سئو 538 بازدید

صفحات تکراری در سایت‌ها از جمله مشکلاتی است که ممکن است به صورت خواسته و یا ناخواسته برای هر سایتی رخ دهد. اگر از سئو اطلاعاتی داشته باشید، احتمالاً باید بدانید صفحات تکراری و مشابه، امتیاز منفی برای رتبه گرفتن سایت در گوگل به شمار می‌رود و حتی ممکن است که جریمه گوگل را به دنبال داشته باشد. از این رو، ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم در مورد تگ کنونیکال (Canonical Tag) صحبت کنیم، تکنیکی که مشکل صفحات تکراری در سایت را حل کرده و از دریافت امتیاز منفی گوگل جلوگیری می‌کند. اگر شما هم در سایت خود صفحات تکراری و یا مشابه با هم از نظر محتوا و کلمه کلیدی (Duplicate) دارید و به دنبال راه حلی برای آن هستید، با ما در این مقاله از وبلاگ کاپریلا همراه باشید تا از تگ کنونیکال اطلاعات کافی را به دست آورده و آن برای حل این مشکل به کار ببرید.

تگ کنونیکال (Canonical Tag) چیست؟

تگ کنونیکال، ترفند یا روشی است که در سئو به کار برده می‌شود تا با استفاده از آن بتوان در میان چندین صفحه تکراری سایت، یکی را به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرفی کنیم تا مشکل محتوای تکراری را حل شود. برای اینکه تگ کنونیکال را بهتر درک کنید، بهتر است مثالی را برای آن بیان کنیم. فرض کنید شما یک وب سایت دارید که چهار صفحه با محتواهای تکراری و یا مشابه دارد، در این حالت چند مشکل برای ایندکس و ثبت شدن این صفحات در گوگل ایجاد می‌شود که این مشکلات به شرح زیر هستند:

  1. منابع خزش (Crawl) ربات‌های گوگل برای این صفحات تکراری هدر می‌شود، به جای اینکه منابع ربات‌های گوگل برای پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات مهم سایت شما صرف شود.
  2. ربات گوگل نمی‌داند که در میان این چهار صفحه تکراری، کدام را خزش و ایندکس کند و به آن رتبه دهد.
  3. گوگل به دلیل تشابه این صفحات از لحاظ محتوایی و کلمه کلیدی نمی‌داند به کدام یک از این صفحات ارزش بیشتری بدهد.

تگ کنونیکال، این مشکلات در ارتباط با سئو و ایندکس صفحات مشابه را حل کرده و مهم‌ترین صفحه که باید ایندکس شده و رتبه بگیرد را به گوگل معرفی می‌کند. در حقیقت، با استفاده از تگ کنونیکال شما به گوگل می‌گویید که این صفحات را به عنوان صفحات تکراری در نظر نگیرد و مهم‌ترین آن را که می‌خواهید در نتایج جستجو بالا بیاید، به گوگل معرفی می‌کنید.

مفهوم تگ کنونیکال

این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشید که اگر از تگ کنونیکال استفاده نکنید، گوگل در نهایت خودش این کار را انجام دهد و در میان چندین صفحه مشابه، یکی را که فکر می‌کند بهترین صفحه است، به عنوان صفحه اصلی در نظر می‌گیرد. با این وجود توصیه می‌شود که به گوگل در این مورد اعتماد نکنید چون ممکن است که گوگل صفحه‌ای را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیرد که از نظر شما مهم‌ترین صفحه نیست.

برای مشاهده منابع کرال یا خزش ربات‌های گوگل می‌توانید به ابزار سرچ کنسول که به وبسایت شما متصل است مراجعه کنید.

چرا استفاده از تگ کنونیکال برای سئو سایت مهم است؟

شاید شما با خود بگویید که همه وب مسترها و سئوکارها از مشکلاتی که محتوای تکراری برای سایتشان ایجاد می‌کند، آگاهی دارند و به همین دلیل معمولاً از محتوای یکسان استفاده نمی‌کنند. همچنین ممکن است با خود فکر کنید من از محتوای تکراری برای سایتم استفاده نکردم و در نتیجه نیازی به استفاده از تگ Canonical ندارم. اما باید به شما بگوییم تکراری و مشابه بودن صفحات سایت در خیلی موارد ناخواسته است. همچنین نگاه ما به صفحات سایت ممکن است با نگاه گوگل یکسان نباشد. یعنی ما دید بصری به صفحات سایت داریم ولی گوگل صفحات را با URLها می‌شناسد. به طور مثال، تصور کنید که گوگل با چند آدرس مختلف زیر می‌تواند به یک سایت دسترسی داشته باشد:

Http://www.domain.com

https://www.domain.com

https://domain.com

http://domain.com

http://domain.com/index.php

http://domain.com/index.php?refer=facebook

این ۵ آدرس در واقع URLهای یک صفحه است و برای کاربران با مفهوم یکسانی نشان داده می‌شود، ولی خزنده‌های گوگل این آدرس‌ها را به شکل دیگری درک می‌کنند و هر کدام از آنها به عنوان یک صفحه جداگانه در نظر می‌‌گیرند. بنابراین از نظر گوگل، 6 صفحه مجزا اما تکراری وجود دارد. این مثال تنها بخشی از مشکلات مربوط به محتوای تکراری است که ممکن است در سایت‌ها ایجاد شود. بنابراین شما ممکن است صدها محتوای تکراری در سایت خود داشته باشید اما از آن آگاهی ندارید. بنابراین استفاده صحیح از تگ کنونیکال، تنها راهی است که مشکل صفحات تکراری و مشابه در سایت را حل می‌کند.

روش صحیح استفاده از تگ Canonical

تگ کنونیکال در صورتی تاثیر مثبتی را برای سایت شما به همراه دارد، که به درستی به کار برده شود و قوانین آن نیز رعایت شود، در غیر این صورت نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه تاثیرات منفی خواهد داشت. برای بکارگیری تگ کنونیکال لازم است که کد آن را در تگ head سایت خود قرار دهید، زیرا اگر در بدنه سایت (تگ body) قرار گیرد گوگل به آن توجهی نخواهد کرد. تگ کنونیکال را باید به شکل زیر در head صفحه قرار دهید:

“<”/Link rel=”canonical” href=”https:/domain.com”/>”

در وبسایت‌های وردپرسی نیز، افزونه یواست سئو (Yoast SEO) امکان بکارگیری تگ کنونیکال را بسیار ساده کرده است. برای این منظور کافیست در صفحات تکراری، به بخش Advance افزونه یواست سئو رفته و در آنجا گزینه Canonical Url را پیدا کرده و آدرس صفحه مهم و اصلی را که می‌خواهید به گوگل معرفی کنید قرار دهید. برای استفاده درست از این تگ لازم است که پنج نکته زیر را رعایت کنید:

تگ کنونیکال در وردپرس

  • تگ کنونیکال را برای صفحه اصلی سایت بکار ببرید.

در خیلی موارد ممکن است که کاربران با آدرس‌های مختلف به صفحه اصلی سایت شما وارد شوند (همان طور که در چند پاراگراف قبل، مثال آن را بیان کردیم). همین امر باعث می‌شود که محتوای تکراری در صفحات اصلی، مشکل متداول بسیاری از سایت‌ها باشد. برای اینکه گوگل این آدرس‌ها را به عنوان صفحات تکراری در نظر نگیرد و با کاهش رتبه مواجه نشوید، لازم است که از تگ کنونیکال استفاده کنید.

  • تگ‌های کنونیکال را به صورت مبهم و گنگ استفاده نکنید.

تگ‌های کنونیکال نباید برای گوگل مبهم باشد. برای مثال وقتی شما تگ Canonical را در صفحه A برای اشاره و معرفی به صفحه B بکار بردید، نباید در صفحه B تگ کنونیکال را برای اشاره و معرفی به صفحه A بکار ببرید. همچنین زمانی که تگ کنونیکال را در صفحه A برای اشاره کردن و معرفی به صفحه B بکار بردید در صفحه B نباید به صفحه A ریدایرکت بدهید. در این حالت برای گوگل، در تشخیص صفحه اصلی ابهام ایجاد می‌شود. تگ‌های Canonical را به صورت زنجیره‌ای نیز نباید استفاده کنید، برای مثال تگ کنونیکال در صفحه A برای اشاره به صفحه B و تگ کنونیکال در صفحه B برای اشاره به صفحه C را نباید استفاده کنید.

  • از تگ کنونیکال برای صفحات تقریباً مشابه استفاده کنید.

بسیاری از افراد کاربرد تگ Canonical را برای صفحات کاملاً یکسان می‌دانند. اما تگ کنونیکال بیشتر برای محتواهای تقریباً مشابه کاربرد دارد و برای صفحات با محتوای کاملاً یکسان، استفاده از ریدایرکت به جای کنونیکال توصیه می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که کاربرد اصلی و مهم تگ کنونیکال برای صفحات و محتواهای تقریباً مشابه است. برای مثال در صفحات فروشگاهی، ممکن است که برخی از صفحات دسته‌بندی کالا، فیلترهایی مثل پرفروش‌ترین، ارزان‌ترین و… داشته باشند. صفحات این فیلترها، با یکدیگر مشابه می‌شود، از این رو گوگل به طور خودکار یکی از این صفحات برای مثال ارزان‌ترین را به عنوان صفحه مهم‌تر در نظر گرفته و آن را ایندکس می‌کند، اما در حالی که برای ما مثلاً صفحه و فیلتر پرفروش‌ترین مهم‌تر است و می‌خواهیم آن صفحه در نتایج نشان داده شود. راه حل در اینجا استفاده از تگ Canonical برای معرفی صفحه پرفروش‌ترین‌ها به گوگل است.

  • از تگ کنونیکال برای لینک خارجی استفاده کنید.

اگر شما چندین وب سایت با دامنه‌های متفاوت را مدیریت می‌کنید، ممکن است صفحاتی مشابه در چند دامنه متفاوت داشته باشید، در این حالت می‌توانید از تگ Canonical استفاده کنید و توجه ربات‌های گوگل را به یکی از این سایت‌ها برده و یک سایت را به عنوان نسخه اصلی به گوگل معرفی کنید.

  • تگ کنونیکال را به صورت خود ارجاعی به کار ببرید.

تگ کنونیکال را می‌توان به صورت خود ارجاعی در صفحات مهم سایت که می‌خواهیم به گوگل معرفی کنیم، به کار برد. برای مثال فرض کنید در میان سه صفحه مشابه (x y z)، صفحه x از اهمیت بیشتری برخوردار است و شما می‌خواهید این صفحه را به عنوان نسخه اصلی به گوگل معرفی کنید. بنابراین از صفحه y و z به صفحه x تگ کنونیکال می‌دهید و علاوه بر آن، در خود صفحه x نیز به خودش تگ کنونیکال می‌دهید.

مثال صحیح تگ کنونیکال

تفاوت تگ کنونیکال با ریدایرکت 301 چیست؟

از آنجا تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 دارای کاربرد تقریباً مشابهی هستند، در مورد آن سوالات و ابهاماتی وجود دارد. سوالات مختلف از جمله اینکه کدام یک مناسب‌تر است، یا اینکه چه زمانی تگ کنونیکال را بکار ببریم و چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده نماییم. در پاسخ به این موارد باید بگوییم که برای تغییر URLهای صفحات سایت از ریدایرکت استفاده می‌شود. برای تغییر دامنه سایت نیز باید از ریدایرکت استفاده کرد، اما اگر سرور وبسایت این امکان را ایجاد نکرد، می‌توانید با استفاده از تگ کنونیکال، انتقال و تغییر دامنه را به گوگل اعلام کنید.

با اینکه ریدایرکت و تگ کنونیکال شباهت‌هایی دارند، اما نتایج آنها کاملاً متفاوت است. برای مثال زمانی که شما از صفحه 1 به صفحه 2 سایت خود ریدایرکت 301 می‌دهید، موتورهای جستجو و کاربران، هر دو از صفحه 1 به صفحه 2 به صورت خودکار انتقال پیدا می‌کنند و در واقع اصلاً صفحه 1 را نمی‌بینند. حالا اگر از صفحه 1 سایت به صفحه 2 سایت خود تگ کنونیکال دهید، برای نتایج نشان داده شده به کاربران تغییری ایجاد نمی‌شود، بلکه فقط به موتور جستجو اعلام می‌شود که صفحه 2، صفحه اصلی و کانونی است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تگ کنونیکال برای انتقال کامل دامنه و صفحات کارایی لازم ندارد و در چنین مواردی که انتقال کامل دامنه مد نظر است، باید از ریدایرکت استفاده کرد.

تگ Canonical ابزار قدرتمندی که نباید از آن غافل شد.

ما در این مقاله سعی کردیم به شما در مورد تگ کنونیکال اطلاعات کامل و کافی را ارائه دهیم و شما را با کاربردهای آن آشنا کنیم. با بکارگیری نکات به کار برده شده در این مقاله، می‌توانید تگ کنونیکال را به درستی به کار برده و تاثیر مثبت آن را در سئو سایت خود مشاهده نمایید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.