سئو 273 بازدید

انکر تکست یکی از پارامترهای سئو است که ما در این مقاله از مجله کاپریلا قصد داریم به آن بپردازیم. استفاده از انکرتکست (Anchor Text) تاثیر بسیاری بالا در بهینه‌سازی سایت و افزایش رتبه آن در نتایج موتور جستجوی گوگل دارد، البته به شرطی که آن را به درستی به کار ببرید و قوانین استفاده از آن را بدانید. اگر دوست دارید در مورد Anchor Text اطلاعات کاملی را به دست آورده و از آن به درستی استفاده کنید، با ما تا انتهای این مقاله از وبلاگ کاپریلا همراه باشید.

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

انکرتکست به متن دارای لینکی گفته می‌شود که امکان ایجاد پیوند بین دو صفحه وب از یک سایت یکسان یا سایت‌های جداگانه با دامنه متفاوت را فراهم می‌‌کند. از این رو به انکرتکست متن قابل لینک، متن لینک، متن پیوند و برچسب پیوند نیز گفته می‌شود، ولی به طور معمول با همان نام انکر تکست شناخته می‌شود و ما نیز بیشتر همین نام را استفاده می‌کنیم. انکرتکست، در حقیقت یک متنی است که این متن می‌تواند یک تا چند کلمه باشد اما باید در راستای موضوع صفحه مقصد و مرتبط با آن باشد.

متن لینک، باید صفحه‌ای که به آن لینک داده شده را به خوبی توصیف کند که این صفحه ممکن است که یک مقاله، صفحه محصول، صفحه دسته‌بندی و یا هر صفحه دیگر باشد. در هر صورت فرقی ندارد، در همه موارد انکرتکست ایده‌آل، متنی است که مرتبط با صفحه مقصد باشد (از کلمات کلیدی اصلی صفحه مقصد استفاده کند) و آن را به خوبی توصیف کند (هم برای کاربر هم گوگل). در بسیاری موارد، کلمه کلیدی صفحه مقصد و یا کلمات LSI آن، به عنوان انکر تکست به کار برده می‌شود. انکرتکست زمانی که با صفحه مقصد مرتبط باشد، به خوبی می‌تواند آن صفحه را توصیف کند و به گوگل بفهماند صفحه‌ای که من به آن لینک داده‌ام در ارتباط با چه موضوعی بوده است و به گوگل برای ایندکس بهتر صفحه کمک کند. ضمن اینکه کاربران را نیز در مورد موضوع صفحه مقصد آگاه می‌نماید.

انواع انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

انکر تکست‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان از هر کدام از آن‌ها برای ایجاد پیوند به صفحه مورد نظر استفاده کرد. برای آشنایی کامل شما با انواع آن، ما در اینجا هر کدام از انکرتکست‌ها را با ذکر مثال و نمونه بیان می‌‌کنیم.

Exact Match

این عبارت را اگر بخواهیم از نظر لغوی معنی کنیم، می‌توان کلمه «مطابقت کامل» را به کار برد. منظور از مطابقت کامل این است که انکرتکست عیناً همان عبارت کلیدی اصلی صفحه مقصد باشد، عبارت یا کلمه کلیدی‌ای که صفحه مقصد برای رتبه‌بندی در نتایج موتورهای جستجو در نظر گرفته است. برای مثال فرض کنید شما یک وبسایت آموزش آشپزی دارید. در این وب سایت مقاله‌ای منتشر کرده‌اید که «آموزش آشپزی ساده و سریع» را به عنوان کلمه کلیدی آن صفحه در نظر گرفته و با این عبارت کلیدی رتبه دریافت کرده‌اید. حالا شما مقاله‌ای جدیدی در مورد آموزش آشپزی جدید آماده می‌کنید که در این مقاله می‌توانید با انکر تکست «آموزش آشپزی ساده و سریع» به آن صفحه لینک دهید. این حالت نمونه‌ای از انکر تکستی است که شما عیناً کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد را به کار بردید. البته باید توجه داشته باشید که این کار را به صورت کاملاً طبیعی به کار برده و از تکرار بیش از حد آن خودداری نمایید.

Phrase Match

در این حالت نیز انکرتکست شما با موضوع و کلمه کلیدی صفحه مقصد مرتبط است، اما مانند مدل Exact Match، عیناً کلمه و یا عبارت کلیدی اصلی نیست. بلکه عبارتی کمی طولانی‌تر و جزئی‌تر از کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد است. برای مثال فرض کنید صفحه مقصدی که شما می‌خواهید به آن لینک دهید، با عبارت کلیدی اصلی آموزش زبان انگلیسی بهینه شده و رتبه گرفته است، اما شما عبارت «آموزش زبان انگلیسی از پایه» را به عنوان متن پیوند و یا انکر تکست خود در نظر می‌گیرید.

Partial Match

این نوع از انکر تکست هم شبیه Phrase Match است ولی با این تفاوت که برای آن از عبارت‌های متفاوتی که در عین حال مرتبط است، استفاده می‌شود. برای مثال در Phrase Match انکر تکست را کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد با یک یا چند کلمه اضافه‌تر در نظر گرفته‌ایم، همان طور که در بالا مشاهده کردید، عبارت آموزش زبان انگلیسی از پایه را در نظر گرفتیم. اما حالا در Partial Match می‌توانیم عبارت آموزش رایگان صفر تا صد زبان انگلیسی را به عنوان انکر تکست در نظر بگیریم. در حقیقت در این مدل باید عبارت‌‌های متنوع‌تری ولی در عین حال مرتبط را برای Anchor Text در نظر بگیرید.

Branded

در این مدل باید نام وب سایت یا برند تجاری را به عنوان متن لینک استفاده کنید. در برخی از موارد ممکن است که شما بخواهید به صفحه اصلی یک سایت دیگر اشاره کنید، که می‌توانید نام سایت را انکر تکست در نظر بگیرید. این مورد معمولاً برای لینک به سایت‌های معتبر و شناخته شده به کار می‌رود.

انکرتکست‌های عمومی

این یکی از ساده‌ترین حالت‌های متن لنگر است که در آن شما عبارت‌های عمومی مثل «اینجا را کلیک کنید» یا «منابع» یا «بیشتر بخوانید» را برای لینک به صفحه مقصد در نظر می‌گیرید. تحقیقات و مطالعات نشان داده که انکر تکست‌های عمومی نمی‌تواند به اندازه انکرتکست‌های مرتبط توجه کاربران را جلب کند. اما با این حال در برخی موارد استفاده از آن‌ها ضروری خواهد بود. از این انکرتکست‌ها همچنین زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید از وب سایت خود به سایر وب سایت‌ها لینک بدهید.

Naked URL

این حالتی است که شما URL یا آدرس صفحه را به عنوان متن قابل لینک در نظر می‌گیرید. این کاری است که در برخی از مقالات منتشر شده در مجله‌های خبری و وبلاگ‍ها انجام می‌گیرد و آدرس سایت‌های مورد استفاده را به عنوان منبع به صورت یک متن انکر در انتهای مقاله قرار داده می‌شود.

Image Anchor Text

تا حالا شده که روی یک تصویر در سایتی کلیک کرده و با این کلیک، به صفحه جدیدی انتقال داده شوید، این اتفاق همان انکر تکست‌ها از نوع تصویری است که به جای متن، یک تصویر را به عنوان پیوند به صفحه مقصد در نظر گرفته می‌‌شود. در انکرتکست تصویری، لازم است که حتماً یک متن توصیفی را برای تصویر قرار دهید که به آن متن Alt گفته می‌شود و باید توصیف کننده و مرتبط با صفحه مقصد باشد و ترجیحا کلمه کلیدی اصلی و یا مرتبط صفحه مقصد در آن به کار رفته باشد.

اهمیت انکرتکست ها

 چرا انکر تکست برای سئو مهم است؟

تا اینجا با ماهیت و چیستی انکرتکست آشنا شدید و در مورد انواع آن نیز اطلاعات لازم را به دست آورید. حالا لازم است که به طور دقیق‌تری بدانید که کاربرد انکر تکست‌ها چیست و اصلاً استفاده از آن چه ضرورت و اهمیتی برای سئو دارد و چرا باید آن را به کار ببریم.

به زبان ساده می‌توان گفت که انکرتکست امکان جستجوی راحت‌تر را برای کاربران و گوگل فراهم می‌کند. انکر تکست به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که صفحه مقصد در ارتباط با چه موضوعی است و همچنین به کاربران نشان می‌دهد که با کلیک روی آن، چه صفحه با چه موضوعی را مشاهده خواهند کرد.

گوگل از Anchor Text برای رتبه دادن به صفحات وب استفاده می‌کند و آن را در نمایش سایت‌ها در نتایج جستجو، تاثیر می‌دهد. اما باید بدانید این تاثیرگذاری انکرتکست‌ها در نتایج موتورهای جستجو، زمانی مثبت است که ارتباط محتوایی بین آن و صفحه مقصد وجود داشته باشد. اگر انکر تکست با صفحه مقصد ارتباط موضوعی و محتوایی نداشته باشد، کاربران و موتورهای جستجو را گیج کرده و تجربه بد کاربری را نیز ایجاد می‌کند، زیرا که کاربر به صفحه‌ای انتقال داده می‌شود که مورد نیاز و مورد انتظار او نبوده است. بنابراین انکرتکست باید به شکلی به کار برده شود که برای کاربر ارزشمند باشد و او را به آنچه که می‌خواهد نزدیک‌تر کند.

استفاده آگاهانه و درست از انکر تکست‌ها باعث می‌شود که کاربران به صفحه‌ای هدایت شوند که انتظار آن را داشته و برایشان مفید است، که این امر خود موجب می‌گردد که اعتماد آن‌ها به سایت شما بالا رفته و نرخ پرش و ترک کاربر از سایت کاهش پیدا کند. همچنین انکر تکست‌های صحیح، سیگنال‌های مناسب را به خزنده‌های گوگل ارائه می‌دهند که همه این موارد در نهایت بر روی سئو سایت تاثیر مثبتی خواهد داشت و می‌تواند منجر به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل شود.

چگونه انکر تکست‌های بهینه داشته باشیم؟

همان‌طور که در پاراگراف قبل اشاره کرده‌ایم، انکر تکست‌ها زمانی می‌توانند تاثیر مثبتی بر روی سئو و رتبه سایت داشته باشند که به صورت کاملا بهینه به کار برده شوند. در اینجا ما به ده نکته اشاره می‌کنیم که رعایت آن‌ها تاثیر گذار بودن انکر تکست‌ها بر روی سئو و رتبه‌بندی صفحات سایت را تضمین می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که انکر تکست توسط کاربران به راحتی قابل تشخیص است.

باید Anchor Text را به گونه‌ای در داخل متن و یا صفحه در نظر بگیرید که برای کاربر به راحتی قابل تشخیص باشد و به خوبی توجه او را جلب نماید.

کاربران و خوانندگان سایت را گمراه نکنید.

قرار دادن انکر تکست‌ها نباید به شکلی باشد که کاربران را گیج و سردرگم کند. زمانی که می‌خواهید با استفاده از یک متن و یا کلمه به صفحه مقصدی لینک داده و کاربر را به آن صفحه انتقال دهید، این کار باید به شکلی انجام شود که با انتظار کاربر مطابقت داشته باشد و او را گمراه نکند.

انکر تکست ها را به صورت کاملاً طبیعی به کار ببرید.

تمامی اصطلاحات و تکنیک‌های سئو باید به صورت کاملا طبیعی، به کار برده شود و این یک قانون کلی است که در مورد انکر تکست‌ها نیز صدق می‌کند. زمانی که می‌‌خواهید در داخل یک مقاله، به صفحه دیگر لینک دهید، نباید Anchor Text را به زور در متن به کار ببرید، بلکه لازم است که آن به صورت طبیعی، بخشی از متن باشد که کاربر و موتورهای جستجو را به صفحه مرتبط، هدایت می‌کند.

ارتباط را بین لینک‌ها حفظ کنید.

بین پیوندها باید ارتباط معناداری وجود داشته باشد. از این رو لینک‌های سایت را از نظر میزان ارتباطی که با یکدیگر دارند، بررسی کنید و اگر نیاز به آپدیت داشت، در مرور زمان آن را تغییر دهید. این نکته برای انکر تکست‌ها و صفحاتی که موضوعات آن به زمان حساس است، بیشتر صدق می‌کند.

هدف جستجوی کاربران را در نظر بگیرید.

برای اینکه Anchor Text شما بهینه باشد، باید هدف کاربران را از جستجو را در نظر بگیرید و متن قابل لینک را بر اساس جستجوی کاربر انتخاب کنید و اطمینان حاصل پیدا کنید که با محتوای متن شما مطابقت داشته باشد.

 در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید.

با وجود این که کلمه کلیدی صفحه مقصد یکی از بهترین و رایج‌ترین انکر تکست‌ها می‌باشد، اما این بدین معنا نیست که در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید و با یک کلمه کلیدی چندین بار به صفحه مقصد لینک دهید.
همچنین نباید فقط عبارت‌‌های کلیدی اصلی را به عنوان انکر تکست در نظر بگیرید. در لینک دهی و انتخاب Anchor Text باید همواره به صورت طبیعی عمل کرده و از تکرار زیاد و استفاده از انکر تکست‌های بیش از حد بهینه شده و تکرار کلمات کلیدی خودداری کنید، زیرا این کار جریمه گوگل را به دنبال خواهد داشت.

انکر تکست را به صورت متنوع به کار ببرید.

اگر شما در یک صفحه از سایت خود برای مثال از ۱۰ انکر تکست برای پیوند به صفحات دیگر استفاده می‌کنید، سعی کنید آن‌ها را متنوع به کار ببرید و از انواع مختلف انکر تسکت‌ها که در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم، به شکل کاملاً طبیعی استفاده نمایید. یعنی انکر تکست‌های شما ترکیبی از تصاویر، کلمه کلیدی اصلی، کلمه کلیدی مرتبط، URL و … باشد.

عبارت‌های مختصر را به عنوان انکر تکست در نظر بگیرید.

انکر تکست‌ها، متن‌های طولانی نیستند، بلکه شما باید از عبارت‌های کوتاه چند کلمه‌ای مختصر استفاده کنید. حتی در برخی موارد یک کلمه تنها به عنوان انکر تکست در نظر گرفته می‌شود.

Naked urlها را به صورت مختصر و بهینه به کار ببرید.

زمانی که شما یک naked url را به عنوان انکر تکست در نظر می‌گیرید، باید به بهینه بودن آن توجه داشته باشید و این آدرس را به صورت کوتاه بیاورید. برای کوتاه کردن URL‌‌ها سایت‌های زیادی وجود دارد که bit.ly یکی از بهترین سایت‌‌های کوتاه کننده لینک است.

استفاده از انکر تکست در سئو

لیستی از تمام انکر تکست‌های سایت خود داشته باشید.

یک لیست از تمام لینک‌ها و انکر تکست‌های سایت خود را در قالب یک فایل اکسل ایجاد کنید، تا در مواقع لزوم بتوانید به آن رجوع کرده و اگر تغییراتی لازم بود، انجام دهید. این لیست برای بهینه سازی و اجرای ممیزی سایت به شما کمک زیادی می‌کند.

جمع‌بندی انکرتکست

این مقاله، شامل نکات مهم و اساسی بود که باید در مورد انکر تکست‌ها باید می‌دانستید. به طور خلاصه می‌توان گفت که استفاده از Anchor Text یک تکنیک ضروری برای سئوی همه سایت‌ها است که از طریق آن می‌توان بین صفحات مختلف یک سایت و یا دو سایت با دامنه متفاوت پیوند ایجاد کرد.

از آنجا که الگوریتم‌های گوگل هر روز هوشمند‌تر می‌شود، بنابراین به راحتی می‌تواند پیوندهای مخرب و مفید را تشخیص دهد. شما باید همیشه انکرتکست‌ها را به شکلی به کار ببرید که کاملا طبیعی جلوه کند و برای کاربر مفید باشد و او را به صفحه‌‌ی مورد انتظارش انتقال دهد.

همچنین انکر تکست باید از نظر معنایی و مفهوم با صفحه مقصد مرتبط بوده و از این طریق، شناسایی صفحات سایت را برای ربات‌های گوگل راحت‌تر کند. اجرای نکات گفته شده در این مقاله به شما کمک می‌کند که انکر تکست‌ها را به شیوه درست به کار ببرید، پیوندهای صحیح را بین صفحات سایت ایجاد کنید و تاثیر مثبت آن را بر روی سئو و رتبه‌بندی سایت خود مشاهده نمایید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.