اگر به‌منظور کسب درآمد نمی‌خواهید برای دیگران کار کنید یا قصد افزایش درآمدتان را دارید و یا حتی از نظر شخصی نیازمند شروع یک کسب‌وکار برای اثبات توانایی‌های خود هستید، خواندن این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌تواند راهنمایی برای روشن شدن چراغ ذهن شما و باز شدن افق دیدتان به مسیرهایی نو در خصوص ایده های کارآفرینی با سرمایه کم باشد.

چگونه با سرمایه کم کارآفرین شویم؟

برای کارآفرین شدن با سرمایه کم، باید ابتدا اطلاعاتی بنیادین از وجوه و ارکان راه‌اندازی کسب‌وکار داشته باشید. چهار وجه اصلی هر کسب‌وکار در ابعاد، اندازه‌ها و سطوح مختلف عبارت‌اند از: طرح و ایده اولیه، نیروی کار، «سرمایه» و بازار مصرف. شایان ذکر است که عدم وجود هر کدام از این ارکان می‌تواند منجر به شکست آن کسب‌وکار پس از راه‌اندازی شود و یا حتی به‌عنوان عامل بازدارنده پیش از راه‌اندازی تلقی گردد؛ اما می‌توان با کنترل هر کدام از این پارامترها تحت شرایط گوناگون، منعطف بود و موفق شد یک کسب‌وکار سودآور را در زمینه‌های مختلف راه‌اندازی کرد.

چگونه با سرمایه کم کارآفرین شویم؟
چگونه با سرمایه کم کارآفرین شویم؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

روش های جذب سرمایه برای کارآفرینی

در مسیر کارآفرین شدن با سرمایه کم – با توجه به آنچه که گفته شد – از جمله مواردی که معمولاً به‌عنوان عامل بازدارنده، مانع از شروع عملیاتی شدن یک ایده‌پردازیِ منحصربه‌فرد می‌شود، «کمبود یا عدم وجود سرمایه» است. برای رفع این مشکل، یکی از روش‌های جذب سرمایه، فروش ایده‌های راه‌اندازی کسب‌وکار است که می‌تواند منجر به جذب سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار شود اما افراد زیادی نیستند که از این طریق موفقیت خاصی به‌دست آورده باشند؛ به هر صورت ایده‌های تولیدشده باید توسط افرادی به اجرا درآیند تا این فرآیند کامل و پایدار باشد.

روش دیگر برای جذب سرمایه به‌منظور راه‌اندازی یک کسب‌وکار، استفاده از سرمایه‌های قرضی به‌صورت وام‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت یا بدون بهره است که خود به‌دلیل مشکلات و فشارهای ناشی از تعهدات بازپرداخت می‌تواند از عوامل شکست آن کسب‌وکار یا ناتمام گذاشتن آن پیش از اجرا باشد؛ اما برای کسانی که امکان تأمین منابع مالی خارجی را ندارند یا اصلاً نمی‌خواهند سرمایه‌ی غیر را وارد ایده کاری خود کنند و سود حاصل را با دیگران سهیم شوند، شاید دغدغه‌ی اصلی، راه‌اندازی کسب‌وکار با سرمایه‌های محدود و در دسترس است.

جذب سرمایه برای کارآفرینی
جذب سرمایه برای کارآفرینی

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چه کسانی موفق می شوند با سرمایه کم کارآفرینی کنند؟

افرادی وارد مسیر کارآفرینی با سرمایه کم می‌شوند که ترسشان را کنار گذاشته‌اند؛ آن‌ها که شهامت ساختن راه خودشان را دارند و از کار کردن برای دیگران خسته شده‌اند. برای این دسته از افراد شاید اصلی‌ترین مسئله بحث تأمین سرمایه است، که خصوصاً در مورد قشر جوانِ جامعه مشکل آفرین است؛ چراکه معمولاً به‌دلیل عدم تجربه کافی، مورد اعتماد تأمین کنندگان سرمایه واقع نمی‌شوند و یا امکانات و روابط لازم برای فراهم آوردن هزینه اولیه راه‌اندازی یک کسب‌وکار را ندارند. اگر کسی هستید که ترستان را کنار گذاشته‌اید اما توانایی جذب و متقاعد کردن یک سرمایه‌گذار را ندارید، بهترین روش، روی آوردن به کارآفرینی در حوزه‌هایی از کسب‌وکار است که راه‌اندازی آن‌ها، نیازمند صرف هزینه‌های اولیه بالا نبوده و به همین علت نیز بیشتر قابلیت مورد آزمون و خطا قرار گرفتن را دارند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایده های کارآفرینی با سرمایه کم

در ادامه سعی داریم با معرفی برخی از کسب‌وکارهایی که نیاز به سرمایه اندک جهت راه‌اندازی دارند، تصمیم‌گیری در این زمینه را برای خوانندگان این مقاله آسان‌تر کنیم. هر چند باید توجه داشت همان‌قدر که بر خوردن به یک ایده‌ی خوب می‌تواند جرقه شروع یک کسب‌وکار مناسب برای شما باشد، از طرفی، غرق شدن در سیل بلند بالایی از ایده‌ها جز سردرگمی عایدی نخواهد داشت؛ پس بهتر است سعی کنید ابتدا توانایی‌ها و علایق خود را به‌خوبی بشناسید تا بتوانید از میان راه‌های مختلف، آنی را برگزینید که مناسب شما باشد، راهی که در آن قابلیت پیشرفت داشته باشید؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا چند مورد از ایده های کارآفرینی با سرمایه کم را به شما معرفی کنیم.

ایده های کارآفرینی با سرمایه کم
ایده های کارآفرینی با سرمایه کم

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کسب و کار‌های اینترنتی

امروزه با پیشرفت‌های تکنولوژی و هوشمند شدن هرچه بیشتر لوازم و تجهیزات، شاهد استفاده وسیعی از اینترنت در بستر فضاهای مختلف مجازی و شبکه‌های ارتباطی هستیم. اگر عمیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم، سیطره‌ی اینترنت بر زندگی بشر، منجر به حذف شدن بسیاری از مشاغل گردید اما باعث شد، مشاغل جدیدی به وجود بیایند؛ مشاغلی که امروزه به آن‌ها «کسب‌وکارهای اینترنتی» گفته می‌شود؛ کسب‌وکارهایی که راه‌اندازی آن‌ها، سرمایه‌ی اولیه زیادی نمی‌طلبد! لذا ضروری است از این فضای به‌وجود آمده حداکثر استفاده به عمل آید؛ خصوصاً که اکثر کسب‌وکارهای این حوزه در بستر مجازی و با حداقل نیاز به ملزومات فیزیکی و هزینه‌بردار راه‌اندازی می‌شوند. در ادامه، برخی از ایده های کارآفرینی با سرمایه کم در حوزه اینترنت را معرفی نموده و آن‌ها را تشریح می‌کنیم.

آموزش مجازی

شرایط به وجود آمده در اثر پاندمی کرونا در سال‌های اخیر، پتانسیل بالای بسترهای مجازی در زمینه آموزش‌وپرورش را بیش‌ازپیش نشان داد. در این راستا، برگزاری کلاس‌های درسی، کمک‌آموزشی و هنری در قالب کلاس‌های آنلاین و دوره‌های ضبط‌شده، می‌تواند به‌عنوان یک شغل با نیاز به سرمایه کم مد نظر قرار گیرد؛ لذا اگر در زمینه‌ای خاص مهارتی دارید و چنانچه مباحث درسی یا هنری را به‌خوبی آموخته‌اید و توانایی آموزش به دیگران را در خود می‌بینید، می‌توانید از این ایده، به‌عنوان منبع کسب درآمد با سرمایه اولیه کم استفاده کنید.

شاید یکی از مشکلات افرادی که قصد راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری دارند، عدم اعتماد به سطحِ دانشِ خود برای قبول مسئولیت آموزش باشد؛ اما باید توجه داشت که بسیاری از دانشجویانی که مثلاً در مورد نواختن یک ساز به دنبال آموزش هستند، به احتمال زیاد به دنبال آموزش‌های حرفه‌ای با هزینه‌های بالا نباشند و در انتخاب یک کورس آموزشی، کورسی را مورد توجه قرار دهند که نیمه‌حرفه‌ای باشد و یا هزینه شرکت در آن زیاد نباشد. شایان ذکر است که هزینه‌های شروع چنین کسب‌وکاری معمولاً زیاد نیست؛ چراکه امروزه دسترسی به ابزارهای آموزش مجازی (نظیر گوشی‌های هوشمند، لپتاپ، اینترنت و…) آنچنان دشوار و هزینه‌بردار نمی‌باشد و بسته به زمینه‌ای که قرار است در آن آموزش دهید، شاید نیاز به تهیه لوازم کمک‌آموزشی داشته باشید.

خوب است بدانید که یکی از بهترین پلتفرم‌ها در خصوص برگزاری دوره‌های آنلاین، پلتفرم فرادرس است. اگر در یک زمینه مهارت خاصی دارید که می‌توانید آن را از طریق آموزش دادن با دیگران در میان بگذارید، این می‌توانید یک کسب و کار موفق و پردرآمد با سرمایه کم برای شما باشد؛ شما با همکاری با این پلتفرم می‌توانید تا حتی چند ده میلیون تومان در ماه از تدریس دوره‌های آموزشی درآمد داشته باشید. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینارهای آموزشی در پلتفرم فرادرس در حوزه تخصص خود، به درآمد برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همکاری با این پلتفرم، پیشنهاد می‌شود به این لینک [+] مراجعه کنید.

همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه فروش آنلاین

چه خود تولیدکننده یک محصول باشید و چه بخواهید محصولات دیگران را بفروشید، راه‌اندازی یک شبکه فروش آنلاین می‌تواند یکی از بهترین ایده های کارآفرینی خوب با سرمایه اندک باشد. در این ایده، شما با به‌کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بازار هدفِ هر محصولی را پیدا کرده و با پیاده‌سازی تکنیک‌های تبلیغات آنلاین، آن محصول را به دنبال‌کنندگان خود در فضای مجازی بفروشید و از این طریق کسب درآمد کنید.

شایان ذکر است که بر خلاف شیوه‌های سنتی فروش محصولات – که هزینه‌های خرید و انبار کردن محصول در آن‌ها بالا بود – در شیوه‌های فروش مدرن و آنلاین، شما می‌توانید صرفاً با یافتن کالاهای کمیاب و وصل شدن به گروه‌هایی که خواهان این کالاها یا خدمات هستند، تنها به‌عنوان یک واسطه، موفق به کسب درآمد شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش اینترنتی محصولات دست دوم

در سال‌های اخیر استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب و سایت‌های فروش محصولاتِ دست دوم رواج یافته و تعداد کاربرانی که از این نرم‌افزارها و سایت‌ها برای خرید محصولات مورد نظرشان استفاده می‌کنند، رو به افزایش است؛ از طرفی، کسانی که محصولات دست دوم خود را از طریق اینترنت به فروش می‌رسانند، برای افزایش فروش خود، نیازمند بازاریان آنلاینی هستند که به‌عنوان «واسطه‌ی فروش» به کمک آن‌ها بیایند؛ لذا شما می‌توانید به‌عنوان واسطه‌ی فروشِ این محصولات عمل کرده و درصدی از مبلغ فروش را به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به مقاله «افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی چیست؟ | افزایش فروش و کسب درآمد (+ فیلم آموزش رایگان)» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدیریت شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از فضای مجازی، مدیریت حساب‌های کاربریِ مربوط به برندهای تجاری یا اشخاص مشهور است که وقت یا دانش کافی برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را ندارند؛ اینجاست که شما می‌توانید با تکیه بر دانش خود و با تخصیص وقت کافی – بدون نیاز به سرمایه اولیه – از طریق مدیریت کردن و تولید محتوا در این حساب‌های کاربری و یا صرفاً مشاوره دادن به دارندگان این حساب‌ها، کسب درآمد کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دستیار مجازی

یکی از کسب‌وکارهایی که به‌تازگی در ایران در حال معرفی است و راه‌اندازی آن نیاز به سرمایه‌ی بالایی ندارد، ارائه خدمات به‌عنوان «دستیار مجازی» یا «منشی مجازی» است. در این کار شخص بدون نیاز به حضور فیزیکی در آفیس یا جایی خاص، به برنامه‌ریزی و مدیریت قرارها، انجام امور مربوط به حسابداری، تنظیم برنامه سفر، مدیریت کارهای اداری، بازاریابی و… مشتریان خود می‌پردازد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایده های کار آفرینی مرتبط با طبیعت

اگر به طبیعت علاقه دارید و با شیوه‌های طبیعت‌گردی، حیات وحش، پوشش گیاهی و مسیرهای منطقه‌ای آشنایی دارید، به‌راحتی می‌توانید از این طریق کسب درآمد کنید. ایجاد تورهای طبیعت‌گردی، تولید محتوا به‌صورت فیلم و عکس، جمع‌آوری محصولات غیرچوبی در طبیعت، جمع‌آوری سنگ‌های قیمتی و… از جمله فعالیت‌هایی است که با حداقل هزینه اولیه می‌تواند منجر به کسب درآمد شود. شاید عمده سرمایه مورد نیاز برای شروع این قبیل فعالیت‌ها، تهیه لوازم طبیعت‌گردی و نیز هزینه‌های کسب مجوزهای قانونی در مواردی که لازم است باشد.

ایده های کارآفرینی با سرمایه کم
ایده های کارآفرینی با سرمایه کم

جمع آوری محصولات غیر چوبی در جنگل

هر چند طرح‌های جنگل‌داری و نیز فعالیت‌های اقتصادی در جنگل، بیشتر معطوف به برداشت چوب است؛ اما می‌توان در غالب شرکت‌های تعاونی یا به‌صورت شخصی، محصولاتی نظیر: قارچ، عسل طبیعی، گیاهان دارویی، صمغ و شیره درختان و… از جنگل به‌دست آورد که عموماً نیاز به صرف هزینه زیاد و سرمایه اولیه بالا ندارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد تور‌های طبیعت گردی

یکی از کسب‌وکارهایی که خصوصاً در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده، مدیریت و هدایت گروه‌های علاقه‌مند به طبیعت در مناطق بکر و جذاب است. این کار نیاز به اخذ مجوزهای قانونی و اقدامات احتیاطی نظیر تهیه بیمه حوادث برای گروهی گردشگر است؛ اما سرمایه اولیه چندانی برای شروع کار نیاز ندارد و موفقیت در آن، بیشتر متأثر از تبلیغات خوب و گسترده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جمع آوری سنگ های قیمتی

اگر چشمان تیزبین و شناخت قابل قبولی از انواع سنگ‌های قیمتی موجود در ایران نظیر: فیروزه، عقیق، لاجورد و… داشته باشید، جمع‌آوری این گونه سنگ‌ها از دل طبیعت می‌تواند یک منبع درآمد عالی باشد! لازم به ذکر است که تبدیل سنگ‌های خام موجود در طبیعت به نگین‌های قابل استفاده در زیورآلات نیز می‌تواند به‌عنوان مکمل این کار صورت گیرد و باعث افزایش بازدهی آن شود.

تولید محصولات ثانویه با ارزش افزوده

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تولید محصولات باغی یا گلخانه‌ای در آن زیاد است، شما می‌توانید با تبدیل این محصولات به فرآورده‌هایی نظیر: انواع مربا، کمپوت، میوه خشک و… با ایجاد ارزش افزوده و فروش این محصولات کسب درآمد کنید. البته در زمان‌هایی از سال که میزان برداشت محصول بالاتر از نیاز بازار است، امکان تهیه مواد اولیه با قیمت‌های پایین‌تر وجود دارد؛ به‌خصوص در شروع کار و با پایین آوردن قیمت تمام‌شده‌ی محصول، می‌توان از طریق «زمان‌بندی درست برای تولید فرآورده‌های ارزان‌تر از بازار» کسب‌وکار نوپای خود را رونق دهید و حتی توان رقابت خود را با تولیدکنندگان بزرگ بالاتر ببرید.

شایان ذکر است که برای فروش این قبیل محصولات، در ابتدای کار نیازی به مغازه – که خود نیازمند اخذ مجوزهای قانونی بوده و طبیعتاً هزینه‌بردار است – ندارید و می‌توانید از بسترهای مجازی یا اجتماعات محلی برای جذب مشتری استفاده کنید. در ادامه، با سوددهی کسب‌وکارتان، این امکان را دارید که یک مغازه بخرید و با اجاره‌ی چند مغازه کسب‌وکار خود را گسترش دهید و حتی برند خاص خود را بسازید. خاطر نشان می‌گردد که سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع این دست فعالیت‌ها، خصوصاً در مقیاس‌های کوچک، کم و قابل تأمین خواهد بود.

تولید میوه خشک

اگر در شهر محل زندگیتان باغداری یک شغل رایج است، تولید میوه‌ی خشک می‌تواند یکی از ایده های کارآفرینی با سرمایه کم باشد. این کار هم از طریق روش‌های سنتی و با تجهیزات ساده امکان‌پذیر است و هم با استفاده از روش‌های مدرن و دستگاه‌های خشک کُن صنعتی. شایان ذکر است که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این زمینه، می‌توان با حداقل امکانات و کمترین میزان سرمایه شروع کرد اما با گذشت زمان و پیشرفت کار، امکان گسترش کسب‌وکار و حتی تولید محصول برای صادرات نیز وجود دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید مربا، کمپوت، رب

تبدیل فرآورده‌های زراعیِ تازه به محصولاتی با قابلیت نگهداری بلندمدت، از دیرباز در ایران رواج داشته است و شما می‌توانید از این ایده هم به‌عنوان یک کسب‌وکار خانگی با سرمایه کم و هم به‌عنوان یک کسب‌وکار تجاری در سطح گسترده استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت و پرورش محصولات گیاهی پربازده

هر چند پرورش گیاهان از جمله مشاغلِ با نیاز به صرف هزینه ثابت و هزینه‌های متغیر بالا به حساب می‌آید؛ اما کاشت و پرورش گیاهان پربازده در مقیاس کوچک – و در فضاهای محدود مثل خانه – با سرمایه کم امکان‌پذیر است. به‌عبارت بهتر، پرورش گیاهان زینتی، قارچ و زعفران از جمله فعالیت‌های سودآور به شمار می‌آیند که در فضاهای کوچک میسر است. مثلاً با پرورش قارچ در یک فضای کوچک (مثل انباری)، با استفاده از نور مصنوعی و حتی بدون نیاز به خاک، می‌توان محصولی قابل عرضه به‌دست آورد و به‌تدریج کار را گسترش داد و به درآمد بالایی دست یافت. شایان ذکر است که برای راه‌اندازی این قبیل کسب‌وکارها، نیاز بیشتری به آموزش‌های دقیق احساس می‌شود که ممکن است هزینه‌بر باشد؛ اما استفاده از اینترنت یا راهنمایی آشنایان مشغول در این زمینه، می‌تواند راه‌حلی خوب و کم‌هزینه برای شروع به شمار بیاید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

صنایع کوچک خانگی

معمولاً وقتی صحبت از صنعت می‌شود، کارخانه‌ها و تولیدی‌های بزرگ به ذهن می‌آید؛ این در حالی است که می‌توان در فضایی کوچک و با سرمایه‌ای کم، صاحب صنعت شخصی خود شوید. امروزه دستگاه‌های بافندگی کوچک، تجهیزات ساخت فیلتر هوا و تولید لوازم شوینده و همچنین خط تولید بسته‌بندی محصولات و… را می‌توان قیمت‌هایی مناسب از شرکت‌های تولیدکننده خرید؛ حتی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی این دستگاه‌ها، پس از اینکه از آن‌ها خرید کردید، به شما تضمین می‌دهند که محصولات تولیدیِ شما را تا مدتی معین از خود شما بخرند و این امنیت راه‌اندازی کسب‌وکار شما را در ابتدای راه تأمین می‌کند؛ سپس با ورود به این عرصه، می‌توان به‌تدریج شبکه مشتریان خاص خود را یافته و فعالیتتان را گسترش دهید. اگر مدت‌ها است که به یک کسب‌وکار خانگی با سرمایه کم فکر می‌کنید اما از چند و چون راه‌اندازی آن اطلاع خاصی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «آموزش راه اندازی کسب و کار خانگی – راهنمای جامع به زبان ساده» مراجعه کنید.

آموزش راه اندازی کسب و کار خانگی
ایده های خانگی برای کارآفرینی

تأسیس گروه برای انجام خدمات

معمولاً کسب‌وکارهای مبتنی بر ارائه خدمات، نسبت به فعالیت‌های تولیدی، برای راه‌اندازی نیاز به صرف هزینه اولیه و سرمایه‌گذاری کمتری دارند. در این راستا، شما می‌توانید با تشکیل گروه‌ها و شبکه‌ای از افراد جویای کار در جهت ارائه خدمات مختلف، از جمله: نظافت اماکن، باغبانی، نگهداری از سالمندان و کودکان، نگهداری از حیوانات خانگی و… به درآمدی بالا برسید. شاید بیشترین هزینه در این قبیل کسب‌وکارها، مربوط به تبلیغات – خصوصاً در آغاز راه – باشد؛ پس از آن، تنها نیاز به تبلیغات بیشتر فقط در صورت گسترش شبکه و توسعه‌ی خدمات ارائه شده وجود دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی

نتیجه گیری درباره ایده های کارآفرینی با سرمایه کم

در پایان باید گفت هرچند نبود یا کمبود سرمایه اولیه، برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌تواند محدودکننده باشد؛ اما می‌توان با انتخاب ایده های کارآفرینی با سرمایه کم – یا حتی بدون نیاز به هزینه اضافی و صرفاً با استفاده از امکانات موجود – در این زمینه موفق شد. به خاطر داشته باشید پیش از آنکه خود را با جست و جو در میان هزاران ایده از سوی افراد مختلف سر در گم کنید؛ اصلی‌ترین عامل موفقیت شما در این زمینه شناخت توانایی‌ها و علایق شخصی و شناخت امکانات در دسترس است. بعد از این کار می‌توانید عامل سرمایه را به‌عنوان محور تصمیم‌گیری و انتخاب راه خود قرار دهید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد؛ اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «ایده های کارآفرینی با سرمایه کم» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که با سرمایه‌ای اندک کسب‌وکار مورد نظرشان را راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 13 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.