سئو 561 بازدید

سئو داخلی یا همان  On-Page SEO که ممکن است نام آن را زیاد شنیده باشید، یکی از مهم‌ترین و موثرترین جنبه‌‎های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اما سوال اینجاست که سئو داخلی چیست، چه کمکی به ما می‌کند و برای سایت ما چه مزیت‌هایی به دنبال دارد؟ در این مقاله از آکادمی کاپریلا با تکنیک‌ها و فاکتورهای سئو داخلی بیشتر آشنا خواهید شد. نکات کلیدی این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا سایت خود را بهتر بهینه کنید. پس همراه ما در این مقاله باشید.

فیلم آموزشی سئو داخلی

دانلود ویدیو

اگر قصد دارید، وبسایت شما در نتایج اولیه گوگل قرار بگیرد و بتوانید بازدیدکنندگان ارگانیک بیشتری برای سایت خود جذب کنید، باید به سئو داخلی سایت خود توجه ویژه‌ای کنید. بسیاری بر این باورند که سئو خارجی تاثیر بیشتر بر روی سایت دارد اما باید گفت که بدون توجه به سئو داخلی و بهینه‌سازی صفحات داخلی، سئو خارجی دردی از شما دوا نمی‌کند. متخصصان سئو، بهینه‌سازی صفحات سایت را به طور مداوم در اولویت کاری خود قرار می‌دهند.

سئو داخلی چیست؟

سئوی داخلی در واقع به عمل بهینه‌سازی صفحات وب جهت بهبود رتبه‎‌بندی در موتورهای جستجو و کسب ترافیک ارگانیک اشاره دارد. برخی فکر می‌کنند سئوی داخلی فقط انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت است؛ اما در حقیقت چیزی فراتر از تولید محتواست. به طور کلی سئوی داخلی دو جنبه را تحت پوشش قرار می‎‌دهد:

  • محتوا
  • سئو فنی (سئو تکنیکال)

پس به طور کلی می‌توان گفت سئوی داخلی علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت، شامل بهینه‌سازی عناوین، تگ‌های HTML (عنوان، متا و سرصفحه)، تصاویر و لینکدهی داخلی بین صفحات نیز است. همچنین سئو داخلی به این معنی است که اطمینان حاصل کنید وبسایت شما از کدنویسی بهینه، سرعت بالا، رابط کاربری مناسب و امنیت بالایی برخوردار است.

چرا سئو داخلی مهم است؟

سئو داخلی برای وبسایتها امری بسیار مهم و ضروری است. سئو داخلی به گوگل کمک می‌کند تا از طریق الگوریتم‌های خود، صفحات وبسایت شما و محتوای آن را بفهمد. همچنین سئوی On-page به شما در دریافت رتبه‌های بهتر، دستیابی به مخاطبین بیشتر و جذب ترافیک از سمت گوگل کمک می‌کند. سئو داخلی بر خلاف سئو خارجی مدیریت و کنترل کاملش در دست شماست.

فاکتورهای سئو داخلی

سئو داخلی جز آن دسته از عواملی است که اگر به آن توجه کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کنید، تاثیر بسیار زیادی بر روی بالا رفتن درآمد شما از سایت می‌شود. هنگامی که شما تمام صفحات وبسایت خود را بهینه می‌کنید، سایت شما در نتایج اولیه گوگل قرار خواهد گرفت. از این‌رو مخاطبین بیشتری به سمت وبسایت شما جذب خواهند شد.

جهت بهبود سئو داخلی، می‌توانید از چند تکنیک ساده استفاده کنید. سئو داخلی برای وبسایت شما می‌تواند معجزه کند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با تکنیک‌های ضروری اما ساده آن آشنا شوید.

تگ‌های هیدر (Header)

تگ‌های هیدر یا سرفصل که از شماره 1 تا 6، شماره‌گذاری شدند، با علامت H1 تا H6 نمایش داده می‌شوند. اولین فاکتوری که گوگل برای فهمیدن موضوع صفحه به آن نگاه می‌کند، تگ H1 صفحه است که معرف هدف و ماهیت محتوای صفحه است. هر صفحه سایت باید حداکثر یک H1 و حداقل یک H2 داشته باشد تا گوگل در نگاه اول بتواند درک بهتری از صفحه پیدا کند.

عنوان صفحه

هر صفحه‌ای که در سایت خود طراحی می‌کنید و یا هر نوشته‌ای که در سایت می‌زنید باید دارای یک عنوان صفحه باشد. در این عنوان، کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. شما باید در عنوان یا تگ صفحه از کلمه کلیدی مرتبط نیز بهره ببرید. در این صورت هنگامی که کاربر کلمه کلیدی مرتبط را جستجو می‌کند، گوگل او را به سمت سایت شما هدایت خواهد کرد. عنوان مناسب می‌تواند با افزایش نرخ کلیک، ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند. اما شاید برایتان سوال باشد که اصلاً کلمه کلیدی چیست؟

عنوان مطلب در سئو داخلی سایت

کلمه کلیدی و نقش آن در سئو داخلی چیست؟

کلمه کلیدی (Keywords)، ایده و یا موضوعی است که از کلیت محتوای سایت خبر می‌دهد. کلمه کلیدی، کلماتی هستند که توسط مخاطب در گوگل جستجو می‌شوند. به عبارت ساده کلمه کلیدی مفهوم کلی موضوع محتوای شما است.

زمانی که شما یک کلمه کلیدی را انتخاب می‌کنید یعنی تمام محتوای نوشته شده در آن صفحه باید حول محور همان کلمه بچرخد و با آن مرتبط باشد. بخاطر اینکه بتوانید نتیجه خوبی دریافت کنید بهتر است برای محتوای خود یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی LSI لحاظ کنید. برای بهبود سایت، بهبود صفحات سایت خود و سئو داخلی باید به انتخاب کلمات کلیدی و استفاده از آن دقت کنید. به خاطر داشته باشید که از کلمه کلیدی باید حتماً در عنوان و هیدر خود نیز استفاده کنید. در محتوا به مقدار مشخص و با توجه به حجم محتوایی باید از کلمه کلیدی خود به درستی استفاده کنید که در ادامه، بیشتر در این مورد صحبت کرده‌ایم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

محتوای بهینه‌سازی شده

محتوای مفید و کاربردی به شما کمک می‌کند تا مخاطب بیشتری جذب کنید. محتواهای شما باید از نظر سئویی کاملاً سئو شده و بهینه باشند که در ادامه درباره محتوای مناسب و سئو شما با شما کامل صحبت خواهیم کرد. بسیاری از مدیران سایت‌ها، فقط تولید محتوا می‌کنند و هر روزه محتواهای بسیار زیادی را بر روی وبسایت خود بارگذاری می‌کنند؛ اما فراموش نکنید بروزرسانی محتواهای قدیمی به همان اندازه‌ی بارگذاری محتواهای جدید، در سئو داخلی تاثیرگذار هستند. فراموش نکنید ممکن است محتوای قدیمی شما توسط رقبا بهتر و کامل‌تر نوشته شوند، یا ممکن است در طی گذر زمان، آمارهایی که در یک محتوا استفاده کرده باشید تغییر کرده باشند. پس به همین دلیل باید محتواهای قدیمی خود را همیشه بروز کنید. پس یکی از تکنیک‌هایی که به شما در سئو داخلی کمک می‌کند، بهینه‌سازی محتواهای وبسایت است.

فاکتورهای سئو محتوا

با توجه به موضوع بالا و اهمیت محتوا، یک محتوای خوب و سئو شده، باید دارای ویژگی‌های مهمی باشد. سعی کنید محتواهای سئو شده و خوبی ایجاد کنید تا هم از نظر مخاطب و هم از نظر گوگل، دارای ارزش باشد. ویژگی‌‌های مهمی که باید در نوشتن محتوای سئو شده به آن دقت کنید عبارت است از:

عمق مطالب

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم، محتوا نقش بسیار مهمی در سئو داخلی دارد. برای اینکه محتوای مناسبی ایجاد کنید باید محتوای با ارزش بنویسید به گونه‌ای که برای مخاطب ارزش ایجاد کند. هنگامی که شما یک محتوای کوتاه ایجاد می‌کنید، نمی‌توانید درباره مسائل عمقی صحبت کنید. از این‌رو محتوای کم و بی‌ارزش از نظر گوگل امتیاز خوبی دریافت نخواهد کرد. پس باید سعی کنید مطالبی برای روی وبسایت خود بگذارید که علاوه بر طول مناسب دارای عمق خوبی هم باشد. در یک جمله کوتاه، محتوا باید آنقدر عمق‌دار نوشته شود که حق مطلب را به خوبی بیان کند. در این صورت محتوا برای مخاطب شما و گوگل دارای ارزش است.

کاربرپسند بودن

بسیاری از افراد، برای کسب درآمد از وبسایت خود به سراغ کسب درآمد از تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنند. یعنی به جای یک محتوای مطلوب، صفحه را پر از تبلیغات، پاپ آپ و بنر می‌کنند. هنگامی که کاربر درباره موضوعی در گوگل جستجو می‌کند با این صفحه روبرو می‌شود. از آنجایی که اصلا برای مخاطب خوشایند نیست، سریعا از صفحه خارج می‌شود. به همین دلیل به دنبال ایجاد محتواهای کاربرپسند باشید تا مخاطب جهت مطالعه محتوای شما زمان صرف کند.

نکته دیگر آنکه محتوای صفحه باید برای خوانش کاربر مناسب باشد. اندازه فونت و نوع فونت مناسب، فاصله خطوط، چینش متن و تصاویر و … به کاربرپسند بودن محتوا کمک می‌کند.

آموزش سئوی داخلی

منحصر به فرد بودن محتوا

سعی کنید همیشه برای وبسایت خود محتوای منحصر به فرد ایجاد کنید. برای مثال هنگامی که می‌خواهید برای سایت خود تولید محتوا کنید بهتر است پس از جستجوی منابع، موضوعات را به زبان خود بیان کنید و یک محتوای منحصر به فرد برای کاربران سایت‌تان ایجاد کنید. از منابع به هیچ عنوان کپی یا بازنویسی نکنید. کپی نبودن محتوا مسئله‌ای است که بر روی سئو تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

اعتبار مطلب

یکی از نکاتی که در سئو داخلی سایت بسیار موثر است، بحث معتبر بودن مطالب است. اما برای بسیاری از افراد سوال اساسی اینجاست که گوگل از کجا متوجه معتبر بودن محتوا ما می‌شود؟ گوگل می‌تواند هر محتوا را آنالیز کرده و با محتوای سایت‌های بزرگ و معتبر مثل ویکی پدیا، تطبیق داده و میزان صحت و اعتبار مطلب را ارزیابی کند.

همراستا بودن با اهداف کاربران

محتوای وبسایت شما باید همراستا با موضوع و حوزه کاری‌تان با باشد. علاوه بر این موضوعاتی که تولید می‌کنید باید همان‌هایی باشند که کاربر به دنبال آن است. در یک جمله کوتاه می‌توان گفت: «محتوای شما باید انتظار مخاطب را برآورده سازد».

تگ‌های بدنه

تگ‌های بدنه، همان عبارت‌های وسط محتوا هستند که مطلب شما را از یکنواختی در می‌آورند. هنگامی که وبسایت شما دارای سر و شکل مناسبی نباشد، کاربر با خواندن چند خطی از محتوا خسته می‌شود و صفحه را ترک می‌کند. با تگ‌بندی مناسب، مخاطب می‌داند در کجای مطلب باید به دنبال اطلاعات خود باشد.

تگ‌‌های بدنه محتوای شما می‌توانند از H1 تا H6 باشند. ما در محتوا فقط یک تگ H1 داریم. عناوین مهم که زیرمجموعه‌ای از H1 هستند در H2 نمایش داده می‌شوند. به همین ترتیب موضوعات مرتبط با تگ H2 را H3 می‌نامیم. به هر میزان که بخواهید می‌توانید از تگ H2 و H3 استفاده کنید. اما فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از تگ‌ها هم می‌تواند برای مخاطب شما خسته‌کننده باشد و او را گیج کند.

هنگامی که از تگ‌ها اصولی استفاده کنید و بدنه محتوایی خود را با تگ دسته‌بندی کنید، گوگل نیز به شما امتیاز می‌دهد. اگر در تگ‌های خود به خصوص تگ H2 و H3 از کلمات کلیدی خود استفاده کنید، در سئو داخلی تاثیر بسیار زیادی دارد.

چگالی کلمات کلیدی

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در سئوی داخلی به آن توجه کنید، درست استفاده کردن از کلمه کلیدی در محتوا است. الگوریتم‌های قدیمی گوگل به گونه‌ای بودند که شما از کلمات کلیدی هر چه بیشتر استفاده می‌کردید بهتر بود اما در حال حاضر، الگوریتم‌های گوگل تغییر پیدا کرده‌اند. امروزه الگوریتم گوگل به سمت کاربرپسند بودن محتوا رفته است. یعنی تمرکز گوگل بیشتر بر روی مفهوم محتوا است. در این الگوریتم گوگل، شما به هیچ عنوان نباید از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید؛ چرا که در این صورت نه تنها گوگل به شما امتیاز مطلوب نمی‌دهد بلکه شما را جریمه نیز می‌کند. امروزه برای الگوریتم‌های گوگل چگالی کلمات و عبارت کلیدی حائز اهمیت است. طبق آمارهای جدید، چگالی کلمات کلیدی در هر متن باید بین 2 تا 5 درصد از کل متن باشد.

چگالی کلمات کلیدی در سئو محتوا

بهینه‌سازی تصاویر (Alt تصاویر)

تصاویر را باید برای گوگل نیز بهینه کنید. برای هر تصویر در هنگام بارگذاری از متن جایگزین استفاده کنید.

اگر تا به حال از تصویر در محتوای خود استفاده نمی‌کردید، همین الان تصمیم به تجدید نظر بگیرید. اگر هم از تصاویر فقط استفاده می‌کردید، به بهینه‌سازی آن فکر کنید! سعی کنید در تصاویر از نام جایگزین و ترجیحاً کلمه کلیدی و مرتبط با موضوع عکس استفاده کنید و هدف از آن عکس را به صورت مختصر توضیح دهید. با اینکار اگر عکس برای کاربر نمایش داده نشود، می‌تواند متوجه شود که هدف از آن تصویر چه چیزی بوده است. همچنین تصویر شما در جستجوی تصاویر گوگل هم نمایش داده می‌شود.

نکته آخر آنکه باید حجم عکس پایین باشد تا به سرعت نمایش داده شود. کیفیت و جذابیت تصاویر هم در سئو تصاویر موثر است.

لینکدهی داخلی

یکی از مواردی که به سئو داخلی کمک زیادی می‌کند، لینکدهی داخلی است. در حقیقت لینکدهی داخلی ارتباط بین مطالب در سایت است. هنگامی که شما به مطالب مختلف در داخل یک مطلب لینک می‌دهید، باعث می‌شود کاربر به صفحات دیگر وبسایت شما نیز سر بزند. از این‌رو مدت زمان بیشتری را در سایت می‌ماند. گوگل در اینصورت به مطالب شما ارزش می‌دهد و آن‌ها را مفید می‌پندارد. لینکدهی تاثیر مستقیم بر روی سئوی صفحات سایت شما دارد.

لینکدهی خارجی

گوگل می‌خواهد هر محتوا، کل نیاز مخاطب را پوشش دهد. به همین دلیل توصیه می‌کند در صفحه، حداقل به یک منبع معتبر دیگر لینک دهید و مخاطب را برای اطلاعات بیشتر، به سایتی دیگر، هدایت کنید. مهم است که در مطالب خود، به صفحات مرتبط با مطلب شما در سایتهای بزرگ و معتبر لینک بدهید.

متای توضیحات (Meta Description)

متاتگ‌ها همان توضیحات زیر لینکی هستند که شما در گوگل در نتایج مشاهده می‌کنید. در متاتگ یا همان تگ توضیحات شما می‌توانید حدودا 160 کلمه استفاده کنید. در تگ توضیحات باید کلمه کلیدی را مشخص کنید و از آن استفاده کنید. به تازگی الگوریتم‌های گوگل بر روی متاتگ‌ها بسیار متمرکز شده‌اند. همچنین زمانی که متا توضیحات شما جذاب و کاربرپسند باشد، مخاطبین بیشتری برروی لینک وبسایت‌تان کلیک می‌کنند.

آموزش سئوی داخلی

سئوی فنی وبسایت

آنچه گفته شد، فاکتورهای سئو تولید محتوا بود اما سئوی داخلی فقط به محتوای سایت محدود نمی‌شود. وبسایت شما از نظر ساختار فنی هم باید مورد تایید گوگل قرار بگیرد تا گوگل مطمئن شود که رضایت کاربران در وبسایت شما جلب خواهد شد. مهم‌ترین این فاکتورها به شرح زیر می‌باشد:

  • بهینه بودن کد سایت جهت سرعت بالای بارگذاری
  • تگ‌گذاری درست H و متا دیسکریپشن صفحات
  • جهت‌یابی یا نویگیشن درست در سایت
  • استفاده از منوی خرده‌نانی
  • معماری مناسب سئو در ساختار سلسله‌مراتبی صفحات
  • آدرس URLهای مناسب (کوتاه و دارای کلمه کلیدی)
  • استفاده درست از تگ کنونیکال
  • نداشتن صفحات تکراری، بدون محتوا و یا حذف شده (خطای 404)
  • استفاده مناسب از داده‌های ساختاریافته
  • دارا بودن نقشه سایت

اگر وبسایت شما با وردپرس طراحی شده، کلیه موارد بالا را می‌توانید در دوره‌های آموزشی زیر به صورت ویدئویی یاد بگیرید:

جمع‌بندی سئو داخلی سایت

به صورت خلاصه باید بگوییم، سئو داخلی همه کارهایی است که مدیر وبسایت و یا کارشناس سئو، داخل سایت جهت بهبود سئو انجام می‌دهد. با تولید محتوای با کیفیت، مناسب و کاربرپسند، لینک‌سازی اصول و مناسب، بهینه‌سازی محتوا، استفاده درست از تگ‌ها و متاتگ‌ها تا حد خیلی زیادی می‌توانید به وبسایت خود کمک کنید تا به صفحات اولیه گوگل راه پیدا کند. پس بنابراین باید سئو داخلی را جدی بگیرید و آن را استراتژی همیشگی خود قرار دهید. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.