شغل طراحی داخلی یکی از مشاغلی است که در دنیای امروز توجه زیادی به آن می‌شود. افرادی که قصد ساخت یک ساختمان را دارند (چه تجاری و چه مسکونی) خواهان یک طراحی یا دیزاین داخلی زیبا و منحصر به فرد می‌باشند؛ به همین دلیل بازار شغل طراحی دکوراسیون داخلی، به شدت داغ شده است. به منظور اینکه بتوانید وارد این شغل شوید و به عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز نمایید، نیاز است تا یک سری مهارت‌ها را در خود پرورش دهید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا با هم شغل طراحی دکوراسیون داخلی را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعریف طراحی دکوراسیون داخلی

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از دکوراسیون داخلی ارائه دهیم، باید بگوییم که مفهوم آن، «علم تجهیز و چیدمان فضای داخلی به کمک وسایل مختلف» می‌باشد. منظور از وسایل مختلف در این تعریف، تمام المان‌هایی است که در زیبا سازی فضای منزل به کار می‌آیند. اجزای یک محیط داخلی که یک طراح دکوراسیون داخلی با آنها سر و کار دارد عبارت‌اند از:

  • دیوار (رنگ، کاغذ دیواری و…)
  • نورپردازی (لوستر، انواع چراغ، آباژور و…)،
  • مبلمان و صندلی‌ها
  • کتابخانه شخصی
  • کمدهای دیواری
  • تلویزیون
  • پرده
  • تابلو
  • مجسمه
  • کابینت
  • کف‌پوش

در واقع تقریباً تمامی وسایل و اجزای ظاهری یک محیط داخلی، ابزاری برای طراحی محیط خانه به حساب می‌آیند. طراح دکوراسیون داخلی به کسی می‌گویند که وظیفه‌ی انتخاب وسایل و طرز چیدمان آنها را بر عهده دارد، و با کسب مهارت‌های مختلفی که برای این کار نیاز است، محیط داخلی را آماده می‌نماید؛ در ادامه قصد داریم تا مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به طراح دکوراسیون داخلی را باهم بررسی کنیم.

اجزای یک محیط داخلی
اجزای یک محیط داخلی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت‌های لازم برای طراحی دکوراسیون داخلی

قبل از اینکه وارد بحث مهارت‌های لازم برای طراحی دکوراسیون داخلی بشویم، باید به این نکته اشاره کنیم که شغل طراحی دکوراسیون با شغل طراحی داخلی متفاوت است. در شغل طراحی داخلی، شما المان‌های اصلی و نوع چیدمان دیوارها و پنجره‌ها را تعیین می‌کنید؛ در حالی که شغل طراحی دکوراسیون داخلی به انتخاب و چیدمان وسایل نام برده شده در قسمت قبل می‌پردازد. همچنین برای شغل طراحی داخلی شما به تحصیلات آکادمیک نیازمند هستید؛ اما در شغل طراحی دکوراسیون داخلی نیازی به تحصیلات آکادمیک نمی‌باشد و صرفاً یادگیری مهارت‌های لازم برای این کار کافی است. حال بیایید به بررسی مهارت‌های لازم برای شغل طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم که عبارت‌اند از:

  • شناخت مواد اولیه و بافت وسایل
  • اصول طراحی و دکوراسیون
  • نورپردازی
  • چیدمان فضا
  • خلاقیت
  • انعطاف‌پذیری
  • توجه به جزئیات
  • کارگروهی
  • مدیریت افراد و منابع اولیه
  • آشنایی با نرم‌ افزار‌های طراحی دکوراسیون داخلی

در ادامه جهت افزایش آگاهی شما به بررسی موارد گفته شده می‌پردازیم.

لیست مهارت های لازم برای طراحی داخلی
لیست مهارت های لازم برای طراحی داخلی

شناخت مواد اولیه و بافت وسایل

یکی از مهارت‌های اولیه که جهت فعالیت در شغل طراحی دکوراسیون داخلی به آن نیاز دارید، شناخت انواع مواد اولیه و بافت مواد اولیه‌ای است که برای ساخت وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه سعی می‌کنیم در قالب یک مثال این موضوع را برای شما روشن نماییم.

 فرض کنید که به عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی، قصد دارید مبلمان یک خانه را انتخاب کنید. برای این کار باید جنس پارچه‌ی استفاده شده، فوم و ابری که داخل مبلمان به کار رفته است، حسی که از لمس و نشستن بر روی مبل به شما دست می‌دهد و حتی جنس و بافت قسمت‌های سخت (مانند چوب یا فلز مورد استفاده در ساخت مبل) و… را مورد بررسی قرار دهید. انجام این کار باید به نحوی باشد که علاوه بر حس خوبی که بافت و جنس مبل ایجاد می‌کند، این انتخاب با سایر وسایل مانند جنس پرده، کف‌پوش و… نیز همخوانی داشته باشد و یک حس هماهنگی و یک‌دستی فضای داخلی را در بر بگیرد.

شایان ذکر است، مورد دیگری که داشتن این مهارت را برای شما ضروری می‌کند، تفکیک فضاهای مختلف یک محیط داخلی می‌باشد. در این راستا، شما با تغییر جنس و بافت وسایل، می‌توانید حس‌های مختلفی در بخش‌های گوناگون خانه (مانند فضای کار، استراحت، پذیرایی و…) برای ساکنین ایجاد نمایید.

اصول طراحی و دکوراسیون

حوزه‌ی کاری طراحی دکوراسیون داخلی، دارای تحصیلات آکادمیک می‌باشد؛ اما همان‌طور که گفتیم برای ورود به این شغل لازم نیست حتماً تحصیلات تخصصی این حوزه را گذرانده باشید. شما این امکان را دارید که با مطالعه و شناخت اصول طراحی و دکوراسیون داخلی، وارد این حوزه‌ی کاری شوید. اصول طراحی دکوراسیون داخلی – جهت یادگیری و مطالعه – عبارت‌اند از:

  • شناخت فضا و اصول چیدمان
  • نحوه‌ی چیدمان فضاهای داخلی و مجزا کردن آنها
  • روانشناسی رنگ‌ها و بافت‌ها
  • و…

شایان ذکر است، یادگیری این اصول به صورت حضوری یا از طریق گذراندن دوره‌های آموزش مجازی ممکن است. به خاطر داشته باشید که علاوه بر آموزش اصول، کسب تجربه و استفاده از خلاقیت در کار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نورپردازی

یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای ورود به شغل طراحی دکوراسیون داخلی، شناخت اصول نورپردازی و انواع نورپردازی مناسب برای محیط‌های مختلف می‌باشد. به عنوان مثال، اگر قصد طراحی دکور یک محیط سرشار از آرامش برای استراحت را دارید، باید از نورپردازی و رنگ‌های ملایم استفاده نمایید. رعایت این موارد حس آرامش و راحت بودن را در افراد تقویت می‌کند؛ در حالی که برای محیط‌های کاری بهتر است از نورپردازی روشن بهره ببرید تا محیطی مناسب جهت فعالیت طولانی ایجاد نمایید. از این طریق، تمرکز افراد برای کار در چنین محیطی افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است، علاوه بر مواردی که در مورد نورپردازی گفته شد، استفاده از نورهای رنگی مختلف در نورپردازی و تفکیک قسمت‌های گوناگون یک فضای داخلی امری مهم محسوب می‌گردد. شما برای استفاده‌ی درست از انواع نورهای رنگی، به شناخت روانشناسی رنگ‌ها و اصول استفاده از نورهای رنگی مختلف نیاز دارید. این موضوع به شما در انتخاب رنگ متناسب با فضا و خواسته‌های مشتری، کمک زیادی می‌کند.

نورپردازی
نورپردازی

چیدمان فضا

چیدمان فضا – یا همان برنامه‌ریزی استفاده از فضا – یکی دیگر از مهارت‌هایی است که برای ورود به شغل طراحی دکوراسیون داخلی نیاز می‌باشد. با کسب و پرورش این مهارت، شما یاد می‌گیرید که چگونه از یک فضای طراحی شده توسط طراحان داخلی، به نحو احسن استفاده نمایید. در این قسمت، شما باید نحوه‌ی ورود و خروج افراد به یک فضا، استفاده از فضاهای مختلف برای چیدمان وسایل و… مد نظر قرار دهید تا افرادی که قرار است در آن محیط فعالیت کنند به راحت‌ترین و بهترین شکل از وسایل و فضاهای موجود بهره ببرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت

پرورش خلاقیت جزو مهم‌ترین پیش‌نیازهای ورود به حوزه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشد. در این شغل، استفاده از خلاقیت برای الهام گرفتن از ایده‌های مختلف، امری مهم تلقی می‌گردد و به شما کمک می‌کند عناصر مختلف را به بهترین شکل در کنار یکدیگر قرار دهید و فضای نو و دلخواه را برای افراد مختلف طراحی و آماده کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انعطاف ‌پذیری

انعطاف‌پذیری مهارتی است که نه تنها در کار، بلکه در زندگی شخصی هم به شما کمک خواهد کرد. در شغل طراحی دکوراسیون داخلی، احتمال تغییر نظر کارفرما، تغییر در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و دیگر بخش‌های این کار وجود دارد. شما به عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی باید به کمک مهارت و ویژگی انعطاف‌پذیری به سرعت خودتان و کارتان را با تغییرات به وجود آمده وفق دهید. علاوه بر این ممکن است پروژه‌های مختلفی بر عهده‌ی شما باشد و برخورداری از این مهارت به شما کمک می‌کند تا تمامی پروژه‌های را به نحو احسن پیش ببرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توجه به جزئیات

مهارتی که طراحان دکوراسیون داخلی با دانشِ یکسان را از هم مجزا می‌کند و به بعضی از آنها در انجام وظایفشان برتری می‌بخشد، توجه به جزئیات می‌باشد. همه‌ی افراد توانایی این را دارند که دکوراسیون یک محیط داخلی را به صورت کلی و عمده طراحی نمایند؛ اما توجه به طرحی جزئیات دکوراسیون داخلی است که بین کار یک متخصص و فردی بی تجربه تفاوت ایجاد می‌کند. به عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی، شما باید نسبت به جزئیات به کار رفته در انتخاب وسایل و چیدمان آنها توجه ویژه‌ای از خود نشان دهید تا پروژه‌های منحصر به فرد و دلخواه را به کارفرمای خود تحویل دهید.

کار گروهی

همانند بسیاری دیگر از مشاغل، پروژه‌های طراحی دکوراسیون داخلی نیز به صورت انفرادی انجام نمی‌شوند و به گروهی از افراد برای عملی کردن طراحی‌های صورت گرفته نیاز است. به همین منظور، ایجاد و تقویت مهارت کار گروهی، یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای ورود به شغل طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشد. شما برای اینکه قادر باشید یک پروژه را به بهترین شکل اجرا نمایید، باید با افراد مختلفی همکاری کنید، در هر مرحله از انجام کارها، با آنها هماهنگ باشید و ارتباط خوبی با همکاران خود برقرار نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی
کار گروهی

مدیریت افراد و منابع اولیه

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، در شغل طراحی دکوراسیون شما با افراد مختلفی که دارای تخصص‌های گوناگونی می‌باشند ارتباط دارید. برای اینکه بتوانید از نهایت پتانسیل‌های موجود در افراد و امکانات استفاده نمایید، باید از مهارت‌های سازمانی مانند مدیریت افراد و منابع اولیه بهره ببرید. شایان ذکر است، مدیریت افراد و منابع اولیه یعنی اینکه شما قادر باشید، در وهله‌ی اول بودجه‌بندی مناسبی برای بخش‌های مختلف یک پروژه ارائه دهید و در کنار آن از افرادی که تخصص‌های مختلفی دارند، به بهترین شکل و در هماهنگی کامل استفاده کنید.

آشنایی با نرم‌ افزار های طراحی دکوراسیون داخلی

یکی دیگر مهارت‌های ضروری در شغل طراحی دکوراسیون، استفاده از نرم‌افزارهای طراحی داخلی و ارائه‌ی یک مدل کامپیوتری از طراحی محیط به مشتری – قبل از اجرای آن – می‌باشد. از این طریق شما می‌توانید علاوه بر کاهش زمان اجرای پروژه، در میزان هزینه‌ها هم صرفه جویی نمایید. همچنین این کار، یک دید دقیق از طرحِ اجرا شده‌ی دکوراسیون داخلی به شما نشان می‌دهد. از طریق این مهارت می‌توانید نتیجه‌ی نهایی کارتان را مشاهده کنید تا در صورت نیاز تغییرات ضروری را اعمال نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با نرم‌ افزار های طراحی دکوراسیون داخلی
آشنایی با نرم‌ افزار های طراحی دکوراسیون داخلی

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل طراحی دکوراسیون داخلی

در این مقاله سعی کردیم تمامی مهارت‌های لازم برای شغل طراحی دکوراسیون داخلی را معرفی و بررسی کنیم. همچنین شما را با وظایفی که در این شغل بر عهده دارید آشنا کنیم. در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل طراحی دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به عنوان طراح دکوراسیون به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.