سئو 312 بازدید

در کودکی، داستان خرده‌نان‌ها را شنیدیم، بچه‌هایی که برای گم نشدن، در مسیر خود خرده‌نان می‌ریزند تا مسیر برگشت به خانه را پیدا کنند. این خرده نان‌ها، با نام بردکرامب (Breadcrumbs) در دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ، همان کارایی را دارد. منوی خرده نانی یکی از فاکتورهای موثر در سئو و تجربه کاربری در وبسایت است و در این مقاله از آکادمی کاپریلا، شما را با ماهیت، انواع، تاثیر آن در سئو و سایر اطلاعات ضروری آشنا می‌کنیم.

بردکرامب یا منوی خرده نانی (Breadcrumb) چیست؟

بردکرامب‌ها یا منوی خرده نانی، بخشی از عناصر جهت‌یابی (Navigation) وبسایت هستند که هم برای ایجاد تجربه کاربری بهتر (User experience: UX) و هم برای سهولت دسترسی ربات‌ها و خزنده‌های موتورهای جست‌جو به صفحات سایت استفاده می‌شوند.

منوهای خرده نانی، سلسله مراتب و مسیری از سایت که به صفحه‌ای که کاربر در آن حضور دارد ختم می‌شود را نمایش می‌دهد، اینکه چه مسیری از صفحه اصلی طی شده تا به آن صفحه داخلی رسیده است. هر مسیر، شامل عنوان صفحه است که با کلیک روی آن می‌توان به صفحات مراحل قبل، بازگشت. معمولاً منوی خرده نانی را در بالای محتوای داخلی صفحات (زیر سربرگ و منوی اصلی) سایت و به گونه‌ای قابل دید قرار می‌دهند. برای درک بهتر، به مثال زیر از وبسایت آموزش ویدئویی فرادرس توجه کنید.

منوی خرده نانی چیست
منوی خرده نانی سایت فرادرس

صفحه‌ای که در آن حضور داشتیم، دوره‌های آموزش ویدئویی حوزه کسب و کار و استارتاپ‌ها بوده که به عنوان آخرین ایستگاه حضور ما، در منوی خرده نانی قرار گرفته است. برای اینکه ما و موتورهای جستجو بفهمند این صفحه، در کجای وبسایت قرار داشته و مربوط به چه بخش‌ها و سلسه‌مراتبی است، ساختاری قبل آن قرار گرفته: خانه> مجموعه‌‎های آموزشی.

همانطور که مشاهده می‌کنید دو صفحه «خانه» و «مجموعه‌‎های آموزشی» در منو، دارای لینک هستند و با کلیک روی آن می‌توان به صفحه مورد نظر هدایت شد. اما معمولاً صفحه آخر (همان صفحه‌ای که منوی خرده نانی در آن نمایش داده می‌شود)، بدون لینک در منو قرار می‌گیرد.

گوگل در الگوریتم‌های جدید خود، بر اهمیت منوی خرده نانی تاکید کرده است، چون به طور مستقیم بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارد. گوگل بردکرامب‌ها را در نتایج خود نشان می‌دهند و از آنها برای دسته‌بندی نتایج خود استفاده می‌کند. منوی خرده نانی به کاربران کمک می‌‌کند تا با سادگی بیشتری در وبسایت، مسیر خود را پیدا کنند و از سوی دیگر، به گوگل کمک می‌کند تا در وبسایت شما، سلسله‌مراتب صفحات، دسته‌بندی‌ها و … را متوجه شود. همین نکته باعث شده که بردکرامب به بخش مهمی از سئوی فنی وبسایت‌ها تبدیل شود.

انواع منوی خرده نانی

بردکرامب‌ها هم انواع مختلفی دارند اما سه نوع آنها بیشتر از بقیه، رایج هستند که هر نوع، برای یک هدف مشخص استفاده می‌شوند. پس قبل از استفاده از منوی خرده نانی، باید بدانید که کدام نوع آن برای وبسایت شما مناسب‌تر است.

‌بردکرامب سلسله مراتبی (Hierarchy-Based Breadcrumbs)

این نوع از منوی خرده نانی که به عنوان Location-Based Breadcrumbs یا بردکرامب مکانی نیز نامیده می‌شود رایج‌ترین نوع آن در وب است و به کاربران می‌گوید که در کجای وبسایت قرار دارند و چطور باید به صفحه اصلی یا مراحل قبلی بازگردند. منویی که در مثال وبسایت فرادرس بررسی شد، از نوع منوی خرده نانی سلسله مراتبی است (خانه> مجموعه‌‎های آموزشی> مجموعه آموزش کسب‌وکار و استارت‌آپ).

‌بردکرامب ویژگی‌محور (Attribute-Based Breadcrumbs)

فروشگاه‌های اینترنتی و وبسایتهای تجارت الکترونیک که محصولات متنوعی بر اساس ویژگی‌ها و مشخصه‌های متفاوتی دارند، از منوی خرده نانی ویژگی‌محور استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در یک فروشگاه اینترنتی لباس، منوی خرده نانی می‌تواند مانند این باشد: خانه> پوشاک مردانه> کیف و کفش> کفش مجلسی> نوین چرم.

‌بردکرامب تاریخچه‌محور (History-Based Breadcrumbs)

این نوع از منوی خرده نانی، بر اساس تاریخچه صفحاتی که در وبسایت مشاهده کردید، ایجاد می‌شود. مثلاً اگر شما به دنبال مقالات آموزشی سئو‌ هستید و سه مقاله مختلف در این زمینه را خوانده‌اید، شاید ‌بردکرامبی مشابه به این را ببینید: خانه˂ مقاله 1 سئو ˂ مقاله 2 سئو ˂ صفحه فعلی. معمولاً در سایت‌هایی که ساختاری ساده و صفحات داخلی کمی دارند، استفاده از این مدل بردکرامب بهتر است.

سه فایده ‌منوی خرده نانی برای سئو

اگر هنوز به کارایی و مفید بودن منوی خرده نانی برای سئو و کاربر مطمئن نشدید، ادامه این مقاله را بخوانید.

‌بردکرامب باعث بهبود تجربه کاربری (UX) می‌شود.

منوی خرده نانی باعث آسان شدن جهت‌یابی و پیدا کردن صفحات مورد نظر در وبسایت شده و کاربران را برای مشاهده سایر صفحات و بخش‌های سایت، تشویق می‌کند. مثلاً اگر در گوگل، کفش تخت مردانه را جستجو کنید و وارد وبسایت و صفحه زیر شوید، با استفاده از منوی خرده نانی می‌توانید با یک کلیک، سایر نمونه‌های کفش تخت و یا حتی سایر مدل‌های کفش مردانه را مشاهده کنید (اگر این منو نبود، باید در منوی اصلی، روی دسته‌بندی مردانه کلیک کنید، سپس دنبال بخش کفش بگردید و در نهایت، نوع کفش تخت را انتخاب کنید).

مزایای منوی خرده نانی
منوی خرده نانی فروشگاه اینترنتی شیکسون

استفاده از منوی خرده نانی برای کمک به کاربران است تا آنچه را که دنبالش هستند، راحت‌تر پیدا کنند، صفحات دیگر را مشاهده کرده و مدت زمان بیشتری در سایت بمانند (هر چه دو شاخص میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت و میانگین صفحات مشاهده شده کاربران، بیشتر باشد، برای سئوی سایت تاثیر مثبت دارد).

منوی خرده نانی، رتبه سئو سایت را بهبود می‌دهد.

بردکرامب‌ها تجربه کاربری را بهبود می‌دهد اما هم زمان، گوگل را نیز خوشحال می‌کند و کمک می‌کند تا طبقه‌بندی محتوا و صفحات سایت توسط گوگل، با راحتی بیشتری انجام شود. در سال 2018، گوگل منوی خرده نانی صفحات را به نتایج خود اضافه کرد تا مهر تاییدی باشد بر اهمیت آن در سئو. منوی خرده نانی در صفحات نتایج گوگل (SERP) به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند صفحه مذکور در کجای سایت شما قرار دارد و این ویژگی، برای سایت‌هایی که صفحات متعددی بر اساس شهر و منطقه و … دارند (مثل سایت دیوار برای هر شهر) به افزایش نرخ کلیک آن کمک می‌کند. مطالعات مختلفی در این باره انجام شده و درنهایت، ثابت شد استفاده از بردکرامب به حضور در 10 رتبه اول گوگل کمک می‌کند.

تاثیر منوی خرده نانی در سئو
نمایش منوی خرده نانی در نتایج گوگل

باعث افزایش حضور کاربران در سایت می‌شود.

نرخ پرش سایت (Bounce rate) به طور غیر مستقیم در بهبود سئو تاثیر می‌گذارد (هرچه نرخ پرش کمتر باشد، برای سئو بهتر است). نرخ پرش بالا یعنی صفحات و وبسایت ما باعث دفع بازدیدکنندگان شده و احتمالاً تجربه کاربری خوبی برای آنها فراهم نمی‌کند. استفاده از منوی خرده نانی می‌تواند تا حدودی به رفع این مشکل کمک کند.

فرض کنید در گوگل به دنبال گوشی موبایل سامسونگ هستید و در نهایت، به این صفحه محصول در سایت زنبیل می‌رسید. اما محصول موجود نیست (و یا آن را نمی‌پسندید)، به جای آنکه از زنبیل خارج شوید می‌توانید روی «گوشی موبایل» در منوی خرده نانی کلیک کرده و سایر مدل‌های گوشی را ببینید؛ در نتیجه به جای بازگشت به گوگل و افزایش نرخ پرش، مدت بیشتری در زنبیل باقی می‌مانید (این مدت زمان، برای سئو این صفحه و حتی گوگل، موثر است).

کاربرد منوی خرده نانی
منوی خرده نانی وبسایت زنبیل

وبسایت Moz، در این زمینه یک مطالعه موردی انجام داد (منبع) تا متوجه شوند وقتی بردکرامب (و چند تغییر دیگر) را به سایت اضافه می‌کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد. طبق این تحقیق، بازدید صفحات آن سایت ظرف چند ماه، به شدت افزایش یافت.

تاثیر منوی خرده نانی در سئو سایت
نتایج مطالعه موردی Moz در مورد منوی خرده نانی

استفاده از منوی خرده نانی در وردپرس

اگر از وبسایت‌های وردپرسی استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید با افزونه‌های آماده و رایگان و نیز بدون نیاز به کدنویسی، بردکرامب را به وبسایت خود اضافه کنید. اما اگر سایت اختصاصی دارید، این منو باید برای شما برنامه‌نویسی شود.

افزونه یواست سئو (Yoast SEO)

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید حتما با افزونه یوآست آشنایی دارید (بهترین افزونه سئو وردپرس). این افزونه قابلیت اضافه کردن منوی خرده نانی به وبسایت را دارد. کافی‌ست مطابق تصویر، گزینه Enabled را فعال کنید.

منوی خرده نانی در وردپرس با یوآست
اضافه کردن منوی خرده نانی در وردپرس با افزونه یوآست

افزونه ووکامرس ‌بردکرامب (WooCommerce Breadcrumb Plugin)

اگر سایت تجارت الکترونیکی و فروش اینترنتی دارید که از ووکامرس در وردپرس استفاده می‌کند، می‌توانید برای اضافه کردن منوی خرده نانی به صفحات فروشگاه خود، از افزونه زیر استفاده کنید.

منوی خرده نانی ووکامرس
اضافه کردن منوی خرده نانی در ووکامرس با افزونه

سایر افزونه‌های وردپرس

خوشبختانه افزونه‌های رایگان و پولی متعددی برای حل مشکل منوی خرده نانی در وردپرس وجود دارد که ‌می‌توانید از آنها هم استفاده کنید. مثلاً افزونه  Breadcrumb NavXT یکی از این گزینه‌های مناسب است. حتماً بررسی کنید که افزونه برای وردپرس فارسی و در قالب شما به درستی کار کند.

بردکرامب در وردپرس
اضافه کردن منوی خرده نانی در وردپرس با افزونه‌ها

طراحی اختصاصی بردکرامب

اگر نمی‌خواهید از افزونه استفاده کنید، می‌توانید از طراح قالب وردپرس خود بخواهید که منوی خرده نانی اختصاصی را برای شما کدنویسی کنند.

اشتباهات رایج در استفاده از ‌بردکرامب

گرچه تاکید کردیم منوی خرده نانی به بهبود سئو و تجربه کاربری کمک می‌کند اما مانند هر تکنیک دیگر، اگر به درستی استفاده نشود ممکن است نه تنها منفعتی نداشته باشد، بلکه نتیجه‌ای معکوس داشته باشد. به همین دلیل، نیاز است تا چند اشتباه رایج در استفاده از بردکرامب برای سئو را با هم مرور کنیم.

اندازه و مکان نامناسب

منوی خرده نانی باید به خوبی دیده و خوانده شود. بهتر است از سایز فونتی استفاده کنید که نه زیاد بزرگ و مزاحم باشد و نه آنقدر کوچک که به سختی دیده و خوانده شود. همچنین بهتر است بالای محتوای اصلی صفحه استفاده شود.

تشابه با منوی اصلی سایت

اگر ساختار صفحات وبسایت شما به گونه‌ای است که منوی خرده نانی، مشابه منوی اصلی شما می‌شود، استفاده از آن احتمالاً کمکی نمی‌کند. در این حالت می‌توانید از آن استفاده نکنید و فضای صفحه را شلوغ نکنید.

فدا کردن منوی اصلی به خاطر بردکرامب

اگر می‌خواهید منوی اصلی و منوی خرده نانی شما متفاوت باشند، نباید ساختار منوی اصلی و سایت خود را به هم بریزید. منوی خرده نانی باید به عنوان یک مکمل برای جهت‌یابی آسان‌تر در سایت شما استفاده شود، نه جایگزینی برای منوی اصلی.

استفاده از نوع اشتباه بردکرامب

در این مقاله، انواع رایج بردکرامب را توضیح دادیم و گفتیم که بردکرامب‌های مکانی یا سلسله مراتبی (Location-Based Breadcrumbs) رایج‌تر هستند اما شاید برای وبسایت شما مناسب نباشد. اگر وبسایت شما سلسله مراتبی تودرتو ندارد و تعداد صفحات و دسته‌بندی‌ها محدود است، از بردکرامب مکانی استفاده نکنید. احتمالاً بردکرامب تاریخچه‌محور (History-Based Breadcrumbs) برای وبسایت شما مناسب‌تر است.

جمع‌بندی

منوی خرده نانی یک روش راحت برای جهت‌یابی وبسایت شما و جابه‌جایی در بین صفحات آن است. بردکرامب، تغییرات ساده‌ای هستند که به سایت شما در بهبود سئو و جایگاه آن در نتایج گوگل کمک‌ می‌‌کند. اگر چه تضمینی‌ نیست که حتماً با منوی خرده نانی می‌توانید رتبه‌های برتر گوگل را به دست آورید اما قطعاً استفاده از منوی خرده نانی، هم برای کاربران شما و موتورهای جستجو، مفید و کاربردی است.

وبسایت شما از کدام نوع منوی خرده نانی استفاده می‌کند؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها