سئو 333 بازدید

ریدایرکت (Redirect) اصطلاحی آشنا در سئو و بهینه‌سازی وب سایت است که در برخی مواقع، پیاده‌‌سازی آن ضروری خواهد بود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک سری از آدرس‌ها و URLهای سایتتان به صورت موقت یا دائمی نیاز به تغییر آدرس داشته باشند. در اینجاست که ریدایرکت به کمک شما خواهد آمد. این مقاله از مجله کاپریلا به شما اطلاعات لازم در مورد این تکنیک را ارائه می‌دهد.

ریدایرکت چیست؟

همانطور که می‌دانید که هر صفحه از وبسایت دارای یک آدرس یا URL منحصر به فرد است که با آن آدرس قابل دسترس خواهد بود. در برخی موارد ممکن است که به دلایل مختلف، محتوای یک آدرس به آدرس دیگر انتقال داده شود، در چنین شرایطی به تغییر مسیر نیاز پیدا خواهیم کرد که برای این تغییر مسیر و انتقال از یک آدرس به آدرس دیگر از Redirect استفاده می‌شود.

تغییر مسیر می‌تواند در یک دامنه یکسان انجام گیرد. همچنین ممکن است که در دامنه‌های متفاوت انجام شود در این حالت با عنوان تغییر مسیر دامنه نیز شناخته می‌شود. به بیان دیگر هر زمان که کاربران و موتورهای جستجو به آدرسی مراجعه می‌کنند که ما نمی‌خواهیم آن‌ها به آن آدرس بروند، از Redirect استفاده می‌کنیم تا آنها به آدرس جدید و جایگزین انتقال داده شوند.

ریدایرکت یا تغییر مسیر، کاربران و ربات‌های موتور جستجو را از آدرس مورد نظر آن‌ها به آدرس متفاوتی هدایت می‌کند. برای این منظور چندین نوع از Redirect وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

انواع ریدایرکت‌ها چیست؟

ریدایرکت انواع مختلفی دارد که در موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از نوع خاصی از ریدایرکت متناسب با وضعیت انتقال آدرس صفحه به صفحه دیگر است که در ادامه، در مورد انواع انجام ریدایرکت به شکل صحیح بیشتر می‌خوانیم.

ریدایرکت چیست

ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت‌ ۳۰۱ از رایج‌ترین‌ها روش‌ها است که در آن تغییر مسیر به صورت دائمی انجام می‌گیرد و به طور کامل، ارزش سئویی لینک را به صفحه‌ای که به آن هدایت می‌شود، انتقال می‌دهد. ریدایرکت ۳۰۱ از بهترین‌ شیوه‌هایی است که برای تغییر مسیر در سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که بخواهید آدرسی از صفحه سایت خود را برای همیشه تغییر داده اما نمی‌خواهید ارزش سئویی آن از بین برود، لازم است که از Redirect 301 برای انتقال دائمی آن صفحه به آدرس جدید استفاده کنید. همچنین زمانی که بخواهید دامنه وبسایت خود را تغییر داده و آن را با یک آدرس جدید بالا بیاورید، باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. زمانی که از این نوع redirect استفاده می‌کنید تمام اعتبار آن صفحه و یا اعتبار آن دامنه به آدرس جدید نیز انتقال داده می‌شود.

ریدایرکت ۳۰۲

اگر بخواهید آدرس صفحه را به صورت موقت تغییر دهید، لازم است که از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. در ارتباط با ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ اظهار نظرهایی از جانب برخی از کارکنان گوگل وجود دارد مبنی بر اینکه گوگل، تفاوتی بین این دو نوع redirect قائل نمی‌شود و برخوردی یکسان با آن‌ها دارد. ولی شواهد مطمئن‌تری در این ارتباط نشان می‌دهد که بهترین راه برای تغییر مسیر دائمی URL‌ها به صورت دائمی، ریدایرکت ۳۰۱ می‌باشد. از نظر تئوری هر دو ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ اعتبار یکسانی را انتقال می‌دهند، اما باز برخی شواهد نشان می‌دهد که ریدایرکت ۳۰۱ می‌تواند سیگنال قوی‌تری را به گوگل ارسال کند. بنابراین فقط برای مواردی که از موقتی بودن تغییر مسیر اطمینان دارید، از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید، در غیر این صورت برای تغییر مسیرهای دائمی استفاده از 301 redirect ضروری خواهد بود.

ریدایرکت 301 و 302

ریدایرکت ۳۰۷

ریدایرکت ۳۰۷ نیز برای تغییر موقت آدرس مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتمالاً شما می‌خواهید مجدداً از همان آدرس قبلی استفاده کنید و از این نظر، کاملاً مشابه ریدایرکت ۳۰۲ است. بنابراین این دو نوع redirect چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ تفاوت آن‌ها در این است که در ریدایرکت ۳۰۷ به شکل کاملاً واضح و شفاف به موتورهای جستجو، تغییر آدرس را اعلام می‌کنید، اما در ریدایرکت ۳۰۲ این اعلام به ربا‌ت‌های موتور جستجو به شکلی نامفهوم انجام می‌گیرد. ضمن این که ریدایرکت ۳۰۷ از زمان نسخه http 1.0 در دنیای وب و طراحی سایت ایجاد شد و فقط با این نسخه سازگاری دارد، اما ریدایرکت ۳۰۲ کامل‌تر و بهبود یافته‌تر می‌باشد و با دو نسخه ۱.۱ و ۱.۰ http سازگاری دارد.

ریدایرکت ۳۰۸

ریدایرکت ۳۰۸ نقش همان ریدایرکت ۳۰۷ را بازی می‌کند ولی با یک تفاوت که تغییر مسیر در آن دائمی بوده و اعتبار آدرس قبلی را به آدرس جدید منتقل می‌کند. از آنجا که در مورد نحوه برخورد ربات‌های گوگل با ریدایرکت ۳۰۸ اطلاعات دقیقی وجود ندارد، توصیه می‌شود که برای تغییر مسیر و انتقال دائمی از همان ریدایرکت ۳۰۱ استفاده شود.

در چه زمان‌هایی باید از Redirect استفاده کنیم؟

ریدایرکت از جمله تکنیک و ابزارهایی است که باید فقط در زمان مورد نیاز به کار برده شود. حالا بهترین زمان برای استفاده آن، چه مواقعی خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در حقیقت چیزی به عنوان «بهترین زمان برای استفاده از ریدایرکت‌ها» نداریم، بلکه در مواردی که اتفاقات زیر رخ داده باشد، لازم است که از انواع ریدایرکت‌ها استفاده کنیم.

به طور کلی زمانی که در سایت خود تغییراتی ایجاد کرده‌اید و آدرسی از سایت را تغییر داده باشید، به دلیل تغییر آدرس، کاربر با مراجعه به‌ آن صفحه با ارور ۴۰۴ مواجه می‌شود، اما اگر از redirect استفاده کنید، کاربر و ربات‌های گوگل در همان لحظه به آدرس جدید انتقال داده می‌شوند، بدون اینکه با صفحه ۴۰۴ مواجه شوند.

اما به بیان دقیق‌تر، موارد و زمان‌‌های استفاده از redirect و یا دلایل استفاده از آن‌ها به شرح زیر است:

  • محتوا و صفحات تکراری: زمانی که شما در سایت خود چند صفحه با محتوای تکراری دارید، در این حالت برای یک محتوا، چندین آدرس ثبت شده است که گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد به کدام یک از این صفحات ارزش و اعتبار بیشتری بدهد و آن را ایندکس کند. بدین جهت باید یکی از این صفحات تکراری را که می‌خواهید گوگل آن را ایندکس کند را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیرید و از بقیه صفحات تکراری به آن صفحه، ریدایرکت ۳۰۱ دهید. زمانی که دامنه سایت خود را تغییر می‌دهید باید از redirect استفاده کنید.
  • تغییر دامنه: بدون شک هنگام تغییر دامنه سایت نمی‌خواهید ارزش و اعتبار سایتتان و لینک‌هایی که دارد را از دست بدهید، بنابراین با استفاده از ریدایرکت می‌توانید تمام ارزش سایت خود را به دامنه جدید منتقل کنید و از مواجه شدن کاربران و ربات‌های گوگل با ارور ۴۰۴ جلوگیری کنید. زمانی که شما چندین دامنه برای سایت خود ثبت کردید، می‌توانید همه دامنه‌های ثبت شده را به دامنه اصلی ریدایرکت دهید تا به دلیل اشتباهات رایج تایپی در نام دامنه، ترافیک را از دست ندهید.
  • حذف یو ار ال‌ها: برخی از صفحات سایت خود را حذف کرده‌اید. احتمالاً پیش آمده که بخواهید برخی از صفحات سایت خود را حذف کنید، در این حالت باید یک آدرس جدید جایگزین این صفحه حذف شده شود، که برای آن استفاده از redirect ضروری خواهد بود.

دقت کنید تمامی موارد بالا روی فرایند سئو وبسایت شما تاثیرگذار است و باید به صورت صحیح انجام شوند.

نحوه ایجاد و پیاده سازی ریدایرکت

برای اجرا و پیاده‌سازی ریدایرکت‌ها، در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، کدهای متفاوتی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به کار برد. اما روش‌های ساده‌تری مثل افزونه‌های وردپرسی وجود دارد که امکان اجرای ریدایرکت‌ها را به سادگی برای کسانی که با برنامه‌نویسی و کدنویسی آشنایی ندارند، فراهم می‌کند. شیوه‌های پیاده‌سازی انواع ریدایرکت‌ها، بحث مفصلی است که در ارتباط با آن در یک مقاله جداگانه، اطلاعات کاملی را ارائه خواهیم کرد. منتظر مقاله بعدی ما در مجله کاپریلا در مورد پیاده‌سازی انواع Redirect باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها