سئو 358 بازدید

هر کس که با سئو کمی آشنایی داشته باشد، احتمالاً می‌داند که الگوریتم‌های گوگل دارای بیش از 200 فاکتور برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها هستند، اما این فاکتورها دقیقاً چه فاکتورهایی هستند؟ خبر خوب این است که در این مقاله همه فاکتورهای سئو را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. برخی از این فاکتورها ثابت شده‌اند، بعضی دیگر ماهیت بحث‌برانگیزی دارند و گروهی دیگر تنها حاصل گمانه‌زنی‌های متخصصان حوزه سئو هستند. با این حال هر یک از آنها ممکن است در جایی کارایی داشته باشند. امیدواریم این مقاله از مجله کاپریلا، مورد توجه شما قرار بگیرد.

فاکتورهای مرتبط با دامنه وبسایت

1- سن دامنه: تعدادی از افراد فعال در حوزه سئو باور دارند که از نظر گوگل، دامنه‌های قدیمی‌تر قابل اعتمادتر هستند. با این‌حال، جان مولر، تحلیگر ارشد شرکت گوگل اظهار داشته است که سن دامنه هیچ ‌نقشی در رتبه‌بندی سئو ندارد.

2- قرار دادن کلمه کلیدی در دامنه: نوشتن عبارت کلیدی در دامنه مانند گذشته باعث افزایش رتبه‌بندی سئو نمی‌شود، اما این کار به‌عنوان سیگنالی برای ارتباط محتوایی کاربرد دارد.

3- طول ثبت دامنه: بنابر اظهارات پایگاه داده گوگل پتنت (Google patent): دامنه‌های با ارزش (و قانونی) معمولاً برای چندین سال پیش‌پرداخت می‌شوند، در حالی‌که به‌ندرت پیش می‌آید که دامنه‌های درگاهی و غیر قانونی برای بیشتر از یک سال استفاده شوند. بنابراین تاریخ انقضای یک دامنه، فاکتور سئوی مناسبی برای تشخیص میزان اعتبار و قانونی بودن دامنه است (توصیه می‌شود دامنه خود را 5 ساله یا بیشتر، ثبت کنید).

4- وجود کلمات کلیدی در زیردامنه: عمدتاً باورها بر این است اگر کلمه کلیدی در زیردامنه استفاده شود، ممکن است رتبه‌بندی سئو افزایش یابد.

5- تاریخچه دامنه: ممکن است گوگل، تاریخچه سایت‌هایی که مالکیت پایدار ندارند یا دچار افت‌های بسیار شده‌اند را بازنشانی (Reset) کند و همچنین، لینک‌هایی که به آن دامنه اشاره دارند را خنثی کند. علاوه‌بر این در موقعیت‌هایی خاص، امکان انتقال جریمه از دامنه‌های جریمه شده به صاحب جدید دامنه نیز وجود دارد.

6- دامنه‌های Exact Match (دامنه‌هایی که دقیقاً یک کلمه کلیدی باشند، مثلاً digitalmarketing.com): مطابقت دقیق دامنه‌ها به احتمال زیاد، ارتباط چندانی با رتبه‌بندی سئو ندارد؛ حتی ممکن است بی‌ربط هم باشد. اما اگر دامنه تطبیق دقیق (EMD) شما متعلق به وبسایت بی‌کیفیتی است، احتمال دارد نسبت به بروزرسانی‌های EMD آسیب‌پذیر باشد.

مطلب مرجع در مورد دامنه‌های EMD در وبسایت معتبر Search Engine Land
مطلب مرجع در مورد دامنه‌های EMD در وبسایت معتبر Search Engine Land

7- هوایز (WhoIs) عمومی بهتر است یا خصوصی؟: احتمال دارد اطلاعات هوایزهای خصوصی، نشانه این باشد که شما قصد دارید چیزی را مخفی کنید. زمانی‌که گوگل، هوایزهای برخی دامنه‌ها را چک می‌کند و می‌بیند که دارای تعداد زیادی از سرویس‌های حفاظت از حریم خصوصی هوایز هستند، با پدیده‌ای غیر عادی مواجه می‌شود (هوایز، سرویس نمایش مشخصات مالک دامنه است). فعال کردن حفاظت از حریم خصوصی هوایز به خودی خود بد نیست، اما زمانی‌که با سایر فاکتورها ترکیب می‌شود، نشان می‌دهد که با وبمسترهای متفاوتی سر و کار داریم، نه شخصی که تنها یک یا چند وبسایت دارد.

8- مالکان هوایزهای جریمه شده: زمانی‌که گوگل تشخیص می‌دهد، شخصی اسپمر است، طبیعتاً بقیه وبسایت‌های آن شخص را با دقت بسیار بیشتری بررسی می‌کند.

9- پسوند TDL کشوری: گاهی وجود پسوند دامنه کشورها (مانند ir برای ایران) باعث می‌شود رتبه‌بندی وبسایت در همان کشور افزایش یابد، اما با این کار، شانس رتبه‌بندی وبسایت در سطح جهانی کاهش پیدا می‌کند.

فاکتوری داخلی صفحه

10- وجود کلمه کلیدی در برچسب عنوان (Title Tag): با وجود اینکه وجود کلمه کلیدی در برچسب عنوان به‌اندازه گذشته اهمیت ندارد، اما وجود کلمه کلیدی در این بخش، همچنان به‌عنوان سیگنال مهمی در سئوی داخلی به حساب می‌آید.

وجود کلمه کلیدی در برچسب عنوان (Title Tag)
وجود کلمه کلیدی در برچسب عنوان (Title Tag)

11- وجود برچسب عنوانی که با کلمه کلیدی شروع می‌شود: به‌طور کلی عنوان برچسب‌هایی که با کلمه کلیدی شروع می‌شوند نسبت به آنهایی که کلمه کلیدی در انتهایشان قرار دارد، عملکرد بهتری در سئو دارند.

12- وجود کلمه کلیدی در برچسب توضیحات: گوگل از برچسب توضیحات متا دیسکریپشن به‌عنوان سیگنال مستقیم رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند. اگرچه تگ توضیحات در بهبود نرخ کلیک که خود، فاکتور سئوی مهمی است، تاثیر مثبت دارد.

13- وجود کلمه کلیدی در تگ H1: برچسب‌های H1، تگ عنوان دوم مقاله به حساب می‌آیند. گوگل علاوه‌بر برچسب عنوان، از تگ H1 نیز به‌عنوان نشانه‌ای برای ارتباط موضوعی صفحه استفاده می‌کند.

وجود کلمه کلیدی در تگ H1
مقایسه تاثیرگذاری وجود کلمه کلیدی در تگ H1

14- TF-IDF: مفهوم TF-IDF به بیان ساده این است که «فراوانی کلمه‌ای مشخص در یک مقاله چقدر است؟». هر چه کلمه‌ای در یک متن بیشتر ظاهر شود، احتمال اینکه موضوع مقاله درباره آن کلمه باشد بیشتر است. گوگل از نسخه پیچیده‌تر سیستم TF-IDF بهره می‌برد.

15- طول محتوا: محتواهایی که تعداد کلمات بیشتری دارند، موضوعات بیشتری را در خود جای می‌دهند؛ بنابراین محتواهای طولانی نسبت به محتواهای کوتاه‌تر و سطحی برای الگوریتم‌های گوگل، جذابیت بیشتری دارند. طبق مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته‌ است، مقالاتی که در اولین صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند، معمولاً به‌طور میانگین 1400 کلمه دارند.

بررسی طول محتوا و سئو
بررسی طول محتوا و سئو

16- جدول (فهرست) محتوایی: افزودن یک جدول محتوایی لینک شده به سرتیترهای مقاله، به مخاطب کمک می‌کند که متن مقاله را بهتر بفهمد. علاوه‌بر این، باعث به وجود آمدن پیوندهای سایت (sitelinks) در نتایج گوگل نیز می‌شود.

نمایش لینک‌های جدول محتوا در نتایج گوگل
نمایش لینک‌های جدول محتوا در نتایج گوگل

17- کلمات کلیدی LSI: وجود کلمات کلیدی LSI در مقالات باعث می‌شود گوگل درک بهتری از کلمات کلیدی که بیش از یک معنی دارند، پیدا کرده و معانی دیگر را از LSIها استخراج کند (برای مثال، Apple دو معنی دارد: یکی از معانی آن، شرکت اپل بوده و دیگری به معنای سیب است). وجود یا عدم وجود LSIها معمولاً به عنوانی سیگنالی برای سنجش میزان کیفیت محتوا عمل می‌کند.

18- وجود کلمات کلیدی LSI در عنوان و برچسب توضیحات: عملکرد LSIها در برچسب‌های عنوان و توضیحات صفحه نیز مانند محتوای داخلی صفحات وب است. وجود LSIها در متاتگ‌های صفحات به گوگل کمک می‌کند تا بین معانی مختلف یک کلمه، تفاوت قائل شود. علاوه‌بر این، آنها را به‌عنوان سیگنالی برای ارتباط موضوعی نیز می‌توان به حساب آورد.

19- پوشش عمیق موضوعات: رابطه واضحی بین پرداختن عمیق به موضوع مقاله و رتبه‌بندی گوگل وجود دارد. به این ترتیب، صفحاتی که به‌طور کامل به همه زوایای عنوان مقاله پرداخته‌اند، نسبت به صفحاتی که تنها تا حدی، موضوع را تحت پوشش قرار داده‌اند برتری دارند.

20- سرعت بالا آمدن صفحه: یکی از فاکتورهای سئو برای رتبه‌بندی در گوگل، سرعت صفحه است. امروزه گوگل برای سنجش سرعت بالا آمدن صفحات از داده‌های واقعی کاربران کروم (Actual Chrome user data) استفاده می‌کند. در این‌باره، مقاله افزایش سرعت سایت را بخوانید.

21- بهره گیری از AMP: با وجود اینکه AMP (نسخه سرعتی وبسایت برای نمایش در موبایل) را نمی‌توان یکی از فاکتورهای مستقیم سئو دانست، اما ممکن است برای رتبه‌بندی در نسخه موبایل Google News Carousel (اخبار اسلایدی در نتایج گوگل) به کار آید.

22- مطابقت با داده‌های ورودی: توجه داشته باشید محتوای صفحات با داده‌هایی که کاربر جستجو می‌کند، مطابقت داشته باشد. اگر آنها با یکدیگر مطابقت داشته باشند، به احتمال زیاد، آن صفحه برای آن کلمه کلیدی رتبه می‌گیرد.

23- الگوریتم مرغ‌ مگس‌خوار گوگل: گوگل به کمک این الگوریتم توانسته است فراتر از کلمات کلیدی عمل کند. به لطف الگوریتم مرغ‌ مگس‌خوار، گوگل فهم بهتری از موضوعات صفحات وب پیدا می‌کند.

24- محتوای تکراری: وجود محتوای تکراری در یک وبسایت (حتی با اعمال تغییرات کم) ممکن است روی دیده شدن وبسایت در نتایج موتورهای جستجو تاثیر منفی بگذارد.

25- Rel=Canonical: اگر از تگ کنونیکال به‌درستی استفاده شود، گوگل وبسایت‌ها را به‌خاطر محتوای تکراری جریمه نمی‌کند.

26- بهینه‌سازی تصویر: عکس‌های صفحات از طریق اسم فایل‌هایشان، متن Alt، عنوان، توضیحات و کپشن‌ها به گوگل نشان می‌دهند که دارای ارتباط موضوعی با کلمه کلیدی جستجو شده هستند. در این‌باره، مقاله سئو تصاویر را بخوانید.

27- تازگی محتوا: گوگل کافئین (Google Caffeine) از محتواهایی که به‌تازگی منتشر یا بروزرسانی‌ شده‌اند، پشتیبانی می‌کند، مخصوصاً برای جستجوهایی که نسبت به زمان حساسیت دارند. گوگل برای نشان دادن اهمیت این فاکتور سئو در صفحات مشخصی، آخرین تاریخ بروزرسانی را درج می‌کند.

نمایش زمان انتشار/آپدیت در نتایج گوگل
نمایش زمان انتشار/آپدیت در نتایج گوگل

28- حجم بروزرسانی محتوا: ویرایش و تغییر محتوا یکی از فاکتورهای مهم برای بروزرسانی محتوا به حساب می‌آید. هنگام بروزرسانی، اضافه یا حذف کردن بعضی از قسمت‌ها نسبت به تغییر ترتیب کلمات یا اصلاح غلط‌های املایی، اهمیت بیشتری دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

29- بروزرسانی تاریخ‌مند صفحات: به این فکر کنید که یک صفحه در طی زمان چند بار بروزرسانی می‌شود؟ بروزرسانی‌های آن به چه صورت هستند؟ روزانه، هفتگی یا هر یک سال؟ فراوانی تعداد دفعات بروزرسانی محتوا نقش مهمی در تازگی محتوا (فاکتور شماره 27) دارد.

30- برجستگی کلمه کلیدی: وجود کلمه کلیدی در 100 کلمه اول محتوا ارتباط مستقیمی با رتبه‌بندی در گوگل و تبدیل شدن به رتبه اول نتایج گوگل دارد.

31- وجود کلمه کلیدی در تگ‌های H2 و H3: وجود کلمه کلیدی در تیترهای هدر 2 و 3، به‌عنوان سیگنال ضعیفی برای ارتباط موضوعی در نظر گرفته می‌شود. در واقع این تیترها در HTML به درک بهتر ساختار صفحه کمک می‌کنند.

32- کیفیت لینک‌های خروجی: بسیاری از متخصصان سئو باور دارند که لینک دادن به وبسایت‌های معتبر، یکی از فاکتورهای سئو به حساب می‌آید و باعث جلب اعتماد گوگل به محتوای صفحه می‌شود.

33- موضوع لینک‌های خارجی: احتمال دارد گوگل، محتوای صفحاتی که به آنها لینک می‌دهید را به‌عنوان سیگنالی برای ارتباط موضوعی در نظر بگیرد. برای مثال، اگر صفحه‌ای درباره خودرو دارید که به صفحه‌ای از وبسایتی دیگر درباره اصول کشاورزی، لینک شده است، ممکن است گوگل تشخیص دهد که محتوای شما درباره «ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی» است نه فقط در مورد خودرو.

34- قواعد نگارشی و املائی: یکی از فاکتورهای سئو و فاکتورهای سنجش کیفیت محتوا، استفاده درست از قواعد نگارشی و املای صحیح کلمات به حساب می‌آید. اگرچه در سال‌های گذشته، درباره مهم بودن یا نبودن این فاکتور، نظرات مختلفی وجود داشته است.

35- محتوای هم‌نشر: آیا محتوای شما اختصاصی در وبسایت شما قرار دارد؟ اگر برای نوشتن یک محتوا از صفحه ایندکس‌شده وبسایت دیگری کپی‌برداری کنید، صفحه شما رتبه نمی‌گیرد و یا اینکه ممکن است ایندکس نشود.

36- موبایل‌پسند بودن وبسایت (Mobile-Friendly): نام دیگر بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل برای نسخه‌های موبایل وبسایتها، Mobilegeddon است. اگر صفحه‌ای برای نمایش مناسب در موبایل، به‌خوبی بهینه‌سازی شده باشد، مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد.

37- کاربردپذیری (Usability) در نسخه موبایل: اگر وبسایت، به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربران موبایل به‌راحتی بتوانند از آن استفاده کنند، احتمال دارد آن وبسایت در الگوریتم Mobile-first Index در اولویت قرار بگیرد. در مورد الگوریتم‌های موبایل گوگل، «برای Mobile-first Index و Mobile-only indexing گوگل آماده هستید؟» را بخوانید.

38- محتوای «پنهان» در موبایل: محتواهای پنهانی که در نسخه موبایل وبسایت‌ها قرار دارند ممکن است نسبت به محتواهایی که کاملاً قابل مشاهده هستند، ایندکس نشوند (یا به‌ اندازه محتواهای قابل مشاهده، ارزش نداشته باشند). با این‌حال، چندی پیش یکی از متخصصان شرکت گوگل اعلام کرد به‌کار بردن محتواهای پنهان نیز اشکالی ندارد، اما در ادامه افزود: «اگر محتوا حاوی مطالب مهمی است، باید قابل مشاهده باشد».

39- محتوای تعاملی: بر اساس اسناد دستورالعمل‌های رتبه‌بندی گوگل که اکنون در دسترس عموم قرار دارند، یکی از شاخص‌های سنجش کیفیت یک صفحه (و در نهایت، رتبه‌بندی گوگل) محتواهای تعاملی هستند. برای مثال، مبدل‌های ارز، محاسبه‌گرهای بهره وام‌ها و دستورالعمل‌های تعاملی.

40- محتوای مخفی پشت تب‌ها: اگر کاربران برای مشاهده قسمتی از محتوای صفحه شما مجبور هستند روی یک تب کلیک کنند، به گفته گوگل، این دسته از محتواها ممکن است ایندکس نشوند.

41- تعداد لینکهای خارجی: اگر تعداد لینک‌های dofollow خارجی در یک صفحه بیش از حد باشد، به رتبه‌بندی آن صفحه آسیب می‌رسد.

42- محتوای چند رسانهای: وجود عکس، فیلم و سایر عناصر چند رسانه‌ای، به‌عنوان سیگنالی برای محتوای با کیفیت در نظر گرفته می‌شود.

43- تعداد لینک‌های داخلی اشاره‌کننده به صفحه: هر چه تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه بیشتر باشد، نشان‌دهنده اهمیت بیشتر آن صفحه از نظر صفحه‌های دیگر وبسایت است (پس لینک‌های داخلی بیشتر، مساوی است با اهمیت بالاتر صفحه). برای اطلاعات بیشتر، مقاله جامع راهنمای لینکسازی داخلی را بخوانید.

44- کیفیت لینک‌های داخلی اشاره‌کننده به صفحه: دادن لینک‌های داخلی از صفحات معتبر در وبسایت خود، نسبت به لینک صفحاتی که دارای رتبه‌بندی پایین‌تر یا بدون رتبه‌بندی هستند، تاثیر بیشتری در رتبه‌بندی سئو دارد.

45- لینک‌های خراب: وجود تعداد زیادی از لینک‌های خراب در یک صفحه، به احتمال زیاد نشانه این است که آن وبسایت رها شده است. در اسناد دستورالعمل‌های رتبه‌بندی گوگل، از لینک‌های خراب به‌عنوان معیاری برای سنجش کیفیت صفحه خانه وبسایت استفاده می‌شود.

46- سطح خوانایی: بی‌شک یکی از معیارهایی که گوگل تخمین می‌زند و در نظر می‌گیرد، سطح خوانایی صفحات وبسایت‌ها است. در واقع قبلاً گوگل، سطح خوانایی محتوای صفحات را با آمار و ارقام نشان می‌داد، اما اینکه این آمارها دقیقاً برای چه کاری استفاده می‌شوند مشخص نیست.

تفکیک نتایج گوگل بر اساس سطح خوانش مطلب
تفکیک نتایج گوگل بر اساس سطح خوانایی مطلب

تعدادی از افراد معتقد هستند هر چه سطح خوانایی محتوای صفحه، ساده‌تر باشد، رتبه‌بندی صفحه افزایش می‌یابد؛ به‌دلیل اینکه محتوا برای خواننده جذابیت بیشتری خواهد داشت. در حالی‌که گروهی دیگر، محتواهای ساده را به دسته محتواهای زرد ربط می‌دهند.

47- لینک‌های افیلیت (Affiliate links): لینک‌های افیلیت یا همکاری در فروش به خودی خود برای رتبه‌بندی سایت‌ها ضرری ندارند، اما اگر از تعداد زیادی از این لینک‌ها استفاده کنید، گوگل کیفیت سایر فاکتورهای سئوی محتوای صفحات شما را با دقت بیشتری بررسی می‌کند تا مبادا فقط یک وبسایت افیلیت ساده داشته باشید.

48- خطاهای HTML/ W3C validation: بسیاری از خطاهای HTML یا کدنویسی‌های نامرتب، نشان‌دهنده کیفیت پایین وبسایت هستند. بسیاری از افراد فعال در حوزه سئو بر این باور هستند که کدنویسی حرفه‌ای نشان می‌دهد وبسایت با کیفیت است، اما نظرات مختلفی در این باره وجود دارند.

49- اعتبار دامنه: در موقعیتی که 2 صفحه از همه لحاظ به جزء اعتبار دامنه (DA) در شرایط برابری قرار دارند، صفحه‌ای که دارای دامنه معتبرتری است، نسبت به صفحه‌ای که در دامنه معتبر قرار ندارد، از رتبه‌بندی بالاتری برخوردار می‌شود.

رابطه امتیاز دامنه و جایگاه در گوگل
رابطه امتیاز دامنه و جایگاه در گوگل

50- پیج رنک (PageRank) صفحات: PageRank را نمی‌شود معیار دقیقی برای رتبه‌بندی در سئو دانست، اما به‌طور کلی، صفحات معتبر نسبت به صفحاتی که از اعتبار لینکی زیادی برخوردار نیستند، رتبه بالاتری خواهند داشت.

51- طول URL: استفاده از URLهای بیش از حد طولانی، روی دیده شدن در صفحه موتور جستجو اثر منفی دارد. در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از URLهای کوتاه‌تر برای دیده شدن در نتایج موتور جستجوی گوگل بهتر است.

رابطه طول URL و جایگاه در گوگل
رابطه طول URL و جایگاه در گوگل

52- مسیر URL: صفحاتی که به صفحه خانه وبسایت، نزدیک‌تر هستند، بیشتر از صفحاتی که در عمق وبسایت مدفون شده‌اند باعث افزایش اعتبار می‌شوند (به عبارت ساده‌تر، در آدرس صفحه، هر چه / کمتری استفاده شده باشد، بهتر است).

53- ویراستارهای انسانی: گوگل به ویراستارهای انسانی حق امتیازی را اعطا می‌کند که به‌موجب آن می‌توانند روی صفحات نتایج موتورهای جستجوی گوگل تاثیر بگذارند، اما این موضوع هرگز ثابت نشد.

54- دسته‌بندی صفحه: یکی از سیگنال‌های ارتباط موضوعی، دسته‌بندی صفحه است. صفحاتی که در دسته‌بندی‌های مرتبط قرار می‌گیرند در مقایسه با صفحاتی که دسته‌بندی مشخصی ندارند، از نظر ارتباط موضوعی محتوا ارزش بالاتری دارند.

55- وجود کلمه کلیدی در URL: یکی دیگر از نشانه‌های ارتباط موضوعی محتوا با موضوع جستجو شده کاربر، وجود کلمه کلیدی در URL است. با اینکه اخیراً یکی از نمایندگان گوگل، این فاکتور را از فاکتورهای ضعیف سئو بر شمرده است، اما باز هم یکی از فاکتورهای سئو به حساب می‌آید.

56- رشته URL: ممکن است دسته‌بندی‌های موجود در رشته URL که توسط گوگل خوانده می‌شوند نشان‌دهنده موضوع محتوای صفحه باشند.

نمونه مناسب رشته URL
نمونه مناسب رشته URL

57- مراجع و منابع: یکی از فاکتورهای سئو، عنوان کردن مراجع و منابع است؛ دقیقاً مانند کاری که در مقالات پژوهشی انجام می‌دهند. بر اساس دستورالعمل‌های سنجش کیفیت محتوایی گوگل، بازبین‌ها هنگام بررسی صفحات باید به منابع نیز نگاهی بیندازند؛ اینجاست که منابع معتبر و تخصصی اهمیت پیدا می‌کنند. با این‌حال گوگل، در نظر گرفتن لینک‌های خارجی را به‌عنوان نشانه‌ای برای رتبه‌بندی رد کرده است.

58- استفاده از بولت‌ها و فهرست‌های شماره‌دار: استفاده از بولت یا فهرست‌های شماره‌دار باعث می‌شود محتوا برای خواننده به بخش‌های مرتب تقسیم شود و در نتیجه، شکل کاربرپسندتری پیدا کند. بنابراین گوگل موافق استفاده از بولت‌ها و فهرست‌های شماره‌دار است و در واقع ترجیح می‌دهد از آنها استفاده کنید.

59- اولویت صفحه در نقشه سایت: اولویتی که صفحه در فایل Sitemap.xml دارد، ممکن است روی رتبه‌بندی آن تاثیر بگذارد.

60- استفاده بیش از حد از لینک‌های خارجی: بر اساس اسناد مربوط به ارزیابی کیفیت صفحات، استفاده بیش از حد از لینک‌های خارجی باعث می‌شود صفحه، حالت مبهمی پیدا کند و از موضوع اصلی منحرف شود.

61- تجربه کاربری ناشی از کلمات کلیدی موجود در صفحات دیگر که منجر به رتبه‌بندی می‌شوند: در صورتی‌که صفحه‌ای برای چندین کلمه کلیدی رتبه بگیرد، ممکن است گوگل این موضوع را معیاری برای کیفیت صفحه به حساب آورد. در واقع، بر اساس گزارش اخیر گوگل درباره اینکه «عملکرد جستجو چگونه است؟»، گوگل به‌دنبال سایت‌هایی می‌گردد که از نظر بسیاری از کاربران برای کوئری‌های مشابه، ارشمند هستند.

62- سن صفحه: با وجود اینکه گوگل محتواهای تازه را ترجیح می‌دهد، اما ممکن است صفحاتی که محتوای خود را دائماً بروزرسانی می‌کنند، نسبت به صفحات جدیدتر، عملکرد بهتری در نتایج گوگل داشته باشند.

63- چینش (Layout) کاربرپسند: با رجوع دوباره به دستورالعمل‌های سنجش کیفیت محتوای صفحات در گوگل، متوجه می‌شویم در صورتی‌که صفحه‌ای دارای چینش با کیفیت باشد، فوراً دیده می‌شود.

64- دامنه‌های پارک شده: بر اساس بروزرسانی‌های سال 2011 گوگل، احتمال دیده شدن دامنه‌های پارک شده در نتایج موتورهای جستجو کاهش یافته است.

65- محتوای مفید: به گفته برخی از افراد، احتمال دارد گوگل بین محتوای با کیفیت و محتوای مفید تفاوت قائل شود (منبع انگلیسی +)

فاکتورهای سطح کلی وبسایت

66- محتواهایی که ارزش و بینش‌های اختصاصی به همراه دارند: گوگل اعلام کرده است سایت‌هایی که هیچ اطلاعات و محتوای جدید و مفیدی ندارند را جریمه خواهد کرد، مخصوصاً سایت‌های افیلیت ضعیف را در این دسته قرار می‌دهد.

67- صفحه تماس با ما: گوگل ترجیح می‌دهد سایت‌هایی را رتبه‌بندی کند که دارای اطلاعات تماس هستند. بنابراین مطمئن شوید که اطلاعات تماس وبسایت شما با مشخصات Who.Is دامنه هماهنگی دارند.

68- اعتمادپذیری دامنه/ رتبه اعتماد (TrustRank): بسیاری از متخصصان سئو باور دارند TrustRank، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو به شمار می‌رود. از آن‌جا که در اسناد Google patent از «رتبه‌بندی نتایج جستجو بر اساس اعتمادپذیری» استفاده شده است، به نظر می‌رسد که این موضوع حقیقت دارد.

69- معماری سایت: اگر معماری وبسایت شما خوب باشد (برای مثال دارای ساختار سیلویی باشد)، باعث می‌شود که گوگل، محتوای آن را به‌صورت موضوعی دسته‌بندی کند. همچنین ساختار مناسب وبسایت به Googlebotها کمک می‌کند که به همه صفحات وبسایت شما دسترسی داشته باشند.

70- بروزرسانی سایت: به عقیده بسیاری از متخصصان حوزه سئو، بروزرسانی وبسایت، مخصوصاً زمانی‌که محتوای جدیدی به وبسایت اضافه می‌شود، یکی از فاکتورهای سئو است که تازگی وبسایت را نشان می‌دهد. اگرچه گوگل به‌تازگی وجود فاکتوری به نام «فراوانی یا فرکانس انتشار» را در الگوریتم‌های خود رد کرده است.

71- وجود نقشه سایت: حضور نقشه وبسایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند که صفحات را راحت‌تر ایندکس کنند و همچنین احتمال دیده شدن صفحه را افزایش می‌دهد. با این‌حال، بر اساس گفته‌های اخیر گوگل، نقشه وبسایت‌های HTML برای سئو کارایی ندارند.

72- بالا بودن وبسایت: زمانی‌که وبسایت به خاطر عملیات ارتقاء و نگهداری یا مشکلات سرور، بارها از دسترس خارج شده و یا اصطلاحاً down می‌شود، ممکن است روی رتبه‌بندی وبسایت تاثیر منفی بگذارد و حتی باعث حذف صفحات ایندکس شده شود.

73- محل سرور: محلی که سرور وبسایت در آن قرار دارد، روی رتبه‌بندی وبسایت در مناطق جغرافیایی مختلف تاثیرگذار است. این مسئله برای جستجوهایی که محدود به مناطق جغرافیایی هستند، بیشترین اهمیت را پیدا می‌کند (مثلاً برای ما بهتر است از هاست و سرور داخل ایران استفاده کنیم).

74- گواهی SSl: گوگل تائید کرده است که از HTTPSها به‌عنوان نشانه‌ای برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. با این‌حال، شرکت گوگل اضافه کرده که این گواهی امنیتی، فقط به‌عنوان عامل مقایسه‌ای برای رتبه‌بندی بین دو وبسایت کاربرد دارد.

مطلب رسمی گوگل در گواهی SSl و تاثیر آن در سئو
مطلب رسمی گوگل در گواهی SSl و تاثیر آن در سئو

75- ت-ا-ا (E-A-T): این 3 حرف، مخفف کلمات «تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری» یا “Expertise ,Authoritativeness ,Trustworthiness” هستند. احتمال دارد گوگل سایت‌هایی که دارای ت-ا-ا هستند را در مرتبه بالاتری قرار دهد (مخصوصاً وبسایت‌هایی که دارای محتوای مربوط به حوزه سلامتی هستند).

76- اطلاعات متای تکراری در وبسایت: وجود اطلاعات تکراری در متای صفحات وبسایت ممکن است باعث شود احتمال دیده شدن وبسایت در گوگل کاهش یابد.

77- استفاده از منوی خرده‌نانی (Breadcrumbs): جهت‌یابی خرده‌نانی یا بردکرامب‌ها یکی از عناصر کاربرپسند در نقشه وبسایت‌ها به شمار می‌آیند که به کاربران (و موتورهای جستجو) کمک می‌کنند که بدانند دقیقاً در کجای وبسایت هستند. گوگل از بردکرامب‌هایی که در بدنه صفحه (body) قرار دارند، برای دسته‌بندی اطلاعات صفحه در نتایج موتور جستجو استفاده می‌کند. در تصویر زیر، منوی خرده‌نانی در وبسایت فرادرس را مشاهده می‌کنید.

منوی خرده نانی چیست

78- بهینه‌شدن برای موبایل: از آ‌نجا که بیش از نصف جستجوها با گوشی موبایل انجام می‌شوند، گوگل ترجیح می‌دهد وبسایت‌ها برای کاربران موبایل نیز بهینه شده باشند. در واقع این روزها گوگل وبسایت‌هایی که برای موبایل بهینه نشده باشند را جریمه می‌کند.

79- یوتیوب: بدون شک ویدیوهای یوتیوب در صفحه نتایج موتورهای جستجو اولویت بالاتری دارند (شاید به‌خاطر اینکه گوگل، صاحب آن است). در حقیقت بر اساس اظهارات وبسایت Search Engine Land، ترافیک یوتیوب بعد از الگوریتم پاندای گوگل، به مقدار قابل توجهی افزایش یافت (در ایران، ویدیوهای آپارات هم در وضعیت مشابهی با یوتیوب قرار دارند).

نمایش ویدیوهای آپارات برای جستجوهای فارسی
نمایش ویدیوهای آپارات برای جستجوهای فارسی

80- کاربردپذیری (Usability) وبسایت: اگر جهت‌یابی و استفاده از وبسایتی سخت باشد، رتبه‌بندی آن آسیب می‌بیند، به‌دلیل اینکه کاربران زمان کمتری را در وبسایت سپری می‌کنند، تعداد بازدیدها کاهش می‌یابد و نرخ پرش افزایش پیدا می‌کند.

81- کاربرد گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل: بسیاری از افراد باور دارند اگر از گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید، احتمال ایندکس شدن سایتتان افزایش پیدا می‌کند. همچنین این 2 ابزار گوگل، ممکن است تاثیر مستقیمی روی رتبه‌بندی داشته باشند، به‌دلیل اینکه آنها داده‌های بیشتری را در اختیار گوگل می‌گذارند (داده‌هایی مانند نرخ پرش دقیق، دریافت یا عدم دریافت ترافیک از بک لینک‌ها و غیره). با این‌حال، گوگل این موضوع را رد کرده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

82- نظرات کاربران/ شهرت وبسایت: یکی از فاکتورهای سئو که نقش مهمی را در الگوریتم‌های آن ایفا می‌کند، شهرت وبسایت در وبسایت‌های معروفی مانند Yelp.com است. گوگل بعد از اینکه مشاهده کرد یک وبسایت، برای به‌دست آوردن لینک و نظر و امتیاز از مشتریان، از روش‌های میانبر و کلاهبرداری استفاده می‌کند، طرحی کلی درباره نحوه استفاده از نظرات کاربران منتشر کرد: اینجا +.

83- Core Web Vitals: به‌دلیل تاثیر زیادی که عناصر مرکزی وبسایت (مرتبط با سلامت کدها و سرعت وبسایت)، روی رتبه‌بندی دارند فراتر از یک فاکتور مقایسه‌ای ساده هستند.

فاکتورهای مرتبط با بک‌لینک

84- سن دامنه بک‌لینک‌: بک‌لینک‌های دامنه‌های قدیمی‌تر ممکن است نسبت به بک‌لینک‌های دامنه‌های جدیدتر، قوی‌تر باشند.

85- تعداد لینک از دامنه‌های مختلف: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو در الگوریتم‌های گوگل، تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده است.

رابطه تعداد لینک از دامنه‌های مختلف و سئو
رابطه تعداد لینک از دامنه‌های مختلف و سئو

86- تعداد لینک از آی‌پی‌های C-Class مجزا: لینک‌دهی از آدرس‌های آی‌پی جداگانه، تعداد لینک‌های بیشتری را برای لینک‌دهی در اختیار شما می‌گذارد و در نتیجه، به رتبه‌بندی وبسایت شما کمک می‌کند.

87- تعداد صفحات لینک‌دهنده: هر چه تعداد کل صفحاتی که به وبسایت شما لینک‌ می‌دهند (حتی از یک دامنه) بیشتر باشد، ممکن است روی رتبه‌بندی تاثیرگذار باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش رپورتاژ آگهی: اینجا را کلیک کنید (+).

88- انکرتکست‌های بک‌لینک (Backlink Anchor Text): گفتنی است که انکر تکست‌ها نسبت به خود صفحات، توضیحات دقیق‌تری را درباره صفحات مقصد لینک‌ها ارائه می‌دهند. مشخص است که انکرتکست‌ها نسبت به گذشته اهمیت کمتری دارند، اما انکرتکست‌هایی که دارای کلمه کلیدی هستند، سیگنال ارتباط موضوعی ضعیفی را به گوگل ارسال می‌کنند.

89- تگ Alt (برای لینک‌دهی به تصاویر): متن جایگزین، مانند انکرتکست برای تصاویر عمل می‌کند.

90- بک لینک از دامنه‌های edu یا gov: پسوند دامنه (TDL) در میزان اهمیت وبسایت‌ها تاثیری ندارند. بنابر اظهارات گوگل، این شرکت، بسیاری از این بک لینک‌های ورودی از دامنه‌های Edu را نادیده می‌گیرد. با این‌وجود، سئوکاران همچنان باور دارند که بک لینک از دامنه‌های edu و gov در الگوریتم‌های گوگل دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

91- اعتبار صفحاتی که از آنها لینک می‌گیرید: اعتبار صفحات (PA) ارجاع‌دهنده، از اولین روزی که گوگل شروع به کار کرد تا به امروز، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو به‌حساب می‌آید.

92- اعتبار دامنه‌های لینک‌دهنده: ممکن است میزان اعتبار دامنه‌های ارجاع‌دهنده، به‌طور مستقل در ارزش بک لینک تاثیر بگذارند.

93- لینک‌های رقیبان: لینک گرفتن از صفحات دیگری که در همان صفحه نتایج گوگل، دارای رتبه شده‌اند، ممکن است برای رتبه‌بندی برخی کلمات کلیدی خاص، با ارزش‌تر باشند (به‌دلیل اینکه این صفحات، از نظر موضوعی و محتوایی، با یکدیگر مرتبط هستند).

94- لینک‌ از وبسایت‌های مورد انتظار: برخی از سئوکاران معتقد هستند تا زمانی‌که از وبسایت‌های معتبری که گوگل انتظار دارد، برای وبسایت خود لینک نگیرید، گوگل به وبسایت شما اعتماد کامل نخواهد داشت؛ البته این موضوع در حد حدس و گمان است (وبسایت‌هایی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک، لینکدین، توییتر و وبسایت‌های برتر در حوزه کاری خود).

95- لینک‌سازی در وبسایت‌های ضعیف: لینکسازی از وبسایت‌هایی که شهرت خوبی ندارند، محتوایی ضعیف دارند و یا گوگل آنها را جریمه کرده است، ممکن است به سئوی وبسایت شما آسیب بزند.

96- پست‌های مهمان: با وجود اینکه پست‌های مهمان نیز ارزش دارند، اما به‌اندازه بک لینک‌های ارگانیک، قدرتمند نیستند (علاوه‌بر این به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از پست‌های مهمان ممکن است وبسایت شما را به دردسر بیندازد).

97- لینک گرفتن از تبلیغات: بر اساس دستورالعمل‌های گوگل، لینکهای تبلیغاتی باید به‌صورت “nofollow” باشند یا از ویژگی “rel=sponsored” استفاده کنند؛ گرچه گوگل قادر است لینک‌های غیر تبلیغاتی را از لینک‌های تبلیغاتی تشخیص دهد و فیلتر کند.

98- اعتبار صفحه اصلی وبسایت: لینکهایی که به صفحه اصلی وبسایت ارجاع‌دهنده داده می‌شوند، ممکن است تاثیر زیادی در ارزیابی ارزش وبسایت یا لینک‌های آن داشته باشند.

99- لینک‌های Nofollow: یکی از بحث برانگیزترین موضوعات سئو، لینک‌های Nofollow هستند. گوگل اظهار دارد که به‌طور کلی این لینک‌ها را دنبال نمی‌کند (در نظر نمی‌گیرد) که یعنی، ممکن است در موقعیت‌هایی خاص، آنها را تا حدی دنبال کند. علاوه‌بر این، وجود درصد مشخصی از لینک‌های Nofollow ممکن است وضعیت لینک‌های طبیعی و غیر طبیعی را در مقابل یکدیگر نشان دهد.

100- تنوع بک لینکها: اگر درصد زیادی از لینک‌های وبسایت شما به‌صورت غیر طبیعی گرفته شده و تنها از یک نوع منبع باشند (برای مثال، پروفایل انجمن‌ها یا نظرات وبلاگ‌ها)، از نظر گوگل نشانه فعالیت اسپم است. از طرف دیگر، اگر از لینک‌های منابع مختلف استفاده کنید، نشان می‌دهید که به‌صورت طبیعی، عملیات لینک‌دهی را انجام داده‌اید.

101- تگ‌های Sponsored و UGC: لینک‌هایی که دارای برچسب‌های “rel=sponsored” یا “rel=UGC” هستند، نسبت به لینک‌های Followed یا rel=nofollow معمولی، به شکل متفاوتی بررسی می‌شوند.

102- لینک‌های مفهومی: لینک‌هایی که در محتوای صفحات درج می‌شوند، نسبت به لینک‌های صفحات بی‌محتوا یا لینک‌هایی که در سایر قسمت‌های صفحات قرار دارند، قوی‌تر هستند.

103- ریدایرکت‌های 301 به صفحه: بک لینک‌های ورودی از ریدایرکت‌های 301، رتبه‌بندی صفحه را تا حدی کاهش می‌دهند.

104- انکرتکست‌های لینکهای داخلی: یکی دیگر از نشانه‌های ارتباط موضوعی، انکرتکست‌های لینک‌های داخلی هستند. گفتنی است انکر تکست لینک‌های داخلی نسبت به انکرتکست‌های لینک‌های خارجی، وزن بسیار کمتری دارند.

105- مشخصه عنوان لینک: عنوان لینک (همان متنی که با قرار دادن نشانگر ماوس روی لینک، نمایان می‌شود) به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های ارتباط موضوعی به کار می‌رود.

106- دامنه ارجاع TDLهای کشوری: لینک گرفتن از دامنه‌های هر کشور (de ،co ،uk و …) باعث می‌شود رتبه‌بندی وبسایت شما در آن کشور افزایش پیدا کند.

107- جایگاه لینک در محتوا: لینک‌هایی که در ابتدای محتوا قرار می‌گیرند، معمولاً بیشتر از آنهایی که در انتهای محتوا درج می‌شوند، اهمیت دارند.

تاثیر لینک داخلی برای صفحه A بیشتر است، حتی با وجود سئوی داخلی ضعیف‌تر خود

108- موقعیت لینک در صفحه: محل قرارگیری لینک در صفحه مهم است. به‌طور کلی لینک‌هایی که در محتوای صفحه قرار می‌گیرند، نسبت به لینک‌هایی که در پانویس یا نوار کناری هستند، قدرت و تاثیرگذاری بیشتری دارند.

109- ارتباط دامنه لینک‌دهنده: لینک گرفتن از سایت‌های مرتبط، نسبت به لینک گرفتن از سایت‌های کاملاً غیر مرتبط، تاثیر بیشتری در رتبه‌بندی سئو دارد.

110- ارتباط بین صفحات: لینک گرفتن از صفحات مرتبط، تاثیر بیشتری برای ارزشمندی لینک دریافتی دارد.

111- وجود کلمه کلیدی در عنوان: گوگل به لینک‌هایی که در عنوان خود، دارای کلمه کلیدی صفحه شما هستند، اهمیت بیشتری می‌دهد.

112- نرخ مثبت رشد بک لینک: افزایش مستمر بک لینک‌ها، یکی از فاکتورهای سئو است که باعث دیده شدن صفحه در نتایج گوگل می‌شود؛ به‌دلیل اینکه نشان می‌دهد محبوبیت وبسایت شما در حال افزایش است.

نمودار رشد سالم دامنه‌های ارجاع‌دهنده

113- نرخ منفی رشد بک لینک: از طرف دیگر، کاهش مستمر بک لینک‌ها هم فاکتوری است که به‌طور قابل توجهی رتبه‌بندی صفحه را کاهش می‌دهد، زیرا نشان‌دهنده کاهش محبوبیت صفحه است.

114- لینک گرفتن از صفحات Hub: لینک گرفتن از سایت‌های مرجع (یا اصطلاحاً Hub) در موضوعی خاص، یکی از عواملی است که باعث افزایش رتبه می‌شود.

115- لینک گرفتن از سایت‌های معتبر: لینک گرفتن از وبسایت‌هایی که در دسته‌بندی سایت‌های معتبر (Authority site) از نظر گوگل قرار می‌گیرند، نسبت به بک لینک از وبسایت‌های کوچک و ناشناخته، تاثیر بیشتری در رتبه‌بندی نتایج گوگل دارد.

116- لینک گرفتن از ویکیپدیا: با اینکه لینک‌های این وبسایت‌ها به‌صورت Nofollow هستند، اما به عقیده بسیاری از سئوکاران، استفاده از بک لینک‌های ویکی‌پدیا، اعتماد موتورهای جستجو را به وبسایت مقصد جلب می‌کند؛ با این حال گوگل این مسئله را رد کرده است.

117- متن مجاور: کلماتی که اطراف بک لینک‌های شما نمایان می‌شوند، به گوگل می‌گویند موضوع صفحه شما چیست.

گوگل به کلمات مجاور بک لینک شما هم توجه می‌کند.

118- سن بک لینک: بر اساس اطلاعات Google patent، بک لینک‌های قدیمی‌تر نسبت به بک لینک‌های جدید، قدرت بیشتری برای تاثیرگذاری در نتایج گوگل دارند.

119- لینک‌دهی از سایت‌های واقعی نسبت به بلاگ‌های اسپم: از آنجایی‌که روزانه تعداد وبلاگ‌ها در حال افزایش هستند، گوگل به لینک‌هایی اهمیت می‌دهد که از وبسایت‌های واقعی باشند، نه وبلاگ‌های جعلی، اسپم یا بی‌کیفیت. معمولاً برای تشخیص این دو گروه، برند و تعامل کاربری را بررسی می‌کنند.

120- لینک‌های طبیعی پروفایل: وبسایت‌هایی که دارای بک لینک‌های طبیعی پروفایلی در سایر وبسایت‌ها هستند، نسبت به وبسایت‌هایی که به‌وضوح از استراتژی‌های سئو کلاه سیاه برای لینکسازی استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای رتبه‌بندی دارند و در برابر بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل، پایدارتر هستند.

121- لینک‌های تبادلی: تبادل لینک بیش از حد، یکی از نکات سئویی است که باید از آن پرهیز شود.

122- لینک‌های تولید شده توسط کاربران: گوگل، محتواهایی که توسط کاربران نوشته شده‌اند و محتواهایی که نوشته خود صاحب وبسایت می‌باشند را تشخیص می‌دهد. برای مثال، آنها می‌دانند لینک‌های ورودی از وبلاگ رسمی WordPress.com، نسبت به لینکی از mysite.wordpress.com متفاوت است.

123- لینک‌های ورودی از 301: لینک‌های ورودی از ریدایرکت‌های 301 در مقایسه با لینک‌های مستقیم، احتمالاً بخشی از عصاره لینک خود را از دست می‌دهند. با این‌حال، برخی از کارمندان گوگل باور دارند لینک‌های 301 به لینک‌های مستقیم شباهت دارند.

124- کاربرد Schema.org: به احتمال زیاد صفحاتی که از میکروفرمت‌ها استفاده می‌کنند، نسبت به صفحاتی که چنین قابلیتی ندارند، رتبه بالاتری می‌گیرند. معمولاً صفحاتی که از این فرمت‌ها استفاده می‌کنند، نرخ کلیک بالاتری در نتایج گوگل به‌دست می‌آورند.

125- نرخ اعتماد وبسایت لینک‌دهنده: رتبه اعتماد وبسایتی که از آن به وبسایت خود لینک می‌دهید، نشان‌دهنده میزان اعتمادی است که به وبسایت شما منتقل می‌شود.

126- تعداد لینک‌های خروجی در صفحه: رتبه هر صفحه، محدود است؛ وقتی تعداد زیادی لینک خارجی در یک صفحه قرار داشته باشند، میزان بسیار کمی از رتبه آن صفحه (عصاره لینک)، به هر لینک خروجی منتقل می‌شود.

127- لینک‌های انجمن: به‌دلیل وجود فعالیت‌های اسپم در سطح تخصصی هر نوع کسب و کار، ممکن است گوگل، لینک‌های ورودی از انجمن‌های گفتگو را بی‌ارزش در نظر بگیرد یا از ارزش آنها کم کند.

128- تعداد کلمات محتوای لینک‌دهنده: لینک‌ گرفتن از محتوایی 1000 کلمه‌ای، نسبت به مطلبی با 100 کلمه، ارزش بیشتری دارد.

129- کیفیت محتوای لینک‌دهنده: لینک گرفتن از صفحاتی که دارای محتوای ضعیف هستند، نسبت به صفحاتی که با محتوای مناسب و جذابی نوشته شده‌اند، ارزش بیشتری را از نظر لینک بیلدینگ به همراه دارد.

130– لینکهای گسترده در کل وبسایت: به گفته متخصصان گوگل، لینک‌هایی که در سراسر یک وبسایت، به وبسایت دیگری داده می‌شوند، به‌عنوان یک لینک در نظر گرفته می‌شوند.

فاکتورهای مربوط به تعامل کاربری

131- RankBrain: رنک‌برین یکی از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل به حساب می‌آید. باور عمومی بر این است که وظیفه اصلی RankBrain مربوط به ارزیابی نحوه تعامل کاربران با نتایج گوگل می‌باشد و گوگل بر این اساس، نتایج خود را رتبه‌بندی کند (اطلاعات کاملتری در مقاله الگوریتم RankBrain چیست؟ ارائه شده است).

132- نرخ کلیک صفحه برای یک کلمه کلیدی: بر اساس گفته‌های گوگل، صفحاتی که نرخ کلیک بالاتری دارند، احتمال دارد برای آن کلمات کلیدی، رتبه بهتری در نتایج گوگل بگیرند.

133- نرخ کلیک کلی وبسایت برای تمام کلمات کلیدی: احتمال دارد نرخ کلیک ارگانیک تمام صفحات وبسایت در تمامی کلمات کلیدی‌ای که در آنها رتبه دارند، نشانه‌ای مثبت برای تعامل کاربران با محتوا و نتایج گوگل باشد (به‌عبارت دیگر، ممکن است مانند شاخص امتیاز کیفیت یا Quality score نتایج ارگانیک محسوب شود).

134- نرخ پرش: افرادی که در حوزه سئو فعالیت دارند درباره اهمیت نرخ پرش به اتفاق نظر نرسیده‌اند؛ اما این شاخص، شیوه‌ای است که گوگل از آن برای تبدیل کاربران خود به آزمایش‌کنندگان کیفیت نتایج خود استفاده می‌کند. صفحاتی هم که نرخ پرش بالایی دارند، معمولاً نتیجه خوبی برای آن کلمه کلیدی در لیست نتایج گوگل نخواهند بود. تحقیقات نشان داده که بین نرخ پرش و رتبه‌بندی گوگل، ارتباط وجود دارد.

تاثیر نرخ پرش در رتبه‌بندی سئو
تاثیر نرخ پرش در رتبه‌بندی سئو

135- ترافیک مستقیم: گوگل برای تشخیص تعداد افرادی که از وبسایت‌ها بازدید می‌کنند (و تعداد دفعات بازدید)، از داده‌های مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کند. طبیعتاً وبسایت‌هایی که ترافیک مستقیم بالاتری دارند، نسبت به وبسایت‌هایی که ترافیک مستقیم بسیار کمی دارند، با کیفیت‌تر هستند. نتیجه آنکه بین ترافیک مستقیم و رتبه‌بندی در گوگل، رابطه قابل توجهی وجود دارد.

136- ترافیک تکراری: ممکن است رتبه‌بندی وبسایت‌هایی که ترافیک تکراری دارند، در گوگل افزایش پیدا کند؛ چون نشان‌دهنده علاقه کاربران به محتوای آن وبسایت‌ها می‌باشد.

137- Pogosticking: یکی از انواع خاص پرش، Pogosticking نام دارد و زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که کاربر برای پیدا کردن نتایج مورد نظر خود، چند لینک در نتایج گوگل را امتحان می‌کند (وارد یک لینک می‌شود و از آن خارج می‌شود و سپس، روی نتیجه بعدی کلیک می‌کند). با Pogosticking رتبه‌بندی برخی از وبسایت‌ها به‌میزان قابل توجهی افت پیدا می‌کند.

Pogosticking توسط کاربر در رتبه صفحات، تاثیر دارد.
Pogosticking توسط کاربر در رتبه صفحات، تاثیر دارد.

138- سایتهای مسدود: در گذشته، الگوریتم پاندای گوگل، وبسایت‌های مسدود شده را به‌عنوان معیاری برای کیفیت در نظر می‌گرفت، اما امروزه از این قابلیت در گوگل کروم استفاده نمی‌شود؛ اگرچه ممکن است گوگل هنوز از انواع دیگر آن استفاده کند.

139- بوکمارکهای گوگل کروم: همان‌طور که پیش از این گفتیم، گوگل داده‌های مربوط به مرورگرها را از گوگل کروم جمع‌آوری می‌کند؛ بنابراین صفحاتی که در کروم، بوکمارک می‌شوند، ممکن است امتیازی مثبتی در رتبه‌بندی گوگل به‌دست آورند.

140- تعداد نظرات صفحه: وجود نظرات زیاد در یک صفحه، به‌عنوان نشانه‌ای برای تعامل کاربری بالا و کیفیت صفحه در نظر گرفته می‌شود. به گفته یکی از کارمندان گوگل، نظرات کاربران به رتبه‌بندی صفحات در گوگل، کمک زیادی می‌کنند.

مطلب مرجع در مورد تاثیر نظرات در سئو محتوا
مطلب مرجع در مورد تاثیر نظرات در سئو محتوا

141- زمان ماندگاری در صفحه (Dwell): مدت زمان ماندگاری در صفحه، برای گوگل اهمیت بسیاری دارد. بعد از اینکه کاربر روی نتیجه‌ای در گوگل کلیک می‌کند، به مدت زمانی‌که در آن صفحه باقی می‌ماند، Dwell Time گفته می‌شود. به‌طور خلاصه باید گفت که گوگل، مدت زمانی که کاربران ورودی از گوگل در صفحات شما سپری می‌کنند را اندازه‌گیری خواهد کرد و هر چه این مدت زمان، طولانی‌تر باشد، برای رتبه صفحه بهتر است.

فاکتورهای مرتبط با الگوریتم‌های گوگل

142- کوئری‌هایی که برای نتایج تازه مناسب هستند: گوگل، صفحات جدیدتر را برای برخی کلمات کلیدی، بالا می‌آورد و به آنها فرصت می‌دهد تا برای آن کلمات کلیدی، خودی نشان بدهند.

143- کوئری‌هایی که برای نتایج متنوع، مناسب هستند: گوگل در صفحه نتایج خود، برای کلمات کلیدی مبهم که ممکن است حوزه‌های مختلفی را شامل شوند، تنوع نتایج ایجاد می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

144- تاریخچه مرورگر کاربر: احتمالاً متوجه شده‌اید زمانی‌که از وبسایت‌های خاصی به‌طور مکرر بازدید می‌کنید، آن وبسایت، برای جستجوهای شما در نتایج گوگل ارتقاء پیدا می‌کند.

145- تاریخچه جستجوی کاربر: زنجیره جستجوها روی نتایج جستجوهای آینده کاربر تاثیر می‌گذارند. برای مثال، اگر کلمه «ماشین ظرفشویی» را جستجو کنید و سپس، کلمه «نقد و بررسی» را در گوگل جستجو کنید، به احتمال زیاد، گوگل نتایج مربوط به نقد و بررسی‌های انواع ماشین ظرفشویی را در نتایج بالاتر به شما نشان می‌دهد.

146- Featured Snippets: گوگل محتواهای دارای Featured Snippets را بر اساس ترکیبی از فاکتورهای طول محتوا، فرمت محتوا، اعتبار صفحه و کاربرد HTTPها انتخاب می‌کند.

147- هدفمندی جغرافیایی: گوگل وبسایت‌هایی را که دارای آی‌پی سرورهای محلی و دامنه‌های مختص به یک کشور هستند را در اولویت جستجوهای کاربران آن مناطق قرار می‌دهد.

148- جستجوی امن: نتایجی که حاوی ناسزا یا محتوای مربوط به بزرگسالان هستند، برای افرادی که گزینه جستجوی امن (Safe search) را فعال کرده‌اند، به نمایش در نمی‌آیند.

149- کلمات کلیدی YMYL: گوگل برای آن دسته از کلمات کلیدی که مربوط به مال یا جان کاربران هستند (Your Money or Your Life: YMYL)، استانداردهای بالاتری برای تعیین کیفیت محتوا دارد.

150- شکایت‌های DMCA: گوگل، رتبه‌بندی صفحاتی که دارای شکایت‌های قانونی DMCA هستند را کاهش می‌دهد.

151- تنوع دامنه: ظاهراً Bigfoot Update به هر یک از صفحات نتایج موتور جستجو، دامنه‌های بیشتری را اضافه می‌کند؛ به‌جای آنکه از یک دامنه، چند نتیجه را نشان بدهد.

152- جستجوهای مبادلهای: گاهی گوگل برای کلمات کلیدی مربوط به حوزه خرید، نتایج مختلفی را نمایش می‌دهد، مانند جستجوهای مربوط به خرید بلیط هواپیما.

نمایش ساعات پرواز برای جستجوهای خرید بلیط
نمایش ساعات پرواز برای جستجوهای خرید بلیط

153- جستجوهای محلی: زمانی‌که به‌صورت محلی جستجو می‌کنید، گوگل نتایج محلی را بالاتر از نتایج عادی در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش می‌دهد.

حضور در صفحه اول گوگل
نمونه نتایج جستجوی محلی

154- کادر برترین داستان‌ها (Top Stories box): کلمات کلیدی مشخصی وجود دارند که باعث به‌وجود آمدن باکس برترین داستان‌ها می‌شوند.

نمونه کادر برترین داستان‌ها در کلمات کلیدی فارسی

155- اولویت برندهای معروف: بعد از بروزرسانی ونیز گوگل، این موتور جستجو تصمیم گرفت برندها را برای تعدادی از کلمات کلیدی خاص، در رتبه‌بندی بالاتری قرار دهد.

156- نتایج خرید: گاهی گوگل نتایج مربوط به خرید کالاها را به شکل متفاوتی در ابتدای صفحه نمایش می‌دهد.

157- نتایج تصویری: برای برخی کلمات کلیدی، گوگل نتایج تصویری را در ابتدای نتایج جستجوی کلمات و بالاتر از وبسایت‌ها نشان می‌دهد؛ چون احتمال می‌دهد به‌دنبال تصاویر مرتبط با آن کلمه باشید.

158- Easter Egg Results: گوگل دارای تعدادی از نتایجی با نام Easter Egg است. به‌عنوان مثال، زمانی‌که کلمه “Atari Breakout” را در جستجوی تصویری گوگل جستجو کنید، نتایج جستجو به یک بازی تبدیل می‌شوند.

159- نتایج حاوی یک وبسایت برای برندها: کلمات کلیدی مرتبط با نام یک دامنه‌ یا برند، چندین نتیجه مرتبط با نام همان برند را در پی خواهند داشت (آدرس وبسایت، صفحات شبکه‌های اجتماعی و … آن برند).

160- آپدیت Payday Loans Update: یکی از الگوریتم‌های کارآمد گوگل که برای پاکسازی جستجوهای اسپم‌ طراحی شده است، بروزرسانی‌ Payday Loans نام دارد (اطلاعات بیشتر در این منبع انگلیسی +).

سیگنال‌های مرتبط با برند

161- انکرتکست‌های نام برندها: انکرتکست‌های حاوی نام برند، یکی از سیگنال‌های قوی برای سئوی وبسایت برندها به حساب می‌آیند.

162- جستجوهای مربوط به برندها: در صورتی‌که کاربران، نام برند شما را در گوگل جستجو کنند، گوگل متوجه می‌شود که وبسایت شما متعلق به یک برند واقعی در نگاه کاربران است.

163- جستجوی نام برند همراه با کلمه کلیدی: اگر کاربران، نام برند شما را در کنار یک کلمه کلیدی خاص، جستجو کنند (مثلاً خرید موبایل دیجیکالا)، در این‌صورت ممکن است زمانی‌که سایر کاربران، آن کلمه کلیدی (خرید موبایل) را بدون نام برند (دیجیکالا) جستجو می‌کنند، گوگل رتبه‌بندی دیجیکالا را افزایش دهد.

164- وبسایت‌هایی که صفحه فیسبوک و هوادار دارند: برندهایی که دارای صفحه فیسبوک و تعداد زیادی لایک (دنبال‌کنندگان صفحه) دارند، رتبه بهتری می‌گیرند.

165- وبسایت‌هایی که دارای حساب توئیتر و فالوور بالا هستند: پروفایل‌های برندها در توییتر که دنبال‌کننده زیادی دارند، نشان‌دهنده محبوبیت آن برندها خواهند بود.

166- صفحه رسمی شرکتی در لینکدین: اغلب کسب‌ و کارهای واقعی، صفحه شرکتی در لینکدین دارند. این موضوع، مورد توجه گوگل می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش لینکدین (LinkedIn) برای بازاریابی: اینجا را کلیک کنید (+).

167- نویسندگان معروف: محتوایی که متعلق به پروفایل‌ تایید شده افراد مطرح هستند، نسبت به آنهایی که چنین تائیدیه‌ای ندارند، رتبه بالاتری در گوگل می‌گیرند و طبیعتاً کاربران هم تمایل دارند روی آنها بیشتر کلیک کنند.

168- حساب‌های قانونی در شبکه‌های اجتماعی: بین صفحاتی که دارای 10 هزار فالوور و 2 پست هستند و صفحاتی که با 10 هزار فالوور، حسابی فعال و با تعامل بالا دارند، تفاوت زیادی وجود دارد. Google patent برای تشخیص واقعی یا جعلی بودن حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، از معیارهای خاصی استفاده می‌کند تا محبوبیت برند در شبکه‌های اجتماعی را بسنجد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

169- اشاره به برندها در Top Stories: برندهای بسیار بزرگ (معمولاً در سطح جهانی) همیشه در Top Stories نتایج گوگل ظاهر می‌شوند و بعضی از آنها هم در صفحه اول گوگل، دارای بخش فید (Feed) اختصاصی مربوط به اخبار خود هستند.

کادر اختصاصی اخبار برند مایکروسافت در گوگل
کادر اختصاصی اخبار برند مایکروسافت در گوگل

170- اشاره‌های بدون لینک به نام برند: اگر در وبسایت‌های مختلف در مورد یک برند صحبت شود (نام آن برند، ذکر شود) اما لینکی به وبسایت برند داده نشود باز هم از نظر گوگل، یک سیگنال برای اعتبار آن برند به‌شمار می‌رود.

171- آدرس دفتر: کسب و کارهای واقعی، دارای دفتر مرکزی هستند. احتمال دارد گوگل برای اینکه ببیند وبسایت شما واقعاً متعلق به یک برند حقیقی است یا خیر، به دنبال داده‌های مربوط به موقعیت مکانی دفتر شما بگردد.

فاکتورهای اسپم درون‌سایتی

172- جریمه پاندا (Panda penalty): وبسایت‌هایی که دارای محتوای بی‌کیفیت هستند (مخصوصاً مزرعه‌های محتوا) بعد از اینکه توسط الگوریتم پاندای گوگل، جریمه یا اصطلاحاً پنالتی شدند، در نتایج موتورهای جستجو کمتر دیده می‌شوند.

173- لینک دادن به وبسایت‌های ناسالم: لینک دادن به وبسایت‌های اسپم و بی‌کیفیت، شانس دیده شدن وبسایت شما را در نتایج موتورهای جستجو پایین می‌آورد.

174- ریدایرکت‌ها: پیشنهاد می‌شود فکر ریدایرکت‌های پنهانی را از سر خود بیرون کنید. اگر گوگل متوجه این قضیه شود، وبسایت شما نه‌تنها جریمه می‌شود، بلکه از ایندکس نیز خارج خواهد شد.

175- پاپ‌آپ‌ها یا تبلیغاتی که باعث حواس‌پرتی میشوند: بر اساس دستورالعمل‌ها و فاکتورهای سئوی گوگل، پاپ‌آپ‌ها و تبلیغاتی که موجب حواس‌پرتی و آزار کاربر می‌شوند، نشان‌دهنده سطح پایین کیفیت وبسایت شما می‌باشد.

176- پاپ‌آپ‌های بینابینی (Interstitial Popups): احتمال دارد گوگل، وبسایت‌هایی که پاپ‌آپ‌های بینابینی تمام صفحه به کاربران موبایل نمایش می‌دهد را جریمه کند.

پاپ‌آپ‌های بینابینی، باعث آزار مخاطب می‌شوند.
پاپ‌آپ‌های بینابینی، باعث آزار مخاطب می‌شوند.

177- وبسایت‌های بیش از حد بهینه شده: شاید تعجب کنید اما گوگل، وبسایت‌هایی که بیش از حد بهینه‌سازی شده باشند را نیز جریمه می‌کند. بهینه‌سازی بیش از حد شامل اقداماتی مانند استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword stuffing)، استفاده بیش از حد از تگ هدر (header tag stuffing) و استفاده از کلمات زائد در عبارت کلیدی می‌باشد.

178- محتوای ناخوانا: گوگل می‌تواند محتوای ناخوانا را تشخیص دهد؛ این یعنی محتواهای ماشینی یا اصطلاحاً «من درآوردی» فیلتر می‌شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تولید محتوای متنی: اینجا را کلیک کنید (+).

179- صفحات میانبر: خواسته گوگل این است صفحه‌ای را به آن نشان بدهید که شما در نهایت، به کاربرانتان نشان می‌دهید. زمانی‌که صفحه شما، کاربران را به صفحه دیگری ریدایرکت می‌کند، به آن صفحه، صفحه میانبر می‌گویند. طبیعی است که گوگل به وبسایت‌هایی که از صفحات میانبر استفاده می‌کنند، علاقه‌ای ندارد.

180- وجود تبلیغات در بالای صفحه: گوگل بر اساس الگوریتم‌های ساختار صفحات (اینجا +)، وبسایت‌هایی که در بالای صفحه خود دارای تبلیغات زیادی هستند اما محتوای کمی دارند را جریمه می‌کند.

181- پنهان کردن لینک‌های بازاریابی: اگر در مخفی‌سازی لینک‌های بازاریابی زیاده‌روی کنید، وبسایت شما مشمول جریمه خواهد شد.

182- آپدیت Fred: مجموعه بروزرسانی‌های گوگل از سال 2017، Fred نام گرفته‌اند. این آپدیت‌های گوگل، وبسایت‌هایی را هدف می‌گیرند که محتوای بی‌کیفیت دارند و به‌جای کمک به کاربران، درآمدزایی را اولویت قرار داده‌اند.

183- وبسایتهای افیلیت: همه می‌دانند که گوگل از وبسایت‌های فعال در بازاریابی افیلیت، استقبال چندانی نمی‌کند. به‌همین دلیل بسیاری از افراد باور دارند وبسایت‌هایی که از طریق برنامه‌های افیلیت مارکتینگ کسب درآمد می‌کنند، تحت نظارت شدید گوگل هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش فروش رابطه ای – بازاریابی وابسته Affiliate Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

184- محتوای ماشینی: گوگل به میزان قابل توجهی از محتواهایی که به‌صورت ماشینی و خودکار تولید شده‌اند، اظهار تنفر می‌کند. اگر گوگل متوجه شود محتوای وبسایتی توسط نرم‌افزارهای خودکار تولید می‌شود، آن وبسایت را جریمه کرده یا از ایندکس خارج می‌کند.

185- دستکاری در پیج رنک: اگر با Nofollow کردن همه لینک‌های خارجی موجود در وبسایت خود، برای بهبود رتبه و پیج رنک خود تلاش کنیم، گوگل این کار را به‌عنوان نشانه‌ای برای به بازی گرفتن سیستم‌اش در نظر می‌گیرد.

186- آدرس‌های آی‌پی که بهعنوان اسپم شناخته می‌شوند: اسپم شدن آدرس‌های آی‌پی سرورهای شما ممکن است روی همه وبسایت‌های آن سرور تاثیر منفی بگذارد.

187- اسپم شدن متا تگ‌ها: امکان دارد Keyword stuffing یا بمباران کلمات کلیدی در متاتگ‌ها نیز رخ دهد. اگر گوگل متوجه شود که شما برای فریب دادن الگوریتم‌هایش به‌ تگ‌های عنوان یا دیسکریپشن، کلمات کلیدی اضافه می‌کنید، احتمال دارد وبسایت شما را جریمه کند.

فاکتورهای اسپم خارج از وبسایت

188- وبسایت‌های هک شده: زمانی‌که یک وبسایت هک می‌شود، از نتایج جستجوی گوگل خارج خواهد شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش امنیت وردپرس (WordPress Security): اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش امنیت وردپرس (WordPress Security)

189- افزایش غیر طبیعی بک لینکها: افزایش ناگهانی و غیر طبیعی بک لینک‌های وبسایت، نشانه قطعی لینک‌های ساختگی است.

190- جریمه پنگوئن (Penguin Penalty): وبسایت‌هایی که بر اساس الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شده‌اند، به میزان قابل توجهی در نتایج جستجو کمتر دیده می‌شوند. در حال حاضر الگوریتم پنگوئن به‌جای جریمه کردن کل وبسایت، روی فیلتر کردن لینک‌های بد متمرکز است و فقط آن صفحات را جریمه می‌کند.

191- لینک‌های پروفایلی بی‌کیفیت: تعداد بالای بک لینک‌هایی که در چارچوب سئوی کلاه سیاه (مانند کامنت‌های بلاگ‌ها و پروفایل‌های انجمن‌های گفتگو) ساخته می‌شوند، ممکن است نشانه‌ای برای دور زدن گوگل به حساب بیایند.

192- لینک گرفتن از وبسایت‌های نامرتبط: لینک گرفتن زیاد از وبسایت‌هایی در موضوعات متفاوت و غیر مرتبط، می‌تواند سیگنالی منفی برای گوگل در نظر گرفته شود و پنالتی به دنبال داشته باشد.

193- اخطار لینکهای غیر طبیعی: گوگل، هزاران پیام با مضمون «کنسول جستجوی گوگل، لینک‌های غیر طبیعی را شناسایی کرده است (Google Search Console notice of detected unnatural links)» به وبسایت‌ها ارسال می‌کند. این مسئله باعث می‌شود رتبه‌بندی وبسایت به میزان قابل توجهی کاهش یابد اما همیشه هم این‌طور نیست.

194- لینکهای دایرکتوری با کیفیت پایین: بر اساس دستورالعمل‌های گوگل، بک لینک‌های دایرکتوری‌های بی‌کیفیت، در نهایت منجر به جریمه شدن وبسایت‌ها خواهند شد.

195- لینکهای ابزارک‌ها: لینک‌هایی که به‌طور خودکار توسط ابزارک‌ها در وبسایت‌ها ساخته می‌شوند. از نظر گوگل قابل قبول نیستند.

196- لینک‌دهی از آی‌پی سی کلاس یکسان: گرفتن لینک زیاد از وبسایت‌هایی که در یک سرور آی‌پی قرار دارند، باعث می‌شود گوگل متوجه شود که لینک‌های شما متعلق به یک شبکه بلاگ PBN هستند.

197- انکرتکست‌های سمی: انکرتکستهای سمی به آن دسته از انکرتکستهایی گفته می‌شود که به علت کیفیت پایین، فریبنده بودن و … توسط گوگل جریمه می‌شوند (سمی بودن یعنی به‌طور کامل باعث پنالتی و نابودی وبسایت نمی‌شوند اما به وبسایت، آسیب می‌رسانند).

198- افزایش ناگهانی لینک (Link Spike): بر اساس یکی از گوگل پتنت‌های سال 2013، گوگل می‌تواند تشخیص دهد آیا رشد ناگهانی بک لینک‌های یک وبسایت، قانونی و سالم است یا خیر. آن دسته از لینک‌های غیر طبیعی، ارزشی نزد گوگل ندارند.

199- لینک گرفتن از دایرکتوری‌های مقالات: متاسفانه از دایرکتوری‌های مقالات و اخبار کسب و کارها، تا حدی سوء استفاده شده است و به‌همین دلیل گوگل، لینک‌های ساخته شده در این نوع وبسایت‌ها را با استراتژی‌های متفاوتی بررسی می‌کند.

200- اقدامات دستی (Manual Actions): اقدامات بسیار زیادی در دسته اقدامات دستی گوگل قرار می‌گیرند، اما تعداد زیادی از آنها مربوط به لینک‌سازی کلاه سیاه هستند که در صورت شناسایی، وبسایت توسط کارشناسان گوگل به‌صورت دستی، جریمه خواهد شد.

201- خرید بک لینک: اگر گوگل متوجه شود که در حال خرید بک لینک هستید، میزان نمایش صفحات شما در نتایج گوگل، با مشکل مواجه می‌شود.

202- Google Sandbox: گاهی وبسایت‌های جدیدی که با رشد ناگهانی بک لینک مواجه می‌شوند، در Google Sandbox قرار می‌گیرند و نمایش صفحات آنها در نتایج جستجو، به‌طور موقت محدود می‌شود.

203- Google Dance: قابلیت Google Dance می‌تواند موقتاً رتبه‌بندی وبسایت را دگرگون کند (افزایش یا کاهش پیدا کند). بر اساس اطلاعات گوگل پتنت، احتمال دارد این قابلیت، راهی برای تشخیص این باشد که آیا وبسایت‌ها قصد دارند الگوریتم‌های گوگل را فریب دهند یا خیر.

204- Disavow Tool: با استفاده از ابزار Disavow Tool می‌توان جریمه‌های حاصل از الگوریتم‌های گوگل یا جریمه‌های دستی وبسایت‌هایی که قربانی سئوی منفی رقبا هستند را از بین ببرد.

205- درخواست تجدید نظر: اگر درخواست‌های تجدید نظر بررسی وبسایت موفقیت‌آمیز باشند، منجر به حذف جریمه خواهند شد.

206- طرح لینک موقت: گوگل، افرادی که لینک‌های اسپم می‌سازند و سپس به‌سرعت آنها را حذف می‌کنند را به دام می‌اندازد. به این اقدام طرح لینک موقت (temporary link scheme) نیز می‌گویند.

سخن آخر

در آخر، برای اینکه فاکتورهای سئو راحت‌تر در ذهنتان نقش ببندد، به فهرست زیر که شامل مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی در گوگل است، نگاهی بیندازید:

  • دامنه‌های ارجاع‌دهنده
  • نرخ کلیک ارگانیک
  • اعتبار دامنه
  • قابلیت استفاده از موبایل
  • زمان ماندگاری
  • تعداد کلی بک لینک‌ها
  • کیفیت محتوا
  • سئوی داخلی صفحه (On-page)

نیازی نیست هر 206 فاکتور سئو گوگل را حفظ کنید، بلکه فقط تلاش کنید در چارچوب سئوی کلاه سفید گوگل حرکت کنید و با محتوایی با کیفیت، رضایت کاربران را مد نظر قرار بدهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.