا محیط کافی‌ شاپ، همگی در تبدیل کاربران آنلاین به مشتریان ثابت شما نقش مهمی دارند.

وبسایت کافی شاچ
نمونه وبسایت مناسب یکی از کافی شاپ‌های تهران

طراحی وبسایت مناسب با انواع دستگاه‌ها

اگر وبسایتی که طراحی می‌کنید (و البته همه صفحات آن) برای همه دستگاه‌های هوشمند مناسب و به اصطلاح، ریسپانسیو باشد، فرقی ندارد مشتری با چه دستگاهی (گوشی هوشمند، تبلت، لپتاپ یا کامپیوتر) به سایت شما مراجعه کند، در هر صورت بهترین تجربه کاربری را خواهد داشت. آیا تا به حال برایتان پیش آمده وبسایتی که در گوشی خود باز می‌کنید، دارای نوشته‌های بسیار بزرگ یا کوچک باشد، لینک‌ها و گزینه‌هایش به‌درستی کار نکنند، عکس‌های آن باز نشوند و یا چینش صفحه بهم خورده باشد؟ به احتمال زیاد جواب شما به این سوال «بله» است و دلیل اینکه برخی وبسایت‌ها به این شکل عمل می‌کنند، نیز ساده است؛ آنها هیچ‌وقت برای نمایش در دستگاه‌هایی به‌جزء کامپیوتر بهینه‌سازی نشده‌اند.

چرا می‌گوییم وبسایت‌ها باید برای انواع دستگاه‌های هوشمند بهینه‌سازی شوند؟ بدلیل اینکه تعداد زیادی از کاربران با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود وارد وبسایت شما می‌شوند. طبق آمارهای سال 2020، 63 درصد از جستجوهای گوگل از طریق تلفن‌های همراه صورت گرفته‌اند. مهم‌تر از همه، بیش از نصف کاربران گوشی‌های هوشمند، زمانی‌که مشاهده می‌کنند وبسایتی متناسب با گوشی طراحی نشده است و تجربه بدی در این زمینه کسب می‌کنند، به سراغ وبسایت‌های دیگر می‌روند. اگر می‌خواهید بدانید وبسایتی متناسب با انواع دستگاه‌ها طراحی شده است یا خیر، آدرس آن را کپی کرده و در مرورگرهای دستگاه‌های دیگر پیست (Paste) کنید. توجه کنید که وبسایت، چگونه خود را با دستگاه شما مطابقت می‌دهد و تجربه کاربری متناسب با آن دستگاه را به شما ارائه خواهد داد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راهبرد دوم: صفحه Google My Business خود را بهینه‌سازی کنید.

قبل از هر چیز، اگر هنوز صفحه کافی شاپ خود را در Google My Business (GMB) راه‌اندازی نکرده‌اید، فوراً دست به کار شوید. هر چه از میزان اهمیت این ابزار و بهینه‌سازی آن برای کسب و کارهای شهری بگوییم، کم گفته‌ایم. Google My Business ابزاری کاملاً رایگان بوده و کار با آن بسیار ساده است. از این ابزار در کافی‌ شاپ‌ها برای مدیریت فعالیت‌های آنلاین در گوگل، مانند جستجو و نقشه مسیر دسترسی به کافه استفاده می‌شود.

برای اینکه مشتری‌ها کسب و کار شما را پیدا کنند و داستان خود را به گوش آنها برسانید، باید کسب و کار خود را در GMB احراز هویت کرده و اطلاعات خود را ویرایش کنید. Google My Business نه تنها اطلاعات بیشتری را در اختیار افرادی که درباره کافی شاپ شما جستجو می‌کنند می‌گذارد، بلکه نظرات افرادی که قبلاً به شما مراجعه کرده‌اند را نیز نشان می‌دهد. فراموش نکنید که نظرات مشتریان، مخصوصاً نظرات مثبت آنها، در الگوریتم‌های گوگل اهمیت بسیاری دارند و یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه‌بندی کسب و کارهای محلی در نقشه به حساب می‌آیند. در واقع تعدادی از بهترین مکان‌هایی که در نتایج موتور جستجو گوگل وجود دارند، در دسته‌بندی جستجوهایی قرار می‌گیرند که در local 3-pack هستند و حتی نام برند در آنها ذکر نشده است، مانند: کافی‌شاپ‌های کرج.

Local 3-pack گوگل

دومین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ‌ها که در این بخش به آن می‌پردازیم، Local SEO به معنی بهینه کردن وبسایت برای جستجوهای مربوط به شهر و منطقه است، اما در این بین، local 3-pack را نیز از قلم نیندازید، چرا که می‌تواند نتایج را متحول کند. زمانی‌که برای پیدا کردن انواع کسب‌ و کارهای محلی یا خدماتی شهر خود در گوگل جستجو می‌کنید، الگوریتم‌های گوگل با توجه به نظرات کاربران و بهینه‌سازی صفحه کسب و کارها در Google My Business، به شما 3 نتیجه برتر در محل زندگی‌تان را نمایش می‌دهند. حضور در local 3-pack ارزش بسیار بالایی دارد، به‌دلیل اینکه در بالای صفحه نتایج، قبل از تمام نتایج ارگانیک به نمایش در می‌آید. تحقیقات تازه‌ای در این زمینه صورت گرفته‌ است که نشان می‌دهند 50 درصد مواقع، کاربران روی یکی از کسب‌ و کارهایی که در local 3-pack نمایش داده می‌شوند، کلیک می‌کنند.

Local 3-pack گوگل
نمونه نتایج Local 3-pack گوگل

بهینه‌سازی صفحه کافی شاپ در GMB

با توجه به موارد گفته شده، برای قرار گرفتن کافی‌ شاپ خود در local 3-pack گوگل، چه کار باید کرد؟ مطمئن شوید که همه کادرهای اطلاعات موجود در GMB شما پر شده‌اند و از کلمات کلیدی بهینه‌ شده در صنف کافی‌ شاپ‌ها و نیز ذکر مناسب نام شهر و منطقه‌ای که کافی شاپ در آن واقع شده، استفاده می‌کنید. برای اینکه بفهمید مشتریان معمولاً چه کلماتی را جستجو می‌کنند و شانس کافی‌ شاپ خود را برای قرار گرفتن در صفحه نتایج گوگل در آن کلمات افزایش دهید، قبل از انتخاب کلمات کلیدی، تحقیق کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی: اینجا را کلیک کنید (+).

در آخر، مهم‌ترین نکته این است که به یاد داشته باشید نظرات 5 ستاره، مانند طلایی کمیاب در Local Seo یا همان سئوی محلی به حساب می‌آیند. گوگل برای رتبه‌بندی کسب‌ و کارهای محلی، به معیارهای مختلفی توجه می‌کند، اما هیچ‌کدام از این معیارها اهمیت نظر مشتریان را ندارند. بنابراین در هر فرصتی از مشتریان بخواهید که برای شما نظرات مثبت بگذارند و حتی به نظرات قدیمی آنها پاسخ دهید. در ادامه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ، به تکنیک‌های نظر دادن کاربران، بیشتر می‌پردازیم.

راهبرد سوم: روی سئو محلی سرمایه‌گذاری کنید.

بهینه‌سازی منطقه‌ای سایت برای گوگل، از دسته‌بندی‌های سئو به حساب می‌آید و تمرکز آن روی بهینه‌سازی وبسایت‌ها و کمک به آنها برای پیدا شدن در نتایج جستجوی مربوط به استان، شهر یا منطقه مشخصی است. لوکال سئو یا سئوی محلی کافی‌ شاپ‌ها بگونه‌ای است که باعث می‌شود برای مثال، کافی شاپ شما در صورت جستجوی عباراتی مانند «کافی‌شاپ نزدیک من» یا «کافی‌شاپ در (اسم محل)» ظاهر شود. اساساً لوکال سئو یکی از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین است که روی بهینه‌سازی اقدامات کسب و کارهای محلی تمرکز دارد. پس بهتر است بدانید که بیش از 50 درصد جستجوهای حاوی عبارت «نزدیک من»، در نهایت منجر به مراجعه به فروشگاه (در اینجا، کافی‌ شاپ) می‌شوند. برای بهبود لوکال سئوی کافی شاپ چه باید کرد؟ محتوای جذاب تولید کنید، حضور و فعالیت در سایت‌ها و شبکه‌های محلی داشته باشید و صفحات سایت را برای شهر خود بهینه کنید.

برترین عوامل رتبه‌بندی در لوکال سئو

در ادامه، مهم‌ترین عواملی را که در رتبه‌بندی سئوی منطقه‌ای نقش دارند بررسی می‌کنیم:

Google My Business

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، Google My Business یکی از باارزش‌ترین ابزارها در هر کسب‌ و کاری محسوب می‌شود. زمانی‌که الگوریتم‌های گوگل می‌خواهند رتبه‌بندی وبسایت شما را در جستجوهای محلی مشخص کنند، تا حد زیادی از بهینه‌سازی، اطلاعات و نظراتی که در GMB وجود دارند، کمک می‌گیرند. از آنجایی‌که گوگل دائماً در حال اضافه کردن ویژگی‌های جدید به Google My Business است، بهتر است آن را همیشه بروزرسانی کنید. اقداماتی هستند که در حال حاضر هم به‌سادگی می‌توانید در GMB خود انجام دهید، این اقدامات عبارتند از افزودن کلمات کلیدی به توضیحات GMB، تهیه فهرستی از همه خدماتی که در کافی‌ شاپ ارائه می‌دهید، فعال‌سازی قابلیت پیام‌رسانی GMB و پست کردن مرتب بروزرسانی‌ها و تبلیغات کافی‌شاپ در GMB. تقویت هر یک از این موارد، باعث بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ شما می‌شود و همچنین کمک می‌کنند که در فضای مجازی بهتر دیده شوید.

نقد و بررسی کاربران (Reviews)

به گفته گوگل، نظرات باکیفیت و مثبت مشتریان باعث می‌شوند کسب‌ و کار شما بهتر دیده شود و احتمال اینکه مشتریان بالقوه به کافی‌ شاپ فیزیکی شما مراجعه کنند نیز افزایش می‌یابد. برای اینکه مشتریان بتوانند به‌راحتی بازخورد خود را ثبت کنند، لینکی را به این کار اختصاص دهید که نظرات خود را بنویسند. اما چگونه باید بازخوردهای مثبت بیشتری از مشتریان راضی دریافت کرد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. تحقیقات نشان می‌دهند 67 درصد مشتریانی که از آنها درخواست می‌شود بازخورد خود را ثبت کنند، این کار را انجام می‌دهند. بنابراین حتماً از استراتژی ثبت نظر در وبسایت، اینستاگرام یا GMB کافی شاپ خود بهره ببرید.

نمونه نظرات و امتیاز کاربران در صفحه کافی شاپ در گوگل

سئوی داخلی وبسایت

رتبه‌بندی سیگنال‌های سئوی داخلی وبسایت، ناشی از مسائل داخلی وبسایت شما مخصوصاً محتوای وبسایت کافی‌ شاپ شما است. به‌عنوان مثال، محتوای وبسایتتان را فقط برای عبارت کلیدی «کافی شاپ» بهینه‌سازی نکنید، بلکه آن را متناسب با عبارتی مثل «کافی شاپ‌های تهران» یا هر جای دیگری که کافی‌شاپ شما قرار دارد، بهینه‌سازی کنید. همچنین عنوان سئو و توضیحات متای صفحات وبسایت خود را نیز با توجه به کلمات کلیدی‌ای که به محل کافی شاپ اشاره می‌کنند، بنویسید. استفاده از کلمات کلیدی مشخص و خاص در محتوا، راهکار خوبی برای افزایش رتبه وبسایت است. روش بهینه‌سازی وبسایت کافی‌ شاپ برای گوگل، از جمله روش‌های اصلی است که عملکرد وبسایت را هم از نظر محلی و هم از نظر ارگانیک گوگل به حداکثر میزان خود می‌رساند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راهبرد چهارم: وارد فهرست دایرکتوری‌های محلی شوید.

اشاره‌هایی که به‌صورت آنلاین به نام، شماره تلفن و آدرس کافی شاپ شما در فضای وب می‌شوند، Local Citation نام دارند. معمولاً سایتیشن‌ها در دایرکتوری‌های تجاری منطقه‌ای، اپلیکیشن‌های کسب و کار و پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی به چشم می‌خورند. سایتیشن‌ها به کاربران در پیدا کردن کسب‌ و کارهای محلی کمک می‌کنند و همچنین روی رتبه‌بندی در گوگل هم تأثیر می‌گذارند. سایتیشن‌ها همچنین به‌عنوان نشانه‌ای برای جلب اعتماد الگوریتم‌های گوگل به شمار می‌روند؛ هر چه کافی‌ شاپ شما در سایتیشن معتبرتری فهرست شود، نشان‌دهنده این است که گوگل به کسب‌ و کار شما اعتماد بیشتری دارد و احتمال اینکه شما را به کاربران معرفی کند، بیشتر است. یکی از بهترین روش‌های کسب سایتیشن‌های محلی و افزایش اعتبار کافی شاپ‌های آنلاین، مراجعه به وبسایت‌های خارجی Foursquare ،Bing Maps ،Yelp و وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی کتاب اول، مسیریاب نشان، اپلیکیشن دانرو، ویترین کسب و کار و … و درج مشخصات کافه در آنها می‌باشد.

برای ارزشمند شدن سایتیشن‌ها نیازی نیست لزوماً آنها را به صفحه وبسایت کافی‌ شاپ خود لینک دهید. ارزش سایتیشن‌ها در اشاره‌ای است که به نام و مشخصات کافی‌ شاپ شما می‌شود. گوگل این اشاره‌ها را به‌عنوان نشانه‌هایی در نظر می‌گیرد که به وبسایت شما اعتبار بیشتری می‌بخشند. هر چه در فضای مجازی به وبسایت کافی شاپ شما بیشتر اشاره شود، در نهایت در صفحه نتایج گوگل، بالاتر ظاهر می‌شوید. کاربرد دیگر سایتیشن‌ها در عملکرد سئوی منطقه‌ای است، در نتیجه زمانی‌که اطلاعات مربوط به فهرست سایتیشن‌ها را پر می‌کنید، از یکسان بودن نام، شماره تلفن، آدرس و ساعت‌های کاری اطمینان حاصل کنید. اگر این اطلاعات تناقض داشته باشند، زمانی‌که گوگل در سایتشن‌ها می‌خزد و رتبه‌بندی کافی‌شاپ شما را در فضای آنلاین مشخص می‌کند، به مشکل بر می‌خورید. فراموش نکنید که در مورد سایتیشن‌ها همه چیز به اعتماد بستگی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید کافی‌ شاپ شما به موفقیت دست پیدا کند، برای سایتیشن‌های محلی و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، رویکردی همه‌ جانبه داشته باشید.

راهبرد پنجم: دنبال‌کننده‌های قوی و تعامل‌کننده داشته باشید.

اهمیت و ضرورت شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال افزایش است و چشم‌انداز نامحدودی برای آن پیش‌بینی می‌شود. بر اساس پژوهش‌های سال 2019 حدود 90/4 درصد افراد نسل جدید و 77/5 درصد از افراد نسل‌های قبلی، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی در همه جا به چشم می‌خورند. بسیاری از افراد به‌صورت روزانه از شبکه‌های اجتماعی برای اهداف مختلفی مانند سرگرمی، برقراری روابط اجتماعی، خرید و اطلاع از اخبار استفاده می‌کنند. بنابراین اگر در استراتژی دیجیتال مارکتینگ کافی‌ شاپ خود از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بهره نبرید، فرصتی طلایی را برای بازاریابی از دست خواهید داد. در نتیجه هر چه زودتر برای ساخت برند خود و جذب مشتریان بیشتر، استراتژی شبکه‌های اجتماعی را طراحی کنید.

با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

به کمک شبکه‌های اجتماعی، هر بار که وارد حساب کاربری خود می‌شوید، با مخاطبان و دنبال‌کننده‌ها ارتباط برقرار کنید. آیا می‌دانید افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از آنکه افراد مشهور را فالو کنند، برندهای تجاری را فالو می‌کنند؟ در واقع حدود 80 درصد افراد در شبکه‌های اجتماعی، حداقل صفحه یک کسب‌ و کار را دنبال می‌کنند. توجه داشته باشید که محتوای پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی باید سرگرم‌کننده و پربار باشند، به این ترتیب، کاربران از مشاهده پست‌های شما در فید (Feed) خود استقبال می‌کنند و برند شما در ذهنشان جزء بهترین برندهایشان قرار می‌گیرد؛ در نتیجه اگر زمانی قصد خرید داشته باشند، اولین گزینه‌ای که به آن مراجعه می‌کنند شما خواهید بود.

برای اینکه با فالوورهای خود ارتباط خوبی برقرار کنید، باید از ترکیبی از انواع کمپین‌های بازاریابی کمک بگیرید. این کمپین‌ها ممکن است هر ایده و ساختاری داشته باشند، برای مثال فروش فوق‌العاده تیشرت‌ها یا لیوان‌های تبلیغاتی با لوگوی شما یا برگزاری رویدادهای کوچک در پنج‌شنبه هر هفته و اعلام آن در استوری‌های اینستاگرام. کاربران شبکه‌های اجتماعی تعامل با برندها را دوست دارند. آنها ترجیح می‌دهند از برندی خرید کنند که با آن از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط دارند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راهبرد ششم: در اینستاگرام تبلیغ کنید.

اگر می‌خواهید فوراً به مخاطبان مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید، راه‌حل آن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و بطور خاص، اینستاگرام است. با وجود اینکه بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی است، اما موفقیت در سئو، یک شبه بدست نمی‌آید. اگر در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید، به‌سرعت به مخاطبانی که در نظر دارید دسترسی پیدا می‌کنید. با طراحی تبلیغات جذاب و مرتبط، نظر مخاطب را جلب کنید و او را تحت تأثیر قرار دهید. با تبلیغ در بزرگ‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی جهان که در ایران رونق زیادی دارند، فرصت آگاهی‌رسانی درباره کافی‌ شاپ خود را پیدا می‌کنید و باعث می‌شوید زمانی‌که افراد می‌خواهند یک فنجان قهوه خوش‌طعم نوش‌ جان کنند، اول از همه کافی‌شاپ و برند شما در ذهنشان شکل بگیرد.

تبلیغ کافی شاپ در اینستاگرام
تبلیغ کافی شاپ در اینستاگرام

از آنجا که تعداد مخاطبانی که با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی جذب می‌کنید در مقایسه با هزینه‌های آن، زیاد و توجیه‌پذیر است، بدیهی است که این استراتژی دیجیتال مارکتینگ در کافی شاپ بسیار کاربرد دارد. به یاد داشته باشید که همه چیز در اینستاگرام به جنبه بصری پست‌های شما بستگی دارد. افراد برای اینکه دید بهتر و کامل‌تری نسبت به برندها پیدا کنند، آنها را فالو خواهند کرد. 92 درصد کاربران اینستاگرام اعلام کرده‌اند بعد از دنبال کردن صفحه یک برند، به وبسایت آن مراجعه کرده‌اند و پس از مشاهده محصولات یا خدمات آنها، خرید خود را انجام داده‌اند. برای تبلیغ در اینستاگرام، از عکس‌های باکیفیت و فیلم‌های کوتاه کافی‌ شاپ خود استفاده کنید که نظر مخاطب را به خود جلب کنند. در اینستاگرام، دو گزینه رایج و مناسب برای تبلیغات وجود دارد، گزینه اول تبلیغ در محتوای پست‌ها و گزینه دوم، تبلیغ در استوری است. هر دوی این گزینه‌ها بسیار تاثیرگذار هستند و در عرض زمانی کوتاه می‌توانند تا چندین هزار فالوور را به سمت صفحه شما روانه کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راهبرد هفتم: اندازه‌گیری کنید، اندازه‌گیری کنید و اندازه‌گیری کنید.

هفتمین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ‌ها به اهمیت اندازه‌گیری و سنجش عملکرد اشاره دارد؛ بنابراین تا جایی که می‌شود هر چند وقت یک بار، کل داده‌ها و میزان پیشرفت کسب‌ و کار خود را اندازه‌گیری کنید. پیشنهاد می‌شود برای این کار از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و سرچ کنسول گوگل (Google search Console) در وبسایت خود استفاده کنید. استفاده از آنها آنقدر که فکرش را می‌کنید سخت نیست؛ این ابزارها اطلاعات باارزشی درباره وبسایت شما و کاربرانی که از آن بازدید کرده‌اند را در اختیارتان می‌گذارند و چه بهتر از اینکه رایگان هم هستند.

پیگیری داده‌ها نه تنها پیشرفت‌های وبسایتتان را نمایش می‌دهند، بلکه فرصت‌هایی که برای بهبود بخشیدن به کسب‌ و کارتان در فضای مجازی دارید را نیز نشان خواهند داد. به این ترتیب متوجه می‌شوید وبسایت کافی‌ شاپتان برای کدام کلمات کلیدی رتبه می‌گیرد و از افزایش یا کاهش ترافیک ارگانیک وبسایتتان مطلع می‌شوید. هنگامی‌که می‌خواهید میزان تعامل کاربران با وبسایت کافی‌ شاپ خود را اندازه‌گیری کنید، به نرخ پرش از سایت و زمان توقف بازدیدکنندگان سایت توجه کنید. با این روش، بدون اینکه با کاربر مستقیماً صحبت کنید، از نظر او نسبت به وبسایت خود مطلع خواهید شد.

نرخ پرش بالای یک صفحه بخصوص، نشان می‌دهد که کاربر نتوانسته است آن‌چیزی که در آن صفحه به دنبالش بوده را پیدا کند. در نتیجه او از صفحه وبسایت شما به صفحه وبسایت یکی از رقیبان می‌رود که به نظر می‌رسد پاسخ بهتری برای پرسش کاربر دارد. از این اطلاعات استفاده کنید و محتوای وبسایت کافی‌ شاپ خود را دوباره بسنجید. از خود سوال کنید آیا وبسایت من پاسخگوی سؤالات بازدیدکنندگان است یا خیر؛ آیا در وبسایت، ساعت‌های کاری کافی شاپ به‌صورت شفاف ذکر شده‌اند یا خیر؟ آیا اهداف و داستان کافه من، واضح و درست نوشته شده است؟ آیا منوها و قیمت‌ها براحتی قابل دسترسی هستند؟ ساده بگوییم، همه چیز به هدف کاربر بستگی دارد. تصور کنید شما به‌جای کاربر هستید، به این ترتیب به چشم مشتری به وبسایت نگاه کنید و مطمئن شوید همه چیز در جای خود قرار دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

راهبرد هشتم: در شبکه‌های اجتماعی مسابقه برگزار کنید.

یکی از بهترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ که به شما کمک می‌کند با مخاطبان آنلاین خود، رابطه مناسبی برقرار کنید، رقابت‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. اگر امروز چیزی به مشتریان خود بدهید، در آینده، آنها تمایل بیشتری دارند که در مقابل، چیزی مانند ایمیل یا شماره تماس خود را در اختیار شما بگذارند.

عملکرد مناسب و جذب فالوور در اینستاگرام
عملکرد مناسب و جذب فالوور در اینستاگرام

افزایش و تقویت تعامل مشتری در فضای مجازی

این روزها مشتری‌ها، بیشتر از گذشته بدنبال برقراری تعامل و تقویت روابط با برندها هستند. مسابقه‌هایی که در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شوند، به مشتری انگیزه می‌دهند که شروع‌کننده تعامل و بحث باشد و در نهایت، منجر به برقراری ارتباط مشتری با کسب و کار شما می‌شوند.

افزایش فهرست ایمیل و شماره تماس

گاهی اوقات، تبلیغات فقط تا یک حد مشخصی نتیجه می‌دهند. پیشبرد استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ جدید در قالب مسابقات شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان را تشویق می‌کنند که آدرس ایمیل خود را برای بازاریابی ایمیلی یا شماره همراه خود را برای دریافت پیامک در اختیار شما بگذارند. اگر مخاطبان متقاعد شوند که با ارائه آدرس ایمیل ارزشمند خود به شما در مسابقه پاداش می‌گیرند، مطمئن باشید فهرست ایمیل‌های مشتریان کافی‌ شاپ شما به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند و از آن می‌توانید برای کمپین‌های بازاریابی خود بهره ببرید.

الهام‌بخش شدن در وایرال شدن

مخاطبان آنلاین در این روزها با محتوای وایرال شده احاطه شده‌اند و حتی می‌توانند بخشی از این ماجرا باشند. اگر آنها تجربه هیجان‌انگیز و جالبی را در مسابقات برند شما از سر بگذرانند، بی‌تردید این تجربه را با دوستان خود نیز به اشتراک خواهند گذاشت؛ در نتیجه شانس شما برای وایرال شدن در بین کاربران اینترنت سطح شهر افزایش می‌یابد.

چگونه با مخاطب تعامل برقرار کنیم؟

پیش‌تر به اهمیت برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب اشاره کردیم، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چطور باید با مخاطب تعامل داشت؟ در این قسمت، راهکارهایی به شما ارائه می‌دهیم که منجر به تعامل با مخاطب می‌شوند. ارتباط با مشتری مهم‌ترین بخش تجاری شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و دنیایی از فرصت‌ها را در اختیار کسب و کارها می‌گذارد. هنر بروز احساسات در فضای مجازی، هیچ محدودیتی ندارد. به‌جای اینکه دائماً کافی‌ شاپ خود را تجزیه و تحلیل کنید و به دنبال نظرات مغرضانه باشید، با استفاده از تلگرام و واتساپ، امکان گفتگو با مشتری را ساده‌تر کنید. در همین راستا، دو راهکار زیر را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ خود بگنجانید.

سوال بپرسید.

اگر مطمئن نیستید چه تغییراتی را می‌خواهید در فروشگاه خود ایجاد کنید، اول از همه، از مشتریان سوال کنید. به‌جای اینکه ابتدا تغییرات را به‌وجود آورید و بعد امیدوار باشید که نظر مشتری‌ها را به خود جلب کنند، از شبکه‌های اجتماعی که ابزاری قدرتمند برای تعامل با مشتری هستند، کمک بگیرید. با این کار نه تنها تصمیمات استراتژیک خود را بهتر می‌گیرید، بلکه به مشتریان، حس مهم بودن را القا می‌کنید و در نتیجه، تعهد و وفاداری آنها نسبت به برند شما افزایش می‌یابد. مثلاً می‌توانید بپرسید که چه موسیقی‌هایی پخش کنید، چه تغییراتی در دکور یا در منو صورت بگیرد و …

به پاسخ مشتریان توجه کنید و به آنها واکنش نشان دهید.

واضح است که تنها، پرسیدن سوال برای اهداف دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ خود، کافی نیست. شما باید با دقت جواب‌های مشتریان را بررسی کنید و آنها را بکار بگیرید. ارائه بازخوردهای مؤثر و به‌ موقع به سؤالات و درخواست‌ها به‌اندازه ارائه خدمات خوب به مشتریان در کافی‌شاپ اهمیت دارد. بنابراین با دقت به علاقه‌مندی‌های مخاطبان توجه کنید و در پست‌های جدید خود به آنها پاسخ دهید. شاید فکر کنید همه چیزهای لازم را درباره مشتریان خود می‌دانید، اما اگر برای تجزیه و تحلیل مشتری‌ها در شبکه‌های اجتماعی زمان بگذارید، با پیشنهادات و ایده‌های پنهانی رو‌به‌رو می‌شوید که به بهبود کسب و کار شما کمک می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها