برای کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار، هم می‌توانید از ایده‌های موجود در بازار که بارها اجرا شده‌اند – و به نتیجه رسیده‌اند – استفاده کنید، هم این امکان را دارید که خودتان به خلق ایده‌های جدید بپردازید. در این راستا، ممکن است این سؤال در ذهن شما ایجاد شود که چگونه می‌توان یک ایده کارآفرینی خلق کرد؟ پس در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم، روش های خلق ایده در کارآفرینی را باهم بررسی نماییم تا به وسیله‌ی شناخت تکنیک‌های خلق ایده، به پاسخ این سؤال برسید. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش‌ های خلق ایده در کارآفرینی

روش‌ها و تکنیک‌های خلق ایده و نوآوری، نه تنها در مورد خلق ایده برای کارآفرینی، بلکه در حل بسیاری از مسائلِ مطرح شده در زمینه‌ی کسب و کار، به شما کمک می‌کنند تا بهترین راه و استراتژی را انتخاب نمایید. بهتر است، قبل از اینکه وارد بحث معرفی و بررسی روش های خلق ایده در کارآفرینی شویم، به این نکته اشاره کنیم که شما برای خلق بهترین ایده‌ها پیش از هر کاری باید ذهن خود را برای نوآوری و خلاقیت باز کنید. برای این منظور، سعی کنید با قرار گرفتن در فضایی آرام، فکر خودتان را با ایجاد تمرکز، از دغدغه‌ها و افکار روزمره‌ای که دارید، آزاد کنید تا ذهنتان پذیرای ایده‌های جدید باشد. در ادامه روش‌ های خلق ایده در کارآفرینی را باهم بررسی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • طوفان فکری (Brain Storm)
  • طوفان فکری معکوس (Reverse Brain Storm)
  • نقشه‌سازی ذهنی (Mind mapping)
  • ذهن نویسی (Brain Writing)
  • داستان سرایی مصور (Story Boarding)
  • ایفای نقش (Role Playing)
  • روابط اجباری (Forced Relationship)
  • پنج چرا (Five Whys)
  • فهرست صفات (Attribute Listening)
  • 6 کلاه فکری (Six Thinking Hats)
  • تحلیل اسوات (S.W.O.T Analysis)
  • ایده‌ پردازی سریع (Rapid Ideation)
  • تفکر معکوس (Reverse Thinking)
  • آرزو (Wishing)
  • اجتماعی شدن (Socializing)
  • چی می‌شد اگه…؟ (What if…?)
  • پیش نویس صِفر (Zero Draft)
لیست روش های خلق ایده در کارآفرینی
لیست روش های خلق ایده در کارآفرینی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طوفان فکری (Brain Storm)

در روشِ طوفان فکری، شما ایده‌ها و راه‌های زیادی را برای حل یک مشکل بیان می‌کنید و سپس به غربالگری آنها می‌پردازید. به عبارت دیگر، در روش طوفان فکری، هر ایده،‌ یک راه حل و انتخاب خوب محسوب می‌شود تا زمانی که خلاف آن ثابت شود!

برای برگزاری یک جلسه‌ی طوفان فکری، توصیه می‌کنیم که از 6 الی 10 نفر از دوستان، همکاران یا افرادی که دارای تجربه‌ی کاری در حوزه‌ی کار آفرینیِ مورد نظر شما هستند، دعوت به عمل آورید و در جلسه‌ی طوفان فکری، تمامی ایده‌های آنان را یادداشت نمایید تا در مراحل بعدیِ خلق ایده برای کارآفرینی و اجرای ایده‌های جدید، از آن یادداشت‌ها استفاده کنید. شایان ذکر است، مهم‌ترین فاکتوری که در روش طوفان فکری وجود دارد، این است که افراد حاضر در جلسه، بدون ترس و آزادانه هر ایده‌ای (بسیار ابتدایی یا بسیار پیچیده) را بیان کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طوفان فکری معکوس (Reverse Brain Storm)

در روشِ طوفان فکری، ما به دنبال راه‌حل یک مشکل یا راه برطرف کردن یک نیاز می‌گردیم؛ اما در روش طوفان فکری معکوس، به جای راه‌حلِ مشکلات، به دنبال یافتن دلایل بروز آنها خواهیم بود. در ادامه، پس از پیدا کردن عللِ بروز یک مشکل، ایده‌هایی را در راستای از بین بردن آن مطرح می‌کنیم. شایان ذکر است که روش خلق ایده‌ی «طوفان فکری معکوس»، به منظور یافتن راه‌هایی برای تولید محصولاتِ جدید یا بهبود کیفیت محصولات قدیمی استفاده می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نقشه سازی ذهنی (Mind Mapping)

ایجاد «نقشه‌ی ذهنی»، یک تکنیک گرافیکی جهت برقراری ارتباط بین «ایده‌هایی که به ذهنتان رسیده» و «اطلاعات موجود در رابطه با حوزه‌ی کاری مورد نظرتان» می‌باشد. در این روش، شما تمام ایده‌هایی را که به ذهنتان می‌رسد (مثلاً از طریق برگزاری جلسه طوفان فکری) را یادداشت می‌کنید و در کنار روش‌ها و ایده‌های موجود – و مسائلی که در زمینه‌ی کارآفرینی‌ برای شما مهم است – قرار می‌دهید.

برای نقشه سازی ذهنی (Mind mapping) یک ایده‌ی اولیه – یا شاخه‌یِ اصلی از کسب و کار که به دنبال آن هستید – را در وسط صفحه می‌نویسید؛ سپس ایده‌های مختلفی که به ذهنتان می‌رسد را در اطراف آن یادداشت می‌کنید و در صورت ارتباط داشتنِ ایده‌ها با یکدیگر یا کلمه‌ی اصلی، آن‌ها را به هم وصل می‌کنید. ایده‌ای که بیشترین ارتباطات را داشته باشد، برنده‌ی این نقشه سازی ذهنی و انتخاب خوبی برای کارآفرینی خواهد بود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ذهن نویسی (Brain Writing)

این روش تا حدودی مشابه ترسیم نقشه ذهنی می‌باشد؛ اما در این شیوه، شما به عنوان برگزارکننده‌ی جلسه، ایده‌ی اولیه‌ی خود را بر روی کاغذ می‌نویسید و کاغذ به نوبت، بین اعضای گروهِ خلق ایده دست‌به‌دست می‌شود و سایر اعضا نیز نظرات و ایده‌های خود را اضافه می‌کنند. شایان ذکر است که در تکنیک ذهن نویسی، ایده‌ی یکی از اعضا ممکن است برای دیگر اعضای گروه، الهام بخش باشد و در حین جلسه ایده‌های خوبی از طریق هم‌فکری، شکل بگیرد. در نهایت، پس از بیان تمامی ایده‌ها و جمع‌آوری آن‌ها، می‌توانید به بررسی و تحلیل ایده‌های جمع‌آوری شده بپردازید و به مناسب‌ترین ایده برای کارآفرینی دست پیدا کنید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تکنیک ذهن نویسی
تکنیک ذهن نویسی

داستان سرایی مصور (Story Boarding)

داستان سرایی یا ایجاد یک داستان مصور – از آنچه که در ذهن دارید – به شما کمک بزرگی برای درک بهتر از شرایط، خلق ایده‌های جدید و همچنین بهبود و اصلاح ایده‌های قدیمی می‌کند. ایجاد یک تابلوی تصویری، به افراد خلاق کمک می‌کند تا اطلاعات و ایده‌های خود را به بهترین شکل برای دیگر اعضای گروهِ خلق ایده برای کارآفرینی، بیان کنند. در این روش، معمولاً از یک تابلوی مقوایی یا چوبی استفاده می‌شود و در آن، قسمت‌های مختلف یک ایده (از طراحی تا اجرا) به صورت تصویری قرار می‌گیرند و ارتباطات میان آنها نیز مشخص می‌شود. شایان ذکر است که به کمک این دیدِ تصویری، می‌توان جزئیات و کلیاتِ هر ایده را در یک قاب مشاهده کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایفای نقش (Role Playing)

در تکنیک ایفای نقش، یک نفر به عنوان کارآفرین، ایده‌های خود را بیان می‌کند و دیگران در نقش مشتریان یا کارفرمایان ظاهر می‌شوند و ایده‌ای که بیان شده را نقد می‌کنند. البته، این روش معمولاً در محیطی صمیمی و به صورت دوستانه اجرا می‌شود و به کمک این فضای دوستانه، هر کدام از حاضران در جلسه، نظرات خود را به راحتی مطرح می‌کند. همچنین در این تکنیک، ایراداتِ هر ایده به شکلی واقع‌بینانه توسط شرکت کنندگان، بیان می‌شود.

روابط اجباری (Forced Relationship)

برای استفاده از روش روابط اجباری جهت خلق ایده‌ی جدید برای کارآفرینی، شما 2 موضوع متفاوت – و حتی گاهی بی‌ربط (!!) – را در کنار هم قرار می‌دهید و ارتباطی فرضی بین آنها برقرار می‌کنید. این روش کمک می‌کند تا ایده‌هایی جدید و انقلابی شکل بگیرند. البته در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است، ایده‌هایی بیش از اندازه نامتعارف پیش بیایند که در ظاهر انقلابی به نظر برسند؛ اما در واقعیت کاربردی ندارند. در این راستا توصیه می‌شود که سعی کنید در انتخاب موضوعاتی که می‌خواهید کنار هم بگذارید، دقت فراوانی به خرج دهید.

فهرست صفات (Attribute Listening)

این روش برای خلق ایده، «یک رویکرد تحلیلی با دو هدف عمده» است. اولین هدف، شناسایی انواع جدیدی از محصولاتی است که می‌توانید تولید کنید و هدف دوم، تغییراتی است که قادرید در محصولات قدیمی ایجاد نمایید. شما می‌توانید با تشخیص ویژگی‌های بارز و کلیدی محصولات یا خدمات مختلف، ایده‌های کارآفرینی زیادی خلق کنید. شایان ذکر است که در این روش، شما قسمت‌های مختلف محصولات یا خدمات را از هم جدا کرده و به تنهایی مورد بررسی قرار می‌دهید؛ سپس ویژگی‌ها و صفات هر کدام از آنها را یادداشت کرده و در لیستی مرتب می‌نویسید و برای هر کدام از آن‌ها که قابل بهبود باشد، ایده‌ای ارائه می‌دهید. در نهایت، تمام ایده‌ها را در کنار هم می‌گذارید و به یک محصول یا خدمت جدید برای کارآفرینی می‌رسید.

پنج چرا (Five Whys)

در این شیوه، شما از اعضای تیم خلق ایده‌ی خود می‌پرسید: چرا یک مشکل (واقعی یا فرضی) ایجاد شده است؟ آنها هرکدام دلایل خود را برای بروز مشکلِ پیش رو بیان می‌کنند. در ادامه، شما این سؤال را 5 بار تکرار می‌کنید و هر بار، باید تمامی اعضای گروه، پاسخ‌های خود را ارائه دهند تا شما در هر مرحله به پاسخ‌ها و دلایل عمیق‌تری برسید. شما از این طریق می‌توانید ایده‌های قوی‌تر و بهتری برای تولید محصولات یا ارائه خدماتی در جهت برطرف ساختن مشکلات و نیازهای مختلف، خلق کنید.

6 کلاه فکری (Six Thinking Hats)

روش 6 کلاه فکری، روشی است که شما در آن یک گروه 6 نفره را گرد هم می‌آورید و از هر کدام از آنها می‌خواهید، با دیدی متفاوت به موضوعِ موردِ بحث نگاه کند و ایده‌هایی برای رفع نیازها، بهبود خدمات یا تولید محصولات جدید بیان نماید. به عنوان مثال، دیدگاه‌هایی مانند: منافع، احساسات، حقایق، ایده‌ها، قضاوت، برنامه‌ریزی و… را به یکی از اعضای این گروه 6 نفره نسبت می‌دهید و او باید با همان طرز تفکر، موضوعات و ایده‌ها را بیان و بررسی نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تکنیک شش کلاه تفکر
تکنیک شش کلاه تفکر

تحلیل S.W.O.T

یکی از روش‌های بسیار کاربردی در خلق ایده، «تحلیل S.W.O.T» می‌باشد. هر کدام از حروف این تحلیل به ترتیب عبارت‌اند از: نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدها (Threats). شما از این روش هم می‌توانید به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی، استفاده نمایید. به کمک این روش، تمامی زوایای یک ایده، به روشنی برای شما مشخص خواهد شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایده‌ پردازی سریع (Rapid Ideation)

در ایده ‌پردازیِ سریع، شما و گروهتان، اولین ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را در کمترین زمان ممکن، یادداشت می‌کنید؛ سپس یک به یک آنها را بررسی می‌نمایید تا بهترین ایده در بین آنها انتخاب شود. در ادامه، با دیدی بازتر و با آرامشی بیشتر سعی می‌کنید، ایده‌ای که انتخاب شده است را بهبود ببخشید و آن را به ایده‌ای پخته و کامل تبدیل نمایید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایده پردازی سریع
تکنیک ایده پردازی سریع

تفکر معکوس (Reverse Thinking)

در این روش – همان‌طور که از نام آن پیداست – برای خلق ایده در کارآفرینی، شما مسائل و خواست خود را به صورت معکوس، در نظر می‌گیرید. به عنوان مثال، به جای سؤال “چگونه بهترین پاکت را بسازم؟”، باید از خود بپرسید “چگونه بدترین پاکت را بسازم؟”.

شایان ذکر است، نکته‌ای که در این روش باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نباید بر روی تفکر معکوس مانور بیش از حد بدهید؛ بلکه باید از این روش در حد 10-15 ایده بیرون بکشید و سپس به روال عادی عمل کنید. لازم به ذکر است که روش تفکر معکوس، معمولاً به عنوان روشی برای تغییر جو و فضای محافل ایده پردازی استفاده می‌گردد و روشی دائمی و مستقل محسوب نمی‌شود.

آرزو (Wishing)

تکنیک خلق ایده‌ی «آرزو»، مقدمه‌ای برای شروع تکنیک‌های دیگر مانند «طوفان فکری (ذهنی)» محسوب می‌شود. شما در ابتدا، ایده‌ها و اهدافی را در ذهن می‌پرورانید که رسیدن به آنها بسیار سخت است و حتی محال به نظر می‌رسد (!!)؛ سپس به کمک روش‌های دیگر، مانند طوفان فکری یا سایر روش‌ها، راهی برای رسیدن به آن ایده و آرزوی خود می‌یابید. شایان ذکر است، مهم‌ترین نکته در این روش، «داشتن تخیل قوی» است. افرادی که بتوانند در طی جلسه‌ی خلق ایده، بین 20-30 آرزو یا ایده را برای شما به وجود بیاورند به عنوان موتور محرک عمل می‌کنند. شما – به همراه تیم‌تان – تک به تک این آرزوها را بررسی خواهید کرد تا در نهایت به ایده‌هایی برسید که قابل اجرا و به اندازه‌ی کافی نو هستند. مهم‌ترین مزیت و سودِ این روش، باز شدن افق‌های انتظار و همچنین خلق ایده‌های انقلابی است که کمتر کسی، دست به انجام آن‌ها می‌زند.

اجتماعی شدن (Socializing)

زمانی که شما فقط با همکاران خود در ارتباط باشید، به تدریج ذهن شما و آنها نزدیک‌تر شده و در بررسی مسائل به نتایج مشابهی می‌رسید. این امر، یک دشمن بزرگ برای خلق ایده‌های جدید در کارآفرینی، محسوب می‌شود. جهت رهایی از این یکنواختی فکری، می‌توانید از روش «اجتماعی شدن» استفاده نمایید. در این روش، شما با افرادی، دارای طرز فکرهای متفاوت و از اقشار مختلف جامعه، در مورد حوزه‌ی کاری خود صحبت می‌کنید تا با استفاده از نظرات آنها ایده‌هایی خارج از چارچوب فکریتان، به دست بیاورید و زاویه‌ی دیدتان، برای خلق ایده‌های جدید – جهت کارآفرینی – تغییر نماید.

اجتماعی شدن
اجتماعی شدن

چی می‌شد اگه …؟ (What if…?)

روش «چی می‌شد اگه …؟»، تمامی احتمالات ممکن در مورد عملی شدن ایده‌های مختلف را بررسی می‌کند تا به کمک آن بتوان تخمین زد که کدام ایده‌ی کارآفرینی، نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت؟ این روش همچنین به شما کمک می‌کند تا یک ایده و ارزش را از دیدگاه‌های مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و چارچوب‌های متفاوتی برای حل مشکل یا نیازی که وجود دارد، ارائه نمایید. به عنوان مثال:

  • اگر این مشکل در طول سال تحصیلی اتفاق بیافتد چه می‌شود؟
  • اگر محصول را با جنس چوبی ارائه کنیم چه می‌شود؟
  • اگر سودِ فروش را کمتر کنیم چه می‌شود؟
  • اگر از طریق مردم تبلیغات را انجام دهیم چه می‌شود؟

پیش نویس صفر (Zero Draft)

پیش نویس صفر، روشی است که معمولاً نویسندگان از آن برای خلق ایده – جهت نوشتن کتاب – استفاده می‌کنند؛ اما می‌توان از این شیوه در جهت خلق ایده برای کار آفرینی نیز استفاده کرد. در این راستا، شما باید، در مورد چارچوب کلی که برای راه اندازی یک کسب و کار در سر دارید، «هر آنچه را که می‌دانید»، «اهدافی که قصد دارید به آنها دست پیدا کنید»، «هر آنچه که برای شروع نیاز دارید» و همچنین «تمامی ارزش‌های حوزه کاری مورد نظرتان» را بنویسید. در ادامه، شما باید ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد و با نوشته‌های شما هم‌خوانی دارند را لیست کنید، و در مرحله‌ی آخر ایده‌های خود را بررسی نمایید و بهترین مورد را به عنوان گزینه اصلی برای ایده کارآفرینی انتخاب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات تکمیلی در حوزه خلاقیت و ایده پردازی

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی در زمینه تکنیک های خلق ایده های کارآفرینی

روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی، برای خلق ایده در کارآفرینی و حوزه‌های دیگر وجود دارد؛ اما تکنیک‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم، جزو کاربردی‌ترین روش‌هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما باید بر اساس شخصیتی که دارید، ویژگی‌ها و توانایی‌های افراد تیم‌تان و همچنین حوزه‌ای که می‌خواهید در آن کارآفرینی کنید، یکی از تکنیک‌های بالا را مورد استفاده قرار دهید و در صورت امکان، فهرستی از ایده‌ها برای شروع به دست بیاورید تا با بررسی آن‌ها از میان گزینه‌های مختلف به یک انتخاب درست برسید.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله به شما کمک کند تا ایده‌ی کارآفرینی مناسبی خلق کنید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «روش های خلق ایده در کارآفرینی» دارید، یا تکنیک‌های دیگری برای ایجاد یک ایده در حوزه کارآفرینی می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که یک ایده‌ی مناسب برای کارآفرین شدن و راه اندازی یک کسب و کار جدید پیدا کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.