با انجام برنامه‌ریزی پلن فروش (Sales plan) می‌توان براحتی به اهداف تجاری کسب و کار خود با سهولت بیشتری دست یافت. آیا شما برای افزایش فروش کسب و کار خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ آیا می‌دانید به کمک یک برنامه فروش کارآمد می‌توان از تکنیک‌ها و استراتژی‌های فوق‌العاده‌ای که توسط برندهای بزرگ انجام می‌شود برخوردار شد؟ در ادامه این مقاله از مجله کاپریلا با ما همراه باشید تا درباره مشخصه‌های پلن فروش، اجزا و مزیت‌های آن بیشتر صحبت کنیم.

مقدمه طراحی برنامه فروش

بهتر است هر کسب و کاری در هر زمینه‌ای که کار می‌کند، برای پلن فروش خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد. شما می‌توانید یک برنامه فروش مناسب برای سازمان خود طراحی کنید و از شگفتی‌های حاصل از اجرای دقیق آن بهره‌مند شوید. در ادامه، سعی کرده‌ایم هر آنچه لازم است درباره نحوه طراحی و اجرای برنامه فروش، الگوهای آماده پلن فروش و استراتژی‌های مربوط به آن و نیز چگونگی نوشتن برنامه فروش را در اختیارتان قرار دهیم.

پلن فروش چیست؟

در ابتدا باید برایتان موضوع را روشن کنیم که برنامه و پلن فروش چیست و چگونه کار می‌کند؛ پیش از بیان در پاسخ این سؤال باید گفت که اگر بتوانید پلن فروشی مناسب برای سازمان خود تهیه کنید، قادر خواهید بود براحتی به کمک تکنیک‌های کارآمد، مخاطبان موردنظر خود را هدف تلاش‌های فروش و بازاریابی خود قرار دهید. یک پلن فروش از اهداف شما، تاکتیک‌های سطح بالا، مخاطب هدف و موانع احتمالی در مسیر توسعه فروش کسب و کار شما تشکیل می‌شود. پلن فروش، چیزی شبیه پلن سنتی کسب و کار است اما با این تفاوت که فقط روی هدف فروش شما متمرکز است. برنامه کسب و کار اهداف کسب و کار را مشخص می‌کند و پلن فروش، نحوه چگونگی رسیدن به آن اهداف تجاری را مشخص می‌کند. کسانی که از برنامه فروش بهره می‌برند، در حقیقت اهداف مشخصی برای آینده خود و سازمان‌ها دارند.

در طراحی پلن فروش باید اطلاعاتی مانند مشتریان و مخاطبان هدف سازمان، هدف از درآمدزایی شرکت، ساختار تیم فروش و هم‌تیمی‌ها و منابعی که جهت دستیابی به اهداف سازمان لازم داریم، قرار داده شود. در واقع اگر تمایل دارید از یک برنامه فروش خارق‌العاده بهره‌مند شوید، لازم است اهداف کوچک و بزرگ سازمان خود را با تیم فروش به اشتراک بگذارید. بهتر است هر یک از اعضای تیم فروش مسئولیت‌های خود را بدانند و در راستای آن نقش، قدم بردارند. هر از چند گاهی لازم است میزان پیشرفت تیم فروش را بررسی کنید تا موفقیت و کارا بودن آنها ثابت شود.

مراحل برنامه‌ریزی برای پلن فروش

جهت ایجاد برنامه‌ریزی پلن فروش عالی لازم است داده‌های فروشی که در سال گذشته داشته‌اید را مستند و تحلیل کنید و به دنبال شیوه بهره‌گیری مناسب از آنها باشید. حال نوبت آن است که اهداف خود و سازمانتان را از فروش مشخص کنید؛ با توجه به داده‌های در دسترس و اهداف انتخابی شما می‌توان مقیاسی برای اندازه‌گیری موفقیت سازمان مذکور بدست آورد. بررسی وضعیت فعلی سازمان و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف آن در راستای رسیدن به هدف، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. می‌توانید بر اساس داده‌های فروشی که در شرکت ثبت شده است، میزان فروش آینده را به‌طور تقریبی تعیین کنید و برای رسیدن به آن، برنامه بچینید. پس از آن لازم است بخش‌های مختلف شرکت مانند واحد بازاریابی را جز زیرمجموعه‌های واحد فروش آورید تا سرعت دستیابی به اهداف، بالاتر رود. بهتر است هر 12 ماه یک‌بار با توجه به داده‌ها و نیازهای شرکت، برنامه فروش جدیدی طراحی کنید و از آن بهره ببرید.

بخش‌های مختلف در برنامه فروش

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، برای تهیه یک طراحی پلن فروش کارآمد به اطلاعاتی همچون اهداف، استراتژی‌های متنوع، شرایط بازار، تبلیغات، استراتژی قیمت‌گذاری محصولات و… نیاز داریم. در ادامه سعی می‌کنیم هر یک از بخش‌های مورد نیاز در برنامه فروش را برایتان بطور کامل توضیح دهیم.

  • مخاطبان و مشتریان هدف: شما جهت ارائه خدمات شرکتتان به مشتری و فروش محصولاتتان به آنها نیاز دارید مشتریان خاص خود را شناسایی کنید و نسبت به نیاز آنها، راهکارهایی را بر روی محصولات و خدمات خود پیاده کنید.
  • اهداف فروش: باید بدانید هدف از جذب مشتری، ارائه چه خدمت یا محصولی است؟ در این بخش باید برای تیم فروش در سازمان مشخص کنید که چه میزان درآمد حاصل از فروش مورد نظر شما می‌باشد.
  • استراتژی‌ها و تکنیک‌ها: برای رسیدن به اهداف سازمانی نیاز است افراد تیم، استراتژی‌ها و تکنیک‌های خاصی را انجام دهند. در واقع می‌توان گفت انجام صحیح این تکنیک‌ها لازمه پیشرفت سازمان می‌باشد و به همین دلیل در پلن فروش شما باید گنجانده شوند.
  • قیمت و مدل‌های فروش: باید مشخص کنید که استراتژی قیمت‌گذاری محصولات شما و جشنواره‌های فروش (مدل‌های فروش تخفیفی) برای جذب هر چه بیشتر مشتری چیست.
  • ساختار تیم: بهتر است برای نظم‌دهی بیشتر، اعضای تیم را مشخص کنید و سپس نقش هر یک از آنها تعیین شود.
  • منبع موردنیاز: آنچه اعضای تیم جهت دستیابی به هدف نیاز دارند باید توسط شما تهیه شود. با استفاده از بخش منابع مورد نیاز در پلن فروش، می‌توان بمنظور رسیدن به اهداف، میان‌بر زد.
  • شرایط کنونی بازار: بهتر است بهنگام نوشتن برنامه فروش، شرایط بازار و شرایط کاری رقبای خود را بسنجید. با این کار می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تر و واقع‌گرایانه‌تری داشته باشید.

چگونه یک پلن فروش بنویسیم؟

جهت نوشتن یک برنامه فروش ایده‌آل لازم است نکات ریز و درشت بسیاری را مورد توجه قرار دهید. در ادامه سعی کرده‌ایم هر یک از نکات را برایتان بیاوریم و درباره آن توضیح دهیم تا با سهولت بیشتری بتوانید جهت نوشتن یک برنامه فروش فوق‌العاده عمل کنید.

پیشینه و ماموریت شرکت

اینکه در قدم اول بتوانید تاریخچه‌ای کوتاه از شرکت و نحوه کار در آن بنویسید، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. باید مشخص کنید که شرکت شما چه ماموریت و چشم‌اندازی دارد تا پیشینه شرکت به درستی در پلن فروش قرار داده شود.

اعضای تیم فروش

پس از آن لازم است در برنامه فروش خود، تعداد و نام اعضای تیم عملیاتی و مدیریتی فروش را شرح دهید. علاوه بر این، جهت تکمیل شدن اطلاعات، لازم است نقش اعضای تیم را در برنامه یادداشت کنید. در صورتی که در آینده قصد افزودن کارمندان به واحد فروش را دارید بهتر است از همین ابتدا تعداد و عنوان شغلی آنها را در برنامه فروش بنویسید تا در آینده، برنامه‌ریزی‌های ذهنی‌تان به هم نریزد.

مشخص کردن بازار هدف

در این بخش لازم است درباره مشتریان خود و جمعیت هدفتان بطور دقیق بنویسید. شما باید بدانید چه قشری از جامعه، مخاطب و مشتری خدمات شما خواهند بود؛ بهترین مخاطبان و مشتریان شما از کدام صنعت می‌باشند و جمعیت مخاطبان شما (اندازه بازار) چقدر است. در این‌باره باید بگوییم که لازم است پرسونای مشتریان خود را بطور مکرر چک کنید و به‌روزرسانی کنید. دلیل این امر این است که در اوایل فروش محصولاتتان در بازار، احتمالاً قیمت پایین‌تری به مخاطب عرضه خواهید کرد و همین امر سبب جذب مشتری بیشتر شده است؛ اما در درازمدت که قدرت محصول و برند در بازار افزایش یابد و شما قیمت آن را افزایش دهید، احتمالاً با ریزش مشتریان مواجه خواهید شد و باید برای جلوگیری از این ریزش، برنامه داشته باشید.

برنامه‌ریزی برای منابع، ابزارها و نرم‌افزارها

به کمک نرم‌افزارها و منابع در دسترس برای فروشندگان خود مشخص خواهید کرد که چگونه و با چه منابعی به اهداف خود دست پیدا کنند. ابزارهای مختلفی می‌توانند در امر فروش به شما کمک کنند که باید تمام آنها در این بخش از برنامه فروش، گنجانده شوند؛ از جمله نرم‌افزار CRM، منابع آموزشی، تجهیزات فیزیکی (مثلاً استند سمپلینگ و …)، تبلیغات چاپی و … . همچنین باید نحوه استفاده از آنها و بودجه‌بندی تهیه این منابع را نیز توضیح دهید.

تعیین جایگاه برند و محصول در بازار

بهتر است در این بخش از پلن فروش، عملکرد محصولات خود و رقبایتان را با یکدیگر بسنجید. باید علاوه بر شناسایی دقیق رقبا، بدانید نقاط قوت و ضعف محصولات آنها و استراتژی فروششان چیست و سعی کنید در پلن خود، بر آن نقاط ضعف و قوت غلبه کنید. باید با شناخت روندهای بازار، جایگاه خود را در بازار هدف مشخص کنید تا مطابق آن، برنامه‌ای واقع‌گرایانه و موثر طراحی کنید. هر فاکتوری که ممکن است در آینده روی بازار شما تاثیر بگذارد هم در این بخش نوشته خواهد شد.

استراتژی بازاریابی و تبلیغات

در این قسمت باید قیمت محصول یا خدمات خود و همچنین نوع تبلیغاتی که قرار است برای آنها مورد استفاده قرار گیرد را مشخص کنید. لازم است به نحوه‌ای که قرار است محصول خود را به مشتریان معرفی کنید نیز اشاره شود و استراتژی‌های بازاریابی آن را مورد بررسی قرار دهید. به‌عنوان مثال می‌توان گفت در صورتی که در ماه اول به‌اندازه 40 محصول فروش داشته باشیم و این تعداد در ماه دوم به 55 عدد برسد یعنی حدود 10 درصد افزایش فروش داشته‌ایم. اگر در ماه خاصی تعداد مشتریان کاهش پیدا کند، می‌توانیم در آن ماه تخفیفی به‌اندازه 10 درصد کاهش قیمت بگذاریم؛ در این راستا هزینه‌ای که پرداخت شده نسبت به فروش حدود 1/5 درصد می‌شود. بطور کلی این بخش برای تعیین کلیه جزئیات برنامه‌ریزی و عملیاتی بازاریابی و فروش محصولات شما می‌باشد.

طراحی پلن فروش
در پلن فروش، باید استراتژی قیمتی محصولات هم مشخص شود.

استراتژی فروش

باید در این قسمت مشخص کنید که تیم فروش شما چگونه با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند؛ فرآیند نهایی شدن خرید بین مشتری بالقوه و تیم فروش چگونه انجام می‌گیرد؟ در واقع می‌توان گفت یک سری سرنخ‌های فروش را که به کمک فعالیت‌های بازاریابی بخش قبل به دست آورده‌اید، چگونه به مشتری نهایی تبدیل خواهید کرد. دو روش جهت فروش به نام‌های فروش برون‌گرا (Outbound) و فروش درون‌گرا (Inbound) وجود دارد که در ادامه درباره هر یک از آنها برایتان توضیحاتی خواهیم داد.

  • تعریفی مختصر از فروش برون‌گرا: هر اقدامی در زمینه فروش و تبلیغات توسط شرکت انجام شود و مخاطب در معرض آن قرار گیرد را فروش برون‌گرا نامند. اقداماتی مانند مراجعه حضوری در نمایشگاه، تبلیغات ATL و… از جمله اقدامات مربوط به فروش برون‌گرا می‌باشند.
  • تعریفی مختصر از فروش درون‌گرا: بازاریابی‌هایی که امروزه بیشتر انجام می‌شوند مانند بازاریابی محتوایی و رسانه‌ای در این دسته از روش فروش وجود دارند. در واقع بیشتر اقدامات آنها به کمک نرم‌افزارها انجام می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله بازاریابی درونگرا چیست؟ را بخوانید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برنامه اجرایی

زمانی که جزئیات برنامه مشخص شد، باید پلن اجرایی آن را در این بخش بنویسید. باید مشخص کنید که چگونه می‌خواهید استراتژی‌های پلن را اجرا کنید. مثلاً اگر هدف شما افزایش 30 درصدی فروش تا پایان فصل است، برنامه اجرایی شما برای تحقق این هدف، چیست.

اهداف سازمان

همه ما می‌دانیم که ما سازمان یا شرکتی را برپا می‌کنیم تا از آن درآمد کسب کنیم؛ بنابراین می‌توان گفت هدف اصلی هر شرکت و سازمان درآمد آن است. در این راستا باید اهداف سازمان خود را واقع‌بینانه بنویسید و از رؤیاپردازی دور شوید. توصیه می‌کنیم در ادامه، اهداف خود را بر اساس اولویت آنها طبقه‌بندی کنید. از جدول زمان بهره بگیرید، با این کار از معیاری منظم برخوردار خواهید شد. در جدول زمان‌بندی به این نکته توجه داشته باشید که در بین سه‌ماهه ابتدایی فروشتان، در ماه اول و دوم از فروش کمتری برخوردار خواهید بود. بهنگام تعیین قیمت محصول لازم است کل بازار قابل دسترس و منابع و همچنین میزان نفوذ شما در بازار مورد توجه قرار گیرند؛ زیرا اصلی‌ترین عوامل مربوط به تعیین کردن قیمت همین سه مورد هستند.

بودجه‌بندی

هزینه‌هایی که ممکن است در بین راه با آنها مواجه شوید را یادداشت کنید. به‌عنوان مثال شما در ادامه قطعاً باید حقوق کارمندان را بپردازید و جهت آموزش واحد فروش، مبلغی را پرداخت کنید. همچنین باید بدانید که سفرهای اضطراری و فوری، تهیه ابزار و منابع مورد نیاز و فعالیت‌های مربوط به ارتباط تیم‌ها و… نیازمند پرداخت هزینه‌هایی می‌باشد که در این بخش، نوشته خواهد شد. پس از آن لازم است بودجه خود را با پیش‌بینی فروش مقایسه کنید که تناسب آن و پیش‌بینی نرخ بازگشت سرمایه توجیه‌پذیر باشد. یکی دیگر از هزینه‌هایی که لازم است برای تامین آن برنامه داشته باشید شامل اقداماتی مانند جایزه برای ترغیب مشتریان به خرید، برگزاری مسابقات بین فروشنده‌ها، هزینه‌های تبلیغاتی و … می‌باشد.

نکات تکمیلی طراحی پلن فروش مؤثر

مواردی که در مطالب فوق به آنها اشاره شد، اصول نوشتن طراحی پلن فروش هستند. در صورتی که قصد دارید برنامه فروش خود را در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن تهیه کنید و به اهداف خود با احتمال بیشتری دست پیدا کنید، لازم است در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

  • بهره‌گیری از فناوری و نرم‌افزارهای پیشرفته: استفاده از نرم‌افزارهایی جهت اندازه‌گیری میزان پیشرفت سازمان در اجرای پلن فروش بسیار اهمیت دارند. حال اگر خود یا ذی‌نفعان شما از نرم‌افزارهای مهمی مانند CRM یا اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید قطعاً شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهید بود.
  • پشتیبانی از پلن بودجه با کمک آمار و داده‌های معتبر: اگر قصد دارید پلن بودجه‌ای را برای برنامه فروش خود به سازمان ارائه دهید لازم است آن را با داده‌های سال گذشته تطبیق دهید؛ در این صورت به حقایق نزدیک‌تر خواهید شد.
  • برنامه‌های متنوع برای گروه‌های مختلف: اگر تمایل دارید اهداف خود را دقیق‌تر انتخاب کرده و با اطمینان بیشتری به آنها برسید، لازم است برای توسعه کسب و کارتان، پلن فروشی متنوع برای هر بخش فروش در نظر بگیرید: فروش میدانی، فروش درونگرا، فروش برونگرا و… .
  • با نمایندگان فروش خود ارتباط بیشتری برقرار کنید: بهترین راه‌حل جهت از دست ندادن سرنخ‌های فروش این است که با کارشناسان فروش خود به گفتگو بپردازید. در این صورت قادر خواهید بود پیش‌بینی‌های لازم آنها برای تبدیل لید به مشتری را بهتر درک کنید و به مؤثر بودن یا عدم اثرگذاری آنها آگاه شوید.
  • شناسایی اقدامات مثبت و منفی رقبا: حتماً در وهله اول رقبای خود را شناسایی کنید و در مرحله بعدی، اقدامات آنها را زیر نظر بگیرید. در واقع شما باید بدانید چه نکته مثبتی در اقدامات رقیبتان گنجانده شده است؛ آن را بشناسید و شما نیز شرکت خود را به سمت آن سوق دهید.

انواع پلن و برنامه فروش

پلن فروش ممکن است برای مدت زمان یک ماه، دو یا سه ماه نوشته شود. برخی از برنامه‌های فروش جهت همراهی با استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات نوشته می‌شوند. نمونه دیگری از برنامه فروش وجود دارد که می‌توان آن را به استراتژی‌های کسب و کار نسبت داد. پلن توسعه بازار و برنامه عرضه یک محصول جدید نیز از جمله برنامه‌های فروش به شمار می‌روند. در ادامه درباره هر یک از پلن‌های مذکور مطالبی را ارائه خواهیم داد.

  • پلن فروش ماهانه، دو و سه‌ ماهه: همانطور که از عنوان آن مشخص است این نوع برنامه بر اساس چارچوب زمانی نوشته می‌شود. در این برنامه، هدف مجزا برای ماه اول، دومین ماه و ماه سوم مشخص خواهید کرد. به کمک این برنامه می‌توان پیشرفتی که فرد طی سه ماه به دست آمده را بررسی کرد و سپس موانع و مشکلات احتمالی و فرصت‌های موجود را شناسایی کرد.
  • برنامه فروش هماهنگ با بازاریابی: به کمک این برنامه می‌توانید بر روی پرسوناهای مخاطبان و مشتریان خود تمرکز کنید. پس از آن برنامه فروشتان با پیام‌های بازاریابی و تبلیغات و نیاز مشتریان هماهنگ خواهد شد.
  • برنامه فروش توسعه استراتژیک کسب و کار: در این برنامه می‌توانید شبکه‌سازی کنید و با سایر شرکت‌ها جهت حمایت مالی و انجام برخی فعالیت‌ها همراه شوید. به عبارت دیگر، در این نوع پلن فروش با برگزاری رویدادها و … تلاش می‌کنید ارتباطات و کانال‌های فروش خود را گسترش دهید.
  • برنامه توسعه بازار: این پلن زمانی کاربرد دارد که بازار هدف به سمت مکان جغرافیایی جدیدی کشیده شده باشد و یا قصد دارید در بازار جدیدی ورود پیدا کنید. در پلن توسعه بازار لازم است هزینه‌های مربوط به توزیع و تفاوت منطقه فروش و منابع مورد نیاز بازار جدید در نظر گرفته شوند.
  • پلن فروش محصول جدید: در صورتی که قصد دارید در شرکت خود محصولی جدید تولید کنید، باید برای آن پلن فروش مجزایی را در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید راحت‌تر به اهداف درآمدی خود نسبت به این محصول دست پیدا کنید.

دانلود رایگان چند نمونه برنامه فروش

در این قسمت سعی داریم نمونه‌هایی از پلن فروش از منابع معتبر جهان را در اختیارتان قرار دهیم تا بطور کامل، برنامه و پلن فروش را درک کنید و با استفاده از ساختار آماده این فایل‌ها، برنامه فروش خود را با سهولت و کیفیت بیشتری تهیه کنید.

قالب پلن فروش از سایت Hubspot

به کمک این پلن و الگوی آماده آن قادر خواهید بود عناصر اصلی برنامه فروش را شناسایی کنید و مراحل برنامه فروشتان را با دقت بیشتری بنویسید.

الگوی آماده برنامه فروش از سایت Best Templates

اگر از یک الگوی واحد کمک بگیرید شما و هم‌تیمی‌هایتان خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به اهداف خود دست پیدا خواهید کرد. بخش‌های مختلف این قالب آماده شامل قسمت تقاضا، اجرا، اندازه‌گیری و … می‌باشد.

الگوی پلن فروش سایت آسانا

این الگو در واقع یک نرم‌افزار کاربردی است که شما و هم همکارانتان را می‌تواند با هم هماهنگ کند. به کمک این الگو می‌توانید پیشرفت لحظه به لحظه سازمان خود در امر فروش را ببینید.

الگوی آنلاین برنامه فروش Venngage

در این الگو می‌توانید پلن‌های فروش خود را بصورت نمودار و تصاویر درآورید. اگر می‌خواهید برنامه‌ای خارق‌العاده با گزینه‌های جالب داشته باشید می‌توانید از این الگو بهره بگیرید.

برنامه فروش کسب و کارهای کوچک به کمک الگوی Fit Small Business

این الگو یک پلن ساده و کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر در یک سازمان کوچک مشغول به کار هستید و قصد توسعه آن را دارید در گام ابتدایی جهت تهیه برنامه فروشتان می‌توانید از این برنامه کمک بگیرید.

الگوی فروش یک، دو و سه‌ ماهه به کمک الگوی Template.Net

به کمک این الگو قادر خواهید بود اهداف کوتاه مدت و بلندمدت فروش خود را طراحی کنید.

پلن فروش در قالب Template Lab از Microsoft Word

در این الگوی آماده فروش قادر خواهید بود اهداف سازمان را به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی کنید. مزیت چنین کاری در این است که تعیین مسئولیت‌ها را بهتر و دقیق‌تر انجام بدهید.

الگوی Template.Net در پلن فروش سه‌ ماهه

شما می‌توانید در این الگو به کمک ترفندهای پلن فروش خود برای سه ماه آینده شرکت برنامه‌ریزی کنید. برنامه فروش این الگو شامل مراحل فروش، وظایف هر شخص و سؤالات مربوط به پلن می‌باشد.

نمودار پلن فروش Creately

در صورتی که فردی هستید که بیشتر به مشاهده اطلاعات اهمیت می‌دهید تا خوانش متن، این الگو برایتان فوق‌العاده مناسب می‌باشد. در واقع نمودارهای موجود در این پلن به قالب آن ارزش و دقت بیشتری افزوده است.

نمودار پلن فروش Creately
نمونه نمودار پلن فروش در سایت Creately

پلن فروش یک صفحه‌ای BestTemplates

اگر می‌خواهید در بین جزئیات و توضیحات زیاد پلن فروشتان گم نشوید بهتر است از این پلن آماده کمک بگیرید. در این فایل، شاخص‌های کلیدی، هزینه‌های مورد نیاز، ترفندهای توزیع و… در قالب یک یا دو صفحه‌ای برایتان آماده شده است.

پلن اجرایی فروش Best Templates

این پلن طرح در برنامه Word یا Pages به‌ اندازه 8 صفحه قابل اجرا می‌باشد. به کمک آن می‌توان به عناصر قابل لمس اهداف فروش دست یافت. جایگاه‌یابی و استراتژی‌های موجود در این پلن ستودنی است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی شد تمام نکات ریز و کاربردی طراحی برنامه فروش را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لازم است بدانید پلن‌های فروش هر کسب و کار منحصر به فرد هستند و با یکدیگر فرق دارند. هر ماه یا هر سه ماه یکبار برنامه فروش خود را حتماً بروزرسانی کنید تا به اهداف سازمانی‌تان نزدیک‌تر شوید و موفقیت‌های بیشتری کسب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت فروش حرفه‌ای: اینجا را کلیک کنید (+).

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 28 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها