سئو 113 بازدید

شاید برای شما سوال باشد که چرا یک الگوریتم کامپیوتری گوگل باید نام یک پرنده را داشته باشد؟ جواب اینجاست: این الگوریتم از آن جهت «الگوریتم مرغ مگس ­خوار» نامیده شده است چون این پرنده از سرعت و دقت بالایی (درست مانند عملکرد این الگوریتم) برخوردار است. برای اینکه با یکی از قدرتمندترین الگوریتم های گوگل آشنا شوید و روشهای بهینه‌سازی سئو سایت با کمک الگوریتم مرغ مگس­ خوار (Hummingbird algorithm) را فرا بگیرید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

الگوریتم مرغ مگس­ خوار چیست؟

این الگوریتم در سپتامبر سال 2013 توسط گوگل به طور رسمی معرفی شد. پروژه این الگوریتم یکی از بلند پروازانه‌­ترین پروژه‌های گوگل از سال 2001 تا زمان معرفی این الگوریتم بود. به گفته مت کانکس (عضو تیم گوگل) الگوریتم مرغ مگس‌خوار به صورت نامحسوس، تحولی عظیم در نتایج جستجوی گوگل پدید آورده است. با توجه به اینکه روزانه به طور میانگین 3/5 میلیارد جست و جو در جهان انجام می‌شود، دلیلی بر این است که این الگوریتم به طور متوسط  3/5 میلیارد جستجو را تحت تاثیر قرار می­‌دهد. البته باید توجه داشته باشید بعضی افراد این الگوریتم را تنها بروزرسانی کلی از الگوریتم جستجوی گوگل می‌دانند ولی این تفکر بسیار اشتباه است چون الگوریتم، الگوریتمی مستقل از سایر الگوریتم‌های گوگل به شمار می‌رود.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست

الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار می‌کند؟

برای انسانها درک تفاوت بین دو مفهوم آسان است اما این کار برای سیستم‌های کامپیوتری بسیار دشوار است؛ به همین دلیل ممکن است در بسیاری از جستجوهای خود در سیستم‌های کامپیوتری، به مفهوم دقیق مورد نظر خود نرسیم؛ چون این مفهوم توسط کامپیوتر درک نشده است. اما الگوریتم مرغ مگس خوار توجه و تمرکز فراوانی بر مفهوم کلی کلمات دارد نه معنای لغوی یک رشته از کلمات.

این الگوریتم باعث می‌شود تا نتایج نشان داده شده به کاربر از نظر مفهوم، به مفهوم کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر نزدیک‌تر باشد و از پراکندی مطلب جلوگیری ­کند. این الگوریتم می‌­تواند درک بهتری از خواسته‌های کاربران داشته باشد و به دلیل سرعتی که دارد، می‌تواند به کاربران بیشتری سرویس‌دهی کند. برای درک بهتر مطلب، به مثال­های زیر توجه کنید.

در صورتی که کاربر عبارتی مثل «آب و هوا» را در گوگل جستجو کند، قطعاً تمایل دارد به آب و هوای منطقه خود دسترسی داشته باشد نه توضیحی درباره علم آب و هواشناسی یا تاریخ هواشناسی. بنابراین:

  • «آب و هوا» موضوع جست وجو است.
  • «تمایل به مشاهده اطلاعات آب و هوای منطقه» هدف و مفهوم جستجوی کاربر است.

برای درک بیشتر و کاملتر، کافی است خودتان عبارت آب و هوا را در گوگل جستجو کنید. اما مثال دیگر آن است که شما برای به دست آوردن نتیجه یک عبارت ریاضی مثل عبارت 2 – 4 (چهار منهای دو) دست به جستجو می‌­زنید. هدف شما از این جستجو به دست آوردن باقیمانده چهار منهای دو است نه به دست آوردن اطلاعاتی درباره جمع و تفریق. بنابراین:

  • 4-2 موضوع جستجو است.
  • به دست آوردن حاصل عبارت، هدف و مفهوم جستجوی کاربر است.

جالب است بدانید که این الگوریتم برای انجام وظایفش از “Google Knowledge Graph” یا همان «گراف دانش گوگل» و “Semantic search” که به معنای «جستجوی معنایی» است کمک می‌­گیرد.

گراف دانش معنایی و جستجوی معنایی به چه معناست؟

گراف دانش معنایی، پایگاهی از اطلاعات است که توسط گوگل برای افزایش کیفیت جستجوی گوگل به کار گرفته می‌­شود. شما می­‌توانید برای دیدن این کادر در سیستم‌های کامپیوتری، نام یک فرد یا اتفاقی مشهور را جستجو کنید و خواهید دید سمت راست نتایج جستجو، کادری حاوی اطلاعات خلاصه شده از آن فرد یا موضوع نمایش داده می‌شود. البته محل قرارگیری این کادر در موبایلها در سمت بالای صفحه قرار دارد.

عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار

در جستجوی معنایی نیز گوگل با کمک سابقه جستجوی کاربر و IP آن، نتایج را فیلتر می‌کند تا به مفهوم مورد نظر کاربر نزدیک­تر باشد.

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

همانطور که گفتیم این الگوریتم برای بهبود کیفیت نتایج نشان داده شده به کاربران، از جستجوی معنایی استفاده می‌کند؛ این در حالی است که جستجوی محلی (جستجوهای محدود به یک منطقه جغرافیایی، مثلاً مشاوره املاک در تهران) زیرمجموعه جستجوی معنایی است.

تفاوت الگوریتم مرغ مگس خوار با الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

یکی از ترسهای سئوکاران و مدیران وبسایتها، جریمه یا پنالتی شدن توسط گوگل است ولی نکته مثبت الگوریتم مرغ مگس خوار اینجاست که این الگوریتم، مبتنی بر پنالتی شدن نیست. گوگل الگوریتمهای پاندا و پنگوئن را برای پیدا کردن محتوای بی‌­کیفیت و حذف آنها ایجاد کرده اما هدف از ساخت الگوریتم مرغ مگس خوار، درک معنایی کلمات و عبارات و بهبود نتایج جستجو شده از نظر معنایی و برای نمایش به کاربر است. در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار به هدف نویسنده از نوشتن محتوا می‌­رسد و آن را با کلمات کلیدی جستجو شده انطباق می‌­دهد.

چگونه سئوی بهتری با کمک الگوریتم مرغ مگس خوار داشته باشیم؟

هر الگوریتم گوگل، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های نوشته و نانوشته را در خود دارد که اساس کار سئوکارها قرار گرفته و استراتژی‌های جدیدی به دنیای سئو وارد می‌کند. الگوریتم مرغ مگس خوار هم باعث شد تا وبسایت‌ها به کیفیت محتوای خود اهمیت بسیار بیشتری بدهند. در ادامه، مهم‌ترین راهکارهای بهبود سئو سایت مطابق با این الگوریتم مطرح شده است.

محتوای خود را متنوع ارائه دهید.

برای داشتن محتوایی متناسب با این الگوریتم، بهتر است متن محتوای خود را کاربردی و معنادار ارائه دهید و در صورتی که استراتژی محتوایی شما استفاده از محتواهای 3000 کلمه‌­ای است، بهتر است از مقالات کوتاه­تر نیز استفاده کنید و مقالات کوتاه را به مقالات با کلمات زیاد لینک کنید.

از محتوای بصری استفاده کنید.

در بسیاری از موارد افرادی که به سایت شما وارد می‌­شوند قصد مطالعه مقاله طولانی و بلند را ندارند و می‌خواهند تا در کوتاه­ترین زمان به پاسخ پرسشهای خود دست پیدا کنند؛ در اینجاست که وجود محتوای بصری کمک زیادی به اعتبار صفحه می­‌کند. نمودار، اینفوگرافیک، تصاویر مرتبط با محتوا و فیلمها از محتواهای بصری جذاب برای کاربران به شمار می­‌روند که می‌تواند شما را در این الگوریتم، یاری دهد.

از لحن و بیان مناسب استفاده کنید.

بهتر است از لحن بیان و نوشتن مطالب را مناسب با گروه مخاطب محتوای خود استفاده کنید. همچنین از استفاده از کنایه‌ها و استعاره‌های سخت پرهیز کنید و باید توجه داشته باشید همزمان با اینکه لحن بیان و نوشتار باید به صورت سنجیده و مناسب رعایت شود، اما محتوای شما باید توانایی انتقال مفاهیم، به طیف وسیعی از کاربران را نیز داشته باشد.

از کلمات کلیدی به صورت بهینه استفاده کنید.

بهتر است از تکرار زیاد یک کلمه کلیدی پرهیز کنید و در عوض، از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

زمان حضور کاربر را در صفحه افزایش دهید.

اگر می‌خواهید تا صفحه شما مورد توجه این الگوریتم قرار بگیرد، باید آن را برای کاربران، عامه‌پسند کنید.در حقیقت باید به رفتار کاربران خود اهمیت داده و صفحه را با توجه به نیاز مخاطبان خود ایجاد نمایید.

انکرتکست‌ها را بهبود ببخشید.

انکرتکست کلماتی هستند که در متن محتوای صفحه وجود دارند و به صفحه‌ای دیگر لینک می‌شوند تا مخاطبین را به آن صفحه هدایت کنند. شما می‌­توانید با استفاده از انکرتکستهای جذاب، مخاطبین را به سمت مقالات و صفحاتی دیگر جذب کنید. در کل باید محتوایی جذاب و غنی تولید کنید تا علاوه بر جلب توجه الگوریتم مرغ­ مگس خوار، کاربران بسیاری را به سمت صفحه خود جذب کنید.

آموزش الگوریتم مرغ مگس خوار
شناسایی هدف جستجو با معرفی رستوران‌های شهر

آینده الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه پیش‌بینی می­‌شود؟

پیش‌بینی می شود این الگوریتم در آینده پیوند عمیقی با هوش مصنوعی برقرار خواهد کرد تا بتواند بهتر به پردازش زبان طبیعی بپردازد. جالب است بدانید این تکنولوژی در حال گسترش و رسیدن به جستجوهای صوتی است. همچنین این تکنولوژی به اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی هم خواهد رسید. شاید برای شما خنده‌دار باشد که شخصی با عینک خود صحبت کند اما این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد و مثل مکالمات تلفنی، امری عادی برای جهانیان خواهد شد.

جمع‌بندی

الگوریتم مرغ مگس خوار الگوریتمی مبتنی بر پنالتی نیست بلکه این الگوریتم سعی دارد به طور کلی، هدف و مفهوم هر صفحه را درک کرده و با کمک جستجوی معنایی و گراف دانش معنایی، نتایج مناسبی را به کاربران نشان دهد. کار با این الگوریتم ساده بوده و کافی است مواردی که در بالا گفته شد را در محتوای خود رعایت کنید تا بتوانید نظر این الگوریتم را به صفحات سایت خود جلب کنید. همچنین پیش‌بینی می­‌شود که استفاده از این الگوریتم فقط به جستجوهای مبتنی بر کلمات ختم نشده و با جستجوهای صوتی و اینترنت اشیا درآمیخته شده و بتواند بیش از پیش همه‌گیر شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من محمدجواد طبی کبیر، علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ و یادگیری در این زمینه هستم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.