سئو 117 بازدید

پست مهمان چیست؟ تفاوت پست مهمان با یک پست معمولی در چیست؟ چگونه از پست مهمان برای افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنیم؟ پاسخ این سوالات را می‌توانید در این مقاله بخوانید و یاد بگیرید. همچنین کلیه اطلاعات لازم در مورد اجرای استراتژی پست مهمان را به شما آموزش خواهیم داد.

از قدیم که بیشتر نویسندگان ایرانی مشغول وبلاگ‌نویسی در سرویس های وبلاگ فارسی مانند میهن‌بلاگ، رزبلاگ، بلاگفا و … بودند، همیشه افزایش تعداد بازدیدهای وبلاگ برای نویسندگان اهمیت داشت؛ چرا که بخش زیادی از نویسندگان برای مخاطب مطالب خود، ارزش زیادی قائل بودند و سعی در ایجاد محتواهای ناب داشتند. به همین دلیل، مدت زمان زیادی را صرف تولید محتوا می‌کردند. با در نظر گرفتن این نکته، طبیعی است که وبلاگ‌نویسان به دنبال افزایش بازدید مطالب وبلاگ خود نیز باشند. در این مقاله از قصد داریم تا آنقدر بر روی پست مهمان ریز شویم و نکات و زیر و بم‌های آن را ببینیم که تا جای ممکن نکته ای از قلم نیفتاده باشد، پس تا انتهای این مقاله با آکادمی کاپریلا باشید.

پست مهمان (Guest posting) چیست؟

زمانی که شما مطلبی را در وبلاگ یا سایت خود منتشر می‌کنید، در واقع یک پست معمولی ایجاد کرده‌اید، ولی زمانی که همین مطلب را در یک سایت یا وبلاگ دیگر بدون پرداخت هزینه منتشر می‌کنید، یک پست مهمان منتشر کرده‌اید.

در واقع پست مهمان اگر به درستی به کار گرفته شود، می‌تواند نقش مهمی در برندینگ شخص شما (به عنوان نویسنده) یا کسب و کارتان داشته باشد، چرا که این فرصت را به شما می‌دهد که در یک وبسایت دیگر با بازدیدکنندگانی متفاوت از سایت خودتان، بر سر زبان‌ها بیافتید و بتوانید آگاهی از برند (Brand awareness) ایجاد کنید. البته این روزها بسیاری از افراد از پست مهمان برای تقویت فعالیت‌های سئو سایت خود استفاده می کنند و از این فرصت بزرگ برای ایجاد آگاهی از برند غافل می‌شوند.

اگر با خواندن این جملات شما هم به نوشتن یک پست مهمان در سایت دیگر ترغیب شدید، به نکاتی که در ادامه مقاله گفته خواهد شد، توجه داشته باشید.

مزایای مقاله مهمان چیست؟

استفاده از پست مهمان در استراتژی‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ، مزایای زیر را برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت:

  • افزایش آگاهی از برند
  • شبکه‌سازی با سایت‌ها، رسانه‌ها و افراد حوزه کاری
  • افزایش اعتبار برند و کسب و کار
  • دسترسی به مخاطبان جدید
  • افزایش ترافیک سایت
  • لینک‌سازی برای سایت
  • موثر در افزایش لیست ایمیلی مخاطبان (جذب لید)
  • موثر در افزایش فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی

پست مهمان یکی از تکنیک‌های مورد علاقه موتورهای جستجو می‌باشد و می‌تواند با لینک‌سازی در مطالب (و یا حتی صرفاً ذکر نام برند شما بدون لینک) به مرور زمان، سئوی خوبی برای سایتتان به ارمغان بیاورد.

طراحی و اجرای استراتژی پست مهمان

طراحی استراتژی اثربخش پست مهمان، چند مرحله مختلف دارد؛ اما به طور کلی می‌توان با رعایت مراحل زیر، ساختار منسجم و موفقی به استراتژی خود ببخشید:

  • اهداف خود را از پست مهمان مشخص کنید.
  • سایت‌های پذیرنده پست مهمان را پیدا کنید.
  • سایت‌ها را اولویت‌بندی کنید.
  • موضوعات پست‌ها را مشخص کنید.
  • پست را به‌گونه‌ای بنویسید که هم مطلبی ارزشمند باشد و هم شما را به خوبی معرفی کند.
  • نتایج را اندازه‌گیری و تحلیل کنید.

در ادامه، نکات تکمیلی در مورد مهم‌ترین مراحل بالا را با هم مرور می‌‎کنیم.

بدون هدفگذاری قدم از قدم برندارید

مانند تمام فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ، برای انتشار پست مهمان هم باید اول از همه، هدف خود را مشخص کنید. مشخص کردن این هدف در نوع نوشتن مقاله، نوع لینک‌دهی به وب سایت خود، لحن مقاله و … تاثیرگذار خواهد بود.

در حالت کلی سه هدف اصلی را می‌توان برای نوشتن پست مهمان متصور شد:

  1. معرفی خود (شخص یا کسب و کار) به مخاطبان جدید
  2. افزایش ترافیک وبسایت
  3. ایجاد لینک برای وبسایت

البته می‌توانید با یک محتوای مناسب و هدفمند، به هر سه این اهداف هم دست پیدا کنید ولی بهتر است یک یا دو مورد از این اهداف را به عنوان هدف اصلی انتخاب کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

برای اینکه به هدف اول یا دوم دست پیدا کنید، احتیاج است که وبسایت‌های مقصد خود را از میان و گزینه‌های پربازدید در حوزه کاری خود انتخاب کنید و اگر هدف سوم را مد نظر دارید، بهتر است به قدرت دامنه یا Domain Authority وبسایت مقصد توجه کنید.

سایت‌های منتشرکننده مقاله مهمان را شناسایی کنید.

پس از مشخص کردن هدف، باید بتوانید بهترین فرصت‌های انتشار پست مهمان را پیدا کنید. اول از همه باید سعی کنید با کلمات کلیدی اصلی صنعت خود در گوگل به جستجو بپردازید و سایت‌هایی که رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو دارند، پیدا کنید. در این مرحله اگر تازه‌کار هستید، شاید بهتر باشد به سراغ سایت‌ها و وبلاگ‌های شخصی بروید، چون شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ممکن است فرایند و شرایط سخت‌تری برای قبول کردن پست مهمان داشته باشند. همچنین می‌توانید کلمه‌های کلیدی مانند «انتشار پست مهمان»، «پست مهمان رایگان» و «پست مهمان» را در گوگل جستجو کنید تا سایت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، پیدا کنید.

یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن سایت منتشرکننده پست مهمان، بررسی شبکه‌های اجتماعی سایت‌ها است. سایت‌هایی که محتوای وبسایت خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و بر روی آن‌ها مانور می‌دهند، گزینه خوبی برای انتشار مقاله مهمان هستند.

معمولا افرادی که در یک وبسایت پست مهمان منتشر می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی حتی برای تشکر هم که شده اطلاع‌رسانی می‌کنند، پس می‌توانید در شبکه های اجتماعی مانند توییتر که وضعیت جستجوی خوبی دارند، کلماتی مانند «پست مهمان» را جستجو کنید تا متوجه شوید چه افرادی پست مهمان می‌پذیرند. مثلاً در حوزه محتوا و سئو، یکی از وبلاگ‌های معتبری که پست مهمان زیادی پذیرفته است وبلاگ Nima.today است که توسط نیما شفیع‌زاده مدیریت می‌شود.

سایت منتشرکننده پست مهمان

همچنین در مطلب زیر که توسط نیما شفیع‌زاده نوشته شده، سایت‌های برتر پذیرنده پست مهمان رایگان معرفی شده است: کلیک کنید (+).

کجا پست مهمان منتشر کنیم

تنها راه باقی مانده دیگر هم این است که وبلاگ‌نویسان برتر حوزه خود را بشناسید. به عنوان فعال در هر حوزه و صنعتی بهتر است که افراد شاخص آن صنعت را که وبسایت شخصی دارند، بشناسید تا هم بتوانید با آن‌ها ارتباط بگیرید و هم در صورت نیاز بتوانید با آن‌ها تعاملاتی مانند وبلاگ نویسی مهمان یا تبادل محتوا در شبکه اجتماعی داشته باشید.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که اگر در تعامل با این سایت‌ها دست بالاتر را در اختیار ندارید، بهتر است سعی کنید امتیازات بیشتری به این سایت‌ها بدهید تا حاضر شوند پست مهمان شما را منتشر کنند.

تا به اینجای کار محل‌های انتشار پست مهمان خود را پیدا کرده‌ایم، ولی برای ارتباط گرفتن با مدیر سایت مقصد عجله نکنید. قبل از ارتباط گرفتن با مدیر سایت، باید بتوانید به سوالات زیر به خوبی پاسخ دهید تا بتوانید سایت مقصد را بهتر ارزیابی کنید:

  • برای چه سطح مخاطبی (مبتدی، متوسط، پیشرفته) محتوا تولید می‌کنند؟
  • برای چه مدل تجارتی (B2B یا B2C) می‌نویسند؟
  • آیا مطالب آنها به صورت عمومی و سطحی است یا محتواهای طولانی و با ذکر جزئیات می‌نویسند؟
  • آیا پست‌های مهمان در صفحات اصلی و دید مخاطب قرار می‌گیرند یا در دسته‌بندی‌های متفرقه منتشر می‌شوند؟ پاسخ دادن به این سوال از این جهت مهم است که اگر هدف شما افزایش بازدید یا آگاهی از برند باشد و مطالب در دسته‌های متفرقه و دور از دسترس کاربران سایت منتشر شوند، احتمالا این پست مهمان به شما کمک چندانی نخواهد کرد.
  • آیا اجازه درج لینک دلخواه به سایت شما را می‌دهند؟ چند لینک و لینک به صورت Follow یا Nofollow؟ (لینک فالو برای سئو مناسب است).

تداوم همکاری با وبسایت‌های منتشرکننده مقاله مهمان

اگر از شما موضوع پست مهمان را خواستند، سعی کنید برای آن وقت بگذارید و چند موضوع را پیشنهاد دهید تا مدیر سایت از میان آن‌ها انتخاب کند. بهتر است موضوعات سایت مقصد را هم بررسی کنید تا بفهمید در چه زمینه‌هایی مطلب کافی ندارند و شما هم در همان زمینه‌ها پیشنهاد دهید.

فراموش نکنید که پست مهمان، رپورتاژ یا آگهی تبلیغاتی شما و محصولتان نیست، پس سعی کنید در محتوای خود مطالب ارزشمندی بگنجانید که هم کاربران سایت از آن بهره ببرند و هم مدیر سایت مقصد، دید مناسبی نسبت به شما داشته باشد.

سعی کنید از قالب سایت مقصد خارج نشوید. حتما چند نمونه از مقالات و محتواهای آن‌ها را ببینید و نکاتی مانند میانگین تعداد تصاویر هر مقاله، نوع و تعداد استفاده از Heading ها، استفاده از نقل قول یا سایر نکات را در محتوای خود لحاظ کنید.

با درج چند لینک داخلی به سایرمحتواهای وبسایت مقصد به مدیر سایت نشان دهید که بر محتواهای سایت او مسلط هستید. برای این کار می‌توانید با جستجوی عبارت زیر از گوگل کمک بگیرید:

Site:domain.com intitle:کلمه کلیدی

مهمترین قسمت پست مهمان برای شما، قسمت معرفی خودتان است. اگر به دنبال بک‌لینک خوب هستید، سعی کنید با استفاده از کلمه کلیدی به صفحه اصلی (یا صفحات مهم) سایت خود لینک دهید یا اگر به دنبال افزایش ترافیک به یک صفحه خاص هستید، لینک صفحه فرود خود را قرار دهید. حتی اگر به دنبال افزایش دنبال‌کنندگان اینستاگرام یا اعضای کانال تلگرام خود هستید، می‌توانید به آن‌‎ها لینک دهید.

بعضی از افراد همواره برایشان این سوال مطرح است که محتوای با کیفیت را در وبسایت خود منتشر کنند و یا به عنوان وبلاگ نویسی  مهمان. اگر قصد ایجاد ارزش برای مخاطب و مدیر سایت هدف را دارید، بهتر است محتوای باکیفیتی برای پست مهمان خود تولید کنید. شک نکنید که بازخوردهای دریافتی از پست مهمان در طولانی‌مدت باعث بهبود وضعیت سایت خود شما نیز خواهد شد.

اندازه‌گیری نتایج پست مهمان

هر استراتژی و فعالیتی در دیجیتال مارکتینگ، به بررسی‌های عددی نیاز دارد و با کمک شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)، عملکرد خود را اندازه‌گیری کرده و استراتژی خود را بهینه کنید.

وقتی هدف وبلاگ نویسی مهمان، افزایش ترافیک باشد، باید بتوانید ترافیک ورودی را اندازه‌گیری کنید. برای این کار، می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

مطابق تصویر زیر، می‌توانید بخش‌بندی (Segment) جدیدی برای پست مهمان خود ایجاد کرده و از کد UTM هر سایت، ترافیک هر سایت را تفکیک و محاسبه کنید. تصویر زیر، بخش‌بندی واقعی وبسایت شخصی دیجیتال مارکتر معروف، Neil Patel می‌باشد.

اندازه گیری عملکرد پست مهمان
اندازه‌گیری عملکرد پست مهمان در گوگل آنالیتیکس

جمع‌بندی مقاله و شروع کار

در این مقاله سعی کردیم نکات اصولی درباره پست مهمان رایگان را با شما در میان بگذاریم. بخشی از موارد و نکات را هم حتماً باید به صورت تجربی و در حین کار به دست آورید. پس اگر واقعاً به دنبال افزایش آگاهی از برند شخصی یا کسب و کار خود هستید، این روش را از دست ندهید و همین امروز، استراتژی وبلاگ نویسی مهمان خود را طراحی و اجرا کنید.

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در قسمت نظرات بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.