سئو 518 بازدید

حدود ۹۲ درصد جست‌وجوی کاربران در دنیا توسط گوگل انجام می‌شود که در ایران این درصد می‌تواند بیشتر هم باشد. به همین دلیل تقریباً تمام توجه سئوکاران در بهینه‌سازی سایت‌ها، بر روی موتور جستجوی گوگل است. در این مسیر، شناخت موتور جست‌وجوی گوگل و نحوه کار کردن آن بیش از پیش مهم می‌شود. اگر بدانیم که گوگل چه معیارهایی را در رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد، آن وقت با رعایت این نکات، می‌توان به نتایج بهتری در گوگل رسید. گوگل دارای الگوریتم‌های مختلفی است که رتبه‌بندی سایت‌ها توسط همین الگوریتم‌ها انجام می‌شود. در این مقاله از آکادمی کاپریلا به طور خلاصه اما کامل، با الگوریتم‌ های گوگل (Google Algorithm) آشنا شده و نکات مربوط به سئو هر الگوریتم را یاد خواهید گرفت.

فیلم آموزشی الگوریتم های گوگل در سئو

دانلود ویدیو

الگوریتم گوگل چیست؟

اگر کمی با برنامه‌نویسی آشنا باشید، حتماً کلمه الگوریتم به گوشتان خورده است. طبق تعریفی ساده، به داشتن یک روند کلی، ثابت و مشخص در انجام یک کار، الگوریتم می‌گویند. مثلاً اگر شما روزهای زوج با ماشین به محل کار رفته و روزهای فرد با مترو و همچنین در روز جمعه سر کار نروید، این الگوریتم سر کار رفتن شما خواهد بود.

گوگل توسط خزنده‌های خود، صفحات موجود در اینترنت را بررسی، تحلیل و ذخیره می‌کند. وقتی شما یک عبارت را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، گوگل هم برای نشان دادن نتایج به شما از یک روند مشخص استفاده کرده تا از بین همه صفحات ذخیره شده، بهترین جواب را به شما بدهد. در حال حاضر میلیاردها صفحه، سایت و همچنین عبارت‌های جست‌وجو وجود دارد و پیدا کردن بهترین نتیجه، نیاز به الگوریتم‌های پیچیده و بزرگ دارد. به همین دلیل گوگل در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در موتور خود داشته و الگوریتم‌های بیشتری را وارد آن کرده است تا بتواند نتایجی مرتبط‌تر و باکیفیت‌تر به مخاطب ارائه دهد. در ادامه با این الگوریتم‌ها آشنا خواهید شد.

معرفی الگوریتم‌های گوگل

در قسمت اصلی مقاله به معرفی مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که خود گوگل وجود آن‌ها را تأیید کرده است، می‌پردازیم. برای آشنا شدن با نحوه پیشرفت موتور گوگل این الگوریتم‌ها، به ترتیب زمانی از گذشته تا حال حاضر معرفی می‌شوند. اما توجه کنید که ترتیب این الگوریتم‌ها به معنای از کار افتادن الگوریتم‌های قدیمی نیست. تمامی الگوریتم‌های معرفی شده در حال حاضر جزئی از موتور گوگل بوده و در رتبه‌بندی سایت‌ها مؤثر هستند و نکات سئو که در انتهای معرفی هر الگوریتم گفته خواهد شد، به یک اندازه مهم هستند.

گوگل به طور مستمر، الگوریتم‌ها و شیوه‌های خود را بروزرسانی می‌کند اما زمانی این تغییرات را در قالب یک الگوریتم مستقل و با نام اختصاصی منتشر می‌کند که تغییرات عمده‌ای در کل یا بخشی از روند تحلیل و رتبه‌بندی سایت‌ها ایجاد کرده باشد.

الگوریتم پاندا Panda

گوگل در سال ۱۹۹۶ به صورت رسمی شروع به کار کرد؛ اما در سال‌های اول هیچ شباهتی به گوگلی که الآن می‌بینید نداشته و به ساده‌ترین شکل ممکن کار می‌کرد. وقتی کاربر عبارتی را جست‌وجو می‌کرد، گوگل به دنبال پیدا کردن دقیق همان عبارت در سایت‌ها رفته و این صفحات را به عنوان نتیجه نشان می‌داد.

این روند تا حدودی کار می‌کرد تا زمانی که اولین سئوکاران کلاه سیاه شروع به سوءاستفاده کردند. آن‌ها در صفحات سایت تنها عبارات کلیدی مهم را بدون محتوا و پشت سر هم قرار داده تا بتوانند در تمامی آن کلمات ورودی بگیرند. گوگل از این موضوع باخبر شد و به عنوان راه‌حل به دنبال انتشار الگوریتمی با نام پاندا رفت.

وظیفه اصلی این الگوریتم، جریمه کردن محتواهای ضعیف، کپی و نامربوط است که اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته، اما ماهیت اصلی آن تغییر نکرده است. این الگوریتم کیفیت محتوای صفحه‌ها را محاسبه کرده و در صورت وجود عبارت‌های کلیدی غیر مرتبط و یا استفاده زیاد و غیر واقعی از  آن‌ها، صفحه را جریمه کرده و از نتایج گوگل حذف می‌کند.

نکات سئو الگوریتم پاندا

همان‌طور که مشخص است اگر می‌خواهید این الگوریتم شما را جریمه نکند، باید به سرعت صفحات سایت خود را بررسی کرده و محتواهای ضعیف و کپی را از آن‌ها حذف کنید. همچنین از کلمات کلیدی به صورت غیر عادی در محتوای خود استفاده نکرده و برای بازدیدکننده خود محتوا بسازید نه برای گوگل.

الگوریتم پنگوئن Penguin

گوگل از ابتدا دو معیار اصلی برای رتبه‌بندی داشت: محتوای درون سایت و اعتبار بیرونی سایت. این اعتبار توسط لینک‌های خارجی که بقیه سایت‌ها به یک صفحه مشخص از یک سایت می‌دادند، مشخص می‌شد. باز هم سوءاستفاده شروع شد و سئوکاران به دنبال گرفتن اعتبار تقلبی و غیر واقعی رفتند. گوگل هم دست به کار شد و الگوریتم پنگوئن را برای حل این مشکل به هسته اصلی خود اضافه کرد.

این الگوریتم در سال ۲۰۱۲ منتشر شده و در حال حاضر نیز یکی از اجزای اصلی گوگل است. وظیفه اصلی این الگوریتم جریمه کردن سایت‌ها با لینک‌های خارجی پولی، غیر طبیعی یا نامربوط بوده تا با کارهایی مانند خرید و فروش لینک و ساخت مزرعه‌های لینک PBN مقابله کند.

نکات سئو الگوریتم پنگوئن

برای در امان ماندن از جریمه این الگوریتم لینک‌های خارجی، سایتتان را بررسی کرده و به دنبال حذف لینک‌های ضعیف بروید. ممکن است رقیبانتان لینک‌های ضعیف ساخته و سعی در کنار زدن شما بکنند. با کنترل پیوسته لینک‌ها توسط ابزارهای سئو، این اجازه را ندهید. خودتان نیز به دنبال لینک‌سازی غیر طبیعی نرفته و از خرید لینک خودداری کنید. به متن لینک‌های خارجی خود نیز دقت کرده که مرتبط و واقعی باشند چون این الگوریتم تمامی این موارد را به راحتی تشخیص می‌دهد.

معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird

بعد از مقابله گوگل با افراد سواستفاده‌گر، زمان آن رسید که خود هسته گوگل پیشرفته‌تر شود. در سال ۲۰۱۳ الگوریتم مرغ مگس‌خوار پیشرفت قابل توجهی در به‌روزرسانی‌های گوگل به وجود آورد. وظیفه این الگوریتم، درک معنای کلمات جست‌وجو شده با یادگیری Context و قواعد نگارشی زبان‌های مختلف بود. در این حالت لازم نبود که صفحه دارای کلمه کلیدی جست‌وجو شده باشد و گوگل با درک مفهوم محتوای صفحه و عبارت کلیدی می‌توانست ارتباط بین آن‌ها را بفهمد.

نکات سئو الگوریتم مرغ مگس خوار

با وجود این الگوریتم لازم نیست که حتماً از کلمات کلیدی محدود در محتوا استفاده کنید و می‌توان از کلمات مترادف و یا متضاد (به طور کلی از کلمات کلیدی LSI) نیز بهره برد. پس همچنان سعی کنید واقعی و بر اساس نیاز مشتری محتوا تولید کنید و نگران وارد کردن کلمات ثابت در محتوا نباشید.

الگوریتم کبوتر Pigeon

در سال ۲۰۱۴ و با هدف بهبود جست‌وجو‌های محلی (جستجوهای مرتبط با شهر یا کشور خاص)، گوگل الگوریتم کبوتر را منتشر کرد. این الگوریتم آدرس‌ها و مکان‌ها را درک کرده و اگر شخصی به دنبال جست‌وجو در یک منطقه خاص باشد، نتایج همان منطقه به او نشان داده می‌شود. این الگوریتم به کسب و کارهای محلی کمک زیادی کرده و افراد نزدیک به محل کار را به سایت معرفی می‌کرد.

نکات سئو الگوریتم کبوتر

اگر آدرس و محل مشخص برای کسب و کار خود دارید با ساخت اکانت بیزنسی گوگل، این آدرس را به گوگل معرفی کرده تا در نتایج جست‌وجوی منطقه‌ای وارد شوید.

الگوریتم موبایل Mobile

زمانی که استفاده از گوشی‌های هوشمند زیاد شد، نیاز بود که گوگل نیز به کاربرانی که از طریق گوشی جست‌وجو می‌کردند توجه ویژه‌ای کند. در سال ۲۰۱۵ گوگل الگوریتم موبایل را به هسته خودش اضافه کرد تا به صورت اختصاصی، نحوه نمایش صفحه‌های سایت را درون دستگاه‌های موبایل کنترل کرده و سایت‌هایی را که ظاهر خوبی نداشتند جریمه کند (در این‌باره، مقاله برای Mobile-first Index و Mobile-only indexing گوگل آماده هستید؟ را بخوانید).

نکات سئو الگوریتم موبایل

با ابزارهای سئو و سرچ کنسول گوگل می‌توانید نحوه نمایش سایت خود در موبایل را دیده و مشکلات احتمالی آن را برطرف کنید. از قالب‌های ریسپانسیو استفاده کنید که مخصوص همین کار طراحی شده و سرعت بارگذاری سایت را افزایش می‌دهد.

الگوریتم RankBrain

در همان سال ۲۰۱۵ گوگل با انتشار RankBrain انقلابی را در الگوریتم‌های خود به وجود آورد. تا قبل از این، تمامی الگوریتم‌ها به صورت دستی کدنویسی می‌شد، اما با پیشرفت هوش مصنوعی گوگل، در این الگوریتم از یک ماشین با هوش مصنوعی استفاده کرد. در این حالت موتور گوگل بیشتر از همیشه شبیه انسان شده و هر روز نیز با یادگیری و تجربه، پیشرفته‌تر می‌شود. با این اتفاق، گوگل برای عبارت‌های مختلف معیارهای متفاوتی را برای رتبه‌بندی در نظر گرفته و به صورت پیوسته در حال بهینه‌سازی این معیارها است.

پایه این هوش مصنوعی بر اساس الگوریتم مرغ مگس خوار بوده که تلاش می‌کند مفاهیم چیزی که جست‌وجو شده است را درک کرده و بر اساس مفهوم نتایج را نشان بدهد. قبل از این، حدود ۱۵ درصد جست‌وجوهای روزانه در گوگل، عبارت‌های جدیدی بود که اولین بار وارد گوگل می‌شد. این چالش با آمدن RankBrain حل شد چون این هوش مصنوعی، عبارت‌های جدید را به عبارت‌های نزدیکی که قبلاً وارد شده بود مرتبط کرده و نتایج مشابه را نشان می‌داد. سپس با بررسی نحوه تعامل کاربر با نتایج می‌توانست آن‌ها را برای دفعات بعد بهینه کند.

این هوش مصنوعی در حال حاضر به اصلی‌ترین قسمت هسته گوگل تبدیل شده که بقیه الگوریتم‌ها را به صورت مداوم بهینه می‌کند. همچنین جلوی سوءاستفاده را گرفته و ارزش محتوای خوب را درک می‌کند.

نکات سئو الگوریتم RankBrain

با وجود این الگوریتم، هر چقدر که بیشتر سعی در توجه به مخاطب و تولید محتوای باکیفیت کنید موفق‌تر خواهید بود. اما در رقابت‌های سنگین باید طیف کلمات کلیدی خودتان را گسترده‌تر کرده و هر محتوا را برای کلمات مرتبط با هم سئو کنید.

الگوریتم Medic

با پیشرفته‌تر شدن موتور گوگل، استفاده از آن به شدت افزایش یافت. گوگل متوجه شد که در یک سری موضوعات خاص که برای کاربران اهمیت ویژه‌ای داشته، نیاز به توجه و برنامه‌ریزی متفاوتی دارد. در موضوعاتی مانند سلامت، اقتصاد، آموزش و قوانین محتوای غلط می‌تواند خطرآفرین بوده و ضرر زیادی به خواننده محتوا بزند. به همین دلیل الگوریتم Medic در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

این الگوریتم در موضوعات گفته شده معیارهای جدیدی را برای رتبه‌بندی اضافه کرد. اصطلاح E-A-T که ترکیبی از سه کلمه تخصص، اعتبار و اعتماد است با این الگوریتم به وجود آمد تا اهمیت این سه کلمه را در موضوعات مهم نشان دهد. به عنوان مثال در موضوعات سلامت مانند جست‌وجوی نام دارو، گوگل به معیارهای سئو یا مرتبط بودن محتوا با متن اهمیت کمتری داده و اعتبار و تخصص سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نکات سئو الگوریتم Medic

گوگل معیار مشخصی را برای فهمیدن E-A-T در یک سایت مشخص نکرده است اما به نظر می‌رسد بالا بردن اعتبار سایت با لینک‌های خارجی باکیفیت و استفاده از محتوای با منابع معتبر در سایت‌هایی که با موضوعات گفته شده کار می‌کنند، می‌تواند رتبه بهتری به شما بدهد.

جدیدترین الگوریتم های گوگل

الگوریتم Bert

در سال ۲۰۱۹ گوگل بیشتر از همیشه قوی و هوشمند شد. الگوریتم Bert با کمک تکنولوژی NLP که همان پردازش زبان‌های طبیعی بوده منتشر شد تا موتور جست‌وجو توانایی درک واقعی زبان‌های مختلف را داشته باشد. با وجود این به‌روزرسانی‌ها، کلمه‌های کلیدی قدرت قدیمی خود را از دست داده و فعالیت‌های سئو به سمت تجربه کاربری کشیده می‌شود. هر محتوایی که یک تجربه خوب برای بازدیدکننده‌اش بسازد، به صورت خودکار توسط گوگل با گرفتن ورودی‌های باکیفیت تشویق می‌شود.

نکات سئو الگوریتم Bert

فقط و فقط به مخاطب و پرسونای او توجه کنید و برایی او با محتوای خوب تولید کنید. اگر نکات کلی سئو که در طول مقاله به آن اشاره شد را رعایت کرده و محتوای باارزش نیز تولید کنید، قطعاً در نتایج گوگل جز برترین‌ها خواهید بود.

نکات پایانی الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم‌های معرفی شده در این مقاله تنها تعداد کمی از الگوریتم‌های مهم و تأیید شده توسط گوگل بود. گوگل به صورت مداوم الگوریتم‌های خودش را بهینه کرده و با هر آپدیت، تعدادی از نتایج جست‌وجو تغییر می‌کنند. بعد از الگوریتم Bert نیز تغییرات زیادی در هسته گوگل انجام شده اما تغییر بزرگ و مشخصی که بتوان در مقاله به آن اشاره کرد نبوده است. همچنین الگوریتم رقص یا Dance که مربوط به رتبه‌دهی به صفحات سایت‌های جدید با هدف آزمایش کیفیت آن‌ها بوده، به دلیل اهمیت کم و نداشتن نکات سئو به صورت جدا آورده نشده است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.