سئو 134 بازدید

اگر حتی کمی در حوزه سئو مطالعه کرده‌ باشید، باید بدانید که سئو خارجی و استراتژی لینک سازی، یکی از موارد مهم برای بهینه‌سازی سئویی سایت و دریافت رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو است. اما استراتژیهای لینک‌سازی طی این سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده است و با روش‌‌های لینک‌سازی گذشته تفاوت دارد. با توجه به مهم بودن سئو خارجی (SEO Off-page) سایت، و تغییراتی که در روش‌های انجام آن ایجاد شده است، ما در این مقاله از مجله کاپریلا قصد داریم تا در مورد استراتژی‌های لینک‌سازی با شما صحبت کنیم. بنابراین اگر می‌‌‌خواهید سئو خارجی سایت را به درستی و مطابق با قوانین جدید گوگل در سال حاضر اجرا کرده و تاثیر آن را بر رتبه سایت خود مشاهده نمایید، مطالعه این مقاله تا انتها را از دست ندهید.

سئو خارجی چیست و از کجا آمده؟

در گذشته، استراتژی‌های لینک‌سازی بر مبنای کمیت سنجیده می‌شد، یعنی تعداد بیشتر لینک‌های خارجی و بک‌لینک‌ها، تاثیر بهتری را بر روی سئو سایت ایجاد می‌کرد. اما حالا بازی عوض شده و مبنای سنجش بک لینک‌ها (بک‌‌لینک‌ به لینک‌های گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنیم، وقتی سایت A به سایت B لینک دهد یعنی برای سایت B بک لینک ایجاد شده است) از کمیت به کیفیت تغییر پیدا کرده است.

در حال حاضر اگر شما برای سایت خود لینک سازی خارجی را به کار می‌برید، باید به کیفیت لینک‌ها توجه کرده و بدانید که تاثیر لینک‌سازی‌ها به صورت تدریجی خود را نشان می‌دهد که همین تاثیر تدریجی، مشروط به کیفیت لینک‌سازی شما خواهد بود.

لینک‌سازی خارجی بی‌کیفیت نه تنها تاثیر مثبتی در سئوی سایت ندارد، بلکه جریمه گوگل را به همراه خواهد داشت و یک امتیاز منفی بزرگ برای سایت شما خواهد بود. برای اجرای سئو خارجی سایت و استراتژی لینک‌سازی تاثیرگذار، باید به کیفیت و اعتبار صفحاتی که از آن‌ها لینک دریافت می‌کنید، توجه نمایید. میزان اعتبار آن صفحات مستقیماً بر روی سایت شما و رتبه‌ای که می‌گیرید، تاثیر دارد.

حالا سوال مهم در مورد سئو خارجی سایت این است که ما چگونه می‌توانیم برای سایت خود بک لینک دریافت کنیم؟‌ چرا دیگر سایت‌ها باید به سایت ما که هنوز اعتبار زیادی ندارد و شناخته شده نیست، لینک بدهند؟ اصلا چگونه برای سایت خود بک لینک دریافت کنیم؟‌ با توجه به هوشمند بودن گوگل، آیا اصلا امکان ساخت بک لینک به صورت دستی وجود دارد؟‌ بهترین راه برای دریافت بک لینک که تاثیر مثبت را برای سایت ما به همراه داشته باشد، چیست؟‌ این‌ها سوالات رایجی در ارتباط با لینک سازی خارجی است که به تمام آن‌ها در این پست پاسخ داده‌ایم.

آیا ساخت بک لینک ضروری است؟

ساخت بک لینک یکی از اقدامات ضروری است که باید برای هر سایتی انجام گیرد. موتورهای جستجو به بک لینک‌ها اهمیت زیادی می‌دهند و آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو در نظر می‌گیرند. موتورهای جستجو زمانی که می‌‌‌خواهند در مورد رتبه سایت شما تصمیم‌گیری کند و آن را در نتایج جستجو نمایش دهند، به بک لینک‌های آن توجه زیادی می‌کنند، این که چه تعداد بک لینک‌ را از چه سایت‌هایی و با چه کیفیتی و با چه کلمات کلیدی دریافت کردید. بنابراین می‌توان گفت که بک لینک‌ها به عنوان یک راه میانبر است که به وسیله آن بتوانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید و در نتیجه کاربران بیشتری را جذب سایت نمایید.

لینک سازی طبیعی در سئو خارجی وبسایت چگونه است؟

تا اینجا در مورد بک لینک‌ها صحبت کردیم، اما چرا باید بک لینک بسازیم، آیا نمی‌توانیم به طور طبیعی بک‌لینک‌ برای سایت دریافت کنیم؟‌ در پاسخ به این پرسش‌ها باید بدانید که ایده‌آل‌ترین حالت بک لینک، همان دریافت لینک‌ها از سایت‌های مختلف به صورت طبیعی است (یعنی خود آن سایت‌ها بدون نیاز به درخواست کردن از آنها به سایت ما لینک دهند)، اما احتمال دریافت بک لینک طبیعی (ارگانیک) کم است، به ویژه وقتی سایتی تازه شروع به کار کرده است.

هر چند با انتشار مقالات معتبر و مرجع و با بالابردن کیفیت طراحی و محتوای سایت، می‌توانیم به مرور زمان امکان دریافت لینک به صورت طبیعی ‌را از سایت‌‌‌‌‌های دیگر فراهم کنیم، اما این استراتژی‌ای نیست که بتوان فقط به آن تکیه کرد و منتظر ماند تا دیگر سایت‌ها ما را به عنوان مرجع شناخته و به ما لینک دهند. بنابراین در کنار کار بر روی کیفیت محتوا و طراحی سایت، لازم است که خودمان اقدام به ساخت بک لینک کرده و از این طریق رتبه سایت را بهبود دهیم. اما باید توجه داشته باشید که استراتژی لینک‌سازی خارجی و ایجاد بک لینک باید به درستی انجام گیرد، تا بتواند تاثیر مثبت داشته و ترافیک زیادی را جذب سایت شما کند بدون اینکه گوگل را متوجه ساختگی بودن بک لینک آن‌ها کند.

استراتژی‌های مناسب برای سئو خارجی چیست؟

ما در اینجا 10 استراتژی و نکته مهم لینک‌سازی خارجی را آورده‌ایم که با بکارگیری آن‌ها می‌توانید بک لینک‌های با کیفیت‌تری بسازید و یا دریافت کنید.

قبل از سئو خارجی، بک لینک‌های رقبا را بررسی کنید.

رقبای خود را که در نتایج جستجو گوگل، در رتبه‌های نخست هستند بررسی کنید. این رقبا بدون شک در مسیر درستی حرکت کر‌ده‌اند که توانستند در این جایگاه قرار بگیرند. شما هم می‌توانید جای این رقبا قرار گرفته و آن‌ها را کنار بزنید. برای این منظور باید سایت‌های آن‌ها را به خوبی رصد کرده و بک لینک‌هایشان را مورد بررسی قرار دهید. سایت‌ها و منابعی که رقبا از آن‌ها بک لینک دریافت کرده‌اند و همچنین کیفیت و کمیت آن‌ها را بررسی کنید.
این بررسی و یا به نوعی جاسوسی از سایت رقیب، به شما کمک می‌‌‌کند تا در مسیر درستی حرکت کنید. وقتی که بدانید که رقبای شما از چه سایت‌هایی بک لینک دریافت نیمه راه رفته‌اید و می‌توانید بدون آزمون و خطا، شما هم همان‌ سایت‌ها را برای دریافت بک لینک انتخاب کنید. ابزارهای مختلفی به صورت رایگان و پولی در این زمینه وجود دارد مانند: Ahrefs و Moz و openlinkprofiler.

ابزار لینکسازی

وبلاگ‌نویسی مهمان انجام دهید.

آیا وبلاگ نویسی مهمان قدیمی شده است و یک روش منسوخ برای ساخت بک لینک است؟ بلی و خیر

وبلاگ‌نویسی مهمان یا انتشار محتوا در سایت‌های دیگر به صورت نویسنده مهمان یک روش قدیمی است، اما همچنان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشته باشید که در حال حاضر انتشار پست وبلاگی مهمان باید در سایت‌هایی انجام گیرد که آن سایت معتبر و مرتبط با موضوع سایت شما باشد. موتورهای جستجو، هوشمند هستند و با انتشار یک پست مهمان در سایت نامرتبط می‌فهمند که شما برای فقط برای دریافت ارزش بک لینک، وبلاگ‌نویسی کردید و ارزشی به بک لینک‌ شما نمی‌دهند.

اگر شما می‌خواهید استراتژی لینک‌سازی خارجی خود را مطابق با قوانین سئو انجام داده و از مزیت‌های وبلاگ‌نویسی مهمان بهره‌مند شوید، باید یک محتوای مفید و منحصر به فرد ایجاد کنید و از یک سایت معتبر و مرتبط بخواهید که محتوای شما را به عنوان یک پست مهمان منتشر کند و از آن پست به سایت شما لینک دهد. سایت‌‌‌‌های فارسی و خارجی معتبری در سطح وب وجود دارد که پست مهمان را قبول می‌کنند که زا جمله آن‌ها می‌توان به ویرگول، بلاگر، مدیوم، ردیت و… اشاره کرد. بدین شکل می‌توانید از طریق آن سایت ترافیک و مخاطبان هدفمندی را جذب سایت خود کنید، ضمن اینکه به دلیل دریافت لینک از یک وب سایت معتبر، امتیاز مثبت از گوگل خواهیدگرفت.

برای سئو خارجی، از لینک‌های شکسته رقبا استفاده کنید.

اگر می‌خواهید محتوایی برای پست مهمان خود آماده کنید، استفاده از لینک‌‌های شکسته در سایت‌ها استراتژی موثری خواهد بود. استراتژی لینک‌های شکسته چگونه کار می‌کنند؟ استراتژی لینک‌سازی شکسته بسیار ساده است، برای این منظور، شما باید در سایت‌های مختلف، پیوندهایی که دیگر کار نمی‌کنند را پیدا کنید و به آن سایت‌‌ها پیشنهاد دهید که پیوندهای شکسته را با لینک‌ سایت شما جایگزین کنند. برای این منظور لازم است که سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کرده و از طریق ابزارهایی گوناگون سئو، لینک‌های شکسته آن را بررسی کنید و از آن سایت‌ها بخواهید که این لینک‌ها را با لینکی از سایت شما جایگزین کنند.

این روش به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا که سایت‌‌های کمی این درخواست را قبول می‌کنند اما قطعاً ارزش امتحان کردن دارد. برای این منظور، می‌توانید از ابزارهای رایگان مانند این ابزار استفاده کنید.

سئو آف پیج با لینکهای شکسته رقبا

در شبکه‌‌های اجتماعی حضوری فعال داشته باشید.

برای سئو خارجی یا آف پیج سایت و استراتژی لینک‌سازی، حضور در شبکه‌‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که نباید از آن غافل شوید. شبکه‌های اجتماعی دنیای بازاریابی را متحول کرده است و برای ایجاد بک لینک، فرصت عالی را فراهم کرده است تا از طریق آن بتوانید، کاربران زیادی را جذب سایت خود کنید. حضور و فعالیت در رسانه‌‌های اجتماعی، صرفا یک گزینه یا مزیت نیست، بلکه ضرورتی است که عدم استفاده از آن می‌تواند به کسب و کار شما آسیب وارد نماید.

در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعال باشید، پست‌های جدید و تصاویر از محصولات و یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید، از طریق امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهند، با مخاطبان خود در تعامل باشید و اعتماد‌ و توجه آن‌ها را جلب کنید. در پروفایل حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، لینک سایتتان را قرار دهید. با انتشار پست‌‌ها و محتواهای مختلف، کاربران را به سمت سایت خود جذب کنید.

هر چقدر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت بهتری داشته باشید و بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید، برند شما بیشتر در معرض دید قرار می‌‌گیرد. بدین شکل مخاطبان بیشتری پست‌های شما را با دیگران به اشتراک گذاشته و ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند.

بهترین بک لینک‌های رقیب را تکرار کنید.

شما زمانی که دانستید که بهترین لینک‌های رقیب کدام هستند و آن‌ها از چه سایت‌‌هایی لینک دریافت کرده‌اند، حالا باید بدانید که چگونه موفقیت آن‌ها را تکرار کنید. برای این‌که بدانید که راه موفقیت آن‌ها را چگونه تکرار کنید، باید مواردی را در نظر بگیرید. برای مثال اگر سایت رقیب از چندین وبسایت و وبلاگ مرتبط باکیفیت، لینک دریافت کرده است، یعنی استراتژی پست مهمان برای آن‌ها به خوبی کار کرده و تاثیرگذار بوده است.

اگر رقیب شما، بک لینک‌هایی از سایت‌هایی شرکتی دارد، یعنی از طریق ارتباطات خود توانسته است که چنین بک لینک‌هایی را دریافت کند. اگر از سایت‌های خیلی معتبر و پربازدید بک لینک‌ دریافت کرده است، احتمالاً برای دریافت این لینک‌ها هزینه پرداخت کرده است. شما می‌توانید بدین شکل با بررسی تمام بک لینک‌هایی سایت رقیب، بفهمید که از چه استراتژی استفاده کرده است و هر کدام از این استراتژی‌ها اگر برای شما نیز اجرایش امکان‌پذیر و مناسب بود را مورد استفاده قرار دهید.

تصاویر اینفوگرافیک طراحی و منتشر کنید.

اینفوگرافیک‌ها از جمله انواع محتواهایی هستند که همچنان بر روی سئو خارجی سایت و استراتژی لینک‌سازی تاثیر دارند و برای ساخت بک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک مزیت عالی اینفوگرافیک‌ها این است که می‌تواند ترافیک را به راحتی برای سایت شما به همراه داشته باشد، زیرا به اشتراک‌گذاری تصاویر در سایتها و شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند پینترست و اینستاگرام توسط کاربران، در مقایسه با محتواهای متنی بیشتر انجام می‌گیرد. تصاویر اینفوگرافیک جذاب و منحصر به فرد می‌تواند به راحتی وایرال شده و توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود.

مقالاتی که اینفوگرافیک دارند، لینک‌های بیشتری دریافت می‌کنند. همین امر باعث شده تا اینفوگرافیک‌ها به یک تکنیک عالی برای ساخت و ایجاد بک لینک تبدیل شوند، که نباید از آن صرف نظر کرد. با ایجاد اینفوگرافیک‌های جذاب و تاثیرگذار و تبلیغ آن‌ها در سایت و شبکه‌‌های اجتماعی و ایجاد لینک به سایت خودتان، می‌توانید ترافیک زیادی را جذب نمایید.

طراحی و تولید اینفوگرافیک به تسلط بر ابزارهای گرافیکی از جمله فوتوشاپ نیاز دارد. برای یادگیری فوتوشاپ، از دوره‌های آموزش ویدئویی زیر استفاده کنید:

برای سئو خارجی خود، شما هم به آنها لینک بدهید.

برای دریافت بک لینک، فقط به دنبال این نباشید که سایت‌‌های دیگر به شما لینک دهند، بلکه باید در برخی موارد خود شما به وبسایت‌های مرتبط و معتبر لینک دهید، با انجام این کار این احتمال وجود دارد که آن سایت‌ها نیز متقابلا همین کار را انجام دهند. برای این منظور چندین وب سایت مرتبط با حوزه کاری خود پیدا کرده و سعی کنید که پست‌‌ها و مقالاتی از سایت آن‌ها که به موضوع مقاله شما کاملا مرتبط است را پیدا کرده و به آن‌ها لینک دهید. این کار در برخی مواقع می‌تواند جواب داده و آن سایت‌ را تشویق کند که به شما متقابلاً لینک دهد.

آموزش لینک سازی خارجی

محتوای ستونی یا Pillar Content منتشر کنید.

اگر می‌خواهید کاربران، محتواهای شما را جدی بگیرند و به آن‌ها توجه کنند، سعی کنید ‌آن‌ها را به صورت چالشی ایجاد کنید، یعنی محتوایی که آن‌ها را به فکر وا دارد و بتواند ذهن آن‌ها را درگیر کند، محتوای مفید و چالشی که واقعا برای مخاطبان، کاربردی باشد، که چنین محتواهایی می‌تواند به طور طبیعی و خود به خود، لینک‌هایی را به همراه داشته باشد.

محتوا منبع اصلی سایت و تجارت آنلاین شما است. فرقی نمی‌کند که شما چه محصولی را می‌فروشید و یا چه خدماتی را برای عرضه دارید، در هر صورت باید دلیل و انگیزه‌ای را به مخاطبان بدهید که محصولات شما را تبلیغ کنند و محتواهای شما را به اشتراک بگذارند. برای ایجاد و ساخت محتوایی که بتواند برای کاربران مفید باشد، چالش‌های فراوانی وجود دارد؛ از جمله اینکه شما باید در چه فواصل زمانی محتوا را برای مخاطبان هدف خود منتشر کنید. این زمان انتشار، خود یکی از چالش‌های محتوا می‌باشد.

اینکه از بمباران محتوا استفاده کنید و به طور مداوم و پشت هم محتوا منتشر کنید، ممکن است که خیلی مفید نباشد. چالش واقعی این است که بدانید پست‌ها و محتواهای جدید را در چه زمان‌هایی منتشر کنید. اگر شما به صورت روزانه این کار را انجام دهید، ممکن است که برای برخی از مخاطبان رضایت‌بخش باشد، اما برای برخی دیگر خسته کننده به نظر برسد. در چنین شرایطی برای حل این چالش دو گزینه برای شما وجود دارد:

  1. شما می‌توانید از طریق بررسی رفتار مشتریان احتمالی، پرسش و پاسخ از مشتریان فعلی و… متوجه شوید که در چه زمان‌هایی محتواهای ستون را انتشار دهید. اما با این روش ممکن است که کار کمی پیچیده شود، زیرا که جواب‌‌های مشتریان مختلف، متفاوت است.
  2. راه دیگر این است که به جای این که به طور منظم محتوای جدید، منتشر کنید، از محتواهای ستونی استفاده کنید. محتواهای ستون به مقالاتی گفته می‌شود که جنبه آموزشی داشته و می‌تواند و تمام زوایای یک موضوع را به طور کامل و جامع بررسی می‌کند. این نوع محتواها همچنین به زمان و حوادث روز وابسته نیست و در هر زمانی می‌تواند برای خواننده مفید واقع شود و اطلاعات و آموزش‌های مفیدی را به او ارائه دهد.

آموزش سئو آف پیج

شما محتوای ستونی را می‌توانید در کنار محتواهای معمول خود در فواصل زمانی معین به طور مداوم منتشر کنید. در این حالت شما می‌توانید ترافیک بیشتری را برای سایت خود ایجاد نمایید. ضمن این که محتواهای ستونی یا Pillar Content که کاربردی و آموزشی است می‌تواند رتبه سایت را بهبود ببخشد و بک لینک‌هایی را برای سایت شما ایجاد کند. برای یادگیری بیشتر، از دوره‌های آموزشی زیر استفاده کنید:

برندسازی کنید.

رشد نام تجاری و برندسازی از جمله مهم‌ترین استراتژی‌های لینک‌سازی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. منظورمان این است که شما با برندسازی باید تلاش کنید که افراد به صورت طبیعی به سایت شما لینک دهند. دریافت لینک طبیعی چیزی است که به سایت شما اعتبار زیادی می‌دهد و هر وبلاگ‌نویس حرفه‌ای باید برای دریافت این نوع لینک تلاش کند.

اگر دریافت بک لینک به صورت طبیعی، یکی از استراتژی‌های شما است، وبلاگ‌نویسی را جدی بگیرید و سعی کنید به طور مرتب وبلاگ‌نویسی کرده و با انتشار محتواهای با کیفیت و برندسازی، برای سایت خود لینک‌های طبیعی قدرتمندی را ایجاد نمایید. دوره‌های آموزشی زیر می‌توانید در این زمینه به شما کمک کند:

بک لینک‌های خود را پیگیری کنید.

برخی از سایت‌ها برای دریافت و ساخت بک لینک تلاش زیادی می‌‌کنند، اما بعد از این‌که بک لینک‌هایی زیادی را دریافت کردند، آن‌ها را رها می‌کنند. باید بدانید که مرحله مهم بعد از ساخت بک لینک‌‌‌ها، پیگیری آن‌ها است. اگر بک لینک‌های خود را بررسی و پیگیری نکنید، چگونه می‌خواهید بفهمید که لازم است بک لینک‌های بیشتری را ایجاد نمایید یا اینکه باید در سئو آف پیج خود مکث کنید؟

ممکن است شما ۳۰۰ بک لینک برای سایت خود داشته باشید، اما بعد از دو یا سه ماه برخی از این لینک‌‌ها از بین برود، زیرا شما فقط از سایت‌های مختلف بک لینک دریافت کرده‌اید، اما کنترلی روی آن‌ها ندارید. ممکن است که برخی از سایت‌ها به دلایل نامشخص، برخی از لینک‌ها را حذف کنند بدون اینکه در مورد آن به شما اطلاع‌رسانی کنند. از این رو باید بر روی لینک‌های خود نظارت دقیق داشته باشید و آن‌ها در فاصله‌های زمانی چند ماهه، پیگیری کنید. برای پیگیری و بررسی بک لینک‌های سایت، ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

بررسی بک لینکها

نتیجه‌گیری

موارد گفته شده در این مقاله، روش‌ها و نکات مهم ایجاد بک لینک به صورت طبیعی و دستی بود. اما بهترین کار برای دریافت بک لینک‌های با کیفیت و معتبر و افزایش تعداد آن‌ها، تولید محتواهای مفید و ارزشمند می‌باشد. وقتی سایت خود را تبدیل به یک منبع مرجع در حوزه کاری خود کنید و اعتبار آن را بالا ببرید، سایت‌های زیادی به شما لینک می‌دهند و محتواهای شما را به اشتراک خواهند گذاشت. به یاد داشته باشید که گوگل به اعتبار بک لینک‌ها توجه می‌کند و تعداد آن‌ها را صرفاً به عنوان یک عامل مهم در نظر نمی‌گیرد. بنابراین همواره باید توجه داشته باشید که بک لینک‌ها را از چه سایت‌هایی و با چه اعتباری دریافت می‌کنید.

همانطور که اشاره کردیم تولید و انتشار محتوای باکیفیت، یک راه عالی برای دریافت بک لینک می‌باشد، اما با این وجود لازم است که به صورت دستی به ویژه در ابتدای کار، بک لینک دستی ایجاد کرد. در مورد ساخت بک لینک به صورت دستی در این مقاله تا حدی صحبت کرده‌ایم، اما در مقالات بعدی مجله کاپریلا در مورد تمام روش‌های ساخت آن، به طور مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.