سئو 362 بازدید

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) از جمله تکنیک‌ها و روش‌هایی در سئو است که قوانین گوگل را به طور کامل نقض می‌کند و می‌تواند در مدت بسیار کوتاه، رتبه سایت را در گوگل افزایش داده و آن را به صفحه نخست نتایج موتورهای جستجو بیاورد. بلک سئو در عین حال که می‌تواند رتبه سایت را به سرعت بهبود دهد، به همان شکل هم می‌تواند جریمه گوگل را به دنبال داشته باشد و سایت را از لیست نتایج گوگل حذف کند. بنابراین اگر وسوسه شدید که روش‌های سئو کلاه سیاه را به کار ببرید، باید بدانید که استفاده از آن در نهایت منجر به نابودی سایت می‌شود، به طوری که امکان جبران و بازگشت سایت به حالت اولیه آن بسیار کم خواهد بود. در این مقاله ما شما را با کلاه‌ سیاه و تکنیک‌های خطرناک آن آشنا می‌کنیم، تا با آگاهی از این تکنیک‌ها، از بکارگیری آن‌ها به صورت خواسته و یا ناخواسته در سایت خود جلوگیری کنید. شناسایی و درک سئو کلاه سیاه و آگاهی از پیامدهای آن، برای هر سئوکار و مدیر سایتی ضروری است. با ادامه این مطلب از وبلاگ کاپریلا همراه ما باشید.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟

سئو کلاه سیاه در دنیای وب، یک اقدام غیر اخلاقی و غیر قانونی به شمار می‌رود، اما با این حال می‌تواند رتبه صفحه از سایت را در مدت زمان کوتاهی در صفحه نتایج جستجوی گوگل، افزایش دهد. تکنیک‌های سئو کلاه سیاه مخالف با قوانین گوگل است و باعث سو استفاده از الگوریتم‌های گوگل می‌شود، به همین دلیل باعث جریمه از طرف‌های موتورهای جستجو شده و می‌‌تواند سایت را به طور کلی از صفحه نتایج حذف کند. برای این که بفهمید کارشناس سئو سایت شما، تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را در سایت به کار برده است، کافیست سوالات ساده زیر را پاسخ دهید:

  • آیا تمام کارهایی که در سایت من انجام شده است به کاربر و مخاطب من ارزشی را اضافه می‌‌‌کند‌؟
  • آیا می‌تواند رضایت کاربران جلب کند و نیازهای آن‌ها را پاسخ دهد؟‌
  • سایت من بدون این که ارزشی و کاربرد مفیدی را به کاربر ارائه دهد، به سرعت در نتایج برتر گوگل، رتبه گرفته است؟‌

اگر این گونه بود که رتبه‌بندی سایت شما به سرعت افزایش پیدا کرده، بدون اینکه ارزشی را به مخاطبان ارائه دهد، این نشان از آن است که از تکنیک‌های کلاه سیاه برای سایت شما استفاده شده است. درک و شناخت تکنیک‌‌های سئو بلک هت، روش دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید متوجه شوید که که آیا سئو کلاه سیاه بر روی سایتتان انجام شده است یا خیر، از این رو ما در ادامه به تکنیک‌های خطرناک سئو کلاه سیاه اشاره کردیم.

۸ تکنیک خطرناک کلاه سیاه که نباید هرگز از آن‌ها استفاده کنید.

پنهان کردن محتوا و لینک‌ها

منظور از پنهان کردن محتوا این است که محتوایی که به کاربران ارائه می‌شود با محتوایی که به موتورهای جستجو نشان داده می‌شود، متفاوت باشد. در این تکنیک سعی می‌شود محتوا برای کاربران به شکل خوانا و قابل درک ارائه شود، اما در عین حال کلمات کلیدی و لینک‌ها، به میزان زیادی در متن قرار گیرد. در این روش، سئوکار کلاه سیاه، کلمات کلیدی و لینک‌های اضافه را همرنگ پس زمینه کرده تا از دید کاربر پنهان شود و کاربر بتواند یک مقاله‌ی معنادار و خوانا را بخواند، ولی در عین حال موتورهای جستجو این متن‌ها و لینک‌های پنهان را نیز تشخیص داده و آن‌ها را برای افزایش رتبه سایت در نظر بگیرد. حالا اشکال این تکنیک کجاست؟‌ اشکال این روش این است که شاید در مدت زمان کوتاه رتبه سایت افزایش پیدا کند اما با گذشت زمان، دیگر نتایج ارائه شده به کاربر مطابق با جستجوی او نخواهد بود. بدین طریق گوگل هم متوجه این استراتژی‌ای که به کار بردید، خواهد شد.

انتشار محتواهای بی‌کیفیت و نامرتبط

در مباحث مرتبط با سئو، همواره بر انتشار محتواهای با کیفیت و منحصر به فرد تاکید شده است. انتشار محتواهای بی‌کیفیت و یا کپی، از نظر گوگل نه تنها ارزش و امتیاز مثبتی ندارد، بلکه جریمه و امتیاز منفی را به دنبال خواهد داشت. هر روز بر میزان هوشمندی گوگل افزوده می‌شود و به راحتی می‌تواند محتواهای کپی و بی‌کیفیت را تشخیص دهد.

محتواها علاوه بر کیفیت بالا و اختصاصی بودن، باید مطابق با جستجوی کاربران باشد. اما سئوکاران کلاه سیاه این موضوع را رعایت نکرده و موتورهای جستجو را گمراه می‌‌‌کنند. «طعمه و تغییر» از جمله تکنیک‌هایی است که در این ارتباط استفاده می‌شود. در این تکنیک، موضوع محتوا مطابق با سرچ و درخواست کاربر ایجاد شده و رتبه می‌گیرد، اما بدنه آن با محتوای دیگری جایگزین می‌شود. یعنی وقتی کاربر روی عنوانی که مطابق با درخواست او بوده است، کلیک می‌‌کند، شاهد محتوایی خواهد بود که هیچ ربطی به عنوان و جستجوی او ندارد. این روش کاربران و موتورهای جستجو را فریب می‌دهد و که نباید آن را به کار برد.

مقایسه سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

استفاده بیش از حد (بمباران) از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

زیاده‌روی در استفاده از کلمات کلیدی، یکی از بدترین کارهایی است که در صفحات و یا محتواهای سایت می‌توان انجام داد. از آنجا که کلمات کلیدی نقش مهمی در رتبه گرفتن یک مقاله یا صفحه دارند، برخی افراد تصور می‌‌کنند که اگر کلمه کلیدی را بیش از اندازه در متن به کار برده و آن را به نوعی به زور در مقاله جای دهند، رتبه بهتری را می‌توانند دریافت کنند. اما باید بدانید زیاده‌روی و یا بمباران کلمات کلیدی در مقاله از جمله تکنیک‌های کلاه سیاه به شمار می‌رود که باید از آن پرهیز کرد.

بمباران کلمات کلیدی در هیچ جایی از یک مقاله نباید به کار برده ‌شود. برای مثال شما نباید کلمات کلیدی در تمام زیر عنوان‌های مقاله خود بکار ببرید. یا اینکه نباید در یگ پاراگراف از متن، کلمات کلیدی را پشت هم به کار ببرید.

به طور کلی منظور از بمباران کلمات کلیدی این است که کلمه کلیدی در بخشی از محتوا (یک پاراگراف، زیرعنوان‌ها، ویژگی Alt تصاویر) و یا کل متن به تعداد دفعات زیاد به کار برده شود. این نوع استفاده از کلمات کلیدی، معنا و مفهوم متن را از بین می‌برد و تجربه کاربری رضایت‌بخشی را برای مخاطب ایجاد نکرده و او را خسته می‌کند. بنابراین به جای اینکه محتوای خود را با کلمات کلیدی تکراری و بیش از اندازه پر کنید، بر روی کیفیت محتوا تمرکز کرده و محتوایی تولید کنید که کاملاً مفید بوده و مطابق با خواست و نیاز کاربر باشد.

نقطه مقابل بمباران کلمات کلیدی، استفاده از کلمات کلیدی LSI می‌باشد که نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه برای سئو مقاله هم مفید است.

ریدایرکت‌های پنهان

ریدایرکت در سئو به معنای تغییر مسیر آدرس URL صفحه است، یعنی اینکه کاربر به آدرسی متفاوت از آدرسی که کلیک کرده است، هدایت شود. این تکنیک به خودی خود ایرادی ندارد و در برخی موارد بکارگیری آن ضروری است. در ارتباط با ریدایرکت‌ها نیز مقاله جامعی را با عنوان ریدایرکت چیست؟ در مجله کاپریلا منتشر کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

در سئو کلاه سیاه، از ریدایرکت‌ها برای هدفی به جز کاربرد اصلی آن استفاده می‌شود. این تکنیک سئو کلاه سیاه نیز شبیه تکنیک مخفی‌سازی است. در این تکنیک، ربات گوگل، به یک صفحه ریدایرکت می‌شود و ریدایرکت کاربران نیز به صفحات دیگری صورت می‌گیرد یا این که برای کسب رتبه بهتر، از یک صفحه معتبر به صفحاتی که اعتباری ندارد، ریدایرکت می‌شود تا رتبه آن صفحه نیز بدین شکل بهبود داده شود.

خرید بک لینک

گوگل، خرید و فروش لینک را ممنوع کرده است، به همین دلیل شما باید از خرید بک لینک اجتناب کرده و بدانید که این یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است. برای سایت خود هیچ‌وقت اقدام به خرید بک لینک نکنید. گوگل به طور بسیار واضح اعلام کرده است که خرید و فروش بک لینک تخلف به شمار می‌رود و سایت‌های خریدار و فروشنده بک لینک را جریمه می‌کند.

گوگل از کاربران خواسته است تا سایت‌های خرید و فروش بک لینک را گزارش دهند. ضمن اینکه از الگوریتم پنگوئن نیز برای شناسایی بک لینک‌های ساختگی و بی‌کیفیت استفاده می‌کند. بنابراین زمانی که شما از سایت‌های فروشنده بک لینک، لینکی را خریداری کنید، گوگل به راحتی تشخیص می‌دهد. با این وجود بسیاری از سایت‌های ایرانی بک لینک خریداری می‌کنند و تاثیرات مثبت آن را نیز بر بهبود رتبه سایت خود مشاهده می‌کنند. این تضاد چگونه قابل توجیه است؟

در این ارتباط باید بدانید که در خرید بک لینک، اگر اصول و نکاتی رعایت شود، می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و رتبه سایت را بهبود دهد. اگر شما هم به خرید بک لینک اصرار دارید، این کار را فقط با رعایت نکات زیر انجام دهید:

  • از سایت‌هایی که خدمات فروش بک لینک را به صورت گسترده انجام می‌دهند، استفاده نکنید.
  • خرید بک لینک را در سایتی انجام دهید که محتوا و موضوع آن با سایت شما مرتبط باشد.
  • فریب سایت‌هایی که خرید بک لینک ارزان و انبوه را تبلیغ می‌کنند، نخورید و با آن‌ها ارتباط برقرار نکنید.
  • از سایت‌هایی که که تنها کار آن‌ها فروش بک لینک می‌باشد، لینکی خریداری نکنید.
  • از سایت‌هایی بک لینک خریداری کنید که دامین آتوریتی آن‌ها از 40 بیشتر باشد.
  • از خرید تعداد انبوهی بک لینک در مدت زمان کوتاه جلوگیری کنید.
  • برای خرید بک لینک، از کلمات کلیدی متنوع به عنوان انکر تکست استفاده کنید.

مزرعه لینک یا لینک فارم

مزرعه لینک به یک سایت یا تعدادی از سایت‌‌ها گفته می‌شود که فقط برای لینک‌سازی ایجاد شده است. همانطور که می‌دانید و در مورد آن در این مقاله صحبت کردیم، هر سایتی می‌تواند به سایت‌های دیگر لینک دهد و بدین شکل رتبه سایت دریافت‌کننده لینک به واسطه لینکی که دریافت کرده است، در نتایج موتورهای جستجو افزایش پیدا‌ کند. همین امر موجب شده است که برخی از سایت‌ها فقط برای لینک‌ دادن به سایت‌های خاص دیگری ایجاد شوند. این دسته از سایت‌ها با نام مزرعه لینک شناخته می‌شوند و ایجاد آن‌ها یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به شمار می‌رود که باید از ‌انجام آن پرهیز کرد.

مزرعه‌های لینک، سایت‌هایی با محتوای بی‌کیفیت هستند که دارای تعداد بی‌شماری پیوندهای بی‌کیفیت به سایت‌های مختلف بوده که این لینک‌ها معمولاً فقط حاوی کلمات کلیدی هستند. موتورهای جستجو به قدری هوشمند شده‌اند که به راحتی می‌تواند مزرعه‌های لینک را تشخیص دهند. بنابراین باید توجه داشته باشید که برای افزایش رتبه سایت از مزرعه‌های لینک، پیوندی را دریافت نکنید. بلکه سعی کنید که با انتشار محتواهای با کیفیت، تصاویر جذاب و رعایت تمامی تکنیک‌های سئو کلاه سفید، رتبه سایت خود را بهبود دهید و در طول زمان بک لینک‌‌های با کیفیت واقعی و معتبر دریافت کنید.

سواستفاده از داده‌های ساختاریافته

داده‌های ساختار یافته (Structured Data) یکی از مواردی است که بر روی بهبود سئو سایت تاثیر مثبتی دارد و گوگل، این ویژگی سایت‌ها را در رتبه‌بندی آن‌ها در نظر می‌گیرد. به خودی خود، داده‌های ساختاریافته به عنوان یکی از تکنیک‌های کلاه سفید در سئو به شمار می‌رود، اما زمانی که افراد بخواهند از این ویژگی سو استفاده کرده و به نوعی گوگل و کاربران را گول بزنند، به تکنیک‌های خطرناک کلاه سیاه تبدیل خواهند شد. داده‌های ساختاریافته این امکان را ایجاد می‌کند که سایت خود را از دیگر سایت‌ها متمایز کنید. مواردی مثل نشانه‌‌گذاری‌ها، نقد و بررسی و همچنین ستاره دار شدن صفحه از جمله داده‌های ساختاریافته است که در بسیاری از سایت‌ها قابل مشاهده است.

در سئو کلاه سیاه سعی می‌شود که موتورهای جستجو و کاربران را فریب داد. به طور مثال ممکن است برخی از سایت‌ها، به سایت خودشان توسط سایت‌های جعلی امتیاز ۵ ستاره را بدهند، تا با دارا بودن امتیاز ۵ ستاره گوگل را فریب دهند و در نتایج موتورهای جستجو با رتبه بهتر و به صورت متمایز دیده شوند و اعتماد کاربران را نیز جلب نمایند. اما این کار، بسیار ریسکی و خطرناک است. در خیلی موارد، گوگل قادر به تشخیص آن است همچنین از کاربران می‌خواهد که این دسته از سایت‌ها را گزارش دهند. این موضوع اما نباید به هیچ عنوان باعث نگرانی شما در استفاده از داده‌های ساختاریافته شود، زیرا داده‌های ساختاریافته زمانی که به صورت صحیح و بدون فریب دادن گوگل و با ارائه اطلاعات صادقانه، به کار گرفته شوند، یکی از بهترین‌های تکنیک‌های سئو کلاه سفید خواهند بود که تاثیر عالی را بر روی بهبود رتبه سایت می‌گذارند.

روشهای سئوی کلاه سیاه

شبکه‌های وبلاگ خصوصی (Private Blog Network)

شبکه‌های وبلاگ خصوصی Private Blog Network به مجموعه‌‌ای از سایت‌ها گفته می‌شود که فقط برای ایجاد لینک به یکدیگر، ایجاد شده‌اند. آن‌ها شبیه مزرعه‌های لینک هستند که که در نهایت می‌‌خواهند با ایجاد پیوند، یک سایت خاص را تقویت کرده و رتبه آن را بهبود ببخشند. سئوکاران کلاه سیاه که از شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) استفاده می‌کنند، معمولا تعدادی دامنه منقضی شده خریداری می‌کنند که این دامنه‌ها قبلاً دارای اعتبار بوده است. سئوکاران مطالبی را مشابه با مطالب دامنه‌های منقضی شده در سایت خود منتشر می‌‌کنند و از دامنه‌های منقضی شده به سایت خود لینک می‌دهند. آن‌ها امیدوار هستند که گوگل متوجه نشود که لینک‌‌های دریافتی از دامنه‌های منقضی شده می‌باشد و رتبه سایت آن‌ها را بالا ببرد.

اما گوگل در تشخیص PBN بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند، بدین طریق ممکن است که سایت شما به دلیل استفاده از شبکه وبلاگ خصوصی با جریمه سنگین از طرف گوگل مواجه شود. اما با این وجود در برخی از سایت‌های ایرانی از این تکنیک استفاده می‌شود، بدون اینکه ضرر و یا جریمه‌ای را از طرف گوگل برای سایت داشته باشد. اگر شما هم می‌خواهید این تکنیک خطرناک و ریسکی را برای سایت خود به کار ببرید، لازم است که آن را به یک سئوکار حرفه‌ای و با تجربه بسپارید تا بتواند شبکه وبلاگ خصوصی را برای بهبود رتبه سایت به کار برده، بدون اینکه گوگل را متوجه بکارگیری این موضوع کند.

چرا باید از اجرای سئو کلاه سیاه پرهیز کنیم؟

نتایج سریع سئو کلاه سیاه ممکن است که شما را وسوسه کند که این تکنیک‌‌‌ها را برای سایت خود به کار ببرید، اما باید بدانید سئو سیاه شاید در کوتاه‌مدت بتواند ترافیک قابل توجهی را جذب سایت شما کند. اما در عین حال، مجازات‌های گوگل را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی را بر روی سایتتان بر جای بگذارد، تاثیراتی که سایت را به طور کامل نابود کرده و از نتایج جستجوی حذف می‌کند.

جمع‌بندی سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه به طور کلی، تکنیک‌‌ها و ترفندهایی را شامل می‌شود که قصد دارد قوانین گوگل و موتورهای جستجو را دور زده و به نوعی آن‌ها را فریب دهد و در مدت زمان خیلی کوتاه، ترافیک بیشتر و رتبه بهتر را برای سایت ایجاد کند. اما با توجه به هوشمند بودن گوگل، استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه هر روز خطرناک‌تر شده و به سایت شما آسیب‌های جدی وارد می‌کند و باید از آن پرهیز کرد.

با این وجود، برخی از سایت‌ها به استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و تاثیرات آن تاکید دارند. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید، باید بدانید این کار، مانند یک چاقوی دولبه عمل می‌کند که باید فقط توسط یک متخصص سئو انجام شود چون یک فرد باتجربه و متخصص به خوبی می‌داند که چگونه و برای چه سایت‌هایی و در چه شرایط و زمان‌هایی تکنیک سئو کلاه سیاه را برای افزایش رتبه بدون جریمه گوگل به کار ببرد.

هرچه الگوریتم‌های گوگل، هوشمندتر می‌شود، روش‌های سئوی کلاه سیاه هم متنوع‌تر می‌شود. به جز مواردی که در این مقاله اشاره شد، روش‌های دیگری هم برای سئو بلک هت وجود دارد که در زیر به طور مختصر بیان شدند:

  • گزارش تخلف سایت رقیب به گوگل (یا سئوی منفی برای سایت رقیب)
  • شبکه سایت‌های پست مهمان
  • ایجاد سایت جدید، ساب دامین یا صفحات جدید با محتوای تکراری
  • صفحاتی با اعمال خطرناک مانند صفحات دارای فیشینگ، ویروس، تروجان و بدافزار
  • ارسال کامنت اسپم در وبلاگها با لینک به سایت خود
  • بازنویسی مقالات سایر سایت‌ها
  • ارسال درخواست‌های سرچ هدفمند در کامپیوترهای دیگران (به دلیل هک آن کامپیوتر)

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.