سئو 222 بازدید

گوگل برای ارائه بهترین نتایج به کاربران در صفحه نتایج جستجو، الگوریتم‌های مختلفی را ارائه کرده است. هر کدام از این الگوریتم‌ها با دلایل اهداف مختلفی عرضه شده‌‌اند و وظایف مخصوص به خود را بر عهده دارند. ما در این مقاله از مجله کاپریلا قصد داریم در مورد الگوریتم پاندا (Panda algorithm)، با شما صحبت کنیم و اطلاعات کاملی را در ارتباط با آن ارائه دهیم.

الگوریتم پاندا چیست؟

موتور جستجوگر گوگل در سال ۲۰۱۱، به منظور شناسایی محتواهای بی‌کیفیت و کپی، الگوریتم پاندا را ایجاد کرد. راه‌اندازی این الگوریتم سرآغازی برای شناسایی محتواهای بی‌کیفیت بود. به بیان دیگر می‌توان گفت از سال ۲۰۱۱ و با عرضه الگوریتم پاندا، شناسایی محتواهای فاقد ارزش و کپی شده توسط گوگل کلید خورد. از آن زمان تا به امروز، هر روز بر حساسیت و دقت گوگل بر روی کیفیت محتواها افزوده می‌شود، به طوری که در حال حاضر محتوای با کیفیت و منحصر به فرد به یکی از مهم‌ترین اصول سئو تبدیل شده است.

یکی از اهداف گوگل از راه‌اندازی الگوریتم پاندا، شناسایی مزارع محتوا بود. مزارع محتوا به سایت‌هایی گفته می‌شود که به منظور رتبه گرفتن در نتایج موتور جستجو، محتواهای زیاد اما کپی را منتشر می‌کردند. قبل از عرضه الگوریتم پاندا، سایت‌های بسیاری با انتشار محتواهای تکراری و بی‌کیفیت سعی می‌کردند که جایگاه خوبی را در نتایج جستجوی گوگل به دست آورند. الگوریتم پاندا توانست این دسته از سایت‌ها را شناسایی کند و آن‌ها را به خاطر به کار بردن محتوای تکراری و بی‌کیفیت جریمه کند. در حال حاضر، نوشتن محتوای کپی و فاقد کیفیت، دیگر جواب نمی دهد و به سرعت توسط گوگل شناسایی شده و جریمه سنگین را برای سایت به دنبال خواهد داشت. دلیل این موضوع هم، همین وجود الگوریتم پاندای گوگل است که برای مبارزه با سایت‌های منتشر کننده محتوای کپی و بی‌کیفیت عرضه شده است.

کاربرد الگوریتم پاندا چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم‌های گوگل است که به منظور شناسایی محتوای بی‌کیفیت و اسپم عرضه شده است. اما کاربرد آن از این جمله، کمی پیچیده‌تر و گسترده‌تر است. به طور دقیق در ارتباط با کاربرد الگوریتم پاندا باید گفت که این الگوریتم با برخی از موارد مشکل‌ساز در نتایج جستجوی گوگل مبارزه می‌کند که این موارد به شرح زیر است:

آموزش الگوریتم پاندا
معرفی رسمی آپدیت جدید پاندای گوگل

صفحاتی از سایت با محتوای کم و بی‌ارزش

صفحاتی از سایت که محتوای خیلی کم و کوتاه و با منابع کم و نامرتبط دارند شناسایی می‌شود. برای مثال چندین صفحه از یک سایت پزشکی که انواع مختلف بیماری‌ها در جملات بسیار کوتاه در آن منتشر شده، بدون اینکه به منابع معتبر و مرتبطی اشاره شده باشد.

محتوای تکراری

شناسایی محتوای تکراری از جمله مهم‌ترین اهداف ارائه الگوریتم پاندا بود. گوگل با استفاده از این الگوریتم، محتواهایی از سایت شما را که از سایت‌های دیگر کپی شده و تکراری می‌باشد به راحتی تشخیص می‌دهد. این تکراری بودن در محتواهای داخل یک سایت نیز بررسی می‌شود، یعنی اگر چندین صفحه از سایت شما دارای محتواهای تکراری و یا محتواهایی با تفاوت بسیار کم باشد، توسط الگوریتم پاندا تشخیص داده شده و تاثیر منفی بر روی سئو و رتبه سایت می‌گذارد. برای مثال، یک سایت تعمیرات وسایل گرمایشی را در نظر بگیرید که برای تعمیر پکیج و رادیاتور در شهرهای مختلف، صفحات جداگانه‌ای دارد. محتوا در تمام این صفحات برای شهرهای مختلف به صورت یکسان منتشر شده و فقط اسم شهرها در هر صفحه تغییر داده شده است. در چنین مواردی نیز الگوریتم پاندا محتواها را تکراری در نظر می‌گیرد و رتبه خوبی را به آن نمی‌دهد.

محتواهای بی‌کیفیت

صرفاً تکراری نبودن محتوا دلیل بر با ارزش بودن آن از نظر گوگل نیست. یک محتوای خوب علاوه بر اینکه باید به صورت منحصر به فرد باشد، لازم است که از کیفیت بالایی نیز برخوردار بوده و برای خوانندگان باارزش باشد و اطلاعات عمیقی را ارائه دهد. الگوریتم پاندا محتواهای بی‌کیفیت و فاقد ارزش برای کاربران را نیز تشخیص می‌دهد.

مزرعه محتوا

منظور از مزارع محتوا، سایت‌هایی هستند که تعداد زیادی صفحات با عناوین گوناگون برای سایت خود ایجاد می‌کنند تا برای موضوعات مختلف بتوانند رتبه بگیرند و در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند. اما آن‌ها برای این صفحات، مطالب مفیدی را منتشر نمی‌کنند، بلکه فقط مقالات کوتاه و بی‌کیفیتی را منتشر می‌‌کنند تا بتوانند بیشتر جستجوهای کاربران را پوشش دهند و بدین شکل ترافیک زیادی را جذب نمایند.

محتوای تولید شده توسط کاربر با کیفیت پایین

برای محتوای تولید شده بی‌کیفیت توسط کاربر می‌توان مثالی را بیان کرد: شما یک سایت وبلاگی که پست‌های مهمان را منتشر می‌کند، در نظر بگیرید. این سایت، پست‌های وبلاگی تولید شده توسط کاربرانی را منتشر می‌کند که از ارزش و کیفیت بالایی برخوردار نیست، دارای اشتباهات املایی و نگارشی بوده و اعتبار پایینی دارد.

صفحات با تبلیغات زیاد

وجود تبلیغات نمایشی در هر صفحه از سایت، امری طبیعی است، اما نسبت تبلیغات در هر صفحه به نسبت محتوای آن نباید بیشتر باشد. یکی از کاربرد و اهداف الگوریتم پاندا، شناسایی صفحاتی است که تبلیغات آن نسبت به محتوا بسیار بیشتر است.

محتوای باکیفیت پایین که به تبلیغات پولی اشاره می‌کند.

محتواهای ضعیف و بی‌کیفیتی که به لینک‌های تبلیغاتی وابسته به آن اشاره می‌کنند و کاربر را به کلیک دعوت می‌کنند تا از هر کلیک، درآمد کسب کنند.

وبسایت‌هایی که توسط کاربران مسدود شده‌اند.

وبسایت‌هایی که کاربرانT آن را مستقیماً در نتایج موتورهای جستجو مسدود کرده‌اند.

الگوریتم پاندا

محتواهای نامرتبط و ناسازگار با جستجوی کاربران

صفحاتی که به کاربران اطمینان می‌دهند که نتایج مورد نظر ‌آن‌ها را ارائه دهند، اما زمانی که کاربر که روی لینک صفحه کلیک کرد، این صفحات به قول خود عمل نکرده و نتایج مورد انتظار کاربران را نمایش نمی‌دهند. برای مثال فرض کنید که یک صفحه از سایت با عنوان خرید قسطی آپارتمان در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شده است، اما زمانی که کاربر وارد صفحه می‌شود اطلاعات و یا محتوایی در مورد فروش اقساطی آپارتمان مشاهده نمی‌‌کند. در این روش با عناوین جذاب و چالشی و یا حتی دروغین کاربر را فریب می‌دهند و در مورد آن عنوان، اطلاعاتی در صفحه منتشر نمی‌‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های این بخش، استفاده از تیترهای جنجالی و حساس برای جذب کلیک می‌باشد؛ تیترهایی که با اصل مطلب تناقضی ندارند اما در اثر اغراق و بازی با کلمات، ذهنیت دیگری از ماهیت مطلب ایجاد می‌کنند.

مثالی از الگوریتم پاندای گوگل

الگوریتم پاندا چگونه کار می‌کند؟

شما به عنوان یک کاربر به راحتی می‌توانید محتوای بی‌کیفیت که اطلاعات مفیدی را ارائه نمی‌دهد تشخیص دهید. اما تشخیص محتوای بی‌کیفیت برای گوگل فرایندی پیچیده‌ و در واقع کار علمی و ریاضی است. از این رو محققان و متخصصان گوگل مجموعه‌ای از سوالات را به منظور بررسی وبسایت و دامنه‌ها طراحی کرده‌اند. سپس تیم محققان با استفاده از این سوالات طراحی شده، یک سری فاکتورها و یا سیگنال‌های رتبه‌بندی را برای تعریف محتواهای بی‌کیفیت تدوین کردند.

گوگل دائماً در حال تغییر است و هر روز آپدیت می‌شود و به واسطه این آپدیت شدن، معیارهای آن برای تعیین ارزش محتوای سایت‌ها تغییر می‌کند و هر روز این فاکتورها بهتر و مفیدتر می‌شود. این امر باعث می‌شود که محتوای خوب در رتبه‌های بالاتر قرار گیرد و همواره بهترین و مرتبط‌ترین محتواها در صفحه نتایج جستجو به کاربر نمایش داده شود.

چگونه از تاثیرات منفی الگوریتم پاندا بر روی سایت خود جلوگیری کنیم؟

برای این که الگوریتم پاندا بر روی سایت شما تاثیر منفی ایجاد نکند و سایت شما را به عنوان یک سایت با محتوای ضعیف در نظر نگیرد، کافیست که محتواهای با کیفیت منتشر کنید و روی ارزش و خوب بودن محتواهای خود تاکید کافی داشته باشید. یعنی بهترین راه این است که شما محتوای باکیفیت، مفید، کاربردی، منحصر به فرد تولید و در صفحات سایت خود انتشار دهید. زمانی که محتوای شما ارزش و اطلاعاتی مفید را به کاربر ارائه دهد و نیاز و سوالات او را پاسخ دهد و متناسب با جستجوی کاربر باشد، از نظر الگوریتم پاندا گوگل نیز به عنوان محتوای با کیفیت شناخته می‌شود. دیجیتال مارکترها همواره سعی می‌کنند که کمپین‌هایی را تدوین و اجرا کنند که مطابق با الگوریتم‌‌های گوگل باشد. آن‌ها در کمپین‌‌های خود و طراحی هر کدام از صفحات سایت، ملاحظاتی را در نظر می‌گیرند که لازم است شما نیز نکات را برای سایت خود در نظر بگیرید:

وعده‌های داده شده به کاربران را محقق کنید.

هر صفحه از سایت باید خدمات، محصولات و به طور کلی اطلاعات وعده داده شده را در اختیار کاربر قرار دهد. اگر ویژگی و محتواهای صفحه با درخواست و قولی که به کاربر داده شده هماهنگ نباشد، باعث دلزدگی او می‌شود. بدین شکل کاربر صفحه را ترک می‌کند و نرخ پرش سایت افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه رضایت کاربر کاهش پیدا کرده و منجر به کمتر شدن ترافیک و کاهش دیده شدن سایت می‌شود.

سایت باید دارای لینک‌های خارجی معتبر باشد.

یک راه برای اینکه به موتورهای جستجو نشان دهید که محتوای شما از اعتبار و کیفیت کافی برخوردار است، این است که از مقالات و محتوای خود به سایت‌های خارجی معتبر و مرتبط به عنوان منبع لینک دهید. وقتی الگوریتم پاندا گوگل مشاهده کند که شما در تلاش هستید که محتوای باکیفیت با استفاده از منابع معتبر به کاربران خود ارائه دهید، به شما اعتماد بیشتری پیدا کرده و این موضوع را در رتبه‌بندی به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر می‌گیرد.

 بک لینک‌ها از نظر الگوریتم پاندا حیاتی هستند.

ایجاد و دریافت مجموعه‌ای از بک لینک‌های معتبر از سایت‌های مختلف (بک لینک‌ به پیوندهایی گفته می‌شود که سایت‌های دیگر به سایت شما می‌دهند)، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های سئو خارجی سایت است که تاثیر بسیاری بر روی رتبه سایت خواهد گذاشت. الگوریتم پاندا در این ارتباط نقش مهمی را ایفا می‌کند. الگوریتم پاندا صفحات دارای بک لینک‌های معتبر و مرتبط را به عنوان صفحاتی با محتوای باکیفیت شناسایی می‌کند و آن صفحات را برای ظاهر شدن در نتایج جستجوی کاربران، اولویت قرار می‌دهد. دارا بودن بک لینک در یک صفحه ثابت می‌کند که این صفحه و محتوای آن از کیفیت بالایی برخوردار است که توانسته پیوندهایی را از دامنه‌‌های دیگر دریافت کند. در واقع، بک‌ لینک باعث می‌شود که الگوریتم پاندا آن صفحه را به عنوان مرجع و منبع معتبر در نظر بگیرد.

نظرات کاربران یکی از مهمترین عوامل در الگوریتم پاندا

گوگل نظرات کاربران و امتیازهایی که کاربران به سایت و مقالات شما داده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد. از این رو سعی کنید که کاربران را به ثبت نظرات در سایت تشویق کنید. همچنین از داده‌های ساختاریافته مثل داده‌های ستاره‌ای استفاده کنید.

جمع‌بندی

این مقاله به شما در ارتباط با الگوریتم پاندا اطلاعات کاملی را ارائه کرد. حالا شما با دارا بودن این اطلاعات و بکارگیری نکات ذکر شده در این مقاله، نه تنها نگران تاثیرات منفی الگوریتم پاندا نیستید، بلکه می‌توانید مقالات و محتواهایی را منتشر کنید که کاملا با الگوریتم پاندا مطابقت داشته باشد و رتبه خوبی را به دست آورد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.